email
E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Finantele au revizuit legea pentru modificarea CASS! Iata in ce constau schimbarile!

Finantele au revizuit legea pentru modificarea CASS! Iata in ce constau schimbarile!
mfpcasssalariu brutcontributii sociale

UPDATE

Ordonanta de urgenta nr. 3/2018 privind unele masuri fiscal-bugetare a fost publicata in Monitorul Oficial (Partea I) nr. 125 din 8 februarie 2018 (M.Of. nr. 125/2018).

 

Intr-un articol anterior va anuntam ca noul Guvern a propus ca statul sa suporte partial CASS (contributiile de asigurari de sanatate) pentru salariatii firmelor private care activeaza in domeniul IT&C, dar si pentru alte categorii de contribuabili (zilierii si persoanele cu handicap).

Aceasta masura era prevazuta intr-un proiect de ordonanta de urgenta emis de Ministerul Finantelor Publice luni seara, dar miercuri a aparut pe site-ul oficial al institutiei proiectul de ordonanta de urgenta in ceea ce priveste CASS in forma revizuita.


Scopul propunerii legislative il reprezinta asigurarea venitului net pentru angajatii din domeniul IT, cercetare-dezvoltare si inovare, dar si a celor care desfasoara activitati cu caracter sezonier sau sunt incadrate ca persoane cu handicap grav sau accentuat, la acelasi nivel pe care l-au avut pentru decembrie 2017.

Avand in necesitatea adoptarii de masuri pentru reglementarea situatiilor privind nivelul contributiei de asigurari sociale datorata de persoanele fizice care beneficiaza de concedii medicale, raportata la nivelul indemnizatiilor de asigurari sociale de sanatate, se arata in proiectul revizuit.
 

Va lasam mai jos din cuprinsul proiectului de ordonanta de urgenta, forma revizuita.

 

ART.I

(1)  Prevederile prezentului articol se aplica persoanelor fizice care realizeaza venituri din salarii si asimilate salariilor in baza contractelor individuale de munca sau a actelor de detasare, aflate in derulare la data de 31 decembrie 2017 si care se incadreaza in categoriile de persoane scutite de la plata impozitului pe venit potrivit art. 60 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, denumita in continuare Codul fiscal, al caror salariu brut lunar este majorat cu cel putin  20% fata de nivelul celui din luna decembrie 2017, in perioada de aplicare a prezentului articol precum si persoanelor fizice prevazute la art. 168 alin. (2) si (4) din Codul fiscal.  
(2) In sensul prezentei ordonante de urgenta salariul brut din luna decembrie 2017, mentionat la alin. (1), cuprinde salariul brut de incadrare si elementele de natura veniturilor salariale care se acorda, in fiecare luna, conform contractului individual de munca valabil in luna decembrie 2017, care constituie baza de calcul al contributiilor sociale obligatorii.
(3)   In cazul in care contractul individual de munca a fost suspendat pana la data de 31 decembrie 2017 sau este suspendat la aceasta data, iar angajatul isi reia activitatea in cursul anului 2018, salariul brut luat in considerare este cel prevazut la alin. (2).
(4) Prevederile prezentului articol nu se aplica:
a) personalului din sectorul bugetar platit din bugetul general consolidat al statului, prevazut in Legea-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului platit din fonduri publice, cu modificarile si completarile ulterioare;
b) de la data operarii modificarii, in situatiile in care, potrivit acordului de vointa al partilor, in cadrul perioadei prevazuta la art. III alin. (1) nivelul salariului brut lunar este diminuat sub nivelul prevazut la alin. (1);
c) pentru perioada in care contractul individual de munca este suspendat potrivit Legii nr. 53/2003 - Codul muncii, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
(5) Prin derogare de la prevederile art. 168 alin. (5) din Codul fiscal, pentru angajatii prevazuti la alin. (1) si (3) angajatorii/platitorii, dupa caz, stabilesc, retin la sursa si platesc contributia de asigurari sociale de sanatate, dupa urmatoarea formula de calcul:
                             CASS retinuta = venit brut 2018 – CAS datorata in 2018 – salariu net decembrie2017

Simbolurile utilizate au urmatoarele intelesuri:

a) CASS retinuta =  contributia de asigurari sociale de sanatate retinuta de catre angajatori/platitori din salariul brut in luna, care nu poate fi mai mare decat contributia calculata si datorata conform dispozitiilor Codului fiscal;
b) venit brut 2018 = venitul baza de calcul al CASS, realizat in anul 2018;
c) CAS datorata in 2018 = contributia de asigurari sociale, calculata si retinuta de catre angajatori/platitori, potrivit prevederilor Codului fiscal;
d) salariu net decembrie2017 = salariul net, determinat prin deducerea din salariul brut a contributiilor sociale individuale obligatorii, potrivit legii, in luna decembrie 2017, corespunzator salariului brut prevazut in contractul individual de munca, aflat in derulare la data de 31 decembrie 2017.
           (6) In cazul in care, in cursul lunii, contractul individual de munca este suspendat, a incetat raportul de munca sau intervine detasarea angajatului, salariul brut de referinta mentionat la alin. (2), se recalculeaza proportional cu numarul de zile lucrate in luna pentru care se datoreaza contributia de asigurari sociale de sanatate.
(7)    Dispozitiile prezentului articol sunt  aplicabile si in cazul in care pentru angajatii detasati, drepturile salariale sunt platite de catre entitatea la care au fost detasati pe baza informatiilor transmise de angajator referitoare la indeplinirea conditiilor prevazute la alin. (1), respectiv majorarea cu cel putin 20% a salariului brut de referinta prevazut la alin.(2).
(8) Valoarea reprezentand diferenta pozitiva dintre contributia de asigurari sociale de sanatate datorata si calculata potrivit prevederilor Codului fiscal si contributia de asigurari sociale de sanatate retinuta potrivit alin. (5), se stabileste de catre angajator/platitor si se evidentiaza distinct ca suma dedusa in Declaratia privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate, reglementata potrivit Codului fiscal.
(9) Organul fiscal central transmite zilnic, in sistem informatic, unitatilor Trezoreriei Statului, un fisier continand sumele deduse potrivit alin. (8). Acest fisier cuprinde si data platii reprezentata de scadenta contributiei de asigurari sociale de sanatate declarata. Pe baza acestui fisier se debiteaza automat un cont distinct de venituri al bugetului de stat codificat cu codul de identificare fiscala al angajatorului/platitorului si se crediteaza contul de venituri al  Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate codificat cu codul de identificare fiscala al angajatorului/platitorului. Documentul justificativ pe baza caruia se realizeaza fisierul il reprezinta Declaratia privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate.
(10) Organul fiscal central transmite zilnic, in sistem informatic, Casei Nationale de Asigurari de Sanatate informatii cu privire la contributia de asigurari sociale de sanatate, datorata si calculata potrivit prevederilor Codului fiscal, declarata prin Declaratia privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate.
(11) Verificarea modului de determinare a diferentei prevazute la alin. (8) se realizeaza de organele fiscale potrivit dispozitiilor Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare, pe baza unei analize de risc specifice.
(12) Dispozitiile prezentui articol sunt aplicabile si in cazul in care sunt stabilite diferente in plus fata de suma dedusa de angajator/platitor prin declaratia prevazuta la alin. (8), fie prin corectarea declaratiei fiscale de catre angajator/platitor, fie prin emiterea unei decizii de impunere de catre organul fiscal competent.
(13) In cazul in care sunt stabilite diferente in minus fata de suma dedusa de angajator/platitor prin declaratia prevazuta la alin. (8), fie prin corectarea declaratiei fiscale de catre angajator/platitor, fie prin emiterea unei decizii de impunere de catre organul fiscal competent, aceasta se recupereaza la bugetul de stat prin debitarea contului de venituri al Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate codificat cu codul de identificare fiscala al angajatorului/platitorului si creditarea contului bugetului de stat codificat cu codul de identificare fiscala al angajatorului/platitorului. In acest caz, angajatorul/platitorul este obligat la plata diferentei in minus.

ART. II

    Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 688 din 10 septembrie 2015, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:

1.    La articolul 139 alineatul (1), litera o) se modifica si va avea urmatorul cuprins:

”o) indemnizatiile de asigurari sociale de sanatate suportate de angajator sau din Fondul national unic de asigurari sociale de sanatate, potrivit legii, primite pe perioada in care persoanele fizice care realizeaza venituri din salarii sau asimilate salariilor beneficiaza de concedii medicale si de indemnizatii de asigurari sociale de sanatate, conform prevederilor legale”

2.    La articolul 143, alineatul (4) se modifica si va avea urmatorul cuprins:

” (4) Pe perioada in care somerii beneficiaza de concedii medicale si de indemnizatii de asigurari sociale de sanatate, cu exceptia cazurilor de accident de munca sau boala profesionala, baza lunara de calcul al contributiei de asigurari sociale datorate bugetului asigurarilor sociale de stat este suma reprezentand indemnizatia de asigurari sociale de sanatate de care beneficiaza conform prevederilor legale, iar contributia de asigurari sociale se suporta la nivelul cotei prevazute la art. 138 lit. a) si se retine din indemnizatia de asigurari sociale de sanatate.”

3.    Articolul 144 se modifica si va avea urmatorul cuprins:

„Pe perioada in care persoanele fizice prevazute la art. 1 alin. (2), art. 23 alin. (2) si la art. 32 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 158/2005 privind concediile si indemnizatiile de asigurari sociale de sanatate, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 399/2006, cu modificarile si completarile ulterioare, beneficiaza de concedii medicale si de indemnizatii de asigurari sociale de sanatate, baza lunara de calcul al contributiei de asigurari sociale datorate bugetului asigurarilor sociale de stat este suma reprezentand indemnizatia de asigurari sociale de sanatate de care beneficiaza conform prevederilor legale, iar contributia de asigurari sociale se suporta la nivelul cotei prevazute la art. 138 lit. a) si se retine din indemnizatia de asigurari sociale de sanatate.”

4. La articolul 146, dupa alineatul (53) se introduce un nou alineat, alineatul (54), cu urmatorul cuprins:

    "(54) ) In cazul in care contributia de asigurari sociale calculata potrivit alin. (5) este mai mica  decat  contributia de asigurari sociale stabilita potrivit alin. (51), diferenta se plateste de catre  angajator/platitorul de venit in numele angajatului/beneficiarului de venit.”

5. La articolul 168, alineatul (51) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
”(51) Prevederile art. 146 alin. (51) - (54) se aplica in mod corespunzator.”
 

ART. III

       (1) Dispozitiile art. I sunt aplicabile veniturilor din salarii si asimilate salariilor realizate de persoanele mentionate la art. I alin. (1) si (3) in anul 2018.
    (2) Dispozitiile art. I alin.(12) sunt aplicabile pe perioada prevazuta la alin. (1).
    (3) Dispozitiile art. I alin.(13) sunt aplicabile si dupa perioada prevazuta la alin. (1), in cadrul termenului de prescriptie a dreptului de stabilire a creantelor fiscale prevazut de Legea nr. 207/2015, cu modificarile si completarile ulterioare.
    (4) Pentru veniturile din salarii si asimilate salariilor realizate de persoanele mentionate la art. I alin. (1) si (3) in anul 2018, inainte de data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, angajatorul/platitorul poate efectua regularizarea prin depunerea declaratiei rectificative, pana la 31 decembrie 2018.
    (5) In aplicarea art. I si III, in termen de 15 zile de la intrarea in vigoare, se emit norme aprobate prin ordin al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala.
(6) Dispozitiile art. II se aplica incepand cu obligatiile declarative aferente lunii ianuarie 2018.
 

Puteti sa consultati in intregime proiectul legislativ in forma revizuita aici. >>
 


Informatii importante din nota de fundamentare


In vederea mentinerii facilitatii fiscale de care beneficiaza categoriile de persoane scutite de la plata impozitului de venit, in conditiile in care angajatorii mentin costurile cu salariile cel putin la un nivel egal cu cel din decembrie 2017, este necesara instituirea unui mecanism fiscal-bugetar care sa inlature discriminarea acestei categorii de angajati in raport cu toti ceilalti angajati.

In cazul persoanelor fizice care beneficiaza concedii medicale si de indemnizatii de asigurari sociale de sanatate, cu exceptia cazurilor de accident de munca sau boala profesionala, baza lunara de calcul al CAS este suma reprezentand 35% din castigul salarial mediu brut, corespunzator numarului zilelor lucratoare din concediul medical.

Astfel, se impune modificarea bazei de calcul a CAS pentru indemnizatiile de asigurari sociale de sanatate  acordate pe perioada in care salariatii sau somerii se afla in concediu medical, cu exceptia cazurilor de accident de munca sau boala profesionala.

Incepand cu data de 1 ianuarie 2018, in cazul persoanelor fizice care obtin venituri din salarii sau asimilate salariilor, in baza unui contract individual de munca cu norma intreaga sau cu timp partial, nivelul CAS si CASS datorat nu poate fi mai mic decat nivelul contributiilor aferente salariului de baza minim brut pe tara in vigoare in luna pentru care se datoreaza contributiile.

 Din aplicarea in practica, au fost sesizate situatii in care uneori venitul brut realizat de catre angajati este mai mic decat cuantumul contributiilor sociale aferente salariului minim brut pe tara, pe care le datoreaza acesti angajati.

Pentru evitarea unor astfel de situatii este necesara adoptarea in regim de urgenta a unui act normativ care sa elimine dificultatile de aplicare a masurii.

 

Puteti sa consultati in intregime nota de fundamentare aici. >>


de Ioana Andreea Pavel

NOUTATI din Legislatia Contabila

CECCAR 2024 - Subiecte rezolvate pentru Accesul la Stagiu!


Cele 100 de teste-grila sunt exact 
in genul celor care se dau la examen!
 
Sunt teste foarte variate, in perfecta concordanta cu metodologia de examinare, insotite de temeiuri legale si explicatii profesioniste. Ele acopera toate domeniile din programa de examen:
  • contabilitate;
  • fiscalitate; 
  • drept; 
  • evaluarea economica si financiara a intreprinderilor; 
  • audit; 
  • expertiza contabila; 
  • doctrina; 
  • deontologia profesiei contabile.
...Vezi AICI detaliile complete <<

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
mfpcasssalariu brutcontributii sociale


Data aparitiei: 08 Februarie 2018

Votati articolul "Finantele au revizuit legea pentru modificarea CASS! Iata in ce constau schimbarile!":
Rating:

Nota: 3.93 din 5 din 7 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

  • Definitia intreprinderilor legate: clarificari aduse de MF

    • Ministerul Finantelor propune o noua definitie a intreprinderilor legate in contextul impozitarii microintreprinderilor, conform unui proiect de OUG publicat miercuri, 13 martie.  Prevederile urmeaza sa se aplice incepand cu verificarea incadrarii in categoria microintreprinderilor in anul 2024.  Aceasta propunere legislativa clarifica aplicarea regulior fiscale, mai ales in contextul aparitiei confuziilor generate de prevederile OUG 115/2023 (art. 47 alin...» citeste mai departe aici

  • Salariat cu norma intreaga si titular PFA: studiu de caz privind plata CASS

    • Conform Codului Fiscal, in anul 2024, PFA trebuie sa plateasca la stat un impozit in cota de 10% din venitul net, atat pentru activitatile din sistem real, cat si pentru cele cu norma de venit. Diferenta este la PFA in sistem real, pentru care din acest an si CASS devine cheltuiala deductibila (pana acum intra doar CAS-ul in facilitate). Acest lucru inseamna ca din venitul net se scade CAS-ul si CASS-ul. Salariat si titular PFA 2024 - studiu de caz ...» citeste mai departe aici

  • HORECA in 2024: legislatie explicata si monografii contabile

    • HoReCa este, fara niciun dubiu, un sector vital al economiei, cu o pondere majora, alaturi de comert si transporturi, la cresterea PIB. Este un adevarat barometru care reflecta mai precis decat orice statistici disponibilitatile de consum si, implicit, nivelul de trai al populatiei. Si tocmai din cauza importantei sale, acest sector este vizat adesea de modificari legislative care aduc fie restrictii, fie facilitati, fie noi proceduri sau noi taxe si impozite. Iar t...» citeste mai departe aici

  • Retur produse vandute: monografia contabila aplicabila atat pentru vanzator, cat si pentru cumparator

    • Societatea AbaProd SRL, avand ca obiect de activitate productia de imbracaminte, platitoare de impozit pe profit si TVA, a livrat catre Eva SRL produse finite cu incasare pe masura vanzarii, in doua transe: o livrare in luna decembrie N-1, in valoare de 1.000 lei + TVA (cost de productie 600 lei) si o livrare in luna ianuarie N, de 2.000 lei + TVA (cost de productie 1.400 lei). In luna ianuarie, clientul a achitat contravaloarea a 50% din produsele vandute. In luna iunie N, clientul i...» citeste mai departe aici

Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT
Raportul Special
"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X