Atentie, Contabili!
Cititi si descoperiti toate noutatile fiscale care va afecteaza activitatea!
Descarcati gratuit Raportul Special -
"Codul Fiscal: noile Proceduri Contabile modificate in 2014"

Da, vreau sa primesc newsletterul zilnic cu informatii si oferte contabile

Stiri si analize economice
Arhiva
Aplicarea Ordonantei 30 din 2011 pentru impozite si taxe locale



detalii aici

Cauti un loc de munca?


Calculeaza salarizare
Salariul Dvs.
Persoane in intretinere
Pentru calculul detaliat apasati aici
Firme de contabilitate
ANGEL ACCOUNTING SERVICES SRL
Satu Mare
Societate membra CECCAR, oferim servicii complete ...
1 SFERO SRL
Cluj Napoca
SFERO SRL este o societate de contabilitate,audit ...
Vezi firme de contabilitate Firme audit
2 SFERO SRL
Cluj Napoca
SFERO SRL este o societate de contabilitate,audit ...
ANDERSSEN CONSULTING GROUP
Bucuresti
Anderssen Consulting este o firma de consultanta c...
Vezi firme de audit Contabili particulari
3 SFERO SRL
Cluj Napoca
SFERO SRL este o societate de contabilitate,audit ...
ANDREEA SUCIU
Cluj Napoca
Expert contabil, PFA, ofer seriozitate si profesio...
Vezi contabili particulari

Contabilul.ro arrow Contabilitate 2.6. Scutiri si exceptari la plata accizelor


2.6. Scutiri si exceptari la plata accizelor



Cuvinte cheie:
  • situatii
  • moduri de acordare a scutirii
  • certificat de scutire
  • utilizarea certificatului de scutire
  • cazuri/conditii scutire
  • documentatie
  • autorizatia de utilizator final
  • scutiri la uleiuri minerale
  • distribuitori agreati
  • decont de accize
  • destinatia autorizatiei
  • aprovizionarea la punctul de lucru
  • documentatie insotitoare
  • persoane fizice
Codul fiscal prevede o serie de scutiri si exceptari de la plata accizelor, care pot avea caracter general (aplicabile tuturor categoriilor de produse supuse accizelor armonizate) sau sunt specifice unor anumite grupe de produse.

1. SCUTIRI CU CARACTER GENERAL

Produsele supuse accizelor armonizate sunt scutite de la plata accizelor atunci cand:
sunt livrate in contextul relatiilor consulare sau diplomatice;
b) sunt destinate organizatiilor internationale recunoscute ca atare de catre autoritatile publice ale Romaniei, in limitele si in conditiile stabilite prin conventiile internationale, care pun bazele acestor organizatii sau prin acorduri incheiate la nivel statal sau guvernamental;
c) sunt destinate fortelor armate apartinand oricarui stat-parte la Tratatul Atlanticului de Nord, cu exceptia Fortelor Armate ale Romaniei; d) sunt livrate la rezerva de stat si rezerva de mobilizare, pe perioada in care au acest regim.
Scutirea de la plata accizelor se acorda direct sau prin restituirea accizelor achitate la achizitionarea produselor accizabile (scutire indirecta), dupa cum urmeaza:
Pentru produsele accizabile, altele decat uleiurile minerale utilizate drept combustibili sau carburanti, scutirea se acorda direct, atunci cand acestea sunt livrate de catre antrepozitul fiscal pentru destinatiile prezentate mai sus.
In cazul uleiurilor minerale utilizate drept combustibili sau carburanti si care au destinatiile mentionate la literele a) – c), scutirea se acorda prin restituirea accizelor achitate la achizitionarea acestora.
In toate situatiile de scutire de la plata accizelor (atat directa, cat si indirecta), aceasta se acorda beneficiarului pe baza certificatului de scutire al carui model este redat in sectiunea „Formulare specifice“.
Certificatul de scutire se obtine de catre beneficiar de la autoritatea fiscala teritoriala, pe baza unei cereri in care va mentiona statutul pe care il are si, totodata, va fundamenta cantitatea ce urmeaza sa o achizitioneze in regim de scutire. Autoritatea fiscala teritoriala poate cere solicitantului, in vederea intocmirii documentatiei necesare eliberarii certificatului, orice informatii si acte pe care le considera necesare.
Prin autoritate fiscala teritoriala se intelege, dupa caz, directiile generale ale finantelor publice judetene sau a municipiului Bucuresti ori directia generala de administrare a marilor contribuabili.

1. SCUTIRI CU CARACTER GENERAL

Produsele supuse accizelor armonizate sunt scutite de la plata accizelor atunci cand:
sunt livrate in contextul relatiilor consulare sau diplomatice;
b) sunt destinate organizatiilor internationale recunoscute ca atare de catre autoritatile publice ale Romaniei, in limitele si in conditiile stabilite prin conventiile internationale, care pun bazele acestor organizatii sau prin acorduri incheiate la nivel statal sau guvernamental;
c) sunt destinate fortelor armate apartinand oricarui stat-parte la Tratatul Atlanticului de Nord, cu exceptia Fortelor Armate ale Romaniei; d) sunt livrate la rezerva de stat si rezerva de mobilizare, pe perioada in care au acest regim.
Scutirea de la plata accizelor se acorda direct sau prin restituirea accizelor achitate la achizitionarea produselor accizabile (scutire indirecta), dupa cum urmeaza:
Pentru produsele accizabile, altele decat uleiurile minerale utilizate drept combustibili sau carburanti, scutirea se acorda direct, atunci cand acestea sunt livrate de catre antrepozitul fiscal pentru destinatiile prezentate mai sus.
In cazul uleiurilor minerale utilizate drept combustibili sau carburanti si care au destinatiile mentionate la literele a) – c), scutirea se acorda prin restituirea accizelor achitate la achizitionarea acestora.
In toate situatiile de scutire de la plata accizelor (atat directa, cat si indirecta), aceasta se acorda beneficiarului pe baza certificatului de scutire al carui model este redat in sectiunea „Formulare specifice“.

Circulara Contabilului Roman
Circulara Contabilului Roman

Vezi detalii

Cartea Verde a Contabilitatii Institutiilor Publice
Cartea Verde a Contabilitatii Institutiilor Publice

Vezi detalii



Certificatul de scutire se obtine de catre beneficiar de la autoritatea fiscala teritoriala, pe baza unei cereri in care va mentiona statutul pe care il are si, totodata, va fundamenta cantitatea ce urmeaza sa o achizitioneze in regim de scutire. Autoritatea fiscala teritoriala poate cere solicitantului, in vederea intocmirii documentatiei necesare eliberarii certificatului, orice informatii si acte pe care le considera necesare.
Prin autoritate fiscala teritoriala se intelege, dupa caz, directiile generale ale finantelor publice judetene sau a municipiului Bucuresti ori directia generala de administrare a marilor contribuabili.

IMPORTANT

Certificatul de scutire de la plata accizelor se emite in trei exemplare. La momentul efectuarii primei operatiuni, beneficiarul va transmite exemplarele doi si trei ale certificatului catre antrepozitul fiscal expeditor si va pastra primul exemplar. In cazul in care aprovizionarea se face de la mai multe antrepozite fiscale, beneficiarului i se va emite cate un certificat de scutire pentru fiecare antrepozit fiscal expeditor in parte.
Antrepozitul fiscal va pastra exemplarul trei al certificatului de scutire de la plata accizelor, iar exemplarul al doilea va fi utilizat drept document administrativ de insotire pentru toate operatiunile ce se vor derula.
Beneficiarul scutirii are obligatia sa solicite autoritatii fiscale teritoriale emitente a certificatului de scutire ca, in maximum 24 de ore de la primirea produselor accizabile, sa confirme cantitatea primita pe exemplarul utilizat drept document administrativ de insotire. Dupa confirmare, beneficiarul trebuie sa transmita o copie a acestui document antrepozitului fiscal expeditor.

ATENTIE !

Daca antrepozitul fiscal expeditor nu primeste in termen de 30 de zile de la expedierea produsului copia documentului administrativ de insotire cu confirmarea corespunzatoare a cantitatilor de produse accizabile primite, operatiunea in cauza este considerata eliberare pentru consum si scutirea nu se mai aplica.

Ca o exceptie de la plata accizelor, legea prevede faptul ca:
Accizele nu se aplica pentru importul de produse accizabile aflate in bagajul calatorilor si al altor persoane fizice, cu domiciliul in Romania sau in strainatate, in limitele si in conformitate cu cerintele prevazute de legislatia vamala in vigoare.

2. SCUTIRI DE LA PLATA ACCIZELOR IN CAZUL ALCOOLULUI ETILIC SI
AL ALTOR PRODUSE ALCOOLICE


Alcoolul etilic si alte produse alcoolice pentru care, potrivit legii, se datoreaza accize, sunt scutite de la plata acestor taxe atunci cand sunt:
a) denaturate conform prescriptiilor legale si utilizate pentru producerea de produse
care nu sunt destinate consumului uman.
Prin Ordonanta Guvernului nr. 83/2004, cu aplicabilitate de la 1 ianuarie 2005,
scutirea pentru alcoolul etilic si alte produse alcoolice denaturate se va aplica in
cazul in care acestea vor fi:

– complet denaturate, conform prescriptiilor legale;
– denaturate si utilizate pentru producerea de produse care nu sunt destinate con
sumului uman;
ATENTIE !

Produsele admise a fi utilizate pentru denaturarea alcoolului sunt:
– pentru alcoolul etilic tehnic: violet de metil in concentratie de 0,6-1,2 g la 1.000 litri, alcooli superiori in concentratie de 0,2-0,5 kg/1.000 litri sau benzina de extractie in concentratie de 0,4-1 kg/1.000 litri;
– pentru alcoolul etilic utilizat in cosmetica: fenolftaleina in concentratie de 10-40 g/1.000 litri;
– pentru alcoolul sanitar: salicilat de etil sau salicilat de metil in concentratie de 0,2-1 kg/1.000 litri si albastru de metil in concentratie de 2-5 g/1.000 litri.
b) utilizate pentru producerea otetului. Prin Ordonanta Guvernului nr. 83/2004, s-a
specificat si codul tarifar pentru acest produs, si anume NC 2209;

c) utilizate pentru producerea de medicamente;
d) utilizate pentru producerea de arome alimentare, pentru alimente sau bauturi nealcoolice ce au o concentratie ce nu depaseste 1,2% in volum. Pentru o mai buna intelegere a sferei de aplicare a acestei scutiri, prin Ordonanta Guvernului nr. 83/2004, textul mentionat mai sus a fost reformulat astfel: „utilizate pentru producerea de arome alimentare ce au o concentratie ce nu depaseste 1,2% in volum, destinate prepararii de alimente sau bauturi nealcoolice“;
e) utilizate in scop medical in spitale si farmacii;
f) utilizate direct sau ca element al produselor semifabricate pentru producerea de ali-mente cu sau fara crema, cu conditia ca in fiecare caz concentratia de alcool sa nu depaseasca 8,5 litri de alcool pur la 100 kg de produs ce intra in compozitia ciocolatei si 5 litri de alcool pur la 100 kg de produs ce intra in compozitia altor produse;
g) esantioane pentru analiza sau teste de productie necesare sau in scopuri stiintifice;
h) utilizate in procedee de fabricatie, cu conditia ca produsul finit sa nu contina alcool;
i) utilizate pentru producerea unui element care nu este supus accizei;
j) utilizate in industria cosmetica.

In toate situatiile prezentate mai sus, scutirea de la plata accizelor se acorda numai utilizatorului, cu conditia ca acesta sa se aprovizioneze direct de la un antrepozit fiscal de productie sau de la un importator.
Depozitele farmaceutice beneficiaza de scutire de la plata accizelor pentru alcoolul achizitionat si livrat direct catre spitale si farmacii si intocmesc catre acesti beneficiari facturi in care este inscrisa valoarea produselor la preturi ce nu includ accizele.
Totodata, in cazul esantioanelor pentru analiza sau teste de productie necesare sau in scopuri stiintifice, precum si in cazul antrepozitarilor autorizati care functioneaza in sistem integrat si care se incadreaza in situatiile pentru care, prin lege, este prevazuta scutirea de la plata accizelor, scutirea se acorda direct.
Pentru celelalte situatii enumerate mai sus, scutirea se acorda prin compensare si/sau restituire, dupa caz, potrivit prevederilor Codului de procedura fiscala.
In toate cazurile de scutire, aceasta se acorda pe baza decontului de scutire de accize, insotit de:
-autorizatia de utilizator final
Aceasta autorizatie se elibereaza si in cazul antrepozitarilor autorizati care functioneaza in sistem integrat.
Autorizatia de utilizator final se elibereaza de catre autoritatea fiscala teritoriala la cererea scrisa a beneficiarului. La cerere, se anexaza actul de constituire din care sa rezulte ca societatea desfasoara o activitate care necesita consumul de alcool etilic si de alte produse alcoolice, precum si fundamentarea cantitatii ce urmeaza a fi achizitionata in regim de scutire de plata accizelor. Autoritatea fiscala poate sa solicite orice infor-matie si documente pe care le considera necesare pentru eliberarea autorizatiei.
Prin autoritate fiscala teritoriala se intelege, dupa caz, directiile generale ale finante-lor publice judetene sau a municipiului Bucuresti ori directia generala de administrare a marilor contribuabili.
Autorizatia de utilizator final al carei model se regaseste in sectiunea „Formulare specifice“ se emite in trei exemplare:
– primul exemplar se pastreaza de catre utilizatorul final;
– al doilea exemplar este utilizat ca document administrativ de insotire;
– al treilea exemplar se transmite si se pastreaza de catre antrepozitul fiscal expeditor.

ATENTIE !

Daca beneficiarul se aprovizioneaza de la mai multe antrepozite fiscale, autorizatia de utilizator final se emite pentru fiecare antrepozit fiscal expeditor in parte.
In momentul efectuarii primei operatiuni, beneficiarul trebuie sa transmita exemplarele 2 si 3 ale autorizatiei de utilizator final antrepozitului fiscal expeditor. Antrepozitul expeditor pastreaza exemplarul trei, iar exemplarul al doilea este utilizat ca document administrativ de insotire pentru toate operatiunile ce se deruleaza.
De fiecare data, la sosirea produsului accizabil, beneficiarul solicita autoritatii fiscale teritoriale emitente a autorizatiei, ca in maximum 24 de ore sa certifice pe exemplarul utilizat ca document administrativ de insotire cantitatea primita de beneficiar. Pentru operativitate, autoritatea fiscala teritoriala emitenta poate desemna un reprezentant al administratiei finantelor publice in raza careia este primit produsul, in vederea certificarii.
Dupa certificarea fiecarei operatiuni in autorizatia de utilizator final, beneficiarul transmite o copie a acesteia in termen de 6 zile catre antrepozitul fiscal expeditor. In cazul in care, in termen de 30 de zile de la expedierea produsului, antrepozitul fiscal expeditor nu primeste copia documentului certificat, acea operatiune se considera eliberare pentru consum si din acel moment acciza devine exigibila.

IMPORTANT:

In situatia in care beneficiarul are sucursale si puncte de lucru – ce utilizeaza alcool si produse alcoolice in scopuri pentru care, prin lege, se prevede scutire la plata accizelor – care sunt situate pe raza teritoriala a mai multor judete, elibera-rea autorizatiilor de utilizator final pentru acestea se face de catre autoritatea fiscala unde se afla in evidenta sediul social al beneficiarului.
-copia facturii de achizitie a alcoolului sau a altor produse alcoolice, dupa caz, in care acciza sa fie evidentiata separat

Exceptie face situatia scutirii directe aferenta esantioanelor pentru analiza sau teste de productie necesare sau in scopuri stiintifice, cand pe factura se inscrie „scutit de accize”;

-dovada platii accizelor catre antrepozitul fiscal expeditor sau importator, constandin documentul de plata confirmat de banca la care utilizatorul are contul deschis.

IMPORTANT

In cazul in care utilizatorul final isi recupereaza accizele platite la achizitionarea alcoolului sau a
altor produse alcoolice prin pretul/tariful practicat pentru activitatea desfasurata, scutirea nu se mai acorda.

3. SCUTIRI DE LA PLATA ACCIZELOR IN CAZUL ULEIURILOR MINERALE

Uleiurile minerale sunt scutite de la plata accizelor daca aprovizionarea se face de catre beneficiar direct de la un antrepozit fiscal de productie, de la un importator sau – pentru anumite categorii de produse – de la un distribuitor agreat, si cu conditia ca acestea sa aiba urmatoarele destinatii:
a) sa fie folosite in orice alt scop decat drept combustibil sau carburant;
b) sa fie livrate in vederea utilizarii drept carburant pentru aeronave, altele decat aviatia turistica in scop privat.
In vederea aplicarii scutirii de mai sus, Codul fiscal defineste aviatia turistica in scop privat ca reprezentand utilizarea unei aeronave, de catre proprietarul sau de catre persoana fizica sau juridica ce o detine cu titlu de inchiriere sau cu un alt titlu, in alte scopuri decat cele comerciale si in special altele decat transportul de persoane sau de marfuri sau prestari de servicii cu titlu oneros ori pentru nevoile autoritatilor publice;
c) sa fie livrate in vederea utilizarii drept carburant pentru navigatia maritima inter-nationala si pentru navigatia pe caile navigabile interioare, altele decat navigatiile de agrement in scop privat. Pentru aplicarea acestei scutiri, Codul fiscal expliciteaza notiunea de navigatie de agrement in scop privat, ca reprezentand utilizarea oricarei ambarcatiuni, de catre proprietarul sau de catre persoana fizica sau juridica ce o detine cu titlu de inchiriere sau cu un alt titlu, in alte scopuri decat cele comerciale si in special altele decat transportul de persoane sau de marfuri ori prestari de servicii cu titlu oneros sau pentru nevoile autoritatilor publice;
d) sa fie utilizate in cadrul productiei de electricitate si in centralele electrocalogene;
e) sa fie utilizate in scopul testarii aeronavelor si vapoarelor;scutire
f) sa fie injectate in furnale sau in alte agregate industriale in scop de reducere chimica, ca aditiv la cocsul utilizat drept combustibil principal;
g) sa fie destinate utilizarii drept combustibil pentru rezervorul standard al unui au-tovehicul cu motor ce intra in Romania;
h) sa fie acordate gratuit in scop de ajutor umanitar de la rezerva de stat sau rezerva de mobilizare;
i) sa fie utilizate drept combustibil pentru incalzirea spitalelor, sanatoriilor, azilelor de batrani si a orfelinatelor;
Uleiurile minerale sunt scutite de la plata accizelor daca aprovizionarea se face de catre beneficiar direct de la un antrepozit fiscal de productie, de la un importator sau – pentru anumite categorii de produse – de la un distribuitor agreat, si cu conditia ca acestea sa aiba urmatoarele destinatii:
a) sa fie folosite in orice alt scop decat drept combustibil sau carburant;
b) sa fie livrate in vederea utilizarii drept carburant pentru aeronave, altele decat aviatia turistica in scop privat.
In vederea aplicarii scutirii de mai sus, Codul fiscal defineste aviatia turistica in scop privat ca reprezentand utilizarea unei aeronave, de catre proprietarul sau de catre persoana fizica sau juridica ce o detine cu titlu de inchiriere sau cu un alt titlu, in alte scopuri decat cele comerciale si in special altele decat transportul de persoane sau de marfuri sau prestari de servicii cu titlu oneros ori pentru nevoile autoritatilor publice;
c) sa fie livrate in vederea utilizarii drept carburant pentru navigatia maritima inter-nationala si pentru navigatia pe caile navigabile interioare, altele decat navigatiile de agrement in scop privat. Pentru aplicarea acestei scutiri, Codul fiscal expliciteaza notiunea de navigatie de agrement in scop privat, ca reprezentand utilizarea oricarei ambarcatiuni, de catre proprietarul sau de catre persoana fizica sau juridica ce o detine cu titlu de inchiriere sau cu un alt titlu, in alte scopuri decat cele comerciale si in special altele decat transportul de persoane sau de marfuri ori prestari de servicii cu titlu oneros sau pentru nevoile autoritatilor publice;
d) sa fie utilizate in cadrul productiei de electricitate si in centralele electrocalogene;
e) sa fie utilizate in scopul testarii aeronavelor si vapoarelor;scutire
f) sa fie injectate in furnale sau in alte agregate industriale in scop de reducere chimica, ca aditiv la cocsul utilizat drept combustibil principal;
g) sa fie destinate utilizarii drept combustibil pentru rezervorul standard al unui au-tovehicul cu motor ce intra in Romania;
h) sa fie acordate gratuit in scop de ajutor umanitar de la rezerva de stat sau rezerva de mobilizare;
i) sa fie utilizate drept combustibil pentru incalzirea spitalelor, sanatoriilor, azilelor de batrani si a orfelinatelor;
 
IMPORTANT

Prin Ordonante Guvernului nr. 83/2004, cu aplicabilitate de la 1 ianuarie 2005, aceasta scutire a fost extinsa pentru toate institutiile de asistenta sociala, pentru institutiile de invatamant si lacasurile de cult.
j) sa fie utilizate de catre persoane fizice drept combustibil pentru incalzirea locuintelor;
k) sa fie utilizate drept combustibil in scop tehnologic sau pentru producerea de agent termic si apa calda. Scopul tehnologic reprezinta utilizarea uleiului mineral in procesul de productie, fara ca acesta sa se regaseasca in produsele finite rezultate. Exemplu: uleiurile minerale utilizate pentru functionarea instalatiilor de productie;
l) sa fie utilizate in scop industrial. Scopul industrial reprezinta utilizarea uleiului mineral ca materie prima pentru obtinerea unor produse in a caror componenta se va regasi la finalul procesului de fabricatie. Exemplu: uleiurile minerale utilizate in industria lacurilor si vopselelor;
m) sa fie utilizate drept combustibil neconventional (bio-diesel). Scutirea de la plata accizelor pentru uleiurile minerale se acorda beneficiarului in mod direct pentru situatiile prezentate la literele b) – j) si m), precum si pentru utilizarea uleiurilor minerale cu codul tarifar NC 2711 14 00 (etilena, propilena, butilena si butadiena) in scop industrial. Pentru cazurile expuse la literele a), k) si l), scutirea se acorda beneficiarului in mod indirect:
– prin compensare cu alte impozite si taxe datorate bugetului de stat;
– prin restituirea accizelor platite la momentul achizitionarii uleiurilor minerale, in conformitate cu prevederile Codului de procedura fiscala.
Distribuitori agreati de uleiuri minerale sunt:
pentru uleiuri minerale utilizate drept carburant pentru aeronave – detinatorii de certificate de autorizare ca distribuitor expres pentru produse aeronautice civile si contracte de prestari de servicii cu societati detinatoare de certificate de autorizare ca distribuitor expres pentru produse aeronautice civile. Certificatele de autorizare se elibereaza de Regia Autonoma „Autoritatea Aeronautica Civila Romana“;
pentru uleiurile minerale utilizate drept carburant pentru navigatia maritima internationala si pe caile navigabile interioare – detinatorii de certificate eliberate de autoritatea cu competenta in acest sens;
pentru gaz petrolier lichefiat – persoanele autorizate in calitate de unitati de deservire – conform prescriptiilor tehnice in vigoare, aprobate de ministerul de resort – si care detin in proprietate mijloace tehnice autorizate pentru distribuirea de gaz petrolier lichefiat;
pentru petrol lampant – statiile de distributie care sunt dotate cu pompe distincte doar pentru distribuirea petrolului lampant.
Pentru a putea obtine scutirea de la plata accizelor – cu exceptia situatiei mentionate la lit. g) – beneficiarul trebuie sa depuna la autoritatea fiscala teritoriala un decont de accize, insotit de:
-autorizatia de utilizator final
Intrucat, potrivit Codului fiscal, consumul de uleiuri minerale in incinta unui loc de productie de uleiuri minerale nu este considerat fapt generator de accize atunci cand este efectuat in scop de productie, au obligatia sa solicite autorizatie de utilizator final si antrepozitarii autorizati aflati in aceasta situatie. Daca consumul de uleiuri minerale in incinta unui antrepozit fiscal de productie de uleiuri minerale se efectueaza in alt scop decat cel de productie, si in special pentru propulsia vehiculelor, acest fapt este generator de accize.
Potrivit normelor metodologice de aplicare a Codului fiscal, obligatia solicitarii si detinerii autorizatiei de utilizator final revine si beneficiarilor de uleiuri minerale neac-cizabile rezultate din prelucrarea titeiului sau a altor materii prime care au punctul de inflamabilitate sub 85 grade Celsius.

IMPORTANT:

In cazul in care beneficiarul se aprovizioneaza cu uleiuri minerale de la un distribuitor agreat, obligatia detinerii autorizatiei de utilizator final revine atat distribuitorului, cat si beneficiarului de uleiuri minerale.
In cazul in care beneficiarul se aprovizioneaza cu uleiuri minerale de la un distribuitor agreat, obligatia detinerii autorizatiei de utilizator final revine atat distribuitorului, cat si beneficiarului de uleiuri minerale.

Exemplu:

Un antrepozit fiscal de productie livreaza gaz petrolier lichefiat unei societati care, in calitate de distribuitor agreat, livreaza produsul in cauza unei societati ce il utilizeaza in scop tehnologic. Acestei situatii ii poate fi aplicabila scutirea indirecta prevazuta la art. 201 alin. (1) lit. k) din Codul fiscal. Obligatia detinerii autorizatiei de utilizator final revine atat distribuitorului agreat, cat si utilizatorului final. Antrepozitul fiscal va livra distribuitorului agreat uleiul mineral la preturi ce includ accizele. Distribuitorul agreat va livra societatii beneficiare gazul petrolier lichefiat tot la preturi cu accize. Accizele vor fi inscrise in mod distinct de catre distribuitorul agreat pe factura fiscala speciala. Utilizatorul final va fi cel care va solicita autoritatii fiscale teritoriale compensarea/restituirea accizelor aferente cantitatilor de uleiuri minerale utilizate in scopul pentru care a fost acordata scutirea.
Un antrepozit fiscal de productie livreaza unui distribuitor agreat gaz petrolier lichefiat. Distribuitorul livreaza uleiul mineral in discutie unui spital, spre a fi utilizat drept combustibil pentru incalzire. Ca si in exemplul de mai sus, atat distribuitorul agreat, cat si spitalul vor solicita autoritatilor fiscale teritoriale eliberarea autorizatiilor de utilizator final. Situatia prezentata se incadreaza in prevederile art. 201 alin. (1) lit. i) din Codul fiscal, caz in care scutirea de la plata accizelor se acorda direct.
Antrepozitul fiscal livreaza distribuitorului agreat uleiul mineral la preturi ce includ accizele. Distribuitorul agreat livreaza spitalului produsul accizabil la preturi fara accize. In acest caz, distribuitorul agreat solicita autoritatii fiscale compensarea/restituirea accizelor aferente cantitatilor livrate in regim de scutire.
Autorizatia de utilizator final se elibereaza de catre autoritatea fiscala teritoriala la cererea scrisa a contribuabililor (altii decat persoane fizice). Cererea va fi insotita de actul de constituire din care sa rezulte ca societatea desfasoara o activitate ce necesita achizitionarea de uleiuri minerale. Totodata solicitantul va fundamenta cantitatea de uleiuri minerale ce urmeaza a fi achizitionata in regim de scutire de plata accizelor.
In plus fata de cele mentionate mai sus, autoritatea fiscala poate solicita orice informatie si documente pe care le considera necesare pentru eliberarea autorizatiei.
In intelesul normelor metodologice de aplicare a prevederilor Codului fiscal privind accizele, prin autoritate fiscala teritoriala se intelege, dupa caz, directiile generale ale finantelor publice judetene sau a municipiului Bucuresti ori directia generala de administrare a marilor contribuabili.

IMPORTANT:
IMPORTANT:

Daca beneficiarul se aprovizioneaza de la mai multe antrepozite fiscale sau de la mai multi importatori sau distribuitori agreati, va solicita autoritatii fiscale teritoriale eliberarea a cate unei autorizatii de utilizator final pentru fiecare situatie in parte.
In situatia in care beneficiarul are sucursale si puncte de lucru – ce utilizeaza uleiuri minerale in scopuri pentru care, prin lege, se prevede scutire la plata accizelor – care sunt situate pe raza teritoriala a mai multor judete, eliberarea autorizatiilor de utilizator final pentru acestea se face de catre autoritatea fiscala unde se afla in evidenta sediul social al beneficiarului.
Autorizatia de utilizator final se emite in trei exemplare, cu urmatoarele destinatii: – la momentul efectuarii primei operatiuni, beneficiarul transmite exemplarele doi si trei ale autorizatiei de utilizator final catre expeditorul produsului accizabil (care poate fi antrepozit fiscal, importator sau distribuitor agreat) si care pastreaza exem-plarul al treilea; – exemplarul doi va fi utilizat ca document administrativ de insotire pentru toate operatiunile ce se vor derula.
De fiecare data la sosirea produsului accizabil, beneficiarul are obligatia sa solicite autoritatii fiscale teritoriale emitente a autorizatiei, ca in maximum 24 de ore de la primirea produselor sa certifice pe exemplarul utilizat ca document administrativ de insotire cantitatea receptionata.
Intrucat aprovizionarea cu uleiuri minerale poate fi facuta la punctul de lucru al beneficiarului, iar autorizatia de utilizator final – asa cum am explicat mai sus – este eliberata de catre organul fiscal in a carui raza teritoriala isi are acesta sediul social, pentru operativitate, autoritatea fiscala teritoriala emitenta poate desemna un reprezentant al administratiei finantelor publice in raza careia este primit produsul.
Dupa certificarea fiecarei operatiuni in autorizatia de utilizator final, beneficiarul va transmite o copie a acesteia in termen de 6 zile catre antrepozitul fiscal expeditor.
In situatia in care in termen de 30 de zile de la expedierea produsului, antrepozitul fiscal expeditor nu primeste copia documentului certificat, acea operatiune se considera eliberare pentru consum si din acel moment acciza devine exigibila.

IMPORTANT:

Daca beneficiarul se aprovizioneaza de la mai multe antrepozite fiscale sau de la mai multi importatori sau distribuitori agreati, va solicita autoritatii fiscale teritoriale eliberarea a cate unei autorizatii de utilizator final pentru fiecare situatie in parte.
In situatia in care beneficiarul are sucursale si puncte de lucru – ce utilizeaza uleiuri minerale in scopuri pentru care, prin lege, se prevede scutire la plata accizelor – care sunt situate pe raza teritoriala a mai multor judete, eliberarea autorizatiilor de utilizator final pentru acestea se face de catre autoritatea fiscala unde se afla in evidenta sediul social al beneficiarului.
Autorizatia de utilizator final se emite in trei exemplare, cu urmatoarele destinatii: – la momentul efectuarii primei operatiuni, beneficiarul transmite exemplarele doi si trei ale autorizatiei de utilizator final catre expeditorul produsului accizabil (care poate fi antrepozit fiscal, importator sau distribuitor agreat) si care pastreaza exem-plarul al treilea; – exemplarul doi va fi utilizat ca document administrativ de insotire pentru toate operatiunile ce se vor derula.
De fiecare data la sosirea produsului accizabil, beneficiarul are obligatia sa solicite autoritatii fiscale teritoriale emitente a autorizatiei, ca in maximum 24 de ore de la primirea produselor sa certifice pe exemplarul utilizat ca document administrativ de insotire cantitatea receptionata.
Intrucat aprovizionarea cu uleiuri minerale poate fi facuta la punctul de lucru al beneficiarului, iar autorizatia de utilizator final – asa cum am explicat mai sus – este eliberata de catre organul fiscal in a carui raza teritoriala isi are acesta sediul social, pentru operativitate, autoritatea fiscala teritoriala emitenta poate desemna un reprezentant al administratiei finantelor publice in raza careia este primit produsul.
Dupa certificarea fiecarei operatiuni in autorizatia de utilizator final, beneficiarul va transmite o copie a acesteia in termen de 6 zile catre antrepozitul fiscal expeditor.
In situatia in care in termen de 30 de zile de la expedierea produsului, antrepozitul fiscal expeditor nu primeste copia documentului certificat, acea operatiune se considera eliberare pentru consum si din acel moment acciza devine exigibila.

IMPORTANT:

Daca aprovizionarea se face de la un distribuitor agreat, acestuia ii va reveni sarcina transmiterii unei copii a exemplarului 3 de autorizatie catre antrepozitul fiscal de la care s-a efectuat aprovizionarea.
-copia facturii de achizitie a uleiurilor minerale, in care acciza sa fie evidentiata separat, cu exceptia cazurilor in care scutirea de la plata accizelor se acorda direct, situatie in care, pe factura, se inscrie „scutit de accize”;
-dovada platii accizelor catre antrepozitul fiscal expeditor sau catre importator,dupa caz, constand in documentul de plata confirmat de banca la care utilizatorulare contul deschis.

ATENTIE !

In cazul in care utilizatorul final isi recupereaza accizele platite la achizitionarea uleiurilor mine
rale, prin pretul/tariful practicat pentru activitatea desfasurata, scutirea nu se mai acorda, sau se anu-leaza daca aceasta a fost obtinuta in mod direct cu consecinta achitarii sumelor datorate bugetului destat.
In cazul persoanelor fizice, autorizatia de utilizator final se elibereaza la cererea scrisa a acestora de catre administratia finantelor publice in raza careia isi au domiciliul. In cerere, solicitantul autorizatiei va prezentata si va fundamenta cantitatea ce persoane urmeaza sa fie achizitionata in decursul unui an. fizice Pentru persoanele fizice, autorizatia de utilizator final nu mai parcurge circuitul prevazut de normele metodologice pentru agentii economici.
In cazul in care utilizatorul final isi recupereaza accizele platite la achizitionarea uleiurilor mine
rale, prin pretul/tariful practicat pentru activitatea desfasurata, scutirea nu se mai acorda, sau se anu-leaza daca aceasta a fost obtinuta in mod direct cu consecinta achitarii sumelor datorate bugetului destat.
In cazul persoanelor fizice, autorizatia de utilizator final se elibereaza la cererea scrisa a acestora de catre administratia finantelor publice in raza careia isi au domiciliul. In cerere, solicitantul autorizatiei va prezentata si va fundamenta cantitatea ce persoane urmeaza sa fie achizitionata in decursul unui an. fizice Pentru persoanele fizice, autorizatia de utilizator final nu mai parcurge circuitul prevazut de normele metodologice pentru agentii economici.

IMPORTANT:

In cazul in care un ulei mineral pentru care a fost obtinuta scutirea de la plata accizelor este utilizat in orice alt scop decat cel pentru care a fost acordata acea scutire, acciza devine exigibila la data la care produsul si-a schimbat destinatia initiala.
Ti-a placut acest articol? Trimite-l si prietenilor tai!


Data aparitiei: 20 Februarie 2006

Votati articolul "2.6. Scutiri si exceptari la plata accizelor":
Rating:

Nota: 5 din 2 voturi


ClubContabilitate.ro - intrebarea zilei

Monografie si documente justificative concerte interactive ocazionale.

Intrebare: Va rog sa imi spuneti si mie pentru o societate SRL / II , care organizeaza ocazional , concerte interactive pentru copii , ce documentele justificative sunt necesare pentru inregistrarile contabile : -bilete, chitante bonuri fiscale sunt obligatorii si facturile ? Si o monografie in acest domeniu daca se poate. Multumesc .

Raspuns: In functie de domeniul de activitate, veti avea ca documente justificative pentru incasarea de la pe... citeste tot raspunsul aici


Ultimele 3 articole adaugare


» Top Fiscalitate: Serviciul de consultanta 24/24, 7 zile din 7, pentru afaceri mereu pe plus!

» Factura in format electronic si aprobare. Ce retinem cu privire la inregistrarea in evidenta?

» Contracte de finantare nerambursabila. TVA-ul deductibil este neeligibil?


Contabilitate 45000 de contabili citesc zilnic stirile si modificarile legislative din domeniul CONTABILITATII. Aboneaza-te GRATUIT si vei primi CADOU raportul special "Codul Fiscal: noile Proceduri Contabile modificate in 2014" .

Noi apreciem opinia ta. Adauga comentariul tau acum








  Da, doresc să primesc informaţii despre produsele, serviciile, evenimentele etc. oferite de Rentrop & Straton. Termeni si conditii de utilizare a site-ului Nota de informare



Adauga acest articol in site-ul tau

Alte articole publicate in data de 20 Februarie 2006






Top cautari





© 2014 Rentrop & Straton. All rights reserved.
Harta site  |   Contact  |   Termeni si conditii  |   Privacy policy RO  |   Privacy policy EN  |   RSS  



SATI