Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
email
Codul Fiscal 2018 - 11 modificari majore analizate si explicate

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"Codul Fiscal 2018 - 11 modificari majore analizate si explicate"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
 Cartea Verde a Contabilitatii 2018

Sfatul expertului Robert Gearba: Retinerea prin poprire a unei parti din salariu

poprire salariupoprireaangajatorhotarare judecatoreascadaunecodul muncii

Exista situatii cand angajatorul trebuie sa retina prin poprire anumite sume din salariul net al angajatilor, ca urmare a primirii unor cereri din partea unor executor judecatorestisau a unor organe ale statului. Modul in care trebuie sa procedati in aceste situatii este clar definit de legislatia aplicabila si va sfatuiesc sa procedati numai in conformitate cu aceasta.

Legea nr. 134/2010 privind Codul de Procedura Civila, republicata, prevede de-a lungul mai multor capitole, procedura pe care care trebuie s-o urmeze toate partile implicate in poprirea veniturilor unei persoane.

Care este limita maxima din salariu care poate fi poprita?

Articolul 729 din Codul de Procedura Civila se refera la suma maxima care poate fi poprita din veniturile unei persoane.

"Art. 729: Limitele urmaririi veniturilor banesti

(1) Salariile si alte venituri periodice, pensiile acordate in cadrul asigurarilor sociale, precum si alte sume ce se platesc periodic debitorului si sunt destinate asigurarii mijloacelor de existenta ale acestuia pot fi urmarite:
a) pana la jumatate din venitul lunar net, pentru sumele datorate cu titlu de obligatie de intretinere sau alocatie pentru copii;
b) pana la o treime din venitul lunar net, pentru orice alte datorii.


(2) Daca sunt mai multe urmariri asupra aceleiasi sume, urmarirea nu poate depasi jumatate din venitul lunar net al debitorului, indiferent de natura creantelor, in afara de cazul in care legea prevede altfel.


Registrul de Evidenta Fiscala PFA
Registrul de Evidenta Fiscala PFA

Vezi detalii

Protectia Datelor cu Caracter Personal. Ghid pentru contabili
Protectia Datelor cu Caracter Personal. Ghid pentru contabili

Vezi detalii

Impozitul pe venit si Declaratia unica
Impozitul pe venit si Declaratia unica

Vezi detalii



(3) Veniturile din munca sau orice alte sume ce se platesc periodic debitorului si sunt destinate asigurarii mijloacelor de existenta ale acestuia, in cazul in care sunt mai mici decat cuantumul salariului minim net pe economie, pot fi urmarite numai asupra partii ce depaseste jumatate din acest cuantum.

(4) Ajutoarele pentru incapacitate temporara de munca, compensatia acordata salariatilor in caz de desfacere a contractului individual de munca pe baza oricaror dispozitii legale, precum si sumele cuvenite somerilor, potrivit legii, nu pot fi urmarite decat pentru sume datorate cu titlu de obligatie de intretinere si despagubiri pentru repararea daunelor cauzate prin moarte sau prin vatamari corporale, daca legea nu dispune altfel.

(5) Urmarirea drepturilor prevazute la alin. (4) se va putea face in limita a jumatate din cuantumul acestora.

(6) Sumele retinute potrivit prevederilor alin. (1)-(4) se elibereaza sau se distribuie potrivit art. 864 si urmatoarele.

(7) Alocatiile de stat si indemnizatiile pentru copii, ajutoarele pentru ingrijirea copilului bolnav, ajutoarele de maternitate, cele acordate in caz de deces, bursele de studii acordate de stat, diurnele, precum si orice alte asemenea indemnizatii cu destinatie speciala, stabilite potrivit legii, nu pot fi urmarite pentru niciun fel de datorii."

Totodata, articolulul 169 punctul 4 din Legea 53/2003 privind Codul Muncii prevede ca:

"(4) Retinerile din salariu cumulate nu pot depasi in fiecare luna jumatate din salariul net."

Neconcordanta legislativa

Se observa ca cele doualegi care reglementeaza aceasta speta prezinta doua valori diferite pentru valoarea cumulate pe care o poate avea poprirea intr-o luna:

- Codul de Procedura Civila mentioneaza venitul net
- Codul Muncii mentioneaza salariul net, care este mai mic decat venitul net

Nu exista o reglementare unitara a acestei chestiuni, si nici nu se poate argumenta obiectiv folosirea uneia dintre valori:
- Daca se utilizeaza venitul net, organul de control poate lua ca punct de reper Codul Muncii si poate aplca amenda pentru ca s-a poprit mai mult decat valoarea salariului net,
- Daca se utilizeaza salariul net este situatia inversa, cand se poate primi amenda pentru ca nu s-a popritpana la valoarea legala permisa de Codul de Procedura Civila.

Este o situatie care sper ca va fi clarificata in viitor.

Ordinea popririlor in cazul in care sunt mai multi creditori

In cazul pluralitatii de creditori ai salariatului, va fi respectata urmatoarea ordine, prevazuta de articolul 169 din Legea nr 53/2003 Codul Muncii:
a) obligatiile de intretinere, conform Codului familiei;
b) contributiile si impozitele datorate catre stat;
c) daunele cauzate proprietatii publice prin fapte ilicite;
d) acoperirea altor datorii.

In cazul in care exista mai multe popriri de acelasi rang, retinerile din salariu se vor face proportional cu valoarea fiecarei creante.

Poprirea pe salariu in cazul schimbarii locului de munca

Poprirea ramane infiintata si atunci cand debitorul isi schimba locul de munca sau este pensionat. In aceste cazuri, tertul poprit va trimite actele prin care s-a infiintat poprirea noului angajator al debitorului, care, de la data primirii acestoracte, devine tert poprit, potrivit prevederilor art. 786 din Codul de Procedura Civila.

In situatia in care debitorul paraseste angajatorul fara ca acesta sa cunoasca noul loc de munca, el este obligat sa incunostiinteze pe creditor despre aceasta imprejurare.

Obligatiile care revin angajatorului

In termen de 5 zile de la data comunicarii popririi, iar in cazul sumelor de bani datorate in viitor, de la scadenta acestora, tertul poprit va trebui sa plateasca direct creditorului suma retinuta si cuvenita acestuia, in cazul sumelor datorate cu titlu de obligatie de intretinere sau de alocatie pentru copii, precum si in cazul sumelor datorate cu titlu de despagubiri pentru repararea pagubelor cauzate prin moarte, vatamarea integritatii corporale sau a sanatatii.

Sanctiunile pentru neefectuarea popririi

Art. 790 din Codul de Procedura Civila prevede sanctiunile pentru tertii popriti (in cazul nostru, angajatorii) care nu se achita de efectuarea popririi:

"Tertul poprit care, cu rea-credinta, a refuzat sa isi indeplineasca obligatiile privind efectuarea popririi va putea fi amendat, prin aceeasi hotarare de validare, cu o suma cuprinsa intre 2.000 lei si 10.000 lei."

Retinerile cu titlu de daune cauzate angajatorului

Retinerile cu titlu de daune cauzate angajatorului nu pot fi effectuate decat daca datoria salariatului este scadenta, lichida si exigibila si a fost constatata ca atare printr-o hotarare judecatoreasca definitive si irevocabila, asa cum se prevede la articolul 169 din Legea 53/2003 privind Codul Muncii.

Angajatorul nu are voie sa retina din salariul angajatilor fara aceasta hotarare judecatoreasca, chiar daca angajatul si-a dat consimtamantul. Angajatorul poate sa achite daunele la casieria unitatii angajatorului, insa nu se pot retine sume de bani din salariul sau in lipsa hotararii judecatoresti.

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
poprire salariupoprireaangajatorhotarare judecatoreascadaunecodul muncii

Ti-a placut acest articol? Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!

Data aparitiei: 27 Februarie 2017


Votati articolul "Sfatul expertului Robert Gearba: Retinerea prin poprire a unei parti din salariu":
Rating:

Nota: 4.75 din 5 din 2 voturi


ClubContabilitate.ro - intrebarea zilei

S-a publicat Regulament - sporuri. De la ce data se va acorda sporul pentru conditii vatamatoare de munca ?

Intrebare: Buna dimineata !

In M.Of. nr.451 /30.05.2018 a fost publicata HG nr.360 /24.05.2018 pentru aprobarea Regulamentului-cadru pentru acordarea sporurilor pentru salariatii care lucreaza in Cultura.

In Legea salarizarii nr,153 /2017 - la art.23 -Sporul pentru condi?ii de munc? se spune doar ca:
Art. 23. ? Locurile de munc? ?i categoriile de personal, precum ?i m?rimea concret? a sporului pentru condi?ii de munc? prev?zut n anexele nr. I?VIII ?i condi?iile de acordare a acestuia se stabilesc, n cel mult 60 de zile de la publicarea prezentei legi .....

insa, nicaieri nu se spune vreun Termen
de la care se va acorda salariatilor acest spor pentru conditii vatamatoare de munca.

Atat se spune in art.11 din HG 360 /2018, doar ca
- sporul pentru condi?ii grele de munc? se acord? pe baza buletinelor de determinare
si pe baza deciziei emise de ordonatorul de credite.

Va rugam frumos sa ne ajutati cu un raspuns si sa ne lamuriti:
- de la ce data se va acorda sporul pentru conditii vatamatoare de munca ?
1. - se va acorda de la data de 01.09.2017 ?
( dupa 60 de zile de la publicarea Legii salarizarii 153 /2017 ? )
2. - se va acorda de la data de 01.01.2018 ?
3. - se va acorda de la data publicarii Regulamentului-cadru pentru sporuri ?
( dupa 3 zile de la publicarea in M.Of. a HG 360 /2018 )
4. - se va acorda dupa efectuarea buletinelor de determinare
si de la data emiterii deciziei ordonatorului de credite ?
5.- dupa rectificarea bugetara,
daca ordonatorul nu are bani prinsi in buget ?

In anul 2018 a mai aparut Regulamentul pentru sporuri in Administratie /in ianuaria 2018 si in Sanatate /martie 2018 ....

Nu ar fi corect ca salariatii din Administratie sa primeasca sporuri din ianuaria 2018, salariatii din Sanatate sa primeasca sporuri din martie 2018, iar salariatii din Cultura sa primeasca abia acum .... sau de la ce data ?

Raspuns: Va multumim din suflet pentru raspuns !... » citeste tot raspunsul aici

Alte articole publicate in data de 27 Februarie 2017 ARTICOLE SIMILARE

Opinia ta conteaza! Scrie-ne mai jos ce parere ai despre acest subiect dar si ce alte subiecte din domeniu te intereseaza si ai dori sa scriem despre ele!


Daca ai intrebari care necesita consultanta in contabilitate, le poti adresa pe www.PortalContabilitate.ro sau www.ClubContabilitate.ro. Va multumim!


X
user
user

Intrebare antispam: 2 + 2 =
  Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Adauga acest articol in site-ul tau

Subiectele saptamanii

  • Monografie contabila: Sponsorizarea

    • Operatiunile de sponsorizare si mecenat sunt reglementate prin Legea privind sponsorizarea nr. 34/1994, cu modificarile si completarile ulterioare. Tratamentul fiscal al acestora este prevazut de Codul fiscal.   Sponsorizarea reprezinta actul juridic prin care doua persoane convin cu privire la transferul dreptului de proprietate asupra unor bunuri materiale sau mijloace financiare pentru sustine rea unor activitati fara scop lucrativ desfasurate de catre beneficiarul spons...» citeste mai departe aici

  • Norme de aplicare CASS redus pentru persoane scutite de impozit. OPANAF 1450/2018

    • Va informam ca in Monitorul Oficial nr.507 din 20 iunie 2018, a fost publicat Ordinul presedintelui ANAF nr.1450 din data de 7 iunie 2018 referitor la aprobarea Normelor de aplicare a prevederilor art.I si III din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.3/2018 privind unele masuri fiscal-bugetare. Prin ordinul mentionat mai sus, se aduc precizari suplimentare cu privire la aplicarea prevederilor OUG nr.3/2018, ordonanta prin care a fost stabilita, prin derogare de la ...» citeste mai departe aici

  • ANAF va efectua anchete administrative in comun cu autoritati fiscale din alte state UE, pentru combaterea fraudelor cu TVA

    • ANAF (Agentia Nationala de Administrare Fiscala) va face anchete administrative in comun cu autoritati fiscale din alte state UE, pentru a combate fraudele cu TVA. Ministrii de finante reuniti in Consiliul UE au convenit asupra masurilor de consolidare a cooperarii administrative pentru a imbunatati prevenirea fraudei in materie de TVA, potrivit StartupCafe.ro. ...» citeste mai departe aici

  • MFP: operatorii economici din domeniul transportului ar putea primi ajutor de la stat in ceea ce priveste accizele la motorina

    • La finalul saptamanii trecute, Guvernul a aprobat o propunere facuta de MFP (Ministerul Finantelor Publice) - Memorandumul cu tema: ”Incadrarea schemei de ajutor de stat reprezentand diferenta dintre nivelul standard al accizelor si nivelul accizelor diferentiat pentru motorina utilizata drept combustibil pentru motor in baza alin. (9) si (10) ale art. 342 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, in politicile economico-bugetare si fin...» citeste mai departe aici

  • Facturi neinregistrate in contabilitate. Cum se procedeaza?

    • In activitatea unei firme se poate intampla sa ramana facturi neinregistrate in contabilitate din cauza neatentiei. Cum se poate proceda cand este depistata aceasta greseala? Care sunt urmatorii pasi pentru corectarea erorii contabile? Pentru a afla raspunsul la aceste nelamuriri, vom lua drept exemplu urmatoarea speta. In urma unui control de la SPIT (Serviciul Public de Impozite si Taxe) pe ultimi 5 ani, s-au gasit doua facturi nepredate la contabilitate din perioada 201...» citeste mai departe aici

  • Angajatii Millennials impun noi standarde pentru asigurarile medicale private

    • Construirea unei cariere intr-o singura companie este, pentru Millennials, o notiune contradictorie cu dorintele lor de a explora cat mai multe optiuni profesionale, comparativ cu generatiile predecesoare ale caror expectante vizau promovarea in cadrul unei singure organizatii. Biroul de Statistica a Muncii a raportat faptul ca, pentru precursori, mandatul mediu in cadrul unei firme este de 4,6 ...» citeste mai departe aici

Newsletter zilnic GRATUIT

Codul Fiscal 2018 - 11 modificari majore analizate si explicate
Aboneaza-te la newsletterul Contabilul.ro si primesti gratuit Raportul special "Codul Fiscal 2018 - 11 modificari majore analizate si explicate".
Stiri si analize economice
SATI

Atentie, Contabili!

Codul Fiscal 2018 - modificarile legii
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCA GRATUIT Raportul Special
"Codul Fiscal 2018 - 11 modificari majore analizate si explicate"


email
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X