Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici

Atentie, Contabili!

Codul Fiscal 2017 - modificarile legii
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCA GRATUIT Raportul Special
"Modificarea Codului Fiscal prin OUG 84"

email
Da, vreau sa primesc newsletterul zilnic cu informatii si oferte contabile

Adauga mai jos adresa de e-mail pentru a primit Raportul Gratuit

email
Modificarea Codului Fiscal prin OUG 84

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit
"Modificarea Codului Fiscal prin OUG 84".

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Consilier Noul Cod Fiscal 2017

Punct de vedere CNIPMMR privind OUG 3/2017, Legea 177/2017 si noile modificari din Codul fiscal

oug 3/2017codul fiscallegea 177/2017asigurari sociale de sanatatemodificarile codului fiscal 2017

CNIPMMR si-a exprimat recent punctul de vedere cu privire la OUG 3/2017 pentru modificarea si completarea legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal.

Reglementarea platii contributiei de asigurari sociale la nivelul salariului minim brut pentru contractele de munca cu timp partial

In data de 20 iulie 2017 a fost adoptata de Guvern ORDONANTA pentru modificarea si completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal prin care, in cazul castigului lunar brut realizat in baza unui contract individual de munca cu norma intreaga sau cu timp partial, inclusiv in cazul celor care prevad plata in acord, al carui nivel este sub nivelul salariului minim brut pe tara garantat in plata aprobat prin hotarare a Guvernului, venitul luat in calcul la determinarea bazei lunare de calcul al contributiei de asigurari sociale datorata de angajatori sau persoanele asimilate acestora, este salariul minim brut pe tara in vigoare in luna pentru care se datoreaza contributia, corespunzator numarului zilelor lucratoare din luna, in care contractul a fost activ.

Persoanelor prevazute mai sus nu le sunt aplicabile prevederile referitoare la venitul luat in calcul la determinarea bazei lunare de calcul a contributiei de asigurari sociale datorata de angajatori la nivelul salariul minim brut pe tara, pe perioada in care salariatii acestora se afla intr-una dintre urmatoarele situatii:

a) sunt elevi sau studenti, cu varsta pana la 26 de ani, aflati intr-o forma de scolarizare;

b) sunt ucenici, potrivit legii, in varsta de pana la 18 de ani;

c) sunt persoane cu dizabilitati carora prin lege li se recunoaste posibilitatea de a lucra mai putin de 8 ore pe zi;

d) sunt pensionari pentru limita de varsta din sistemul public de pensii, potrivit legii in vigoare la data pensionarii, cu exceptia pensionarilor care beneficiaza de pensii in baza unor legi speciale, precum si a celor care cumuleaza pensia din sistemul public de pensii cu orice alta pensie stabilita intr-un sistem de pensii neintegrat sistemului public de pensii;

e) realizeaza in cursul aceleiasi luni venituri din salarii sau asimilate salariilor in baza a doua sau mai multe contracte individuale de munca, dintre care unul este cu norma intreaga, iar baza lunara de calcul al acestuia este cel putin egala cu salariul minim brut pe tara.

Potrivit notei de fundamentare a Ordonantei de guvern, numarul salariatilor activi, era de 5.478.666 la 31 decembrie 2016, in timp ce numarul contractelor cu norma intreaga era de 5.109.504, context in care se apreciaza ca numarul persoanelor care aveau numai un singur contract de munca si acela cu timp partial era de 369.162 persoane.

2. Pozitia CNIPMMR privind introducerea platii contributiei de asigurari sociale la nivelul salariului minim brut pentru contractele de munca cu timp partial

CNIPMMR nu sustine instituirea platii obligatorii a contributiei de asigurari sociale datorata de angajatori la nivelul salariului minim brut in plata in cazul in care castigul lunar brut este sub nivelul salariului minim brut pe tara in baza unui contract individual de munca cu norma intreaga sau cu timp partial, din urmatoarele motive:


Cartea Rosie a Fiscalitatii
Cartea Rosie a Fiscalitatii

Vezi detalii

Contabilitatea operatiunilor de transport si logistica
Contabilitatea operatiunilor de transport si logistica

Vezi detalii

Fisa sintetica pe platitor
Fisa sintetica pe platitor

Vezi detalii


Pe piata fortei de munca, caracterizata prin flexibilitate, sunt des intalnite situatiile in care un angajator nu are nevoie de un salariat cu norma intreaga, timp de 8 ore/zi, ci doar pentru o norma cu timp partial. in raport cu noua reglementare pe piata muncii va avea loc o disponibilizare a persoanelor care sunt angajate doar cu timp partial;

Nu a fost realizat Testul IMM, prin care sa fie reliefat efectul asupra IMM-urilor, in situatia cresterii fiscalitatii pe forta de munca;

Chiar in situatia existentei unui CIM cu norma intreaga, daca salariatul are absente sau nu lucreaza 40 de ore, din motive independente de vointa angajatorului, acesta va fi obligat sa platesca contributii sociale la valoarea salariului minim brut, desi salariatul nu isi respecta programul de munca;

Se produce o crestere a fiscalitatii pe forta de munca pentru angajatori deoarece acestia nu beneficiaza de munca salariatului 8 ore, ci doar o fractiune din aceasta perioada, fiind platit corespunzator numarului de ore muncit, neexistand motive sa plateasca pentru contributii sociale pentru 8 ore;

Sustinerea potrivit careia aceasta masura va combate munca la negru, nu este fundamentata; pentru combaterea muncii la negru, trebuie folosite mijloacele reglementate de lege privind sanctionarea angajatorilor care utilizeaza munca nedeclarata. Nu este normal sa fie "sanctionati" toti angajatorii pentru ca exista angajatori care utilizeaza munca nedeclarata;

Desi sunt scutiti elevii si studentii pana la 26 de ani, aceasta masura va afecta tinerii NEETS, care nu sunt cuprinsi in nicio forma de scolarizare, adica exact segmentul cu rata somajului cea mai ridicata, respectiv 24%;

In cadrul Consiliului Economic si Social, toate partile, inclusiv sindicatele, au votat impotriva acestei modificarii a Codului fiscal si, implicit, a cresterii fiscalitatii pe forta de munca;
Modificarea Codului fiscal prin prezenta Ordonanta de Guvern incalca dispozitiile art. 4, alin. (1), din Codul fiscal care prevad ca:

"(1) Prezentul cod se modifica si se completeaza prin lege, care intra in vigoare in termen de minimum 6 luni de la publicarea in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I."

CNIPMMR sustine necesitatea revizuirii OG pentru modificarea si completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, prin eliminarea obligatiei pentru angajatori de a plati contributii de asigurari sociale la nivelul salariului minim brut pe tara, in cazul contractelor cu timp partial sau in cazul realizarii unui venit brut lunar sub cel minim garant in cazul CIM cu norma intreaga.

Raportat la jurisprudenta Curtii Constitutionale care, prin deciziile sale, a statuat ca:

– "Salariul reprezinta o componenta a dreptului la munca si reprezinta contraprestatia angajatorului in raport cu munca prestata de catre angajat in baza unor raporturi de munca"[1]

"Este evident ca, pe perioada mentionata, angajatorul sufera o pierdere patrimoniala, intrucat continua sa plateasca drepturi salariale chiar daca angajatul sau nu presteaza efectiv munca la care s-a angajat prin semnarea contractului individual de munca.
Astfel, in situatia de fata, cauza contraprestatiei din partea angajatorului lipseste, acesta suferind practic o diminuare a activului sau patrimonial"[2];

"In lipsa muncii prestate, angajatorul nu poate fi obligat la plata unei remuneratii care sa faca abstractie de aceasta situatie concreta si obiectiva"2,
CNIPMMR considera ca textul Ordonantei afecteaza in esenta sa dreptul de proprietate al angajatorului, ceea ce contravine art. 44 din Constitutie si solicita Avocatului Poporului sa sesizeze Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate, raportat la incalcarea dreptului de proprietate al angajatorului, prin obligarea acestuia de a plati contributii sociale mai mari decat munca prestata de salariat in baza raporturilor de munca.

[1] Decizia nr.874 / 2010, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, din 28 iunie 2010

[2] Decizia nr. 1276/2010 publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, din 9 noiembrie 2010


Sursa: CNIPMMR

Ti-a placut acest articol? Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!

Data aparitiei: 26 Iulie 2017


Votati articolul "Punct de vedere CNIPMMR privind OUG 3/2017, Legea 177/2017 si noile modificari din Codul fiscal":
Rating:

Nota: 4.9 din 5 din 5 voturi


ClubContabilitate.ro - intrebarea zilei

Inregistrare rebuturi

Intrebare: Cum se inregistreza rebuturile in contabilitate intr-o firma de productie si cit la suta sunt admise.

Cu stima,
Marian

Raspuns: Avand in vedere prevederile Ordinului 3055/2009 cu modificarile si completarile ulterioare,...... » citeste tot raspunsul aici

Alte articole publicate in data de 26 Iulie 2017 ARTICOLE SIMILARE

Opinia ta conteaza! Scrie-ne mai jos ce parere ai despre acest subiect dar si ce alte subiecte din domeniu te intereseaza si ai dori sa scriem despre ele!


Daca ai intrebari care necesita consultanta in contabilitate, le poti adresa pe www.PortalContabilitate.ro sau www.ClubContabilitate.ro. Va multumim!


X
user
user

Intrebare antispam: 3 + 5 =
  Da, doresc să primesc informaţii despre produsele, serviciile, evenimentele etc. oferite de Rentrop & Straton. Termeni si conditii de utilizare a site-ului Nota de informare

Comentarii articol

Postat de: user
De ce atata scandal ? Primul care a aplicat acest mod de impozitare a fost BOC ptr. PFA
Data adaugarii: 26-Iul-2017
Adauga acest articol in site-ul tau

Subiectele saptamanii

  • Descoperiti modalitatile legale prin care sa platiti mai putini bani statului. Secrete dezvaluite de specialisti

    • Intr-o tara in care legile sunt permanent modificate, sa fiti la curent cu noutatile si sa intelegeti toate aspectele fiscal-contabile importante este extrem de dificil. Totusi, trebuie sa va asigurati mereu ca actionati conform legii. Motivele sunt evidente: pentru ca sunteti un profesionist, dar si pentru ca ANAF-ul nu iarta pe nimeni.  Cu siguranta va intrebati care este cea mai buna modalitate de a fi informat si de a aplica legea in mod corect. Aceasta est...» citeste mai departe aici

  • Corectarea erorilor din situatiile financiare anuale si raportarile contabile anuale

    • Regasiti mai jos un material publicat recent de ANAF privind corectarea erorilor din situatiile financiare anuale si raportarile contabile anuale depuse de operatorii economici si persoanele juridice fara scop patrimonial de catre entitatile aflate in aria de reglementare contabila a Ministerului Finantelor Publice. A. Erorile care pot fi corectate sunt cele determinate de completarea eronata a urmatoarelor informatii: 1. denumirile entitatilor raportoare;...» citeste mai departe aici

  • Angajamentul de plata (Cod 14-8-2/a). Model 2017

    •   Regasiti mai jos un model de angajament de plata, din categoria documentelor editabile, alaturi de cateva informatii pe care speram sa le considerati utile. Puteti descarca formularul la finalul articolului.  Angajamentul de plata serveste ca: - titlu executoriu pentru recuperarea pagubelor; - titlu executoriu pentru executarea silita, in caz de nerespectare a angajamentului; - angajament de plata a unei sume ce reprezinta o paguba adusa en...» citeste mai departe aici

  • ANAF: Tabel comparativ Impozitul pe profit, dupa modificarile aduse de Legea 177/2017

    • Redam mai jos un tabel comparativ pentru TITLUL II - IMPOZITUL PE PROFIT, ca urmare a modificarilor aduse de Legea numarul 177/2017.  Forma Codului fiscal 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare TITLUL II - IMPOZITUL PE PROFIT  Articolul 13 "Contribuabili" alineatul (2):  Nu intra sub incidenta prezentului titlu urmatoarele persoane juridice romane: .................................................» citeste mai departe aici

  • Calculul si plata impozitului pe profit cand anul fiscal e diferit de anul calendaristic

    • Descoperiti mai jos prevederile actuale privind calculul si plata impozitului pe profit in cazul optiunii pentru un an fiscal diferit de anul calendaristic, conform art. 16 alin. (5) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare Regula: Anul fiscal este anul calendaristic. [articolul 16 alineatul (1) din Codul fiscal] Exceptie: Contribuabilii care au optat, in conformitate cu legislatia contabila*, pentru un exercitiu...» citeste mai departe aici

  • Servicii de administrare imobil. Cum faceti monografia contabila pentru fondul de rulment?

    • In analiza de mai jos, va propunem ca subiect o societate comerciala, dezvoltator imobiliar, care presteaza servicii de administrare a unui imobil. In plus, s-a decis constituirea unui fond de rulment si reparatii. Societatea a incasat, in contul bancar deschis in acest scop, sumele reprezentand participarea fiecarui locatar la acest fond de rulment si reparatii. Sumele au fost inregistrate in contul 462.  Vom vedea daca are societatea obligatia de a emite factura pentru aceste...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Newsletter zilnic GRATUIT

Modificarea Codului Fiscal prin OUG 84
Aboneaza-te la newsletterul Contabilul.ro si primesti gratuit Raportul special "Modificarea Codului Fiscal prin OUG 84".
Stiri si analize economice
SATI