email
E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Proiect ANAF: Procedura privind stabilirea din oficiu a CAS si a CASS datorate de persoanele fizice

Proiect ANAF: Procedura privind stabilirea din oficiu a CAS si a CASS datorate de persoanele fizice
anafcas casscontributii sociale

ANAF a publicat in dezbatere publica proiectul de ordin referitor la Procedura privind stabilirea din oficiu a contributiei de asigurari sociale si a contributiei de asigurari sociale de sanatate datorate de persoanele fizice, precum si a modelului si continutului unor formulare.


In cazul categoriior de contribuabili care nu si-au indeplinit obligatiile declarative, prin proiectul de ordin publicat se propune aprobarea urmatoarelor:

 • procedurii privind stabilirea din oficiu a contributiei de asigurari sociale si a contributiei de asigurari sociale de sanatate datorate de persoanele fizice. Procedura urmeaza a se aplica pentru veniturile realizate in anii 2016 si 2017;

• modelului si continutului formularului 670 necesar pentru stabilirea din oficiu, in anul fiscal 2017, a contributiei de asigurari sociale si a contributiei de asigurari sociale de sanatate.


Art.2 (1) Se aproba modelul si continutul formularului 670 “Decizie privind stabilirea din oficiu a contributiei de asigurari sociale de sanatate si a contributiei de asigurari sociale pentru persoane fizice”, precum si Anexele nr.2a “Situatie privind stabilirea bazei de calcul al contributiei de asigurari sociale de sanatate”, nr.2b “Situatie privind stabilirea contributiei de asigurari sociale de sanatate pentru veniturile din investitii si/sau din alte surse” si nr.2c “Situatie privind stabilirea contributiei de asigurari sociale”, prevazute in Anexa nr.2 la prezentul ordin. (2) Formularul de la alin.(1) se utilizeaza pentru stabilirea din oficiu a contributiei de asigurari sociale de sanatate si a contributiei de asigurari sociale datorata de persoanele fizice, pentru anul fiscal 2017., se arata in proiectul de ordin. Consultati tot textul proiectului aici. >>
 

Cui se aplica procedura privind stabilirea din oficiu a CAS si a CASS datorate de persoanele fizice?
 

Prezenta procedura se aplica persoanelor fizice care aveau obligatia declararii venitului in vederea stabilirii contributiei de asigurari sociale, precum si a contributiei de asigurari sociale de sanatate, potrivit legii, respectiv acelor persoane carora le-a fost stabilit din oficiu impozitul pe venitul net anual impozabil, pentru anii 2016 si 2017.

(2) Stabilirea din oficiu a contributiilor sociale obligatorii se realizeaza potrivit prevederilor Legii nr.227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, aplicabile pentru anul fiscal de impunere. 2. Organul fiscal central competent este organul fiscal in a carui raza teritoriala persoana fizica are domiciliul fiscal, potrivit art.31 din Legea nr.207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare.

3. Stabilirea din oficiu a contributiilor sociale obligatorii se efectueaza de catre compartimentul cu atributii in administrarea impozitului pe venit din cadrul organului fiscal central competent potrivit legii, denumit in continuare compartiment de specialitate.


Sectiunea 1. Procedura de stabilire din oficiu a contributiei de asigurari sociale


4. Organul fiscal central competent identifica si intocmeste lista contribuabililor carora le-au fost emise si comunicate decizii de impunere din oficiu a veniturilor persoanelor fizice in vederea stabilirii impozitului pe venit, pentru veniturile din activitati independente.

5. Lista de la pct.4 trebuie sa contina urmatoarele informatii:

a) datele de identificare a persoanei fizice (cod numeric personal, nume si prenume, domiciliu fiscal);
b) sistemul de impunere (impunere in sistem real, norme de venit);
c) perioada din anul fiscal de referinta in care a realizat venituri pentru care datora contributie de asigurari sociale.

6. Pentru contribuabilii din lista, se completeaza urmatoarele informatii, pe baza declaratiilor privind venitul realizat depuse pentru anul anterior sau a deciziilor de impunere privind platile anticipate, dupa caz:

a) pentru contribuabilii care au desfasurat activitati impuse in sistem real - venitul realizat in anul precedent, ramas dupa scaderea din totalul veniturilor incasate a cheltuielilor efectuate in scopul realizarii acestor venituri, exclusiv cheltuielile reprezentand contributia de asigurari sociale, raportat la numarul lunilor de activitate din cursul anului;
b) pentru contribuabilii care au desfasurat activitati impuse pe baza de norme de venit - valoarea lunara a normelor de venit, obtinuta prin raportarea normelor anuale de venit la cele 12 luni ale anului sau la numarul lunilor de activitate, dupa caz;
c) pentru contribuabilii care si-au inceput activitatea in cursul anului fiscal - venitul estimat a se realiza ramas dupa scaderea din venitul brut estimat a cheltuielilor deductibile estimate, impartit la numarul de luni de activitate.


7. Din lista de la pct.4 se elimina contribuabilii pentru care, venitul determinat potrivit pct.6 este mai mic de 35% din castigul salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurarilor sociale de stat in anul fiscal de referinta si rezulta lista contribuabililor care datoreaza contributie de asigurari sociale.

8. Din lista prevazuta la pct. 7 se elimina, pe baza informatiilor existente in evidentele fiscale, precum si pe baza informatiilor obtinute potrivit protocoalelor de schimb de informatii, de la autoritati sau entitati care organizeaza si detin evidente privind calitatea de pensionar a persoanelor fizice, urmatoarele:

a) persoanele asigurate in sisteme proprii de asigurari sociale neintegrate in sistemul public de pensii, care nu au obligatia asigurarii in sistemul public de pensii;

b) persoanele care au calitatea de pensionari ai sistemului public de pensii si/sau ai sistemelor proprii de asigurari sociale neintegrate in sistemul public de pensii.

9. Pentru persoanele ramase in lista, se estimeaza baza de calcul al contributiei de asigurari sociale, si se intocmeste referatul privind estimarea bazei de calcul al contributiei de asigurari sociale si al contributiei de asigurari sociale de sanatate, prevazut in anexa la prezenta procedura.

10. Baza lunara de calcul al contributiei de asigurari sociale se stabileste prin raportarea sumei de la rd.1 “Venit net anual/Castig net anual/Norma de venit” din decizia de impunere din oficiu a veniturilor persoanelor fizice, la numarul de luni de activitate. Baza lunara de calcul al contributiei de asigurari sociale pentru lunile in care persoanele de la pct.8 beneficiaza de exceptare de la plata contributiei de asigurari sociale, se stabileste 0.

11. Baza lunara de calcul al contributiei de asigurari sociale pentru persoanele care realizeaza venituri din activitati independente din mai multe surse, pentru care s-a facut stabilirea din oficiu a impozitului pe venit, se stabileste prin insumarea, dupa caz, a bazelor lunare de calcul stabilite potrivit pct.10 pe fiecare sursa de venit.

12. Baza lunara de calcul nu poate fi mai mica decat echivalentul reprezentand 35% din castigul salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurarilor sociale de stat (plafonul minim), in vigoare in anul de impunere, si nici mai mare decat echivalentul a de 5 ori acest castig (plafonul maxim).

13. Contributia de asigurari sociale lunara se stabileste prin aplicarea cotei individuale sau a cotei integrale de contributie, conform optiunii exprimate de contribuabil in anul de impunere prin depunerea Declaratiei privind indeplinirea conditiilor de incadrare in categoria persoanelor asigurate obligatoriu in sistemul public de pensii (formular 600), asupra bazei lunare de calcul. In situatia in care contribuabilul nu si-a exprimat optiunea, potrivit legii, contributia de asigurari sociale lunara se stabileste prin aplicarea cotei individuale, prevazute la art.138 din Codul fiscal, asupra bazei lunare de calcul de la pct.12.

14. Pentru stabilirea obligatiei anuale de plata reprezentand contributia de asigurari sociale se insumeaza obligatiile lunare stabilite de organul fiscal.

15. Pe baza datelor din referatul prevazut la pct.9, organul fiscal central competent emite “Decizia privind stabilirea din oficiu a contributiei de asigurari sociale si a contributiei de asigurari sociale de sanatate pentru persoane fizice”. In decizie baza de calcul al contributiei de asigurari sociale se evidentiaza lunar.

16. In situatia in care contributia de asigurari sociale este mai mica decat platile anticipate, contributia se stabileste, din oficiu, la nivelul acestora.

17. Referatul de la pct.9, se intocmeste intr-un singur exemplar, se verifica si se avizeaza de catre conducatorul organului fiscal central competent, precum si de catre persoanele implicate potrivit competentelor stabilite prin Regulamentul de organizare si functionare si prin prezenta procedura.

18. In baza referatului de la pct.9 se emite si se aproba Decizia privind stabilirea din oficiu a contributiei de asigurari sociale si a contributiei de asigurari sociale de sanatate pentru persoane fizice de catre conducatorul organului fiscal central competent, in doua exemplare, din care unul se comunica persoanei fizice, conform art. 47 din Codul de procedura fiscala, semnat numai de conducatorul unitatii fiscale, iar al doilea, care se semneaza si de catre persoanele implicate potrivit competentelor stabilite prin Regulamentul de organizare si functionare si prin prezenta procedura. Cel de-al doilea exemplar se arhiveaza la dosarul fiscal al contribuabilului.

19. In situatia in care contribuabilii nu au depus in anul de impunere Declaratia privind indeplinirea conditiilor de incadrare in categoria persoanelor asigurate obligatoriu in sistemul public de pensii (formular 600), acestia vor fi identificati de catre organul fiscal central competent in vederea dispunerii masurilor legale necesare, potrivit legislatiei fiscale in vigoare.


Sectiunea 2. Procedura de stabilire din oficiu a contributiei de asigurari sociale de sanatate


20. Organul fiscal central competent identifica si intocmeste lista contribuabililor care nu si-au indeplinit obligatiile declarative si carora le-au fost emise si comunicate decizii de impunere din oficiu a veniturilor persoanelor fizice in vederea stabilirii impozitului pe venit, pentru urmatoarele categorii de venituri:

 a). venituri din activitati independente;
b). venituri din agricultura, silvicultura, piscicultura;
c). venituri din cedarea folosintei bunurilor;
d). venituri din investitii;
e). venituri din alte surse.

21. Lista de la pct.20 trebuie sa contina urmatoarele informatii:

a). datele de identificare ale persoanei fizice (cod numeric personal, nume si prenume, domiciliu fiscal);
b). categoria de venit realizat;
c). perioada din anul fiscal de referinta in care a realizat venituri pentru care datora contributie de asigurari sociale de sanatate.

22. Baza lunara de calcul al contributiei de asigurari sociale de sanatate se stabileste prin raportarea sumei de la rd.1 “Venit net anual/Castig net anual/Norma de venit” din decizia de impunere din oficiu a veniturilor persoanelor fizice, la numarul de luni de activitate.

23. Verificarea conditiilor prevazute de lege pentru exceptarea anumitor categorii de contribuabili de la plata contributiei de asigurari sociale de sanatate, precum si in vederea incadrarii bazei de calcul in plafonul minim sau maxim, potrivit legii, se realizeaza conform regulilor prevazute de Codul fiscal aplicabil pentru anul fiscal de impunere.

24. Pentru persoanele care datoreaza contributie de asigurari sociale de sanatate, potrivit legii, pentru stabilirea bazei de calcul, compartimentul de specialitate intocmeste referatul Proiect 4 privind estimarea bazei de calcul al contributiei de asigurari sociale si al contributiei de asigurari sociale de sanatate, prevazut in anexa la prezenta procedura.

25. Pentru anul 2016, calculul contributiei de asigurari sociale de sanatate se face pe fiecare sursa de venit, astfel: a) se stabileste baza lunara de calcul potrivit pct.22 si 23; b) se aplica cota individuala, prevazuta la art.156 lit.a) din Codul fiscal, asupra bazei de calcul de la lit.a); c) se stabileste obligatia anuala de plata prin insumarea contributiilor lunare stabilite potrivit lit.b).

26. Pentru anul 2017, contributia de asigurari sociale de sanatate se stabileste astfel:

a) se stabileste baza anuala de calcul determinata ca suma a bazelor lunare de calcul, potrivit pct.22 si 23, cu respectarea regulilor pentru stabilirea contributiei de asigurari sociale de sanatate aplicabile in anul 2017;
b) baza anuala de calcul se incadreaza in plafonul anual potrivit art.179 alin.(3) din Codul fiscal. Baza anuala de calcul nu poate fi mai mica decat valoarea a douasprezece salarii de baza minime brute pe tara si nici mai mare decat valoarea a de 5 ori castigul salarial mediu brut inmultita cu 12 luni;
c) se stabileste contributia de asigurari sociale de sanatate prin aplicarea cotei individuale, prevazuta la art.156 lit.a) din Codul fiscal, asupra bazei anuale de calcul de la lit.b);
d) pentru veniturile obtinute din investitii si/sau alte surse, pentru perioada februariedecembrie 2017, contributia de asigurari sociale de sanatate se stabileste prin aplicarea cotei individuale asupra bazei lunare de calcul determinata potrivit pct.22 si 23. Contributia anuala se stabileste prin insumarea contributiilor de asigurari sociale de sanatate lunare.

27. In situatia in care contributia de asigurari sociale de sanatate este mai mica decat platile anticipate, contributia se stabileste, din oficiu, la nivelul acestora.

28. Pe baza datelor din referatul prevazut la pct.24, organul fiscal central competent emite „Decizia privind stabilirea din oficiu a contributiei de asigurari sociale si a contributiei de asigurari sociale de sanatate pentru persoane fizice”. In decizie baza de calcul al contributiei de asigurari sociale de sanatate se evidentiaza lunar.

29. Aprobarea si comunicarea Deciziei privind stabilirea din oficiu a contributiei de asigurari sociale si a contributiei de asigurari sociale de sanatate pentru persoane fizice se realizeaza potrivit prevederilor pct.18. Cap.III. Anularea deciziei de impunere din oficiu a contributiei de asigurari sociale si a contributiei de asigurari sociale de sanatate pentru persoane fizice.

30. In situatia in care, in termen de 60 de zile de la data comunicarii Deciziei privind stabilirea din oficiu a contributiei de asigurari sociale si a contributiei de asigurari sociale de sanatate pentru persoane fizice, contribuabilul isi indeplineste obligatiile declarative, decizia se anuleaza.

31. Organul fiscal central competent emite Decizia de anulare a deciziei privind stabilirea din oficiu a contributiei de asigurari sociale si a contributiei de asigurari sociale de sanatate pentru persoane fizice, aprobata prin Ordinul presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 3567/2017 privind aprobarea unor formulare utilizate pentru stabilirea din oficiu a contributiei de asigurari sociale si a contributiei de asigurari sociale de sanatate pentru persoanele fizice. Decizia de anulare produce efecte de la data depunerii declaratiei fiscale.

32. Decizia de anulare a deciziei privind stabilirea din oficiu a contributiei de asigurari sociale si a contributiei de asigurari sociale de sanatate pentru persoane fizice se emite si in situatia in care contribuabilul face dovada, ulterior comunicarii deciziei de impunere din oficiu, prin prezentarea de documente (ex. documente care atesta ca i se aplica legislatia altor state in domeniul securitatii sociale, conform prevederilor instrumentelor juridice internationale la care Romania este parte) ca nu avea obligatia platii contributiei de asigurari sociale si/sau a contributiei de asigurari sociale de sanatate in anul de impunere.

33. Decizia de anulare a deciziei privind stabilirea din oficiu a contributiei de asigurari sociale si a contributiei de asigurari sociale de sanatate pentru persoane fizice se verifica si se avizeaza de seful organului fiscal central competent, precum si de de catre persoanele implicate potrivit competentelor stabilite prin Regulamentul de organizare si functionare si prin prezenta procedura.

34. Dupa aprobarea deciziei de catre conducatorul organului fiscal central competent, un exemplar se comunica persoanei fizice, conform art. 47 din Codul de procedura fiscala, semnat numai de conducatorul unitatii fiscale, iar al doilea, care se semneaza si de catre persoanele implicate potrivit competentelor stabilite prin Regulamentul de organizare si functionare si prin prezenta procedura, se arhiveaza la dosarul fiscal al contribuabilului.

37. Documentele primite de la contribuabil si cele emise de compartimentul de specialitate in aplicarea procedurii, se arhiveaza la dosarul fiscal al contribuabilului.


Cunsultati tot textul pentru:

Anexa 1 >>

Anexa 2 >>
 


Sursa: ANAF


de Ghinea Viorica

NOUTATI din Legislatia Contabila

CECCAR 2024 - Subiecte rezolvate pentru Accesul la Stagiu!


Cele 100 de teste-grila sunt exact 
in genul celor care se dau la examen!
 
Sunt teste foarte variate, in perfecta concordanta cu metodologia de examinare, insotite de temeiuri legale si explicatii profesioniste. Ele acopera toate domeniile din programa de examen:
  • contabilitate;
  • fiscalitate; 
  • drept; 
  • evaluarea economica si financiara a intreprinderilor; 
  • audit; 
  • expertiza contabila; 
  • doctrina; 
  • deontologia profesiei contabile.
...Vezi AICI detaliile complete <<

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
anafcas casscontributii sociale


Data aparitiei: 02 Iulie 2018

Votati articolul "Proiect ANAF: Procedura privind stabilirea din oficiu a CAS si a CASS datorate de persoanele fizice":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

  • Definitia intreprinderilor legate: clarificari aduse de MF

    • Ministerul Finantelor propune o noua definitie a intreprinderilor legate in contextul impozitarii microintreprinderilor, conform unui proiect de OUG publicat miercuri, 13 martie.  Prevederile urmeaza sa se aplice incepand cu verificarea incadrarii in categoria microintreprinderilor in anul 2024.  Aceasta propunere legislativa clarifica aplicarea regulior fiscale, mai ales in contextul aparitiei confuziilor generate de prevederile OUG 115/2023 (art. 47 alin...» citeste mai departe aici

  • Salariat cu norma intreaga si titular PFA: studiu de caz privind plata CASS

    • Conform Codului Fiscal, in anul 2024, PFA trebuie sa plateasca la stat un impozit in cota de 10% din venitul net, atat pentru activitatile din sistem real, cat si pentru cele cu norma de venit. Diferenta este la PFA in sistem real, pentru care din acest an si CASS devine cheltuiala deductibila (pana acum intra doar CAS-ul in facilitate). Acest lucru inseamna ca din venitul net se scade CAS-ul si CASS-ul. Salariat si titular PFA 2024 - studiu de caz ...» citeste mai departe aici

  • HORECA in 2024: legislatie explicata si monografii contabile

    • HoReCa este, fara niciun dubiu, un sector vital al economiei, cu o pondere majora, alaturi de comert si transporturi, la cresterea PIB. Este un adevarat barometru care reflecta mai precis decat orice statistici disponibilitatile de consum si, implicit, nivelul de trai al populatiei. Si tocmai din cauza importantei sale, acest sector este vizat adesea de modificari legislative care aduc fie restrictii, fie facilitati, fie noi proceduri sau noi taxe si impozite. Iar t...» citeste mai departe aici

  • Retur produse vandute: monografia contabila aplicabila atat pentru vanzator, cat si pentru cumparator

    • Societatea AbaProd SRL, avand ca obiect de activitate productia de imbracaminte, platitoare de impozit pe profit si TVA, a livrat catre Eva SRL produse finite cu incasare pe masura vanzarii, in doua transe: o livrare in luna decembrie N-1, in valoare de 1.000 lei + TVA (cost de productie 600 lei) si o livrare in luna ianuarie N, de 2.000 lei + TVA (cost de productie 1.400 lei). In luna ianuarie, clientul a achitat contravaloarea a 50% din produsele vandute. In luna iunie N, clientul i...» citeste mai departe aici

Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT
Raportul Special
"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X