Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici

Adauga mai jos adresa de e-mail pentru a primit Raportul Gratuit

email
PLANUL DE CONTURI - toate modificarile aparute in 2017

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"PLANUL DE CONTURI - toate modificarile aparute in 2017"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
 Cartea Verde a Contabilitatii 2017

Proiect nou: Se modifica normele metodologice privind utilizarea caselor de marcat

case de marcatnorme metodologiceaparate de marcat electronicecase de marcat fiscale
Ministerul de Finante a publicat proiectul de Hotarare pentru modificarea si completarea Normelor metodologice pentru aplicarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.28/1999 privind obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, aprobate prin Hotararea Guvernului nr.479/2003 (publicat in data de 12.10.2017).
 
Regimul utilizarii aparatelor de marcat electronice fiscale este reglementat in prezent de prevederile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.28/1999 privind obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare si respectiv de Normele metodologice pentru aplicarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 28/1999 privind obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, aprobate prin Hotararea Guvernului nr.479/2003, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare. 
 
In Nota de fundamentare se mentioneaza ca actul normativ de baza, respectiv Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.28/1999 a suferit mai multe modificari, in timp ce Normele metodologice de aplicare a O.U.G. nr.28/1999, aprobate prin Hotararea Guvernului nr.479/2003 au fost modificate o singura data prin Hotararea Guvernului nr.73/2014, act normativ care a  vizat crearea temeiului legal pentru stabilirea componentei comisiei de autorizare a distribuitorilor pentru aparate de marcat electronice fiscale avizate tehnic, prin ordin al ministrului finantelor publice. Acest lucru a determinat o serie de neconcordante intre norma si lege, fapt care a necesitat reglementarea urmatoarelor aspecte:
 
- au fost corectate trimiterile eronate la ordonanta de urgenta;
- au fost abrogate prevederile care au fost preluate in ordonanta de urgenta;
- a fost corelata terminologia utilizata cu cea din ordonanta de urgenta;
 
Proiectul de act normativ cuprinde urmatoarele reglementari principale:
 
  • au fost definite substitutele de numerar, prin aceasta sintagma intelegandu-se  bonurile de valoare acordate potrivit legii, de tipul tichetelor de masa, voucherelor de vacanta, tichetelor cadou si tichetelor de cresa, tichetelor sociale, tichetului Rabla si altele asemenea;
  • a  fost definita notiunea de comert ocazional prin aceasta intelegandu-se actele de comert cu caracter intamplator, efectuate pe durata limitata de timp cu ocazia unor targuri, saloane, sarbatori cu caracter laic, expozitii cu vanzare, precum si livrarile de bunuri catre proprii angajati pentru uzul propriu;
  • au fost clarificate activitatile care se incadreaza in exceptiile de la obligatia de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale prevazute la art. 2 din ordonanta de urgenta;
  • a fost introdusa  in sarcina distribuitorului autorizat  obligatia de a intocmi si actualiza lista unitatilor acreditate pentru comercializare si /sau service, pentru fiecare tip/model de aparat pentru care a obtinut aviz/autorizatie;
  • au fost descrise detaliat aparatele de marcat electronice fiscale dotate cu jurnal electronic, ca fiind case de marcat ce au un hardware dedicat ce integreaza un modul fiscal controlat de un program de control si respectiv un program de aplicatie care asigura un set  fix de functii de operare si permite lucrul cu o baza de date proprie si una sau mai multe interfete pentru comunicatie sau salvare externa ;
  • au fost stabilite conditiile tehnice pe care trebuie sa le indeplineasca aparatele de marcat electronice fiscale dotate cu jurnal electronic, pentru a putea fi supuse autorizarii :

Ghid practic de Management financiar
Ghid practic de Management financiar

Vezi detalii

Proceduri contabile pentru societati comerciale
Proceduri contabile pentru societati comerciale

Vezi detalii

50 de umbre ale fiscalitatii
50 de umbre ale fiscalitatii

Vezi detalii


Sa contina un modul fiscal propriu prin intermediul caruia controleaza 
  • o memorie fiscala unic inscriptibila tip (E)PROM sau tip OTP;
  • o interfata care sa permita atasarea unui dispozitiv de salvare externa;
  • un dispozitiv de comunicatie externa care permite conectarea intr-un sistem informatic, folosind un canal de comunicatie pe baza unui protocol TLS/SSL;
  • un modul criptografic certificat in conformitate cu standardul FIPS 140-2 Level 2 sau minimum Common Criteria EAL3 care sa foloseasca un certificat digital X.509.V3 cu lungimea cheii RSA de cel putin 2048 biti, instalat initial de catre producator.
  • importul in modul de lucru online al certificatului digital emis de Agentia Nationala de Administrare Fiscala folosind protocolul de comunicatii IETF CMC; 
  • semnarea fisierelor generate urmare a functionarii aparatului de marcat electronic fiscal in modul de lucru offline care se efectueaza in conformitate cu standardul PKCS#7.
 
Sa permita
  • functionarea conform profilurilor stabilite de Agentia Nationala de Administare Fiscala;
  • crearea de fisiere in format XML pentru categoriile de informatii prevazute la art. 3 din Anexa 11 si transmiterea acestora catre sistemul informatic national de supraveghere si monitorizare a datelor fiscale al Agentiei Nationale de Administrare Fiscala.
 
  •   a  fost  stabilita  modalitatea  de  securizare  a datelor  din  jurnalul electronic, dispozitiv care inlocuieste vechile role jurnal, in speta Secure Hash Algorithm 2;
  •   au fost definite  aparatele de marcat portabile ca fiind aparate de dimensiuni si greutate reduse, usor transportabile care pot fi utilizate in activitatile de comert/servicii prestate in regim ambulant, in mijloacele de transport si altele asemenea;
  • au fost introduse prevederi prin care aparatele de marcat electronice fiscale trebuie sa asigure, prin comenzi de la tastatura, in regim de raportare, tiparirea de rapoarte si memorarea   pe un dispozitiv extern a fisierelor electronice cu numele seriei fiscale si extensia „JE", tiparirea de rapoarte cu initializarile dispozitivului de memorare a jurnalului electronic, tiparirea de rapoarte cu modificarile inregistrarilor antetului bonului fiscal ,etc;
  •   au fost completate prevederile cu privire la datele care trebuie inregistrate si stocate in memoria fiscala a aparatului de marcat electronic fiscal;
  •   a fost reglementata posibilitatea efectuarii fiscalizarii aparatului la distribuitor sau unitatea de service acreditata, insa doar in mod exceptional, in cazul utilizatorilor care la punctele de lucru nu dispun de niciun mijloc de conexiune la internet;
  • au fost completate functiile pe care aparatele de marcat electronice fiscale trebuie sa le asigure in regim de programare cu:
       - programarea parametrilor de identificare a jurnalului electronic pentru aparatele de marcat electronice fiscale definite la art. 3 alin. (2) din ordonanta de urgenta, prin datele inscrise in acesta, respectiv numarul raportului Z curent, numarul primului fisier electronic securizat, data si ora programarii. 
       - importul profilurilor de pe medii de stocare externe.
 
  •     a fost introdusa o prevedere  potrivit careia  aparatele de marcat electronice fiscale destinate statiilor de comercializare a carburantilor pot fi echipate cu doua echipamente fiscale distincte controlate de un singur program de aplicatie, acesta asigurand gestionarea distincta a vanzarilor de  carburanti fata de  celelalte produse;
  •     a fost reglementata obligatia inregistrarii in Biblioteca Nationala de Programe a programelor de aplicatie externe care se interfateaza cu aparatele de marcat electronice fiscale, specificand datele de identificare a aplicatiei, precum si modelele de echipamente fiscale omologate cu care se interfateaza;
  •     a fost reglementat numarul de inregistrari de initializare a
 
  • dispozitivului de memorare a jurnalului electronic, pentru aparatele de marcat electronice fiscale dotate cu jurnal electronic;
     a fost reglementat numarul maxim de  inregistrari de modificare a antetului bonului fiscal  pe care il poate stoca memoria fiscala;
  •      au fost eliminate prevederile privind prezentarea la comisie, pentru inregistrare, a legitimatiilor tehnicienilor de service si introdusa obligatia, atat pentru distribuitorii autorizati cat si pentru unitatile de service acreditate, de a emite legitimatii pentru toti salariatii inregistrati la Comisie ca tehnicieni de service si de a inscrie in legitimatii numarul de identificare atribuit de catre Comisie tehnicienilor in cauza;
  •      a fost introdusa posibilitatea de a evidentia in valuta pe  bonurile fiscale  contravaloarea bunurilor livrate si serviciilor prestate clientilor de catre operatorii economici care realizeaza activitati in conformitate cu prevederile Regulamentului BNR nr.4/2005 privind regimul valutar;
     Dat fiind faptul ca in domeniul aparatelor de marcat electronice fiscale este imperios necesara luarea unor masuri care sa previna posibila alterare a datelor fiscale inregistrate de casa de marcat, aceste dispozitive sunt sigilate prin aplicarea unui sigiliu fiscal de catre distribuitorii autorizati. De asemenea, dupa interventia asupra aparatului, tehnicienii de service au obligatia de a sigila aparatul de marcat cu propriul sigiliu de identificare si sa inregistreze interventia  in cartea de interventii a aparatului. O eventuala pierdere a sigiliilor se declara in Monitorul Oficial al Romaniei Partea a III-a si se comunica in scris Comisiei de autorizare a distribuitorilor pentru aparate de marcat electronice fiscale avizate tehnic.
 
Avand in vedere ca sigilarea aparatelor de marcat reprezinta o masura deosebit de importanta pentru controlul activitatilor desfasurate in acest domeniu, prin proiect se prevede ca sigiliile utilizate de distribuitorii autorizati respectiv de catre tehnicienii de service, se confectioneaza de catre Regia Autonoma "Monetaria Statului", astfel incat sa fie asigurate premisele privind unicitatea si trasabilitatea  acestora. 
  •      pentru a asigura aplicarea unitara a actului nurmativ, se precizeaza faptul ca, in cazul utilizatorilor care nu sunt platitori de TVA, potrivit legii, se tipareste pe bonul fiscal, cu majuscule, dupa mentiunile privind taxa pe valoarea adaugata, textul "TOTAL NEPLATITOR TVA " precum si valoarea TVA;
  •      a fost clarificata modalitatea in care se realizeaza rotunjirea valorilor interne de calcul ale aparatelor de marcat;
  •      au  fost  stabilite  structurile competente carora utilizatorii le vor solicita  numarul de ordine din registrul de evidenta al aparatelor de marcat electronice fiscale instalate in judete si in sectoarele municipiului Bucuresti. Astfel, pentru aparatele de generatie veche, numarul de ordine se solicita de  catre utilizatori de la Directiile generale regionale ale finantelor publice, iar in cazul contribuabililor mari care instaleaza aparate de marcat electronice fiscale pe raza municipiului Bucuresti si a judetului Ilfov, de la Directia generala de administrare a marilor contribuabili. 
        Pentru aparatele de marcat electronice fiscale dotate cu jurnal electronic numarul unic de identificare va fi alocat aleatoriu din Registrul national de evidenta a aparatelor de marcat electronice fiscale la inregistrarea aparatelor de catre producatorul/importatorul/persoana juridica romana care achizitioneaza din statele membre ale Uniunii Europene/distribuitorul autorizat;
 
  •      a fost eliminata obligativitatea prezentei organului fiscal la operatiunile efectuate in legatura cu aparatele de marcat electronice fiscale, avand in vedere lipsa resurselor umane cu care se confrunta ANAF;
  •      a fost reglementata  modalitatea de tiparire a rolei jurnal memorata in jurnalul electronic al aparatelor de marcat electronice fiscale echipate cu jurnal electronic, elementele de  securizare  folosite, inchiderea automata a  fisierului jurnal electronic de catre modulul fiscal atunci cand la comanda de deschidere a unui bon fiscal mai sunt mai putin de 500 de linii de inregistrare asigurand inscrierea raportului fiscal zilnic si a  amprentei valorii SHA -2;
  •      au fost introduse prevederi privind datele care se vor inregistra in raportul fiscal de inchidere zilnica in cazul aparatelor de marcat electronice fiscale dotate cu jurnal electronic;
  •      a fost eliminata obligatia contribuabilului de a solicita si obtine certificatul de atestare fiscala,respectiv certificatul de cazier fiscal, de la organul fiscal competent din cadrul ANAF in vederea obtinerii autorizatiei de distributie a aparatelor de marcat electronice fiscale, certificatul de atestare fiscala urmand a fi solicitat de catre directia de specialitate din cadrul Ministerului Finantelor Publice cu atributii de management al domeniilor reglementate specific;
  •      a fost majorat termenul de valabilitate a autorizatiei de distributie a aparatelor de marcat electronice fiscale de la 2 respectiv 3 ani in prezent, la 5 ani si a fost introdusa notiunea  de reautorizare, aceasta putand fi solicitata cu cel putin 60 de zile inainte de expirarea termenului de valabilitate a autorizatiei. Nesolicitarea reautorizarii conduce la retragerea dreptului de distributie si comercializare a aparatelor, obtinut in baza autorizatiei respective;
  •      a fost introdusa in sarcina  distribuitorului autorizat obligatia de a instiinta Comisia cu privire la orice modificare intervenita asupra datelor initiale avute in vedere la avizare/autorizare;
  •      pentru cresterea gradului de conformare la plata si pentru a asigura un tratament echitabil pentru toti operatorii economici care activeaza pe piata aparatelor de marcat electronice fiscale, a fost reglementata expres obligatia distribuitorilor autorizati, precum si a unitatilor acreditate pentru comercializare si/sau service, de a nu inregistra obligatii restante la plata de natura celor administrate de organul fiscal central, asa cum acesta este definit de Legea nr.207/2015 privind Codul de procedura fiscala.
  •       se specifica faptul ca orice modificare hardware a unui aparat de marcat electronic fiscal sau software a programului de control deja avizat presupune obtinerea unui supliment de aviz tehnic favorabil privind caracteristicile tehnice ale modelului aparatului de marcat electronic fiscal emis de autoritatea prevazuta de lege. Un exemplar al suplimentului de aviz tehnic favorabil se  transmite Comisiei.
 
 
  Totodata, un program de aplicatie identificabil care face parte din configuratia unui aparat de marcat electronic fiscal deja autorizat poate fi actualizat numai dupa obtinerea suplimentului de aviz tehnic favorabil emis anterior de autoritatea prevazuta de lege.
  • au fost completate dispozitiile referitoare la reconstituirea cartii de interventie si a registrului special;
  •     au fost abrogate prevederile art.110 - art.114 ca fiind  caduce, precum si pe cele privind suspendarea, sigilarea unitatii intrucat acestea au fost preluate prin dispozitiile O.U.G.nr.28/1999 si ale Ordinului ministrului finantelor publice nr.218/2015 pentru aprobarea procedurii de sigilare a unitatii operatorului economic pe perioada de suspendare a activitatii, in conformitate cu prevederile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 28/1999 privind obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale;
  •    a fost abrogat art.121, respectiv 122, dat fiind faptul ca sanctionarea unei fapte contraventionale trebuie prevazuta de o maniera completa in actul normativ care reglementeaza contraventia, neputandu-se stabili  intr-un act subsecvent modalitatea de constatare a contraventiei si aplicarea unei sanctiuni suplimentare fata de cele stabilite in norma primara ;
  •     au fost introduse prevederi privind specificatiile tehnice minimale necesare transmiterii datelor catre sistemul informatic al  Agentiei Nationale de Administrare Fiscala,  astfel:
- autentificarea operatorilor economici, criptarea si semnarea datelor  transmise catre sistemul informatic al ANAF, se realizeaza prin utilizarea unui certificat digital instalat pe aparatul de marcat electronic fiscal;
 
- aparatele de  marcat dotate cu jurnal  electronic  trebuie sa permita inlocuirea certificatului digital instalat de catre producator;
 
- prin conexiunea stabilita, aparatele  de  marcat electronice fiscale transmit conform structurilor xml aprobate prin ordin al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala: 
- un rezumat al bonului fiscal ;
- datele din raportul fiscal de inchidere zilnica;
- informatii referitoare la pornirea/oprirea aparatului de marcat electronic fiscal, incetarea functionarii acestuia in urma unor evenimente de tipul lipsa curent electric sau intrerupere conexiune la internet, precum si cu privire la repunerea in functiune/reconectarea aparatului;
           - mesajul de confirmare a indeplinirii obligatiei de conectare la sistemul informatic al ANAF.   
             De asemenea, aparatele de marcat electronice fiscale prin conexiunea stabilita receptioneaza  mesajele de activare a profilurilor.
             Prevederile referitoare la conectarea la distanta a  aparatelor de marcat electronice fiscale dotate cu jurnal electronic sunt necesare producatorilor/importatorilor/distribuitorilor autorizati in vederea definitivarii din punct de vedere hardware si software a caselor de marcat, in lipsa acestora casele de marcat neputand fi construite.
se stabilesc conditiile care trebuie sa fie indeplinite pentru a se considera ca aparatele de marcat electronice fiscale functioneaza in modul de lucru online, respectiv  offline;
 
 
In ceea ce priveste functionarea aparatelor de marcat electronice fiscale in modul de lucru offline  se  prevede ca   
  
  • aparatul de marcat electronic fiscal detecteaza intreruperea conexiunii la internet si jurnalizeaza momentul producerii evenimentului, precum si momentul reluarii conexiunii;
  •  pe intreaga perioada de timp in care conexiunea la internet este intrerupta, sau in lipsa oricaror mijloace de conexiune la internet, aparatul de marcat electronic fiscal lucreaza independent si ofera aceleasi facilitati utilizatorului ca si in cazul lucrului in prezenta conexiunii, dar nu mai mult decat perioada maxima admisa pentru transmiterea datelor,  stabilita prin intermediul unui indicator din cadrul profilului ;
  • aparatul de marcat electronic fiscal incearca restabilirea conexiunii la internet la intervalul de timp stabilit prin intermediul unui indicator din cadrul profilului;
  •   activitatea aparatului de marcat electronic fiscal se blocheaza la depasirea perioadei maxime admise pentru transmiterea datelor, stabilita prin intermediul unui indicator din cadrul profilului. Prin blocarea activitatii aparatului de marcat electronic fiscal se intelege imposibilitatea utilizarii acestuia pentru emiterea si tiparirea de bonuri fiscale;
  • pentru deblocarea aparatului, utilizatorul aparatului de marcat electronic fiscal are obligatia de a transmite datele prevazute de lege catre Agentia Nationala de Administrare Fiscala prin mijloace electronice de transmitere la distanta sau prin prezentare la organul fiscal competent;
Aparatele de marcat afiseaza pe ecran un mesaj prin care informeaza utilizatorul cu privire la numarul de zile ramase pana la blocare.Un mesaj similar este tiparit in acelasi timp cu raportul fiscal de inchidere zilnica.
 
  Au fost introduse o serie de  dispozitii tranzitorii, astfel:
 
  • pana la data implementarii registrului national de evidenta a aparatelor de marcat electronice fiscale instalate in judete si in sectoarele municipiului Bucuresti, numerele unice de identificare  pentru aparatele de marcat electronice fiscale dotate cu jurnal electronic, se atribuie din aplicatia informatica gestionata de catre Agentia Nationala de Administrare Fiscala;
  • pana la data implementarii registrului prevazut mai sus, dispozitiile privind fiscalizarea, respectiv atribuirea numerelor de ordine prevazute de normele metodologice pentru aparatele de marcat electronice fiscale vechi, se aplica in mod corespunzator si pentru cele noi, cu respectarea modalitatii de atribuire a numerelor de ordine/numerelor unice de identificare;
  • la data la care noul registru devine functional, numerele unice de identificare atribuite, precum si celelalte informatii inregistrate in aplicatia informatica gestionata de catre Agentia Nationala de Administrare Fiscala, se importa in registru;
 
Asa cum am subliniat mai sus, actul normativ de baza, respectiv Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.28/1999 a suferit mai multe modificari, in timp ce Normele metodologice de aplicare a O.U.G. nr.28/1999, aprobate prin Hotararea Guvernului nr.479/2003 au fost modificate o singura data prin Hotararea Guvernului nr.73/2014, act normativ care a  vizat crearea temeiului legal pentru stabilirea componentei comisiei de autorizare a distribuitorilor pentru aparate de marcat electronice fiscale avizate tehnic, prin ordin al ministrului finantelor publice. Acest lucru a determinat o serie de neconcordante intre norma si lege, fapt care a necesitat reglementarea urmatoarelor aspecte:
- au fost corectate trimiterile eronate la ordonanta de urgenta;
- au fost abrogate prevederile care au fost preluate in ordonanta de urgenta;
- a fost corelata terminologia utilizata cu cea din ordonanta de urgenta;
 Proiectul de act normativ cuprinde urmatoarele reglementari principale:
  • au fost definite substitutele de numerar, prin aceasta sintagma intelegandu-se  bonurile de valoare acordate potrivit legii, de tipul tichetelor de masa, voucherelor de vacanta, tichetelor cadou si tichetelor de cresa, tichetelor sociale, tichetului Rabla si altele asemenea;
  • a  fost definita notiunea de comert ocazional prin aceasta intelegandu-se actele de comert cu caracter intamplator, efectuate pe durata limitata de timp cu ocazia unor targuri, saloane, sarbatori cu caracter laic, expozitii cu vanzare, precum si livrarile de bunuri catre proprii angajati pentru uzul propriu;
  • au fost clarificate activitatile care se incadreaza in exceptiile de la obligatia de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale prevazute la art. 2 din ordonanta de urgenta;
  • a fost introdusa  in sarcina distribuitorului autorizat  obligatia de a intocmi si actualiza lista unitatilor acreditate pentru comercializare si /sau service, pentru fiecare tip/model de aparat pentru care a obtinut aviz/autorizatie;
  • au fost descrise detaliat aparatele de marcat electronice fiscale dotate cu jurnal electronic, ca fiind case de marcat ce au un hardware dedicat ce integreaza un modul fiscal controlat de un program de control si respectiv un program de aplicatie care asigura un set  fix de functii de operare si permite lucrul cu o baza de date proprie si una sau mai multe interfete pentru comunicatie sau salvare externa ;
  • au fost stabilite conditiile tehnice pe care trebuie sa le indeplineasca aparatele de marcat electronice fiscale dotate cu jurnal electronic, pentru a putea fi supuse autorizarii :
Sa contina un modul fiscal propriu prin intermediul caruia controleaza 
  • o memorie fiscala unic inscriptibila tip (E)PROM sau tip OTP;
  • o interfata care sa permita atasarea unui dispozitiv de salvare externa;
  • un dispozitiv de comunicatie externa care permite conectarea intr-un sistem informatic, folosind un canal de comunicatie pe baza unui protocol TLS/SSL;
  • un modul criptografic certificat in conformitate cu standardul FIPS 140-2 Level 2 sau minimum Common Criteria EAL3 care sa foloseasca un certificat digital X.509.V3 cu lungimea cheii RSA de cel putin 2048 biti, instalat initial de catre producator.
  • importul in modul de lucru online al certificatului digital emis de Agentia Nationala de Administrare Fiscala folosind protocolul de comunicatii IETF CMC; 
  • semnarea fisierelor generate urmare a functionarii aparatului de marcat electronic fiscal in modul de lucru offline care se efectueaza in conformitate cu standardul PKCS#7.
 
 
Sa permita
  • functionarea conform profilurilor stabilite de Agentia Nationala de Administare Fiscala;
  • crearea de fisiere in format XML pentru categoriile de informatii prevazute la art. 3 din Anexa 11 si transmiterea acestora catre sistemul informatic national de supraveghere si monitorizare a datelor fiscale al Agentiei Nationale de Administrare Fiscala.
 
  •   a  fost  stabilita  modalitatea  de  securizare  a datelor  din  jurnalul electronic, dispozitiv care inlocuieste vechile role jurnal, in speta Secure Hash Algorithm 2;
  •   au fost definite  aparatele de marcat portabile ca fiind aparate de dimensiuni si greutate reduse, usor transportabile care pot fi utilizate in activitatile de comert/servicii prestate in regim ambulant, in mijloacele de transport si altele asemenea;
  • au fost introduse prevederi prin care aparatele de marcat electronice fiscale trebuie sa asigure, prin comenzi de la tastatura, in regim de raportare, tiparirea de rapoarte si memorarea   pe un dispozitiv extern a fisierelor electronice cu numele seriei fiscale si extensia „JE", tiparirea de rapoarte cu initializarile dispozitivului de memorare a jurnalului electronic, tiparirea de rapoarte cu modificarile inregistrarilor antetului bonului fiscal ,etc;
  •   au fost completate prevederile cu privire la datele care trebuie inregistrate si stocate in memoria fiscala a aparatului de marcat electronic fiscal;
  •   a fost reglementata posibilitatea efectuarii fiscalizarii aparatului la distribuitor sau unitatea de service acreditata, insa doar in mod exceptional, in cazul utilizatorilor care la punctele de lucru nu dispun de niciun mijloc de conexiune la internet;
  • au fost completate functiile pe care aparatele de marcat electronice fiscale trebuie sa le asigure in regim de programare cu:
       - programarea parametrilor de identificare a jurnalului electronic pentru aparatele de marcat electronice fiscale definite la art. 3 alin. (2) din ordonanta de urgenta, prin datele inscrise in acesta, respectiv numarul raportului Z curent, numarul primului fisier electronic securizat, data si ora programarii. 
       - importul profilurilor de pe medii de stocare externe.
 
  •     a fost introdusa o prevedere  potrivit careia  aparatele de marcat electronice fiscale destinate statiilor de comercializare a carburantilor pot fi echipate cu doua echipamente fiscale distincte controlate de un singur program de aplicatie, acesta asigurand gestionarea distincta a vanzarilor de  carburanti fata de  celelalte produse;
  •     a fost reglementata obligatia inregistrarii in Biblioteca Nationala de Programe a programelor de aplicatie externe care se interfateaza cu aparatele de marcat electronice fiscale, specificand datele de identificare a aplicatiei, precum si modelele de echipamente fiscale omologate cu care se interfateaza;
  •     a fost reglementat numarul de inregistrari de initializare a dispozitivului de memorare a jurnalului electronic, pentru aparatele de marcat electronice fiscale dotate cu jurnal electronic;
  •      a fost reglementat numarul maxim de  inregistrari de modificare a antetului bonului fiscal  pe care il poate stoca memoria fiscala;
  •      au fost eliminate prevederile privind prezentarea la comisie, pentru inregistrare, a legitimatiilor tehnicienilor de service si introdusa obligatia, atat pentru distribuitorii autorizati cat si pentru unitatile de service acreditate, de a emite legitimatii pentru toti salariatii inregistrati la Comisie ca tehnicieni de service si de a inscrie in legitimatii numarul de identificare atribuit de catre Comisie tehnicienilor in cauza;
  •      a fost introdusa posibilitatea de a evidentia in valuta pe  bonurile fiscale  contravaloarea bunurilor livrate si serviciilor prestate clientilor de catre operatorii economici care realizeaza activitati in conformitate cu prevederile Regulamentului BNR nr.4/2005 privind regimul valutar;
     Dat fiind faptul ca in domeniul aparatelor de marcat electronice fiscale este imperios necesara luarea unor masuri care sa previna posibila alterare a datelor fiscale inregistrate de casa de marcat, aceste dispozitive sunt sigilate prin aplicarea unui sigiliu fiscal de catre distribuitorii autorizati. De asemenea, dupa interventia asupra aparatului, tehnicienii de service au obligatia de a sigila aparatul de marcat cu propriul sigiliu de identificare si sa inregistreze interventia  in cartea de interventii a aparatului. O eventuala pierdere a sigiliilor se declara in Monitorul Oficial al Romaniei Partea a III-a si se comunica in scris Comisiei de autorizare a distribuitorilor pentru aparate de marcat electronice fiscale avizate tehnic.
Avand in vedere ca sigilarea aparatelor de marcat reprezinta o masura deosebit de importanta pentru controlul activitatilor desfasurate in acest domeniu, prin proiect se prevede ca sigiliile utilizate de distribuitorii autorizati respectiv de catre tehnicienii de service, se confectioneaza de catre Regia Autonoma "Monetaria Statului", astfel incat sa fie asigurate premisele privind unicitatea si trasabilitatea  acestora. 
  •      pentru a asigura aplicarea unitara a actului nurmativ, se precizeaza faptul ca, in cazul utilizatorilor care nu sunt platitori de TVA, potrivit legii, se tipareste pe bonul fiscal, cu majuscule, dupa mentiunile privind taxa pe valoarea adaugata, textul "TOTAL NEPLATITOR TVA " precum si valoarea TVA;
  •      a fost clarificata modalitatea in care se realizeaza rotunjirea valorilor interne de calcul ale aparatelor de marcat;
  •      au  fost  stabilite  structurile competente carora utilizatorii le vor solicita  numarul de ordine din registrul de evidenta al aparatelor de marcat electronice fiscale instalate in judete si in sectoarele municipiului Bucuresti. Astfel, pentru aparatele de generatie veche, numarul de ordine se solicita de  catre utilizatori de la Directiile generale regionale ale finantelor publice, iar in cazul contribuabililor mari care instaleaza aparate de marcat electronice fiscale pe raza municipiului Bucuresti si a judetului Ilfov, de la Directia generala de administrare a marilor contribuabili. 
        Pentru aparatele de marcat electronice fiscale dotate cu jurnal electronic numarul unic de identificare va fi alocat aleatoriu din Registrul national de evidenta a aparatelor de marcat electronice fiscale la inregistrarea aparatelor de catre producatorul/importatorul/persoana juridica romana care achizitioneaza din statele membre ale Uniunii Europene/distribuitorul autorizat;
 
  •      a fost eliminata obligativitatea prezentei organului fiscal la operatiunile efectuate in legatura cu aparatele de marcat electronice fiscale, avand in vedere lipsa resurselor umane cu care se confrunta ANAF;
  •      a fost reglementata  modalitatea de tiparire a rolei jurnal memorata in jurnalul electronic al aparatelor de marcat electronice fiscale echipate cu jurnal electronic, elementele de  securizare  folosite, inchiderea automata a  fisierului jurnal electronic de catre modulul fiscal atunci cand la comanda de deschidere a unui bon fiscal mai sunt mai putin de 500 de linii de inregistrare asigurand inscrierea raportului fiscal zilnic si a  amprentei valorii SHA -2;
  •      au fost introduse prevederi privind datele care se vor inregistra in raportul fiscal de inchidere zilnica in cazul aparatelor de marcat electronice fiscale dotate cu jurnal electronic;
  •      a fost eliminata obligatia contribuabilului de a solicita si obtine certificatul de atestare fiscala,respectiv certificatul de cazier fiscal, de la organul fiscal competent din cadrul ANAF in vederea obtinerii autorizatiei de distributie a aparatelor de marcat electronice fiscale, certificatul de atestare fiscala urmand a fi solicitat de catre directia de specialitate din cadrul Ministerului Finantelor Publice cu atributii de management al domeniilor reglementate specific;
  •      a fost majorat termenul de valabilitate a autorizatiei de distributie a aparatelor de marcat electronice fiscale de la 2 respectiv 3 ani in prezent, la 5 ani si a fost introdusa notiunea  de reautorizare, aceasta putand fi solicitata cu cel putin 60 de zile inainte de expirarea termenului de valabilitate a autorizatiei. Nesolicitarea reautorizarii conduce la retragerea dreptului de distributie si comercializare a aparatelor, obtinut in baza autorizatiei respective;
  •      a fost introdusa in sarcina  distribuitorului autorizat obligatia de a instiinta Comisia cu privire la orice modificare intervenita asupra datelor initiale avute in vedere la avizare/autorizare;
  •      pentru cresterea gradului de conformare la plata si pentru a asigura un tratament echitabil pentru toti operatorii economici care activeaza pe piata aparatelor de marcat electronice fiscale, a fost reglementata expres obligatia distribuitorilor autorizati, precum si a unitatilor acreditate pentru comercializare si/sau service, de a nu inregistra obligatii restante la plata de natura celor administrate de organul fiscal central, asa cum acesta este definit de Legea nr.207/2015 privind Codul de procedura fiscala.
  •       se specifica faptul ca orice modificare hardware a unui aparat de marcat electronic fiscal sau software a programului de control deja avizat presupune obtinerea unui supliment de aviz tehnic favorabil privind caracteristicile tehnice ale modelului aparatului de marcat electronic fiscal emis de autoritatea prevazuta de lege. Un exemplar al suplimentului de aviz tehnic favorabil se  transmite Comisiei.
        Totodata, un program de aplicatie identificabil care face parte din configuratia unui aparat de marcat electronic fiscal deja autorizat poate fi actualizat numai dupa obtinerea suplimentului de aviz tehnic favorabil emis anterior de autoritatea prevazuta de lege.
  • au fost completate dispozitiile referitoare la reconstituirea cartii de interventie si a registrului special;
  •     au fost abrogate prevederile art.110 - art.114 ca fiind  caduce, precum si pe cele privind suspendarea, sigilarea unitatii intrucat acestea au fost preluate prin dispozitiile O.U.G.nr.28/1999 si ale Ordinului ministrului finantelor publice nr.218/2015 pentru aprobarea procedurii de sigilare a unitatii operatorului economic pe perioada de suspendare a activitatii, in conformitate cu prevederile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 28/1999 privind obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale;
  •    a fost abrogat art.121, respectiv 122, dat fiind faptul ca sanctionarea unei fapte contraventionale trebuie prevazuta de o maniera completa in actul normativ care reglementeaza contraventia, neputandu-se stabili  intr-un act subsecvent modalitatea de constatare a contraventiei si aplicarea unei sanctiuni suplimentare fata de cele stabilite in norma primara ;
  •     au fost introduse prevederi privind specificatiile tehnice minimale necesare transmiterii datelor catre sistemul informatic al  Agentiei Nationale de Administrare Fiscala,  astfel:
  • autentificarea operatorilor economici, criptarea si semnarea datelor  transmise catre sistemul informatic al ANAF, se realizeaza prin utilizarea unui certificat digital instalat pe aparatul de marcat electronic fiscal;
  • aparatele de  marcat dotate cu jurnal  electronic  trebuie sa permita inlocuirea certificatului digital instalat de catre producator;
  • prin conexiunea stabilita, aparatele  de  marcat electronice fiscale transmit conform structurilor xml aprobate prin ordin al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala: 
- un rezumat al bonului fiscal ;
- datele din raportul fiscal de inchidere zilnica;
- informatii referitoare la pornirea/oprirea aparatului de marcat electronic fiscal, incetarea functionarii acestuia in urma unor evenimente de tipul lipsa curent electric sau intrerupere conexiune la internet, precum si cu privire la repunerea in functiune/reconectarea aparatului;
           - mesajul de confirmare a indeplinirii obligatiei de conectare la sistemul informatic al ANAF.   
             De asemenea, aparatele de marcat electronice fiscale prin conexiunea stabilita receptioneaza  mesajele de activare a profilurilor.
  •              Prevederile referitoare la conectarea la distanta a  aparatelor de marcat electronice fiscale dotate cu jurnal electronic sunt necesare producatorilor/importatorilor/distribuitorilor autorizati in vederea definitivarii din punct de vedere hardware si software a caselor de marcat, in lipsa acestora casele de marcat neputand fi construite.
  • se stabilesc conditiile care trebuie sa fie indeplinite pentru a se considera ca aparatele de marcat electronice fiscale functioneaza in modul de lucru online, respectiv  offline;
 
In ceea ce priveste functionarea aparatelor de marcat electronice fiscale in modul de lucru offline  se  prevede ca   
  
  • aparatul de marcat electronic fiscal detecteaza intreruperea conexiunii la internet si jurnalizeaza momentul producerii evenimentului, precum si momentul reluarii conexiunii;
  •  pe intreaga perioada de timp in care conexiunea la internet este intrerupta, sau in lipsa oricaror mijloace de conexiune la internet, aparatul de marcat electronic fiscal lucreaza independent si ofera aceleasi facilitati utilizatorului ca si in cazul lucrului in prezenta conexiunii, dar nu mai mult decat perioada maxima admisa pentru transmiterea datelor,  stabilita prin intermediul unui indicator din cadrul profilului ;
  • aparatul de marcat electronic fiscal incearca restabilirea conexiunii la internet la intervalul de timp stabilit prin intermediul unui indicator din cadrul profilului;
  •   activitatea aparatului de marcat electronic fiscal se blocheaza la depasirea perioadei maxime admise pentru transmiterea datelor, stabilita prin intermediul unui indicator din cadrul profilului. Prin blocarea activitatii aparatului de marcat electronic fiscal se intelege imposibilitatea utilizarii acestuia pentru emiterea si tiparirea de bonuri fiscale;
  • pentru deblocarea aparatului, utilizatorul aparatului de marcat electronic fiscal are obligatia de a transmite datele prevazute de lege catre Agentia Nationala de Administrare Fiscala prin mijloace electronice de transmitere la distanta sau prin prezentare la organul fiscal competent;
Aparatele de marcat afiseaza pe ecran un mesaj prin care informeaza utilizatorul cu privire la numarul de zile ramase pana la blocare.Un mesaj similar este tiparit in acelasi timp cu raportul fiscal de inchidere zilnica.
 
  Au fost introduse o serie de  dispozitii tranzitorii, astfel:
 
  • pana la data implementarii registrului national de evidenta a aparatelor de marcat electronice fiscale instalate in judete si in sectoarele municipiului Bucuresti, numerele unice de identificare  pentru aparatele de marcat electronice fiscale dotate cu jurnal electronic, se atribuie din aplicatia informatica gestionata de catre Agentia Nationala de Administrare Fiscala;
  • pana la data implementarii registrului prevazut mai sus, dispozitiile privind fiscalizarea, respectiv atribuirea numerelor de ordine prevazute de normele metodologice pentru aparatele de marcat electronice fiscale vechi, se aplica in mod corespunzator si pentru cele noi, cu respectarea modalitatii de atribuire a numerelor de ordine/numerelor unice de identificare;
  • la data la care noul registru devine functional, numerele unice de identificare atribuite, precum si celelalte informatii inregistrate in aplicatia informatica gestionata de catre Agentia Nationala de Administrare Fiscala, se importa in registru;
  • cartile de interventii si registrele speciale tiparite conform dispozitiilor legale aflate in vigoare in prezent, pot fi folosite pana la completarea tuturor paginilor acestora;
  • se specifica documentele pe care trebuie sa le depuna la comisie distribuitorii autorizati care detin avize/autorizatii de distributie eliberate inainte de data intrarii in vigoare a prezentului proiect de hotarare( acestea au valabilitate limitata, pana la data de 31.07.2018) in situatia in care solicita suplimentarea retelei de distributie si service aferenta avizului/autorizatiei, sau  prelungirea valabilitatii acestora.
  • se precizeaza ca, pana la data la care sistemul de monitorizare si supraveghere al ANAF va fi implementat, utilizatorii vor transmite date fiscale prin mijloace electronice de transmitere la distanta sau prin prezentare la organul fiscal competent, prevederea urmand sa se aplice dupa ce toti operatorii economici se doteaza cu noile aparate de marcat ( 01.08.2018).
 
 Au fost actualizati o serie de  termeni, fiind  pusi in acord cu modificarile legislative conexe, astfel:
 
  • in cazul  schimbului valutar s-a introdus conditia  ca pentru casele de schimb valutar sa aiba ca obiect principal de activitate activitatile de schimb valutar pentru persoane fizice cod CAEN 6612, iar ca activitati secundare numai cele incluse in cod CAEN 6619 si autorizate de Ministerul Finantelor Publice, in vederea corelarii cu dispozitiile Ordinului viceprim-ministrului, ministrul finantelor publice nr. 664/2012, cu modificarile si completarile ulterioare;
  • a fost completata lista de profesii libere  in vederea corelarii cu dispozitiile Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare;
  • a fost completata definitia aparatelor de marcat electronice fiscale destinate activitatilor de taximetrie,  in vederea corelarii cu dispozitiile Legii nr. 38/2003 privind transportul in regim de taxi si in regim de inchiriere, cu modificarile si completarile ulterioare;
  • a fost  inlocuita notiunea "coeficientului "K" cu notiunea  "constantei (K), sintagma  " tariful pe km parcurs si tariful pe ora/minut  
  • de stationare" cu sintagma "tariful de distanta (lei/km) si tariful de stationare (lei/ora)" , in vederea corelarii cu dispozitiile Legii nr. 38/2003, cu modificarile si completarile ulterioare.
 
 
Ti-a placut acest articol? Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!

Data aparitiei: 13 Octombrie 2017


Votati articolul "Proiect nou: Se modifica normele metodologice privind utilizarea caselor de marcat":
Rating:

Nota: 3 din 5 din 5 voturi


ClubContabilitate.ro - intrebarea zilei

Achizitie bilet avion furnizor Ungaria

Intrebare: Buna ziua,
Am rugamintea sa ma lamuriti in urmatoarea speta:
Am achizitionat de la un furnizor din Ungaria, un bilet de avion pentru deplasarea unui angajat in interes de serviciu. Factura este emisa in lei fara TVA cu specificatia (scutita de impozit cu drept de deducere).
1. Achizitia este considerata o achizitie intracomunitara?
2. O trecem in decont, la randul 26.1?
3. O declaram in 390?
4. Monografia contabila este 625=401 si concomitent 4426=4427?
Multumesc frumos.

Raspuns: Nu este achizitie intracomunitara, se considera serviciu de transport fara taxa.... » citeste tot raspunsul aici

Alte articole publicate in data de 13 Octombrie 2017 ARTICOLE SIMILARE

Opinia ta conteaza! Scrie-ne mai jos ce parere ai despre acest subiect dar si ce alte subiecte din domeniu te intereseaza si ai dori sa scriem despre ele!


Daca ai intrebari care necesita consultanta in contabilitate, le poti adresa pe www.PortalContabilitate.ro sau www.ClubContabilitate.ro. Va multumim!


X
user
user

Intrebare antispam: 2 + 1 =
  Da, doresc să primesc informaţii despre produsele, serviciile, evenimentele etc. oferite de Rentrop & Straton. Termeni si conditii de utilizare a site-ului Nota de informare

Comentarii articol

Postat de: user
Bună ziua! Întrebarea mea este: Înainte de adoptarea acestei „sinistre ordonanțe”, circula un zvon cum că procedura de retur a unui articol... dispare efectiv. Adică nu va mai fi posibil un retur (schimb cu alt articol sau... primirea sumei/valorii acelui articol... la solicitarea clientului). Se schimbă ceva... sau rămân aceleași reglementari? Mulțumesc!
Data adaugarii: 12-Nov-2017
Adauga acest articol in site-ul tau

Subiectele saptamanii

  • De ce ar putea fi mai avantajos sa devii PFA din 2018

    • Veniturile din activitati independente nu au fost ferite de noile modificari fiscale care, in unele cazuri, vor duce la scaderi ale castigului net.  Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr. 79/2017 a adus astfel modificari importante in domeniul impozitului pe venit si al contributiilor sociale. Claudia Sofianu, Partener EY Romania, a explicat recent, pentru Startupcafe.ro, in ce fel...» citeste mai departe aici

  • Ghidul pentru negocierea contractelor colective de munca, lansat oficial

    • Ministerul Consultarii Publice si Dialogului Social va prezinta principalii pasi de urmat pentru demararea si incheierea procesului de negociere a contractelor colective de munca. In perioada 20 noiembrie - 20 decembrie 2017, angajatorii trebuie sa initieze negocierea contractelor colective de munca pentru punerea in aplicare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.79/2017 privind modificarea Codului Fiscal. Atentie! O propunere de ultima ora ar putea rasturna intreaga situatie:&nbs...» citeste mai departe aici

  • OANAF 3501/2017: Scapati de lista datornicilor cu o conditie!

    • Noile reglementari aduse de ordinul din decembrie 2017 stabileste ca persoanele juridice si fizice pot sa nu mai fie inscrise pe lista datornicilor publicata de ANAF daca indeplinesc o anumita conditie.    In acest sens, ANAF a publicat recent Ordinul nr. 3501/2017 pentru modificarea Procedurii de publicare a listelor debitorilor care inregistreaza obligatii fiscale restante, precum si cuantumul acestor obligatii, aprob...» citeste mai departe aici

  • Buletin ANAF: Noutati legislative cu incidenta fiscala din 6-10 decembrie

    • ANAF a publicat un nou buletin informativ in care a inclus actele normative cu incidenta in materie fiscala publicate in Monitorul Oficial al Romaniei din perioada 6-10 decembrie.    1. Legea nr. 233/2017 privind respingerea Ordonantei Guvernului nr. 14/2015 pentru completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 83/2014 privind salarizarea personalului platit din fonduri publice in anul 2015, precum si alte masuri in domeniul cheltuielilor publice (...» citeste mai departe aici

  • Contribuabilii vor avea posibilitatea actualizarii online a mentiunilor privind vectorul fiscal

    • De la 1 ianuarie 2018, contribuabilii vor avea posibilitatea de modificare prin intermediul Internetului a categoriilor de obligatii fiscale declarative care sunt inscrise in vectorul fiscal, cu exceptia inregistrarii in scopuri de TVA. Declararea prin mijloace electronice de transmitere la distanta a mentiunilor privind vectorul fiscal se va face de catre toate categoriile de contribuabili prin completarea ...» citeste mai departe aici

  • Lichidare voluntara. Arhivare documente. Cum procedam cu registrele contabile?

    • In analiza de mai jos, stabilim ce se intampla cu registrele contabile in cazul in care o societate a parcurs etapele de lichidare voluntara urmata de dizolvare si radiere. De asemenea, vom vedea daca trebuie predate toate registrele si documentele aferente din ultimii 10 ani precum si situatiile financiare la arhivele statului sau daca exista si alta optiune. Iata raspunsul specialistului: Cu privire la arhivarea documentelor Ordinul 2634/2015 prevede:&nbs...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Newsletter zilnic GRATUIT

PLANUL DE CONTURI - toate modificarile aparute in 2017
Aboneaza-te la newsletterul Contabilul.ro si primesti gratuit Raportul special "PLANUL DE CONTURI - toate modificarile aparute in 2017".
Stiri si analize economice
SATI

Atentie, Contabili!

PLANUL DE CONTURI s-a modificat!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCA GRATUIT Raportul Special
"PLANUL DE CONTURI - toate modificarile aparute in 2017"


email
Da, vreau sa primesc newsletterul zilnic cu informatii si oferte contabile
X