email
E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Anularea inregistrarii in scopuri de TVA in cazul persoanelor care prezinta risc fiscal ridicat. Care sunt criteriile de risc?

OANAF 2856/2017anularea codului de tvarisc fiscal ridicatanulare inregistrare tva

Incepand cu 01 octombrie 2017 organele fiscale anuleaza inregistrarea in scopuri de TVA persoanelor impozabile -societati cu sediul activitatii economice in Romania, infiintate in baza Legii societatilor nr. 31/1990, supuse inmatricularii la registrul comertului - daca acestea prezinta risc fiscal ridicat. 

Astfel, anularea inregistrarii nu se mai efectueaza pentru situatii in care persoana impozabila nu justifica intentia si capacitatea de a desfasura activitate economica ci in functie de riscul fiscal. Procedura de anulare a fost aprobata prin prin OANAF 2856/2017. 

Vom vedea in continuare care sunt criteriile pentru evaluarea riscului fiscal in cazul anularii inregistrarii in scopuri de TVA (diferite de cele utilizate la evaluarea riscului fiscal in cazul persoanelor impozabile care solicita inregistrarea in scopuri de TVA) si cum vor proceda organele fiscale pentru anularea inregistrarii.

Criteriile de evaluare vizeaza sediul social al persoanei impozabile, numarul salariatilor, serviciile contabile, rezidenta administratorului precum si neconcordante intre declaratii.

Astfel, consitutie criterii de risc situatiile in care:

  • sediul social al persoanei impozabile analizate este stabilit la sediul profesional al avocatului si este utilizat in cadrul unui contract de asistenta juridica, iar persoana impozabila analizata nu detine sediu/sedii secundare (puncte de lucru).
  • sediul social al persoanei impozabile este utilizat in cadrul unui contract de comodat pe o perioada mai mica sau egala cu 1 an si persoana impozabila analizata nu detine sediu/sedii secundare (puncte de lucru).
  • media numarului de salariati este mai mica de 1 salariat. In acest sens, salariat este persoana pentru care au fost declarate cel putin 20 de ore efectiv lucrate in luna, indiferent de tipul de asigurat din punctul de vedere al contractului de munca. Din cadrul contractelor de munca sunt excluse contractele incheiate cu persoanele angajate in functia de director economic, contabil-sef.
  • persoana impozabila analizata nu are desemnata o persoana care sa conduca compartimentul de contabilitate, inclusiv situatia in care persoana impozabila analizata nu are incheiate contracte de prestari de servicii cu persoane fizice/juridice membre active CECCAR, in cazul in care contabilitatea este organizata si condusa pe baza de contracte de prestari de servicii in domeniul contabilitatii. 
  • cel putin unul dintre administratori – persoane fizice - este cetatean strain care nu detine rezidenta fiscala in Romania si capitalul social al persoanei impozabile analizate este sub 45.000 lei. 
  • persoana impozabila analizata inregistreaza neconcordante semnificative intre informatiile inscrise in declaratiile fiscale/informative/recapitulative proprii, respectiv intre informatiile inregistrate in declaratiile fiscale/informative/recapitulative proprii in relatia cu partenerii sai (furnizori/clienti), inclusiv neconcordante semnificative constatate in urma analizarii informatiilor furnizate de terti, altele decat cele care privesc declaratiile fiscale/informative/recapitulative.Parametrii utilizati pentru determinarea neconcordantelor si pragurile de semnificatie urmeaza a se aproba de catre presedintele Agentiei Nationale de Administrare Fiscala. 

Aceste criterii au alocat un punctaj negativ. Punctajul final se calculeaza prin insumarea punctajelor aferente fiecarui criteriu de risc, la care se adauga 100 de puncte. Persoana impozabila prezinta risc fiscal ridicat daca punctajul obtinut este mai mic de 51 de puncte. 

Selectia persoanelor impozabile care prezinta risc fiscal se efectueaza periodic, in mod automat, prin intermediul aplicatiei informatice dezvoltate la nivel central, in baza acestor criterii.

Persoanele impozabile astfel selectate care nu se regasesc intr-o alta situatie de anulare a inregistrarii in scopuri de TVA sunt invitate de catre compartimentul de evaluare la sediul organului fiscal pentru a-si exprima punctul de vedere cu privire la decizia de anulare ce va fi adoptata. 

Daca reprezentantul legal al persoanei impozabile:

  •  nu se prezinta la locul si data stabilite prin notificare, compartimentul de evaluare intocmeste un referat care cuprinde propunerea de anulare a inregistrarii in scopuri de TVA. 
  • se prezinta la locul si data stabilite prin notificare, furnizeaza date si informatii, precum si documente relevante in sustinerea cauzei din care sa rezulte ca persoana impozabila nu se incadreaza in categoria persoanelor impozabile care prezinta risc fiscal ridicat, compartimentul de evaluare intocmeste un referat care cuprinde propunerea de mentinere a calitatii de persoana inregistrata in scopuri de TVA. 
  • se prezinta la locul si data stabilite prin notificare, dar nu furnizeaza date si informatii, precum si documente sau acestea nu sunt relevante in sustinerea cauzei din care sa rezulte ca persoana impozabila nu se incadreaza in categoria persoanelor impozabile care prezinta risc fiscal ridicat, compartimentul de evaluare intocmeste un referat care cuprinde propunerea de anulare a inregistrarii in scopuri de TVA. 
  • se prezinta la locul si data stabilite prin notificare, furnizeaza date si informatii, precum si documente, dar acestea nu sunt concludente pentru reevaluarea nivelului riscului fiscal, compartimentul de evaluare transmite motivat documentatia care a stat la baza analizei directiei regionale antifrauda fiscala care are sediul in aria de competenta teritoriala a directiei generale regionale a finantelor publice din care face parte organul fiscal competent. In urma verificarilor efectuate, directia regionala antifrauda fiscala transmite compartimentului de evaluare un raport care cuprinde motivele de fapt si de drept care stau la baza propunerii de anulare sau de mentinere a calitatii de persoana impozabila inregistrata in scopuri de TVA. Compartimentul de evaluare va intocmi, in baza raportului primit de la directia regionala antifrauda fiscala competenta, referatul cu propunere de anulare sau de mentinere a calitatii de persoana impozabila inregistrata in scopuri de TVA. 

 
In urma aplicarii acestor dispozitii, compartimentul de evaluare transmite catre: 
   a) compartimentul de specialitate referatul cu propunere de anulare, in vederea emiterii de catre acesta a deciziei de anulare a inregistrarii in scopuri de TVA. Referatul trebuie sa cuprinda motivele de fapt si de drept care stau la baza acestei propuneri; 


   b) persoana impozabila analizata instiintarea cu privire la mentinerea calitatii de persoana impozabila inregistrata in scopuri de TVA. 


Data anularii, din oficiu, a inregistrarii in scopuri de TVA este data comunicarii deciziei de anulare a inregistrarii in scopuri de TVA. Cu aceeasi data se anuleaza si certificatul de inregistrare in scopuri de TVA. 

Impotriva deciziei privind anularea, din oficiu, a inregistrarii in scopuri de TVA se poate formula contestatie la organul fiscal emitent, in termen de 45 de zile de la data comunicarii.

 


de Irina Dumitrescu

NOUTATI Contabile 2024

Legea nr. 296/2023: Atentie la modificarile fiscale pentru PFA!


PFA/Intreprindere Individuala/Intreprindere Familiala - Legislatia se modifica!

Atentie la NOUTATILE din Codul Fiscal!
Taxele pentru PFA sunt luate la tinta!

Fii mereu informat cu cele mai noi modificari din lege

...vezi AICI lista completa >>

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
OANAF 2856/2017anularea codului de tvarisc fiscal ridicatanulare inregistrare tva


Data aparitiei: 23 Octombrie 2017

Votati articolul "Anularea inregistrarii in scopuri de TVA in cazul persoanelor care prezinta risc fiscal ridicat. Care sunt criteriile de risc?":
Rating:

Nota: 1.63 din 5 din 4 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

  • Definitia intreprinderilor legate: clarificari aduse de MF

    • Ministerul Finantelor propune o noua definitie a intreprinderilor legate in contextul impozitarii microintreprinderilor, conform unui proiect de OUG publicat miercuri, 13 martie.  Prevederile urmeaza sa se aplice incepand cu verificarea incadrarii in categoria microintreprinderilor in anul 2024.  Aceasta propunere legislativa clarifica aplicarea regulior fiscale, mai ales in contextul aparitiei confuziilor generate de prevederile OUG 115/2023 (art. 47 alin...» citeste mai departe aici

  • Salariat cu norma intreaga si titular PFA: studiu de caz privind plata CASS

    • Conform Codului Fiscal, in anul 2024, PFA trebuie sa plateasca la stat un impozit in cota de 10% din venitul net, atat pentru activitatile din sistem real, cat si pentru cele cu norma de venit. Diferenta este la PFA in sistem real, pentru care din acest an si CASS devine cheltuiala deductibila (pana acum intra doar CAS-ul in facilitate). Acest lucru inseamna ca din venitul net se scade CAS-ul si CASS-ul. Salariat si titular PFA 2024 - studiu de caz ...» citeste mai departe aici

  • HORECA in 2024: legislatie explicata si monografii contabile

    • HoReCa este, fara niciun dubiu, un sector vital al economiei, cu o pondere majora, alaturi de comert si transporturi, la cresterea PIB. Este un adevarat barometru care reflecta mai precis decat orice statistici disponibilitatile de consum si, implicit, nivelul de trai al populatiei. Si tocmai din cauza importantei sale, acest sector este vizat adesea de modificari legislative care aduc fie restrictii, fie facilitati, fie noi proceduri sau noi taxe si impozite. Iar t...» citeste mai departe aici

  • Retur produse vandute: monografia contabila aplicabila atat pentru vanzator, cat si pentru cumparator

    • Societatea AbaProd SRL, avand ca obiect de activitate productia de imbracaminte, platitoare de impozit pe profit si TVA, a livrat catre Eva SRL produse finite cu incasare pe masura vanzarii, in doua transe: o livrare in luna decembrie N-1, in valoare de 1.000 lei + TVA (cost de productie 600 lei) si o livrare in luna ianuarie N, de 2.000 lei + TVA (cost de productie 1.400 lei). In luna ianuarie, clientul a achitat contravaloarea a 50% din produsele vandute. In luna iunie N, clientul i...» citeste mai departe aici

Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT
Raportul Special
"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X