email
E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Taxe achitate pentru inregistrare marca la OSIM. Ce inregistrari contabile facem?

inregistrare marcaosiminregistrari contabilemonografia contabila

In analiza urmatoare, societatea vrea sa inregistreze la OSIM o marca. Care este monografia contabila pentru costurile generate cu aceasta inregistrare la OSIM:
- cercetare documentara pentru a verifica disponibilitatea acesteia
- inregistrarea si publicarea cererii de marca la OSIM
- examinarea si atribuirea unui drept exclusiv a marcii
- publicarea deciziei de marca in Buletinul Oficial si inscrierea in Registrul Marcilor
- eliberarea certificatului de inregistrare si monitorizarea marcii?

Inregistrarea marcii la OSIM se face in baza Legii nr. 84/1998 privind marcile si indicatiile geografice - republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.

Potrivit acestei legi, inregisrarea unei maci la OSIM presupune parcurgerea mai multor etape, fiecare etapa putand avea caracter "eliminatoriu" (de respingere a cererii), daca nu sunt indeplinite anumite cerinte (intre altele plata unor taxe).
In linii foarte mari, aceste etape sunt urmatoarele:
 
I) depunerea cererii de inregistrare a marcii la OSIM:


Cu aceasta ocazie, trebuie achitate anumite taxe:
- taxe de depunere - de 45 de lei
- taxe de publicare a cererii - de 134 lei pentru marcile alb-negru si de 445 lei pentru marcile color.
Dupa depunerea cererii de inregistrare, impreuna cu dovada platii celor doua taxe, se obtine un numar de depozit (numar de cerere).
Motiv de neacordare a numarului de depozit (respingerea cererii): neplata taxelor.
Deci, simpla depunere a cererii nu condice automat si la posibila obtinere a inregistrarii marcii.
 
Optional, oadata cu depunerea cererii de inregistrare, solicitantul poate achita o taxa de cercetare documentara, in vederea efectuarii unei cercetari documentare de catre specialistii din cadrul Serviciului Marci din cadrul OSIM (un fel de rezervare nume pentru denumirea societatilor).
 
II) publicarea in BOPI a cererii de inregistrare a marcii, care are data de depozit acordata (deci, care are conditiile cerute de lege indeplinite, inclusiv taxele platite), in format electronic, in termen de 7 zile de la data depunerii.
 
III) urmeaza o perioada de 2 luni de opozitie, de la data publicarii cererii in BOPI
 
IV) in termen de 3 luni de la depunerea cererii de inregistrare a marcii, trebuie achitata taxa de examinare de fond, valoarea ei fiind stabilita in functie de mai multe criterii: felul in care arata marca si numarul de clase pentru care se soclicita inregistrarea.
Valoarea taxei de examinare variaza de la 490 lei la 2449 lei, insa pentru fiecare clasa suplimentara achitandu-se suma de 312 lei.
 
Neachitarea taxelor de examinare in termen de 3 luni de la depunerea cererii de inregistrare conduce la respingerea cererii si la radierea dosarului.
 
V) dupa achitarea taxei de examinare, OSIM procedeaza, intr-un termen de 6 luni de la depunerea cererii de inregistrare, la o examinare pe fond a acesteia. Dupa examinare, se decide admiterea sau respingerea cererii.

Daca cererea de inregistrare marca este admisa, se achita o taxa de 223 lei, cererea se publica in BOPI - Sectiunea Marci, in format electronic, si se inscrie in Registrul Marcilor, eliberandu-se certificatul de inregistrare.
 
Asadar, abia ultima taxa achitata, de 223 lei, desemneaza inregistrarea marcii.
Toate taxele achitate anterior nu sunt de natura sa ofere siguranta ca marca este, automat, inregistrata.
 
Conform art. 40 alin. (1) din Legea nr. 84/1998, drepturile asupra marcii pot fi instrainate prin cesiune, licenta sau pe cale succesorala.
 
Din punct de vedere contabil, marca reprezinta un activ necorporal. Potrivit punctului 144 alin. (1) din Reghlementarile contabile aprobate prin OMFP nr. 1802/2014, "O imobilizare necorporala este un activ nemonetar identificabil fara forma fizica."
 
Potrivit punctului 149 alin. (2) din Reglementari, "Definitia unei imobilizari necorporale prevede ca imobilizarea necorporala sa fie identificabila pentru a fi diferentiata de fondul comercial."
Potrivit punctului 150 din Reglementari:
"150. Un activ este identificabil daca:
a) este separabil, adica poate fi separat sau desprins din entitate si vândut, transferat, cesionat printr-un contract de licenta, închiriat sau schimbat, fie individual, fie impreuna cu un alt contract, cu un activ identificabil sau cu o datorie identificabila aferent(a), indiferent daca entitatea intentioneaza ori nu sa faca acest lucru; sau
b) decurge din drepturile contractuale ori de alta natura legala, indiferent daca acele drepturi sunt transferabile sau separabile de entitate ori de alte drepturi si obligatii."
 
 In continuare, in Reglementarile contabile sunt prezentate urmatoarele prevederi referitoare la reconoasterea unei imobilizari necorporale:

"151. O entitate controleaza un activ daca entitatea are capacitatea de a obtine beneficii economice viitoare de pe urma resursei de baza si de a restrictiona accesul altora la beneficiile respective.
152. Beneficiile economice viitoare generate de o imobilizare necorporala pot include venituri din vanzarea produselor sau serviciilor, economii de costuri ori alte beneficii rezultate din utilizarea activului de catre entitate.

153. _
(1) Recunoasterea unui element drept imobilizare necorporala prevede ca entitatea sa demonstreze ca elementul respectiv indeplineste:
a) definitia unei imobilizari necorporale; si
b) criteriile generale de recunoastere.
(2) Aceasta cerinta se aplica costurilor suportate initial pentru dobandirea sau generarea interna a unei imobilizari necorporale si costurilor suportate ulterior pentru adaugarea ori inlocuirea unor parti ale sale sau pentru intretinerea sa.

155. _
(1) O entitate trebuie sa evalueze probabilitatea producerii de beneficii economice viitoare preconizate pe baza unor calcule rationale si usor de sustinut care reprezinta cea mai buna estimare a echipei de conducere pentru setul de conditii economice care vor exista pe parcursul duratei de viata a imobilizarii.

(2) O entitate foloseste rationamentul pentru a evalua gradul de siguranta asociat obtinerii de beneficii economice viitoare care pot fi atribuite utilizarii activului pe baza dovezilor disponibile in momentul recunoasterii initiale, acordand o importanta mai mare dovezilor externe.
156. O imobilizare necorporala se inregistreaza initial la costul de achizitie sau de productie, asa cum sunt definite in prezentele reglementari.

157. _
(1) In mod normal, pretul pe care o entitate il plateste pentru a dobandi separat o imobilizare necorporala va reflecta asteptarile privind probabilitatea ca beneficiile economice viitoare preconizate ale imobilizarii sa revina entitatii. In aceste situatii entitatea preconizeaza o intrare de beneficii economice, chiar daca plasarea in timp a sumei generate de intrare este nesigura. Astfel, imobilizarile necorporale dobandite separat indeplinesc intotdeauna criteriul referitor la probabilitatea ca beneficiile economice viitoare preconizate atribuibile imobilizarii sa revina entitatii.

(2) In plus, costul unei imobilizari necorporale dobandite separat poate fi in general evaluat in mod credibil. Acest lucru se intampla mai ales cand contravaloarea achizitiei ia forma numerarului sau a altor active monetare.

171. Costurile cu un element necorporal trebuie recunoscute drept cheltuieli atunci cand sunt suportate, cu exceptia cazurilor in care:
a) fac parte din costul unei imobilizari necorporale care indeplineste criteriile de recunoastere sau
b) elementul este dobandit in cadrul unei combinari de intreprinderi si nu poate fi
recunoscut ca imobilizare necorporala. In acest caz, face parte din valoarea
recunoscuta ca fond comercial la data achizitiei."
 
Din aceste prevederi legale, nu rezulta foarte clar care sunt costurile ce trebuie incluse in valoarea unei imobilizari necorporale si care sunt cele care trebuie excluse din valoarea acesteia. Undeva in cadrul textelor citate, legiuitorul a lasat in seama entitatii sa evalueze in mod credibil masura in care se vor obtine beneficii viitoare ca urmare a utilizarii imobilizarii necorporale, prin aplicarea unui rationament profesional, dupa cum nu specifica foarte clar in ce conditii costurile unui element necorporal sunt recunoscute drept cheltuieli ale perioadei sau recunoscute ca imobilizari necorporale.
 
Referitor la taxele achitate anterior obtinerii certificatului de marca, am aratat ca acestea nu conduc si nu ofera garantia admiterii cererii de inregistrare a marcii, care este ultimul pas in obtinerea marcii. Pana la urma, ultima taxa de 223 lei este cea care atesta faptul ca societatea obtine, intr-adevar, o marca (atesta faptul ca cererea a fost admisa).
Toate taxele achitate anterior admiterii cererii nu confera siguranta ca marca va fi inregistrata, deci, societatea nu poate evalua in mod credibil si nu poate aprecia masura in care aceste costuri vor genera beneficii economice viitoare (daca cererea nu va fi admisa).
 
Ca urmare, fata de cele prezentate, personal consider ca toate costurile aferente inregistrarii marcii se inregistreaza astfel:
- toate taxele anterioare admiterii cererii se inregistreaza pe cheltuieli ale perioadei:
628 = 401
 
- taxa achitata dupa admiterea cererii (de 223 lei) se inregistreaza ca imobilizare necorporala, deoarece acest cost este sigur ca va aduce beneficii economice viitoare, marca fiind inregistrata:
205 = 404.
 
Observatie:
Daca inca de la depunerea cererii de inregistrare a marcii aveti siguranta ca aceasta va fi admisa si marca va fi inregistrata, atunci puteti inregistra toate taxele, inclusiv cele anterioare admiterii cererii, in valoarea imobilizarii necorporale:
205 = 404.
 
Amortizarea marcii se face pe o perioada de 10 ani - aceasta fiind perioada in care inregistrarea marcii produce efecte, potrivit art. 30 alin. (1) din Legea nr. 84/1998.
 
Amortizarea lunara se inregistreaza:
6811 = 2805.


Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Otilia-Mihaela Roman - Expert contabil si Consultant fiscal

 


de Redactia Contabilul

NOUTATI Contabile 2024

Stiati ca lipsa politicilor si procedurilor contabile este amendadata cu pana la 4.000 lei?


Comandati chiar acum pachetul complet pentru intocmirea politicilor si procedurilor contabile!

In plus, beneficiati de TRANSPORT GRATUIT pentru cumparaturi a caror valoare depaseste 247 lei (TVA inclusa)!

Pachet Complet pentru intocmirea politicilor si procedurilor contabile cuprinde:

  Stick Manual de politici contabile (100% editabil)
  Stick Proceduri contabile pentru societati comerciale (100% editabil)

Grabiti-va sa comandati ACUM pachetul dvs. cu politici si proceduri contabile!

...Vezi AICI detaliile complete <<

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
inregistrare marcaosiminregistrari contabilemonografia contabila


Data aparitiei: 12 Iulie 2017

Votati articolul "Taxe achitate pentru inregistrare marca la OSIM. Ce inregistrari contabile facem?":
Rating:

Nota: 4.38 din 5 din 8 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

  • ANAF: 15 aprilie, noul termen pentru iesirea din sistemul de impozitare al microintreprinderilor

    • Update 28 martie 2024:  ANAF a anuntat ca termenul limita pentru declararea iesirii din sistemul de impozitare al microintreprinderilor va fi extins pana la data de 15 aprilie 2024. Initial, firmele mici erau obligate sa depuna Declaratia 700 pana la data de 31 martie pentru a iesi din sistemul de impunere pe veniturile microintreprinderilor. Guvernul urmeaza sa adopte modificarea propusa in aceasta saptamana. In cele ce urmeaza, va prezentam anu...» citeste mai departe aici

  • Factura emisa anul trecut si primita in 2024. Putem deduce TVA?

    • In cele ce urmeaza veti afla daca putem deduce TVA din facturi primite si inregistrate in 2024, dar a caror data de emitere este in 2023. Deducere TVA pentru o factura emisa anul trecut Pentru deducerea TVA din facturile primite pentru bunuri sau servicii, persoana inregistrata ca platitor de tva trebuie sa indeplineasca doua conditii: - sa detina o factura emisa in conformitate cu prevederile art. 319, precum si dovada platii in cazul achizitiilo...» citeste mai departe aici

  • Imprumut acordat de societate catre asociatul unic: atentie la suma maxima prevazuta de lege!

    • In prezentul studiu de caz, ne propunem sa analizam aspectele legale ale imprumutului acordat de societate catre asociatul unic. Veti afla in randurile de mai jos care este suma maxima ce poate fi imprumutata, modalitatea de plata si textul de lege aplicabil in contextul legislatiei in vigoare. Imprumut acordat de societate catre asociatul unic: studiu de caz Intrebare: "O societate comerciala poate imprumuta asociatul unic? Care este...» citeste mai departe aici

  • CUM si UNDE ne putem plati obligatiile fiscale: Ghid ANAF privind modalitatile plata

    • Cu scopul de a informa contribuabilii, ANAF a publicat o brosura cu modalitatile de plata disponibile catre institutie. Aceasta initiativa are ca obiectiv principal simplificarea si eficientizarea procesului de plata a taxelor si impozitelor, oferind contribuabililor o intelegere clara a tuturor optiunilor disponibile. Impozite, taxe, contributii si alte sume datorate - CUM si UNDE putem plati Contribuabilii isi pot indeplini obl...» citeste mai departe aici

Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT
Raportul Special
"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X