Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
email
Codul Fiscal 2018 - 11 modificari majore analizate si explicate

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"Codul Fiscal 2018 - 11 modificari majore analizate si explicate"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Ghid Practic pentru contabili

Creanta eliminata din tabelul creditorilor. Cum procedam pentru a nu iesi in pierdere?

creanta eliminatatabelul creditorilorcreanteinregistrari contabiletvaprovizioane

Ce riscam atunci cand o firma din portofoliu intra in insolventa? Cum putem rezolva rapid si fara pierderi pentru societatea noastra situatiile in care avem datorii de recuperat de la astfel de firme? Veti descoperi mai jos un astfel de caz in care specialistul explica pas cu pas modul de a proceda corect astfel incat sa nu incalcam legea si sa nu iesim in pierdere.

Astfel, in studiul de caz urmator avem urmatoarele date: "Firma A a livrat acum 2 ani marfa catre firma B (nu a incasat). Firma B intra in insolventa si in baza planului de reorganizare aprobat de catre instanta isi scoate din evidenta la final de an 2016 datoria catre firma A. Acum si firma A este obligata sa-si scaoata creanta din evidenta pentru care isi constituise provizion (70% cu 30%). Care sunt inregistrarile firmei A si ce se intampla cu TVA colectata si achitata la stat de catre firma A? Care sunt implicatiile fiscale?".

 

Initial, se presupune ca firma A a afectuat urmatoarele inregistrari:
- livrare marfa:
4111 =   %      1240 lei
             707    1000 lei
            4427     240 lei
 
- trecerea valorii creantei in creanta incerta:
4118 = 4111   1240 lei

- constituirea provizionului (ajustarii) in procent de 100%:


Autoturisme pe firma. Regim fiscal in 2018
Autoturisme pe firma. Regim fiscal in 2018

Vezi detalii

Protectia Datelor cu Caracter Personal. Ghid pentru contabili
Protectia Datelor cu Caracter Personal. Ghid pentru contabili

Vezi detalii

Ghid GDPR pentru cabinetele medicale
Ghid GDPR pentru cabinetele medicale

Vezi detalii



6814 = 491   1240 lei,
considerat deductibil in procent de 30% si nedeductibil in procent de 70%.
 
Din legea nr. 85 din 25 iunie 2014 privind procedurile de prevenire a insolventei si de insolventa redam cele mai importante definitii cu incidenta asupra speteti de fata:

"Art. 5
(1) In intelesul prezentei legi, termenii si expresiile au urmatoarele semnificatii:

16.categoria de creante defavorizate este considerata a fi categoria de creante pentru care planul de reorganizare prevede cel putin una dintre modificarile urmatoare pentru creantele categoriei respective:
a)o reducere a cuantumului creantei si/sau a accesoriilor acesteia la care creditorul este indreptatit potrivit prezentei legi;
b)o reducere a garantiilor ori reesalonarea platilor in defavoarea creditorului, fara acordul expres al acestuia;

19.creditor indreptatit sa participe la procedura este acel titular al unui drept de creanta asupra averii debitorului, care a inregistrat o cerere de inscriere a creantei, in urma admiterii careia acesta dobandeste drepturile si obligatiile reglementate de prezenta lege pentru fiecare stadiu al procedurii. Calitatea de creditor inceteaza ca urmare a neinscrierii sau a inlaturarii din tabelele creditorilor intocmite succesiv in procedura, precum si prin inchiderea procedurii;

53.programul de plata a creantelor este graficul de achitare a acestora mentionat in planul de reorganizare care include:
a)cuantumul sumelor pe care debitorul se obliga sa le plateasca creditorilor, dar nu mai mult decat sumele datorate conform tabelului definitiv de creante; in cazul creditorilor beneficiari ai unei cauze de preferinta sumele vor putea include si dobanzile;
b)termenele la care debitorul urmeaza sa plateasca aceste sume;

54.reorganizare judiciara este procedura ce se aplica debitorului in insolventa, persoana juridica, in vederea achitarii datoriilor acestuia, conform programului de plata a creantelor. Procedura de reorganizare presupune intocmirea, aprobarea, confirmarea, implementarea si respectarea unui plan, numit plan de reorganizare, care poate sa prevada, nelimitativ, impreuna sau separat:
a)restructurarea operationala si/sau financiara a debitorului;
b)restructurarea corporativa prin modificarea structurii de capital social;
c)restrangerea activitatii prin lichidarea partiala sau totala a activului din averea debitorului;

69.tabelul preliminar de creante cuprinde toate creantele scadente sau nescadente, sub conditie sau in litigiu, nascute inainte de data deschiderii procedurii, acceptate de catre administratorul judiciar in urma verificarii acestora. In tabel vor fi mentionate atat suma solicitata de catre creditor, cat si suma acceptata si rangul de prioritate, iar in situatia creditorului aflat in procedura insolventei se va arata si administratorul judiciar/lichidatorul judiciar desemnat. in cazul procedurii simplificate, in acest tabel se vor inregistra si creantele nascute dupa deschiderea procedurii si pana la momentul intrarii in faliment;

67.tabel definitiv de creante este tabelul care cuprinde toate creantele asupra averii debitorului la data deschiderii procedurii, acceptate in tabelul preliminar si impotriva carora nu s-au formulat contestatii, precum si creantele admise in urma solutionarii contestatiilor sau cele admise provizoriu de catre judecatorul-sindic. in cazul procedurii simplificate, tabelul definitiv de creante cuprinde, pe langa creantele nascute anterior deschiderii procedurii, si creantele nascute in perioada de observatie, ce au fost admise la masa credala. in acest tabel se arata suma solicitata, suma admisa si rangul de prioritate al creantei potrivit prevederilor art. 159 si 161;

68.tabelul definitiv consolidat de creante cuprinde totalitatea creantelor care figureaza ca admise in tabelul definitiv de creante si cele din tabelul suplimentar necontestate, precum si cele rezultate in urma solutionarii contestatiilor la tabelul suplimentar. in situatia in care s-a dispus intrarea in faliment dupa confirmarea unui plan de reorganizare, tabelul definitiv consolidat va cuprinde: totalitatea creantelor ce figureaza ca admise in tabelul definitiv de creante, cele din tabelul suplimentar necontestate, cele rezultate in urma solutionarii contestatiilor la tabelul suplimentar, din care se vor deduce sumele achitate pe parcursul derularii planului de reorganizare;

70.tabelul suplimentar cuprinde toate creantele nascute dupa data deschiderii procedurii generale si pana la data inceperii procedurii falimentului, acceptate de catre lichidatorul judiciar in urma verificarii acestora. in tabel vor fi mentionate atat suma solicitata de catre creditor, cat si suma acceptata si rangul de preferinta;

Art. 102
(1) Cu exceptia salariatilor ale caror creante vor fi inregistrate de administratorul judiciar conform evidentelor contabile, toti ceilalti creditori, ale caror creante sunt anterioare datei de deschidere a procedurii, vor depune cererea de admitere a creantelor in termenul fixat in hotararea de deschidere a procedurii; cererile de admitere a creantelor vor fi inregistrate intr-un registru, care se va pastra la grefa tribunalului. Sunt creante anterioare si creantele bugetare constatate printr-un raport de inspectie fiscala intocmit ulterior deschiderii procedurii, dar care are ca obiect activitatea anterioara a debitorului."
 
In ceea ce priveste TVA colectat de catre societatea A aferent creantei in discutie, se retine ca, la art. 287 lit. d) din codul fiscal, referitor la ajustarea bazei de impozitare a taxei, se arata ca "baza de impozitare se reduce  "In cazul in care contravaloarea bunurilor livrate sau a serviciilor prestate nu se poate incasa ca urmare a falimentului beneficiarului sau ca urmare a punerii in aplicare a unui plan de reorganizare admis si confirmat printr-o sentinta judecatoreasca, prin care creanta creditorului este modificata sau eliminata.

Ajustarea este permisa incepand cu data pronuntarii hotararii judecatoresti de confirmare a planului de reorganizare, iar, in cazul falimentului beneficiarului, incepand cu data pronuntarii hotararii judecatoresti de inchidere a procedurii prevazute de legislatia insolventei, hotarare ramasa definitiva/definitiva si irevocabila, dupa caz. In cazul in care ulterior pronuntarii hotararii judecatoresti de confirmare a planului de reorganizare sunt incasate sume aferente creantelor modificate sau eliminate prin planul de reorganizare, se anuleaza ajustarea efectuata, corespunzator sumelor respective prin decontul perioadei fiscale in care acestea sunt incasate;"
In normele de aplicare, la punctul 32 alin. (6) se arata:

"(6) Ajustarea bazei de impozitare a taxei pe valoarea adaugata, prevazuta la art. 287 lit. d) din Codul fiscal, este permisa pentru facturile emise care se afla in cadrul termenului de prescriptie prevazut in Codul de procedura fiscala. In cazul in care contravaloarea bunurilor livrate sau a serviciilor prestate nu se poate incasa ca urmare a punerii in aplicare a unui plan de reorganizare admis si confirmat printr-o hotarare judecatoreasca, prin care creanta creditorului este modificata sau eliminata, ajustarea este permisa incepand cu data pronuntarii hotararii judecatoresti de confirmare a planului de reorganizare, daca aceasta a intervenit dupa data de 1 ianuarie 2016."
 
Asadar, pe baza textelor legale citate, la societatea A se retin urmatoarele aspecte:
- ajustarea TVA colectata aferenta creantei din speta aceasta este permisa de codul fiscal
doar a) in cazul in care creanta a fost eliminata sau modificata (redusa ca valoare) din tabelul creditorilor ca urmare a punerii in aplicare a unui plan de reorganizare a debitorului admis si confirmat printr-o sentinta judecatoreasca si b) hotararea judecatoreasca de conformare a planului de reorganizare sa fie dupa data de 01 ianuarie 2016;
- pentru a fi eliminata sau modificata din tabelul creantelor, prin acel plan de reorganizare a debitorului, creanta lui A asupra debitorului trebuie sa fi fost inscrisa in asa numita masa credala, inscriere care gnereaza acceptarea in tabelele creditorilor sau eliminarea din acestea, in cadrul procedurii;
- asadar, pentru a se pune problema eliminarii creantei ca urmare a punerii in aplicare a unui plan, aceasta trebuie sa fi facut parte din masa credala, astfel incat sa fi fost indreaptatit sa intrati intr-un plan de reorganizare, care are ca efect acceptarea, eliminarea sau modificarea unei creante; in caz contrar, prevderile efectuarii ajustarii TVA colectate nu se aplica.
 
Deci, intrebarea care apare este: ati fost inscris la masa credala?

Din informatiile dvs ca "in baza planului de reorganizare aprobat de instanta isi scoate din evidenta  la final de an 2016  datoria catre firma A." putem considera ca dvs - in calitate de creditor - ati solicitat creanta ce vi se cuvenea, insa aceasta a fost respinsa prin acel plan si hotararea judecatoareasca de aprobare a planului este de dupa data de 01 ianuarie 2016.
 
In aceste circumstante, consideram ca aveti dreptul de a efectua ajustarea in favoarea dvs a TVA colectate (mai exact, ajustarea, prin reducere, a bazei de impozitare), potrivit art. 287 lit. d) din codul fiscal.

In acest scop, dvs - ca furnizor de bunuri / servicii - in conformitate cu art. 330 alin. (2) din codul fiscal, trebuie sa emiteti o factura cu semnul minus atat la baza, cat si la TVA, inscriind mentiunea "ajustare conform art. 287 lit. d) din codul fiscal
- creanta eliminata conform sentintei nr. din data de ...".
Aceasta factura nu se transmite si beneficiarului, avand doar rol fiscal de evidentiere a reducerii tva colectate.
 
Asadar, la data de 31 decembrie 2016, societatea A va efectua urmatoarele inregistrari:
- anularea provizionului (ajustarii)

491 = 7814     372 lei (1240 lei * 30%) - venit impozabil, deoarece, la constituire, cheltuiala a fost deductibila in procent de 30%
 
491 = 7814     868 lei (1240 lei * 70%) - venit neimpozabil, deoarece, la constituire, cheltuiala a fost nedeductibila in procent de 70% (art. 23 lit. d) din codul fiscal)
 
- ajustarea TVA colectate:
4118 = 4427   minus 240 lei

sau
4118 = 4111   minus 240 lei
si  4111 = 4427   minus 240 lei
 
- rezulta sold final debitor in cont 4118 de 1000 lei
- inchiderea creantei incerte de 1000 lei:
654 = 4118   1000 lei
 
Cheltuiala este deductibila fiscal la calculul impozitului pe profit, conform art. 25 alin. (4) lit. h) punctul 1 din codul fiscal.

 

Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Otilia-Mihaela Roman - Expert contabil si Consultant fiscal

 

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
creanta eliminatatabelul creditorilorcreanteinregistrari contabiletvaprovizioane

Ti-a placut acest articol? Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!

Data aparitiei: 20 Martie 2017


Votati articolul "Creanta eliminata din tabelul creditorilor. Cum procedam pentru a nu iesi in pierdere?":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi


ClubContabilitate.ro - intrebarea zilei

De la cine va recupera prejudiciul ?

Intrebare: Buna ziua !

Va rog frumos sa ma lamuriti in legatura cu urmatoarele:
Directorul unitatii noastre a fost dat in judecata
de institutia ierarhic superioara - Consiliul Judetean
in legatura cu efectuarea unor plati pe care Curtea de Conturi le-a considerat nelegale.
La randul sau, ca parat, directorul a formulat o Cerere de chemare în garanţie
a altor salariati subordonati care au semnat pentru efectuarea acelor plati,
dar si a conducatorului institutiei ierarhic superioare.
In Cererea de chemare în garanţie, directorul a cerut doar
ca ceilalti sa fie chemati sa raspunda.

Instanta i-a admis, în principiu, cererea de chemare în garanţie formulată de director, pârât,
în contradictoriu cu chemaţii în garanţie.

Va rog frumos sa imi spuneti:
- ce inseamna ca:
1. - Instanta i-a admis, în principiu, cererea de chemare în garanţie formulată de director, pârât, în contradictoriu cu chemaţii în garanţie ?
Daca in Cererea de chemare în garanţie, directorul a cerut doar
ca ceilalti sa fie chemati sa raspunda,
fara sa spuna daca vor raspunde impreuna
sau daca doar acestia sa raspunda,
directorul va fi exclus de la judecata - adica nu va mai raspunde,
locul fiindu-i luat de ceilalti - de chematii ingarantie,
iar institutia ierarhic superioara- Consiliul Judetean
va ramane sa se judece in continuare
doar cu ceilalti, nu si cu directorul ?

2. - Cu calea de atac odată cu fondul cauzei ?
Ceilalti - chematii in garantie
ce cale de atac vor putea face
si cand vor putea sa faca acea cale de atac ?
Au un termen de la Incheierea de sedinta prin care
judecatorul a hotarat cele de mai sus
sau dupa ce se termina judecata la Judecatorie, cand se va da hotararea de fond ?

3. - de la cine va recupera institutia ierarhic superioara- Consiliul Judetean
prejudiciul indicat de Curtea de Conturi ?
Ce vaputea hotari judecatorul ?

Raspuns: Validarea cererii de chemare in garantie presupune responsabilizarea garantilor pe faptele...... » citeste tot raspunsul aici

Alte articole publicate in data de 20 Martie 2017 ARTICOLE SIMILARE

Opinia ta conteaza! Scrie-ne mai jos ce parere ai despre acest subiect dar si ce alte subiecte din domeniu te intereseaza si ai dori sa scriem despre ele!


Daca ai intrebari care necesita consultanta in contabilitate, le poti adresa pe www.PortalContabilitate.ro sau www.ClubContabilitate.ro. Va multumim!


X
user
user

Intrebare antispam: 1 + 5 =
  Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Adauga acest articol in site-ul tau

Subiectele saptamanii

  • O noua lege privind tichetele pentru salariati. A fost introdus un nou tip

    • UPDATE Legea nr. 165/2018 privind acordarea biletelor de valoare a fost publicata in Monitorul Oficial, partea I, nr. 509 din data de 13 iulie 2018.   Acest act normativ prevede ca pot fi acordate urmatoarele tipuri de bilete de valoare: – tichete de masa; – tichete cadou; – tichete de cresa; – tichete culturale; – vouchere de vacanta. E...» citeste mai departe aici

  • Amnistia fiscala este prevazuta in programul de guvernare. Ce firme sunt vizate

    • Darius Valcov, Consilierul de stat al premierului Viorica Dancila, a declarat luni seara ca amnistita fiscala este prevazuta in programul de guvernare. Aceasta masura include stergerea datoriilor unor companii. "Amnistia fiscala este prevazuta in programul de guvernare in sensul in care se vorbeste, la capitolul «intreprinderi mici si mijlocii», de restartarea ediului de afaceri. De fapt, acest lucru inseamna. In viziunea programului de guvernare si a ceea ce am...» citeste mai departe aici

  • Expertize contabile si tehnice. Atentie la cota de 10%!

    • Incepand cu 01 ianuarie 2016, Noul Cod fiscal aprobat prin Legea 227/2015 nu mai reglementeaza retinerea la sursa reprezentant plati anticipate pentru veniturile din activitatea de expertiza contabila si tehnica, judiciara si extrajudiciara. Astfel, pentru aceste venituri nu se mai retine impozit la sursa. Conform art. 25 din Ordonanta Guvernului nr. 2/2000 privind organizarea activitati...» citeste mai departe aici

  • Deductibilitatea cheltuielilor auto. Cum se procedeaza in 2018?

    • Daca aveti angajati care se deplaseaza la domiciliu cu autoturismele firmei, cu siguranta ati intampinat nelamuriri in ceea ce priveste aceasta cheltuiala. Pentru a elimina orice urma de indoiala, luam drept exemplu o societate ai carei angajati se deplaseaza acasa cu autoturismele, aproximativ 3 km/zi. Cheltuiala cu combustibilul si intretinerea acestora se deduce in proportie de 100% acestea fiind utilizate strict in scopul afacerii. Care este tratamentul din punct de vedere al impozitului ...» citeste mai departe aici

  • Buletin ANAF: acte normative cu incidenta fiscala in perioada 9 – 13 iulie

    • ANAF (Agentia Nationala de Administrare Fiscala) a publicat lista cu actele normative ce au incidenta fiscala in perioada perioada 9 – 13 iulie 2018. Din buletinul nr. 28, publicat pe 16 iulie, fac parte 9 acte normative publicate in Monitorul Oficial al Romaniei.   Cititi in randurile urmatoare ce acte normative contine lista publicata de ANAF! Buletin ANAF: perioada 9...» citeste mai departe aici

Newsletter zilnic GRATUIT

Codul Fiscal 2018 - 11 modificari majore analizate si explicate
Aboneaza-te la newsletterul Contabilul.ro si primesti gratuit Raportul special "Codul Fiscal 2018 - 11 modificari majore analizate si explicate".
Stiri si analize economice
SATI

Atentie, Contabili!

Codul Fiscal 2018 - modificarile legii
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCA GRATUIT Raportul Special
"Codul Fiscal 2018 - 11 modificari majore analizate si explicate"


email
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X