Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici

Adauga mai jos adresa de e-mail pentru a primit Raportul Gratuit

email
PLANUL DE CONTURI - toate modificarile aparute in 2017

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"PLANUL DE CONTURI - toate modificarile aparute in 2017"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Consilier Noul Cod Fiscal 2017

Sistemul comun al taxei pe valoarea adaugata privind deductibilitatea TVA aferenta achizitiilor de contribuabilii inactivi

contribuabili inactivitvaprestarea de serviciideclarati inactividomiciliul fiscal

CECCAR informeaza ca Jurisprudenta Curtii de Justitie, Cauza C‑101/16, privind Directiva 2006/112/CE a Consiliului din 28 noiembrie 2006 privind sistemul comun al taxei pe valoarea adaugata privind deductibilitatea TVA aferenta achizitiilor de contribuabilii "inactivi" poate fi consultata integral aici.

SC Paper Consult SRL impotriva Directiei Regionale a Finantelor Publice Cluj‑Napoca si a Administratiei Judeteana a Finantelor Publice Bistrita‑Nasaud [cerere de decizie preliminara formulata de Curtea de Apel Cluj (Romania)].

"Trimitere preliminara - Admisibilitate - Directiva 2006/112/CE Fiscalitate - Dreptul de deducere a taxei pe valoarea adaugata (TVA) - Refuz - Facturi emise de un contribuabil declarat inactiv de administratia fiscala - Lista contribuabililor declarati inactivi Risc de evaziune fiscala Limitarea in timp a efectelor hotararii care se va pronunta".


I. Introducere

1. Directiva 2006/112/CE a Consiliului din 28 noiembrie 2006 privind sistemul comun al taxei pe valoarea adaugata(2) se opune unei reglementari nationale care prevede ca persoanele impozabile in scopuri de taxa pe valoarea adaugata (TVA) nu pot deduce aceasta taxa platita pentru achizitionarea de bunuri sau servicii de la alte persoane impozabile care au fost declarate "inactive" in aplicarea acestei reglementari nationale si a caror lista este publicata pe site‑ul internet al autoritatii fiscale nationale?

2. Acesta este in esenta obiectul cererii de decizie preliminara formulate de Curtea de Apel Cluj, Romania.

3. Aceasta cerere a fost formulata in cadrul unui litigiu intre SC Paper Consult SRL (denumita in continuare "Paper Consult") si autoritatile fiscale romane. Acestea au refuzat sa acorde Paper Consult dreptul de deducere a TVA‑ului platit pentru prestarea de servicii achizitionate de la S.C. Rom Packaging S.R.L. (denumita in continuare "Rom Packaging") in temeiul unui contract incheiat la 3 ianuarie 2011, pentru motivul ca aceasta din urma societate fusese declarata drept contribuabil inactiv incepand de la 7 octombrie 2010 si fusese radiata din registrul persoanelor impozabile in scopuri de TVA incepand de la 1 noiembrie 2010, in aplicarea articolului 781 alineatul (1) din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare (denumita in continuare Ordonanta nr. 92/2003).

4. Potrivit articolului 781 alineatul (1) din Ordonanta nr. 92/2003, contribuabilii sunt declarati inactivi in una dintre urmatoarele trei situatii, si anume daca nu isi indeplinesc, pe parcursul unui semestru calendaristic, nicio obligatie declarativa prevazuta de lege, daca se sustrag de la efectuarea inspectiei fiscale prin declararea unor date de identificare a domiciliului fiscal care nu permit organului fiscal identificarea acestuia sau daca organele fiscale au constatat ca nu functioneaza la domiciliul fiscal declarat.

5. Contribuabilii declarati inactivi fac obiectul dispozitiilor articolului 11 alineatele (11) si (12) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal (denumita in continuare "Codul fiscal").

6. Potrivit articolului 11 alineatul (11) din Codul fiscal, contribuabilii persoane impozabile stabilite in Romania declarati inactivi sunt supusi obligatiilor privind plata impozitelor si taxelor prevazute de acest cod, dar, in perioada de inactivitate, nu beneficiaza de dreptul de deducere a cheltuielilor si a TVA‑ului aferente achizitiilor efectuate.

7. Potrivit articolului 11 alineatul (12) din Codul fiscal, persoanele care achizitioneaza bunuri si/sau servicii de la contribuabili persoane impozabile stabilite in Romania dupa inscrierea acestora ca inactivi nu beneficiaza de dreptul de deducere a cheltuielilor si a TVA‑ului aferente achizitiilor respective, cu exceptia achizitiilor de bunuri efectuate in cadrul procedurii de executare silita si/sau a achizitiilor de bunuri si/sau de servicii de la persoane impozabile aflate in procedura falimentului.


Contabilitatea operatiunilor de transport si logistica
Contabilitatea operatiunilor de transport si logistica

Vezi detalii

Top 100 de spete fiscal-contabile 2017
Top 100 de spete fiscal-contabile 2017

Vezi detalii

Controalele fiscului. Inspectia fiscala si controlul antifrauda
Controalele fiscului. Inspectia fiscala si controlul antifrauda

Vezi detalii


8. Articolul 3 alineatul (1) din Ordinul nr. 819/2008 al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala (denumita in continuare "ANAF") prevede ca declararea contribuabililor inactivi se face de la data intrarii in vigoare a ordinului presedintelui ANAF pentru aprobarea listei contribuabililor declarati inactivi. Articolul 3 alineatul (2) din Ordinul nr. 819/2008 prevede ca aceasta lista se afiseaza la sediul ANAF si se publica pe pagina de internet a acesteia. in conformitate cu articolul 3 alineatul (3) din Ordinul nr. 819/2008, ordinul presedintelui ANAF pentru aprobarea listei contribuabililor declarati inactivi intra in vigoare in termen de 15 zile de la data afisarii.

9. Anexa nr. 1 la Ordinul nr. 3347/2011 al presedintelui ANAF, care precizeaza obligatiile declarative vizate de articolul 781 alineatul (1) litera a) din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003, enumera, la momentul faptelor in discutie in actiunea principala, urmatoarele obligatii declarative:

– 100 "Declaratie privind obligatiile de plata la bugetul de stat";

– 112 "Declaratie privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate";

– 101 "Declaratie privind impozitul pe profit";

– 300 "Decont de [TVA]";

– 301 "Decont special de [TVA]";

– 390 VIES "Declaratie recapitulativa privind livrarile/achizitiile intracomunitare de bunuri";

– 394 "Declaratie informativa privind livrarile/prestarile si achizitiile efectuate pe teritoriul national".

10. in cauza principala, din informatiile de care dispune Curtea rezulta ca declararea inactivitatii Rom Packaging ar fi fost decisa ca urmare a omisiunii acestei societati de a‑si depune declaratiile fiscale.

11. tinand seama de declararea inactivitatii Rom Packaging, autoritatile fiscale romane au concluzionat ca, in conformitate cu articolul 11 alineatul (12) din Codul fiscal, Paper Consult nu putea sa deduca suma de 45 680 de lei (RON) reprezentand TVA‑ul platit pentru prestarea serviciilor care facusera obiectul contractului incheiat la 3 ianuarie 2011.

12. in urma respingerii reclamatiei sale administrative, Paper Consult a introdus o actiune la Tribunalul Bistrita‑Nasaud, aceasta fiind de asemenea respinsa la 8 iulie 2015.

13. in continuare, Paper Consult a formulat apel la Curtea de Apel Cluj. Paper Consult sustine ca declararea inactivitatii Rom Packaging nu ii este opozabila pentru motivul ca nu a facut obiectul unei notificari individuale si ca, pentru a putea beneficia de dreptul de deducere a TVA‑ului, este suficienta indeplinirea conditiilor prevazute la articolul 178 din Directiva 2006/112, si anume detinerea unei facturi emise in conformitate cu dispozitiile prevazute in titlul XI capitolul 3 sectiunile 3-6 din directiva mentionata.

14. Instanta de trimitere arata ca, potrivit jurisprudentei Curtii, combaterea evaziunii fiscale, a fraudei si a abuzurilor fiscale reprezinta un obiectiv recunoscut si incurajat prin Directiva 2006/112, cu conditia ca masurile nationale in cauza sa fie proportionale. Aceasta considera ca articolul 273 din Directiva 2006/112, care prevede ca statele membre pot impune obligatii pe care le considera necesare pentru a asigura colectarea in mod corect a TVA‑ului si pentru a preveni evaziunea, autorizeaza o reglementare nationala precum cea aplicabila in cauza principala. Astfel, potrivit instantei de trimitere, contribuabilii nu ar suporta o sarcina excesiva atunci cand li se solicita sa efectueze o verificare minima, prin cautare pe site‑ul ANAF, a persoanelor cu care intentioneaza sa incheie contracte, pentru a vedea daca acestea sunt sau nu sunt declarate contribuabili inactivi.

15. Avand in vedere lipsa jurisprudentei referitoare la o astfel de imprejurare, Curtea de Apel Cluj a hotarat sa suspende judecarea cauzei si sa adreseze Curtii urmatoarele intrebari preliminare:

"1) Se opune Directiva 2006/112 unei reglementari nationale in conformitate cu care este refuzat dreptul de deducere a [TVA‑ului] unei persoane impozabile pe motiv ca persoana din amonte, care a emis factura in care sunt individualizate cheltuiala si [TVA‑ul], a fost declarata inactiva de catre administratia fiscala?

2) in cazul in care raspunsul la prima intrebare este negativ, se opune Directiva 2006/112 unei reglementari nationale in conformitate cu care este suficienta afisarea listei cu contribuabilii declarati inactivi la sediul [ANAF] si publicarea acesteia pe pagina de internet a respectivei agentii, la sectiunea «Informatii publice - Informatii privind agentii economici», pentru a putea refuza dreptul de deducere a [TVA‑ului], in conditiile primei intrebari?"

16. Aceste intrebari au facut obiectul unor observatii scrise din partea Paper Consult, a guvernului roman, precum si a Comisiei Europene. Pledoariile acestor din urma doua parti interesate au fost ascultate in sedinta din 26 ianuarie 2017.


Continuarea aici.

 

Ti-a placut acest articol? Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!

Data aparitiei: 07 Iunie 2017


Votati articolul "Sistemul comun al taxei pe valoarea adaugata privind deductibilitatea TVA aferenta achizitiilor de contribuabilii inactivi":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi


ClubContabilitate.ro - intrebarea zilei

Calcul impozit pe profit la 30.06.2014

Intrebare: O societate a fost obligata cu 01.02.2013 sa devina platitoare de impozit pe venit. Cu 01.07.2013 a depasit plafonul si a devenit platitoare de impozit pe profit. Impozitul pe venit achitat in anul 2013 a fost recuperat partial in anul 2013, ramanand sa mai recupereze suma de 5.967 lei. La 30.06.2014 ii iese de plata impozit pe profit 6.374 lei. Ce suma declar si platesc catre ANAF? 6.374, impozitul integral sau 407 lei , diferenta intre impozitul pe venit ramas de recuperat si impozitul pe anul 2014? Multumesc!

Raspuns: Declaratia 100 privind impozitele are pozitiile :de plata, datorata, de recuperat. Va trebui sa...... » citeste tot raspunsul aici

Alte articole publicate in data de 07 Iunie 2017 ARTICOLE SIMILARE

Opinia ta conteaza! Scrie-ne mai jos ce parere ai despre acest subiect dar si ce alte subiecte din domeniu te intereseaza si ai dori sa scriem despre ele!


Daca ai intrebari care necesita consultanta in contabilitate, le poti adresa pe www.PortalContabilitate.ro sau www.ClubContabilitate.ro. Va multumim!


X
user
user

Intrebare antispam: 5 + 3 =
  Da, doresc să primesc informaţii despre produsele, serviciile, evenimentele etc. oferite de Rentrop & Straton. Termeni si conditii de utilizare a site-ului Nota de informare

Adauga acest articol in site-ul tau

Subiectele saptamanii

  • MFP aduce noi precizari referitoare la taxa de solidaritate

    • In legatura cu solicitarile aparute in mass media referitoare la contributia de solidaritate sociala, Ministerul Finantelor Publice face urmatoarele precizari: Contributia pentru solidaritate sociala (taxa de solidaritate - n.r.) nu este o taxa noua, ci o contributie sociala corelata cu masura privind reducerea numarului contributiilor sociale si cu necesitatea asigurarii prestatiilor sociale de care beneficiaza salariatii in conformitate cu principiile care st...» citeste mai departe aici

  • Obligatia platii TVA in cazul importului de bunuri. Analiza zilei cu Irina Dumitrescu

    • Pentru importurile de bunuri TVA se datoreaza in statul in care are loc importul. Pentru importurile de bunuri care au locul in Romania obligatia platii TVA este a importatorului.  Importatorul care are obligatia platii taxei pentru un import de bunuri taxabil este: a) cumparatorul catre care se expediaza bunurile la data la care taxa devine exigibila la import sau, in absenta acestui cumparator, proprietarul bunurilor la aceasta...» citeste mai departe aici

  • Florin Jianu: Taxa de solidaritate nu are o destinatie clara si va produce o bulversare a mediului de afaceri

    • Taxa de solidaritate nu are o destinatie clara si va produce o bulversare a mediului de afaceri, in special a IMM-urilor, apreciaza presedintele Consiliul National pentru intreprinderile Mici si Mijlocii din Romania (CNIPMMR), Florin Jianu. Conform comunicatului oficial citat de Agerpres, odata cu introducerea unei taxe de solidaritate de 2% platita de angajator, toti angajatorii sunt trecuti automat in clasa de risc cel mai ridicat, in privinta producerii riscului de accidente de m...» citeste mai departe aici

  • Stocuri lipsa la inventar, neimputabile si asigurate. Ce regim fiscal se aplica?

    • In cazul urmator, subiectul analizei noastre il reprezinta o societate in cadrul careia in urma inventarului s-a constatat minus in gestiune (stocuri-produse finite) pe care managementul il cosidera neimputabil. Compania are incheiate contracte de asigurare pentru toate stocurile la nivelul maxim al stocului.  Prin cele ce urmeaza, vom vedea daca acest minus de inventar este o cheltuiala deductibila asa cum prevede art. 25 pct. 4 lit c) din Codul fiscal. Iata r...» citeste mai departe aici

  • Doua acte normative privind actele fiscale, modificate de ANAF

    • ANAF a anuntat recent ca modifica si completeaza doua acte normative referitoare la documente administrativ-fiscale si procedurale. Mai exact, Agentia Nationala de Administrare Fiscala va modifica, printr-un proiect de ordin supus dezbaterii publice, OPANAF nr. 1155/2016 privind emiterea prin intermediul centrului de imprimerie masiva a unor acte administrativ-fiscale si procedurale. De asemenea, lista actelor administrativ-fiscale emise de ANAF, reglementat...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Newsletter zilnic GRATUIT

PLANUL DE CONTURI - toate modificarile aparute in 2017
Aboneaza-te la newsletterul Contabilul.ro si primesti gratuit Raportul special "PLANUL DE CONTURI - toate modificarile aparute in 2017".
Stiri si analize economice
SATI

Atentie, Contabili!

PLANUL DE CONTURI s-a modificat!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCA GRATUIT Raportul Special
"PLANUL DE CONTURI - toate modificarile aparute in 2017"


email
Da, vreau sa primesc newsletterul zilnic cu informatii si oferte contabile