Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici

Adauga mai jos adresa de e-mail pentru a primit Raportul Gratuit

email
PLANUL DE CONTURI - toate modificarile aparute in 2017

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"PLANUL DE CONTURI - toate modificarile aparute in 2017"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Consilier Noul Cod Fiscal 2017

Asociere in participatiune. Cele mai utile aspecte fiscale si contabile

asocierea in participatiunecodul fiscalbalantacontractul de asociere

In analiza urmatoare, societatile A si B, persoane juridice romane, inregistrate in scopuri de TVA in Romania incheie un contract de asociere in participatie pentru activitatea de comert cu ridicata al unor marfuri comercializate de A (numai anumite produse din totalul marfurilor comercializate de A fac obiectul contractului de asociere, iar vanzarea se face exlusiv catre terti). In cadrul asocierii, A si B pun in comun mijloace fixe si circulante, iar A este administratorul asocierii.

Vom vedea in ce masura contractul de asociere in participatie trebuie declarat la organul fiscal. De asemenea, stabilim daca e suficient ca balanta asocierii, distincta fata de balanta celor doua societati, sa contina conturile din clasa 6 si 7, precum si contul de profit si pierdere aferente activitatii desfasurate in cadrul contractului de asociere. In plus, vom vedea ce implicatii fiscale presupune o astfel de asociere.


Contractul de asociere in participatiune nu trebuie declarat la organul fiscal, fiind vorba de asocierea dintre doua persoane juridice romane (societati), deja inregistrate fiscal si platitoare de obligatii fiscale inregistrate in vectorul fiscal al fiecareia.

Evidenta asocierii trebuie sa respecte reglementarile fiscale coroborate cu cele contabile in materie.

Astfel, conform art. 321 alin. 5 din Codul fiscal, in cazul asociatiilor in participatiune care nu constituie o persoana impozabila, drepturile si obligatiile legale privind taxa revin asociatului care contabilizeaza veniturile si cheltuielile, potrivit contractului incheiat intre parti (in acest caz, societatea A).

La pct. 102 alin. 1-17 din Normele metodologice de aplicare sunt detaliate aspectele fiscale legate de functionarea asocierii, iar la pct. 102 alin. 18 sunt date cateva exemple.

Din punct de vedere fiscal trebuie respectate mai multe reguli, cele mai importante fiind:


Imprumuturi, dobanzi si decontari cu asociatii
Imprumuturi, dobanzi si decontari cu asociatii

Vezi detalii

 Legea prevenirii: 105 secrete legale care te scapa de control
Legea prevenirii: 105 secrete legale care te scapa de control

Vezi detalii

Controalele fiscului. Inspectia fiscala si controlul antifrauda
Controalele fiscului. Inspectia fiscala si controlul antifrauda

Vezi detalii



- veniturile si cheltuielile asocierii sunt contabilizate de asociatul administrator si sunt repartizate pe baza de decont fiecarui asociat corespunzator cotei de participare in asociere;
- persoana desemnata prin contractul incheiat intre parti sa reprezinte asocierea (asociatul administrator - societatea A) este persoana care emite facturi in nume propriu catre terti pentru livrarile de bunuri si prestarile de servicii realizate de asociere;
- bunurile care sunt puse la dispozitia asocierii de catre membrii sai fara plata, ca aport la asociere in limita cotei de participare stabilite prin contract, nu constituie livrare de bunuri cu plata in sensul art. 270 din Codul fiscal;
- serviciile care sunt prestate de membrii unei asocieri corespunzand partii ce i-a fost repartizata fiecaruia dintre ei in acel contract, care sunt menite sa duca la obtinerea unui rezultat comun, nu constituie servicii efectuate cu plata in sensul art. 268 coroborat cu art. 271 din Codul fiscal, iar faptul ca aceste operatiuni sunt desfasurate de asociatul administrator este irelevant in acest sens;
- repartizarea pe baza de decont a veniturilor asocierii, in limita cotei de participare stabilite prin contract, de catre asociatul administrator catre membrii asocierii nu este considerata ca fiind plata pentru bunurile/serviciile aduse in asociere;
- repartizarea cheltuielilor asocierii de catre asociatul administrator, pe baza de decont, in limita cotei de participare stabilite prin contract, nu reprezinta operatiuni in sfera de aplicare a TVA;
- membrii asocierii transmit pe baza de decont catre asociatul administrator cheltuielile aferente bunurilor si serviciilor aduse in asociere (spre exemplu, cheltuielile cu amortizarea mijloacelor fixe pe care societatea B le transmite asociatului administrator A);
- dreptul de deducere se exercita cu respectarea celor explicitate la pct. 102 alin. 9-10 din Normele metodologice;
- pe parcursul derularii contractului de asociere, drepturile si obligatiile legale privind taxa pe valoarea adaugata prevazute de Codul fiscal revin asociatului administrator, care cuprinde in propriul decont de taxa inclusiv achizitiile de bunuri/servicii, precum si livrarile de bunuri/prestarile de servicii aferente asocierii etc.

Din punct de vedere contabil se vor respecta prevederile pct. 424-425 din Reglementarile contabile aprobate prin OMFP 1802/2014. Astfel, evidenta asocierii in participatiune se organizeaza atat la nivelul asocierii, cat si in contabilitatea fiecarui coparticipant cu ajutorul contului 458 "Decontari din operatiuni in participatie", analitic distinct pe fiecare coparticipant, unde se evidentiaza decontarea cheltuielilor si veniturilor realizate din operatiuni in asocieri in participatiune, precum si virarea sumelor intre coparticipanti.

Societatea care conduce evidenta asocierii tine evidenta si intocmeste balanta de verificare distincte de cele corespunzatoare activitatii proprii. In balanta asocierii se vor inscrie atat veniturile si cheltuielile asocierii, cat si stocurile, creantele si datoriile rezultate din activitatea asocierii, cu exceptia mijloacelor fixe puse la dispozitia asocierii, care raman evidentiate in evidenta contabila a fiecarei societati care le detine in proprietate.

Cheltuielile si veniturile determinate de operatiunile asocierii se contabilizeaza distinct de catre societatea care conduce evidenta asocierii in participatiune. La sfarsitul perioadei de raportare, cheltuielile si veniturile inregistrate pe naturi se transmit pe baza de decont fiecarui asociat, in vederea inregistrarii acestora in contabilitatea proprie. La data bilantului, bunurile de natura stocurilor, creantelor, disponibilitatilor, precum si a datoriilor aferente asocierii in participatiune, se inscriu in situatiile financiare anuale ale asociatului care conduce evidenta asocierii.

Documentul justificativ specific decontarilor in cadrul unei asocieri in participatiune este "Decont pentru operatiuni in participatie" cod 14-4-14, prevazut de OMFP 2634/2015 privind documentele financiar-contabile.


Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Constanta Popa -Economist

Ti-a placut acest articol? Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!

Data aparitiei: 26 Mai 2017


Votati articolul "Asociere in participatiune. Cele mai utile aspecte fiscale si contabile":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi


ClubContabilitate.ro - intrebarea zilei

Factura pierduta achitata prin banca

Intrebare: Buna ziua.Patronul a pierdut un bon fiscal si o factura fiind achitate cu cardul.In extrasul de cont apare plata dar eu nu am aceste acte. Cum inregistrez aceste sume in contabilitate? Mentionez ca nu are nici sume depuse ca aport personal in cont 4551.Multumesc pentru raspuns.

Raspuns: Mulumesc!... » citeste tot raspunsul aici

Alte articole publicate in data de 26 Mai 2017 ARTICOLE SIMILARE

Opinia ta conteaza! Scrie-ne mai jos ce parere ai despre acest subiect dar si ce alte subiecte din domeniu te intereseaza si ai dori sa scriem despre ele!


Daca ai intrebari care necesita consultanta in contabilitate, le poti adresa pe www.PortalContabilitate.ro sau www.ClubContabilitate.ro. Va multumim!


X
user
user

Intrebare antispam: 2 + 4 =
  Da, doresc să primesc informaţii despre produsele, serviciile, evenimentele etc. oferite de Rentrop & Straton. Termeni si conditii de utilizare a site-ului Nota de informare

Adauga acest articol in site-ul tau

Subiectele saptamanii

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Newsletter zilnic GRATUIT

PLANUL DE CONTURI - toate modificarile aparute in 2017
Aboneaza-te la newsletterul Contabilul.ro si primesti gratuit Raportul special "PLANUL DE CONTURI - toate modificarile aparute in 2017".
Stiri si analize economice
SATI

Atentie, Contabili!

PLANUL DE CONTURI s-a modificat!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCA GRATUIT Raportul Special
"PLANUL DE CONTURI - toate modificarile aparute in 2017"


email
Da, vreau sa primesc newsletterul zilnic cu informatii si oferte contabile