Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici

Adauga mai jos adresa de e-mail pentru a primit Raportul Gratuit

email
Codul Fiscal 2018 - 11 modificari majore analizate si explicate

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"Codul Fiscal 2018 - 11 modificari majore analizate si explicate"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
 Cartea Verde a Contabilitatii 2018

Sediul social expirat. Ce obligatii are firma dupa radierea din Registrul Comertului?

sediul social expiratexpirare sediu socialsocietati inactiveradiere

Analiza urmatoare face referire la situatia in care o societate cu sediul expirat este declarata inactiva de finante. Nu face nimic pentru prelungire sediu social. Vom vedea la cat timp o radiaza Registrul Comertului, precum si ce trebuie sa faca firma in legatura cu administratia financiara dupa ce Registrul o radiaza.

In cazul in care sediul social al societatii a expirat, iar societatea nu intreprinde demersurile pentru prelungirea valabilitatii acestuia, atunci sunt aplicabile urmatioarele prevederi juridice de procedura, stipulate la art. 237 din legea nr. 31/1990 a societati lor - republicata - cu modificarile si completarile ulterioare:

"Art. 237
(1) La cererea oricarei persoane interesate, precum si a Oficiului National al Registrului Comertului, tribunalul va putea pronunta dizolvarea societatii in cazurile in care:
c) nu mai sunt indeplinite conditiile referitoare la sediul social, inclusiv ca urmare a expirarii duratei actului care atesta dreptul de folosinta asupra spatiului cu destinatie de sediu social ori transferului dreptului de folosinta sau proprietate asupra spatiului cu destinatie de sediu social;

(3)Hotararea tribunalului prin care s-a pronuntat dizolvarea se comunica societatii, oficiului registrului comertului pentru inregistrarea mentiunii de dizolvare in registrul comertului, Ministerului Finantelor Publice - Agentia Nationala de Administrare Fiscala - administratia judeteana a finantelor publice/administratia finantelor publice a sectorului, se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea a IV-a, pe pagina de internet a Oficiului National a Registrului Comertului sau pe portalul de servicii on-line al acestuia. in cazul mai multor hotarari judecatoresti de dizolvare, pentru situatiile prevazute la alin. (1), publicitatea se va putea efectua in forma unui tabel cuprinzand: numarul de ordine in registrul comertului, codul unic de inregistrare, denumirea, forma juridica si sediul societatii dizolvate, instanta care a dispus dizolvarea, numarul dosarului, numarul si data hotararii de dizolvare, caz in care tarifele de publicare in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea a IV-a, se reduc cu 50%.

(4)Publicarea hotararii in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea a IV-a, se face pe cheltuiala titularului cererii de dizolvare, care se poate indrepta impotriva societatii pentru recuperarea costurilor.

(5)Orice persoana interesata poate face numai apel impotriva hotararii de dizolvare, in termen de 30 de zile de la data publicarii hotararii in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea a IV-a. Apelantul va depune o copie a apelului la oficiul registrului comertului, pentru mentionare in registrul comertului.

(6)Dupa ramanerea definitiva a hotararii judecatoresti de dizolvare, persoana juridica intra in lichidare, potrivit prevederilor prezentei legi. Oficiul National al Registrului Comertului, la cererea oricarei persoane interesate, inclusiv a Ministerului Finantelor Publice - Agentia Nationala de Administrare Fiscala, procedeaza la numirea unui lichidator inscris in Tabloul Practicienilor in Insolventa. Remunerarea lichidatorului se face din averea societatii dizolvate sau, in lipsa, din fondul de lichidare, constituit potrivit legii. Remuneratia lichidatorului este in cuantum fix de 1.000 lei, decontul final al cheltuielilor efectuate de lichidator in legatura cu lichidarea societatii urmand a se face, pentru situatia in care nu exista bunuri in averea societatii dizolvate, de catre Uniunea Nationala a Practicienilor in Insolventa din Romania, la solicitarea lichidatorului.

(7)Rezolutiile pronuntate in conditiile alin. (6) se comunica electronic lichidatorului numit, se publica pe pagina de internet a Oficiului National al Registrului Comertului si pe portalul de servicii on-line al acestuia si se inregistreaza in registrul comertului. in exercitarea atributiilor sale de lichidare, atunci cand lichidatorul este numit de catre Oficiul National al Registrului Comertului, la cererea oricarei persoane interesate, acesta este scutit de orice taxa, tarif, comision, taxa judiciara de timbru si altele asemenea.

(8)Daca in termen de 3 luni de la data ramanerii definitiva a hotararii de dizolvare nu s-a formulat nicio cerere de numire a lichidatorului potrivit prevederilor alin. (6), Oficiul National al Registrului Comertului sau orice persoana interesata poate solicita tribunalului radierea societatii din registrul comertului.

(9)Lista societatilor pentru care Oficiul National al Registrului Comertului urmeaza sa formuleze actiuni de radiere, potrivit prevederilor alin.


Imprumuturi, dobanzi si decontari cu asociatii
Imprumuturi, dobanzi si decontari cu asociatii

Vezi detalii

Optimizarea fiscala. Solutii si avantaje pentru intreprinzatori
Optimizarea fiscala. Solutii si avantaje pentru intreprinzatori

Vezi detalii

Protectia datelor cu caracter personal
Protectia datelor cu caracter personal

Vezi detalii


(8), se afiseaza pe pagina de internet a Oficiului National al Registrului Comertului sau pe portalul de servicii on-line al acestuia cu cel putin 15 zile calendaristice inainte si se transmite Ministerului Finantelor Publice-Agentia Nationala de Administrare Fiscala.

(10)Hotararea tribunalului prin care s-a pronuntat radierea se comunica societatii, oficiului registrului comertului pentru radierea societatii din registrul comertului, Ministerului Finantelor Publice - Agentia Nationala de Administrare Fiscala - administratia judeteana a finantelor publice/administratia finantelor publice a sectorului si se publica, cu titlu gratuit, pe pagina de internet a Oficiului National al Registrului Comertului sau pe portalul de servicii on-line al acestuia. in cazul mai multor hotarari judecatoresti de radiere, publicitatea se va putea efectua in forma unui tabel cuprinzand: numarul de ordine in registrul comertului, codul unic de inregistrare, denumirea, forma juridica si sediul societatii dizolvate, instanta care a dispus dizolvarea, numarul dosarului, numarul si data hotararii de dizolvare.

(11)Orice persoana interesata poate face numai apel impotriva hotararii de radiere, in termen de 30 de zile de la efectuarea publicitatii conform prevederilor alin. (9). Apelantul va depune o copie a apelului la oficiul registrului comertului, pentru mentionare in registrul comertului.
(12)Vizualizarea hotararilor de dizolvare si radiere si a rezolutiilor de numire a lichidatorului, publicate pe pagina de internet a Oficiului National al Registrului Comertului sau pe portalul de servicii on-line al acestuia, se face cu titlu gratuit.

(13)Bunurile ramase din patrimoniul persoanei juridice radiate din registrul comertului, in conditiile alin. (8)-(10), le revin actionarilor/asociatilor.

Art. 2371
(2)Atunci cand, pe durata functionarii societatii, un asociat raspunde pentru obligatiile acesteia in limitele aportului la capitalul social, raspunderea sa va fi limitata la acest aport si in situatia dizolvarii si, daca este cazul, a lichidarii societatii.

(3)Asociatul care, in frauda creditorilor, abuzeaza de caracterul limitat al raspunderii sale si de personalitatea juridica distincta a societatii raspunde nelimitat pentru obligatiile neachitate ale societatii dizolvate, respectiv lichidate.

(4)Raspunderea asociatului devine nelimitata in conditiile alin. (3), in special atunci cand acesta dispune de bunurile societatii ca si cum ar fi bunurile sale proprii sau daca diminueaza activul societatii in beneficiul personal ori al unor terti, cunoscand sau trebuind sa cunoasca faptul ca in acest mod societatea nu va mai fi in masura sa isi execute obligatiile."
Acestor prevederi li se adauga cele referitoare la efectuarea efectiva a lichidarii societatii - dupa numirea lichidatorului - prevazute la art. 252 si urmatoarele din legea societatilor.

Din aceste texte legale, putem sintetiza urmatoarele aspecte de procedura juridica:
- dupa expirarea sediului social, ONRC se sesizeaza din oficiu si trimite o cerere de dizolvare a societatii catre tribunal

- tribunalul emite hotararea de incepe a dizolvarii societatii, decizie care, in mod normal, trebuie remisa si societatii si publicata in Monitorul Oficial partea a IV-a, pentru a fi adusa la cunostinta tertilor (eventualilor creditori ai societatii)
- perioada de apel pentru depunerea opozitiei la dizolvare de catre eventualii creditori - intre care se poate numara si ANAF - este de 30 de zile calendaristice de la data publicarii hotararii tribunalului in MO


- dupa expirarea celor 30 de zile si in cazul in care nu s-a depus nici o opozitie, hotararea judecatoreasca de dizolvare ramane definitiva, iar societatea intra in perioada de lichidare, ocazie cu care se numeste, din oficiu, un lichidator

- in cadrul alineatelor (6) - (13) ale art. 237 nu apare nici un termen in care lichidatorul trebuie sa finalizeze operatiunea de lichidare a societatii si sa depuna cererea de radiere a ei din ONRC; exista o mentiune referitoare la termenul in care lichidatorul, odata numit la societate, trebuie sa finalizeze lichidarea (de un an de la data inregistrarii la ONRC a mentiunii de dizolvare), la art. 260 alin. (1) din LSC, articol care se refera, insa, la lichidarea voluntara si la lichidarea "ordonata" de catre ONRC, prevazuta la art. 237

- la art. 237 alin. (8) se face mentiunea unui termen de radiere a societatii din ONRC de 3 luni de la data ramanerii definitiva a hotararii de dizolvare, doar daca nu s-a formulat nici o numire de lichidator in aceasta perioada.

Din aceste prevederi legale, am putea spune ca in termen de 3 luni de la data ramanerii definitive a hotararii de dizolvare societatea se radiaza de la ONRC, daca nu s-a numit lichidator. Dar din practica va spun ca nu se intampla acest lucru, societatea ramanand in procedura dizolvarii chiar si cativa ani pana la radierea de la registru.

Daca, totusi, aveti noroc ca ONRC sa radiere firma din oficiu, trebuie sa depuneti la ANAF declaratia de mentiuni 010, in care, la fnalul ei, se completeaza data radierii - desi ONRC transmite informatia electronic si catre ANAf. Odata cu depunerea declaratiei 010 privind radierea, trebuie sa depuneti in original si certificatul de inregistrare fiscala in scop de TVA.
Insa, trebuie sa retineti faptul ca pana la radierea din registru, societatea isi pastreaza personalitatea juridica, avand obligatii declarative si, eventual de plata, fata de ANAF: declaratii 100 pe zero, bilanturi la fiecare final de an, declaratia 311 si plata TVA, daca efectueaza livrari de bunuri / prestari de servicii (dar, probabil, nu este cazul).

De asemenea, in eventualitatea in care la data de 31 decembrie societatea se afla deja in procedura de dizolvare (care este urmata de lichidare) si are statut fiscal de microintreprindere (nefiind, asadar, radiata), pana la data de 15 ianuarie a anului urmator trebuie sa depuna la ANAF declaratia de mentiunin 010 pentru trecerea la sistemul de impunere cu impozit pe profit.

Acest fapt este mentionat la art. 47 lit. e) privind definitia unei microintreprinderi (la data de 31 decembrie nu se afla in dizolvare urmata de lichidare) si la art. 55 alin. (1) privind comunicarea catre organele fiscale a iesirii din sistemul de impunere pe veniturile microintreprinderii.

Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Otilia-Mihaela Roman - Expert contabil si Consultant fiscal

Ti-a placut acest articol? Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!

Data aparitiei: 18 Mai 2017


Votati articolul "Sediul social expirat. Ce obligatii are firma dupa radierea din Registrul Comertului?":
Rating:

Nota: 2.5 din 5 din 2 voturi


ClubContabilitate.ro - intrebarea zilei

DESPAGUBIRI SALARIALE aferente sariilor din anul 2002

Intrebare: V-as ruga sa -mi raspundeti daca pentru despagubiri salariale acordate in baza unie hotarari judecatoresti in anul 2011 pentru plata unor drepturi salariale aferente anului 2002 care s-au platit cu intarziere se datoreaza impozit , precum si celelalte contributii :cas , somaj , sanatate.
Ele au fost acordate atat salariatilor activi , cat si celor care s-au pensionat sau nu mia lucreaza in unitatea noastra.

Raspuns: In opinia mea consider ca despagubirile fiind aferente salariilor trebuiau retinute contributii.... » citeste tot raspunsul aici

Alte articole publicate in data de 18 Mai 2017 ARTICOLE SIMILARE

Opinia ta conteaza! Scrie-ne mai jos ce parere ai despre acest subiect dar si ce alte subiecte din domeniu te intereseaza si ai dori sa scriem despre ele!


Daca ai intrebari care necesita consultanta in contabilitate, le poti adresa pe www.PortalContabilitate.ro sau www.ClubContabilitate.ro. Va multumim!


X
user
user

Intrebare antispam: 3 + 4 =
  Da, doresc să primesc informaţii despre produsele, serviciile, evenimentele etc. oferite de Rentrop & Straton. Termeni si conditii de utilizare a site-ului Nota de informare

Adauga acest articol in site-ul tau

Subiectele saptamanii

  • Alerta contabila! Se apropie termenul limita pentru depunerea formularului 094

    • Formularul 094 reprezinta "Declaratia privind cifra de afaceri in cazul persoanelor impozabile pentru care perioada fiscala este trimestrul calendaristic si care nu au efectuat achizitii intracomunitare de bunuri in anul precedent", conform art. 316 din Codul fiscal. Persoanele impozabile inregistrate in scopuri de TVA, care au utilizat trimestrul ca perioada fiscala in anul precedent, nu au efectuat achizitii intracomunitare de bunuri si nu au depasit pla...» citeste mai departe aici

  • ANAF a actualizat formularul 600 pentru 2018. Atentie, se depune urgent!

    • ANAF a postat pe site-ul agentiei formularul 600 actualizat pentru anul 2018, in format PDF inteligent. Acesta se poate transmite electronic prin portalul e-guvernare.ro utilizand un certificat digital calificat, conform unor informatii publicate pe site-ul oficial al agentiei.  Acesta vizeaza o categorie larga de contribuabili, asa ca trebuie sa acordati o atentie deosebita termenului de depunere. Dupa cum am mai mentionat in...» citeste mai departe aici

  • Concediu medical in 2018: noile norme metodologice de acordare

    • Romanii care vor fi nevoiti sa isi ia concediu medical pe parcursul anului 2018 trebuie sa fie informati in privinta noilor norme metodologice de acordare, care sunt aplicabile din luna ianuarie a acestui an. Legat de acestea, au aparut o serie de modificari carora trebuie sa le acordati o deosebita atentie. In Monitorul Oficial din data de 12 ianuarie 2018 au fost publicate Normele de aplicare a prevederilor OUG nr. 158/2005 privind concediile si i...» citeste mai departe aici

  • Afla cum se stabileste baza de calcul a impozitului pe venitul microintreprinderilor!

    • Subiectul analizat astazi are ca tema principala o firma care la data de 31.12.2017 are in balanta rulaje pe conturile 665, 765, 668 si 768 aferente reevaluarii de creditte bancare si leasingurilor financiare precum si din decontarea creantelor in valuta precum si din reevaluarea lunara a soldurilor creantelor (sold 4111 in valuta) si datoriilor (401, 404) in valuta. Una dintre dilemele acestei spete are legatura cu modul in care se calculeaza impozitul pe microintreprinderi ...» citeste mai departe aici

  • CNIPMMR: 2018, anul exceselor ANAF asupra contribuabililor!

    • CNIPMMR (Consiliul National al Intreprinderilor Private Mici si Mijlocii din Romania) este de parere ca anul 2018 va fi unul al exceselor functionarilor ANAF asupra contribuabililor pentru obtinerea premiilor prevazute de Ordonanta de Urgenta nr. 116 publicata in Monitorul Oficial din 29 decembrie 2017. Ordonanta de Urgenta nr. 116 din 28 decembrie 2017 privind unele masuri bugetare si pentru modificarea Legii nr. 236/2010 privind s...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Newsletter zilnic GRATUIT

Codul Fiscal 2018 - 11 modificari majore analizate si explicate
Aboneaza-te la newsletterul Contabilul.ro si primesti gratuit Raportul special "Codul Fiscal 2018 - 11 modificari majore analizate si explicate".
Stiri si analize economice
SATI

Atentie, Contabili!

Codul Fiscal 2018 - modificarile legii
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCA GRATUIT Raportul Special
"Codul Fiscal 2018 - 11 modificari majore analizate si explicate"


email
Da, vreau sa primesc newsletterul zilnic cu informatii si oferte contabile
X