email
E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Model de inregistrare a calculului costului in contabilitate

inregistrare in contabilitatecalcul cost

Model de inregistrare a calculului costului in contabilitate

Operatii
Productia in curs la inceputul perioadei
D 921
C 901 sau
D 933 D 921
C 901 si C 933
Consum de materiale
 directe
 indirecte
D 921
C 901
D 922, 923, 924, 925
C 901
Salarii
 directe
 indirecte
D 921
C901
D 922, 923, 924, 925
C 901
Alte cheltuieli directe
D 921
C 901
Alte cheltuieli indirecte
D 922, 923, 924, 925
C 901
Repartizarea sectiilor auxiliare
D 922, 923, 924, 925
C 922
Absorbtia cheltuielilor indirecte in costul
produselor (impuse)
D 921
C 923
inregistrarea costului perioadei
D 902
C 924, 925
Obtinerea produselor finite la cost standard
D 931
C 902
Decontarea costului efectiv al produselor finite obtinute
D 902
C 921
Inregistrarea productiei in curs la sfarsitul perioadei
D 933
C 921
Inregistrarea diferentei intre costul efectiv si standard
D 903 negru, rosu
C 902 negru, rosu
Justificarea costurilor
D 901
C 931, 903, 933, 902

Autonomia contabilitatii costurilor fata de contabilitatea financiara impune o reconciliere a rezultatelor celor doua contabilitati. Fiecare contabilitate calculeaza propriile rezultate globale, fie direct, fie din rezultate analitice (contabilitatea costurilor). In principiu, cele doua rezultate ar trebui sa fie egale, dar in realitate nu sunt.

Diferentele sunt datorate urmatoarelor cauze:

  • existenta cheltuielilor si veniturilor neincorporabile;
  • posibila aparitie a cheltuielilor supletive (cheltuieli neinregistrate in contabilitatea financiara, care sunt inregistrate doar in contabilitatea de gestiune);
  • metode de calcul diferite aplicate in cele doua contabilitati, pentru comensurarea unor cheltuieli.

Structura costului serviciilor unui prestator de servicii cuprinde manopera si alte cheltuieli legate de personalul direct angajat in furnizarea serviciilor, inclusiv personalul insarcinat cu supravegherea, precum si regiile corespunzatoare. Alte cheltuieli se includ in costul lucrarilor, serviciilor numai in masura in care reprezinta costuri suportate pentru a presta serviciile in forma si in locul in care s-a stabilit de comun acord.

Pentru calculul costurilor lucrarilor, serviciilor si costurilor perioadei, cheltuielile inregistrate in contabilitatea financiara dupa natura lor se grupeaza in contabilitatea de gestiune astfel:

a) cheltuieli directe;

b) cheltuieli indirecte;

c) cheltuieli de desfacere;

d) cheltuieli generale de administratie.

Cheltuielile directe sunt acele cheltuieli care se identifica pe un anumit obiect de calculatie (serviciu, lucrare, comanda, faza, activitate, functie, centru etc.) inca din momentul efectuarii lor si ca atare se includ direct in costul obiectelor respective.

Cheltuielile directe cuprind: costul de achizitie al materialelor directe consumate, energia consumata in scopuri tehnologice, manopera directa (salarii, asigurari si protectia sociala etc.), alte cheltuieli directe.

Cheltuielile indirecte sunt acele cheltuieli care nu se pot identifica si atribui direct pe un anumit obiect de calculatie, deoarece privesc intreaga productie a unei sectii sau a persoanei juridice in ansamblul ei.

Pentru determinarea costurilor de productie si inregistrarea acestora in contabilitate la firma dumneavoastra este necesara parcurgerea mai multor etape:

I) STABILIREA OBIECTELOR DE CALCULATIE (tipuri de servicii, lucrari, proiecte etc.) care ar trebui codificate intr-un anumit mod (pentru exemplificare, S1 si S2) si cartografierea unitatii in centre de activitate cum ar fi: ateliere de executie servicii, laboratoare, departament comercial, departament administrativ etc.

II) ETAPA DE DECONTARE a cheltuielilor are loc in cursul lunii si consta in inregistrarea cheltuielilor dupa natura, in contabilitatea financiara si colectarea acestora pe destinatii, in contabilitatea de gestiune.

Aplicatii
In contabilitatea
financiara
In contabilitatea
de gestiune
a) Colectarea cheltuielilor total,
din care (exemplificari):
Ct.cl.6 = %
3XX
401
421
431
cl.5
281
1.500
400
110
600
180
60
150
% = 901
921.S1
921.S2
923
924
925
1.500
800
400
200
50
50
Combustibil
% = 401
6022
4426
11,9
10
1,9
% = 901
921.S1
921.S2
923
924
925
10
2
3
1
3
1
Amortizare
6811 = 281
75
% = 901
923
924
925
75
60
10
5
Salarii
641 = 421
600
% = 901
921.S1
921.S2
923
924
925
600
250
200
90
30
30
Contributii suportate de societate
645 = 431
180
Idem
Tichete de masa
642 = 5328
60
Idem
Etc.
....
....
....
.....
b) Inregistrarea serviciilor in curs de
executie la inceputul perioadei
711 = 332
30
% = 901
921.S1
921.S2
30
15
15
c) Vanzare servicii S1 si S2
4111 = %
704
4427
2.975
2.500
475
NU
d) Incasare dobanzi
5121 = 766
100
NU

III) ETAPA DE CALCULATIE se realizeaza la sfarsitul perioadei si consta in:

i. repartizarea cheltuielilor indirecte asupra obiectelor de calculatie;

e) Repartizarea cheltuielilor indirecte la sfarsitul lunii, dupa procedeele
cunoscute
NU
% = 923
921.S1
921.S2
190
120
70
f) Inregistrarea in costurile perioadei a
regiei fixe nealocate
(costul subactivitatii)
NU
902.2 = 923
10

ii. evaluarea si inregistrarea serviciilor in curs de executie;

g) Evaluarea si inregistrarea serviciilor
in curs de executie la sfarsitul perioadei
332 = 711
80
933.S1 = 921.S1
933.S2 = 921.S2
50
30

iii. determinarea costului de productie efectiv al serviciilor prestate;

h) Determinarea costului efectiv
al serviciilor prestate
NU
902.1 = %
921.S1
921.S2
1.340
885
455

iv. reflectarea in costurile perioadei a cheltuielilor neincorporabile (neincluse in costul de productie)

i) Inregistrarea cheltuielilor generale de
administratie si de desfacere in costurile
perioadei
NU
902.2 = %
924
925
100
50
50

v. justificarea cheltuielilor (inchiderea tuturor conturilor)

j) Justificarea cheltuielilor
(inchiderea tuturor conturilor)
NU
901 = %
902.1
933
902.2
1.530
1.340
80
110

NOUTATI Contabile 2024

Legea nr. 296/2023: Atentie la modificarile fiscale pentru PFA!


PFA/Intreprindere Individuala/Intreprindere Familiala - Legislatia se modifica!

Atentie la NOUTATILE din Codul Fiscal!
Taxele pentru PFA sunt luate la tinta!

Fii mereu informat cu cele mai noi modificari din lege

...vezi AICI lista completa >>

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
inregistrare in contabilitatecalcul cost


Data aparitiei: 31 August 2007

Votati articolul "Model de inregistrare a calculului costului in contabilitate":
Rating:

Nota: 3.83 din 5 din 3 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

  • Definitia intreprinderilor legate: clarificari aduse de MF

    • Ministerul Finantelor propune o noua definitie a intreprinderilor legate in contextul impozitarii microintreprinderilor, conform unui proiect de OUG publicat miercuri, 13 martie.  Prevederile urmeaza sa se aplice incepand cu verificarea incadrarii in categoria microintreprinderilor in anul 2024.  Aceasta propunere legislativa clarifica aplicarea regulior fiscale, mai ales in contextul aparitiei confuziilor generate de prevederile OUG 115/2023 (art. 47 alin...» citeste mai departe aici

  • Salariat cu norma intreaga si titular PFA: studiu de caz privind plata CASS

    • Conform Codului Fiscal, in anul 2024, PFA trebuie sa plateasca la stat un impozit in cota de 10% din venitul net, atat pentru activitatile din sistem real, cat si pentru cele cu norma de venit. Diferenta este la PFA in sistem real, pentru care din acest an si CASS devine cheltuiala deductibila (pana acum intra doar CAS-ul in facilitate). Acest lucru inseamna ca din venitul net se scade CAS-ul si CASS-ul. Salariat si titular PFA 2024 - studiu de caz ...» citeste mai departe aici

  • HORECA in 2024: legislatie explicata si monografii contabile

    • HoReCa este, fara niciun dubiu, un sector vital al economiei, cu o pondere majora, alaturi de comert si transporturi, la cresterea PIB. Este un adevarat barometru care reflecta mai precis decat orice statistici disponibilitatile de consum si, implicit, nivelul de trai al populatiei. Si tocmai din cauza importantei sale, acest sector este vizat adesea de modificari legislative care aduc fie restrictii, fie facilitati, fie noi proceduri sau noi taxe si impozite. Iar t...» citeste mai departe aici

  • Retur produse vandute: monografia contabila aplicabila atat pentru vanzator, cat si pentru cumparator

    • Societatea AbaProd SRL, avand ca obiect de activitate productia de imbracaminte, platitoare de impozit pe profit si TVA, a livrat catre Eva SRL produse finite cu incasare pe masura vanzarii, in doua transe: o livrare in luna decembrie N-1, in valoare de 1.000 lei + TVA (cost de productie 600 lei) si o livrare in luna ianuarie N, de 2.000 lei + TVA (cost de productie 1.400 lei). In luna ianuarie, clientul a achitat contravaloarea a 50% din produsele vandute. In luna iunie N, clientul i...» citeste mai departe aici

Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT
Raportul Special
"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X