Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
email
Codul Fiscal 2018 - 11 modificari majore analizate si explicate

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"Codul Fiscal 2018 - 11 modificari majore analizate si explicate"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Ghid Practic pentru contabili

Inchiderea exercitiului financiar. Cine are obligatia reevaluarii imobilizarilor corporale? Analiza zilei

cod fiscallegea 2272015impozit pe cladiri31 decembrierapoartele de evaluaresituatiile financiare anuale

Incepand cu anul 2016, dupa intrarea in vigoare a noului Cod fiscal aprobat prin Legea 227/2015, pentru stabilirea impozitului/taxei pe cladiri, valoarea impozabila a cladirilor aflate in proprietatea persoanelor juridice este valoarea de la 31 decembrie a anului anterior celui pentru care se datoreaza impozitul/taxa si poate fi:

   a) ultima valoare impozabila inregistrata in evidentele organului fiscal;
   b) valoarea rezultata dintr-un raport de evaluare intocmit de un evaluator autorizat in conformitate cu standardele de evaluare a bunurilor aflate in vigoare la data evaluarii;
   c) valoarea finala a lucrarilor de constructii, in cazul cladirilor noi, construite in cursul anului fiscal anterior;
   d) valoarea cladirilor care rezulta din actul prin care se transfera dreptul de proprietate, in cazul cladirilor dobandite in cursul anului fiscal anterior;

Pentru a nu datora un impozit pe cladiri majorat proprietari cladirilor trebuie sa actualizeze valoarea cladirilor la un interval de 3 ani. Daca nu au actualizat valoarea impozabila a cladirii in ultimii 3 ani anteriori anului de referinta, cota impozitului/taxei pe cladiri este 5%.

Rapoartele de evaluare se intocmesc de un evaluator autorizat in conformitate cu standardele de evaluare a bunurilor aflate in vigoare la data evaluarii si reflecta valoarea cladirii la data de 31 decembrie a anului anterior anului de referinta. Acestea nu se inregistreaza in evidentele contabile.

In vederea stabilirii impozitului pe cladiri, rapoartele de evaluare se depun in copie, la organul fiscal local, ca anexa la declaratia contribuabilului, pana la primul termen de plata din anul de referinta.

Astfel, spre deosebire de anii precedenti, pentru stabilirea valorii impozabile a cladirilor se efectueaza o evaluare diferita fata de evaluarea la valoarea de piata efectuata in scopul prezentarii imobilizarilor la valoare justa in situatiile financiare.


Caiet de practica pentru stagiarii CECCAR
Caiet de practica pentru stagiarii CECCAR

Vezi detalii

Manualul Contabilului Incepator
Manualul Contabilului Incepator

Vezi detalii

Manualul mijloacelor fixe 2018
Manualul mijloacelor fixe 2018

Vezi detalii



Rapoartele de evaluare in scopul stabilirii impozitului pe cladiri nu se inregistreaza in contabilitate iar entitatile nu mai trebuie sa anexe la declaratia fiscala balanta de verificare cu aceste valori.

In trecut, prevederile potrivit carora, in cazul cladirilor reevaluate valoarea impozabila a cladirii era valoarea reevaluata inregistrata conform reglementarilor contabile, au generat mai multe probleme pentru persoanele juridice: trebuiau sa aplice metoda reevaluarii pentru a nu plati un impozit pe cladiri majorat, reevaluarile trebuiau efectuate si inregistrate in contabilitate pentru toate cladirile, indiferent de data dobandirii/receptiei, in situatia in care organele de control constatau ca nu au fost indeplinite anumite prevederi ale reglementarilor contabile cu privire la reevaluare acestea reconsiderau valoarea impozabila si recalculau impozitul pe cladiri  aplicand cotele majorate s.a.

Entitatile care au utilizat metoda reevaluarii pot opta sa treaca la metoda costului, conform pct. 62 din reglementarile contabile aprobate prin OMFP 1802/2014.

In situatia in care se trece de la metoda reevaluarii la metoda costului   efectele modificarii politicilor contabile aferente exercitiilor financiare precedente nu se inregistreaza pe seama rezultatului reportat (contul 1173 "Rezultatul reportat provenit din modificarile politicilor contabile") ci se ajusteaza sumele evidentiate in contul 105 "Rezerve din reevaluare" in functie de modalitatea in care, pe perioada in care a fost efectuata reevaluarea, au transferat sumele in rezultatul reportat (contul 1175 "Rezultatul reportat reprezentand surplusul realizat din rezerve din reevaluare"), dupa cum urmeaza:

1. entitatile care au avut ca politica contabila transferul rezervei din reevaluare in contul de rezultat reportat, pe masura amortizarii activului, inchid rezerva din reevaluare (soldul contului 105 "Rezerve din reevaluare") pe seama imobilizarii careia ii corespunde rezerva respectiva (articol contabil 105 "Rezerve din reevaluare" = 21 x Imobilizari corporale);

    105        =        212        - cu soldul contului 105


2. entitatile care au avut ca politica contabila transferul rezervei din reevaluare in contul de rezultat reportat, la scoaterea din evidenta a imobilizarii pentru care s-a constituit rezerva respectiva, procedeaza astfel:

   - transfera din contul 105 "Rezerve din reevaluare" in contul 1175 "Rezultatul reportat reprezentand surplusul realizat din rezerve din reevaluare" rezerva corespunzatoare sumelor amortizate din valoarea imobilizarii;
   - reduce valoarea imobilizarii cu rezerva din reevaluare aferenta valorii care nu a fost amortizata (articol contabil 105 "Rezerve din reevaluare" = 21 x Imobilizari corporale).
 

105        =        1175        - rezerva aferenta sumelor care au fost
amortizate

    105        =        212         - partea din rezerva aferenta diferentei
din reevaluare care nu a fost amortizata

In cazul in care se trece de la metoda reevaluarii la metoda costului, entitatile trebuie sa urmareasca ca aplicarea acestei optiuni sa nu conduca la subevaluarea activelor respective, fata de valoarea care ar fi fost recunoscuta in bilant daca acele imobilizari corporale nu ar fi fost reevaluate. Astfel, cu ocazia inventarierii evaluarea imobilizarilor corporale se va face la valoarea de inventar, stabilita de comisia de inventariere sau de evaluatori autorizati, potrivit legii.  Corectarea valorii imobilizarilor corporale si aducerea lor la nivelul valorii de inventar se efectueaza, in functie de tipul de depreciere existenta, fie prin inregistrarea unei amortizari suplimentare, in cazul in care se constata o depreciere ireversibila (contul 6811), fie prin constituirea sau suplimentarea ajustarilor pentru depreciere, in cazul in care se constata o depreciere reversibila a acestora (in cazul constructiilor contul 2912 Ajustari pentru deprecierea constructiilor).

Entitatile trebuie sa mentioneze in notele explicative natura modificarii politicii contabile, precum si motivele pentru care aplicarea noii politici contabile ofera informatii credibile si mai relevante, pentru ca utilizatorii sa poata aprecia daca noua politica contabila a fost aleasa in mod adecvat, efectul modificarii asupra rezultatelor raportate ale perioadei si tendinta reala a rezultatelor activitatii entitatii.

Entitatile care raman la metoda reevaluarii vor efectua in continuare reevaluarea imobilizarilor corporale existente la sfarsitul exercitiului financiar, cu suficienta regularitate, astfel incat acestea sa fie prezentate in contabilitate la valoarea justa, cu reflectarea rezultatelor acestei reevaluari in situatiile financiare intocmite pentru acel exercitiu.

 

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
cod fiscallegea 2272015impozit pe cladiri31 decembrierapoartele de evaluaresituatiile financiare anuale

Ti-a placut acest articol? Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!

Data aparitiei: 19 Decembrie 2016


Votati articolul "Inchiderea exercitiului financiar. Cine are obligatia reevaluarii imobilizarilor corporale? Analiza zilei":
Rating:

Nota: 2.89 din 5 din 9 voturi


ClubContabilitate.ro - intrebarea zilei

Cine va fi vinovat ? + cui i se va face imputatie ?

Intrebare: Buna ziua !

Va rog frumos sa ma ajutati cu un raspuns,
cum este corect si legal sa se procedeze in urmatoarea situatie:

- institutia noastra publica urmeaza sa desfasoare o activitate
- acea activitate nu face parte din categoria celor care sunt specifice institutiei noastre, adica nu intra in sfera de activitate al institutiei noastre.
- la respectiva activitate, participantii vor fi platiti pentru munca prestata.
- presedintele Consiliului Judetean ( institutia ierarhic superioara ),
l-a chemat pe directorul institutiei noastre si i-a cerut
ca unul din salariatii institutiei noastre sa faca o Nota de fundamentare
pentru acea activitate, iar contabilitatea sa ceara alocarea unui buget.
Apoi, in urma aprobarii date in sedinta ordinara a Consiliului judetean,
si a alocarii fondurilor necesare,
sa aibe loc acea activitate.

Activitatea va necesita o suma foarte mare de bani, asa ca ....
Avand recent un control al Curtii de conturi,
am intrebat, neoficial, daca institutia noastra are dreptul sa faca asa ceva.

Unul dintre auditori ne-a ajutat cu un sfat:
- a spus ca, daca vom face asa ceva,
intrucat activitatea este straina de obiectul activitatii institutiei noastre,
chiar daca va fi aprobata de Consiliul judetean
si chiar daca ni s-ar aloca buget,
in urma unui control viitor al Curtii de conturi
se vor imputa sumele cheltuite pentru acea activitate !...
insa nu a vrut sa ne spuna mai multe.....

Va rog foarte mult sa ne dati un sfat, cum sa facem ? ?
1. - daca va trebui ca institutia noastra sa refuze in scris
sa faca acea activitate ?
- odata ce Consiliul judetean nu a cerut in scris ca institutia noastra sa ceara aprobarea unei asemenea activitati ! + alocarea de buget...
insa, in cadrul sedintei ordinare, presedintele Consiliului judetean a spus ca
trebuie sa se faca o asemenea actiune..., iar toti consilierii au votat ! ?. s-a alocat si buget ?.

2. 1. - daca directorul institutiei noastre va aproba o asemenea Nota de fundamentare
si daca o va trimite spre aprobare Consiliului judetean,
si daca va cere buget prin contabilitatea institutiei noastre,
fara a cere un punct de vedere de la specialistii institutiei noastre in cultura si
fara a cere viza de legalitate de la juristul institutiei,
in situatia in care Curtea de conturi va imputa suma cheltuita pentru acea activitate, cui i se va imputa ?
- Consiliului judetean care a aprobat-o ? sau
- institutiei noastre, in general, fara sa se mentioneze vinovatii ? sau
- directorului institutiei noastre, salariatului care a facut Nota de fundamentare si contabilului sef care a cerut alocarea bugetului ?
2.2. - dar specialistilor institutiei noastre in cultura si juristului
carora nu li s-a cerut nici un punct de vedere inainte de aprobarea activitatii
vor fi si ei considerati persoane vinovate ? li se va imputa vreo suma de bani ?

- in conditiile aratate, de aprobare si alocare bani,
cine va fi vinovat de nelegalitatea activitatii ?
3. 1. - odata ce Consiliul judetean, forul superior,
a aprobat activitatea si a alocat buget in acest scop,
toti salariatii vor trebui /sunt obligati sa faca documentele necesare derularii activitatii ?
3.2. - dar daca un salariat refuza sa faca vreun document
pentru acea activitate, pentru ca o considera nelegala,
va fi sanctionat de directorul institutiei noastre ?

Raspuns: Puteti cere o informare cu privire la aceasta speta la Curtea de Conturi.... » citeste tot raspunsul aici

Alte articole publicate in data de 19 Decembrie 2016 ARTICOLE SIMILARE

Opinia ta conteaza! Scrie-ne mai jos ce parere ai despre acest subiect dar si ce alte subiecte din domeniu te intereseaza si ai dori sa scriem despre ele!


Daca ai intrebari care necesita consultanta in contabilitate, le poti adresa pe www.PortalContabilitate.ro sau www.ClubContabilitate.ro. Va multumim!


X
user
user

Intrebare antispam: 5 + 4 =
  Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Adauga acest articol in site-ul tau

Newsletter zilnic GRATUIT

Codul Fiscal 2018 - 11 modificari majore analizate si explicate
Aboneaza-te la newsletterul Contabilul.ro si primesti gratuit Raportul special "Codul Fiscal 2018 - 11 modificari majore analizate si explicate".
Stiri si analize economice
SATI

Atentie, Contabili!

Codul Fiscal 2018 - modificarile legii
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCA GRATUIT Raportul Special
"Codul Fiscal 2018 - 11 modificari majore analizate si explicate"


email
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Te simti norocos?

Apasa START pentru a alege CADOUL tau!