Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
email
Codul Fiscal 2018 - 11 modificari majore analizate si explicate

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"Codul Fiscal 2018 - 11 modificari majore analizate si explicate"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Ghid Practic pentru contabili

Aviz negativ din partea Consiliul fiscal pentru transferul contributiilor in sarcina angajatilor de la 1 ianuarie 2018

Aviz negativ din partea Consiliul fiscal pentru transferul contributiilor in sarcina angajatilor de la 1 ianuarie 2018
consiliul fiscaltransferul contributiilorimpozit pe venitcontributii sociale

In opinia Consiliului fiscal, riscurile aferente evaluarii de impact a masurilor sunt neobisnuit de mari - ipoteza de lucru este ca angajatorii din sectorul privat vor majora salariile cu cel putin 20% peste nivelul care ar fi prevalat in lipsa promovarii pachetului legislativ si care ar fi consemnat oricum o crestere semnificativa a salariului brut relativ la anul curent.

Este lesne de imaginat o situatie in care, in lipsa unei obligatii explicite in acest sens, angajatorul alege sa nu majoreze salariul brut al angajatului intr-un cuantum suficient pentru a evita un impact la nivelul salariului net avut in vedere pentru anul viitor inainte de promovarea actului normativ in chestiune - el poate de exemplu alege sa majoreze salariul brut in 2018 cu doar 19,9%, asigurand astfel neutralitatea masurilor propuse la nivelul salariului net in raport cu anul 2017, fara insa a mai opera cresterile salariale pe care le-ar fi implicat scenariul de baza, ori, chiar daca improbabil, poate majora salariul brut intr-un cuantum insuficient pentru a evita o reducere a salariului net. Ultima evolutie apare drept improbabila in conditiile unei piete a muncii tensionate, insa nu este in nici un caz imposibila, mai ales in conditiile in care gradul de tensionare a pietei muncii este diferit atat la nivel de ramuri, cat si in profil teritorial. 

In esenta, o crestere a salariului brut inferioara cu un punct procentual celei presupuse de ipoteza calculului de impact al MFP ar genera o pierdere de venituri mai mare cu circa 0,1% din PIB decat cea estimata.

Cititi si: Ultima ora! Primarii anunta ca Executivul va adopta miercuri OUG de modificare a Codului fiscal si transferul CASS la salariat

Mai mult, un calcul simplu releva faptul ca reducerea cotei de impozit pe venit de la 16% la 10% concomitent cu mutarea contributiilor sociale in sarcina angajatului (cu un rest de 2,25% la angajator sub forma contributiei asiguratorii pentru munca) si reducerea nivelului agregat al acestora cu 2 pp nu contribuie decat de o maniera absolut marginala la reducerea poverii fiscale asupra muncii salariate, cel putin la nivelul salariului mediu (neafectat de majorarile de deduceri fiscale), in conditiile in care salariul brut ar creste cu 19,9% astfel incat salariul net sa ramana nemodificat fata de scenariul de baza (ori fata de nivelul initial); modificarea survine insa in ceea ce priveste compozitia veniturilor din impozitarea muncii, crescand puternic ponderea celor din contributii sociale in defavoarea celor din impozitul pe venit. Calculul prezentat in Anexa 1 indica faptul ca pentru a plati un anumit salariu net, costul salarial la nivelul angajatorului scade marginal (cu 0,12%) comparativ cu varianta initiala, iar povara fiscala, definita ca suma contributiilor sociale si impozitului pe venit datorate raportate la costul salarial al angajatorului, ramane virtual nemodificata (aceasta se reduce de la 42,86% la 42,79%). 

Avand in vedere cele de mai sus, pierderea de venituri la nivelul bugetului consolidat comparativ cu scenariul de baza provine practic in intregime din efectul combinat al reducerii impozitului pe venit de la 16% la 10% pentru celelalte venituri decat cele de natura salariala (pensii, activitati agricole, dobanzi, castiguri de capital etc.), cu un impact de circa - 1,4 miliarde lei, majorarea deducerilor personale, cu un impact de -866 milioane lei, modificarile ce survin la nivelul contributiilor sociale datorate de persoanele cu venituri independente (-642 milioane lei), modificarile regimului de impunere a microintreprinderilor (-214 milioane lei) si , in fine, din transferurile mai mari catre pilonul II pe care majorarea salariului brut le genereaza (in conditiile in care cota transferata este presupusa a ramane la un nivel efectiv de 5,85% in 2018, aceste transferuri ar creste cu circa 2 miliarde lei).

Elementele mentionate mai sus sunt relevante si din perspectiva unei alte surse de risc care apare ca urmare a modificarilor propuse ale Codului fiscal. Astfel, in opinia Consiliului fiscal, exceptarea de la obligativitatea platii CAS si CASS a persoanelor ce obtin venituri din activitati independente in conditiile in care acestea obtin si venituri salariale ori de natura salariala pentru care sunt asigurate in sistemul public creeaza o oportunitate de arbitraj fiscal cu potentiale consecinte semnificative. in conditiile in care povara fiscala la nivelul muncii salariate ramane practic nemodificata, un regim fiscal mult mai favorabil la nivelul activitatilor independente si microintreprinderilor (concret, in acest din urma caz, este relevanta eliminarea restrictiilor referitoare la aplicabilitatea acestui regim entitatilor care realizeaza venituri din consultanta si management), incurajeaza sub-declararea veniturilor salariale. 

In plus, Consiliul fiscal apreciaza ca fiind inechitabil ca salariatii sa plateasca CAS si CASS la tot venitul realizat, in timp ce in cazul veniturilor exclusiv din activitati independente baza de impozitare sa fie limitata la nivelul salariului minim indiferent de nivelul venitului (impozitarea fiind astfel profund regresiva -  la venituri mari impozitarea fiind mult mai mica decat la
venituri mici), mai ales in conditiile in care pachetul de servicii publice de sanatate este acelasi indiferent de sursa de venit. Consiliul fiscal considera ca abordarea corecta si echitabila ar fi fost una de reducere a diferentei de tratament fiscal intre veniturile din salarii si cele din activitati independente ca premisa a imbunatatirii colectarii prin inchiderea "portitelor" de
optimizare fiscala, si nicidecum cea propusa care presupune o reducere masiva a poverii fiscale in cazul activitatilor independente, in timp ce cea aferenta veniturilor din salarii ramane practic aceeasi.


Manualul mijloacelor fixe 2018
Manualul mijloacelor fixe 2018

Vezi detalii

Manualul Contabilului Incepator
Manualul Contabilului Incepator

Vezi detalii

Examenul CECCAR 2018. 100 de Subiecte rezolvate
Examenul CECCAR 2018. 100 de Subiecte rezolvate

Vezi detalii


In plus, reducerea masiva a veniturilor din impozitul pe venit va vulnerabiliza foarte mult pozitia financiara a autoritatilor locale, foarte multe dintre acestea avand un grad mare de dependenta de sumele defalcate din impozitul pe venit.

Nu in ultimul rand, schimbarea majora de filozofie fiscala prin mutarea contributiilor sociale aproape exclusiv in sarcina angajatului, caz unic cel putin la nivelul statelor membre UE, nu este insotita de o justificare care sa faca acest demers unul credibil si acceptabil pentru partenerii sociali.

Documentul integral emis de Consiliul fiscal poate fi consultat aici!

Sursa: Consiliul fiscal

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
consiliul fiscaltransferul contributiilorimpozit pe venitcontributii sociale

Ti-a placut acest articol? Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!

Data aparitiei: 07 Noiembrie 2017


Votati articolul "Aviz negativ din partea Consiliul fiscal pentru transferul contributiilor in sarcina angajatilor de la 1 ianuarie 2018":
Rating:

Nota: 3.33 din 5 din 3 voturi


ClubContabilitate.ro - intrebarea zilei

Cum pot tine contabilitatea de acasa? Ce conditii trebuie sa indeplinesc?

Intrebare: Buna,

Eu am terminat ASE-ul, acum sunt la master - Contabilitate Internationala (ca sa pot intra la CECCAR). Am cautat, dar nu-mi sunt foarte clare informatiile.

As putea tine contabilitatea unei firme daca as fi angajata pe un post de Contabil Sef? In aceste conditii pot semna si bilantul? Trebuie sa fiu inscrisa la CECCAR pentru a ocupa o astfel de functie?

Pentru a infiinta o firma de contabilitate (de exemplu cu cod CAEN 6920) trebuie sa fiu inscrisa la CECCAR? Pot infiinta o firma de contabilitate primara fara sa fiu inscrisa la CECCAR? Daca da, pot face balantele si alte rapoarte si sa pot depune si declaratiile? Pot semna bilantul?

Multumesc!

Raspuns: Multumesc mult de raspuns. Daca binevoiti sa-mi raspundeti si la urmatoarele intrebari : Imi pot...... » citeste tot raspunsul aici

Alte articole publicate in data de 07 Noiembrie 2017 ARTICOLE SIMILARE

Opinia ta conteaza! Scrie-ne mai jos ce parere ai despre acest subiect dar si ce alte subiecte din domeniu te intereseaza si ai dori sa scriem despre ele!


Daca ai intrebari care necesita consultanta in contabilitate, le poti adresa pe www.PortalContabilitate.ro sau www.ClubContabilitate.ro. Va multumim!


X
user
user

Intrebare antispam: 5 + 4 =
  Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Adauga acest articol in site-ul tau

Subiectele saptamanii

  • ANAF raspunde! Indreptarea erorilor materiale din documentele de plata intocmite de contribuabili

    • Agentia Nationala de Administrare Fiscala (ANAF) a sustinut in data de 19 septembrie o sesiune de asistenta online pe pagina de Facebook oficiala. Tema principala a fost: „Indreptarea erorilor materiale din documentele de plata intocmite de contribuabili”.    Vom prezenta mai jos doua probleme cu care se confrunta contribuabilii des si raspunsul pe care l-au oferit specialistii ANAF   Cum se face i...» citeste mai departe aici

  • Uitati tot ce stiati despre ASOCIATIILE de PROPRIETARI! Asa faceti fata schimbarilor

    • Atentie! Asistam la cea mai consistenta modificare a legislatiei privind asociatiile de proprietari! Se schimba tot, iar amenzile ajung la 10.000 de lei! Mai exact, pe 28 septembrie 2018 intra in vigoare Legea 196/2018 privind asociatiile de proprietari! Schimbarile sunt radicale, iar amenzile foarte dure. Cititi aici ce avet...» citeste mai departe aici

  • A fost publicat Ordinul nr. 105/2018! Vizeaza auditorii financiari si firmele de audit

    • Ordinul nr. 105/2018 a fost publicate in Monitorul Oficial nr. 801 din 19 septembrie 2018. Acesta face referire la aprobarea Normele privind inregistrarea auditorilor financiari si a firmelor de audit in Registrul public electronic al auditorilor financiari si firmelor de audit. La data intrarii in vigoare a prezentului ordin, orice alte norme emise anterior avand acelasi obiect isi inceteaza aplicabilitatea, dupa cum este mentionat in Monitorul Oficial.  ...» citeste mai departe aici

  • Persoanele care isi vor plati datoriile catre Fisc pana la finalul anului primesc reducere de 10%

    • ANAF (Agentia Nationala de Administrare Fiscala), si-a pus in plan sa centralizeze pana in luna octombrie toate informatiile privind datoriile pe care persoanele fizice le au la stat. Urmeaza ca, pana in data de 15 noiembrie, contribuabilii sa fie informati cat au de platit, dupa cum a declarat la inceputul saptamanii ministrul Finantelor, Eugen Teodorovici. Acesta a subliniat ca se are in vedere si acordarea unui discount de cel putin 10% celor care platesc pana la sfarsitul acestui ...» citeste mai departe aici

  • Achizitie intracomunitara de marfuri. Care este monografia contabila?

    • Ati intampinat dificultati atunci cand ati incercat sa realizati o monografie contabila pentru o achizitie intracomunitara de marfuri? Invati pas cu pas cum trebuie sa procedati de la expertul nostru in contabilitate! Drept exemplu luam un studiu de caz ce prezinta o societate care primeste o factura de avans in valoare de 1.000 euro pentru o achizitie intracomunitara de marfuri. Cursul la data facturii de avans este 4.6 lei/euro. Cursul de la data platii este 4.65 ...» citeste mai departe aici

  • Salariul nimim va creste, din 2019, cu 150 lei

    • Salariul minim va creste cu 150 lei, ajungand la 2050 lei, de anul viitor, potrivit unui act normativ ce urmeaza sa fie elaborat de Guvern, avand in vedere ca se lucreaza la bugetul de stat pe 2019, a declarat Bogdan Hossu, Confederatiei Sindicale "Cartel Alfa". Joi, Bogdan Hossu, la iesirea de la discutiile purtate cu premierul Viorica Dancila, de la Palatul Victoria, in cadrul Consiliului National Tripartit, a declarat ca se va face o hotarare de...» citeste mai departe aici

Newsletter zilnic GRATUIT

Codul Fiscal 2018 - 11 modificari majore analizate si explicate
Aboneaza-te la newsletterul Contabilul.ro si primesti gratuit Raportul special "Codul Fiscal 2018 - 11 modificari majore analizate si explicate".
Stiri si analize economice
SATI

Atentie, Contabili!

Codul Fiscal 2018 - modificarile legii
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCA GRATUIT Raportul Special
"Codul Fiscal 2018 - 11 modificari majore analizate si explicate"


email
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Te simti norocos?

Apasa START pentru a alege CADOUL tau!