Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
email
Codul Fiscal 2018 - 11 modificari majore analizate si explicate

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"Codul Fiscal 2018 - 11 modificari majore analizate si explicate"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Ghid Practic pentru contabili

Sistemul comun al taxei pe valoarea adaugata privind deductibilitatea TVA aferenta achizitiilor de contribuabilii inactivi

contribuabili inactivitvaprestarea de serviciideclarati inactividomiciliul fiscal

CECCAR informeaza ca Jurisprudenta Curtii de Justitie, Cauza C‑101/16, privind Directiva 2006/112/CE a Consiliului din 28 noiembrie 2006 privind sistemul comun al taxei pe valoarea adaugata privind deductibilitatea TVA aferenta achizitiilor de contribuabilii "inactivi" poate fi consultata integral aici.

SC Paper Consult SRL impotriva Directiei Regionale a Finantelor Publice Cluj‑Napoca si a Administratiei Judeteana a Finantelor Publice Bistrita‑Nasaud [cerere de decizie preliminara formulata de Curtea de Apel Cluj (Romania)].

"Trimitere preliminara - Admisibilitate - Directiva 2006/112/CE Fiscalitate - Dreptul de deducere a taxei pe valoarea adaugata (TVA) - Refuz - Facturi emise de un contribuabil declarat inactiv de administratia fiscala - Lista contribuabililor declarati inactivi  Risc de evaziune fiscala  Limitarea in timp a efectelor hotararii care se va pronunta".


I.      Introducere

1.        Directiva 2006/112/CE a Consiliului din 28 noiembrie 2006 privind sistemul comun al taxei pe valoarea adaugata(2) se opune unei reglementari nationale care prevede ca persoanele impozabile in scopuri de taxa pe valoarea adaugata (TVA) nu pot deduce aceasta taxa platita pentru achizitionarea de bunuri sau servicii de la alte persoane impozabile care au fost declarate "inactive" in aplicarea acestei reglementari nationale si a caror lista este publicata pe site‑ul internet al autoritatii fiscale nationale?

2.        Acesta este in esenta obiectul cererii de decizie preliminara formulate de Curtea de Apel Cluj, Romania.

3.        Aceasta cerere a fost formulata in cadrul unui litigiu intre SC Paper Consult SRL (denumita in continuare "Paper Consult") si autoritatile fiscale romane. Acestea au refuzat sa acorde Paper Consult dreptul de deducere a TVA‑ului platit pentru prestarea de servicii achizitionate de la S.C. Rom Packaging S.R.L. (denumita in continuare "Rom Packaging") in temeiul unui contract incheiat la 3 ianuarie 2011, pentru motivul ca aceasta din urma societate fusese declarata drept contribuabil inactiv incepand de la 7 octombrie 2010 si fusese radiata din registrul persoanelor impozabile in scopuri de TVA incepand de la 1 noiembrie 2010, in aplicarea articolului 781 alineatul (1) din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare (denumita in continuare Ordonanta nr. 92/2003).

4.        Potrivit articolului 781 alineatul (1) din Ordonanta nr. 92/2003, contribuabilii sunt declarati inactivi in una dintre urmatoarele trei situatii, si anume daca nu isi indeplinesc, pe parcursul unui semestru calendaristic, nicio obligatie declarativa prevazuta de lege, daca se sustrag de la efectuarea inspectiei fiscale prin declararea unor date de identificare a domiciliului fiscal care nu permit organului fiscal identificarea acestuia sau daca organele fiscale au constatat ca nu functioneaza la domiciliul fiscal declarat.

5.        Contribuabilii declarati inactivi fac obiectul dispozitiilor articolului 11 alineatele (11) si (12) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal (denumita in continuare "Codul fiscal").

6.        Potrivit articolului 11 alineatul (11) din Codul fiscal, contribuabilii persoane impozabile stabilite in Romania declarati inactivi sunt supusi obligatiilor privind plata impozitelor si taxelor prevazute de acest cod, dar, in perioada de inactivitate, nu beneficiaza de dreptul de deducere a cheltuielilor si a TVA‑ului aferente achizitiilor efectuate.

7.        Potrivit articolului 11 alineatul (12) din Codul fiscal, persoanele care achizitioneaza bunuri si/sau servicii de la contribuabili persoane impozabile stabilite in Romania dupa inscrierea acestora ca inactivi nu beneficiaza de dreptul de deducere a cheltuielilor si a TVA‑ului aferente achizitiilor respective, cu exceptia achizitiilor de bunuri efectuate in cadrul procedurii de executare silita si/sau a achizitiilor de bunuri si/sau de servicii de la persoane impozabile aflate in procedura falimentului.


Corespondenta detaliata a conturilor
Corespondenta detaliata a conturilor

Vezi detalii

Manualul mijloacelor fixe 2018
Manualul mijloacelor fixe 2018

Vezi detalii

Caiet de practica pentru stagiarii CECCAR
Caiet de practica pentru stagiarii CECCAR

Vezi detalii


8.        Articolul 3 alineatul (1) din Ordinul nr. 819/2008 al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala (denumita in continuare "ANAF") prevede ca declararea contribuabililor inactivi se face de la data intrarii in vigoare a ordinului presedintelui ANAF pentru aprobarea listei contribuabililor declarati inactivi. Articolul 3 alineatul (2) din Ordinul nr. 819/2008 prevede ca aceasta lista se afiseaza la sediul ANAF si se publica pe pagina de internet a acesteia. in conformitate cu articolul 3 alineatul (3) din Ordinul nr. 819/2008, ordinul presedintelui ANAF pentru aprobarea listei contribuabililor declarati inactivi intra in vigoare in termen de 15 zile de la data afisarii.

9.        Anexa nr. 1 la Ordinul nr. 3347/2011 al presedintelui ANAF, care precizeaza obligatiile declarative vizate de articolul 781 alineatul (1) litera a) din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003, enumera, la momentul faptelor in discutie in actiunea principala, urmatoarele obligatii declarative:

–        100 "Declaratie privind obligatiile de plata la bugetul de stat";

–        112 "Declaratie privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate";

–        101 "Declaratie privind impozitul pe profit";

–        300 "Decont de [TVA]";

–        301 "Decont special de [TVA]";

–        390 VIES "Declaratie recapitulativa privind livrarile/achizitiile intracomunitare de bunuri";

–        394 "Declaratie informativa privind livrarile/prestarile si achizitiile efectuate pe teritoriul national".

10.      in cauza principala, din informatiile de care dispune Curtea rezulta ca declararea inactivitatii Rom Packaging ar fi fost decisa ca urmare a omisiunii acestei societati de a‑si depune declaratiile fiscale.

11.      tinand seama de declararea inactivitatii Rom Packaging, autoritatile fiscale romane au concluzionat ca, in conformitate cu articolul 11 alineatul (12) din Codul fiscal, Paper Consult nu putea sa deduca suma de 45 680 de lei (RON) reprezentand TVA‑ul platit pentru prestarea serviciilor care facusera obiectul contractului incheiat la 3 ianuarie 2011.

12.      in urma respingerii reclamatiei sale administrative, Paper Consult a introdus o actiune la Tribunalul Bistrita‑Nasaud, aceasta fiind de asemenea respinsa la 8 iulie 2015.

13.      in continuare, Paper Consult a formulat apel la Curtea de Apel Cluj. Paper Consult sustine ca declararea inactivitatii Rom Packaging nu ii este opozabila pentru motivul ca nu a facut obiectul unei notificari individuale si ca, pentru a putea beneficia de dreptul de deducere a TVA‑ului, este suficienta indeplinirea conditiilor prevazute la articolul 178 din Directiva 2006/112, si anume detinerea unei facturi emise in conformitate cu dispozitiile prevazute in titlul XI capitolul 3 sectiunile 3-6 din directiva mentionata.

14.      Instanta de trimitere arata ca, potrivit jurisprudentei Curtii, combaterea evaziunii fiscale, a fraudei si a abuzurilor fiscale reprezinta un obiectiv recunoscut si incurajat prin Directiva 2006/112, cu conditia ca masurile nationale in cauza sa fie proportionale. Aceasta considera ca articolul 273 din Directiva 2006/112, care prevede ca statele membre pot impune obligatii pe care le considera necesare pentru a asigura colectarea in mod corect a TVA‑ului si pentru a preveni evaziunea, autorizeaza o reglementare nationala precum cea aplicabila in cauza principala. Astfel, potrivit instantei de trimitere, contribuabilii nu ar suporta o sarcina excesiva atunci cand li se solicita sa efectueze o verificare minima, prin cautare pe site‑ul ANAF, a persoanelor cu care intentioneaza sa incheie contracte, pentru a vedea daca acestea sunt sau nu sunt declarate contribuabili inactivi.

15.      Avand in vedere lipsa jurisprudentei referitoare la o astfel de imprejurare, Curtea de Apel Cluj a hotarat sa suspende judecarea cauzei si sa adreseze Curtii urmatoarele intrebari preliminare:

"1)      Se opune Directiva 2006/112 unei reglementari nationale in conformitate cu care este refuzat dreptul de deducere a [TVA‑ului] unei persoane impozabile pe motiv ca persoana din amonte, care a emis factura in care sunt individualizate cheltuiala si [TVA‑ul], a fost declarata inactiva de catre administratia fiscala?

2)      in cazul in care raspunsul la prima intrebare este negativ, se opune Directiva 2006/112 unei reglementari nationale in conformitate cu care este suficienta afisarea listei cu contribuabilii declarati inactivi la sediul [ANAF] si publicarea acesteia pe pagina de internet a respectivei agentii, la sectiunea «Informatii publice - Informatii privind agentii economici», pentru a putea refuza dreptul de deducere a [TVA‑ului], in conditiile primei intrebari?"

16.      Aceste intrebari au facut obiectul unor observatii scrise din partea Paper Consult, a guvernului roman, precum si a Comisiei Europene. Pledoariile acestor din urma doua parti interesate au fost ascultate in sedinta din 26 ianuarie 2017.


Continuarea aici.

 

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
contribuabili inactivitvaprestarea de serviciideclarati inactividomiciliul fiscal

Ti-a placut acest articol? Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!

Data aparitiei: 07 Iunie 2017


Votati articolul "Sistemul comun al taxei pe valoarea adaugata privind deductibilitatea TVA aferenta achizitiilor de contribuabilii inactivi":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi


ClubContabilitate.ro - intrebarea zilei

Facturile pot fi o dovada de solicitare si pot impune plata lor ?

Intrebare: Buna ziua !
Va rog sa imi spuneti cum poate rezolva sora mea urmatoarea problema de serviciu:

Sora mea este contabil sef la un camin de fete.
In anul 2014 unitatea a avut o activitate in care fetele beneficiau de vizitari spatii turistice in diverse localitati, de masa si de cazare pe timpul vizitarilor, toate cheltuielile fiind decontate din sponsorizari.
In perioada de 1 luna cat directoarea unitatii a fost in concediul de odihna,
Directorul adjuncta dus la masa un numar de copii la o Pensiune.
Acesta nu a fost imputernicit sa faca acest lucru.
Nu a existat vreo comanda si nu s-a incheiat vreun Contract
in sensul ca unitatea sa suporte cval mesei
si nu s-a solicitat Pensiunii sa faca o sponsorizare cu masa copiilor.
In acea perioada nu s-au incheiat Contracte de sponsorizari cu diverse societati
in sensul asigurarii unor sume de bani
pentru plata mesei copiilor.

Practic, Directorul adjunct a procedat in acest mod
fara a exista bani din sponsorizari, ....

Pensiunea a emis Facturi catre unitate.
Masa copiilor nu a fost achitata.

Acum, Pensiunea a dat in judecata unitatea
pentru recuperarea sumelor /cheltuielilor facute
cu masa copiilor.

Intrebari:
1. ? daca nu exista nici un angajament scris / comanda / contract de prestari servicii,
adica nici un document contabil justificativ de solicitare a unui astfel de serviciu,
unitatea poate fi obligata de instanta
sa achite cheltuielile facute
cu masa copiilor ?
2. ? emiterea pur si simpla a unei facturi
poate obliga unitatea /pe cineva sa o plateasca,
desi nu exista nici un alt act /document / solicitare scrisa
din partea celeilalte parti ?
3. ? exista vreo baza legala, temei juridic
pentru emiterea de facturi si obligatia de plata ?
4. ? daca nu a existat nici o corespondenta scrisa /adrese de solicitare
din partea unitatii, nu a existat nici o intentie a conducerii unitatii = a directoarei
in sensul ca Pensiunea sa presteze o asemenea activitate
de servicre a mesei copiilor,
instanta va putea sa ii impute unitatii
o asemenea plata ?
5. - unitatea poate raspunde civil
odata ce Pensiunea si-a asumat prestarea de servicii pe incredere ?....
in baza cuvantului /solicitarii directorului adjunct ?
6. ? daca Directorul adjunct nu a fost imputernicit in sensul aratat,
daca acesta nu putea lua asemenea decizii in locul directoarei,
daca legea nu-i permite sa faca acest lucru
in lipsa sau peste directoare,
unitatea mai poate fi data in judecata ?
- unitatea ar putea invoca in fata instantei
exceptia lipsei calitatii procesuale pasive ?
- se poate spune ca
paguba a fost cauzata de fostul Director adjunct
si nu de unitate ?
7. - Pensiunea nu ar trebui sa se indrepte impotriva Directorului adjunct
cu o actiune civila pentru recuperare sume
sau cu o Plangere penala, de abuz in functie, .....?

Va rog frumos sa ma ajutati si cu alte sfaturi.

Raspuns: Daca facturile au fost primite si inregistrate in contabilitate nu puteti sa faceti decat o adresa...... » citeste tot raspunsul aici

Alte articole publicate in data de 07 Iunie 2017 ARTICOLE SIMILARE

Opinia ta conteaza! Scrie-ne mai jos ce parere ai despre acest subiect dar si ce alte subiecte din domeniu te intereseaza si ai dori sa scriem despre ele!


Daca ai intrebari care necesita consultanta in contabilitate, le poti adresa pe www.PortalContabilitate.ro sau www.ClubContabilitate.ro. Va multumim!


X
user
user

Intrebare antispam: 2 + 1 =
  Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Adauga acest articol in site-ul tau

Subiectele saptamanii

  • Casa de marcat electronica. Care sunt procedura de inregistrare, termenul de utilizare si sanctiunile

    • Introducerea noilor case de marcat electronice a starnit numeroase reactii in randul operatorilor economici. De la procedura de inregistrare pana la sanctiunile care se vor da, exista multe neclaritati. Analizam cazul unei societati care are drept activitate principala codul CAEN 4671 "Comert cu ridicata al combustibililor solizi, lichizi si gazosi si al produselor derivate", iar in acest domeniu, nicio alta entitate (PECO), nu au fost inca omologate casele de marc...» citeste mai departe aici

  • ATENTIE! 27 august este termenul limita pentru depunerea declaratiilor fiscale

    • Contribuabilii trebuie sa fie atenti la termenul de 27 august fiindca reprezinta data limita pentru depunerea mai multor declaratii fiscale importante.   Luni, 27 august 2018 este termenul limita pentru depunerea urmatoarele declaratii:   - formularului 097 " Notificare privind aplicarea/incetarea aplicarii sistemului TVA la incasare";   - ...» citeste mai departe aici

  • ANAF – Modificarea procedurii privind inregistrarea operatorilor de produse energetice

    • In Monitorul Oficial nr. 700 din data de 10 august 2018 a fost publicat Ordinul Presedintelui ANAF nr. 1960 din data de 6 august 2018. Acesta reprezinta modificarea OPANAF nr. 1.849/2016 pentru aprobarea Procedurii de inregistrare a operatorilor economici care comercializeaza in sistem angro en detail produse energetice – benzine, motorine, petrol lampant, gaz petrolier lichefiat si biocombustibili, precum si aprobarea modelului si continutului unor formulare, precum si pentru modificar...» citeste mai departe aici

  • Declararea modificarilor ulterioare ale datelor din declaratia de inregistrare fiscala

    • Modificarile ulterioare ale datelor din declaratia de inregistrare fiscala trebuie aduse la cunostinta organului fiscal central, in termen de 15 zile de la data producerii acestora, prin completarea si depunerea declaratiei de mentiuni. Termenul de 15 zile este termenul general prevazut de Codul de procedura fiscala si se aplica atunci cand legislatia nu prevede un termen pentru declararea modificarilor. Exista situatii in care modificarile se declara la alte termene, expres prevazu...» citeste mai departe aici

  • REMINDER! Plata obligatiilor fiscale se efectueaza intr-un cont unic

    • Obligatiile fiscale datorate de contribuabili se platesc, incepand cu 1 iulie 2018, in contul unic 55.03 "Sume incasate pentru bugetul de stat, bugetul asigurarilor sociale de stat si bugetul Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate, in curs de distribuire", deschis pe codul de identificare fiscala al contribuabililor la unitatile Trezoreriei Statului la care este arondat organul fiscal central competent pentru administrarea creantelor fiscale datorate de ace...» citeste mai departe aici

Newsletter zilnic GRATUIT

Codul Fiscal 2018 - 11 modificari majore analizate si explicate
Aboneaza-te la newsletterul Contabilul.ro si primesti gratuit Raportul special "Codul Fiscal 2018 - 11 modificari majore analizate si explicate".
Stiri si analize economice
SATI

Atentie, Contabili!

Codul Fiscal 2018 - modificarile legii
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCA GRATUIT Raportul Special
"Codul Fiscal 2018 - 11 modificari majore analizate si explicate"


email
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X