Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici

Atentie, Contabili!

Codul Fiscal 2017 - modificarile legii
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCA GRATUIT Raportul Special
"Modificarea Codului Fiscal prin OUG 84"

email
Da, vreau sa primesc newsletterul zilnic cu informatii si oferte contabile

Adauga mai jos adresa de e-mail pentru a primit Raportul Gratuit

email
Modificarea Codului Fiscal prin OUG 84

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit
"Modificarea Codului Fiscal prin OUG 84".

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Documente utile pentru Asociatiile de Proprietari

Desfasurare activitati mixte. Impozit datorat incepand cu data de 1 ianuarie 2017. Cum se calculeaza corect?

activitati mixtepunct de lucruimpozit specificoug 3/2017

In analiza de mai jos, avem urmatoarele date:

"O societate are sediu si punct de lucru (sezonier). In ceritificatul constatator are cod CAEN principal 5610, 1071, 4724, 4711 si in avizul de functionare este trecuta mentiunea pentru activitati fast food. Pentru anul 2016 din trimestrul III are o cifra de afaceri peste 100000 euro. Va depune declaratia 010 in luna februarie 2017 cu impozit microintreprindere de la 01.02.2017 dupa care in luna martie trebuie sa trec la impozit mixt?

Pentru codul CAEN 5610 calculam impozit specific si se face analitic la vanzari? Suprafata totala este de 60 mp. Pentru producerea si vanzarea de produse de panificatie se face analitic pentru vanzari si calculam impozit profit? Pentru vanzare racoritoare se fac analitic pentru vanzari si calculam impozit profit sau trebuie sa calculam impozit specific?"

Analiza trecerii incepand cu data de 01 ianuarie 2017 (si) la impozit specific se face doar in functie de datele existente la 31.12.2016, fara a se tine cont de prevederile OUG 3/2017, care se aplica de la 01 februarie 2017.

La data emiterii prezentului raspuns, sunt deja publicate in Monitorul Oficial al Romaniei nr. 266/14.04.2017 normele de aplicare a Legii nr. 170/2016, norme care, dupa parerea mea, nu sunt foarte elocvente fata de acest aspect.

Normele contin si o serie de exemple concrete privind modul de calcul al impozitului specific, pentru diverse tipuri de activitati aferente codurilor CAEN respective.

Sa vedem:

Norme:

"Art. 1


 Examenul CECCAR 2017 - 100 de Subiecte rezolvate
Examenul CECCAR 2017 - 100 de Subiecte rezolvate

Vezi detalii

PFA. II. IF. Noua forma de organizare in 2017
PFA. II. IF. Noua forma de organizare in 2017

Vezi detalii

Declaratia 101. Modificari de ultima ora
Declaratia 101. Modificari de ultima ora

Vezi detalii



(1)Persoanele juridice romane platitoare de impozit pe profit care desfasoara ca activitate principala sau secundara activitatea/activitatile corespunzatoare urmatoarelor coduri CAEN: 5510 - "Hoteluri si alte facilitati de cazare similare", 5520 - "Facilitati de cazare pentru vacante si perioade de scurta durata", 5530 - "Parcuri pentru rulote, campinguri si tabere", 5590 - "Alte servicii de cazare", 5610 - "Restaurante", 5621 - "Activitati de alimentatie (catering) pentru evenimente", 5629 - "Alte servicii de alimentatie n.c.a.", 5630 - "Baruri si alte activitati de servire a bauturilor", sunt obligate la plata impozitului specific unor activitati.

(3) Microintreprinderile care aplica prevederile titlului III din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, la 1 ianuarie 2017 nu aplica impozitul specific unor activitati.

(4)Indeplinirea conditiilor prevazute la art. 3 din lege se verifica la data intrarii in vigoare a legii, la inceputul fiecarui an fiscal, pe baza situatiei existente la data de 31 decembrie a anului precedent. Comunicarea catre organul fiscal teritorial se efectueaza pana la data de 31 martie 2017 inclusiv sau, dupa caz, pana la data de 31 martie inclusiv a anului urmator."

Lege:
"Art. 3: Contribuabili

Sunt obligate la plata impozitului specific unor activitati, denumit in continuare impozit specific, in conformitate cu prevederile prezentei legi, persoanele juridice romane care la data de 31 decembrie a anului precedent au indeplinit, cumulativ, urmatoarele conditii:
a)aveau inscrisa in actele constitutive, potrivit legii, ca activitate principala sau secundara, una dintre activitatile corespunzatoare codurilor CAEN prevazute la art. 1;
b)nu se afla in lichidare, potrivit legii."

Asadar:
- la 31.12.2016 aveti inscrise, intre codurile CAEN din actul constitutiv, si unul sau mai multe dintre cele mentionate la art. 1 din lege sau din norme;
- mai mult decat atat, la data de 31.12.2016 detineti autorizatie pentru un spatiu / o unitate de desfasurare a acestor activitati specifice;
- la data de 31.12.2016 sunteti platitor de impozit pe profit si nu va aflati in lichidare;
- rezulta ca pana la data de 31 martie 2017 trebuia sa depuneti doar declaratia 010 privind intrarea in sistemul impozitului specific, fara a mai depune declaratia 010 de trecere la micro incepand cu data de 01 februarie 2017.

Daca ati depus declaratia 010 de intrare la micro incepand cu data de 01 februarie 2017 (depusa in mod incorect), pana la data de 31 martie 2017 trebuia sa depuneti o declaratie 010 de intrare la impozit specific incepand cu data de 01 ianuarie 2017 si de scoatere de la micro incepand cu 01.02.2017 (practic de corectare a declaratiei 010 depuse initial de dvs in februarie 2017).

Cronologic, legea 170/2016 a intrat in vigoare incepand cu data de 01 ianuarie 2017, in timp ce OUG 3/2017 a intrat in vigoare incepand cu data de 01 februarie 2017, deci se aplica prevederile legii 170 inaintea celor din OUG 3, in sensul ca de la data de 01 ianuarie 2017 societatile platitoare de impozit pe profit la data de 31.12.2016 (si cu indeplinirea celorlate conditii) aplica impozitul specific de la 01 ianuarie 2017.

In ceea ce priveste desfasurarea unui complex de activitati (atat conform codurilor CAEN mentionate la art. 1 din lege, cat si altor coduri CAEN), potrivit art. 9 din norme, dat in aplicarea art. 10 alin. (1) din lege, societatea va plati impozit mixt: impozit specific pentru codurile CAEN respective si impozit pe profit pentru restul activitatilor.

La alin. (2) al art. 9 din norme se arata:
"contribuabilii trebuie sa organizeze si sa conduca evidenta contabila potrivit reglementarilor contabile date i baza Legii contabilitatii nr. 82/1991, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, pentru stabilirea veniturilor si cheltuielilor corespunzatoare activitatilor vizate.
Pentru stabilirea cheltuielilor comune care vor fi luate i calcul la determinarea rezultatului fiscal se utilizeaza o metoda rationala de alocare, potrivit reglementarilor contabile aplicabile, sau prin repartizarea proportional cu ponderea veniturilor obtinute din activitatile vizate in veniturile totale realizate de contribuabil."

De aici rezulta ca, in cazul in care societatea desfasoara atat activitati supuse impozitului specific (potrivit codulrilor CAEN prevazute la art. 1 din lege, in cazul dvs, pentru codurl CAEN 5610), cat si activitati supuse altor coduri CAEN, trebuie organizata o evidenta contabila distincta, in primul rand prin crearea de analitice la conturile de venituri. Apoi, trebuie create analitice distincte pentru cheltuielile directe, care se pot aloca fiecarui tip de activitate (supusa impozitului specific si impozitului pe profit), si indirecte.

Nu se fac analitice la conturile de venituri pentru fiecare cod CAEN, ci pentru activitatile supuse impozitului specific si impozitului pe profit.

Cheltuielile comune sau indirecte (contabilitatea, salariul directorului general, al secretarei etc) se repartizeaza pe cele doua tipuri de activitati pe baza unor chei de repartizare, cea mai eficienta fiind ponderea veniturilor fiecarui tip de activitate in totalul veniturilor. Coeficientul astfel obtinut pentru fiecare tip de venit (aferent codului CAEN 5610 si venit corespunzator celorlalte coduri CAEN) se inmulteste cu fiecare cheltuiala comuna in parte, rezultand cheltuiala comuna aferenta codului CAEN 5610 si cheltuiala comuna aferenta celorlate coduri CAEN.

Aceasta separare este importanta nu pentru activitatea desfasurata pe baza codului CAEN 5610, ci pentru celelalte activitati supuse impozitului pe profit (pentru a se stabili in mod corect impozitul pe profit corespunzator acestor activitati).

Nu se fac analitice pentru fiecare activitate desfasurata pe baza fiecarui cod CAEN, altul decat 5610, ci se fac 2 analitice:
- unul pentru activitatea desfasurata in baza codului CAEN 5610;
- al doilea analitic pentru activitatile desfasurate, laolalta, sub codurile CAEN 1071, 4724 si 4711.

Impozitul specific aferent activitatii desfasurate in baza codului CAEN 5610 se determina conform formulei prevazute la anexa nr. 1 din lege, pe baza suprafetei autorizate (probabil de 60 mp), dar si pe baza altor coeficienti prevazuti in anexa (rangul societatii, sezonalitate). Impozitul specific nu se determina nicicum pe baza veniturilor realizate.

Formula de calcul este urmatoarea:
Impozit specific anual/unitate = k * (x + y * q) * z,
unde:
k - 1400, valoarea impozitului standard (lei);
x - variabila n functie de rangul localitatii;
y - variabila n functie de suprafata utila comerciala/de servire/de desfasurare a activitatii;
z - coeficient de sezonalitate;
q = 0,9 si reprezinta coeficient de ajustare pentru spatiu tehnic unitate-locatie de desfasurare a activitatilor.

Pentru producere si vanzare pizza si pentru vanzare racoritoare se face un singur analitic, distinct fata de activitatea aferenta codului 5610. Nu trebuie facute analitice pentru fiecare dintre aceste activitati. Pentru acestea, datorati impozit pe profit, drept pentru care trebuie sa organizati, dupa cum am mentionat mai sus, o evidenta distincta atat a veniturilor, cat si a cheltuielilor.

Cheltuielile directe se aloca pe activitatea careia apartin (pentru activitatea specifica si pentru celelalte activitati), iar cheltuielile indirecte (comune) se repartizeaza pe baza ponderii veniturilor in totalul veniturilor.

Impozitul specific se datoreaza doar pentru activitatile desfasurate in baza codurilor CAEN mentionate la art. 1 din lege (5510, 5520, 5530, 5590, 5610, 5621, 5629 si 5630) si doar daca exista unitati / spatii autorizate in acest sens. Pentru restul activitatilor se datoreaza, global, impozit pe profit.


Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Otilia-Mihaela Roman - Expert contabil si Consultant fiscal

Ti-a placut acest articol? Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!

Data aparitiei: 19 Aprilie 2017


Votati articolul "Desfasurare activitati mixte. Impozit datorat incepand cu data de 1 ianuarie 2017. Cum se calculeaza corect?":
Rating:

Nota: 4.33 din 5 din 3 voturi


ClubContabilitate.ro - intrebarea zilei

Inregistrare marfa cu amanuntul la peco

Intrebare: buna ziua. la un peco , care inca nu are casa de marcat, s-a vandut carburant cu facturi si chitante de incasare, inregistrarea marfii s-a facut ca vanzare cu ridicata, cantitativ-valoric.
la momentul achizitiei casei de marcat se va vinde pe baza bonului fiscal dar si cu factura si chit, atunci cand cere clientul.cu se tine evidenta din momentul vanz cu casa de marcat? global- valoric si cum se face nirul, pt ca carb vine de la fz pe baza avizului iar facturarea se face mai tarziu, dar tot cu data din luna cand s-a primit carb pe baza avizului.potsa fac nir pe baza avizului in care sa trec pret achiz si pret vanzare sau fac un aviz de la societate catre peco doar cu canititatea primita. multumesc.

Raspuns: Vanzarea cu amanuntul trebuie derulata prin casa de marcat in cazul incasarii numerar. Nu puteti...... » citeste tot raspunsul aici

Alte articole publicate in data de 19 Aprilie 2017 ARTICOLE SIMILARE

Opinia ta conteaza! Scrie-ne mai jos ce parere ai despre acest subiect dar si ce alte subiecte din domeniu te intereseaza si ai dori sa scriem despre ele!


Daca ai intrebari care necesita consultanta in contabilitate, le poti adresa pe www.PortalContabilitate.ro sau www.ClubContabilitate.ro. Va multumim!


X
user
user

Intrebare antispam: 2 + 1 =
  Da, doresc să primesc informaţii despre produsele, serviciile, evenimentele etc. oferite de Rentrop & Straton. Termeni si conditii de utilizare a site-ului Nota de informare

Adauga acest articol in site-ul tau

Subiectele saptamanii

  • Trebuie sa depuneti Formularul 200 in anul 2017? Aflati care sunt conditiile ANAF

    • Persoanele fizice nerezidente care datoreaza impozit pe venit pentru anul 2016 si sunt administrate de Administratia fiscala pentru contribuabili nerezidenti, depun formularul 200 "Declaratie privind veniturile realizate din Romania" pana la data de 25 mai 2017, la Administratia fiscala pentru contribuabili nerezidenti din cadrul Directiei generale regionale a finantelor publice Bucuresti. Categoriile de persoane fizice nerezidente administrate de Administratia fis...» citeste mai departe aici

  • Analiza zilei: Noi informatii solicitate prin formularele de inregistrare fiscala

    • Incepand cu 1 februarie 2017 nu se mai depune Formularul 088, formular mult contestat de catre mediul de afaceri.  Formularul a fost eliminat ca urmare a faptului ca:  - pe de o parte, contribuabilii furnizeaza o serie de informatii organelor fiscale prin formularele 010 – "Declaratie de inregistrare fiscala/Declaratie de mentiuni/Declaratie de radiere pentru persoane juridice, asocieri si alte entitati fara personalitate juridica", 098 &qu...» citeste mai departe aici

  • Scutirea de TVA pentru cotizatiile platite organizatiilor profesionale

    • In baza art. 292 alin. (1) lit. k) din Codul fiscal si normelor metodologice date in aplicarea acestuia sunt scutite de TVA fara drept de deducere  prestarile de servicii si/sau livrarile de bunuri furnizate membrilor in interesul lor colectiv, in schimbul unei cotizatii fixate conform statutului, de organizatii fara scop patrimonial care au obiective de natura politica, sindicala, religioasa, patriotica, filozofica, filantropica, patronala, profesionala sau civica, precum si obiective d...» citeste mai departe aici

  • Noi modificari pentru zilieri. Analiza zilei cu Irina Dumitrescu

    • Prin Legea 105 publicata in M.OF. nr. 376 din 19 mai 2017 au fost aduse modificari si completari Legii 52/2011 privind exercitarea unor activitati cu caracter ocazional desfasurate de zilieri. Confom modificarilor aduse zilierii care presteaza activitati in domeniul cresterii animalelor in sitem extensiv prin pasunatul sezonier al ovinelor, bovinelor, cabalinelor precum si activitati sezoniere in cadrul gradinilor botanice aflate in subordinea universitatilor acreditate pot presta a...» citeste mai departe aici

  • Asociere in participatiune. Cele mai utile aspecte fiscale si contabile

    • In analiza urmatoare, societatile A si B, persoane juridice romane, inregistrate in scopuri de TVA in Romania incheie un contract de asociere in participatie pentru activitatea de comert cu ridicata al unor marfuri comercializate de A (numai anumite produse din totalul marfurilor comercializate de A fac obiectul contractului de asociere, iar vanzarea se face exlusiv catre terti). In cadrul asocierii, A si B pun in comun mijloace fixe si circulante, iar A este administratorul asocierii. ...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Newsletter zilnic GRATUIT

Modificarea Codului Fiscal prin OUG 84
Aboneaza-te la newsletterul Contabilul.ro si primesti gratuit Raportul special "Modificarea Codului Fiscal prin OUG 84".
X