Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
email
Codul Fiscal 2018 - 11 modificari majore analizate si explicate

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"Codul Fiscal 2018 - 11 modificari majore analizate si explicate"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Ghid Practic pentru contabili

Aviz negativ din partea Consiliul fiscal pentru transferul contributiilor in sarcina angajatilor de la 1 ianuarie 2018

Aviz negativ din partea Consiliul fiscal pentru transferul contributiilor in sarcina angajatilor de la 1 ianuarie 2018
consiliul fiscaltransferul contributiilorimpozit pe venitcontributii sociale

In opinia Consiliului fiscal, riscurile aferente evaluarii de impact a masurilor sunt neobisnuit demari -ipoteza de lucru este ca angajatorii din sectorul privat vor majora salariile cu cel putin20% peste nivelul care ar fi prevalat in lipsa promovarii pachetului legislativ si care ar ficonsemnat oricum o crestere semnificativa a salariului brut relativ la anul curent.

Este lesnede imaginat o situatie in care, in lipsa unei obligatii explicite in acest sens, angajatorul alege sanu majoreze salariul brut al angajatului intr-un cuantum suficient pentru a evita un impact lanivelul salariului net avut in vedere pentru anul viitor inainte de promovarea actului normativin chestiune - el poate de exemplu alege sa majoreze salariul brut in 2018 cu doar 19,9%,asigurand astfel neutralitatea masurilor propuse la nivelul salariului net in raport cu anul 2017,fara insa a mai opera cresterile salariale pe care le-ar fi implicat scenariul de baza, ori, chiardaca improbabil, poate majora salariul brut intr-un cuantum insuficient pentru a evita oreducere a salariului net. Ultima evolutie apare drept improbabila in conditiile unei piete amuncii tensionate, insa nu este in nici un caz imposibila, mai ales in conditiile in care gradul detensionare a pietei muncii este diferit atat la nivel de ramuri, cat si in profil teritorial.

In esenta,o crestere a salariului brut inferioara cu un punct procentual celei presupuse de ipotezacalculului de impact al MFP ar genera o pierdere de venituri mai mare cu circa 0,1% din PIBdecat cea estimata.

Cititi si:Ultima ora! Primarii anunta ca Executivul va adopta miercuri OUG de modificare a Codului fiscal si transferul CASS la salariat

Mai mult, un calcul simplu releva faptul ca reducerea cotei de impozit pe venit de la 16% la10% concomitent cu mutarea contributiilor sociale in sarcina angajatului (cu un rest de 2,25%la angajator sub forma contributiei asiguratorii pentru munca) si reducerea nivelului agregatal acestora cu 2 pp nu contribuie decat de o maniera absolut marginala la reducerea poveriifiscale asupra muncii salariate, cel putin la nivelul salariului mediu (neafectat de majorarile dededuceri fiscale), in conditiile in care salariul brut ar creste cu 19,9% astfel incat salariul net saramana nemodificat fata de scenariul de baza (ori fata de nivelul initial); modificarea survineinsa in ceea ce priveste compozitia veniturilor din impozitarea muncii, crescand puternicponderea celor din contributii sociale in defavoarea celor din impozitul pe venit. Calcululprezentat in Anexa 1 indica faptul ca pentru a plati un anumit salariu net, costul salarial lanivelul angajatorului scade marginal (cu 0,12%) comparativ cu varianta initiala, iar povarafiscala, definita ca suma contributiilor sociale si impozitului pe venit datorate raportate lacostul salarial al angajatorului, ramane virtual nemodificata (aceasta se reduce de la 42,86%la 42,79%).

Avand in vedere cele de mai sus, pierderea de venituri la nivelul bugetului consolidat comparativ cu scenariul de baza provine practic in intregime din efectul combinat al reducerii impozitului pe venit de la 16% la 10% pentru celelalte venituri decat cele de natura salariala (pensii, activitati agricole, dobanzi, castiguri de capital etc.), cu un impact de circa - 1,4 miliarde lei, majorarea deducerilor personale, cu un impact de -866 milioane lei, modificarile ce survin la nivelul contributiilor sociale datorate de persoanele cu venituri independente (-642 milioane lei), modificarile regimului de impunere a microintreprinderilor (-214 milioane lei) si , in fine, din transferurile mai mari catre pilonul II pe care majorarea salariului brut le genereaza (in conditiile in care cota transferata este presupusa a ramane la un nivel efectiv de 5,85% in 2018, aceste transferuri ar creste cu circa 2 miliarde lei).

Elementele mentionate mai sus sunt relevante si din perspectiva unei alte surse de risc care apare ca urmare a modificarilor propuse ale Codului fiscal. Astfel, in opinia Consiliului fiscal, exceptarea de la obligativitatea platii CAS si CASS a persoanelor ce obtin venituri din activitati independente in conditiile in care acestea obtin si venituri salariale ori de natura salariala pentru care sunt asigurate in sistemul public creeaza o oportunitate de arbitraj fiscal cu potentiale consecinte semnificative. in conditiile in care povara fiscala la nivelul muncii salariate ramane practic nemodificata, un regim fiscal mult mai favorabil la nivelul activitatilor independente si microintreprinderilor (concret, in acest din urma caz, este relevanta eliminarea restrictiilor referitoare la aplicabilitatea acestui regim entitatilor care realizeaza venituri din consultanta si management), incurajeaza sub-declararea veniturilor salariale.

In plus, Consiliul fiscal apreciaza ca fiind inechitabil ca salariatii sa plateasca CAS si CASS la totvenitul realizat, in timp ce in cazul veniturilor exclusiv din activitati independente baza deimpozitare sa fie limitata la nivelul salariului minim indiferent de nivelul venitului (impozitareafiind astfel profund regresiva -la venituri mari impozitarea fiind mult mai mica decat la
venituri mici), mai ales in conditiile in care pachetul de servicii publice de sanatate este acelasiindiferent de sursa de venit. Consiliul fiscal considera ca abordarea corecta si echitabila ar fifost una de reducere a diferentei de tratament fiscal intre veniturile din salarii si cele dinactivitati independente ca premisa a imbunatatirii colectarii prin inchiderea "portitelor" de
optimizare fiscala, si nicidecum cea propusa care presupune o reducere masiva a poveriifiscale in cazul activitatilor independente, in timp ce cea aferenta veniturilor din salarii ramanepractic aceeasi.


Ghid GDPR pentru cabinetele medicale
Ghid GDPR pentru cabinetele medicale

Vezi detalii

Protectia Datelor cu Caracter Personal. Ghid pentru contabili
Protectia Datelor cu Caracter Personal. Ghid pentru contabili

Vezi detalii

Ghid GDPR pentru casele de schimb valutar
Ghid GDPR pentru casele de schimb valutar

Vezi detalii


In plus, reducerea masiva a veniturilor din impozitul pe venit va vulnerabiliza foarte multpozitia financiara a autoritatilor locale, foarte multe dintre acestea avand un grad mare dedependenta de sumele defalcate din impozitul pe venit.

Nu in ultimul rand, schimbarea majora de filozofie fiscala prin mutarea contributiilor socialeaproape exclusiv in sarcina angajatului, caz unic cel putin la nivelul statelor membre UE, nueste insotita de o justificare care sa faca acest demers unul credibil si acceptabil pentrupartenerii sociali.

Documentul integral emis de Consiliul fiscal poate fi consultat aici!

Sursa: Consiliul fiscal

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
consiliul fiscaltransferul contributiilorimpozit pe venitcontributii sociale

Ti-a placut acest articol? Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!

Data aparitiei: 07 Noiembrie 2017


Votati articolul "Aviz negativ din partea Consiliul fiscal pentru transferul contributiilor in sarcina angajatilor de la 1 ianuarie 2018":
Rating:

Nota: 3.33 din 5 din 3 voturi


ClubContabilitate.ro - intrebarea zilei

Declaratia de inactivitate

Intrebare: Buna ziua,
O societate care s-a infiintat in septembrie 2016 si a avut cheltuieli de constituire, amortizabile, si nu a realizat nici un venit, poate depune declaratia de inactivitate?
multumesc

Raspuns: Da, in termenul legal.... » citeste tot raspunsul aici

Alte articole publicate in data de 07 Noiembrie 2017 ARTICOLE SIMILARE

Opinia ta conteaza! Scrie-ne mai jos ce parere ai despre acest subiect dar si ce alte subiecte din domeniu te intereseaza si ai dori sa scriem despre ele!


Daca ai intrebari care necesita consultanta in contabilitate, le poti adresa pe www.PortalContabilitate.ro sau www.ClubContabilitate.ro. Va multumim!


X
user
user

Intrebare antispam: 2 + 5 =
  Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Adauga acest articol in site-ul tau

Newsletter zilnic GRATUIT

Codul Fiscal 2018 - 11 modificari majore analizate si explicate
Aboneaza-te la newsletterul Contabilul.ro si primesti gratuit Raportul special "Codul Fiscal 2018 - 11 modificari majore analizate si explicate".
Stiri si analize economice
SATI

Atentie, Contabili!

Codul Fiscal 2018 - modificarile legii
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCA GRATUIT Raportul Special
"Codul Fiscal 2018 - 11 modificari majore analizate si explicate"


email
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X