Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
email
Codul Fiscal 2018 - 11 modificari majore analizate si explicate

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"Codul Fiscal 2018 - 11 modificari majore analizate si explicate"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Ghid Practic pentru contabili

Asociere in participatiune. Cele mai utile aspecte fiscale si contabile

asocierea in participatiunecodul fiscalbalantacontractul de asociere

In analiza urmatoare, societatile A si B, persoane juridice romane, inregistrate in scopuri de TVA in Romania incheie un contract de asociere in participatie pentru activitatea de comert cu ridicata al unor marfuri comercializate de A (numai anumite produse din totalul marfurilor comercializate de A fac obiectul contractului de asociere, iar vanzarea se face exlusiv catre terti). In cadrul asocierii, A si B pun in comun mijloace fixe si circulante, iar A este administratorul asocierii.

Vom vedea in ce masura contractul de asociere in participatie trebuie declarat la organul fiscal. De asemenea, stabilim daca e suficient ca balanta asocierii, distincta fata de balanta celor doua societati, sa contina conturile din clasa 6 si 7, precum si contul de profit si pierdere aferente activitatii desfasurate in cadrul contractului de asociere. In plus, vom vedea ce implicatii fiscale presupune o astfel de asociere.


Contractul de asociere in participatiune nu trebuie declarat la organul fiscal, fiind vorba de asocierea dintre doua persoane juridice romane (societati), deja inregistrate fiscal si platitoare de obligatii fiscale inregistrate in vectorul fiscal al fiecareia.

Evidenta asocierii trebuie sa respecte reglementarile fiscale coroborate cu cele contabile in materie.

Astfel, conform art. 321 alin. 5 din Codul fiscal, in cazul asociatiilor in participatiune care nu constituie o persoana impozabila, drepturile si obligatiile legale privind taxa revin asociatului care contabilizeaza veniturile si cheltuielile, potrivit contractului incheiat intre parti (in acest caz, societatea A).

La pct. 102 alin. 1-17 din Normele metodologice de aplicare sunt detaliate aspectele fiscale legate de functionarea asocierii, iar la pct. 102 alin. 18 sunt date cateva exemple.

Din punct de vedere fiscal trebuie respectate mai multe reguli, cele mai importante fiind:


Cartea Verde a Contabilitatii 2018
Cartea Verde a Contabilitatii 2018

Vezi detalii

Caiet de practica pentru stagiarii CECCAR
Caiet de practica pentru stagiarii CECCAR

Vezi detalii

Impozitarea dividendelor in 2018
Impozitarea dividendelor in 2018

Vezi detalii



- veniturile si cheltuielile asocierii sunt contabilizate de asociatul administrator si sunt repartizate pe baza de decont fiecarui asociat corespunzator cotei de participare in asociere;
- persoana desemnata prin contractul incheiat intre parti sa reprezinte asocierea (asociatul administrator - societatea A) este persoana care emite facturi in nume propriu catre terti pentru livrarile de bunuri si prestarile de servicii realizate de asociere;
- bunurile care sunt puse la dispozitia asocierii de catre membrii sai fara plata, ca aport la asociere in limita cotei de participare stabilite prin contract, nu constituie livrare de bunuri cu plata in sensul art. 270 din Codul fiscal;
- serviciile care sunt prestate de membrii unei asocieri corespunzand partii ce i-a fost repartizata fiecaruia dintre ei in acel contract, care sunt menite sa duca la obtinerea unui rezultat comun, nu constituie servicii efectuate cu plata in sensul art. 268 coroborat cu art. 271 din Codul fiscal, iar faptul ca aceste operatiuni sunt desfasurate de asociatul administrator este irelevant in acest sens;
- repartizarea pe baza de decont a veniturilor asocierii, in limita cotei de participare stabilite prin contract, de catre asociatul administrator catre membrii asocierii nu este considerata ca fiind plata pentru bunurile/serviciile aduse in asociere;
- repartizarea cheltuielilor asocierii de catre asociatul administrator, pe baza de decont, in limita cotei de participare stabilite prin contract, nu reprezinta operatiuni in sfera de aplicare a TVA;
- membrii asocierii transmit pe baza de decont catre asociatul administrator cheltuielile aferente bunurilor si serviciilor aduse in asociere (spre exemplu, cheltuielile cu amortizarea mijloacelor fixe pe care societatea B le transmite asociatului administrator A);
- dreptul de deducere se exercita cu respectarea celor explicitate la pct. 102 alin. 9-10 din Normele metodologice;
- pe parcursul derularii contractului de asociere, drepturile si obligatiile legale privind taxa pe valoarea adaugata prevazute de Codul fiscal revin asociatului administrator, care cuprinde in propriul decont de taxa inclusiv achizitiile de bunuri/servicii, precum si livrarile de bunuri/prestarile de servicii aferente asocierii etc.

Din punct de vedere contabil se vor respecta prevederile pct. 424-425 din Reglementarile contabile aprobate prin OMFP 1802/2014. Astfel, evidenta asocierii in participatiune se organizeaza atat la nivelul asocierii, cat si in contabilitatea fiecarui coparticipant cu ajutorul contului 458 "Decontari din operatiuni in participatie", analitic distinct pe fiecare coparticipant, unde se evidentiaza decontarea cheltuielilor si veniturilor realizate din operatiuni in asocieri in participatiune, precum si virarea sumelor intre coparticipanti.

Societatea care conduce evidenta asocierii tine evidenta si intocmeste balanta de verificare distincte de cele corespunzatoare activitatii proprii. In balanta asocierii se vor inscrie atat veniturile si cheltuielile asocierii, cat si stocurile, creantele si datoriile rezultate din activitatea asocierii, cu exceptia mijloacelor fixe puse la dispozitia asocierii, care raman evidentiate in evidenta contabila a fiecarei societati care le detine in proprietate.

Cheltuielile si veniturile determinate de operatiunile asocierii se contabilizeaza distinct de catre societatea care conduce evidenta asocierii in participatiune. La sfarsitul perioadei de raportare, cheltuielile si veniturile inregistrate pe naturi se transmit pe baza de decont fiecarui asociat, in vederea inregistrarii acestora in contabilitatea proprie. La data bilantului, bunurile de natura stocurilor, creantelor, disponibilitatilor, precum si a datoriilor aferente asocierii in participatiune, se inscriu in situatiile financiare anuale ale asociatului care conduce evidenta asocierii.

Documentul justificativ specific decontarilor in cadrul unei asocieri in participatiune este "Decont pentru operatiuni in participatie" cod 14-4-14, prevazut de OMFP 2634/2015 privind documentele financiar-contabile.


Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Constanta Popa -Economist

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
asocierea in participatiunecodul fiscalbalantacontractul de asociere

Ti-a placut acest articol? Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!

Data aparitiei: 26 Mai 2017


Votati articolul "Asociere in participatiune. Cele mai utile aspecte fiscale si contabile":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi


ClubContabilitate.ro - intrebarea zilei

Spor de confidentialitate si spor de solicitare neuropsihica ?

Intrebare: - institutie publica, personal contractual
- un consilier juridic va fi angajat incepand cu 01 octombrie
si urmeaza sa i se incheie CIM si sa i se calculeze salariul

1. - va beneficia la salariul de baza
de sporul de confidentialitate si de spor de solicitare neuropsihica ?
2. - in ce procente i se vor acorda cele 2 sporuri ?
3. - ce articole din ce Legi ii acorda aceste sporuri ?
4. - un consilier juridic angajat in anul 2001
beneficiaza de cele 2 sporuri.
Colegul de la Resurse Umane mi-a spus ca
noul consilier juridic nu va mai beneficia de cele 2 sporuri.
- De ce ? Ce Lege i-ar interzice acest lucru ?
5. - un consilier juridic de la Tribunal
beneficiaza de cele 2 sporuri.
De ce difera salariile consilierilor juridici ?
Legea nu este aceeasi pt. toti ?

Raspuns: - si totusi, un acord poate fi incheiat si contra sau sub prevederile legale ? - dar daca ulterior...... » citeste tot raspunsul aici

Alte articole publicate in data de 26 Mai 2017 ARTICOLE SIMILARE

Opinia ta conteaza! Scrie-ne mai jos ce parere ai despre acest subiect dar si ce alte subiecte din domeniu te intereseaza si ai dori sa scriem despre ele!


Daca ai intrebari care necesita consultanta in contabilitate, le poti adresa pe www.PortalContabilitate.ro sau www.ClubContabilitate.ro. Va multumim!


X
user
user

Intrebare antispam: 4 + 4 =
  Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Adauga acest articol in site-ul tau

Subiectele saptamanii

  • Casa de marcat electronica. Care sunt procedura de inregistrare, termenul de utilizare si sanctiunile

    • Introducerea noilor case de marcat electronice a starnit numeroase reactii in randul operatorilor economici. De la procedura de inregistrare pana la sanctiunile care se vor da, exista multe neclaritati. Analizam cazul unei societati care are drept activitate principala codul CAEN 4671 "Comert cu ridicata al combustibililor solizi, lichizi si gazosi si al produselor derivate", iar in acest domeniu, nicio alta entitate (PECO), nu au fost inca omologate casele de marc...» citeste mai departe aici

  • ATENTIE! 27 august este termenul limita pentru depunerea declaratiilor fiscale

    • Contribuabilii trebuie sa fie atenti la termenul de 27 august fiindca reprezinta data limita pentru depunerea mai multor declaratii fiscale importante.   Luni, 27 august 2018 este termenul limita pentru depunerea urmatoarele declaratii:   - formularului 097 " Notificare privind aplicarea/incetarea aplicarii sistemului TVA la incasare";   - ...» citeste mai departe aici

  • ANAF – Modificarea procedurii privind inregistrarea operatorilor de produse energetice

    • In Monitorul Oficial nr. 700 din data de 10 august 2018 a fost publicat Ordinul Presedintelui ANAF nr. 1960 din data de 6 august 2018. Acesta reprezinta modificarea OPANAF nr. 1.849/2016 pentru aprobarea Procedurii de inregistrare a operatorilor economici care comercializeaza in sistem angro en detail produse energetice – benzine, motorine, petrol lampant, gaz petrolier lichefiat si biocombustibili, precum si aprobarea modelului si continutului unor formulare, precum si pentru modificar...» citeste mai departe aici

  • Declararea modificarilor ulterioare ale datelor din declaratia de inregistrare fiscala

    • Modificarile ulterioare ale datelor din declaratia de inregistrare fiscala trebuie aduse la cunostinta organului fiscal central, in termen de 15 zile de la data producerii acestora, prin completarea si depunerea declaratiei de mentiuni. Termenul de 15 zile este termenul general prevazut de Codul de procedura fiscala si se aplica atunci cand legislatia nu prevede un termen pentru declararea modificarilor. Exista situatii in care modificarile se declara la alte termene, expres prevazu...» citeste mai departe aici

  • REMINDER! Plata obligatiilor fiscale se efectueaza intr-un cont unic

    • Obligatiile fiscale datorate de contribuabili se platesc, incepand cu 1 iulie 2018, in contul unic 55.03 "Sume incasate pentru bugetul de stat, bugetul asigurarilor sociale de stat si bugetul Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate, in curs de distribuire", deschis pe codul de identificare fiscala al contribuabililor la unitatile Trezoreriei Statului la care este arondat organul fiscal central competent pentru administrarea creantelor fiscale datorate de ace...» citeste mai departe aici

Newsletter zilnic GRATUIT

Codul Fiscal 2018 - 11 modificari majore analizate si explicate
Aboneaza-te la newsletterul Contabilul.ro si primesti gratuit Raportul special "Codul Fiscal 2018 - 11 modificari majore analizate si explicate".
Stiri si analize economice
SATI

Atentie, Contabili!

Codul Fiscal 2018 - modificarile legii
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCA GRATUIT Raportul Special
"Codul Fiscal 2018 - 11 modificari majore analizate si explicate"


email
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X