Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici

Adauga mai jos adresa de e-mail pentru a primit Raportul Gratuit

email
Codul Fiscal 2018 - 11 modificari majore analizate si explicate

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"Codul Fiscal 2018 - 11 modificari majore analizate si explicate"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
 Cartea Verde a Contabilitatii 2018

Camera Consultantilor fiscali indica 13 probleme din aplicarea Split TVA

split tvacamera consultantilor fiscalicontul de tva1 ianuarie 2018

Camera Consultantilor Fiscali (CCF) si-a exprimat printr-un mesaj recent profunda ingrijorare cu privire la multitudinea de probleme de ordin practic pe care Ordonantei Guvernului nr. 23/2017 privind plata defalcata a TVA le va genera la nivelul mediului de afaceri.

"Aceasta noua ordonanta, asa cum am semnalat in numeroase randuri, contine masuri disproportionate fata de scopul urmarit, cu consecinte grave asupra activitatii firmelor oneste", se arata intr-un mesaj transmis vineri de oficialii CCF, la solicitareaHotNews.ro.

Totodata, in cuprinsul aceluiasi mesaj, se mentioneaza:

"Camera Consultantilor Fiscali intelege ca din ratiuni de ordin bugetar acest act normativ a fost aprobat foarte rapid, cu toate ca au ramas inca aspecte pentru care nu s-au gasit solutii. Salutam totusi faptul ca Guvernul Romaniei a decis ca aplicarea sistemului sa fie optionala de la 1 octombrie 2017, pentru a lasa timpul necesar persoanelor impozabile, care vor avea obligatia sa aplice sistemul de la data de 1 ianuarie 2018, sa incerce sa-si adapteze si sa-si organizeze evidentele pentru a se conforma noilor prevederi, precum si pentru ca autoritatile fiscale sa inteleaga pe deplin consecintele aplicarii in practica a acestui nou mecanism.

Aceasta perioada de aplicare optionala este deosebit de importanta pentru a se constata, la nivel practic, problemele generate, intrucat suntem in fata unui act normativ care are multiple implicatii asupra sistemelor IT din cadrul companiilor, evidentelor operationale organizate de catre contribuabili precum si asupra relatiilor de decontare cu unitatile bancare.

In toata aceasta perioada, Camera Consultantilor Fiscali va culege informatii de la companii, fie de la cele care deja vor aplica optional sistemul, fie de la cele care se pregatesc pentru aplicarea sistemului de la 1 ianuarie 2018, cu privire la problemele pe care le intampina, pentru a fi comunicate autoritatilor abilitate in vederea gasirii de solutii in vederea evitarii blocarii activitatii agentilor economici".

De asemenea, se aminteste faptul ca institutia va milita, de asemenea, ca in procesul de dezbatere in Parlament a acestei ordonante, sa fie aduse amendamente care sa prevada aplicarea optionala a acestor prevederi si dupa data de 1 ianuarie 2018 si eventual instituirea obligatiei de aplicare de la 1 ianuarie 2018 doar pentru o serie clara de domenii de activitate identificate de catre autoritatile fiscale ca avand un risc fiscal ridicat.

Iata care sunt, punctual, cele 13 probleme asupra carora atrage atentia Camera Consultantilor Fiscali:

"Pentru o intelegere mai clara a unora dintre problemele de ordin practic care nu au o rezolvare pana la acest moment, prezentam in continuare a serie de modificari tehnice care ar trebui operate in cadrul textului de lege:

1) La art. 3 alin. (1) se prevede ca orice persoana impozabila, indiferent daca este sau nu inregistrata in scopuri de TVA, este obligata sa faca plata achizitiilor in contul de TVA al furnizorului, la art. 3 alin. (2) fiind exceptate doar persoanele fizice impozabile care nu sunt inregistrate in scopuri de TVA. Astfel, consideram ca ar trebui exceptate de la aceasta obligatie si persoanele impozabile nestabilite si neinregistrate in scopuri de TVA in Romania, fiindca este imposibil sa se solicite unui nerezident sa stie ca are aceasta obligatie, atata timp cat nici nu este cel putin inregistrat in Romania. Pe de alta parte este dificil sau imposibil pentru organele fiscale sa aplice contraventiile de la art.18 si 19. De exemplu, daca o firma din Japonia cumpara din Romania marfuri pe care le revinde in Romania unei firme stabilite in Romania, va primi o factura cu TVA de la furnizor, dar va factura fara TVA, deoarece beneficiarul din Romania este obligat la plata TVA prin taxare inversa. Firma din Japonia nu este obligata sa se inregistreze in Romania, efectuand toate aceste operatiuni de la sediul sau din Japonia, dar, in principiu, conform ordonantei ar trebui sa faca plata TVA pentru achizitia marfii din RO in contul de TVA al furnizorului;

2) Intrucat de la 1 ianuarie 2017 s-a introdus un regim special pentru micii agricultori, regim care este menit sa reduca sarcinile administrative ale acestora, ar trebui exceptati si acestia de la obligatia de a plati in contul de TVA al furnizorilor TVA aferenta achizitiilor;


Operare SAGA. Exemple practice si recomandari
Operare SAGA. Exemple practice si recomandari

Vezi detalii

Imprumuturi, dobanzi si decontari cu asociatii
Imprumuturi, dobanzi si decontari cu asociatii

Vezi detalii

Proceduri contabile pentru societati comerciale
Proceduri contabile pentru societati comerciale

Vezi detalii



3) Propunem sa se prevada ca optional orice persoana poate achita in contul de TVA indicat de furnizor, chiar daca nu este expres mentionata la art. 3 alin.(1). De exemplu, daca o persoana fizica cumpara o masina si face platile prin banca, daca doreste ar trebui sa poata sa faca o plata separata in contul de TVA al furnizorului;

4) Societatile nerezidente care sunt inregistrate in Romania ar trebui exceptate de la prevederile art. 2 (1), deschiderea conturilor de TVA implicand costuri si sarcini administrative suplimentare care i-ar putea determina sa aleaga alte tari pentru a desfasura activitate economica;

5) Propunem eliminarea prevederilor referitoare la cesiunile de creanta de la art. 15 alin. (4). Plata de catre cesionar a TVA din facturile cesionate de cedent in contul acestuia contravine prevederilor art. 3 alin. (1) din ordonanta, deoarece cesionarul nu face o achizitie nici de bunuri nici de servicii cand cumpara o creanta. De asemenea, in cazul vanzarii creantei la un pret mai mic decat valoarea TVA din facturile cesionate obliga cedentul sa transfere din contul curent in contul de TVA diferenta intre suma platita de cedent si valoarea TVA din facturi. Aceste sume vor sta apoi blocate in contul de TVA, mai ales in cazurile in care cedentul a facut deja plata la bugetul de stat pentru TVA din facturile cesionate, fiind necesar sa solicite acordul ANAF pentru a transfera iarasi suma in contul curent;

6) Este necesar ca prin ordin al presedintelui ANAF sa fie prevazute si alte sume cu care se poate debita contul de TVA, care in prezent nu sunt prevazute de art. 9 din ordonanta, in urmatoarele situatii:

- platile in numele clientului si incasarile in numele clientului care sunt frecvente. De exemplu, firma A face o factura de 119 lei catre firma B, dar factura este platita de firma C. Aceasta din urma, nu face nicio achizitie, dar plateste o factura care contine TVA. Firma C isi va recupera intreaga suma de 119 lei de la firma B, fara sa fie obligat sa faca factura, fiind doar o decontare. Firma B are drept de deducere din factura firmei A, chiar daca nu a platit-o. In acest caz sumele nu trec prin conturi de TVA, dar consecinta directa este faptul ca firma B va trebui sa-si recupereze din contul de TVA suma aferenta acestei achizitii pentru care a facut indirect plata, doar cu acordul ANAF;

- incasarea prin firme de curierat sau alti operatori economici a contravalorii facturilor emise, sau plata TVA datorata in vama prin comisionari vamali. In cazul importatorilor plata TVA catre comisionarul vamal nu este reglementat sa fie efectuata prin contul de TVA, prin urmare se face din contul curent. Ulterior, marfurile importate sunt vandute pe teritoriul Romaniei cu TVA care se incaseaza in contul de TVA. Importatorii raman in contul de TVA cu surplusul care reprezinta TVA platita catre comisionarul vamal si ar trebui sa solicite acordul ANAF pentru transferul sumei in contul curent, situatie care va crea blocaje.

7) La art. 9 (1) lit. b) se prevede ca, se debiteaza cu TVA achitata la bugetul de stat contul de TVA, dar nu se prevede ca plata TVA datorata bugetului se poate face si din contul curent, desi nu exista vreo sanctiune daca aceasta plata s-ar efectua din contul curent;

8) La art.15 (1) lit. b) este prevazut ca persoana impozabila trebuie sa vireze in contul de TVA sumele care nu au fost platite in acest cont de catre alti beneficiari decat cei de la art. 3 (1). Dar daca un beneficiar din cei prevazuti la art. 3 alin. (1) plateste eronat in alt cont TVA, nu exista prevedere care sa permita celui care a incasat sa-si transfere in contul de TVA suma aferenta TVA, sa instiinteze beneficiarul si acesta sa nu mai fie sanctionat. Consideram oportuna o modificare in acest sens, fiind dificil ca platile odata efectuate, beneficiarul sa fie obligat sa corecteze plata, aceasta corectie nefiind posibila fara acordul persoanei care a incasat suma;

9) La art. 23 lit. a) pentru contribuabilii care au alt an fiscal decat cel calendaristic ar trebui prevazut ca facilitatea privind reducerea cu 5% a impozitului pe profit sa se acorde pentru ultimul trimestru din anul 2017. Nu este clar cum vor aplica prevederea aceasta contribuabilii care sunt platitori de impozit pe profit trimestrial, respectiv cei care platesc impozit pe profit pe primele 3 trimestre si apoi impozit final, sau in cazul celor care platesc impozit pe profit anual.

10) Potrivit art. 5 si 6 contul de TVA trebuie sa contina in IBAN sirul de caractere TVA, neexistand o prevedere expresa cu privire la faptul ca aceste conturi pot fi deschise numai in Romania. Intrucat exista prevederi care impun ca sumele din conturile de TVA sa se faca venit la bugetul de stat, daca statul are calitatea de creditor, atunci cand inceteaza existenta persoanei impozabile, aceasta prevedere ar putea fi aplicata numai pentru conturile deschise in Romania.


11) Consideram ca termenul de 7 zile lucratoare pentru virarea din contul curent in contul de TVA (pentru incasari in numerar, cu cardul sau de la persoane fizice indiferent de modalitatea de plata) este foarte scurt si genereaza o sarcina administrativa disproportionata pentru urmarirea continua a sumelor, efectuarea calculelor si platilor periodice, deoarece se va ajunge ca zilnic sa trebuiasca sa se efectueze transferuri in contul de TVA. Pe langa magazinele care vand cu amanuntul vor fi afectate toate societatile care furnizeaza utilitati catre persoane fizice si toti cei care presteaza servicii catre populatie. Propunem, pentru a evita aceste neajunsuri, sa se stabileasca cel mult doua termene pe luna pentru aceste viramente.


12) Ordonanta prevede ca dupa data de 1 ianuarie 2018, pentru platile efectuate prin instrumente de plata, institutiile de credit trebuie sa asigure un mecanism care sa verifice ca aceste plati se realizeaza doar in conturile de TVA. Deoarece exista numeroase instrumente de plata, inclusiv cardurile bancare fiind instrumente de plata, consideram ca ar fi necesar sa fie enumerate cele care sunt vizate de aceasta prevedere.

13) Ca observatie generala, aceasta ordonanta va afecta si neplatitorii de TVA, care au calitatea de persoana impozabila, fiind obligate sa faca plata TVA in conturile de TVA ale furnizorilor. Neplatitorii de TVA (ex. spitale, scoli, gradinite, crese, mici intreprinderi) nefiind familiarizati cu legislatia privind TVA, vor avea dificultati de a se conforma, in special la platile partiale, cand vor trebui sa determine cat din plata reprezinta TVA si sa vireze in contul dedicat al furnizorului. In consecinta propunem ca ordonanta sa se limiteze la platile intre platitori de TVA, respectiv numai intre conturi de TVA, fara a obliga la transferul sumelor incasate de la neplatitori de TVA in contul de TVA.

Potrivit noilor reglementari, cu exceptia persoanelor fizice, orice persoana impozabila, indiferent daca este sau nu inregistrata in scopuri de TVA, va fi obligata sa faca plata facturilor primite pentru cumparari in contul de TVA indicat de furnizor. Sistemul ar urma sa se aplice optional de la data de 1 octombrie 2017 si obligatoriu de la data de 1 ianuarie 2018."


Ti-a placut acest articol? Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!

Data aparitiei: 11 Septembrie 2017


Votati articolul "Camera Consultantilor fiscali indica 13 probleme din aplicarea Split TVA":
Rating:

Nota: 3.25 din 5 din 6 voturi


ClubContabilitate.ro - intrebarea zilei

Og 22/016

Intrebare: Buna ziua!
Conform OG 22/016 privind modificarea OUG 77/1999 trebuie sa transmitem situatia privind sumele restante mai vechi de 30 zile indiferent daca facem compensare sau nu?
Multumesc!

Raspuns: poate ne spuneti si adresa de mail unde se trimite ca n-am gasit-o nicaieri... » citeste tot raspunsul aici

Alte articole publicate in data de 11 Septembrie 2017 ARTICOLE SIMILARE

Opinia ta conteaza! Scrie-ne mai jos ce parere ai despre acest subiect dar si ce alte subiecte din domeniu te intereseaza si ai dori sa scriem despre ele!


Daca ai intrebari care necesita consultanta in contabilitate, le poti adresa pe www.PortalContabilitate.ro sau www.ClubContabilitate.ro. Va multumim!


X
user
user

Intrebare antispam: 3 + 4 =
  Da, doresc să primesc informaţii despre produsele, serviciile, evenimentele etc. oferite de Rentrop & Straton. Termeni si conditii de utilizare a site-ului Nota de informare

Adauga acest articol in site-ul tau

Subiectele saptamanii

  • Alerta contabila! Se apropie termenul limita pentru depunerea formularului 094

    • Formularul 094 reprezinta "Declaratia privind cifra de afaceri in cazul persoanelor impozabile pentru care perioada fiscala este trimestrul calendaristic si care nu au efectuat achizitii intracomunitare de bunuri in anul precedent", conform art. 316 din Codul fiscal. Persoanele impozabile inregistrate in scopuri de TVA, care au utilizat trimestrul ca perioada fiscala in anul precedent, nu au efectuat achizitii intracomunitare de bunuri si nu au depasit pla...» citeste mai departe aici

  • ANAF a actualizat formularul 600 pentru 2018. Atentie, se depune urgent!

    • ANAF a postat pe site-ul agentiei formularul 600 actualizat pentru anul 2018, in format PDF inteligent. Acesta se poate transmite electronic prin portalul e-guvernare.ro utilizand un certificat digital calificat, conform unor informatii publicate pe site-ul oficial al agentiei.  Acesta vizeaza o categorie larga de contribuabili, asa ca trebuie sa acordati o atentie deosebita termenului de depunere. Dupa cum am mai mentionat in...» citeste mai departe aici

  • Concediu medical in 2018: noile norme metodologice de acordare

    • Romanii care vor fi nevoiti sa isi ia concediu medical pe parcursul anului 2018 trebuie sa fie informati in privinta noilor norme metodologice de acordare, care sunt aplicabile din luna ianuarie a acestui an. Legat de acestea, au aparut o serie de modificari carora trebuie sa le acordati o deosebita atentie. In Monitorul Oficial din data de 12 ianuarie 2018 au fost publicate Normele de aplicare a prevederilor OUG nr. 158/2005 privind concediile si i...» citeste mai departe aici

  • Afla cum se stabileste baza de calcul a impozitului pe venitul microintreprinderilor!

    • Subiectul analizat astazi are ca tema principala o firma care la data de 31.12.2017 are in balanta rulaje pe conturile 665, 765, 668 si 768 aferente reevaluarii de creditte bancare si leasingurilor financiare precum si din decontarea creantelor in valuta precum si din reevaluarea lunara a soldurilor creantelor (sold 4111 in valuta) si datoriilor (401, 404) in valuta. Una dintre dilemele acestei spete are legatura cu modul in care se calculeaza impozitul pe microintreprinderi ...» citeste mai departe aici

  • CNIPMMR: 2018, anul exceselor ANAF asupra contribuabililor!

    • CNIPMMR (Consiliul National al Intreprinderilor Private Mici si Mijlocii din Romania) este de parere ca anul 2018 va fi unul al exceselor functionarilor ANAF asupra contribuabililor pentru obtinerea premiilor prevazute de Ordonanta de Urgenta nr. 116 publicata in Monitorul Oficial din 29 decembrie 2017. Ordonanta de Urgenta nr. 116 din 28 decembrie 2017 privind unele masuri bugetare si pentru modificarea Legii nr. 236/2010 privind s...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Newsletter zilnic GRATUIT

Codul Fiscal 2018 - 11 modificari majore analizate si explicate
Aboneaza-te la newsletterul Contabilul.ro si primesti gratuit Raportul special "Codul Fiscal 2018 - 11 modificari majore analizate si explicate".
Stiri si analize economice
SATI

Atentie, Contabili!

Codul Fiscal 2018 - modificarile legii
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCA GRATUIT Raportul Special
"Codul Fiscal 2018 - 11 modificari majore analizate si explicate"


email
Da, vreau sa primesc newsletterul zilnic cu informatii si oferte contabile
X