email
E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Desfasurare activitati mixte. Impozit datorat incepand cu data de 1 ianuarie 2017. Cum se calculeaza corect?

activitati mixtepunct de lucruimpozit specificoug 3/2017

In analiza de mai jos, avem urmatoarele date:

"O societate are sediu si punct de lucru (sezonier). In ceritificatul constatator are cod CAEN principal 5610, 1071, 4724, 4711 si in avizul de functionare este trecuta mentiunea pentru activitati fast food. Pentru anul 2016 din trimestrul III are o cifra de afaceri peste 100000 euro. Va depune declaratia 010 in luna februarie 2017 cu impozit microintreprindere de la 01.02.2017 dupa care in luna martie trebuie sa trec la impozit mixt?

Pentru codul CAEN 5610 calculam impozit specific si se face analitic la vanzari? Suprafata totala este de 60 mp. Pentru producerea si vanzarea de produse de panificatie se face analitic pentru vanzari si calculam impozit profit? Pentru vanzare racoritoare se fac analitic pentru vanzari si calculam impozit profit sau trebuie sa calculam impozit specific?"

 

Analiza trecerii incepand cu data de 01 ianuarie 2017 (si) la impozit specific se face doar in functie de datele existente la 31.12.2016, fara a se tine cont de prevederile OUG 3/2017, care se aplica de la 01 februarie 2017.

La data emiterii prezentului raspuns, sunt deja publicate in Monitorul Oficial al Romaniei nr. 266/14.04.2017 normele de aplicare a Legii nr. 170/2016, norme care, dupa parerea mea, nu sunt foarte elocvente fata de acest aspect.

Normele contin si o serie de exemple concrete privind modul de calcul al impozitului specific, pentru diverse tipuri de activitati aferente codurilor CAEN respective.
 
Sa vedem:


 
Norme:

"Art. 1
(1)Persoanele juridice romane platitoare de impozit pe profit care desfasoara ca activitate principala sau secundara activitatea/activitatile corespunzatoare urmatoarelor coduri CAEN: 5510 - "Hoteluri si alte facilitati de cazare similare", 5520 - "Facilitati de cazare pentru vacante si perioade de scurta durata", 5530 - "Parcuri pentru rulote, campinguri si tabere", 5590 - "Alte servicii de cazare", 5610 - "Restaurante", 5621 - "Activitati de alimentatie (catering) pentru evenimente", 5629 - "Alte servicii de alimentatie n.c.a.", 5630 - "Baruri si alte activitati de servire a bauturilor", sunt obligate la plata impozitului specific unor activitati.
 
(3) Microintreprinderile care aplica prevederile titlului III din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, la 1 ianuarie 2017 nu aplica impozitul specific unor activitati.

(4)Indeplinirea conditiilor prevazute la art. 3 din lege se verifica la data intrarii in vigoare a legii, la inceputul fiecarui an fiscal, pe baza situatiei existente la data de 31 decembrie a anului precedent. Comunicarea catre organul fiscal teritorial se efectueaza pana la data de 31 martie 2017 inclusiv sau, dupa caz, pana la data de 31 martie inclusiv a anului urmator."
 
Lege:
"Art. 3: Contribuabili

Sunt obligate la plata impozitului specific unor activitati, denumit in continuare impozit specific, in conformitate cu prevederile prezentei legi, persoanele juridice romane care la data de 31 decembrie a anului precedent au indeplinit, cumulativ, urmatoarele conditii:
a)aveau inscrisa in actele constitutive, potrivit legii, ca activitate principala sau secundara, una dintre activitatile corespunzatoare codurilor CAEN prevazute la art. 1;
b)nu se afla in lichidare, potrivit legii."
 
Asadar:
- la 31.12.2016 aveti inscrise, intre codurile CAEN din actul constitutiv, si unul sau mai multe dintre cele mentionate la art. 1 din lege sau din norme;
- mai mult decat atat, la data de 31.12.2016 detineti autorizatie pentru un spatiu / o unitate de desfasurare a acestor activitati specifice;
- la data de 31.12.2016 sunteti platitor de impozit pe profit si nu va aflati in lichidare;
- rezulta ca pana la data de 31 martie 2017 trebuia sa depuneti doar declaratia 010 privind intrarea in sistemul impozitului specific, fara a mai depune declaratia 010 de trecere la micro incepand cu data de 01 februarie 2017.

Daca ati depus declaratia 010 de intrare la micro incepand cu data de 01 februarie 2017 (depusa in mod incorect), pana la data de 31 martie 2017 trebuia sa depuneti o declaratie 010 de intrare la impozit specific incepand cu data de 01 ianuarie 2017 si de scoatere de la micro incepand cu 01.02.2017 (practic de corectare a declaratiei 010 depuse initial de dvs in februarie 2017).

Cronologic, legea 170/2016 a intrat in vigoare incepand cu data de 01 ianuarie 2017, in timp ce OUG 3/2017 a intrat in vigoare incepand cu data de 01 februarie 2017, deci se aplica prevederile legii 170 inaintea celor din OUG 3, in sensul ca de la data de 01 ianuarie 2017 societatile platitoare de impozit pe profit la data de 31.12.2016 (si cu indeplinirea celorlate conditii) aplica impozitul specific de la 01 ianuarie 2017.
 
In ceea ce priveste desfasurarea unui complex de activitati (atat conform codurilor CAEN mentionate la art. 1 din lege, cat si altor coduri CAEN), potrivit art. 9 din norme, dat in aplicarea art. 10 alin. (1) din lege, societatea va plati impozit mixt: impozit specific pentru codurile CAEN respective si impozit pe profit pentru restul activitatilor.

La alin. (2) al art. 9 din norme se arata:
"contribuabilii trebuie sa organizeze si sa conduca evidenta contabila potrivit reglementarilor contabile date i baza Legii contabilitatii nr. 82/1991, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, pentru stabilirea veniturilor si cheltuielilor corespunzatoare activitatilor vizate.
Pentru stabilirea cheltuielilor comune care vor fi luate i calcul la determinarea rezultatului fiscal se utilizeaza o metoda rationala de alocare, potrivit reglementarilor contabile aplicabile, sau prin repartizarea proportional cu ponderea veniturilor obtinute din activitatile vizate in veniturile totale realizate de contribuabil."
 
De aici rezulta ca, in cazul in care societatea desfasoara atat activitati supuse impozitului specific (potrivit codulrilor CAEN prevazute la art. 1 din lege, in cazul dvs, pentru codurl CAEN 5610), cat si activitati supuse altor coduri CAEN, trebuie organizata o evidenta contabila distincta, in primul rand prin crearea de analitice la conturile de venituri. Apoi, trebuie create analitice distincte pentru cheltuielile directe, care se pot aloca fiecarui tip de activitate (supusa impozitului specific si impozitului pe profit), si indirecte.
 
Nu se fac analitice la conturile de venituri pentru fiecare cod CAEN, ci pentru activitatile supuse impozitului specific si impozitului pe profit.

Cheltuielile comune sau indirecte (contabilitatea, salariul directorului general, al secretarei etc) se repartizeaza pe cele doua tipuri de activitati pe baza unor chei de repartizare, cea mai eficienta fiind ponderea veniturilor fiecarui tip de activitate in totalul veniturilor. Coeficientul astfel obtinut pentru fiecare tip de venit (aferent codului CAEN 5610 si venit corespunzator celorlalte coduri CAEN) se inmulteste cu fiecare cheltuiala comuna in parte, rezultand cheltuiala comuna aferenta codului CAEN 5610 si cheltuiala comuna aferenta celorlate coduri CAEN.
 
Aceasta separare este importanta nu pentru activitatea desfasurata pe baza codului CAEN 5610, ci pentru celelalte activitati supuse impozitului pe profit (pentru a se stabili in mod corect impozitul pe profit corespunzator acestor activitati).

Nu se fac analitice pentru fiecare activitate desfasurata pe baza fiecarui cod CAEN, altul decat 5610, ci se fac 2 analitice:
- unul pentru activitatea desfasurata in baza codului CAEN 5610;
- al doilea analitic pentru activitatile desfasurate, laolalta, sub codurile CAEN 1071, 4724 si 4711.
 
Impozitul specific aferent activitatii desfasurate in baza codului CAEN 5610 se determina conform formulei prevazute la anexa nr. 1 din lege, pe baza suprafetei autorizate (probabil de 60 mp), dar si pe baza altor coeficienti prevazuti in anexa (rangul societatii, sezonalitate). Impozitul specific nu se determina nicicum pe baza veniturilor realizate.
 
Formula de calcul este urmatoarea:
Impozit specific anual/unitate = k * (x + y * q) * z,
unde:
k - 1400, valoarea impozitului standard (lei);
x - variabila în functie de rangul localitatii;
y - variabila în functie de suprafata utila comerciala/de servire/de desfasurare a activitatii;
z - coeficient de sezonalitate;
q = 0,9 si reprezinta coeficient de ajustare pentru spatiu tehnic unitate-locatie de desfasurare a activitatilor.
 
Pentru producere si vanzare pizza si pentru vanzare racoritoare se face un singur analitic, distinct fata de activitatea aferenta codului 5610. Nu trebuie facute analitice pentru fiecare dintre aceste activitati. Pentru acestea, datorati impozit pe profit, drept pentru care trebuie sa organizati, dupa cum am mentionat mai sus, o evidenta distincta atat a veniturilor, cat si a cheltuielilor.
 
Cheltuielile directe se aloca pe activitatea careia apartin (pentru activitatea specifica si pentru celelalte activitati), iar cheltuielile indirecte (comune) se repartizeaza pe baza ponderii veniturilor in totalul veniturilor.
 
Impozitul specific se datoreaza doar pentru activitatile desfasurate in baza codurilor CAEN mentionate la art. 1 din lege (5510, 5520, 5530, 5590, 5610, 5621, 5629 si 5630) si doar daca exista unitati / spatii autorizate in acest sens. Pentru restul activitatilor se datoreaza, global, impozit pe profit.


Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Otilia-Mihaela Roman - Expert contabil si Consultant fiscal

 


de Redactia Contabilul

NOUTATI Contabile 2024

Legea nr. 296/2023: Atentie la modificarile fiscale pentru PFA!


PFA/Intreprindere Individuala/Intreprindere Familiala - Legislatia se modifica!

Atentie la NOUTATILE din Codul Fiscal!
Taxele pentru PFA sunt luate la tinta!

Fii mereu informat cu cele mai noi modificari din lege

...vezi AICI lista completa >>

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
activitati mixtepunct de lucruimpozit specificoug 3/2017


Data aparitiei: 19 Aprilie 2017

Votati articolul "Desfasurare activitati mixte. Impozit datorat incepand cu data de 1 ianuarie 2017. Cum se calculeaza corect?":
Rating:

Nota: 4.33 din 5 din 3 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

  • Definitia intreprinderilor legate: clarificari aduse de MF

    • Ministerul Finantelor propune o noua definitie a intreprinderilor legate in contextul impozitarii microintreprinderilor, conform unui proiect de OUG publicat miercuri, 13 martie.  Prevederile urmeaza sa se aplice incepand cu verificarea incadrarii in categoria microintreprinderilor in anul 2024.  Aceasta propunere legislativa clarifica aplicarea regulior fiscale, mai ales in contextul aparitiei confuziilor generate de prevederile OUG 115/2023 (art. 47 alin...» citeste mai departe aici

  • Salariat cu norma intreaga si titular PFA: studiu de caz privind plata CASS

    • Conform Codului Fiscal, in anul 2024, PFA trebuie sa plateasca la stat un impozit in cota de 10% din venitul net, atat pentru activitatile din sistem real, cat si pentru cele cu norma de venit. Diferenta este la PFA in sistem real, pentru care din acest an si CASS devine cheltuiala deductibila (pana acum intra doar CAS-ul in facilitate). Acest lucru inseamna ca din venitul net se scade CAS-ul si CASS-ul. Salariat si titular PFA 2024 - studiu de caz ...» citeste mai departe aici

  • HORECA in 2024: legislatie explicata si monografii contabile

    • HoReCa este, fara niciun dubiu, un sector vital al economiei, cu o pondere majora, alaturi de comert si transporturi, la cresterea PIB. Este un adevarat barometru care reflecta mai precis decat orice statistici disponibilitatile de consum si, implicit, nivelul de trai al populatiei. Si tocmai din cauza importantei sale, acest sector este vizat adesea de modificari legislative care aduc fie restrictii, fie facilitati, fie noi proceduri sau noi taxe si impozite. Iar t...» citeste mai departe aici

  • Retur produse vandute: monografia contabila aplicabila atat pentru vanzator, cat si pentru cumparator

    • Societatea AbaProd SRL, avand ca obiect de activitate productia de imbracaminte, platitoare de impozit pe profit si TVA, a livrat catre Eva SRL produse finite cu incasare pe masura vanzarii, in doua transe: o livrare in luna decembrie N-1, in valoare de 1.000 lei + TVA (cost de productie 600 lei) si o livrare in luna ianuarie N, de 2.000 lei + TVA (cost de productie 1.400 lei). In luna ianuarie, clientul a achitat contravaloarea a 50% din produsele vandute. In luna iunie N, clientul i...» citeste mai departe aici

Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT
Raportul Special
"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X