Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici

Adauga mai jos adresa de e-mail pentru a primit Raportul Gratuit

email
PLANUL DE CONTURI - toate modificarile aparute in 2017

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"PLANUL DE CONTURI - toate modificarile aparute in 2017"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
 Cartea Verde a Contabilitatii 2017

Regimul special TVA pentru agricultori din 2017. Info ANAF

OUG nr.84/2016Regimul special pentru agricultoricompensare in cota forfetara

Prin OUG nr.84/2016 pentru modificarea si completarea unor acte normative din domeniul financiar-fiscal publicata in M.O. nr.977/06.12.2016 a fost adaugat un nou articol (art.315ą) in Legea nr.227/2015 privind Codul fiscal intitulat Regimul special pentru agricultori.         

Iata care sunt principalele prevederi:

Agricultorul reprezinta persoana fizica, persoana fizica autorizata, intreprinderea individuala sau intreprinderea familiala, cu sediul activitatii economice in Romania, care realizeaza activitatile prevazute mai jos si care nu realizeaza alte activitati economice sau realizeaza si alte activitati economice a caror cifra de afaceri anuala este inferioara plafonului de scutire prevazut la art. 310 in valoare de 220.000 lei.


Regimul special pentru agricultori se aplica pentru :

-        activitatile de productie agricola a produselor agricole, inclusiv activitatile de transformare a produselor agricole prin alte metode decat cele industriale, prevazute in norme

-        serviciile agricole reprezinta serviciile prevazute in norme, prestate de un agricultor care utilizeaza munca manuala proprie si/sau echipamentele specific, desfasurate de un agricultor, asa cum este definit mai sus.

Taxa aferenta achizitiilor reprezinta valoarea totala a taxei aferente bunurilor si serviciilor achizitionate de un agricultor supus regimului special, in masura in care aceasta taxa ar fi deductibila conform art. 297 alin. (4) pentru o persoana impozabila supusa regimului normal de taxa;

Procentul de compensare in cota forfetara reprezinta procentul care se aplica in scopul de a permite agricultorilor sa beneficieze de compensatia in cota forfetara pentru taxa aferenta achizitiilor;

Compensatia in cota forfetara reprezinta suma rezultata prin aplicarea procentului de compensare in cota forfetara asupra pretului/tarifului, exclusiv taxa, aferent livrarilor de produse agricole si prestarilor de servicii agricole, efectuate de un agricultor in cazurile mentionate mai sus

Procentul de compensare in cota forfetara este :


Contabilitatea stocurilor. Ghid practic
Contabilitatea stocurilor. Ghid practic

Vezi detalii

 Executarea silita. Ghid de aparare impotriva abuzurilor
Executarea silita. Ghid de aparare impotriva abuzurilor

Vezi detalii

Proceduri contabile pentru societati comerciale
Proceduri contabile pentru societati comerciale

Vezi detalii


-1% pentru anul 2017

-4% pentru anul 2018

-8% incepand cu anul 2019.

Procentul de compensare in cota forfetara se aplica pentru:

a) produsele agricole  si serviciile agricole  livrate/prestate de agricultor catre alte persoane impozabile decat cele care beneficiaza, in interiorul tarii de regimul special pentru agricultori

b) produsele agricole livrate in conditiile stabilite la art. 294 alin. (2) catre persoane juridice neimpozabile care datoreaza TVA in statul membru de sosire pentru achizitiile intracomunitare efectuate.

ATENTIE: Agricultorul care aplica regimul special :

a) nu are obligatia de a colecta TVA pentru livrarile de produse agricole rezultate din activitatile agricole prevazute la alin. (1) lit. c) si pentru serviciile agricole prevazute la alin. (1) lit. d);

b) nu are dreptul sa deduca taxa achitata sau datorata pentru achizitiile sale in cadrul activitatii efectuate in regimul special;

c) prin exceptie de la art. 310 nu aplica regimul special de scutire pentru intreprinderile mici pentru operatiunile prevazute la art.315¹ alin. (1) lit. c) si d), operatiunile respective nefiind cuprinse in cifra de afaceri care serveste drept referinta pentru aplicarea regimului special de scutire pentru intreprinderile mici prevazuta la art. 310.

Agricultorul care aplica regimul special prevazut de prezentul articol depune la organul fiscal competent o notificare privind aplicarea regimului special (Formularul 087). Agentia Nationala de Administrare Fiscala organizeaza Registrul agricultorilor care aplica regimul special. Registrul este public si se afiseaza pe site-ul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala. inscrierea in Registrul agricultorilor care aplica regimul special se face de catre organul fiscal competent, pe baza notificarilor depuse de agricultorii care aplica regimul special, pana la data de 1 a lunii urmatoare celei in care a fost depusa notificarea.

   Modelul Formularului 087 este prevazut in Ordinul presedintelui ANAF nr.3698/2016 pentru aprobarea modelului si continutului unui formular, precum si pentru modificarea Ordinului presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 631/2016 pentru aprobarea modelului si continutului unor formulare de inregistrare/anulare a inregistrarii in scopuri de taxa pe valoarea adaugata, publicat in M.O.nr.1059/29.12.2016.

Persoana impozabila stabilita in Romania sau persoana impozabila nestabilita in Romania, dar inregistrata in scopuri de TVA conform art. 316, care achizitioneaza bunuri/servicii de la agricultorii care figureaza in Registrul agricultorilor care aplica regimul special, va tine o evidenta separata pentru toate achizitiile efectuate in cadrul regimului special pentru agricultori.

ATENTIE:Agricultorul care aplica regimul special este scutit de urmatoarele obligatii:

a) tinerea evidentelor in scopuri de TVA prevazute la art. 321 (jurnal de vanzari, jurnal de cumparari)

b) depunerea decontului de taxa prevazut la art. 323 (formularul 300)

c) orice alte obligatii care revin persoanelor impozabile inregistrate sau care ar trebui sa se inregistreze in scopuri de TVA conform art. 316.

Agricultorul are obligatia sa emita factura care sa contina informatiile prevazute la art. 319 alin. (20), o mentiune cu privire la aplicarea regimului special pentru agricultori, precum si procentul de compensare in cota forfetara si valoarea compensatiei in cota forfetara care i se cuvine pentru:

a) livrarile de produse agricole/prestarile de servicii prevazute la alin. (3), altele decat cele de la lit. b) - e);

b) vanzarile la distanta, astfel cum sunt definite la art. 266 alin. (1) pct. 35, care au locul in Romania;

c) livrarile intracomunitare de bunuri catre o persoana care ii comunica un cod valabil de inregistrare in scopuri de TVA, atribuit de autoritatile fiscale din alt stat membru;

d) livrarile intracomunitare de bunuri, prevazute la art. 270 alin. (10), care s-ar incadra la lit. c) daca ar fi efectuate catre alta persoana impozabila;

e) prestarile de servicii care conform art. 278 alin. (2) au locul in alt stat membru, pentru care beneficiarul serviciului este persoana obligata la plata taxei conform echivalentului din legislatia altui stat membru al art. 307 alin. (2).

Prin exceptie de la prevederile art. 268 alin. (3) lit. a), nu sunt considerate operatiuni impozabile in Romania achizitiile intracomunitare de bunuri efectuate de agricultorii care aplica regimul special, daca valoarea totala a acestor achizitii intracomunitare nu depaseste pe parcursul anului calendaristic curent sau nu a depasit pe parcursul anului calendaristic anterior plafonul de 10.000 euro, al carui echivalent in lei este stabilit prin normele metodologice. Plafonul de 10.000 euro pentru achizitii intracomunitare se determina potrivit prevederilor art. 268 alin. (5).

Agricultorii eligibili pentru exceptia prevazuta mai sus au dreptul sa opteze pentru regimul general al achizitiilor intracomunitare prevazut la art. 268 alin. (3) lit. a). Optiunea se aplica pentru cel putin 2 ani calendaristici.

Regulile aplicabile in cazul depasirii plafonului pentru achizitii intracomunitare prevazut la alin. (9) sau al exercitarii optiunii prevazute la alin. (10) sunt stabilite prin normele metodologice.

in situatia in care agricultorul care aplica regimul special realizeaza livrari intracomunitare cu produse agricole, prestari de servicii intracomunitare, achizitii intracomunitare de bunuri, achizitii de servicii intracomunitare, acesta are urmatoarele obligatii:

a) sa se inregistreze in scopuri de TVA conform art. 317, daca efectueaza operatiunile prevazute la art. 317 alin. (1) si (2);

b) sa depuna decontul special de taxa prevazut la art. 324 (formularul 301) pentru achizitiile intracomunitare de bunuri si achizitiile de servicii intracomunitare prevazute la art. 324 alin. (1), pe care le efectueaza;

c) sa depuna declaratia recapitulativa prevazuta la art. 325 (formularul 390) pentru operatiunile pe care le efectueaza prevazute la art. 325 alin. (1).

in situatia in care o persoana impozabila realizeaza atat activitati pentru care aplica regimul special pentru agricultori, cat si alte activitati economice pentru care nu se poate aplica regimul special pentru agricultori, poate aplica regimul special de scutire pentru intreprinderile mici, in conditiile art. 310, pentru activitatile pentru care nu se aplica regimul special pentru agricultori.

Persoana impozabila care se inregistreaza in scopuri de TVA conform art. 316, prin optiune conform art. 316 alin. (1) lit. c) sau ca urmare a depasirii plafonului de scutireprevazut la art. 310 din alte activitati economice decat cele prevazute la alin. (1) lit. c) si d), nu mai poate aplica regimul special pentru agricultori de la data inregistrarii in scopuri de TVA sau de la data la care ar fi fost inregistrata daca avea obligatia de a solicita inregistrarea conform art. 310 alin. (6) si nu solicita sau solicita cu intarziere inregistrarea in scopuri de TVA. in cazul inregistrarii in scopuri de TVA, prin normele metodologice se stabilesc ajustarile de efectuat pentru achizitiile destinate activitatii pentru care nu a fost aplicat regimul special pentru agricultori. in situatia in care agricultorul nu solicita sau solicita inregistrarea cu intarziere, organul fiscal competent aplica dispozitiile art. 310 alin. (6) lit. a) si b). Organul fiscal competent va opera radierea din Registrul agricultorilor care aplica regimul special a agricultorilor care sunt inregistrati in scopuri de TVA conform art. 316, in termen de 3 zile de la data la care inregistrarea se considera valabila.

Agricultorul care aplica regimul special poate opta oricand pentru aplicarea regimului normal de taxa, in conditiile prevazute prin norme, prin depunerea la organul fiscal competent a formularului 087, caz in care organul fiscal competent opereaza radierea agricultorului din Registrul agricultorilor care aplica regimul special pana la data de 1 a lunii urmatoare celei in care a fost depusa notificarea. Dupa exercitarea optiunii de aplicare a regimului normal de taxa, agricultorul nu mai poate aplica din nou regimul special pentru o perioada de cel putin 2 ani de la data inregistrarii in scopuri de TVA.

in cazul in care, dupa expirarea perioadei de 2 ani, agricultorul opteaza din nou pentru aplicarea regimului special pentru agricultori, acesta trebuie sa depuna la organele fiscale competente o notificare in acest sens. Persoanele impozabile inregistrate in scopuri de TVA care opteaza pentru aplicarea regimului special pentru agricultori pot solicita scoaterea din evidenta persoanelor inregistrate in scopuri de TVA in vederea aplicarii regimului special. Solicitarea se poate depune la organele fiscale competente intre data de 1 si 10 a fiecarei luni urmatoare perioadei fiscale aplicate de persoana impozabila, anularea inregistrarii fiind valabila de la data comunicarii deciziei privind anularea inregistrarii in scopuri de TVA, care se solutioneaza cel tarziu pana la finele lunii in care a fost depusa solicitarea

In cazul persoanelor impozabile inregistrate in scopuri de TVA conform art. 316, pana la comunicarea deciziei de anulare a inregistrarii in scopuri de TVA, acestora le revin toate drepturile si obligatiile aferente persoanelor inregistrate. Persoana impozabila care a solicitat scoaterea din evidenta persoanelor inregistrate in scopuri de TVA are obligatia sa depuna ultimul decont de taxa prevazut la art. 323, indiferent de perioada fiscala aplicata conform art. 322, pana la data de 25 a lunii urmatoare celei in care a fost comunicata decizia de anulare a inregistrarii in scopuri de TVA. in ultimul decont de taxa depus, persoanele impozabile care solicita scoaterea din evidenta persoanelor inregistrate in scopuri de TVA au obligatia sa evidentieze valoarea rezultata ca urmare a efectuarii tuturor ajustarilor de taxa, persoanele impozabile care aplica regimul special pentru agricultori neavand drept de deducere pentru bunurile/serviciile alocate activitatilor supuse acestui regim.

Persoanele impozabile inregistrate in scopuri de TVA conform art. 316, carora agricultorul care aplica regimul special le livreaza produsele agricole  sau le presteaza serviciile agricole, au dreptul la deducerea compensatiei in cota forfetara achitata agricultorului care aplica regimul special, in aceleasi limite si conditii aplicabile pentru deducerea TVA, conform art. 297 - 301.

Persoanele impozabile nestabilite in Romania si neinregistrate in scopuri de TVA conform art. 316 au dreptul la restituirea compensatiei in cota forfetara, achitata agricultorului care aplica regimul special, in aceleasi limite si conditii aplicabile persoanelor impozabile inregistrate in scopuri de TVA conform art. 316. Prin ordin al presedintelui ANAF se stabileste procedura de restituire a compensatiei in cota forfetara catre persoanele impozabile nestabilite in Romania si neinregistrate in scopuri de TVA conform art. 316.


Sursa: Administratia Judeteana a Finantelor Publice Arges

Ti-a placut acest articol? Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!

Data aparitiei: 06 Martie 2017


Votati articolul "Regimul special TVA pentru agricultori din 2017. Info ANAF":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 2 voturi


ClubContabilitate.ro - intrebarea zilei

TVA incepand cu 1 ianuarie 2013

Intrebare: Cum se calculeaza prorata TVA incepand cu ianuarie 2013? Se inscrie in decontul TVA?

Raspuns: Buna ziua, "Taxa pe valoarea adaugata este un impozit indirect care se datoreaza bugetului de stat....... » citeste tot raspunsul aici

Alte articole publicate in data de 06 Martie 2017 ARTICOLE SIMILARE

Opinia ta conteaza! Scrie-ne mai jos ce parere ai despre acest subiect dar si ce alte subiecte din domeniu te intereseaza si ai dori sa scriem despre ele!


Daca ai intrebari care necesita consultanta in contabilitate, le poti adresa pe www.PortalContabilitate.ro sau www.ClubContabilitate.ro. Va multumim!


X
user
user

Intrebare antispam: 2 + 2 =
  Da, doresc să primesc informaţii despre produsele, serviciile, evenimentele etc. oferite de Rentrop & Straton. Termeni si conditii de utilizare a site-ului Nota de informare

Adauga acest articol in site-ul tau

Subiectele saptamanii

  • Ce contributii si impozite datoreaza un PFA in 2018?

    • Noile modificari aduse de OUG 79/2017 nu mai scutesc PFA-urile de la plata CAS si CASS daca obtin si venituri din salarii, asa cum se preciza initial in proiect.  Astfel, in 2018, PFA-urile, PFI-urile, II-urile, IF-urile si profesiile liberale sunt obligate la plata CAS (contributie la pensie) daca au obtinut anul anterior un venit net mai mare decat 12 salarii brute pe economie (venit net de 22.800 lei in 2017). In ce priveste impozitul pe venitul obtinut din activit...» citeste mai departe aici

  • Mutarea contributiilor: cum trebuie sa procedeze patronii care vor sa majoreze salariul brut al angajatilor

    • Potrivit Ordonantei adoptate de Guvern, din 2018, contributiile angajatorului vor scadea la 2,25%, iar CAS platite de catre salariat vor urca la 35%, cu un impozit pe salariu de 10%. In prezent, din totalul salariului brut contributiile angajatorului reprezinta 22,75%, iar ale angajatului - 16,5%, cu un impozit pe salariu de 16%.   Mutarea contributiilor de la angajator la angajat a starnit multe discutii intense in ultima perioada, pentru ca niciuna dintre partile implicate nu...» citeste mai departe aici

  • Cod Fiscal 2017 vs. Cod Fiscal 2018. Modificari aduse de OUG 79/2017

    • Regasiti mai jos un tabel comparativ intre Codul fiscal inainte de OUG 79/2017 si modificarile aduse de noua ordonanta.  Va reamintim ca Ordonanta de Urgenta nr. 79/2017  pentru modificarea si completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal a  fost publicata in Monitorul Oficial nr. 885 din 10 noiembrie 2017. TITLUL I - DISPOZITII GENERALE  TEXT VECHI (2) Contributiile sociale obligatorii reglementate prin prezentul cod sunt urma...» citeste mai departe aici

  • Ce este autofactura si cand trebuie emisa. Analiza zilei

    • Autofactura este un document reglementat de Codul fiscal si normele metodologice de aplicare ce se utilizeaza doar in scopuri de TVA, ca document justificativ pentru taxa deductibila/colectata, dupa caz. O persoana impozabila din punct de vedere al TVA este obligata sa emita o autofactura in urmatoarele situatii: daca a depasit plafoanele pentru bunuri acordate in cadrul actiunilor de protocol, sponsorizare, de mecenat peste care a...» citeste mai departe aici

  • Grabiti-va sa prindeti reducerile de Black Friday la lucrari de contabilitate!

    • Reducerile de Black Friday au luat cu asalt toate produsele, inclusiv cele de contabilitate si fiscalitate. Daca pana acum ati avut indoieli, a venit momentul propice sa investiti in niste lucrari care sa va faca munca mai usoara. Investitie minima, efect maxim! Profitati de REDUCERILE DE PANA LA 85% la zeci de lucrari de contabilitate! ...» citeste mai departe aici

  • OPANAF 3159/2017: Procedura de solutionare a cererilor de rambursare a TVA, formulate de persoane impozabile neinregistrate

    • In Monitorul Oficial nr. 892 din 14 noiembrie 2017 a fost publicat Ordinul presedintelui ANAF nr. 3159 din 1 noiembrie 2017 pentru aprobarea Procedurii de solutionare a cererilor de rambursare a taxei pe valoarea adaugata formulate de catre persoane impozabile neinregistrate si care nu sunt obligate sa se inregistreze in scopuri de TVA in Romania, nestabilite pe teritoriul Uniunii Europene, precum si pentru aprobarea modelului si continutului unor formulare. - Potrivit prevederilor ...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Newsletter zilnic GRATUIT

PLANUL DE CONTURI - toate modificarile aparute in 2017
Aboneaza-te la newsletterul Contabilul.ro si primesti gratuit Raportul special "PLANUL DE CONTURI - toate modificarile aparute in 2017".
Stiri si analize economice
SATI

Atentie, Contabili!

PLANUL DE CONTURI s-a modificat!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCA GRATUIT Raportul Special
"PLANUL DE CONTURI - toate modificarile aparute in 2017"


email
Da, vreau sa primesc newsletterul zilnic cu informatii si oferte contabile
X