Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
email
Codul Fiscal 2018 - 11 modificari majore analizate si explicate

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"Codul Fiscal 2018 - 11 modificari majore analizate si explicate"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Ghid Practic pentru contabili

Amortizare mijloace fixe proprii si inchiriate. Ce tratament contabil se aplica?

amortizare fiscalamijloace fixeinvestitiicontracte de inchiriere

In randurile de mai jos, avem ca subiect o societate care efectueaza prestari servicii transport fluvial cu nave proprii si inchiriate. Efectueaza reparatii capitale la doua dintre ele. O nava este proprie si una inchiriata. Vom vedea cum se stabileste durata de amortizare pentru aceste reparatii capitale care majoreaza valoarea imobilizarii corporale respective si daca trebuie constituita o comisie tehnica.

De asemenea, vom vedea daca investitiile la mijloace fixe inchiriate se amortizeaza pe durata ramasa din contractul de inchiriere si daca este valabila aceasta mentiune si in cazul reparatiilor capitale la nave fluviale.

Totodata, avand in vedere caracterul sezonier al activitatii desfasurate, stabilim daca este posibil sa se inregistreze cheltuieli cu amortizarea doar 9 luni pe an, adica timpul in care se inregistreaza venituri.

Iata raspunsul specialistului:

Potrivit punctului 138 alin. (2) din OMFP 1802/2014, amortizarea valorii activelor imobilizate cu durate limitate de utilizare economica reprezinta alocarea sistematica a valorii amortizabile a unui activ pe intreaga durata de utilizare economica.
Mijloacele fixe sufera deprecieri si pe perioada in care nu sunt utilizate. Astfel opinia mea este ca nu se justifica nici macar din punct de vedere contabil inregistrarea amortizarii numai in cele 9 luni de utilizare. Amortizarea se va calcula sistematic, pe intreaga durata de utilizare economica.

In intelesul reglementarilor contabile, conform punctului 138 alin. (3) din OMFP 1802/2014, prin durata de utilizare economica se intelege durata de viata utila, aceasta reprezentand:
a) perioada in care un activ este prevazut a fi disponibil pentru utilizare de catre o entitate; sau
b) numarul unitatilor produse sau al unor unitati similare ce se estimeaza ca vor fi obtinute de entitate prin folosirea activului respectiv.

Nota: Reparatiile capitale, care majoreaza valoarea imobilizarii corporale respective pot, cel mult, conduce la o modificare a duratei de amortizare din punct de vedere contabil (fiscal se calculeaza amortizarea conform codului fiscal). Conform punctului 238 alin. (5) din OMFP 1802/2014, i modificare semnificativa a conditiilor de utilizare, precum cazul efectuarii unor investitii sau reparatii, altele decat cele determinate de intretinerile curente, poate justifica revizuirea duratei de amortizare.


Ghid GDPR pentru asociatiile de proprietari
Ghid GDPR pentru asociatiile de proprietari

Vezi detalii

Caiet de practica pentru stagiarii CECCAR
Caiet de practica pentru stagiarii CECCAR

Vezi detalii

Manualul Contabilului Incepator
Manualul Contabilului Incepator

Vezi detalii




Conform punctului 239 alin. (2) din OMFP 1802/2014, investitiile efectuate la imobilizarile corporale utilizate in baza unui contract de inchiriere, locatie de gestiune, administrare sau alte contracte similare se supun amortizarii pe durata contractului respectiv. La expirarea contractului, valoarea investitiilor efectuate si a amortizarii corespunzatoare se cedeaza proprietarului imobilizarii.
Navele de transport fluvial nu au un tratament special, deci si in cazul acestora se aplica prevederea potrivit careia investitiile la mijloace fixe inchiriate se amortizeaza pe durata ramasa din contractul de inchiriere.

Din punct de vedere fiscal, cheltuielile aferente achizitionarii, producerii, construirii mijloacelor fixe amortizabile, precum si investitiile efectuate la acestea se recupereaza din punct de vedere fiscal prin deducerea amortizarii potrivit prevederilor articolului 28 din Codul fiscal.

Potrivit art. 28 alin. (3) lit. a) si d) din Codul fiscal, sunt, de asemenea, considerate mijloace fixe amortizabile:

- investitiile efectuate la mijloacele fixe care fac obiectul unor contracte de inchiriere, concesiune, locatie de gestiune, asociere in participatiune si altele asemenea;
- investitiile efectuate la mijloacele fixe existente, sub forma cheltuielilor ulterioare realizate in scopul imbunatatirii parametrilor tehnici initiali si care conduc la obtinerea de beneficii economice viitoare, prin majorarea valorii mijlocului fix;

Conform art. 28 alin. (12) lit. c) si d) din Codul fiscal, amortizarea fiscala se calculeaza dupa cum urmeaza:

- pentru cheltuielile cu investitiile efectuate la mijloacele fixe concesionate, inchiriate sau luate in locatie de gestiune, de cel care a efectuat investitia, pe perioada contractului sau pe durata normala de utilizare, dupa caz; in cazul investitiilor efectuate la mijloace fixe utilizate in asocieri fara personalitate juridica de cel care a efectuat investitia, pe perioada contractului sau pe durata normala de utilizare, dupa caz;
- pentru investitiile efectuate la mijloacele fixe existente, sub forma cheltuielilor ulterioare realizate in scopul imbunatatirii parametrilor tehnici initiali si care conduc la obtinerea de beneficii economice viitoare, amortizarea fiscala se calculeaza pe baza valorii ramase majorate cu investitiile efectuate, a metodei de amortizare utilizata pentru mijlocul fix imbunatatit, pe durata normala de utilizare ramasa.

In cazul in care investitiile se efectueaza la mijloace fixe amortizabile pentru care durata normala de utilizare este expirata, amortizarea fiscala se determina pe baza metodei de amortizare corespunzatoare mijlocului fix imbunatatit, pe durata normala de utilizare stabilita de catre o comisie tehnica interna sau un expert tehnic independent.

In concluzie, investitiile efectuate la mijloacele fixe care fac obiectul unor contracte de inchiriere se amortizeaza pe durata contractului, iar investitiile efectuate la mijloacele fixe existente se amortizeaza pe durata normala de utilizare ramasa. Numai daca durata normala de utilizare este expirata, amortizarea fiscala se calculeaza pe durata normala de utilizare stabilita de catre o comisie tehnica interna sau un expert tehnic independent. Amortizarea se calculeaza sistematic, pe intreaga durata de utilizare economica. In opinia mea nu puteti calcula amortizare numai 9 luni/an.


Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Daniel Crevelescu - Economist

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
amortizare fiscalamijloace fixeinvestitiicontracte de inchiriere

Ti-a placut acest articol? Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!

Data aparitiei: 25 Octombrie 2017


Votati articolul "Amortizare mijloace fixe proprii si inchiriate. Ce tratament contabil se aplica?":
Rating:

Nota: 3.5 din 5 din 2 voturi


ClubContabilitate.ro - intrebarea zilei

Evaluare cladiri

Intrebare: In cazul in care se face evaluarea cladirilor in luna martie dar la situatia cladirilor din 31.12.2011, in ce luna trebuie inregistrata in balanta diferentele din raportul de evaluare? Ce acte trebuie duse la Primarie - taxe si impozite pt. a inregistra aceasta diferenta?

Raspuns: Problema este ca evaluarea s-a facut la valoarea cladirilor la 31.12.2011 numai ca nu s-a facut in...... » citeste tot raspunsul aici

Alte articole publicate in data de 25 Octombrie 2017 ARTICOLE SIMILARE

Opinia ta conteaza! Scrie-ne mai jos ce parere ai despre acest subiect dar si ce alte subiecte din domeniu te intereseaza si ai dori sa scriem despre ele!


Daca ai intrebari care necesita consultanta in contabilitate, le poti adresa pe www.PortalContabilitate.ro sau www.ClubContabilitate.ro. Va multumim!


X
user
user

Intrebare antispam: 3 + 2 =
  Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Adauga acest articol in site-ul tau

Subiectele saptamanii

  • Cedare autoturisme – atentie la valoarea deductibila la calculul impozitului pe profit

    • Pentru mijloacele de transport de persoane care au cel mult 9 scaune de pasageri, incluzand si scaunul soferului, din categoria M1, astfel cum sunt definite in Reglementarile privind omologarea de tip si eliberarea cartii de identitate a vehiculelor rutiere, precum si omologarea de tip a produselor utilizate la acestea - RNTR 2, aprobate prin Ordinul ministrului lucrarilor publice, transporturilor si locuintei nr. 211/2003, cu modificarile si completarile ulterioare, ...» citeste mai departe aici

  • Split TVA. Cum se face transferul sumelor din contul de TVA?

    • Dezbatem mai jos un studiu de caz ce are ca tema principala procedura prin care se face transferul sumelor din contul de TVA. Pentru a clarifica situatia, luam drept exemplu o societate care aplica split TVA si care deschide cont special de TVA. Pana sa incaseze de la clienti, firma alimenteaza contul cu 5.000 lei pentru plata TVA...» citeste mai departe aici

  • Achizitii de bunuri de la furnizori din Uniunea Europeana – achizitie intracomunitara sau import?

    • In vederea stabilirii obligatiilor in materie de TVA, incadrarea achizitiilor de bunuri efectuate de la parteneri din Uniunea Europeana se efectueaza in functie de ”traseul marfurilor” si nu de statul in care este stabilit furnizorul, cum este in cazul serviciilor. O achizitie de bunuri de la un furnizor stabilit in Uniunea Europeana, avand un cod valid de TVA in statul membru in care este stabilit, nu reprezinta o achizitie intracomunitara daca bunurile nu sunt transportate dintr...» citeste mai departe aici

  • Registrul Comertului si-a schimbat programul de lucru pentru urmatoarele doua saptamani

    • Ca urmare a recuperarii datelor 16 si 17 august 2018 stabilite ca fiind zile libere pentru salariatii din sectorul public prin HG nr. 595/2018, Registrul Comertului va fi deschis in urmatoarele doua zile de sambata, adica in zilele de 25 august si de 1 septembrie. Potrivit unui anunt facut pe site-ul institutiei, programul de lucru cu publicul al Ofic...» citeste mai departe aici

  • Firme nou infiintate: 2017 vs. 2018

    • In perioada 1.01-30.06.2018 numarul de firme noi infiintate a fost de 71.473,  cu 9.81% mai mic fata de aceeasi perioada a anului 2017, conform informatiilor oficiale ale Oficiului National al Registrului Comertului (ONRC). Raportat la aceeasi perioada (1.01-30.06.2017), in anul 2017, numarul firmelor nou infiintate s-a aflat pe un trend ascendent, ajungand la 79.251,  crescand cu 31,23% mai mult fata de aceeasi perioada a anului 2016....» citeste mai departe aici

  • Declararea modificarilor ulterioare ale datelor din declaratia de inregistrare fiscala

    • Modificarile ulterioare ale datelor din declaratia de inregistrare fiscala trebuie aduse la cunostinta organului fiscal central, in termen de 15 zile de la data producerii acestora, prin completarea si depunerea declaratiei de mentiuni. Termenul de 15 zile este termenul general prevazut de Codul de procedura fiscala si se aplica atunci cand legislatia nu prevede un termen pentru declararea modificarilor. Exista situatii in care modificarile se declara la alte termene, expres prevazu...» citeste mai departe aici

Newsletter zilnic GRATUIT

Codul Fiscal 2018 - 11 modificari majore analizate si explicate
Aboneaza-te la newsletterul Contabilul.ro si primesti gratuit Raportul special "Codul Fiscal 2018 - 11 modificari majore analizate si explicate".
Stiri si analize economice
SATI

Atentie, Contabili!

Codul Fiscal 2018 - modificarile legii
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCA GRATUIT Raportul Special
"Codul Fiscal 2018 - 11 modificari majore analizate si explicate"


email
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X