Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
email
Codul Fiscal 2018 - 11 modificari majore analizate si explicate

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"Codul Fiscal 2018 - 11 modificari majore analizate si explicate"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Ghid Practic pentru contabili

Punct de vedere CNIPMMR privind OUG 3/2017, Legea 177/2017 si noile modificari din Codul fiscal

oug 3/2017codul fiscallegea 177/2017asigurari sociale de sanatatemodificarile codului fiscal 2017

CNIPMMR si-a exprimat recent punctul de vedere cu privire la OUG 3/2017 pentru modificarea si completarea legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal.

Reglementarea platii contributiei de asigurari sociale la nivelul salariului minim brut pentru contractele de munca cu timp partial

In data de 20 iulie 2017 a fost adoptata de Guvern ORDONANTA pentru modificarea si completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal prin care, in cazul castigului lunar brut realizat in baza unui contract individual de munca cu norma intreaga sau cu timp partial, inclusiv in cazul celor care prevad plata in acord, al carui nivel este sub nivelul salariului minim brut pe tara garantat in plata aprobat prin hotarare a Guvernului, venitul luat in calcul la determinarea bazei lunare de calcul al contributiei de asigurari sociale datorata de angajatori sau persoanele asimilate acestora, este salariul minim brut pe tara in vigoare in luna pentru care se datoreaza contributia, corespunzator numarului zilelor lucratoare din luna, in care contractul a fost activ.

Persoanelor prevazute mai sus nu le sunt aplicabile prevederile referitoare la venitul luat in calcul la determinarea bazei lunare de calcul a contributiei de asigurari sociale datorata de angajatori la nivelul salariul minim brut pe tara, pe perioada in care salariatii acestora se afla intr-una dintre urmatoarele situatii:

a) sunt elevi sau studenti, cu varsta pana la 26 de ani, aflati intr-o forma de scolarizare;

b) sunt ucenici, potrivit legii, in varsta de pana la 18 de ani;

c) sunt persoane cu dizabilitati carora prin lege li se recunoaste posibilitatea de a lucra mai putin de 8 ore pe zi;

d) sunt pensionari pentru limita de varsta din sistemul public de pensii, potrivit legii in vigoare la data pensionarii, cu exceptia pensionarilor care beneficiaza de pensii in baza unor legi speciale, precum si a celor care cumuleaza pensia din sistemul public de pensii cu orice alta pensie stabilita intr-un sistem de pensii neintegrat sistemului public de pensii;

e) realizeaza in cursul aceleiasi luni venituri din salarii sau asimilate salariilor in baza a doua sau mai multe contracte individuale de munca, dintre care unul este cu norma intreaga, iar baza lunara de calcul al acestuia este cel putin egala cu salariul minim brut pe tara.

Potrivit notei de fundamentare a Ordonantei de guvern, numarul salariatilor activi, era de 5.478.666 la 31 decembrie 2016, in timp ce numarul contractelor cu norma intreaga era de 5.109.504, context in care se apreciaza ca numarul persoanelor care aveau numai un singur contract de munca si acela cu timp partial era de 369.162 persoane.

2. Pozitia CNIPMMR privind introducerea platii contributiei de asigurari sociale la nivelul salariului minim brut pentru contractele de munca cu timp partial

CNIPMMR nu sustine instituirea platii obligatorii a contributiei de asigurari sociale datorata de angajatori la nivelul salariului minim brut in plata in cazul in care castigul lunar brut este sub nivelul salariului minim brut pe tara in baza unui contract individual de munca cu norma intreaga sau cu timp partial, din urmatoarele motive:


Protectia Datelor cu Caracter Personal. Ghid pentru contabili
Protectia Datelor cu Caracter Personal. Ghid pentru contabili

Vezi detalii

Cartea Verde a Contabilitatii 2018
Cartea Verde a Contabilitatii 2018

Vezi detalii

Manualul mijloacelor fixe 2018
Manualul mijloacelor fixe 2018

Vezi detalii


Pe piata fortei de munca, caracterizata prin flexibilitate, sunt des intalnite situatiile in care un angajator nu are nevoie de un salariat cu norma intreaga, timp de 8 ore/zi, ci doar pentru o norma cu timp partial. in raport cu noua reglementare pe piata muncii va avea loc o disponibilizare a persoanelor care sunt angajate doar cu timp partial;

Nu a fost realizat Testul IMM, prin care sa fie reliefat efectul asupra IMM-urilor, in situatia cresterii fiscalitatii pe forta de munca;

Chiar in situatia existentei unui CIM cu norma intreaga, daca salariatul are absente sau nu lucreaza 40 de ore, din motive independente de vointa angajatorului, acesta va fi obligat sa platesca contributii sociale la valoarea salariului minim brut, desi salariatul nu isi respecta programul de munca;

Se produce o crestere a fiscalitatii pe forta de munca pentru angajatori deoarece acestia nu beneficiaza de munca salariatului 8 ore, ci doar o fractiune din aceasta perioada, fiind platit corespunzator numarului de ore muncit, neexistand motive sa plateasca pentru contributii sociale pentru 8 ore;

Sustinerea potrivit careia aceasta masura va combate munca la negru, nu este fundamentata; pentru combaterea muncii la negru, trebuie folosite mijloacele reglementate de lege privind sanctionarea angajatorilor care utilizeaza munca nedeclarata. Nu este normal sa fie "sanctionati" toti angajatorii pentru ca exista angajatori care utilizeaza munca nedeclarata;

Desi sunt scutiti elevii si studentii pana la 26 de ani, aceasta masura va afecta tinerii NEETS, care nu sunt cuprinsi in nicio forma de scolarizare, adica exact segmentul cu rata somajului cea mai ridicata, respectiv 24%;

In cadrul Consiliului Economic si Social, toate partile, inclusiv sindicatele, au votat impotriva acestei modificarii a Codului fiscal si, implicit, a cresterii fiscalitatii pe forta de munca;
Modificarea Codului fiscal prin prezenta Ordonanta de Guvern incalca dispozitiile art. 4, alin. (1), din Codul fiscal care prevad ca:

"(1) Prezentul cod se modifica si se completeaza prin lege, care intra in vigoare in termen de minimum 6 luni de la publicarea in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I."

CNIPMMR sustine necesitatea revizuirii OG pentru modificarea si completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, prin eliminarea obligatiei pentru angajatori de a plati contributii de asigurari sociale la nivelul salariului minim brut pe tara, in cazul contractelor cu timp partial sau in cazul realizarii unui venit brut lunar sub cel minim garant in cazul CIM cu norma intreaga.

Raportat la jurisprudenta Curtii Constitutionale care, prin deciziile sale, a statuat ca:

– "Salariul reprezinta o componenta a dreptului la munca si reprezinta contraprestatia angajatorului in raport cu munca prestata de catre angajat in baza unor raporturi de munca"[1]

"Este evident ca, pe perioada mentionata, angajatorul sufera o pierdere patrimoniala, intrucat continua sa plateasca drepturi salariale chiar daca angajatul sau nu presteaza efectiv munca la care s-a angajat prin semnarea contractului individual de munca.
Astfel, in situatia de fata, cauza contraprestatiei din partea angajatorului lipseste, acesta suferind practic o diminuare a activului sau patrimonial"[2];

"In lipsa muncii prestate, angajatorul nu poate fi obligat la plata unei remuneratii care sa faca abstractie de aceasta situatie concreta si obiectiva"2,
CNIPMMR considera ca textul Ordonantei afecteaza in esenta sa dreptul de proprietate al angajatorului, ceea ce contravine art. 44 din Constitutie si solicita Avocatului Poporului sa sesizeze Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate, raportat la incalcarea dreptului de proprietate al angajatorului, prin obligarea acestuia de a plati contributii sociale mai mari decat munca prestata de salariat in baza raporturilor de munca.

[1] Decizia nr.874 / 2010, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, din 28 iunie 2010

[2] Decizia nr. 1276/2010 publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, din 9 noiembrie 2010


Sursa: CNIPMMR

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
oug 3/2017codul fiscallegea 177/2017asigurari sociale de sanatatemodificarile codului fiscal 2017

Ti-a placut acest articol? Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!

Data aparitiei: 26 Iulie 2017


Votati articolul "Punct de vedere CNIPMMR privind OUG 3/2017, Legea 177/2017 si noile modificari din Codul fiscal":
Rating:

Nota: 4.9 din 5 din 5 voturi


ClubContabilitate.ro - intrebarea zilei

Impozit pe profit micro

Intrebare: Buna ziua , ce declaratie depunem pentru cei care trec de la 1 februarie la micro? 100 sau 101 pentru ianuarie 2013?

Raspuns: Si eu sunt in aceeasi situatie...Sunt derutata, pentru ca declaratia 100 o depuneam la trimestru....... » citeste tot raspunsul aici

Alte articole publicate in data de 26 Iulie 2017 ARTICOLE SIMILARE

Opinia ta conteaza! Scrie-ne mai jos ce parere ai despre acest subiect dar si ce alte subiecte din domeniu te intereseaza si ai dori sa scriem despre ele!


Daca ai intrebari care necesita consultanta in contabilitate, le poti adresa pe www.PortalContabilitate.ro sau www.ClubContabilitate.ro. Va multumim!


X
user
user

Intrebare antispam: 5 + 4 =
  Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii articol

Postat de: user
De ce atata scandal ? Primul care a aplicat acest mod de impozitare a fost BOC ptr. PFA
Data adaugarii: 26-Iul-2017
Adauga acest articol in site-ul tau

Newsletter zilnic GRATUIT

Codul Fiscal 2018 - 11 modificari majore analizate si explicate
Aboneaza-te la newsletterul Contabilul.ro si primesti gratuit Raportul special "Codul Fiscal 2018 - 11 modificari majore analizate si explicate".
Stiri si analize economice
SATI

Atentie, Contabili!

Codul Fiscal 2018 - modificarile legii
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCA GRATUIT Raportul Special
"Codul Fiscal 2018 - 11 modificari majore analizate si explicate"


email
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X