Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
email
Codul Fiscal 2018 - 11 modificari majore analizate si explicate

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"Codul Fiscal 2018 - 11 modificari majore analizate si explicate"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Ghid Practic pentru contabili

Analiza impozit pe gospodarii pe capitole! Pozitia CNIPMMR privind impozitul pe gospodarii

impozitul pe gospodariicota unica de impozitarecodul economic

Referitor la "noul concept de administrare a impozitului pe venit, prin globalizare", CNIPMMR sustine necesitatea luarii in considerare a urmatoarelor aspecte importante:

Pentru elaborarea Codului Economic, inclusiv a capitolului privind Codul fiscal, este necesara asigurarea aplicarii principiilor reglementarii inteligente (smart regulation) si anume:

"procesul decizional sa fie deschis si transparent";
"cetatenii si partile interesate sa poata formula observatii in toate etapele procesului de legiferare si de elaborare a politicilor";
"evaluarea impactului preconizat si a impactului real al actiunilor in fiecare etapa a procesului decizional" (analizarea posibilelor consecinte economice, sociale, bugetare si fiscale);
"sarcinile de reglementare pentru intreprinderi, cetateni si administratiile publice sunt mentinute la un nivel minim".


Pentru aspecte practice si prevederi propuse prin impozitul pe gospodarie, v-am pregatit urmatorul material: Dosar impozit pe gospodarie 2017: Calcul, contribuabilii, deducerii si alte informatii utile
 

Necesitatea asigurarii transparentei si a dialogului social calitativ cu confederatiile patronale reprezentative la nivel national

Desi reglementarea impozitului este de maxim interes pentru contribuabili, pentru noul concept de administrare prin globalizare a impozitului pe venit pe site-ul Ministerului Finantelor Publice nu este publicat decat un comunicat in care se anunta ca "inca de la inceputul anului Guvernul lucreaza la realizarea Codului Economic, care include Codul Fiscal, asa cum este prevazut in Programul de Guvernare, iar impozitul pe venit este un capitol din Codul Fiscal. in acest scop, unul dintre grupurile de lucru organizate de Ministerul Finantelor Publice analizeaza conceptul referitor la administrarea impozitului pe venit, prin globalizare anuala pentru fiecare gospodarie din Romania. Conceptul este evaluat de catre o paleta larga de specialisti, atat din partea MFP, cat si din partea Uniunii Nationale a Notarilor Publici, a Camerei Consultantilor Fiscali, a Corpul Expertilor Contabili si Contabililor Autorizati si a Coalitiei pentru Dezvoltarea Romaniei".

Pentru elaborarea Codului Economic, inclusiv a capitolului privind Codul fiscal, este strict necesara implicarea confederatiilor patronale reprezentative la nivel national, potrivit dispozitiilor legale in vigoare: dispozitiile art. 121 lit. b) din Legea nr. 62/2011 a dialogului social, republicata, care prevede "consultarea obligatorie a partenerilor sociali asupra initiativelor legislative sau de alta natura cu caracter economico-social" , coroborate cu dispozitiile art. 9 alin. (5) din Legea 346/2004 privind stimularea infiintarii si dezvoltarii intreprinderilor mici si mijlocii, cu modificarile ulterioare: "Este obligatorie consultarea organizatiilor reprezentative ale intreprinderilor mici si mijlocii privind continutul proiectelor de acte normative, al analizelor de impact si a Testului IMM, cu valorificarea in mod corespunzator a propunerilor acestora sau motivarea nevalorificarii pozitiei lor, documente ce vor insoti proiectul de act normativ pana la adoptare".


Corespondenta detaliata a conturilor
Corespondenta detaliata a conturilor

Vezi detalii

Protectia Datelor cu Caracter Personal. Ghid pentru contabili
Protectia Datelor cu Caracter Personal. Ghid pentru contabili

Vezi detalii

Impozitarea dividendelor in 2018
Impozitarea dividendelor in 2018

Vezi detalii


Referitor la "noul concept de administrare a impozitului pe venit, prin globalizare" exista numeroase declaratii politice contradictorii care trebuie clarificate ( declaratii privind reducerea impozitarii, concomitent cu cresterea fiscalitatii, prin extinderea bazei de impozitare si reducerea deducerilor fiscale: "Nimeni nu va plati mai mult. Se inlocuiesc cele doua cote de impozitare - 16% impozit pe salarii si pe alte activitati si cea de 5% pe dividende - se inlocuiesc cu 0% si 10%, adica toata lumea va plati mai putin" vs. "ceea ce urmarim este sa largim baza de impozitare" vs. "Ideea e sa scoti din economia neagra toti banii posibili, apropo si de unde incasam ca sa marim salariile: fiscalizam totul" vs. "nu e echitabil ca un salariat care are salariul minim pe economie, dar si venituri suplimentare semnificative din chirii sau dividende sa primeasca aceleasi deduceri fiscale ca un salariat cu salariul minim, dar fara niciun alt venit").

Necesitatea analizarii impactului reglementarii raportat la consecinte bugetare

Noul concept de administrare a impozitului pe venit, prin globalizare implica modificari de cota/calcul si plata impozitului anual dupa 25 mai a anului fiscal urmator celui in care s-au realizat veniturile, in doua transe (1/2 din suma datorata la data depunerii declaratiei de venit global si 1/2 din suma datorata in termen de 60 de zile de la data depunerii declaratiei de venit global).
in anul 2016, 12,4% din veniturile totale ale bugetului general consolidat (27,7 miliarde de lei) au fost impozitele din salarii si venit. Potrivit programarii bugetare cuprinse in "Raportul privind situatia macroeconomica pe 2017 si proiectia acesteia pentru 2018 – 2020", in 2017, din impozitul pe salarii si venit, ar urma sa se incaseze la buget 30 de miliarde de lei, adica 11,8% din veniturile totale ale statului.

Plata impozitului anual dupa 25 mai a anului fiscal urmator celui in care s-au realizat veniturile va avea ca efect un gol in vistieria statului in anul 2018 de cel putin 30 de miliarde de lei, concomitent cu o crestere a cheltuielilor bugetului cu 4,2 miliarde lei/an reprezentand onorariile celor 35.000 de consultanti fiscali (10.000 lei onorariu x 35.000 x 12 luni).

O trecere de la 16% la 10% a impozitului pe venitul din salarii ar insemna o diminuare a impozitului aferent anului 2018, care va fi incasat in anul 2019 cu 10 miliarde de lei raportat la cifrele din 2016 si de 11,2 miliarde de lei raportat la prognoza de venituri din impozitul pe salarii pentru 2017.

In Programul de Guvernare se mentioneaza: "Impactul bugetar al aplicarii acestor masuri, de la 1 ianuarie 2018, va fi amortizat in primul an si jumatate, in special ca urmare a cresterii numarului de salariati, asa cum s-a intamplat si in cazul reducerii contributiilor in 2014, cand dupa un an de zile, desi Consiliul Fiscal prognoza o scadere a veniturilor din contributii in 2015, de peste 3,2 mld. lei, in realitate acestea au crescut cu 65 mil. Lei".

Amortizarea in primul an si jumatate ca urmare a cresterii numarului de salariati nu se va putea realiza fara masuri ample de stimulare a infiintarii de IMM-uri si noi locuri de munca si fara lansarea unor proiecte ample de investitii si cresterea investitiilor publice, fara debolcarea fondurilor europene.

Analizarea impactului reglementarii raportat la consecinte bugetare trebuie sa evidentieze sursele de venit pentru acoperirea celor 30 de miliarde de lei din impozit care vor fi incasate dupa 25 mai a anului fiscal urmator celui in care s-au realizat veniturile, precum si a celor 4,2 miliarde lei reprezentand onorariile consultantilor fiscali, a celor 10 miliarde de lei mai putini rezultate din cotele reduse de impozit, precum si costurile cu care va fi finantat decalajul de incasare si de impozite.

Eliminarea retinerii la sursa va avea ca efect numeroase executari fiscale silite ale contribuabililor care vor cheltui fara a economisi sumele aferente impozitului si care vor fi in imposibilitatea platii acestuia.

Necesitatea simplificarii procedurilor fiscale si reducerea cheltuielilor birocratice si administrative

Reglementarea inteligenta (smart regulation) implica simplificarea procedurilor si reducerea cheltuielilor birocratice si administrative.

In forma prezentata, noul concept de administrare a impozitului pe venit, prin globalizare, va institui o sarcina administrativa suplimentara imensa (rezultata din inregistrare, stabilire obligatii, evidenta, plata/compensare, control etc.) si o crestere foarte mare a cheltuielilor birocratice si administrative (4,2 miliarde lei/an reprezentand onorariile celor 35.000 de consultanti fiscali, cheluiala cu salariile, spatiile si dotarile necesare pentru noile posturi bugetare care vor fi infiintate pentru inregistrarea, evidenta, controlul celor 7,1 milioane de gospodarii existente in Romania).

Mentinerea cotei unice si scaderea impozitarii pe forta de munca

Mentinerea cotei unice este necesara si este de analizat posibilitatea reducerii de la 16% la 10% a acesteia, inclusiv eliminarea impozitului pe dividende, cu mentinerea actualului sistem fiscal coroborat cu scaderea impozitarii pe forta de munca si a retinerii la sursa a impozitului, care asigura simplificare administrativ-fiscala, costuri birocratice reduse, cunoasterea regulilor si procedurilor de catre toti contribuabilii, dar si cresterea veniturilor nete ale acestora, cu 6 puncte procentuale, cu efecte pozitive multiple economice si sociale.

Implementarea sistemului de impozitare pe gospodarii, avand in vedere schimbarile pe care le implica, necesita in viziunea CNIPMMR:
- o perioada de pregatire de minim 5 ani pentru ANAF si cetateni (pregatirea salariatilor si a infrastructurii IT pentru noul sistem, informare si explicare pentru cetateni);

- asigurarea numarului optim de consultanti fiscali (angajare, pregatire profesionala);

- constituirea fondurilor bugetare de trecere la noul sistem, raporat la faptul ca, cel putin 1,5 ani din momentul introducerii nu se va incasa impozitul pe salarii (in practica mai mult ca sigur in primii 2-3 ani nu se va reusi o colectare a impozitului de la toate gospodariile care ar trebui sa platesca.)

Sursa: CNIPMMR
 

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
impozitul pe gospodariicota unica de impozitarecodul economic

Ti-a placut acest articol? Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!

Data aparitiei: 05 Mai 2017


Votati articolul "Analiza impozit pe gospodarii pe capitole! Pozitia CNIPMMR privind impozitul pe gospodarii":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 4 voturi


ClubContabilitate.ro - intrebarea zilei

Raportarile contabile anuale persoanele juridice aflate n lichidare

Intrebare: Raportarile contabile anuale (31.12.2015) pentru persoanele juridice aflate n lichidare vor fi insotite si de alte acte sau declaratii?
Multumesc


Raspuns: Depunerea bilantului de sfarsit de an fiscal, 2015 se depune in aceleasi conditii ca si pentru...... » citeste tot raspunsul aici

Alte articole publicate in data de 05 Mai 2017 ARTICOLE SIMILARE

Opinia ta conteaza! Scrie-ne mai jos ce parere ai despre acest subiect dar si ce alte subiecte din domeniu te intereseaza si ai dori sa scriem despre ele!


Daca ai intrebari care necesita consultanta in contabilitate, le poti adresa pe www.PortalContabilitate.ro sau www.ClubContabilitate.ro. Va multumim!


X
user
user

Intrebare antispam: 4 + 5 =
  Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii articol

Postat de: user
Care sunt implicatiile-responsabilitatiileunei gospodarii compuse dintr-unul sau mai multi pensionari ?
Data adaugarii: 05-Mai-2017
Adauga acest articol in site-ul tau

Subiectele saptamanii

  • ANAF raspunde! Indreptarea erorilor materiale din documentele de plata intocmite de contribuabili

    • Agentia Nationala de Administrare Fiscala (ANAF) a sustinut in data de 19 septembrie o sesiune de asistenta online pe pagina de Facebook oficiala. Tema principala a fost: „Indreptarea erorilor materiale din documentele de plata intocmite de contribuabili”.    Vom prezenta mai jos doua probleme cu care se confrunta contribuabilii des si raspunsul pe care l-au oferit specialistii ANAF   Cum se face i...» citeste mai departe aici

  • Uitati tot ce stiati despre ASOCIATIILE de PROPRIETARI! Asa faceti fata schimbarilor

    • Atentie! Asistam la cea mai consistenta modificare a legislatiei privind asociatiile de proprietari! Se schimba tot, iar amenzile ajung la 10.000 de lei! Mai exact, pe 28 septembrie 2018 intra in vigoare Legea 196/2018 privind asociatiile de proprietari! Schimbarile sunt radicale, iar amenzile foarte dure. Cititi aici ce avet...» citeste mai departe aici

  • A fost publicat Ordinul nr. 105/2018! Vizeaza auditorii financiari si firmele de audit

    • Ordinul nr. 105/2018 a fost publicate in Monitorul Oficial nr. 801 din 19 septembrie 2018. Acesta face referire la aprobarea Normele privind inregistrarea auditorilor financiari si a firmelor de audit in Registrul public electronic al auditorilor financiari si firmelor de audit. La data intrarii in vigoare a prezentului ordin, orice alte norme emise anterior avand acelasi obiect isi inceteaza aplicabilitatea, dupa cum este mentionat in Monitorul Oficial.  ...» citeste mai departe aici

  • Persoanele care isi vor plati datoriile catre Fisc pana la finalul anului primesc reducere de 10%

    • ANAF (Agentia Nationala de Administrare Fiscala), si-a pus in plan sa centralizeze pana in luna octombrie toate informatiile privind datoriile pe care persoanele fizice le au la stat. Urmeaza ca, pana in data de 15 noiembrie, contribuabilii sa fie informati cat au de platit, dupa cum a declarat la inceputul saptamanii ministrul Finantelor, Eugen Teodorovici. Acesta a subliniat ca se are in vedere si acordarea unui discount de cel putin 10% celor care platesc pana la sfarsitul acestui ...» citeste mai departe aici

  • Achizitie intracomunitara de marfuri. Care este monografia contabila?

    • Ati intampinat dificultati atunci cand ati incercat sa realizati o monografie contabila pentru o achizitie intracomunitara de marfuri? Invati pas cu pas cum trebuie sa procedati de la expertul nostru in contabilitate! Drept exemplu luam un studiu de caz ce prezinta o societate care primeste o factura de avans in valoare de 1.000 euro pentru o achizitie intracomunitara de marfuri. Cursul la data facturii de avans este 4.6 lei/euro. Cursul de la data platii este 4.65 ...» citeste mai departe aici

  • Salariul nimim va creste, din 2019, cu 150 lei

    • Salariul minim va creste cu 150 lei, ajungand la 2050 lei, de anul viitor, potrivit unui act normativ ce urmeaza sa fie elaborat de Guvern, avand in vedere ca se lucreaza la bugetul de stat pe 2019, a declarat Bogdan Hossu, Confederatiei Sindicale "Cartel Alfa". Joi, Bogdan Hossu, la iesirea de la discutiile purtate cu premierul Viorica Dancila, de la Palatul Victoria, in cadrul Consiliului National Tripartit, a declarat ca se va face o hotarare de...» citeste mai departe aici

Newsletter zilnic GRATUIT

Codul Fiscal 2018 - 11 modificari majore analizate si explicate
Aboneaza-te la newsletterul Contabilul.ro si primesti gratuit Raportul special "Codul Fiscal 2018 - 11 modificari majore analizate si explicate".
Stiri si analize economice
SATI

Atentie, Contabili!

Codul Fiscal 2018 - modificarile legii
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCA GRATUIT Raportul Special
"Codul Fiscal 2018 - 11 modificari majore analizate si explicate"


email
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Te simti norocos?

Apasa START pentru a alege CADOUL tau!