email
E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Obligatii contabile si fiscale pentru persoanele juridice care se dizolva cu sau fara lichidare

persoane juridicedizolvarelichidarecodul fiscal

Dizolvarea poate avea loc:
- cu lichidare, inregistrata in registrul comertului (Titlul VII, "Lichidarea societatilor", art.260 din Legea societatilor nr.31/1990) sau la instantele judecatoresti, potrivit legii. Este lichidarea urmata de radiere: la cerere/din oficiu de catre registrul comertului/tribunal;
- fara lichidare, in cazul fuziunii ori divizarii totale a societatii sau in alte cazuri prevazute de lege, potrivit prevederilor Titlului VI, "Dizolvarea, fuziunea si divizarea societatilor", art.233 din Legea societatilor nr.31/1990; adica nu isi inceteaza existenta, patrimoniul ei se transmite altei societati care ia fiinta.

I. Persoanele juridice care se dizolva cu lichidare au urmatoarele obligatii:

A) din punct de vedere contabil

- La deschiderea procedurii de lichidare, societatile comerciale intrate in lichidare depun la unitatile teritoriale ale Ministerului Finantelor Publice situatiile financiare anuale intocmite in vederea efectuarii operatiunilor de fuziune, divizare sau lichidare. Aceste situatii financiare reprezinta situatii financiare cu scop special, fiind destinate operatiunilor de fuziune, divizare si lichidare a societatilor.

Aceste situatii financiare au aceleasi componente cu situatiile financiare anuale si se intocmesc cu ajutorul programului de asistenta pus la dispozitie pe portalul ANAF/Declaratii electronice/Descarcare declaratii/Situatii financiare anuale.raportari anuale cod S1039. Termen: 30 zile de la aprobarea acestora de catre adunarea generala a actionarilor/asociatilor.

Baza legala: art.28, alin.(1^1), art.36, alin.(4) din Legea contabilitatii nr.82/1991, republicata, anexa nr.1, pct.5 din OMFP nr.897/2015.

- Pe perioada lichidarii, societatile comerciale aflate in lichidare depun la unitatile teritoriale ale Ministerului Finantelor Publice, o raportare contabila anuala care se intocmeste cu ajutorul programului de asistenta pus la dispozitie pe portalul ANAF/Declaratii electronice/Descarcare declaratii/Situatii financiare anuale.raportari anuale cod S1004. Termen: 90 de zile de la incheierea fiecarui an calendaristic.

Baza legala: art.36, alin.(3) din Legea contabilitatii nr.82/1991, republicata.

- in vederea radierii, dupa terminarea lichidarii, lichidatorii intocmesc situatia financiara cu ajutorul programului de asistenta pus la dispozitie pe portalul ANAF/Declaratii electronice/Descarcare declaratii/Situatii financiare anuale, raportari anuale cod S1039. Aceasta situatie financiara se depune si la unitatile teritoriale ale Ministerului Finantelor Publice odata cu depunerea la oficiul registrului comertului.

in termen de 15 zile de la terminarea lichidarii, lichidatorii vor depune la registrul comertului cererea de radiere a societatii din registrul comertului, pe baza raportului final de lichidare si a situatiilor financiare de lichidare.

Baza legala: art.260, alin.(6), art.263, alin.(1), (1^1), art.268, alin.(1), (2) din Legea nr.31/1990, anexa nr.1, pct.9 din OMFP nr. 897/2015.

B) Din punct de vedere fiscal

- persoanele juridice platitoare de impozit pe profit care se dizolva cu lichidare, pentru perioada cuprinsa intre prima zi a anului fiscal urmator celui in care a fost deschisa procedura lichidarii si data inchiderii procedurii de lichidare:
a) nu au obligatii privind declararea si plata impozitului pe profit astfel incat nu depun formularul 100 trimestrial;
b) au obligatia depunerii declaratiei anuale de impozit pe profit (formularului 101) si platii impozitului pe profit aferent pana la data depunerii situatiilor financiare la organul fiscal competent.

in cazul dizolvarii urmate de lichidarea contribuabilului, perioada impozabila se incheie la data incheierii operatiunilor de lichidare, dar nu mai tarziu de data depunerii situatiilor financiare la organul fiscal competent.

Baza legala: art.16, alin.(4), lit.b, alin. (6), art.41, alin.(1), alin.(16), art.42 din Legea nr.227/2015 privind Codul fiscal.

- persoanele juridice platitoare de impozit pe veniturile microintreprinderilor care se dizolva cu lichidare, potrivit legii, in cursul aceluiasi an in care a inceput lichidarea au obligatia:
a) sa depuna declaratia de impozit pe veniturile microintreprinderilor (formularul 100 "Declaratie privind obligatiile de plata la bugetul de stat");
b) sa plateasca impozitul aferent.

Termen: pana la data depunerii situatiilor financiare la organul fiscal.

Baza legala: art.56, alin.(3) din Legea nr.227/2015 privind Codul fiscal.

II. Persoanele juridice care se dizolva fara lichidare au urmatoarele obligatii:

A) Din punct de vedere contabil

Depun la unitatile teritoriale ale Ministerului Finantelor Publice situatiile financiare anuale intocmite in vederea efectuarii operatiunilor de fuziune, divizare sau lichidare.

Termen: 30 zile de la aprobarea acestora de catre adunarea generala a actionarilor/asociatilor. Aceste situatii financiare au aceleasi componente cu situatiile financiare anuale si se intocmesc cu ajutorul programului de asistenta pus la dispozitie pe portalul ANAF/Declaratii electronice/Descarcare declaratii/Situatii financiare anuale, raportari anuale cod S1039.

Baza legala: art.28, alin.(1^1), art.36, alin.(4) din Legea contabilitatii nr.82/1991, republicata, anexa nr.1, pct.5 din OMFP nr. 897/2015.

B) Din punct de vedere fiscal

- persoanele juridice platitoare de impozit pe profit care, in cursul anului fiscal, se dizolva fara lichidare au obligatia:
a) sa declare si sa plateasca impozitul pe profit (in functie de sistemul de declarare si plata a impozitului pe profit aplicat);
b) sa depuna declaratia anuala de impozit pe profit (formularul 101) si sa plateasca impozitul pe profit aferent.

Termen: pana la inchiderea perioadei impozabile*.

Baza legala: art.41, alin.(17) din Legea nr.227/2015 privind Codul fiscal.

* Potrivit prevederilor art.16, alin.(4), lit.a din Legea nr.227/2015 privind Codul fiscal in cazul fuziunilor sau divizarilor care au ca efect juridic incetarea existentei persoanelor juridice absorbite/divizate prin dizolvare fara lichidare, perioada impozabila se incheie la una dintre urmatoarele date:
a) la data inregistrarii in registrul comertului/registrul tinut de instantele judecatoresti competente sau de alte autoritati competente a noii persoane juridice ori a ultimeia dintre ele, in cazul constituirii uneia sau mai multor persoane juridice noi;
b) la data inregistrarii hotararii ultimei adunari generale care a aprobat operatiunea sau de la alta data stabilita prin acordul partilor in cazul in care se stipuleaza ca operatiunea va avea efect la o alta data, potrivit legii;
c) la data inmatricularii persoanei juridice infiintate potrivit legislatiei europene, in cazul in care prin fuziune se constituie asemenea persoane juridice.

- persoanele juridice platitoare de impozit pe veniturile microintreprinderilor care, in cursul anului fiscal, se dizolva fara lichidare au obligatia:
a) sa depuna declaratia de impozit pe veniturile microintreprinderilor (formularul 100 "Declaratie privind obligatiile de plata la bugetul de stat");
b) sa plateasca impozitul.

Termen: pana la inchiderea perioadei impozabile.

Baza legala: art.56, alin.(4) din Legea nr.227/2015 privind Codul fiscal.


Sursa: AJFP Arges


de Ioana Andreea Pavel

NOUTATI Contabile 2024

Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile 2024


Nu rata ghidul practic care te scoate acum din impasul generat de orice inregistrare contabila!

76 monografii, de maxima actualitate, intocmite impecabil, dezvoltate dupa o structura completa:

Prezentarea cadrului legal
• Noutatile legislative legate de subiectul dezbatut
• Tratamentul contabil exemplificat prin cazuri practice si exemple
• Inregistrarile contabile aferente fiecarui caz practic prezentat
• Tratamentul din punct de vedere fiscal, al TVA si al impozitului pe profit
• Atentionari, recomandari, sfaturi referitoare la subiect

...Vezi AICI detaliile complete <<

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
persoane juridicedizolvarelichidarecodul fiscal


Data aparitiei: 28 Septembrie 2017
Ultima actualizare: 05 Octombrie 2017

Votati articolul "Obligatii contabile si fiscale pentru persoanele juridice care se dizolva cu sau fara lichidare":
Rating:

Nota: 4.39 din 5 din 9 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

  • ANAF: 15 aprilie, noul termen pentru iesirea din sistemul de impozitare al microintreprinderilor

    • Update 28 martie 2024:  ANAF a anuntat ca termenul limita pentru declararea iesirii din sistemul de impozitare al microintreprinderilor va fi extins pana la data de 15 aprilie 2024. Initial, firmele mici erau obligate sa depuna Declaratia 700 pana la data de 31 martie pentru a iesi din sistemul de impunere pe veniturile microintreprinderilor. Guvernul urmeaza sa adopte modificarea propusa in aceasta saptamana. In cele ce urmeaza, va prezentam anu...» citeste mai departe aici

  • Factura emisa anul trecut si primita in 2024. Putem deduce TVA?

    • In cele ce urmeaza veti afla daca putem deduce TVA din facturi primite si inregistrate in 2024, dar a caror data de emitere este in 2023. Deducere TVA pentru o factura emisa anul trecut Pentru deducerea TVA din facturile primite pentru bunuri sau servicii, persoana inregistrata ca platitor de tva trebuie sa indeplineasca doua conditii: - sa detina o factura emisa in conformitate cu prevederile art. 319, precum si dovada platii in cazul achizitiilo...» citeste mai departe aici

  • Imprumut acordat de societate catre asociatul unic: atentie la suma maxima prevazuta de lege!

    • In prezentul studiu de caz, ne propunem sa analizam aspectele legale ale imprumutului acordat de societate catre asociatul unic. Veti afla in randurile de mai jos care este suma maxima ce poate fi imprumutata, modalitatea de plata si textul de lege aplicabil in contextul legislatiei in vigoare. Imprumut acordat de societate catre asociatul unic: studiu de caz Intrebare: "O societate comerciala poate imprumuta asociatul unic? Care este...» citeste mai departe aici

  • CUM si UNDE ne putem plati obligatiile fiscale: Ghid ANAF privind modalitatile plata

    • Cu scopul de a informa contribuabilii, ANAF a publicat o brosura cu modalitatile de plata disponibile catre institutie. Aceasta initiativa are ca obiectiv principal simplificarea si eficientizarea procesului de plata a taxelor si impozitelor, oferind contribuabililor o intelegere clara a tuturor optiunilor disponibile. Impozite, taxe, contributii si alte sume datorate - CUM si UNDE putem plati Contribuabilii isi pot indeplini obl...» citeste mai departe aici

Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT
Raportul Special
"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X