Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
email
Codul Fiscal 2018 - 11 modificari majore analizate si explicate

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"Codul Fiscal 2018 - 11 modificari majore analizate si explicate"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Ghid Practic pentru contabili

Analiza revolutiei fiscale: iata cum au fost firmele romanesti afectate!

Analiza revolutiei fiscale: iata cum au fost firmele romanesti afectate!
imm-urirevolutie fiscalacotributii sociale

Revolutia fiscala anuntata de Guvern a starnit numeroase controverse in randul firmelor romanesti. Modificarea cadrului legal a avut numeroase consecinte sociale si economice, dupa cum reiese si dintr-o analiza realizata de catre CNIPMMR (Consiliul National al Intreprinderilor Private Mici si Mijlocii din Romania).

Institutia a a realizat in perioada 07-16 februarie 2018 un sondaj sub forma unui chestionar aplicat pe site-ul www.cnipmmr.ro, pe portalul www.immromania.ro si la nivelul membrilor CNIPMMR referitoare la  efectele cresterii salariului minim la 1900 lei, trecerii contributiilor la salariat si cresterii contributiilor pentru salariatii cu timp partial.

Respondentii, aflati in numar de 1752, au fost in proportie de 71,4 % microintreprinderi, 13,4 % intreprinderi mici, 11,9% intreprinderi mijlocii si 3,3% ONG-uri si alte forme juridice.

 Din cei 1752 de respondenti, 57,9% au intre 1-5 salariati incadrati la salariul minim pe economie, 27,5% detin peste 10 salariati cu salariu minim pe economie iar restul de 14,6%din respondenti au intre 6 si 10 salariati incadrati la salariul minim pe economie.

Cand au fost intrebati daca punerea in aplicare a cresterii incepand cu 1 ianuarie 2018 a salariului minim pe economie de la 1.450 de lei la 1.900 de lei (crestere de 31,03%) a creat dificultati intreprinderii lor, 79,4% au raspuns pozitiv.

Totodata, 81,4% dintre respondenti au afirmat despre cresterea salariului minim pe economie ca a avut efecte de crestere a cheltuielilor de personal si pentru alte categorii de salariati din intreprinderea lor decat cei angajati la salariul minim.

Intrebati daca cresterea salariului minim pe economie incepand cu 1 ianuarie 2018 va avea ca efect disponibilizarea unor salariati, 49,9% au raspuns pozitiv.

Dintre cei care au raspuns pozitiv, 91,3% au mentionat ca vor disponibiliza intre 1 si 5 salariati,  6,1% intre 5 si 10, doar 2,4% urmand a disponibiliza peste 10 salariati.

In ceea ce priveste dificultatile intampinate de catre respondenti in stabilirea/ negocierea/ aplicarea trecerii contributiilor la salariat, 58,6% au raspuns ca au intampinat dificultati in trecerea contributiilor.

Astfel, pentru trecerea contributiilor la salariat, respondentii au aplicat urmatoarele masuri:
72,2% – Cresterea salariilor pentru compensarea in totalitate a trecerii contributiilor de la angajator la salariat


Manualul mijloacelor fixe 2018
Manualul mijloacelor fixe 2018

Vezi detalii

Caiet de practica pentru stagiarii CECCAR
Caiet de practica pentru stagiarii CECCAR

Vezi detalii

Protectia Datelor cu Caracter Personal. Ghid pentru contabili
Protectia Datelor cu Caracter Personal. Ghid pentru contabili

Vezi detalii



13,3% – Acordare de prime lunare

12,9% – Cresterea salariilor pentru compensarea partiala a trecerii contributiilor de la angajator la salariat

1,6% – Alte masuri

Intrebati cati salariati din societate sunt incadrati cu timp partial, 93% au raspuns ca intre 1-5 salariati, 4,3% au intre 5-10 salariati si 2,6% au peste 10 salariati.


Totodata, 81,2% din respondenti au mentionat ca punerea in aplicare a cresterii contributiilor sociale pentru salariatii cu timp partial la nivelul salariul de baza minim brut pe tara a creat dificultati intreprinderii lor.

Mai mult de atat, 68,7% dintre respondenti au mentionat ca, de la 1.01.2018, s-au confruntat cu situatia de a avea salariati cu timp partial (cu 1-2 ore/zi) cu salarii mai mici decat cuantumul contributiilor sociale aferente intregului salariu de baza minim brut pe tara (665 lei).

In ceea ce priveste masurile aplicate in cazul cresterii contributiilor sociale pentru salariatii cu timp partial, au fost mentionate:

49,1% – Cresterea salariilor pentru compensarea in totalitate a trecerii contributiilor de la angajator la salariat

39,8% – Restructurari/concedieri

6,7% – Cresterea salariilor pentru compensarea partiala a trecerii contributiilor de la angajator la salariat

4,4% – Alte masuri

In ceea ce priveste masurile aplicate in cazul cresterii contributiilor sociale pentru salariatii cu timp partial, au fost mentionate:

49,1% – Cresterea salariilor pentru compensarea in totalitate a trecerii contributiilor de la angajator la salariat

39,8% – Restructurari/concedieri

6,7% – Cresterea salariilor pentru compensarea partiala a trecerii contributiilor de la angajator la salariat

4,4% – Alte masuri

Intrebati “Ce dificultati/probleme ati intampinat in aplicarea reformelor privind salariul minim, cresterea contributiilor sociale pentru salariatii cu timp partial si trecerea contributiilor la salariat?”, respondentii au raspuns cu:

64,8% – Cresterea birocratiei pentru angajator;
63,8% – Efort semnificativ de implementare a reformelor (modificarea tuturor contractelor individuale de munca, inregistrare in REVISAL, negocieri, etc.);
61,1% – Cresterea cheltuielilor de personal pentru salariatii angajati cu salariul minim brut pe tara, raportat la cresterea lui la 1900 lei;
50,3% – Timpul foarte scurt stabilit pentru implementare;
49,7% – Cresterea cheltuielilor administrative, privind actualizarea programelor informatice;
47,7% – Birocratia foarte mare a negocierilor colective;
38,9% – Cresterea cheltuielilor de personal datorita trecerii contributiilor la salariat si instituirea noii contributii sociale asiguratorie pentru munca;
38,7% – Necesitatea unor restructurari (concedieri individuale sau colective);
30,4% – Cresterea cheltuielilor de personal pentru toti salariatii din unitate;
9,3% – Probleme de asigurare a competitivitatii si derularii contractelor la export, generate de cresterea cheltuielilor salariale, contracte deja negociate la export pentru 2018.

In plus, 68,7% dintre respondenti au mentionat ca, de la 1.01.2018, s-au confruntat cu situatia de a avea salariati cu timp partial (cu 1-2 ore/zi) cu salarii mai mici decat cuantumul contributiilor sociale aferente intregului salariu de baza minim brut pe tara (665 lei).

De asemenea, in proportie de 93,3%, respondentii au mentionat ca, per ansamblu, reformele privind cresterea salariului minim, trecerea contributiilor la salariat si cresterea contributiilor pentru salariatii cu timp partial au generat efecte negative.


II. NOTA INTREPRINZATORILOR PENTRU REFORMELE ADOPTATE

Intrebati “Ce nota ati da pentru reformele adoptate privind crestereasalariului minim, trecereacontributiilor la salariat si cresterea contributiilor pentru salariatii cu timp partial? (1 – minim, 10 – maxim)”, respondentii au evaluat cu note foarte mici masurile respective:

NOTA mediului de afaceri pentru cresterea salariului minim de la 1.450 de lei la 1.900 de lei









III. IMPACTUL REVOLUTIEI FISCALE ASUPRA MEDIULUI DE AFACERI

In 2017, cadrul legislativ a fost major modificat, fiind adoptate 1.388 acte normative(cu exceptia ordinelor ministerelor), din care prin 11 acte normative, au fost modificate/completate 290 de articole din Codul fiscal, ceea ce a generat efecte multiple negative asupra IMM-urilor:

    • Cresterea fiscalitatii (cresterea contributiilor la pensii si sanatate la nivelul salariului minim brut pe tara garantat in plata, pentru toti salariatii, inclusiv pentru persoanele care au incheiate contracte de munca cu timp partial);

    • Cresterea birocratiei pentru toti contribuabilii si toti angajatorii;

    • Efort semnificativ de implementare a reformelor (modificarea tuturor contractelor individuale de munca, inregistrare in REVISAL, negocieri colective, etc.);

    • Cresterea cheltuielilor de personal;

    • Dificultati importante de implementare datorate timpul foarte scurt stabilit pentru aplicare;

    • Cresterea cheltuielilor administrative, privind actualizarea programelor informatice;

    • Necesitatea unor restructurari (concedieri individuale sau colective);

    • Probleme de asigurare a competitivitatii si derularii contractelor la export, generate de cresterea cheltuielilor salariale, contracte deja negociate la export inainte de 01.01.2018.

Modificarea cadrului legal are implicatii multiple sociale si economice, CNIPMMR solicitand ca in 2018, pentru adoptarea unui act normativ sa fie respectate principiile reglementarii inteligente:

    • un proces decizional deschis si transparent;
    • un dialog social calitativ;
    • evaluarea in mod sistematic a impactul legislatiei asupra IMM-urilor, realizarea „testului IMM” si aplicarea principiul „Ganditi intai la scara mica” nu numai in legislatie, ci si la procedurile administrative care afecteaza IMM-urile;
    • o sarcina administrativa mai redusa, costuri mai mici si norme mai simple si mai usor de inteles;
    • cadru legal stabil, predictibil si rezonabil;
    • asigurarea separatiei puterilor in stat, cu rolul prioritar al Parlamentului ca putere legislativa;
    • restabilirea increderii in sistemul fiscal, conditie esentiala pentru investitori;
    • respectarea principiilor fiscalitatii: modificarea Codului fiscal “prin lege, care intra in vigoare in termen de minimum 6 luni de la publicarea in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I” si predictibilitatii impunerii fiscale, cu asigurarea “stabilitatii impozitelor, taxelor si contributiilor obligatorii”, “pentru o perioada de timp de cel putin un an, in care nu pot interveni modificari in sensul majorarii sau introducerii de noi impozite, taxe si contributii obligatorii”;
    • termene adecvate pentru informarea IMM-urilor si asigurarea adaptarii la noile masuri;
    • prezentarea anual, la o data prestabilita, a planificarii anticipate a legislatiei referitoare la intreprinderi care va intra in vigoare in cursul urmatoarei perioade bugetare;
    • consultarea organizatiilor reprezentative pentru IMM-uri, care sa beneficieze de un „drept la replica” inainte de publicarea definitiva a proierctelor normative;
    • luarea masurilor necesare si asigurarea trecerii la etapa „Actionati mai intai la scara mica”;
    • masuri de preventie corespunzatoare;
    • respectarea principiului constitutional al asezarii juste a sarcinilor fiscale, care reprezinta o garantie a principiului egalitatii in materie fiscala, potrivit dispozitiilor art. 56 alin. (2) din Constitutia Romaniei: „Sistemul legal de impuneri trebuie sa asigure asezarea justa a sarcinilor fiscale”  si eliminarea reglementarilor prin care se stabilesc cote obligatorii de contributii mai mari decat veniturile.

 

Sursa: cnipmmr.ro

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
imm-urirevolutie fiscalacotributii sociale

Ti-a placut acest articol? Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!

Data aparitiei: 23 Martie 2018


Votati articolul "Analiza revolutiei fiscale: iata cum au fost firmele romanesti afectate!":
Rating:

Nota: 4.71 din 5 din 7 voturi


ClubContabilitate.ro - intrebarea zilei

Semnatura bilant 2014 de economist sau contabil sef?

Intrebare: Legat de prevederile de mai jos, daca o persoana angajata in postul de economist are printre atributiile fisei de post ca intocmeste si bilantul contabil, dar de organizarea si conducerea contabilitatii se ocupa directorul financiar este legal a fi semnat bilantul la 31.12.2014 de catre economist?
Sau trebuie schimbata functia acestuia in contabil-sef?

CAP. II
Organizarea si conducerea contabilitatii
ART. 10
(2) ''Prin persoana imputernicita sa indeplineasca functia de director economic sau contabil-sef se intelege o persoana angajata potrivit legii si care are atributii privind conducerea contabilitatii entitatii.''

Raspuns: Schimbarea functiei presupune si modificarea fisei postului dar presupune si calificarea sau...... » citeste tot raspunsul aici

Alte articole publicate in data de 23 Martie 2018 ARTICOLE SIMILARE

Opinia ta conteaza! Scrie-ne mai jos ce parere ai despre acest subiect dar si ce alte subiecte din domeniu te intereseaza si ai dori sa scriem despre ele!


Daca ai intrebari care necesita consultanta in contabilitate, le poti adresa pe www.PortalContabilitate.ro sau www.ClubContabilitate.ro. Va multumim!


X
user
user

Intrebare antispam: 5 + 1 =
  Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Adauga acest articol in site-ul tau

Subiectele saptamanii

  • Diurna neimpozabila pentru deplasarile in tara. Au aparut noi reguli!

    • In Monitorul Oficial nr. 797 de miercuri, 18 septembrie 2018,  a fost publicata H.G. nr. 714/2018 privind drepturile si obligatiile personalului autoritatilor si institutiilor publice pe perioada delegarii si detasarii in alta localitate, precum si in cazul deplasarii in interesul serviciului. Aceasta hotarare se va aplica incepand cu 1 ianuarie 2019, data la care vor intra in vigoare noi reguli pentru personalul din instituțiile publice ce se află în d...» citeste mai departe aici

  • Salariul nimim va creste, din 2019, cu 150 lei

    • Salariul minim va creste cu 150 lei, ajungand la 2050 lei, de anul viitor, potrivit unui act normativ ce urmeaza sa fie elaborat de Guvern, avand in vedere ca se lucreaza la bugetul de stat pe 2019, a declarat Bogdan Hossu, Confederatiei Sindicale "Cartel Alfa". Joi, Bogdan Hossu, la iesirea de la discutiile purtate cu premierul Viorica Dancila, de la Palatul Victoria, in cadrul Consiliului National Tripartit, a declarat ca se va face o hotarare de...» citeste mai departe aici

  • 25 septembrie este termen limita. Iata ce declaratii trebuie sa depuneti pana marti!

    • Marti, 25 septembrie, este termen limita pentru depunerea a noua declaratii fiscale, dar si pentru plata anumitor taxe extrem de importante, potrivit calendarului fiscal ANAF realizat pe luna septembrie. Iata mai jos lista cu cele noua declaratii fiscale ce trebuie depuse pana la termenul de 25 septembrie, dar si ce taxe si impozite trebuie a...» citeste mai departe aici

  • Inregistrare in scopuri de TVA. Care sunt consecintele anularii!

    • Vom dezbate in randurile de mai jos ce consecinte poate sa suporte o firma inregistrata in scopuri de TVA care isi suspenda activitatea si si-o reia mai tarziu, cu ajutorul specialistului nostru in contabilitate. Luam drept exemplu cazul unei firme care si-a suspendat activitatea la Registrul comertului in anul 2010. Atunci ANAF anuleaza inregistrarea in scopuri de TVA din oficiu conform art.153 alin. (9) lit.b) din respectiva perioada. In cursul anului 2018...» citeste mai departe aici

  • Repartizarea trimestriala a dividendelor – avantaje si dezavantaje

    • Incepand cu trimestrul III al anului 2018, conform modificarilor aduse prin Legea nr. 163/2018 societatile, societatile/companiile nationale, regiile autonome, institutele nationale de cercetare-dezvoltare, societatile cooperatiste  pot opta pentru repartizarea trimestriala de dividende. Conform modificaril...» citeste mai departe aici

Newsletter zilnic GRATUIT

Codul Fiscal 2018 - 11 modificari majore analizate si explicate
Aboneaza-te la newsletterul Contabilul.ro si primesti gratuit Raportul special "Codul Fiscal 2018 - 11 modificari majore analizate si explicate".
Stiri si analize economice
SATI

Atentie, Contabili!

Codul Fiscal 2018 - modificarile legii
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCA GRATUIT Raportul Special
"Codul Fiscal 2018 - 11 modificari majore analizate si explicate"


email
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Te simti norocos?

Apasa START pentru a alege CADOUL tau!