Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici

Adauga mai jos adresa de e-mail pentru a primit Raportul Gratuit

email
PLANUL DE CONTURI - toate modificarile aparute in 2017

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"PLANUL DE CONTURI - toate modificarile aparute in 2017"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
 Cartea Verde a Contabilitatii 2017

Scoaterea din evidenta a bunurilor deteriorate. Ce tratament contabil si fiscal se aplica?

inventarierea patrimoniuluibunuri degradatedeseuriinregistrari contabile

Prin cele de mai jos, va oferim o analiza in care in anul 2009 societatea a achizitionat utilaje specifice din materiale compozite cu scopul de a le vinde. Acestea sunt inregistrate in stocul de marfa. Fiind umiditate in spatiul de depozitare componentele acestora au ruginit si s-au rupt la incercarea de a le pune in functiune. Se doreste scoaterea lor din evidenta. Vom vedea ce documente se intocmesc in acest scop si care este monografia contabila. De asemenea, stabilim daca sunt acestea cheltuieli deductibile si daca se colecteaza TVA.


Iata raspunsul specialistului:

In baza rezultatelor inventarierii si a constatarii ca bunurile sunt degradate, se va intocmi Proces-verbal de scoatere din functiune a mijloacelor fixe/de declasare a unor bunuri materiale cod 14-2-3/aA, prevazut de Ordinul 2634/2015.

Daca dintr-o eroare ati mentionat in descrierea societatii ca sunteti microintreprindere (caz in care natura cheltuielii nu este relevanta), deci sunteti platitori de impozit pe profit, se aplica prevederile art. 25 alin. (4) lit. c) din Codul fiscal, potrivit caruia, nu sunt deductibile cheltuielile privind bunurile de natura stocurilor sau a mijloacelor fixe amortizabile constatate lipss din gestiune ori degradate, neimputabile, precum si taxa pe valoarea adsugats aferents, dacs aceasta este datorats potrivit prevederilor titlului VII.

In speta data, cheltuielile cu bunurile degradate sunt deductibile in urmstoarele situatii/conditii:
- bunurile/mijloacele fixe amortizabile pentru care au fost incheiate contracte de asigurare;
- bunurile/mijloacele fixe amortizabile degradate calitativ, dacs se face dovada distrugeri.
Astfel, daca degradarea s-a produs din cauza depozitarii necorespunzatoare si nicio persoana nu este trasa la raspundere pentru acest fapt, opinia mea este ca trecerea pe cheltuiala reprezinta o cheltuiala nedeductibila fiscal (neimputabila) daca nu se face dovada distrugerii.

Din punct de vedere al tva, potrivit art. 304 alin. (2) lit. a) din Codul fiscal, nu se ajusteazs deducerea initials a taxei in cazul bunurilor distruse, pierdute sau furate, in conditiile in care aceste situatii sunt demonstrate sau confirmate in mod corespunzstor de persoana impozabila.


Optimizarea fiscala. Solutii si avantaje pentru intreprinzatori
Optimizarea fiscala. Solutii si avantaje pentru intreprinzatori

Vezi detalii

50 de umbre ale fiscalitatii
50 de umbre ale fiscalitatii

Vezi detalii

Operare SAGA. Exemple practice si recomandari
Operare SAGA. Exemple practice si recomandari

Vezi detalii




Conform punctului 78 alin. (10)-(12) din Normele metodologice de aplicare a Codului fiscal, in sensul art. 304 alin. (2) lit. a) din Codul fiscal, persoana impozabils nu are obligatia ajustsrii taxei deductibile in cazul bunurilor de natura celor prevszute la alin. (1) distruse, pierdute sau furate, in conditiile in care aceste situatii sunt demonstrate sau confirmate in mod corespunzstor, in situatii cum ar fi, de exemplu, urmstoarele, dar fsrs a se limita la acestea: (10) In sensul art. 304 alin. (2) lit. a) din Codul fiscal, persoana impozabils nu are obligatia ajustsrii taxei deductibile in cazul bunurilor de natura stocurilor distruse, pierdute sau furate, in conditiile in care aceste situatii sunt demonstrate sau confirmate in mod corespunzstor, in situatii cum ar fi, de exemplu, bunurile de natura stocurilor degradate calitativ, care nu mai pot fi valorificate si pentru care se face dovada distrugerii.

In orice alta situatie in care persoana impozabils aduce suficiente dovezi cs bunurile sunt distruse, pierdute sau furate, nu are obligatia ajustsrii taxei.

Obligatia de a demonstra sau confirma in mod corespunzstor cs bunurile au fost distruse, pierdute sau furate, in sensul art. 304 alin. (2) lit. a) din Codul fiscal, revine persoanei impozabile. In situatia in care organele de inspectie fiscals nu considers suficiente dovezile furnizate de persoana impozabila, acestea pot obliga persoana respectivs ss efectueze ajustarea taxei. Conform principiului proportionalitstii, organele fiscale nu pot solicita persoanei impozabile mai mult decat ceea ce este necesar pentru dovedirea incidentului care a condus la pierderea, distrugerea sau furtul bunului, astfel incat sarcina persoanei impozabile ss nu devins practic imposibils sau extrem de dificils.

Avand in vedere ca marfurile sunt niste utilaje, odata cu scoaterea din evidenta, ele vor fi vandute sau predate catre o unitate autorizata. Intr-o alta situatie decat vanzarea sau predarea catre o societate autorizata, opinia mea este ca veti ajusta tva dedusa la achizitie.

Bunurile fiind incadrate la marfuri, in baza Procesului-verbal de declasare a unor bunuri materiale, acestea vor fi reclasificate la deseuri:
607 = 371

Obtinere deseuri (deseurile obtinute de societatea dvs. din procesul de productie trebuie sa fie inregistrate in patrimoniu la costul de productie):
346 = 711

Daca vindeti deseurile rezultate in urma productiei catre societatea colectoare de deseuri, aveti urmatoarele inregistrari:
Vanzarea deseurilor catre unitatea colectoare/valorificatoare, cu evidentierea distincta in factura a cotei de 3% reprezentand fondul de mediu:
4111 = 703

si descarcarea gestiunii de deseurile vandute:
711 = 346

Incasarea facturii, mai putin a cotei din veniturile realizate de unitatea detinatoare reprezentand suma necesara constituirii fondului pentru mediu, potrivit legii. Diferenta dintre valoarea totala a facturii si cota retinuta prin stopaj la sursa de catre unitatea colectoare/valorificatoare se inregistreaza la cheltuieli, utilizand formula contabila:
% = 4111
5121
635/652

Daca firma care preia deseurile va factureaza serviciile de colectare, inregistrati respectivele servicii:
% = 401
652
4426

Plata facturii:
401 = 5121

In concluzie, daca reclasificati bunurile la deseuri si le predati catre o societate autorizata, deduceti cheltuiala si nu ajustati tva dedusa la achizitie.

Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Daniel Crevelescu - Economist

Ti-a placut acest articol? Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!

Data aparitiei: 11 Octombrie 2017


Votati articolul "Scoaterea din evidenta a bunurilor deteriorate. Ce tratament contabil si fiscal se aplica?":
Rating:

Nota: 4.25 din 5 din 2 voturi


ClubContabilitate.ro - intrebarea zilei

Contributii sociale pentru cenzori in 2016

Intrebare: Buna ziua,
Va rog sa-mi spuneti ce contributii sociale se platesc in 2016 pentru cenzori, conform noului Cod Fiscal.
Mentionez ca unul e salariat cu carte de munca la o alta societate si unul este pensionar.
Multumesc

Raspuns: In cazul cenzorilor, care nu pot avea statut de angajati la firma pe care o supravegheaza, se...... » citeste tot raspunsul aici

Alte articole publicate in data de 11 Octombrie 2017 ARTICOLE SIMILARE

Opinia ta conteaza! Scrie-ne mai jos ce parere ai despre acest subiect dar si ce alte subiecte din domeniu te intereseaza si ai dori sa scriem despre ele!


Daca ai intrebari care necesita consultanta in contabilitate, le poti adresa pe www.PortalContabilitate.ro sau www.ClubContabilitate.ro. Va multumim!


X
user
user

Intrebare antispam: 4 + 1 =
  Da, doresc să primesc informaţii despre produsele, serviciile, evenimentele etc. oferite de Rentrop & Straton. Termeni si conditii de utilizare a site-ului Nota de informare

Adauga acest articol in site-ul tau

Subiectele saptamanii

  • De ce ar putea fi mai avantajos sa devii PFA din 2018

    • Veniturile din activitati independente nu au fost ferite de noile modificari fiscale care, in unele cazuri, vor duce la scaderi ale castigului net.  Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr. 79/2017 a adus astfel modificari importante in domeniul impozitului pe venit si al contributiilor sociale. Claudia Sofianu, Partener EY Romania, a explicat recent, pentru Startupcafe.ro, in ce fel...» citeste mai departe aici

  • Ghidul pentru negocierea contractelor colective de munca, lansat oficial

    • Ministerul Consultarii Publice si Dialogului Social va prezinta principalii pasi de urmat pentru demararea si incheierea procesului de negociere a contractelor colective de munca. In perioada 20 noiembrie - 20 decembrie 2017, angajatorii trebuie sa initieze negocierea contractelor colective de munca pentru punerea in aplicare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.79/2017 privind modificarea Codului Fiscal. Atentie! O propunere de ultima ora ar putea rasturna intreaga situatie:&nbs...» citeste mai departe aici

  • Contribuabilii vor avea posibilitatea actualizarii online a mentiunilor privind vectorul fiscal

    • De la 1 ianuarie 2018, contribuabilii vor avea posibilitatea de modificare prin intermediul Internetului a categoriilor de obligatii fiscale declarative care sunt inscrise in vectorul fiscal, cu exceptia inregistrarii in scopuri de TVA. Declararea prin mijloace electronice de transmitere la distanta a mentiunilor privind vectorul fiscal se va face de catre toate categoriile de contribuabili prin completarea ...» citeste mai departe aici

  • 15 decembrie: termen pentru doua impozite datorate de contribuabili

    • Va reamintim ca vineri, 15 decembrie 2017, este termenul-limita pentru plata celei de a doua rate din impozitul pe veniturile din activitati agricole si a contributiei de asigurari de sanatate. Mai exact, contribuabilii care obtin venituri din activitati agricole stabilite prin norme de venit au termen de plata pentru cea de a doua rata din impozitul pe venit si a contributiei de asigurari sociale de sanatate, vineri, 15 decembrie 2017. Impozitul pe veniturile din activita...» citeste mai departe aici

  • Lichidare voluntara. Arhivare documente. Cum procedam cu registrele contabile?

    • In analiza de mai jos, stabilim ce se intampla cu registrele contabile in cazul in care o societate a parcurs etapele de lichidare voluntara urmata de dizolvare si radiere. De asemenea, vom vedea daca trebuie predate toate registrele si documentele aferente din ultimii 10 ani precum si situatiile financiare la arhivele statului sau daca exista si alta optiune. Iata raspunsul specialistului: Cu privire la arhivarea documentelor Ordinul 2634/2015 prevede:&nbs...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Newsletter zilnic GRATUIT

PLANUL DE CONTURI - toate modificarile aparute in 2017
Aboneaza-te la newsletterul Contabilul.ro si primesti gratuit Raportul special "PLANUL DE CONTURI - toate modificarile aparute in 2017".
Stiri si analize economice
SATI

Atentie, Contabili!

PLANUL DE CONTURI s-a modificat!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCA GRATUIT Raportul Special
"PLANUL DE CONTURI - toate modificarile aparute in 2017"


email
Da, vreau sa primesc newsletterul zilnic cu informatii si oferte contabile
X