Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici

Adauga mai jos adresa de e-mail pentru a primit Raportul Gratuit

email
PLANUL DE CONTURI - toate modificarile aparute in 2017

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"PLANUL DE CONTURI - toate modificarile aparute in 2017"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
 Cartea Verde a Contabilitatii 2017

Asociere in participatiune. Cele mai utile aspecte fiscale si contabile

asocierea in participatiunecodul fiscalbalantacontractul de asociere

In analiza urmatoare, societatile A si B, persoane juridice romane, inregistrate in scopuri de TVA in Romania incheie un contract de asociere in participatie pentru activitatea de comert cu ridicata al unor marfuri comercializate de A (numai anumite produse din totalul marfurilor comercializate de A fac obiectul contractului de asociere, iar vanzarea se face exlusiv catre terti). In cadrul asocierii, A si B pun in comun mijloace fixe si circulante, iar A este administratorul asocierii.

Vom vedea in ce masura contractul de asociere in participatie trebuie declarat la organul fiscal. De asemenea, stabilim daca e suficient ca balanta asocierii, distincta fata de balanta celor doua societati, sa contina conturile din clasa 6 si 7, precum si contul de profit si pierdere aferente activitatii desfasurate in cadrul contractului de asociere. In plus, vom vedea ce implicatii fiscale presupune o astfel de asociere.


Contractul de asociere in participatiune nu trebuie declarat la organul fiscal, fiind vorba de asocierea dintre doua persoane juridice romane (societati), deja inregistrate fiscal si platitoare de obligatii fiscale inregistrate in vectorul fiscal al fiecareia.

Evidenta asocierii trebuie sa respecte reglementarile fiscale coroborate cu cele contabile in materie.

Astfel, conform art. 321 alin. 5 din Codul fiscal, in cazul asociatiilor in participatiune care nu constituie o persoana impozabila, drepturile si obligatiile legale privind taxa revin asociatului care contabilizeaza veniturile si cheltuielile, potrivit contractului incheiat intre parti (in acest caz, societatea A).

La pct. 102 alin. 1-17 din Normele metodologice de aplicare sunt detaliate aspectele fiscale legate de functionarea asocierii, iar la pct. 102 alin. 18 sunt date cateva exemple.

Din punct de vedere fiscal trebuie respectate mai multe reguli, cele mai importante fiind:


Proceduri contabile pentru societati comerciale
Proceduri contabile pentru societati comerciale

Vezi detalii

Operare SAGA. Exemple practice si recomandari
Operare SAGA. Exemple practice si recomandari

Vezi detalii

Manual de Inventariere. Societati Comerciale. PFA. ONG
Manual de Inventariere. Societati Comerciale. PFA. ONG

Vezi detalii



- veniturile si cheltuielile asocierii sunt contabilizate de asociatul administrator si sunt repartizate pe baza de decont fiecarui asociat corespunzator cotei de participare in asociere;
- persoana desemnata prin contractul incheiat intre parti sa reprezinte asocierea (asociatul administrator - societatea A) este persoana care emite facturi in nume propriu catre terti pentru livrarile de bunuri si prestarile de servicii realizate de asociere;
- bunurile care sunt puse la dispozitia asocierii de catre membrii sai fara plata, ca aport la asociere in limita cotei de participare stabilite prin contract, nu constituie livrare de bunuri cu plata in sensul art. 270 din Codul fiscal;
- serviciile care sunt prestate de membrii unei asocieri corespunzand partii ce i-a fost repartizata fiecaruia dintre ei in acel contract, care sunt menite sa duca la obtinerea unui rezultat comun, nu constituie servicii efectuate cu plata in sensul art. 268 coroborat cu art. 271 din Codul fiscal, iar faptul ca aceste operatiuni sunt desfasurate de asociatul administrator este irelevant in acest sens;
- repartizarea pe baza de decont a veniturilor asocierii, in limita cotei de participare stabilite prin contract, de catre asociatul administrator catre membrii asocierii nu este considerata ca fiind plata pentru bunurile/serviciile aduse in asociere;
- repartizarea cheltuielilor asocierii de catre asociatul administrator, pe baza de decont, in limita cotei de participare stabilite prin contract, nu reprezinta operatiuni in sfera de aplicare a TVA;
- membrii asocierii transmit pe baza de decont catre asociatul administrator cheltuielile aferente bunurilor si serviciilor aduse in asociere (spre exemplu, cheltuielile cu amortizarea mijloacelor fixe pe care societatea B le transmite asociatului administrator A);
- dreptul de deducere se exercita cu respectarea celor explicitate la pct. 102 alin. 9-10 din Normele metodologice;
- pe parcursul derularii contractului de asociere, drepturile si obligatiile legale privind taxa pe valoarea adaugata prevazute de Codul fiscal revin asociatului administrator, care cuprinde in propriul decont de taxa inclusiv achizitiile de bunuri/servicii, precum si livrarile de bunuri/prestarile de servicii aferente asocierii etc.

Din punct de vedere contabil se vor respecta prevederile pct. 424-425 din Reglementarile contabile aprobate prin OMFP 1802/2014. Astfel, evidenta asocierii in participatiune se organizeaza atat la nivelul asocierii, cat si in contabilitatea fiecarui coparticipant cu ajutorul contului 458 "Decontari din operatiuni in participatie", analitic distinct pe fiecare coparticipant, unde se evidentiaza decontarea cheltuielilor si veniturilor realizate din operatiuni in asocieri in participatiune, precum si virarea sumelor intre coparticipanti.

Societatea care conduce evidenta asocierii tine evidenta si intocmeste balanta de verificare distincte de cele corespunzatoare activitatii proprii. In balanta asocierii se vor inscrie atat veniturile si cheltuielile asocierii, cat si stocurile, creantele si datoriile rezultate din activitatea asocierii, cu exceptia mijloacelor fixe puse la dispozitia asocierii, care raman evidentiate in evidenta contabila a fiecarei societati care le detine in proprietate.

Cheltuielile si veniturile determinate de operatiunile asocierii se contabilizeaza distinct de catre societatea care conduce evidenta asocierii in participatiune. La sfarsitul perioadei de raportare, cheltuielile si veniturile inregistrate pe naturi se transmit pe baza de decont fiecarui asociat, in vederea inregistrarii acestora in contabilitatea proprie. La data bilantului, bunurile de natura stocurilor, creantelor, disponibilitatilor, precum si a datoriilor aferente asocierii in participatiune, se inscriu in situatiile financiare anuale ale asociatului care conduce evidenta asocierii.

Documentul justificativ specific decontarilor in cadrul unei asocieri in participatiune este "Decont pentru operatiuni in participatie" cod 14-4-14, prevazut de OMFP 2634/2015 privind documentele financiar-contabile.


Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Constanta Popa -Economist

Ti-a placut acest articol? Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!

Data aparitiei: 26 Mai 2017


Votati articolul "Asociere in participatiune. Cele mai utile aspecte fiscale si contabile":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi


ClubContabilitate.ro - intrebarea zilei

Obiecte de inventar, materii prime, cum pot deveni stocuri pentru a le vinde

Intrebare: buna ziua ,
o firma are pe teren obiecte de inventar. materi prime ,materiale neconsumate ,cum pot fi aduse in magazie si inregistrate ca stoc marfa pentru a le vinde , pentru a-si recupera bani pe ele
procedura contabila
va multumesc

Raspuns: Daca in cadrul procesului economic desfasurat de societate, rezulta plusuri de materii prime,...... » citeste tot raspunsul aici

Alte articole publicate in data de 26 Mai 2017 ARTICOLE SIMILARE

Opinia ta conteaza! Scrie-ne mai jos ce parere ai despre acest subiect dar si ce alte subiecte din domeniu te intereseaza si ai dori sa scriem despre ele!


Daca ai intrebari care necesita consultanta in contabilitate, le poti adresa pe www.PortalContabilitate.ro sau www.ClubContabilitate.ro. Va multumim!


X
user
user

Intrebare antispam: 3 + 5 =
  Da, doresc să primesc informaţii despre produsele, serviciile, evenimentele etc. oferite de Rentrop & Straton. Termeni si conditii de utilizare a site-ului Nota de informare

Adauga acest articol in site-ul tau

Subiectele saptamanii

  • Impozitele valabile in 2018: dividende, dobanzi, chirii

    • Incepand cu 2018 discutam despre noile forme de impozitare, influentate semnificativ de schimbarile de ultima ora din domeniul fiscal din acest an.  Odata cu OUG 79/2017 au fost aduse unele dintre cele mai mari modificari din acest an, schimbari care intra in vigoare de la 1 ianuarie 2018.  Vorbim, in primul rand, de transferul contributiilor sociale de la angajator la angajat, schimbare care a pus pe jar toti angajatorii din Romania, obligati totodata si...» citeste mai departe aici

  • De ce ar putea fi mai avantajos sa devii PFA din 2018

    • Veniturile din activitati independente nu au fost ferite de noile modificari fiscale care, in unele cazuri, vor duce la scaderi ale castigului net.  Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr. 79/2017 a adus astfel modificari importante in domeniul impozitului pe venit si al contributiilor sociale. Claudia Sofianu, Partener EY Romania, a explicat recent, pentru Startupcafe.ro, in ce fel...» citeste mai departe aici

  • Formularul 108. Cine are obligatia depunerii? Analiza zilei

    • Prin OANAF 3391/2017 publicat in MOF 966 din 06.12.2017 a fost aprobat modelul si continutului formularului 108 "Declaratie privind impozitul pe reprezentanta".  Declaratia se va depune incepand cu 1 ianuarie 2018 pentru declararea obligatiilor fiscale aferente anului 2018. Declaratia privind impozitul pe reprezentanta se completeaza si se depune de catre reprezentanta unei/unor persoane juridice straine, autorizata sa functioneze in Romania, potrivit legii. ...» citeste mai departe aici

  • Modificari aduse Legii 95/2006. Analiza zilei cu Irina Dumitrescu

    • Legea 95/2006 privind reforma in domeniul sanatatii a fost recent modificata prin OUG 86/2017 publicata in MOf nr. 974 din 07/12/2017. Printre altele, modificarile vizeaza corelarea prevederilor Legii 95/2006 cu schimbarile aduse Codului fiscal de la 01 ianuarie 2018 privind contributiile de asigurari sociale de sanatate, precum si corelarea/completarea prevederilor privind documentele prin care se atesta calitatea de asigurat.  Astfel, incepand ...» citeste mai departe aici

  • Tichete cadou acordate cu ocazia Craciunului. Ce conditii trebuie sa respecte firma?

    • Prin cele de mai jos, va prezentam conditiile pe care trebuie sa le respecte societatile care acorda tichete cadou in perioada sarbatorilor de iarna. Astfel, o societate doreste sa acorde tichete cadou in valoare de 300 lei pentru toti salariatii indiferent daca au copii in intretinere sau nu au. Pentru copii minori ai salariatilor se acorda cadouri in valoare de 100 lei. Tinand seama de art. 76 alin. (4) lit a si art. 142 lit. b) din Codul fiscal, vom vedea daca este corect sa se impoziteze ...» citeste mai departe aici

  • Ghidul pentru negocierea contractelor colective de munca, lansat oficial

    • Ministerul Consultarii Publice si Dialogului Social va prezinta principalii pasi de urmat pentru demararea si incheierea procesului de negociere a contractelor colective de munca. In perioada 20 noiembrie - 20 decembrie 2017, angajatorii trebuie sa initieze negocierea contractelor colective de munca pentru punerea in aplicare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.79/2017 privind modificarea Codului Fiscal. Atentie! O propunere de ultima ora ar putea rasturna intreaga situatie:&nbs...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Newsletter zilnic GRATUIT

PLANUL DE CONTURI - toate modificarile aparute in 2017
Aboneaza-te la newsletterul Contabilul.ro si primesti gratuit Raportul special "PLANUL DE CONTURI - toate modificarile aparute in 2017".
Stiri si analize economice
SATI

Atentie, Contabili!

PLANUL DE CONTURI s-a modificat!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCA GRATUIT Raportul Special
"PLANUL DE CONTURI - toate modificarile aparute in 2017"


email
Da, vreau sa primesc newsletterul zilnic cu informatii si oferte contabile
X