Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici

Atentie, Contabili!

Codul Fiscal 2017 - modificarile legii
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCA GRATUIT Raportul Special
"Modificarea Codului Fiscal prin OUG 84"

email
Da, vreau sa primesc newsletterul zilnic cu informatii si oferte contabile

Adauga mai jos adresa de e-mail pentru a primit Raportul Gratuit

email
Modificarea Codului Fiscal prin OUG 84

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit
"Modificarea Codului Fiscal prin OUG 84".

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Consilier Noul Cod Fiscal 2017

Sistemul comun al taxei pe valoarea adaugata privind deductibilitatea TVA aferenta achizitiilor de contribuabilii inactivi

contribuabili inactivitvaprestarea de serviciideclarati inactividomiciliul fiscal

CECCAR informeaza ca Jurisprudenta Curtii de Justitie, Cauza C‑101/16, privind Directiva 2006/112/CE a Consiliului din 28 noiembrie 2006 privind sistemul comun al taxei pe valoarea adaugata privind deductibilitatea TVA aferenta achizitiilor de contribuabilii "inactivi" poate fi consultata integral aici.

SC Paper Consult SRL impotriva Directiei Regionale a Finantelor Publice Cluj‑Napoca si a Administratiei Judeteana a Finantelor Publice Bistrita‑Nasaud [cerere de decizie preliminara formulata de Curtea de Apel Cluj (Romania)].

"Trimitere preliminara - Admisibilitate - Directiva 2006/112/CE Fiscalitate - Dreptul de deducere a taxei pe valoarea adaugata (TVA) - Refuz - Facturi emise de un contribuabil declarat inactiv de administratia fiscala - Lista contribuabililor declarati inactivi Risc de evaziune fiscala Limitarea in timp a efectelor hotararii care se va pronunta".


I. Introducere

1. Directiva 2006/112/CE a Consiliului din 28 noiembrie 2006 privind sistemul comun al taxei pe valoarea adaugata(2) se opune unei reglementari nationale care prevede ca persoanele impozabile in scopuri de taxa pe valoarea adaugata (TVA) nu pot deduce aceasta taxa platita pentru achizitionarea de bunuri sau servicii de la alte persoane impozabile care au fost declarate "inactive" in aplicarea acestei reglementari nationale si a caror lista este publicata pe site‑ul internet al autoritatii fiscale nationale?

2. Acesta este in esenta obiectul cererii de decizie preliminara formulate de Curtea de Apel Cluj, Romania.

3. Aceasta cerere a fost formulata in cadrul unui litigiu intre SC Paper Consult SRL (denumita in continuare "Paper Consult") si autoritatile fiscale romane. Acestea au refuzat sa acorde Paper Consult dreptul de deducere a TVA‑ului platit pentru prestarea de servicii achizitionate de la S.C. Rom Packaging S.R.L. (denumita in continuare "Rom Packaging") in temeiul unui contract incheiat la 3 ianuarie 2011, pentru motivul ca aceasta din urma societate fusese declarata drept contribuabil inactiv incepand de la 7 octombrie 2010 si fusese radiata din registrul persoanelor impozabile in scopuri de TVA incepand de la 1 noiembrie 2010, in aplicarea articolului 781 alineatul (1) din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare (denumita in continuare Ordonanta nr. 92/2003).

4. Potrivit articolului 781 alineatul (1) din Ordonanta nr. 92/2003, contribuabilii sunt declarati inactivi in una dintre urmatoarele trei situatii, si anume daca nu isi indeplinesc, pe parcursul unui semestru calendaristic, nicio obligatie declarativa prevazuta de lege, daca se sustrag de la efectuarea inspectiei fiscale prin declararea unor date de identificare a domiciliului fiscal care nu permit organului fiscal identificarea acestuia sau daca organele fiscale au constatat ca nu functioneaza la domiciliul fiscal declarat.

5. Contribuabilii declarati inactivi fac obiectul dispozitiilor articolului 11 alineatele (11) si (12) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal (denumita in continuare "Codul fiscal").

6. Potrivit articolului 11 alineatul (11) din Codul fiscal, contribuabilii persoane impozabile stabilite in Romania declarati inactivi sunt supusi obligatiilor privind plata impozitelor si taxelor prevazute de acest cod, dar, in perioada de inactivitate, nu beneficiaza de dreptul de deducere a cheltuielilor si a TVA‑ului aferente achizitiilor efectuate.

7. Potrivit articolului 11 alineatul (12) din Codul fiscal, persoanele care achizitioneaza bunuri si/sau servicii de la contribuabili persoane impozabile stabilite in Romania dupa inscrierea acestora ca inactivi nu beneficiaza de dreptul de deducere a cheltuielilor si a TVA‑ului aferente achizitiilor respective, cu exceptia achizitiilor de bunuri efectuate in cadrul procedurii de executare silita si/sau a achizitiilor de bunuri si/sau de servicii de la persoane impozabile aflate in procedura falimentului.


Tranzactii imobiliare. Regimul fiscal in 2017
Tranzactii imobiliare. Regimul fiscal in 2017

Vezi detalii

Controalele fiscului. Inspectia fiscala si controlul antifrauda
Controalele fiscului. Inspectia fiscala si controlul antifrauda

Vezi detalii

Proceduri contabile pentru societati comerciale
Proceduri contabile pentru societati comerciale

Vezi detalii


8. Articolul 3 alineatul (1) din Ordinul nr. 819/2008 al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala (denumita in continuare "ANAF") prevede ca declararea contribuabililor inactivi se face de la data intrarii in vigoare a ordinului presedintelui ANAF pentru aprobarea listei contribuabililor declarati inactivi. Articolul 3 alineatul (2) din Ordinul nr. 819/2008 prevede ca aceasta lista se afiseaza la sediul ANAF si se publica pe pagina de internet a acesteia. in conformitate cu articolul 3 alineatul (3) din Ordinul nr. 819/2008, ordinul presedintelui ANAF pentru aprobarea listei contribuabililor declarati inactivi intra in vigoare in termen de 15 zile de la data afisarii.

9. Anexa nr. 1 la Ordinul nr. 3347/2011 al presedintelui ANAF, care precizeaza obligatiile declarative vizate de articolul 781 alineatul (1) litera a) din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003, enumera, la momentul faptelor in discutie in actiunea principala, urmatoarele obligatii declarative:

– 100 "Declaratie privind obligatiile de plata la bugetul de stat";

– 112 "Declaratie privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate";

– 101 "Declaratie privind impozitul pe profit";

– 300 "Decont de [TVA]";

– 301 "Decont special de [TVA]";

– 390 VIES "Declaratie recapitulativa privind livrarile/achizitiile intracomunitare de bunuri";

– 394 "Declaratie informativa privind livrarile/prestarile si achizitiile efectuate pe teritoriul national".

10. in cauza principala, din informatiile de care dispune Curtea rezulta ca declararea inactivitatii Rom Packaging ar fi fost decisa ca urmare a omisiunii acestei societati de a‑si depune declaratiile fiscale.

11. tinand seama de declararea inactivitatii Rom Packaging, autoritatile fiscale romane au concluzionat ca, in conformitate cu articolul 11 alineatul (12) din Codul fiscal, Paper Consult nu putea sa deduca suma de 45 680 de lei (RON) reprezentand TVA‑ul platit pentru prestarea serviciilor care facusera obiectul contractului incheiat la 3 ianuarie 2011.

12. in urma respingerii reclamatiei sale administrative, Paper Consult a introdus o actiune la Tribunalul Bistrita‑Nasaud, aceasta fiind de asemenea respinsa la 8 iulie 2015.

13. in continuare, Paper Consult a formulat apel la Curtea de Apel Cluj. Paper Consult sustine ca declararea inactivitatii Rom Packaging nu ii este opozabila pentru motivul ca nu a facut obiectul unei notificari individuale si ca, pentru a putea beneficia de dreptul de deducere a TVA‑ului, este suficienta indeplinirea conditiilor prevazute la articolul 178 din Directiva 2006/112, si anume detinerea unei facturi emise in conformitate cu dispozitiile prevazute in titlul XI capitolul 3 sectiunile 3-6 din directiva mentionata.

14. Instanta de trimitere arata ca, potrivit jurisprudentei Curtii, combaterea evaziunii fiscale, a fraudei si a abuzurilor fiscale reprezinta un obiectiv recunoscut si incurajat prin Directiva 2006/112, cu conditia ca masurile nationale in cauza sa fie proportionale. Aceasta considera ca articolul 273 din Directiva 2006/112, care prevede ca statele membre pot impune obligatii pe care le considera necesare pentru a asigura colectarea in mod corect a TVA‑ului si pentru a preveni evaziunea, autorizeaza o reglementare nationala precum cea aplicabila in cauza principala. Astfel, potrivit instantei de trimitere, contribuabilii nu ar suporta o sarcina excesiva atunci cand li se solicita sa efectueze o verificare minima, prin cautare pe site‑ul ANAF, a persoanelor cu care intentioneaza sa incheie contracte, pentru a vedea daca acestea sunt sau nu sunt declarate contribuabili inactivi.

15. Avand in vedere lipsa jurisprudentei referitoare la o astfel de imprejurare, Curtea de Apel Cluj a hotarat sa suspende judecarea cauzei si sa adreseze Curtii urmatoarele intrebari preliminare:

"1) Se opune Directiva 2006/112 unei reglementari nationale in conformitate cu care este refuzat dreptul de deducere a [TVA‑ului] unei persoane impozabile pe motiv ca persoana din amonte, care a emis factura in care sunt individualizate cheltuiala si [TVA‑ul], a fost declarata inactiva de catre administratia fiscala?

2) in cazul in care raspunsul la prima intrebare este negativ, se opune Directiva 2006/112 unei reglementari nationale in conformitate cu care este suficienta afisarea listei cu contribuabilii declarati inactivi la sediul [ANAF] si publicarea acesteia pe pagina de internet a respectivei agentii, la sectiunea «Informatii publice - Informatii privind agentii economici», pentru a putea refuza dreptul de deducere a [TVA‑ului], in conditiile primei intrebari?"

16. Aceste intrebari au facut obiectul unor observatii scrise din partea Paper Consult, a guvernului roman, precum si a Comisiei Europene. Pledoariile acestor din urma doua parti interesate au fost ascultate in sedinta din 26 ianuarie 2017.


Continuarea aici.

 

Ti-a placut acest articol? Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!

Data aparitiei: 07 Iunie 2017


Votati articolul "Sistemul comun al taxei pe valoarea adaugata privind deductibilitatea TVA aferenta achizitiilor de contribuabilii inactivi":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi


ClubContabilitate.ro - intrebarea zilei

Retineri - decizie de imputare ? sau nu se mai face ?

Intrebare: Hristos a inviat !

Va rog din tot sufletul sa ma lamuriti
si sa imi spuneti cum ar trebui sa se procedeze corect ?
in cazul urmator:

In urma efectuarii inventarului s-a constatat o lipsa
de bunuri in gestiunea unui salariat.

Comisia de inventariere a intocmit Procesul verbal.

Contabilul institutiei a spus ca:
- pentru recuperare suma /prejudiciu,
acum nu se mai face o decizie de impunere.
Nu se mai fac decizii de impunere de la intrarea in vigoare a codului muncii
Retinerea pagubei provocata de salariat, iniferent ce functie ar avea, gestionar sau nu, nu mai este permisa de Codul muncii actual prin decizii de imputare.
- acum, recuperarea s-ar face
fie prin acordul partilor, fie prin hotararea instantei.

Va rog din tot sufletul cum este corect sa se faca ?

- daca recuperarea s-ar face prin acordul partilor,
ce act trebuie sa faca institutia ?

- sa se faca o Notificare din partea institutiei
prin care sa se aduca la cunostinta gestionarului vinovat
ca are o lipsa in gestiune si ca paguba este de X lei ?
si sa i se spuna ca
- daca gestionarul vinovat nu recunoaste lipsa in gestiune
si nu depune un Angajament de plata,
va fi dat in judecata,
iar recuperarea sumei se va face prin hotararea instantei.?

Va rog mult de tot sa imi dati un sfat
cum trebuie sa se procedeze ?

Raspuns: In primul rand actiunea de recuperare trebuie facuta conform procedurilor. Decizia de recuperare...... » citeste tot raspunsul aici

Alte articole publicate in data de 07 Iunie 2017 ARTICOLE SIMILARE

Opinia ta conteaza! Scrie-ne mai jos ce parere ai despre acest subiect dar si ce alte subiecte din domeniu te intereseaza si ai dori sa scriem despre ele!


Daca ai intrebari care necesita consultanta in contabilitate, le poti adresa pe www.PortalContabilitate.ro sau www.ClubContabilitate.ro. Va multumim!


X
user
user

Intrebare antispam: 5 + 3 =
  Da, doresc să primesc informaţii despre produsele, serviciile, evenimentele etc. oferite de Rentrop & Straton. Termeni si conditii de utilizare a site-ului Nota de informare

Adauga acest articol in site-ul tau

Subiectele saptamanii

  • OMFP 840/2017: Stabilirea personalului imputernicit sa constate contraventiile si sa aplice amenzile din Legea contabilitatii

    • Regasiti mai jos ordinul nr. 840/2017 privind stabilirea personalului imputernicit sa constate contraventiile si sa aplice amenzile prevazute de Legea contabilitatii nr. 82/1991. Avand in vedere prevederile art. 42 alin. (4) din Legea contabilitatii nr. 82/1991, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, in temeiul dispozitiilor art. 10 alin. (4) din Hotararea Guvernului nr. 34/2009 privind organizarea si functionarea Ministerului Finantelor Publice, cu modifica...» citeste mai departe aici

  • 16 august termen depunere raportari contabile la 30 iunie 2017. Care sunt exceptiile

    • Regasiti mai jos principalele aspecte privind sistemul de raportare contabila la 30 iunie 2017 a operatorilor economici sunt reglementate prin OMFP 895/2017 publicat in Monitorul Oficial nr. 463/2017.  Sistemul de raportare contabila la 30 iunie 2017 se aplica de catre urmatoarele entitati care in exercitiul financiar precedent au inregistrat o cifra de afaceri peste 220.000 lei: ...» citeste mai departe aici

  • Modificari aduse activitatilor expertilor contabili si societatilor de expertiza. Analiza zilei

    • Prin Legea 162/2017 au fost aduse modificari si completari Ordonantei Guvernului 65/1994 privind organizarea activitatii de expertiza contabila si a contabililor autorizati. Printre altele, modificarile vizeaza lucrarile pe care expertul contabil le poate executa, in sensul completarii acestora si clarificarii celor deja prevazute de OG 65/1994.  Astfel, conform art. 6 din OG 65/1994 modificat si completat, expertul contabil poate executa, ca profesionist individual sau ca soci...» citeste mai departe aici

  • Ce declaratii se depun pana la 25 iulie si ce plati se fac pana la acest termen?

    • Prin cele de mai jos, vom vedea ce declaratii fiscale se depun, dupa caz, de catre contribuabili pana la data de 25 iulie 2017 inclusiv, la unitatile fiscal-teritoriale.  Iata care sunt declaratiile pe care le vom depune pana la termenul-limita amintit: Formular 100 - Declaratia privind obligatiile de plata la bugetul de stat, cu termen lunar, sau alte termene, pentru obligatiile bugetului de stat aferente perioadei respective. Reglemen...» citeste mai departe aici

  • Deductibilitate cheltuieli cu cedarea constructiei. Ce regim fiscal se aplica?

    • Avem in analiza de mai jos situatia in care in decembrie 2015 societatea achizitioneaza un teren cu constructie in valoare de 9.800.000 lei (terenul - 7.000.000 lei si constructia - 1.800.000 lei). Din 2015 pana in prezent societatea s-a aflat in litigiu pentru aceasta tranzactie pana in luna mai 2017 cand a obtinut hotarare definitiva si irevocabila favorabila. In luna iunie 2017 vinde terenul cu constructiile aferente la o valoare de 7.800.000 lei fara a avea valori pentru fiecare. Vom vede...» citeste mai departe aici

  • Acordare imprumut unei societati afiliate. Ce regim fiscal se aplica?

    • In randurile de mai jos, analiza noastra are ca subiect o societate A care presteaza servicii stomatologice intr-un cabinet. Societatea detine 50% dintr-o societate B care se ocupa cu dezvoltare imobiliara. Se doreste sa se obtina un credit pentru activitatea curenta pe societatea A in valoare de 100.000 euro. Banii se vor imprumuta societatii B (sub forma de creditare firma) in vederea dezvoltarii unui bloc. Vom vedea in ce masura e corect si legal ca dobanda si comisioanele creditului sa fi...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Newsletter zilnic GRATUIT

Modificarea Codului Fiscal prin OUG 84
Aboneaza-te la newsletterul Contabilul.ro si primesti gratuit Raportul special "Modificarea Codului Fiscal prin OUG 84".
X