Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
email
Codul Fiscal 2018 - 11 modificari majore analizate si explicate

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"Codul Fiscal 2018 - 11 modificari majore analizate si explicate"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Ghid Practic pentru contabili

Clienti incerti. Care este regimul fiscal care se aplica?

creante neincasateclienti incertiOMFP 1802/2014

In analiza urmatoare, o societate are creante neincasate de la o societate din grup (USA). Administratorul a dispus scoaterea lor din evidenta. Vom vedea care este tratamentul fiscal din punct de vederepdv al cheltuielii si al TVA in cazurile in care:

1. exista o hotarare cu falimentul societatii din USA
2. nu exista o hotarare cu falimentul societatii din USA.


Iata raspunsul specialistului:

La pct.328 din OMFP 1802/2014 privind reglementarile contabile, se prevede ca, la scaderea din evidenta a creantelor si datoriilor ale caror termene de incasare sau de plata sunt prescrise, entitatile trebuie sa demonstreze ca au fost intreprinse toate demersurile legale, pentru decontarea acestora."

Conform prevederilor de la art.26 alin.(1) lit.j) din Codul fiscal si a pct.19 alin. (6) coroborat cu pct.19 alin. (3) din Normele metodologice aplicare , cheltuiala cu ajustarea pentru deprecierea creantelor este deductibila intr-un procent de 100%, daca creanta indeplineste cumulativ urmatoarele conditii :
1. sunt detinute la o persoana juridica asupra careia este declarata procedura de deschidere a falimentului, pe baza hotararii judecatoresti prin care se atesta aceasta situatie, sau la o persoana fizica asupra careia este deschisa procedura de insolventa pe baza de:
- plan de rambursare a datoriilor;
- lichidare de active;
- procedura simplificata;


Caiet de practica pentru stagiarii CECCAR
Caiet de practica pentru stagiarii CECCAR

Vezi detalii

Ghid GDPR pentru asociatiile de proprietari
Ghid GDPR pentru asociatiile de proprietari

Vezi detalii

Manualul Contabilului Incepator
Manualul Contabilului Incepator

Vezi detalii



2. nu sunt garantate de alta persoana;
3. sunt datorate de o persoana care nu este persoana afiliata contribuabilului;
In ceea ce priveste persoana afiliata contribuabilului, se va avea in vedere definitia de la art. 7 pct. 26 din Codul fiscal.

De exemplu, la art. 7 pct. 26 lit. c), se prevede ca o persoana juridica este afiliata cu alta persoana juridica daca cel putin aceasta detine, in mod direct sau indirect, inclusiv detinerile persoanelor afiliate, minimum 25% din valoarea/numarul titlurilor de participare sau al drepturilor de vot la cealalta persoana juridica ori daca controleaza in mod efectiv acea persoana juridica;

In aplicarea art. 26 alin. (1) lit. j) din Codul fiscal, creantele, altele decat creantele asupra clientilor reprezentand sumele datorate de clientii interni si externi pentru produse, semifabricate, materiale, marfuri etc. vandute, lucrari executate si servicii prestate, sunt cele inregistrate dupa data de 1 ianuarie 2016. De asemenea, pentru deducerea ajustarilor pentru deprecierea creantelor se au in vedere si regulile prevazute la pct. 19 alin. (3) din normele metodologice, adica:

“In aplicarea art. 26 alin. (1) lit. c) din Codul fiscal, se au in vedere urmatoarele:
a) creantele, altele decat creantele asupra clientilor reprezentand sumele datorate de clientii interni si externi pentru produse, semifabricate, materiale, marfuri etc. vandute, lucrari executate si servicii prestate, sunt cele inregistrate dupa data de 1 ianuarie 2016;

b) ajustarile pentru deprecierea creantelor sunt deductibile, in limita prevazuta de lege, la nivelul valorii creantelor neincasate, inclusiv taxa pe valoarea adaugata;

c) In cazul creantelor in valuta, provizionul este deductibil la nivelul valorii influentate cu diferentele de curs favorabile sau nefavorabile ce apar cu ocazia evaluarii acestora;

d) ajustarile pentru deprecierea creantelor sunt luate in considerare la determinarea rezultatului fiscal incepand cu trimestrul in care sunt indeplinite conditiile prevazute la art. 26 alin. (1) lit. c) din Codul fiscal si nu poate depasi valoarea acestora, inregistrata in contabilitate in anul fiscal curent sau in anii anteriori."

In cazul prezentat, cheltuiala cu ajustarile pentru deprecierea creantelor se iau in considerare la calculul impozitului pe profit incepand cu trimestrul in care sunt indeplinite conditiile cu privire la declararea procedurii de deschidere a falimentului, in baza documentului care atesta acest fapt, respectiv hotararea judecatoreasca prin care se atesta aceasta situatie.

In cazul in care societatea nu detine hotararea judecatoreasca care atesta declararea procedurii de deschidere a falimentului, atunci va aplica prevederile art.26 alin.(1) lit.c) Cod fiscal si a pct.19.(3) din normele de aplicare, in sensul ca are dreptul de deducere la calculul impozitului pe profit in limita unui procent de 30% din valoarea creantei influentata de diferentele de curs valutar, daca creanta indeplineste cumulativ urmatoarele conditii:

1. sunt neincasate intr-o perioada ce depaseste 270 de zile de la data scadentei;
2. nu sunt garantate de alta persoana;
3. sunt datorate de o persoana care nu este persoana afiliata contribuabilulului
In acest caz, cheltuiala cu ajustarile pentru deprecierea creantelor se iau in considerare la calculul impozitului pe profit incepand cu trimestrul in care sunt indeplinite conditiile cu privire la depasirea termenului de 270 de zile de la data scadentei.

Scoaterea din evidentele contabile a creantei neincasate, se va inregistra in contabilitate prin articolul contabil: 654=4118
Este necesar ca administratorul firmei sa consemneze aceasta hotarare de scoatere din evidenta clientilor prin emiterea unei decizii in acest sens, in care se vor stipula denumirea clientilor, documentele (nr. si data), valoarea creantei/debitului neincasata/neplatite, facand trimitere si la motivele ce au stat la baza deciziei.

Din punct de vedere fiscal, aceasta cheltuiala este deductibila integral pentru partea acoperita de provizionul constituit pentru ajustarea deprecierii creantei neincasate, conform art.25 alin.(4) lit.h) Cod fiscal.

Deci, nu exista obligatia constituirii provizionului pentru a considera deductibila fiscal cheltuiala cu scoaterea din evidentele contabile a creantei neincasate in urmatoarele cazuri:
1. punerea in aplicare a unui plan de reorganizare confirmat printr-o sentinta judecatoreasca, in conformitate cu prevederile Legii nr. 85/2014;
2. procedura de faliment a debitorilor a fost inchisa pe baza hotararii judecatoresti;
3. debitorul a decedat si creanta nu poate fi recuperata de la mostenitori;
4. debitorul este dizolvat, in cazul societatii cu raspundere limitata cu asociat unic, sau lichidat, fara succesor;
5. debitorul inregistreaza dificultati financiare majore care ii afecteaza intreg patrimoniul;
6. au fost incheiate contracte de asigurare;

Din punct de vedere al TVA, potrivit prevederilor art. 287 lit. d) din Codul fiscal: "In cazul in care contravaloarea bunurilor livrate sau a serviciilor prestate nu se poate incasa ca urmare a falimentului beneficiarului sau ca urmare a punerii in aplicare a unui plan de reorganizare admis si confirmat printr-o sentinta judecatoreasca, prin care creanta creditorului este modificata sau eliminata. Ajustarea este permisa incepand cu data pronuntarii hotararii judecatoresti de confirmare a planului de reorganizare, iar, in cazul falimentului beneficiarului, incepand cu data pronuntarii hotararii judecatoresti de inchidere a procedurii prevazute de legislatia insolventei, hotarare ramasa definitiva/definitiva si irevocabila, dupa caz. In cazul in care ulterior pronuntarii hotararii judecatoresti de confirmare a planului de reorganizare sunt incasate sume aferente creantelor modificate sau eliminate prin planul de reorganizare, se anuleaza ajustarea efectuata, corespunzator sumelor respective prin decontul perioadei fiscale in care acestea sunt incasate. "

La pct. 32 alin. (6) din Normele metodologice, se prevede ca ajustarea bazei de impozitare a taxei pe valoarea adaugata, prevazuta la art. 287 lit. d) din Codul fiscal, este permisa pentru facturile emise care se afla in cadrul termenului de prescriptie prevazut in Codul de procedura fiscala.

Ajustarea bazei de impozitare TVA se efectueaza prin emiterea unei facturi, cu semnul minus, prin aplicarea aceluiasi regim de taxare si a aceleiasi cote de TVA aplicate initial, la data livrarii bunurilor sau la data prestarii serviciilor.
4111/4118 = 4427 storno ( valoare cu semnul minus).


Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Dana Hristu - Consultant fiscal si expert contabil si auditor financiar



Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
creante neincasateclienti incertiOMFP 1802/2014

Ti-a placut acest articol? Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!

Data aparitiei: 20 Septembrie 2017


Votati articolul "Clienti incerti. Care este regimul fiscal care se aplica?":
Rating:

Nota: 4 din 5 din 2 voturi


ClubContabilitate.ro - intrebarea zilei

Decizie de aprobare acoperire definitiva a deficitului sectiunii de functionare a bugetului de venituri proprii /emisa abia in 2018 pentru anul 2017 din anul 2016 ? + care ar fi nelegalitatea ?

Intrebare: Buna ziua !
Va rog frumos sa ma ajutati si sa imi dati un sfat cum trebuie procedat corect in urmatoarea situatie:
- in anul 2017 s-a constatat ca a ramas un excedent din anul precedent 2016. Acel excedent s-a utilizat. Insa, nu s-a emis o Decizie prin care sa se spuna ca: se aproba acoperirea definitiva a deficitului sectiunii de functionare a bugetului de venituri proprii la sfarsitul exercitiunlui bugetar al anului 2017, din excedentul anului precedent 2016. + si ca: se aproba transferul sumei ce reprezinta excedentul anului 2016 conform OMFP nr.720 /2014.
Va rog din tot sufletul sa imi spuneti: daca abia acum, in anul 2018, se mai poate emite o asemenea Decizie. Daca nu, care ar fi nelegalitatea emiterii unei asemenea Decizii ?
Daca nu se mai poate da o Decizie abia acum in anul 2018, ce se mai poate face ?

Raspuns: Un coleg mi-a spus ca trebuie o Nota - avizata de Consiliul Judetean, ca ordonator principal de...... » citeste tot raspunsul aici

Alte articole publicate in data de 20 Septembrie 2017 ARTICOLE SIMILARE

Opinia ta conteaza! Scrie-ne mai jos ce parere ai despre acest subiect dar si ce alte subiecte din domeniu te intereseaza si ai dori sa scriem despre ele!


Daca ai intrebari care necesita consultanta in contabilitate, le poti adresa pe www.PortalContabilitate.ro sau www.ClubContabilitate.ro. Va multumim!


X
user
user

Intrebare antispam: 2 + 4 =
  Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Adauga acest articol in site-ul tau

Subiectele saptamanii

  • Cedare autoturisme – atentie la valoarea deductibila la calculul impozitului pe profit

    • Pentru mijloacele de transport de persoane care au cel mult 9 scaune de pasageri, incluzand si scaunul soferului, din categoria M1, astfel cum sunt definite in Reglementarile privind omologarea de tip si eliberarea cartii de identitate a vehiculelor rutiere, precum si omologarea de tip a produselor utilizate la acestea - RNTR 2, aprobate prin Ordinul ministrului lucrarilor publice, transporturilor si locuintei nr. 211/2003, cu modificarile si completarile ulterioare, ...» citeste mai departe aici

  • Split TVA. Cum se face transferul sumelor din contul de TVA?

    • Dezbatem mai jos un studiu de caz ce are ca tema principala procedura prin care se face transferul sumelor din contul de TVA. Pentru a clarifica situatia, luam drept exemplu o societate care aplica split TVA si care deschide cont special de TVA. Pana sa incaseze de la clienti, firma alimenteaza contul cu 5.000 lei pentru plata TVA...» citeste mai departe aici

  • Achizitii de bunuri de la furnizori din Uniunea Europeana – achizitie intracomunitara sau import?

    • In vederea stabilirii obligatiilor in materie de TVA, incadrarea achizitiilor de bunuri efectuate de la parteneri din Uniunea Europeana se efectueaza in functie de ”traseul marfurilor” si nu de statul in care este stabilit furnizorul, cum este in cazul serviciilor. O achizitie de bunuri de la un furnizor stabilit in Uniunea Europeana, avand un cod valid de TVA in statul membru in care este stabilit, nu reprezinta o achizitie intracomunitara daca bunurile nu sunt transportate dintr...» citeste mai departe aici

  • Registrul Comertului si-a schimbat programul de lucru pentru urmatoarele doua saptamani

    • Ca urmare a recuperarii datelor 16 si 17 august 2018 stabilite ca fiind zile libere pentru salariatii din sectorul public prin HG nr. 595/2018, Registrul Comertului va fi deschis in urmatoarele doua zile de sambata, adica in zilele de 25 august si de 1 septembrie. Potrivit unui anunt facut pe site-ul institutiei, programul de lucru cu publicul al Ofic...» citeste mai departe aici

  • Firme nou infiintate: 2017 vs. 2018

    • In perioada 1.01-30.06.2018 numarul de firme noi infiintate a fost de 71.473,  cu 9.81% mai mic fata de aceeasi perioada a anului 2017, conform informatiilor oficiale ale Oficiului National al Registrului Comertului (ONRC). Raportat la aceeasi perioada (1.01-30.06.2017), in anul 2017, numarul firmelor nou infiintate s-a aflat pe un trend ascendent, ajungand la 79.251,  crescand cu 31,23% mai mult fata de aceeasi perioada a anului 2016....» citeste mai departe aici

  • Declararea modificarilor ulterioare ale datelor din declaratia de inregistrare fiscala

    • Modificarile ulterioare ale datelor din declaratia de inregistrare fiscala trebuie aduse la cunostinta organului fiscal central, in termen de 15 zile de la data producerii acestora, prin completarea si depunerea declaratiei de mentiuni. Termenul de 15 zile este termenul general prevazut de Codul de procedura fiscala si se aplica atunci cand legislatia nu prevede un termen pentru declararea modificarilor. Exista situatii in care modificarile se declara la alte termene, expres prevazu...» citeste mai departe aici

Newsletter zilnic GRATUIT

Codul Fiscal 2018 - 11 modificari majore analizate si explicate
Aboneaza-te la newsletterul Contabilul.ro si primesti gratuit Raportul special "Codul Fiscal 2018 - 11 modificari majore analizate si explicate".
Stiri si analize economice
SATI

Atentie, Contabili!

Codul Fiscal 2018 - modificarile legii
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCA GRATUIT Raportul Special
"Codul Fiscal 2018 - 11 modificari majore analizate si explicate"


email
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X