email
E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Clienti incerti. Care este regimul fiscal care se aplica?

creante neincasateclienti incertiOMFP 1802/2014

In analiza urmatoare, o societate are creante neincasate de la o societate din grup (USA). Administratorul a dispus scoaterea lor din evidenta. Vom vedea care este tratamentul fiscal din punct de vederepdv al cheltuielii si al TVA in cazurile in care:

1. exista o hotarare cu falimentul societatii din USA
2. nu exista o hotarare cu falimentul societatii din USA.


Iata raspunsul specialistului:

La pct.328 din  OMFP 1802/2014 privind reglementarile contabile, se prevede ca, la scaderea din evidenta a creantelor  si datoriilor ale caror termene de incasare sau de plata sunt prescrise, entitatile trebuie sa  demonstreze ca  au fost intreprinse toate demersurile legale, pentru decontarea acestora."
 
Conform prevederilor de la  art.26 alin.(1) lit.j) din Codul fiscal si a pct.19 alin. (6) coroborat cu pct.19 alin. (3) din Normele metodologice aplicare , cheltuiala cu ajustarea pentru deprecierea creantelor este deductibila intr-un procent de 100%, daca creanta indeplineste cumulativ urmatoarele conditii :
1. sunt detinute la o persoana juridica asupra careia este declarata procedura de deschidere a falimentului, pe baza hotararii judecatoresti prin care se atesta aceasta situatie, sau la o persoana fizica asupra careia este deschisa procedura de insolventa pe baza de:
- plan de rambursare a datoriilor;
- lichidare de active;


- procedura simplificata;
2. nu sunt garantate de alta persoana;
3. sunt datorate de o persoana care nu este persoana afiliata contribuabilului;
In ceea ce priveste persoana afiliata contribuabilului, se va avea in vedere definitia de la art. 7 pct. 26 din Codul fiscal.

De exemplu, la art. 7 pct. 26 lit. c), se prevede ca o persoana juridica este afiliata cu alta persoana juridica daca cel putin aceasta detine, in mod direct sau indirect, inclusiv detinerile persoanelor afiliate, minimum 25% din valoarea/numarul titlurilor de participare sau al drepturilor de vot la cealalta persoana juridica ori daca controleaza in mod efectiv acea persoana juridica;

In aplicarea art. 26 alin. (1) lit. j) din Codul fiscal, creantele, altele decat creantele asupra clientilor reprezentand sumele datorate de clientii interni si externi pentru produse, semifabricate, materiale, marfuri etc. vandute, lucrari executate si servicii prestate, sunt cele inregistrate dupa data de 1 ianuarie 2016. De asemenea, pentru deducerea ajustarilor pentru deprecierea creantelor se au in vedere si regulile prevazute la pct. 19 alin. (3) din normele metodologice, adica:

“In aplicarea art. 26 alin. (1) lit. c) din Codul fiscal, se au in vedere urmatoarele:
a) creantele, altele decat creantele asupra clientilor reprezentand sumele datorate de clientii interni si externi pentru produse, semifabricate, materiale, marfuri etc. vandute, lucrari executate si servicii prestate, sunt cele inregistrate dupa data de 1 ianuarie 2016;

b) ajustarile pentru deprecierea creantelor sunt deductibile, in limita prevazuta de lege, la nivelul valorii creantelor neincasate, inclusiv taxa pe valoarea adaugata;

c) In cazul creantelor in valuta, provizionul este deductibil la nivelul valorii influentate cu diferentele de curs favorabile sau nefavorabile ce apar cu ocazia evaluarii acestora;

d) ajustarile pentru deprecierea creantelor sunt luate in considerare la determinarea rezultatului fiscal incepand cu trimestrul in care sunt indeplinite conditiile prevazute la art. 26 alin. (1) lit. c) din Codul fiscal si nu poate depasi valoarea acestora, inregistrata in contabilitate in anul fiscal curent sau in anii anteriori."
 
In cazul prezentat, cheltuiala cu ajustarile pentru deprecierea creantelor se iau in considerare la calculul impozitului pe profit incepand cu trimestrul in care sunt indeplinite conditiile cu privire la declararea procedurii de deschidere a falimentului, in baza documentului care atesta acest fapt, respectiv hotararea judecatoreasca prin care se atesta aceasta situatie.
 
In cazul in care societatea nu detine hotararea judecatoreasca care atesta declararea procedurii de deschidere a falimentului, atunci va aplica prevederile art.26 alin.(1) lit.c) Cod fiscal si a pct.19.(3) din normele de aplicare, in sensul ca are dreptul de deducere la calculul impozitului pe profit in limita unui procent de 30% din valoarea creantei influentata de diferentele de curs valutar, daca creanta indeplineste cumulativ urmatoarele conditii:

1. sunt neincasate intr-o perioada ce depaseste 270 de zile de la data scadentei;
2. nu sunt garantate de alta persoana;
3. sunt datorate de o persoana care nu este persoana afiliata contribuabilulului
In acest caz, cheltuiala cu ajustarile pentru deprecierea creantelor se iau in considerare la calculul impozitului pe profit incepand cu trimestrul in care sunt indeplinite conditiile cu privire la depasirea termenului de 270 de zile de la data scadentei.
 
Scoaterea din evidentele contabile a creantei neincasate, se va inregistra in contabilitate prin articolul contabil: 654=4118
Este necesar ca administratorul firmei sa consemneze aceasta hotarare de scoatere din evidenta clientilor prin emiterea unei decizii in acest sens, in care se vor stipula denumirea clientilor,  documentele (nr. si data), valoarea creantei/debitului neincasata/neplatite, facand trimitere si la motivele ce au stat la baza deciziei.
 
Din punct de vedere fiscal, aceasta cheltuiala este deductibila integral pentru partea acoperita de provizionul constituit pentru ajustarea deprecierii creantei neincasate, conform art.25 alin.(4) lit.h) Cod fiscal.
 
Deci, nu exista obligatia constituirii provizionului pentru a considera deductibila fiscal cheltuiala cu scoaterea din evidentele contabile a creantei neincasate in urmatoarele cazuri:
1. punerea in aplicare a unui plan de reorganizare confirmat printr-o sentinta judecatoreasca, in conformitate cu prevederile Legii nr. 85/2014;
2. procedura de faliment a debitorilor a fost inchisa pe baza hotararii judecatoresti;
3. debitorul a decedat si creanta nu poate fi recuperata de la mostenitori;
4. debitorul este dizolvat, in cazul societatii cu raspundere limitata cu asociat unic, sau lichidat, fara succesor;
5. debitorul inregistreaza dificultati financiare majore care ii afecteaza intreg patrimoniul;
6. au fost incheiate contracte de asigurare;
 
Din punct de vedere al TVA, potrivit prevederilor art. 287 lit. d) din Codul fiscal:  "In cazul in care contravaloarea bunurilor livrate sau a serviciilor prestate nu se poate incasa ca urmare a falimentului beneficiarului sau ca urmare a punerii in aplicare a unui plan de reorganizare admis si confirmat printr-o sentinta judecatoreasca, prin care creanta creditorului este modificata sau eliminata. Ajustarea este permisa incepand cu data pronuntarii hotararii judecatoresti de confirmare a planului de reorganizare, iar, in cazul falimentului beneficiarului, incepand cu data pronuntarii hotararii judecatoresti de inchidere a procedurii prevazute de legislatia insolventei, hotarare ramasa definitiva/definitiva si irevocabila, dupa caz. In cazul in care ulterior pronuntarii hotararii judecatoresti de confirmare a planului de reorganizare sunt incasate sume aferente creantelor modificate sau eliminate prin planul de reorganizare, se anuleaza ajustarea efectuata, corespunzator sumelor respective prin decontul perioadei fiscale in care acestea sunt incasate. "
 
La pct. 32 alin. (6) din Normele metodologice, se prevede ca ajustarea bazei de impozitare a taxei pe valoarea adaugata, prevazuta la art. 287 lit. d) din Codul fiscal, este permisa pentru facturile emise care se afla in cadrul termenului de prescriptie prevazut in Codul de procedura fiscala.
 
Ajustarea bazei de impozitare TVA se efectueaza prin emiterea unei facturi, cu semnul minus, prin aplicarea aceluiasi regim de taxare si a aceleiasi cote de TVA  aplicate initial, la data livrarii bunurilor sau la data prestarii serviciilor.  
4111/4118        =    4427 storno   ( valoare cu semnul minus).


Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Dana Hristu - Consultant fiscal si expert contabil si auditor financiar



 


de Redactia Contabilul

NOUTATI Contabile 2024

Va invitam la Turneul National de Fiscalitate si Contabilitate


Turneul National de Fiscalitate si Contabilitate Modificari fiscal-contabile 2024

  1. CRAIOVA - 26 martie 2024
  2. TIMISOARA - 1 aprilie 2024
  3. CLUJ-NAPOCA - 2 aprilie 2024
  4. SIBIU - 3 aprilie 2024
  5. CONSTANTA - 9 aprilie 2024
  6. IASI - 15 aprilie 2024
  7. BUCURESTI - 19 aprilie 2024 + transmis LIVE
...Vezi AICI detaliile complete <<

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
creante neincasateclienti incertiOMFP 1802/2014


Data aparitiei: 20 Septembrie 2017

Votati articolul "Clienti incerti. Care este regimul fiscal care se aplica?":
Rating:

Nota: 4 din 5 din 2 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

  • Definitia intreprinderilor legate: clarificari aduse de MF

    • Ministerul Finantelor propune o noua definitie a intreprinderilor legate in contextul impozitarii microintreprinderilor, conform unui proiect de OUG publicat miercuri, 13 martie.  Prevederile urmeaza sa se aplice incepand cu verificarea incadrarii in categoria microintreprinderilor in anul 2024.  Aceasta propunere legislativa clarifica aplicarea regulior fiscale, mai ales in contextul aparitiei confuziilor generate de prevederile OUG 115/2023 (art. 47 alin...» citeste mai departe aici

  • Salariat cu norma intreaga si titular PFA: studiu de caz privind plata CASS

    • Conform Codului Fiscal, in anul 2024, PFA trebuie sa plateasca la stat un impozit in cota de 10% din venitul net, atat pentru activitatile din sistem real, cat si pentru cele cu norma de venit. Diferenta este la PFA in sistem real, pentru care din acest an si CASS devine cheltuiala deductibila (pana acum intra doar CAS-ul in facilitate). Acest lucru inseamna ca din venitul net se scade CAS-ul si CASS-ul. Salariat si titular PFA 2024 - studiu de caz ...» citeste mai departe aici

  • HORECA in 2024: legislatie explicata si monografii contabile

    • HoReCa este, fara niciun dubiu, un sector vital al economiei, cu o pondere majora, alaturi de comert si transporturi, la cresterea PIB. Este un adevarat barometru care reflecta mai precis decat orice statistici disponibilitatile de consum si, implicit, nivelul de trai al populatiei. Si tocmai din cauza importantei sale, acest sector este vizat adesea de modificari legislative care aduc fie restrictii, fie facilitati, fie noi proceduri sau noi taxe si impozite. Iar t...» citeste mai departe aici

  • Retur produse vandute: monografia contabila aplicabila atat pentru vanzator, cat si pentru cumparator

    • Societatea AbaProd SRL, avand ca obiect de activitate productia de imbracaminte, platitoare de impozit pe profit si TVA, a livrat catre Eva SRL produse finite cu incasare pe masura vanzarii, in doua transe: o livrare in luna decembrie N-1, in valoare de 1.000 lei + TVA (cost de productie 600 lei) si o livrare in luna ianuarie N, de 2.000 lei + TVA (cost de productie 1.400 lei). In luna ianuarie, clientul a achitat contravaloarea a 50% din produsele vandute. In luna iunie N, clientul i...» citeste mai departe aici

Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT
Raportul Special
"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X