Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici

Atentie, Contabili!

Codul Fiscal 2017 - modificarile legii
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCA GRATUIT Raportul Special
"Modificarea Codului Fiscal prin OUG 84"

email
Da, vreau sa primesc newsletterul zilnic cu informatii si oferte contabile

Adauga mai jos adresa de e-mail pentru a primit Raportul Gratuit

email
Modificarea Codului Fiscal prin OUG 84

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit
"Modificarea Codului Fiscal prin OUG 84".

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Documente utile pentru Asociatiile de Proprietari

Refacturare cheltuieli in cazul microintreprinderii. Cum facem monografia contabila?

monografie contabilarefacturare cheltuieliinregistrari contabilemicrointreprindere

Stabilim mai jos care este monografia contabila pentru o societate platitoare de impozit pe veniturile microintreprinderilor pentru veniturile realizate din refacturarea cheltuielilor cu utilitatile apa, energie electrica si gaz. Se mentioneaza ca societatea detine mai multe spatii pe care le inchiriaza atat catre persoane fizice, cat si catre persoane juridice.

Refacturarea cheltuielilor cu utilitatile se face in functie de consumul realizat de fiecare client in parte si datoreaza impozit pe venit pentru sumele incasate din refacturarea utilitatilor. Vom vedea daca exista o posibilitate de a nu datora impozit pe veniturile din refacturarea utilitatilor, precum si cum va arata monografia contabila.

Potrivit reglementarilor contabile in vigoare, aprobate prin OMFP 1802/2014, punctul 432, sumele colectate de o entitate in numele unor terte parti, inclusiv in cazul contractelor de agent, comision sau mandat comercial incheiate potrivit legii, nu reprezinta venit din activitatea curenta, chiar daca din punct de vedere al taxei pe valoarea adaugata persoanele care actioneaza in nume propriu sunt considerate cumparatori revanzatori.

Refacturarea cheltuielilor este reglementata prin normele de aplicare ale art. 286 Baza de impozitare pentru livrari de bunuri si servicii efectuate in interiorul tarii sin Legea 227/2015 privind Codul fiscal, la pct. 30 alin. (5) unde se mentioneaza ca se considera ca are loc o refacturare de cheltuieli, atunci cand sunt indeplinite cumulativ urmatoarele conditii:

- persoana impozabila urmareste doar recuperarea contravalorii unor achizitii de bunuri/servicii care au fost efectuate pe numele sau, dar in contul altei persoane;
- persoana impozabila nu recupereaza mai mult decat cheltuiala efectuata.

Astfel, la refacturare, locatorul aplica structura de comisionar, caz in care primeste facturi emise pe numele sau si emite facturi pe numele chiriasilor. In aceasta calitate, locatorul isi poate exercita dreptul de deducere deoarece, prin refacturare, realizeaza operatiuni taxabile. Astfel, la refacturare, prin aplicarea structurii de comisionar, exigibilitatea pentru operatiunile refacturate intervine la data emiterii facturii de catre locator, fiind aplicabil regimul fiscal al operatiunilor refacturate in ceea ce priveste locul prestarii, cotele si scutirile prestarii refacturate.

Aceste aspecte sunt reglementate la alin. (6) din normele de aplicare ale art. 286 din Legea 227/2015 privind Codul fiscal. Astfel, in masura in care persoana impozabila poate face dovada ca singurul scop este refacturarea de cheltuieli, fiind indeplinite conditiile mentionate mai sus, nu este obligata sa aiba inscrisa in obiectul de activitate realizarea livrarilor/prestarilor pe care le refactureaza.

In cazul structurii de comisionar persoana impozabila are dreptul la deducerea taxei aferente achizitiilor de bunuri/servicii care vor fi refacturate, in conditiile legii, si are obligatia de a colecta taxa pe valoarea adaugata pentru operatiunile taxabile.


Tranzactii imobiliare. Regimul fiscal in 2017
Tranzactii imobiliare. Regimul fiscal in 2017

Vezi detalii

Microintreprinderea in 2017: impozite, taxe, deduceri
Microintreprinderea in 2017: impozite, taxe, deduceri

Vezi detalii

 Examenul CECCAR 2017 - 100 de Subiecte rezolvate
Examenul CECCAR 2017 - 100 de Subiecte rezolvate

Vezi detalii


In ceea ce priveste exigibilitatea taxei pe valoarea adaugate, se considera ca, la aplicarea structurii de comisionar, exigibilitatea pentru operatiunile refacturate intervine la data emiterii facturii de catre persoana care refactureaza cheltuieli efectuate pentru alte persoane, indiferent de natura operatiunilor refacturate.

Pentru fiecare cheltuiala refacturata se va aplica regimul fiscal al operatiunii de refacturate, referitoare, printre altele, la locul livrarii/prestarii, cotele, scutirile livrarii/prestarii refacturate.

In concluzie, daca locatorul primeste de la funizorul de apa o factura cu cota de 9%, locatorul aplica aceiasi cota de 9% pentru factura emisa pe numele chiriasului sau.

Cheltuielile cu utilitatile nu vor fi considerate accesorii unui contract de inchiriere daca se poate dovedi libertatea chiriasului de a decide in privinta consumului sau in cantitatea pe care o doreste, chiar daca nu sunt incheiate contracte separate. Spatiul inchiriat trebuie sa fie contorizat separat.

Trebuie sa se verifice in cadrul fiecarei inchirieri daca, in ceea ce priveste utilitatile, chiriasul are libertatea sa decida in privinta consumului sau in cantitatea pe care o doreste.

In cazul in care chiriasul are posibilitatea sa isi aleaga prestatorii si/sau modalitatile de utilizare a bunurilor sau a serviciilor in cauza, prestatiile care privesc aceste bunuri sau servicii pot, in principiu, sa fie considerate distincte de inchiriere. In special, daca chiriasul poate sa decida in legatura cu consumul de apa, de electricitate sau de energie pentru incalzire, care poate fi verificat prin montarea unor contoare individuale si facturat in functie de consumul respectiv, prestatiile care privesc aceste bunuri sau servicii pot, in principiu, sa fie considerate distincte de inchiriere.
In ceea ce priveste serviciul de curatenie a partilor comune a bunului imobil, acestea trebuie sa fie considerate distincte de inchiriere daca pot fi organizate de fiecare chirias individual sau de chiriasi in mod colectiv si daca in toate cazurile facturile adresate chiriasului mentioneaza furnizarea acestor bunuri si prestarea acestor servicii in rubrici diferite de chirie.

In ceea ce priveste colectarea deseurilor, daca chiriasul poate alege prestatorul sau poate incheia un contract direct cu acesta, chiar daca, pentru motive care tin de facilitate, nu isi exercita aceasta alegere sau aceasta posibilitate, ci obtine aceasta prestatie de la operatorul desemnat de locator pe baza unui contract incheiat intre acestia din urma, aceasta imprejurare constituie un indiciu in favoarea existentei unei prestatii distincte de inchiriere. In acest sens a fost pronuntata si Hotararea Curtii de Justitie Europene in Cauza C-42/14. In toate situatiile in care livrarile/prestarile sunt distincte de serviciul de inchiriere, locatorul aplica structura de comisionar, aplicand regimul fiscal adecvat pentru fiecare livrare/prestare in parte, in functie de natura acestora.

Monografie contabila:

Inregistrarea factura de utilitati primite pe numele sau :
% = 401
461
4426

Plata facturii primite de la furnizor din contul curent al societatii:
401 = 5121 1.800 lei

Refacturarea utilitatilor catre chirias:
4111 = %
461
4427

Incasarea facturii emise prin contul curent al societatii:
5121 = 4111

In opinia mea, societatea nu datoreaza impozit pe venit pentru cheltuielile refacturate, nefiind considerate cheltuieli accesorii contractului de inchiriere.

Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Olguta Crevelescu - Expert Contabil

Ti-a placut acest articol? Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!

Data aparitiei: 03 Martie 2017


Votati articolul "Refacturare cheltuieli in cazul microintreprinderii. Cum facem monografia contabila?":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi


ClubContabilitate.ro - intrebarea zilei

PFA vanzare second hand

Intrebare: Buna seara.
Am si eu o intrebare in legatura cu activitatea unui PFA (neplatitor de TVA) cu obiect de vanzare haine second hand. Cum se face corect NIR la marfa cumparata la kg si vanduta la bucata, dar nu la acelasi pret cu care a fost facut nir-ul (adica: la interval de o saptamana, pretul hainelor nevandute scade mereu , de ex., 5 lei, apoi 4 lei, pana la 1 leu/buc). Cum trebuie facuta corect inregistrarea si daca e legal sa se modifice pretul, ajungand spre finalul lotului chiar sub pretul de achizitie.
- E posibil ca pentru hainele care nu se mai pot vinde sa se faca un proces verbal de casare si sa fie scoase din gestiune, si daca se plateste impozit pe venit pentru ele, desi venitul nu se realizeaza.
Va multumesc.

Raspuns: receptia marfii - se intocmeste NIR-ul . Separat intocmiti o anexa cu transformarile facute pe...... » citeste tot raspunsul aici

Alte articole publicate in data de 03 Martie 2017 ARTICOLE SIMILARE

Opinia ta conteaza! Scrie-ne mai jos ce parere ai despre acest subiect dar si ce alte subiecte din domeniu te intereseaza si ai dori sa scriem despre ele!


Daca ai intrebari care necesita consultanta in contabilitate, le poti adresa pe www.PortalContabilitate.ro sau www.ClubContabilitate.ro. Va multumim!


X
user
user

Intrebare antispam: 5 + 4 =
  Da, doresc să primesc informaţii despre produsele, serviciile, evenimentele etc. oferite de Rentrop & Straton. Termeni si conditii de utilizare a site-ului Nota de informare

Adauga acest articol in site-ul tau

Subiectele saptamanii

  • Trebuie sa depuneti Formularul 200 in anul 2017? Aflati care sunt conditiile ANAF

    • Persoanele fizice nerezidente care datoreaza impozit pe venit pentru anul 2016 si sunt administrate de Administratia fiscala pentru contribuabili nerezidenti, depun formularul 200 "Declaratie privind veniturile realizate din Romania" pana la data de 25 mai 2017, la Administratia fiscala pentru contribuabili nerezidenti din cadrul Directiei generale regionale a finantelor publice Bucuresti. Categoriile de persoane fizice nerezidente administrate de Administratia fis...» citeste mai departe aici

  • Analiza zilei: Noi informatii solicitate prin formularele de inregistrare fiscala

    • Incepand cu 1 februarie 2017 nu se mai depune Formularul 088, formular mult contestat de catre mediul de afaceri.  Formularul a fost eliminat ca urmare a faptului ca:  - pe de o parte, contribuabilii furnizeaza o serie de informatii organelor fiscale prin formularele 010 – "Declaratie de inregistrare fiscala/Declaratie de mentiuni/Declaratie de radiere pentru persoane juridice, asocieri si alte entitati fara personalitate juridica", 098 &qu...» citeste mai departe aici

  • Scutirea de TVA pentru cotizatiile platite organizatiilor profesionale

    • In baza art. 292 alin. (1) lit. k) din Codul fiscal si normelor metodologice date in aplicarea acestuia sunt scutite de TVA fara drept de deducere  prestarile de servicii si/sau livrarile de bunuri furnizate membrilor in interesul lor colectiv, in schimbul unei cotizatii fixate conform statutului, de organizatii fara scop patrimonial care au obiective de natura politica, sindicala, religioasa, patriotica, filozofica, filantropica, patronala, profesionala sau civica, precum si obiective d...» citeste mai departe aici

  • Noi modificari pentru zilieri. Analiza zilei cu Irina Dumitrescu

    • Prin Legea 105 publicata in M.OF. nr. 376 din 19 mai 2017 au fost aduse modificari si completari Legii 52/2011 privind exercitarea unor activitati cu caracter ocazional desfasurate de zilieri. Confom modificarilor aduse zilierii care presteaza activitati in domeniul cresterii animalelor in sitem extensiv prin pasunatul sezonier al ovinelor, bovinelor, cabalinelor precum si activitati sezoniere in cadrul gradinilor botanice aflate in subordinea universitatilor acreditate pot presta a...» citeste mai departe aici

  • Asociere in participatiune. Cele mai utile aspecte fiscale si contabile

    • In analiza urmatoare, societatile A si B, persoane juridice romane, inregistrate in scopuri de TVA in Romania incheie un contract de asociere in participatie pentru activitatea de comert cu ridicata al unor marfuri comercializate de A (numai anumite produse din totalul marfurilor comercializate de A fac obiectul contractului de asociere, iar vanzarea se face exlusiv catre terti). In cadrul asocierii, A si B pun in comun mijloace fixe si circulante, iar A este administratorul asocierii. ...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Newsletter zilnic GRATUIT

Modificarea Codului Fiscal prin OUG 84
Aboneaza-te la newsletterul Contabilul.ro si primesti gratuit Raportul special "Modificarea Codului Fiscal prin OUG 84".
X