Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
email
Codul Fiscal 2018 - 11 modificari majore analizate si explicate

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"Codul Fiscal 2018 - 11 modificari majore analizate si explicate"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Ghid Practic pentru contabili

Taxe achitate pentru inregistrare marca la OSIM. Ce inregistrari contabile facem?

inregistrare marcaosiminregistrari contabilemonografia contabila

In analiza urmatoare, societatea vrea sa inregistreze la OSIM o marca. Care este monografia contabila pentru costurile generate cu aceasta inregistrare la OSIM:
- cercetare documentara pentru a verifica disponibilitatea acesteia
- inregistrarea si publicarea cererii de marca la OSIM
- examinarea si atribuirea unui drept exclusiv a marcii
- publicarea deciziei de marca in Buletinul Oficial si inscrierea in Registrul Marcilor
- eliberarea certificatului de inregistrare si monitorizarea marcii?

Inregistrarea marcii la OSIM se face in baza Legii nr. 84/1998 privind marcile si indicatiile geografice - republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.

Potrivit acestei legi, inregisrarea unei maci la OSIM presupune parcurgerea mai multor etape, fiecare etapa putand avea caracter "eliminatoriu" (de respingere a cererii), daca nu sunt indeplinite anumite cerinte (intre altele plata unor taxe).
In linii foarte mari, aceste etape sunt urmatoarele:
 
I) depunerea cererii de inregistrare a marcii la OSIM:


Caiet de practica pentru stagiarii CECCAR
Caiet de practica pentru stagiarii CECCAR

Vezi detalii

Cartea Verde a Contabilitatii 2018
Cartea Verde a Contabilitatii 2018

Vezi detalii

Protectia Datelor cu Caracter Personal. Ghid pentru contabili
Protectia Datelor cu Caracter Personal. Ghid pentru contabili

Vezi detalii



Cu aceasta ocazie, trebuie achitate anumite taxe:
- taxe de depunere - de 45 de lei
- taxe de publicare a cererii - de 134 lei pentru marcile alb-negru si de 445 lei pentru marcile color.
Dupa depunerea cererii de inregistrare, impreuna cu dovada platii celor doua taxe, se obtine un numar de depozit (numar de cerere).
Motiv de neacordare a numarului de depozit (respingerea cererii): neplata taxelor.
Deci, simpla depunere a cererii nu condice automat si la posibila obtinere a inregistrarii marcii.
 
Optional, oadata cu depunerea cererii de inregistrare, solicitantul poate achita o taxa de cercetare documentara, in vederea efectuarii unei cercetari documentare de catre specialistii din cadrul Serviciului Marci din cadrul OSIM (un fel de rezervare nume pentru denumirea societatilor).
 
II) publicarea in BOPI a cererii de inregistrare a marcii, care are data de depozit acordata (deci, care are conditiile cerute de lege indeplinite, inclusiv taxele platite), in format electronic, in termen de 7 zile de la data depunerii.
 
III) urmeaza o perioada de 2 luni de opozitie, de la data publicarii cererii in BOPI
 
IV) in termen de 3 luni de la depunerea cererii de inregistrare a marcii, trebuie achitata taxa de examinare de fond, valoarea ei fiind stabilita in functie de mai multe criterii: felul in care arata marca si numarul de clase pentru care se soclicita inregistrarea.
Valoarea taxei de examinare variaza de la 490 lei la 2449 lei, insa pentru fiecare clasa suplimentara achitandu-se suma de 312 lei.
 
Neachitarea taxelor de examinare in termen de 3 luni de la depunerea cererii de inregistrare conduce la respingerea cererii si la radierea dosarului.
 
V) dupa achitarea taxei de examinare, OSIM procedeaza, intr-un termen de 6 luni de la depunerea cererii de inregistrare, la o examinare pe fond a acesteia. Dupa examinare, se decide admiterea sau respingerea cererii.

Daca cererea de inregistrare marca este admisa, se achita o taxa de 223 lei, cererea se publica in BOPI - Sectiunea Marci, in format electronic, si se inscrie in Registrul Marcilor, eliberandu-se certificatul de inregistrare.
 
Asadar, abia ultima taxa achitata, de 223 lei, desemneaza inregistrarea marcii.
Toate taxele achitate anterior nu sunt de natura sa ofere siguranta ca marca este, automat, inregistrata.
 
Conform art. 40 alin. (1) din Legea nr. 84/1998, drepturile asupra marcii pot fi instrainate prin cesiune, licenta sau pe cale succesorala.
 
Din punct de vedere contabil, marca reprezinta un activ necorporal. Potrivit punctului 144 alin. (1) din Reghlementarile contabile aprobate prin OMFP nr. 1802/2014, "O imobilizare necorporala este un activ nemonetar identificabil fara forma fizica."
 
Potrivit punctului 149 alin. (2) din Reglementari, "Definitia unei imobilizari necorporale prevede ca imobilizarea necorporala sa fie identificabila pentru a fi diferentiata de fondul comercial."
Potrivit punctului 150 din Reglementari:
"150. Un activ este identificabil daca:
a) este separabil, adica poate fi separat sau desprins din entitate si vândut, transferat, cesionat printr-un contract de licenta, închiriat sau schimbat, fie individual, fie impreuna cu un alt contract, cu un activ identificabil sau cu o datorie identificabila aferent(a), indiferent daca entitatea intentioneaza ori nu sa faca acest lucru; sau
b) decurge din drepturile contractuale ori de alta natura legala, indiferent daca acele drepturi sunt transferabile sau separabile de entitate ori de alte drepturi si obligatii."
 
 In continuare, in Reglementarile contabile sunt prezentate urmatoarele prevederi referitoare la reconoasterea unei imobilizari necorporale:

"151. O entitate controleaza un activ daca entitatea are capacitatea de a obtine beneficii economice viitoare de pe urma resursei de baza si de a restrictiona accesul altora la beneficiile respective.
152. Beneficiile economice viitoare generate de o imobilizare necorporala pot include venituri din vanzarea produselor sau serviciilor, economii de costuri ori alte beneficii rezultate din utilizarea activului de catre entitate.

153. _
(1) Recunoasterea unui element drept imobilizare necorporala prevede ca entitatea sa demonstreze ca elementul respectiv indeplineste:
a) definitia unei imobilizari necorporale; si
b) criteriile generale de recunoastere.
(2) Aceasta cerinta se aplica costurilor suportate initial pentru dobandirea sau generarea interna a unei imobilizari necorporale si costurilor suportate ulterior pentru adaugarea ori inlocuirea unor parti ale sale sau pentru intretinerea sa.

155. _
(1) O entitate trebuie sa evalueze probabilitatea producerii de beneficii economice viitoare preconizate pe baza unor calcule rationale si usor de sustinut care reprezinta cea mai buna estimare a echipei de conducere pentru setul de conditii economice care vor exista pe parcursul duratei de viata a imobilizarii.

(2) O entitate foloseste rationamentul pentru a evalua gradul de siguranta asociat obtinerii de beneficii economice viitoare care pot fi atribuite utilizarii activului pe baza dovezilor disponibile in momentul recunoasterii initiale, acordand o importanta mai mare dovezilor externe.
156. O imobilizare necorporala se inregistreaza initial la costul de achizitie sau de productie, asa cum sunt definite in prezentele reglementari.

157. _
(1) In mod normal, pretul pe care o entitate il plateste pentru a dobandi separat o imobilizare necorporala va reflecta asteptarile privind probabilitatea ca beneficiile economice viitoare preconizate ale imobilizarii sa revina entitatii. In aceste situatii entitatea preconizeaza o intrare de beneficii economice, chiar daca plasarea in timp a sumei generate de intrare este nesigura. Astfel, imobilizarile necorporale dobandite separat indeplinesc intotdeauna criteriul referitor la probabilitatea ca beneficiile economice viitoare preconizate atribuibile imobilizarii sa revina entitatii.

(2) In plus, costul unei imobilizari necorporale dobandite separat poate fi in general evaluat in mod credibil. Acest lucru se intampla mai ales cand contravaloarea achizitiei ia forma numerarului sau a altor active monetare.

171. Costurile cu un element necorporal trebuie recunoscute drept cheltuieli atunci cand sunt suportate, cu exceptia cazurilor in care:
a) fac parte din costul unei imobilizari necorporale care indeplineste criteriile de recunoastere sau
b) elementul este dobandit in cadrul unei combinari de intreprinderi si nu poate fi
recunoscut ca imobilizare necorporala. In acest caz, face parte din valoarea
recunoscuta ca fond comercial la data achizitiei."
 
Din aceste prevederi legale, nu rezulta foarte clar care sunt costurile ce trebuie incluse in valoarea unei imobilizari necorporale si care sunt cele care trebuie excluse din valoarea acesteia. Undeva in cadrul textelor citate, legiuitorul a lasat in seama entitatii sa evalueze in mod credibil masura in care se vor obtine beneficii viitoare ca urmare a utilizarii imobilizarii necorporale, prin aplicarea unui rationament profesional, dupa cum nu specifica foarte clar in ce conditii costurile unui element necorporal sunt recunoscute drept cheltuieli ale perioadei sau recunoscute ca imobilizari necorporale.
 
Referitor la taxele achitate anterior obtinerii certificatului de marca, am aratat ca acestea nu conduc si nu ofera garantia admiterii cererii de inregistrare a marcii, care este ultimul pas in obtinerea marcii. Pana la urma, ultima taxa de 223 lei este cea care atesta faptul ca societatea obtine, intr-adevar, o marca (atesta faptul ca cererea a fost admisa).
Toate taxele achitate anterior admiterii cererii nu confera siguranta ca marca va fi inregistrata, deci, societatea nu poate evalua in mod credibil si nu poate aprecia masura in care aceste costuri vor genera beneficii economice viitoare (daca cererea nu va fi admisa).
 
Ca urmare, fata de cele prezentate, personal consider ca toate costurile aferente inregistrarii marcii se inregistreaza astfel:
- toate taxele anterioare admiterii cererii se inregistreaza pe cheltuieli ale perioadei:
628 = 401
 
- taxa achitata dupa admiterea cererii (de 223 lei) se inregistreaza ca imobilizare necorporala, deoarece acest cost este sigur ca va aduce beneficii economice viitoare, marca fiind inregistrata:
205 = 404.
 
Observatie:
Daca inca de la depunerea cererii de inregistrare a marcii aveti siguranta ca aceasta va fi admisa si marca va fi inregistrata, atunci puteti inregistra toate taxele, inclusiv cele anterioare admiterii cererii, in valoarea imobilizarii necorporale:
205 = 404.
 
Amortizarea marcii se face pe o perioada de 10 ani - aceasta fiind perioada in care inregistrarea marcii produce efecte, potrivit art. 30 alin. (1) din Legea nr. 84/1998.
 
Amortizarea lunara se inregistreaza:
6811 = 2805.


Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Otilia-Mihaela Roman - Expert contabil si Consultant fiscal

 

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
inregistrare marcaosiminregistrari contabilemonografia contabila

Ti-a placut acest articol? Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!

Data aparitiei: 12 Iulie 2017


Votati articolul "Taxe achitate pentru inregistrare marca la OSIM. Ce inregistrari contabile facem?":
Rating:

Nota: 3.33 din 5 din 3 voturi


ClubContabilitate.ro - intrebarea zilei

Cum se face urmarirea si recuperarea pagubelor constatate la inventariere ?

Intrebare: Buna seara !
Va rog sa imispuneti
cum se fac urmărirea
şi recuperarea pagubelor
constatate de comisia de inventariere ?

Raspuns: Raspunderea asupra gestiunii o au angajatii care detin functii de gesstionari, magazioneri etc, ce...... » citeste tot raspunsul aici

Alte articole publicate in data de 12 Iulie 2017 ARTICOLE SIMILARE

Opinia ta conteaza! Scrie-ne mai jos ce parere ai despre acest subiect dar si ce alte subiecte din domeniu te intereseaza si ai dori sa scriem despre ele!


Daca ai intrebari care necesita consultanta in contabilitate, le poti adresa pe www.PortalContabilitate.ro sau www.ClubContabilitate.ro. Va multumim!


X
user
user

Intrebare antispam: 2 + 3 =
  Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Adauga acest articol in site-ul tau

Subiectele saptamanii

  • Cedare autoturisme – atentie la valoarea deductibila la calculul impozitului pe profit

    • Pentru mijloacele de transport de persoane care au cel mult 9 scaune de pasageri, incluzand si scaunul soferului, din categoria M1, astfel cum sunt definite in Reglementarile privind omologarea de tip si eliberarea cartii de identitate a vehiculelor rutiere, precum si omologarea de tip a produselor utilizate la acestea - RNTR 2, aprobate prin Ordinul ministrului lucrarilor publice, transporturilor si locuintei nr. 211/2003, cu modificarile si completarile ulterioare, ...» citeste mai departe aici

  • Split TVA. Cum se face transferul sumelor din contul de TVA?

    • Dezbatem mai jos un studiu de caz ce are ca tema principala procedura prin care se face transferul sumelor din contul de TVA. Pentru a clarifica situatia, luam drept exemplu o societate care aplica split TVA si care deschide cont special de TVA. Pana sa incaseze de la clienti, firma alimenteaza contul cu 5.000 lei pentru plata TVA...» citeste mai departe aici

  • Achizitii de bunuri de la furnizori din Uniunea Europeana – achizitie intracomunitara sau import?

    • In vederea stabilirii obligatiilor in materie de TVA, incadrarea achizitiilor de bunuri efectuate de la parteneri din Uniunea Europeana se efectueaza in functie de ”traseul marfurilor” si nu de statul in care este stabilit furnizorul, cum este in cazul serviciilor. O achizitie de bunuri de la un furnizor stabilit in Uniunea Europeana, avand un cod valid de TVA in statul membru in care este stabilit, nu reprezinta o achizitie intracomunitara daca bunurile nu sunt transportate dintr...» citeste mai departe aici

  • Registrul Comertului si-a schimbat programul de lucru pentru urmatoarele doua saptamani

    • Ca urmare a recuperarii datelor 16 si 17 august 2018 stabilite ca fiind zile libere pentru salariatii din sectorul public prin HG nr. 595/2018, Registrul Comertului va fi deschis in urmatoarele doua zile de sambata, adica in zilele de 25 august si de 1 septembrie. Potrivit unui anunt facut pe site-ul institutiei, programul de lucru cu publicul al Ofic...» citeste mai departe aici

  • Firme nou infiintate: 2017 vs. 2018

    • In perioada 1.01-30.06.2018 numarul de firme noi infiintate a fost de 71.473,  cu 9.81% mai mic fata de aceeasi perioada a anului 2017, conform informatiilor oficiale ale Oficiului National al Registrului Comertului (ONRC). Raportat la aceeasi perioada (1.01-30.06.2017), in anul 2017, numarul firmelor nou infiintate s-a aflat pe un trend ascendent, ajungand la 79.251,  crescand cu 31,23% mai mult fata de aceeasi perioada a anului 2016....» citeste mai departe aici

  • ATENTIE! 27 august este termenul limita pentru depunerea declaratiilor fiscale

    • Contribuabilii trebuie sa fie atenti la termenul de 27 august fiindca reprezinta data limita pentru depunerea mai multor declaratii fiscale importante.   Luni, 27 august 2018 este termenul limita pentru depunerea urmatoarele declaratii:   - formularului 097 " Notificare privind aplicarea/incetarea aplicarii sistemului TVA la incasare";   - ...» citeste mai departe aici

Newsletter zilnic GRATUIT

Codul Fiscal 2018 - 11 modificari majore analizate si explicate
Aboneaza-te la newsletterul Contabilul.ro si primesti gratuit Raportul special "Codul Fiscal 2018 - 11 modificari majore analizate si explicate".
Stiri si analize economice
SATI

Atentie, Contabili!

Codul Fiscal 2018 - modificarile legii
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCA GRATUIT Raportul Special
"Codul Fiscal 2018 - 11 modificari majore analizate si explicate"


email
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X