Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici

Atentie, Contabili!

Codul Fiscal 2017 - modificarile legii
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCA GRATUIT Raportul Special
"Modificarea Codului Fiscal prin OUG 84"

email
Da, vreau sa primesc newsletterul zilnic cu informatii si oferte contabile

Adauga mai jos adresa de e-mail pentru a primit Raportul Gratuit

email
Modificarea Codului Fiscal prin OUG 84

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit
"Modificarea Codului Fiscal prin OUG 84".

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Consilier Noul Cod Fiscal 2017

Sistemul comun al taxei pe valoarea adaugata privind deductibilitatea TVA aferenta achizitiilor de contribuabilii inactivi

contribuabili inactivitvaprestarea de serviciideclarati inactividomiciliul fiscal

CECCAR informeaza ca Jurisprudenta Curtii de Justitie, Cauza C‑101/16, privind Directiva 2006/112/CE a Consiliului din 28 noiembrie 2006 privind sistemul comun al taxei pe valoarea adaugata privind deductibilitatea TVA aferenta achizitiilor de contribuabilii "inactivi" poate fi consultata integral aici.

SC Paper Consult SRL impotriva Directiei Regionale a Finantelor Publice Cluj‑Napoca si a Administratiei Judeteana a Finantelor Publice Bistrita‑Nasaud [cerere de decizie preliminara formulata de Curtea de Apel Cluj (Romania)].

"Trimitere preliminara - Admisibilitate - Directiva 2006/112/CE Fiscalitate - Dreptul de deducere a taxei pe valoarea adaugata (TVA) - Refuz - Facturi emise de un contribuabil declarat inactiv de administratia fiscala - Lista contribuabililor declarati inactivi Risc de evaziune fiscala Limitarea in timp a efectelor hotararii care se va pronunta".


I. Introducere

1. Directiva 2006/112/CE a Consiliului din 28 noiembrie 2006 privind sistemul comun al taxei pe valoarea adaugata(2) se opune unei reglementari nationale care prevede ca persoanele impozabile in scopuri de taxa pe valoarea adaugata (TVA) nu pot deduce aceasta taxa platita pentru achizitionarea de bunuri sau servicii de la alte persoane impozabile care au fost declarate "inactive" in aplicarea acestei reglementari nationale si a caror lista este publicata pe site‑ul internet al autoritatii fiscale nationale?

2. Acesta este in esenta obiectul cererii de decizie preliminara formulate de Curtea de Apel Cluj, Romania.

3. Aceasta cerere a fost formulata in cadrul unui litigiu intre SC Paper Consult SRL (denumita in continuare "Paper Consult") si autoritatile fiscale romane. Acestea au refuzat sa acorde Paper Consult dreptul de deducere a TVA‑ului platit pentru prestarea de servicii achizitionate de la S.C. Rom Packaging S.R.L. (denumita in continuare "Rom Packaging") in temeiul unui contract incheiat la 3 ianuarie 2011, pentru motivul ca aceasta din urma societate fusese declarata drept contribuabil inactiv incepand de la 7 octombrie 2010 si fusese radiata din registrul persoanelor impozabile in scopuri de TVA incepand de la 1 noiembrie 2010, in aplicarea articolului 781 alineatul (1) din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare (denumita in continuare Ordonanta nr. 92/2003).

4. Potrivit articolului 781 alineatul (1) din Ordonanta nr. 92/2003, contribuabilii sunt declarati inactivi in una dintre urmatoarele trei situatii, si anume daca nu isi indeplinesc, pe parcursul unui semestru calendaristic, nicio obligatie declarativa prevazuta de lege, daca se sustrag de la efectuarea inspectiei fiscale prin declararea unor date de identificare a domiciliului fiscal care nu permit organului fiscal identificarea acestuia sau daca organele fiscale au constatat ca nu functioneaza la domiciliul fiscal declarat.

5. Contribuabilii declarati inactivi fac obiectul dispozitiilor articolului 11 alineatele (11) si (12) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal (denumita in continuare "Codul fiscal").

6. Potrivit articolului 11 alineatul (11) din Codul fiscal, contribuabilii persoane impozabile stabilite in Romania declarati inactivi sunt supusi obligatiilor privind plata impozitelor si taxelor prevazute de acest cod, dar, in perioada de inactivitate, nu beneficiaza de dreptul de deducere a cheltuielilor si a TVA‑ului aferente achizitiilor efectuate.

7. Potrivit articolului 11 alineatul (12) din Codul fiscal, persoanele care achizitioneaza bunuri si/sau servicii de la contribuabili persoane impozabile stabilite in Romania dupa inscrierea acestora ca inactivi nu beneficiaza de dreptul de deducere a cheltuielilor si a TVA‑ului aferente achizitiilor respective, cu exceptia achizitiilor de bunuri efectuate in cadrul procedurii de executare silita si/sau a achizitiilor de bunuri si/sau de servicii de la persoane impozabile aflate in procedura falimentului.


Proceduri contabile pentru societati comerciale
Proceduri contabile pentru societati comerciale

Vezi detalii

Consilier Institutiile Statului in Control
Consilier Institutiile Statului in Control

Vezi detalii

Promotii si politici de discount
Promotii si politici de discount

Vezi detalii


8. Articolul 3 alineatul (1) din Ordinul nr. 819/2008 al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala (denumita in continuare "ANAF") prevede ca declararea contribuabililor inactivi se face de la data intrarii in vigoare a ordinului presedintelui ANAF pentru aprobarea listei contribuabililor declarati inactivi. Articolul 3 alineatul (2) din Ordinul nr. 819/2008 prevede ca aceasta lista se afiseaza la sediul ANAF si se publica pe pagina de internet a acesteia. in conformitate cu articolul 3 alineatul (3) din Ordinul nr. 819/2008, ordinul presedintelui ANAF pentru aprobarea listei contribuabililor declarati inactivi intra in vigoare in termen de 15 zile de la data afisarii.

9. Anexa nr. 1 la Ordinul nr. 3347/2011 al presedintelui ANAF, care precizeaza obligatiile declarative vizate de articolul 781 alineatul (1) litera a) din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003, enumera, la momentul faptelor in discutie in actiunea principala, urmatoarele obligatii declarative:

– 100 "Declaratie privind obligatiile de plata la bugetul de stat";

– 112 "Declaratie privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate";

– 101 "Declaratie privind impozitul pe profit";

– 300 "Decont de [TVA]";

– 301 "Decont special de [TVA]";

– 390 VIES "Declaratie recapitulativa privind livrarile/achizitiile intracomunitare de bunuri";

– 394 "Declaratie informativa privind livrarile/prestarile si achizitiile efectuate pe teritoriul national".

10. in cauza principala, din informatiile de care dispune Curtea rezulta ca declararea inactivitatii Rom Packaging ar fi fost decisa ca urmare a omisiunii acestei societati de a‑si depune declaratiile fiscale.

11. tinand seama de declararea inactivitatii Rom Packaging, autoritatile fiscale romane au concluzionat ca, in conformitate cu articolul 11 alineatul (12) din Codul fiscal, Paper Consult nu putea sa deduca suma de 45 680 de lei (RON) reprezentand TVA‑ul platit pentru prestarea serviciilor care facusera obiectul contractului incheiat la 3 ianuarie 2011.

12. in urma respingerii reclamatiei sale administrative, Paper Consult a introdus o actiune la Tribunalul Bistrita‑Nasaud, aceasta fiind de asemenea respinsa la 8 iulie 2015.

13. in continuare, Paper Consult a formulat apel la Curtea de Apel Cluj. Paper Consult sustine ca declararea inactivitatii Rom Packaging nu ii este opozabila pentru motivul ca nu a facut obiectul unei notificari individuale si ca, pentru a putea beneficia de dreptul de deducere a TVA‑ului, este suficienta indeplinirea conditiilor prevazute la articolul 178 din Directiva 2006/112, si anume detinerea unei facturi emise in conformitate cu dispozitiile prevazute in titlul XI capitolul 3 sectiunile 3-6 din directiva mentionata.

14. Instanta de trimitere arata ca, potrivit jurisprudentei Curtii, combaterea evaziunii fiscale, a fraudei si a abuzurilor fiscale reprezinta un obiectiv recunoscut si incurajat prin Directiva 2006/112, cu conditia ca masurile nationale in cauza sa fie proportionale. Aceasta considera ca articolul 273 din Directiva 2006/112, care prevede ca statele membre pot impune obligatii pe care le considera necesare pentru a asigura colectarea in mod corect a TVA‑ului si pentru a preveni evaziunea, autorizeaza o reglementare nationala precum cea aplicabila in cauza principala. Astfel, potrivit instantei de trimitere, contribuabilii nu ar suporta o sarcina excesiva atunci cand li se solicita sa efectueze o verificare minima, prin cautare pe site‑ul ANAF, a persoanelor cu care intentioneaza sa incheie contracte, pentru a vedea daca acestea sunt sau nu sunt declarate contribuabili inactivi.

15. Avand in vedere lipsa jurisprudentei referitoare la o astfel de imprejurare, Curtea de Apel Cluj a hotarat sa suspende judecarea cauzei si sa adreseze Curtii urmatoarele intrebari preliminare:

"1) Se opune Directiva 2006/112 unei reglementari nationale in conformitate cu care este refuzat dreptul de deducere a [TVA‑ului] unei persoane impozabile pe motiv ca persoana din amonte, care a emis factura in care sunt individualizate cheltuiala si [TVA‑ul], a fost declarata inactiva de catre administratia fiscala?

2) in cazul in care raspunsul la prima intrebare este negativ, se opune Directiva 2006/112 unei reglementari nationale in conformitate cu care este suficienta afisarea listei cu contribuabilii declarati inactivi la sediul [ANAF] si publicarea acesteia pe pagina de internet a respectivei agentii, la sectiunea «Informatii publice - Informatii privind agentii economici», pentru a putea refuza dreptul de deducere a [TVA‑ului], in conditiile primei intrebari?"

16. Aceste intrebari au facut obiectul unor observatii scrise din partea Paper Consult, a guvernului roman, precum si a Comisiei Europene. Pledoariile acestor din urma doua parti interesate au fost ascultate in sedinta din 26 ianuarie 2017.


Continuarea aici.

 

Ti-a placut acest articol? Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!

Data aparitiei: 07 Iunie 2017


Votati articolul "Sistemul comun al taxei pe valoarea adaugata privind deductibilitatea TVA aferenta achizitiilor de contribuabilii inactivi":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi


ClubContabilitate.ro - intrebarea zilei

Calcul impozit pe profit

Intrebare: daca o societate are
in cont 117 rez. rep.deductibil 38610.69
1171 rez. rep. nedeductibil 23022.79
1174 rez.rap corectarea err 57096.84



iar la sfarsitul anului rezulta un profit brut anul 2011 in valoare de 60000 ron are de platit impozit pe profit sau nu?




Raspuns: Pierderea anuala, stabilita prin declaratia de impozit pe profit, se recupereaza din PROFITURILE...... » citeste tot raspunsul aici

Alte articole publicate in data de 07 Iunie 2017 ARTICOLE SIMILARE

Opinia ta conteaza! Scrie-ne mai jos ce parere ai despre acest subiect dar si ce alte subiecte din domeniu te intereseaza si ai dori sa scriem despre ele!


Daca ai intrebari care necesita consultanta in contabilitate, le poti adresa pe www.PortalContabilitate.ro sau www.ClubContabilitate.ro. Va multumim!


X
user
user

Intrebare antispam: 2 + 3 =
  Da, doresc să primesc informaţii despre produsele, serviciile, evenimentele etc. oferite de Rentrop & Straton. Termeni si conditii de utilizare a site-ului Nota de informare

Adauga acest articol in site-ul tau

Subiectele saptamanii

  • Atentie! Mai multe declaratii se depun pana la 25 august!

    • ANAF atrage atentia contribuabililor cu privire la declaratiile fiscale pe care trebuie sa le depuna pana la 25 august, dupa caz: - Notificarea privind aplicarea/incetarea aplicarii sistemului TVA la incasare, formular 097. - Declaratia privind obligatiile de plata la bugetul de stat, formular 100.; Cititi si ...» citeste mai departe aici

  • Cum identificati furnizorii de TVA inainte sa dispara fara sa achite TVA-ul?

    • Sistemul de plata defalcata a TVA a pus din nou pe jar intreg mediul de afaceri. Companiile se tem ca, in ce le priveste, vor avea de facut si mai multe plati, riscand amenzi nemeritate din partea ANAF.  In caz de controale, Fiscul porneste deja de la premisa ca evaziunea fiscala in domeniul TVA a fost sau ar fi trebuit sa fie cunoscuta de toate partile implicate. Astfel, companiile care au fost de fapt corecte nu pot iesi cu fata curata din aceste imprejurari, riscand chiar in...» citeste mai departe aici

  • Biris, despre plata defalcata TVA: Aventurierul care a facut aceasta propunere trebuie sa dispara din zona publica

    • Ministerul de Finante a anuntat ca operatorii economici vor avea deschis gratuit un cont de TVA in lei, la trezorerie, de la 1 ianuarie 2018, in baza mecanismului "split TVA. Conform Finantelor, contul va fi gratuit neexistand comisioane. in perioada octombrie-decembrie 2017 acest mecanism va fi optional, iar de la 1 ianuarie 2018, obligatoriu. Bancile vor deschide si ele conturi automat, dar daca nu vor fi folosite timp de 90 de zile acestea vor fi inchise. Pentru co...» citeste mai departe aici

  • Atac nou la Pilonul II de pensii! MFP vrea sa injumatateasca din 2018 contributia la fondurile de pensii private

    • Ministerul Finantelor vrea sa diminueze incepand de anul viitor, de la 5,1% la 2,5%, contributia virata de stat la fondurile de pensii private obligatorii (Pilonul II), masura care, daca va fi aplicata, va afecta dramatic dinamica sumelor acumulate in cele aproape 7 milioane de conturi individuale ale participantilor la acest sistem, au declarat pentru Profit.ro surse din piata de profil. "In primele discutii cu reprezentantii industriei de profil, Ministerul Finantelor ar fi propus si v...» citeste mai departe aici

  • Corectie facturi emise de furnizor cu TVA anulat. Model monografie contabila

    • Va oferim, de data aceasta, un model de monografie contabila pentru corectia in contabilitate a unei facturi de cazare (TVA 9%) emisa cu TVA de catre un furnizor care avea codul de TVA anulat din oficiu la data emiterii facturii. La data primirii facturii s-a dedus TVA. Eroarea s-a constatat la generarea D394 care s-a depus corect. Iata raspunsul specialistului: Potrivit art. 11 alin. (9) din Codul fiscal, beneficiarii care achizitioneaza bunuri si/sau serv...» citeste mai departe aici

  • In ce consta controlul inopinat efectuat de catre organul fiscal?

    • Conform Codului de procedura fiscala controlul inopinat presupune urmatoarele actiuni: a) verificarea faptica si documentara, in principal, ca urmare a unor informatii cu privire la existenta unor fapte de incalcare a legislatiei fiscale; b) verificarea documentelor si operatiunilor impozabile ale unui contribuabil/platitor, in corelatie cu cele detinute de persoana sau entitatea supusa unui control fiscal, denumita control incrucisat; c) verificarea unor element...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Newsletter zilnic GRATUIT

Modificarea Codului Fiscal prin OUG 84
Aboneaza-te la newsletterul Contabilul.ro si primesti gratuit Raportul special "Modificarea Codului Fiscal prin OUG 84".
Stiri si analize economice
SATI