Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici

Atentie, Contabili!

Codul Fiscal s-a modificat!
Va rugam sa cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCA GRATUIT Raportul Special
"Codul Fiscal 2016 - 64 de modificari"

email
Da, vreau sa primesc newsletterul zilnic cu informatii si oferte contabile

Adauga mai jos adresa de e-mail pentru a primit Raportul Gratuit

email
Codul Fiscal 2016 - 64 de modificari

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit
"Codul Fiscal 2016 - 64 de modificari".

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
 Cartea Verde a Contabilitatii 2016

Venituri din alte surse

Intrebare:

In categoria veniturilor din alte surse regl de art. 83 alin. (1) din Codul fiscal se incadreaza si veniturile realizate din prestaari de servicii cu caracter intamplator desfasurate in agricultura asa cum au fost reglementate de Decizia 2/2000 a MF? Se pot incheia contracte de prestari de servicii cu persoanele fizice care desfasoara astfel de activitati si care este modalitatea de plata? (ex.:persoane fizice care participa la taiat pomi prin livezi iarna, recoltat fructe cu caracter intamplator).

Raspuns: (dat in martie 2005)

Intr-adevar, potrivit prevederilor pct.II din Decizia nr.2/2000 privind aprobarea solutiilor referitoare la aplicarea unitara a prevederilor Ordonantei Guvernului nr.73/1999 privind impozitul pe venit, veniturile realizate din prestari de servicii cu caracter intamplator, desfasurate in agricultura si silvicultura, pentru care nu era necesara autorizarea de desfasurare ca activitate independenta se se impozitau in conformitate cu prevederile art. 43 din Ordonanta Guvernului nr. 73/1999. In aceasta categorie de venituri se incadrau, potrivit precizarilor Ministerului Finantelor, si veniturile asa zisilor “zilieri”, in situatia in care activitatea se desfasura in agricultura si silvicultura. Acestea erau supuse impozitarii cu o cota de 10% aplicata asupra veniturilor brute, impozitul astfel calculat fiind final. Prin includerea in categoria alte venituri potrivit art.43 din Ordonanta Guvernului nr. 73/1999 privind impozitul pe venit, cu modificarile si completarile ulterioare, veniturile respective nu mai erau asmilate salariilor in vederea impunerii si in opinia noastra nu trebuiau platite contributii obligatorii.

Precizam faptul ca serviciile executate in agricultura, manual sau cu mijloace mecanice erau considerate, din punct de vedere fiscal prin legea in vigoare la acea data, activitate independenta si impuse pe baza de norme de venit. Intre cele doua feluri de activitati (activitate intamplatoare sau activitate independenta), distinctia era facuta prin prisma normelor metodologice emise in aplicarea prevederilor art. 22 si 23 din Ordonanta Guvernului nr. 73/1999, aprobate prin Hotararea Guvernului nr.1066/1999.

Desi au existat propuneri in acest sens, in prezent, potrivit legislatiei in vigoare, respectiv Legea nr.571/2003 privind Codul fiscal cu modificarile si completarile ulterioare, nu exista posibilitatea incadrarii in categoria veniturilor din alte surse a sumelor platite persoanelor fizice care desfasoara activitate in agricultura si silvicultura, cu caracter intamplator. In temeiul art. 78 din Codul fiscal, veniturile impozabile din alte surse sunt identificate prin normele elaborate de Ministerul Finantelor Publice, in curprinsul acestora neregasindu-se nici o referire expresa la acest venit.

Singurele posibilitati pe le aveti sunt:

- angajarea zilierilor cu contract individual de munca, insa formalitatile de indeplinit si costurile nu fac eficienta aceasta optiune;

- utlizarea, pentru prestarea unor activitati cu caracter sezonier, salariatilor temporari pusi la dispozitie de un agent de munca temporara in baza unui contract de punere la dispozitie incheiat in forma scrisa;

- incheierea unei conventii/contracte civile incheiate, in conditiile art.942 si urmatoarele din Codul civil, solutie de preferat in contextul actual.

Astfel, potrivit art.101 alin.(1) si (3) din Codul muncii adoptat prin Legea nr.53/2003, pentru persoanele fizice care desfasoara activitati zilnice pe durate de cel putin 2 ore, dar pentru care saptamana de lucru trebuie sa nu fie mai mica de 10 ore, se incheie contracte individuale de munca. In situatia in care persoanele fizice desfasoara activitati ocazionale ori in situatiile in care timpul necesar desfasurarii unor prestatii nu necesita cel putin 2 ore pe zi respectiv 10 ore pe saptamana, se pot incheia contracte civile. Contractele civile reprezinta contracte de prestari de servicii, altele decat contractele de munca astfel cum sunt definite de Codul muncii si de contractele comerciale definite potrivit Codului comercial.

Veniturile realizate de persoane fizice ca urmare conventiilor/contractelor civile incheiate, in conditiile art.942 si urmatoarele din Codul civil se incadreaza in categoria veniturilor din activitati independente si se supun impozitarii potrivit art.52 din Legea nr.571/2003 privind Codul fiscal astfel cum a fost modificata prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 138/2004.


Teste de verificare pentru examenul de auditor financiar 2016
Teste de verificare pentru examenul de auditor financiar 2016

Vezi detalii

Noi prevederi legislative privind intocmirea procedurilor contabile
Noi prevederi legislative privind intocmirea procedurilor contabile

Vezi detalii

Preturi de transfer conform Noului Cod fiscal
Preturi de transfer conform Noului Cod fiscal

Vezi detalii


In ceea ce priveste obligatii ale platitorului de venituri, precizam faptul ca platitorul de astfel de venituri are obligatia sa calculeze si sa retina impozitul determinat aplicand cota de 10% asupra venitului brut si sa-l vireze la bugetul de stat pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care a fost platit venitul. Intrucat acest venit este cuprins in categoria veniturilor din activitati independente, aceasta suma reprezinta plata anticipata in contul impozitului pe venitul net anual impozabil de 16% datorat de persoanele fizice.

Platile lunare efectuate de platitorul venitului catre persoane fizice se pot efectua pe baza unui borderoului de plati (cod 14-4-20), document folosit pentru inregistrarea in contabilitate a sumelor platite si a impozitului pe venit retinut, care va cuprinde in mod obligatoriu si urmatoarele informatii:

- numele si prenumele beneficiarului de venit;

- codul numeric personal/numarul de identificare fiscala;

- venitul brut la care se aplica cota de impozit de 10%;

- impozitul pe venit retinut prin retinere la sursa;

- suma achitata;

- semnatura beneficiarului de venit.

De asemenea, va trebui, in calitate de platitor cu retinere la sursa, sa completati si sa depuneti declaratia "205 - Declaratie informativa privind impozitul retinut pe veniturile cu regim de retinere la sursa, pe beneficiari de venit", cod 14.13.01.13/I pana in ultima zi a lunii februarie a anului urmator pentru veniturile platite in anul curent. Intrucat acest venit nu este un venit cuprins in categoria veniturilor din salarii, platitorul nu va avea obligatia completarii de fise fiscale.

Din punct de vedere al inregistrarii fiscale si depunerii acestor contracte la organul fiscal, platitorul de venituri nu are nici o obligatie, aceasta revenindu-i persoanei fizice. Persoanele fizice care desfasoara prin forte proprii activitati economice in mod independent, trebuie sa fie asigurate in mod obligatoriu in sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, potrivit prevederilor Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si in sistemul asigurarilor sociale de sanatate, potrivit prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 150/2002 privind organizarea si functionarea sistemului de asigurari sociale de sanatate. Prin urmare, venitul respectiv nefiind un venit cuprins in categoria veniturilor din salarii, ci un venit cuprins in categoria veniturilor din activitati independente, obligatia platii contributiilor de asigurari sociale si asigurari sociale de sanatate revin persoanei fizice in baza unor contracte de asigurari incheiate, dupa caz, in conformitate cu prevederile Legii 19/2000 si Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 150/2002.

Ti-a placut acest articol? Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!

Data aparitiei: 17 Februarie 2006


Votati articolul "Venituri din alte surse":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi


ClubContabilitate.ro - intrebarea zilei

Transferul unui bun de la o institutie publica la alta ?

Intrebare: Va rog mult sa imi spuneti:
1 - cum se face transferul unui bun de la o institutie publica la alta ?
2 - ce acte trebuiesc facute ?
3 - ce se intampla cu numarul de inventar
sub care se gaseste bunul ?
4 - cum se scade bunul din inventarul institutiei
care transfera bunul la cealalta institutie ? ce acte trebuiesc facute ?

Raspuns: Transferul de bunuri intre institutii se face prin vanzare-cumparare, cesionare, comodat sau...... » citeste tot raspunsul aici

Alte articole publicate in data de 17 Februarie 2006 ARTICOLE SIMILARE

Opinia ta conteaza! Scrie-ne mai jos ce parere ai despre acest subiect dar si ce alte subiecte din domeniu te intereseaza si ai dori sa scriem despre ele!


Daca ai intrebari care necesita consultanta in contabilitate, le poti adresa pe www.PortalContabilitate.ro sau www.ClubContabilitate.ro. Va multumim!


X
user
user

Intrebare antispam: 2 + 2 =
  Da, doresc să primesc informaţii despre produsele, serviciile, evenimentele etc. oferite de Rentrop & Straton. Termeni si conditii de utilizare a site-ului Nota de informare

Adauga acest articol in site-ul tau

Subiectele saptamanii

  • Din august 2016 se reduce TVA-ul la noi servicii si lucrari agricole

    • Incepand cu luna august a acestui an, se va reduce taxa pe valoarea adaugata pentru mai multe servicii din domeniul agricol. Cota de TVA se va reduce astfel de la 20% la 9% pentru servicii precum  furnizarea de seminte, ingrasaminte si pesticide, precum si pentru lucrari agricole. Guvernul Ciolos a luat recent aceasta decizie, iar impactul bugetar este calculat la 65,8 milioane de lei pentru acest an, la 190,9 milioane de lei pentru anul viitor si la 203,3 milioane de lei pentr...» citeste mai departe aici

  • Masuri pentru simplificarea procedurilor si reducerea eforturilor cetatenilor de procurare a unor documente

    • Guvernul a adoptat astazi un pachet de masuri destinate simplificarii procedurilor si reducerii eforturilor cetatenilor de procurare a unor documente, precum si consolidarii procesului de digitalizare la nivelul administratiei publice centrale. Cea mai mare parte a masurilor incluse in acest pachet raspund sugestiilor primite din partea cetatenilor prin intermediul platformei online de consultare publica "maisimplu.gov.ro", prin intermediul careia s-au primit pest...» citeste mai departe aici

  • Facturarea sconturilor. Cum intocmim monografia contabila?

    • In analiza de mai jos, avem ca exemplu situatia in care se emite o factura de reducere financiara (scont) catre un client care plateste facturi inainte de scadenta. Vom vedea astfel daca aceasta factura trebuie sa contina TVA, precum si cum va arata monografia contabila. Potrivit art. 286 alin. (4) lit. a) cu normele metodologice de aplicare, rabaturile, remizele, risturnele, sconturile si alte reduceri de pret, acordate de furnizori direct clientilor la data exigibilitatii taxei, n...» citeste mai departe aici

  • Inregistrare facturi omise in declaratia 394 din anul 2015. Depunem rectificative?

    • In cele ce urmeaza, stabilim daca pentru facturi neinregistrate in anul 2015 este necesara depunerea Declaratiei 394 rectificativ pentru lunile din urma. Pentru facturile emise/primite aferente anului 2015, se vor aplica prevederile OMFP 3596/2011 privind declararea livrarilor/prestarilor si achizitiilor efectuate pe teritoriul national de persoanele inregistrate in scopuri de TVA si pentru aprobarea modelului si continutului declaratiei informative privind livrarile/prestarile si a...» citeste mai departe aici

  • Peste 80 de monografii contabile conform cerintelor Codului Fiscal 2016

    • Schimbarile introduse de Codul fiscal sunt atat de frecvente si, de multe ori, neclare, incat nu puteti fi siguri de corectitudinea inregistrarilor Dvs. fara ajutorul specialistilor. Vestea buna este ca nu mai trebuie sa irositi bani, energie si timp, deoarece aveti la dispozitie o lucrare exhaustiva: Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile cuprinde 87 ...» citeste mai departe aici

  • Guvernul Ciolos nu modifica pensiile. Sunt contestate la CCR doar pensiile speciale pentru alesii locali, votate recent de Parlament

    • Parlamentul a votat recent pensii speciale pentru alegii locali, pensii care ar trebui sa se aplice si, implicit, sa se acorde retroactiv. Premierul Dacian Ciolos a amintit insa ca legea e neconstitutionala deoarece se incalca principiul contributivitatii, intelegand prin asta ca alesii locali ar primi mai mult decat au contribuit la sistemul de pensii. Intr-o emisiune difuzata la Radio Romania Actualitati, premierul Dacian Ciolos a precizat ca a contestat din nou propunerea pensiil...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Newsletter zilnic GRATUIT

Codul Fiscal 2016 - 64 de modificari
Aboneaza-te la newsletterul Contabilul.ro si primesti gratuit Raportul special "Codul Fiscal 2016 - 64 de modificari".
Stiri si analize economice
SATI
X