email
E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Vanzare apartament reevaluat. Ce tratament fiscal si contabil se aplica?

vanzare imobilinregistrari contabilemicrointreprinderetvareevaluarevanzare apartament

Pentru reevaluarile unor imobile si tratamentele fiscale aferente, am ales exemplul unei firme platitoare de TVA la incasare si microintreprindere (cu 10 salariati) care detine un apartament achizitionat in anul 2005 cu valoarea de 113.199 lei plus TVA. S-au facut reevaluari prin inregistrari contabile 212 = 105 91.407 lei. La momentul actual valoarea amortizata este de 38.363 lei si valoarea neamortizata este de 166.242 lei.

Stabilim daca firma ca colecta TVA in cazul in care vinde apartamentul unei persoane fizice sau juridice, care sunt inregistrarile contabile si cum impoziteaza si inregistreaza diferentele din reevaluare (cont 105).

In plus, stabilim daca veniturile din vanzarea acestui mijloc fix se iau in calcul la determinarea plafonului pentru trecerea ca platitoare de impozit profit si, in cazul in care se va depasi plafonul in luna noiembrie 2016, cand devine firma platitoare de impozit profit. De asemenea, vom vedea daca suma transferata din contul 105 in contul 1175 este impozabila.

1. Dat fiind ca sunteti platitori de TVA si apartamentul nu se incadreaza la "constructii noi", atunci aveti urmatoarele posibilitati:

- Fie il vindeti fara TVA - asa cum va da dreptul art. 292, alin. (2), litera f) din Codul fiscal, caz in care, daca ati dedus TVA la achizitie sau modernizare, acum va trebui sa il ajustati conform art. 305 din Codul fiscal.

- Fie decideti vanzarea cu TVA (pentru a evita de exemplu ajustarea TVA dedusa la achizitie) - asa cum va da dreptul art. 292, alin. (3) din Codul fiscal, caz in care:

a) Cumparatorul este neinregistrat in scopuri de TVA – intocmiti factura cu TVA 20% sau 5% (daca il vindeti in conditiile art. 291, alin. (3), litera c))
b) Cumparatorul este inregistrat in scopuri de TVA – aplicati taxare inversa conform art. 331, alin. (2), litera g) din Codul fiscal.

2. Inregistrarile contabile sunt:

- vanzarea
4111 sau 461 = 7583     cu valoarea de vanzare negociata fara TVA
4111 sau 461 = 4427 (4428) daca se vinde cu TVA unei persoane fizice sau juridice neplatitoare de TVA

- destocarea
      %     =    212           204.606 lei  (113.199 + 91.407 = 204.606 lei)
    2812                           38.364 lei
   6583                          166.242 lei
 
- anularea rezervei ramase fara obiect :
105 = 1175              91.407 lei

Suma de 91.407 lei nu este impozabila deoarece dvs. sunteti platitori de impozit pe venitul microintreprinderii si inteleg ca erati si la momentul constituirii rezervei. (art. 53, alin. (2), litera c) din Codul fiscal prevede impozitarea rezervelor (inclusiv din reevaluare) "care au fost deduse la calculul profitului impozabil si nu au fost impozitate in perioada in care microintreprinderile au fost si platitoare de impozit pe profit" – ceea ce nu este cazul dvs.).
 
Veniturile din vanzarea apartamentului inregistrate in 7583 se iau in calcul la determinarea plafonului pentru trecerea ca platitoare de impozit pe profit.
 
Art. 52, alin. (1) din Codul fiscal:

"(1) Daca in cursul unui an fiscal o microintreprindere realizeaza venituri mai mari de 100.000 euro sau ponderea veniturilor realizate din consultanta si management in veniturile totale este de peste 20% inclusiv, aceasta datoreaza impozit pe profit, incepand cu trimestrul in care s-a depasit oricare dintre aceste limite."

Deci daca depasiti plafonul in luna noiembrie 2016 deveniti platitori de impozit pe profit incepand cu 1 octombrie 2016.
 

Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Anca Ivanov - Expert contabil

 


de Redactia Contabilul

NOUTATI din Legislatia Contabila

Decontarile de la A la Z


Atentie la 5 tipuri de operatiuni de decontare care pun probleme in practica
 1.  Decontarea prin compensare
 2.  Darea in plata in contul dividendelor
 3.  Avantaje in natura sau cheltuieli sociale
 4.  Decontarea achizitiilor/vanzarilor cu plata in rate
 5.  Decontarile din operatiuni in participatie

Lucrarea Decontarile de la A la Z, realizata de reputatul specialist Olga Crevelescu, are marele merit ca grupeaza intr-un singur loc explicatii profesioniste si complete despre toate tipurile de decontari!

...Vezi AICI detalii complete <<

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
vanzare imobilinregistrari contabilemicrointreprinderetvareevaluarevanzare apartament


Data aparitiei: 31 Octombrie 2016

Votati articolul "Vanzare apartament reevaluat. Ce tratament fiscal si contabil se aplica?":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

  • ANAF: 15 aprilie, noul termen pentru iesirea din sistemul de impozitare al microintreprinderilor

    • Update 28 martie 2024:  ANAF a anuntat ca termenul limita pentru declararea iesirii din sistemul de impozitare al microintreprinderilor va fi extins pana la data de 15 aprilie 2024. Initial, firmele mici erau obligate sa depuna Declaratia 700 pana la data de 31 martie pentru a iesi din sistemul de impunere pe veniturile microintreprinderilor. Guvernul urmeaza sa adopte modificarea propusa in aceasta saptamana. In cele ce urmeaza, va prezentam anu...» citeste mai departe aici

  • Factura emisa anul trecut si primita in 2024. Putem deduce TVA?

    • In cele ce urmeaza veti afla daca putem deduce TVA din facturi primite si inregistrate in 2024, dar a caror data de emitere este in 2023. Deducere TVA pentru o factura emisa anul trecut Pentru deducerea TVA din facturile primite pentru bunuri sau servicii, persoana inregistrata ca platitor de tva trebuie sa indeplineasca doua conditii: - sa detina o factura emisa in conformitate cu prevederile art. 319, precum si dovada platii in cazul achizitiilo...» citeste mai departe aici

  • Imprumut acordat de societate catre asociatul unic: atentie la suma maxima prevazuta de lege!

    • In prezentul studiu de caz, ne propunem sa analizam aspectele legale ale imprumutului acordat de societate catre asociatul unic. Veti afla in randurile de mai jos care este suma maxima ce poate fi imprumutata, modalitatea de plata si textul de lege aplicabil in contextul legislatiei in vigoare. Imprumut acordat de societate catre asociatul unic: studiu de caz Intrebare: "O societate comerciala poate imprumuta asociatul unic? Care este...» citeste mai departe aici

  • CUM si UNDE ne putem plati obligatiile fiscale: Ghid ANAF privind modalitatile plata

    • Cu scopul de a informa contribuabilii, ANAF a publicat o brosura cu modalitatile de plata disponibile catre institutie. Aceasta initiativa are ca obiectiv principal simplificarea si eficientizarea procesului de plata a taxelor si impozitelor, oferind contribuabililor o intelegere clara a tuturor optiunilor disponibile. Impozite, taxe, contributii si alte sume datorate - CUM si UNDE putem plati Contribuabilii isi pot indeplini obl...» citeste mai departe aici

Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT
Raportul Special
"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X