Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
email
NOU in Codul Fiscal - Monografii Contabile actualizate in 2018

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"NOU in Codul Fiscal - Monografii Contabile actualizate in 2018"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Ghid Practic pentru contabili

Pastrarea si arhivarea documentelor financiar-contabile. Care sunt obligatiile?

Pastrarea si arhivarea documentelor financiar-contabile. Care sunt obligatiile?
contabilitatenirregistru de casa

Aveti nelamuriri in ceea ce priveste modul de pastrare si de arhivare a documentelor financiar-contabile? Stii care sunt obligatiile entitatilor in aceasta situatie? Amenzile sunt usturatoare daca nu puteti face dovada celor mai importante documente ale firmei.

Luam drept exemplu o societate care are mai multe puncte de lucru (exemplu: magazine). Este important de aflat in aceasta situatie ce acte trebuie sa existe la fiecare punct de lucru. Se mentioneaza faptul ca contabilitatea se tine la sediu unde se centralizeaza totul pe puncte de lucru, iar la fiecare sfarsit de luna se leaga un dosar pe intreaga societate care sta la sediu.

 Trebuie sa ai raport de gestiune, NIR si registru de casa pe fiecare punct de lucru si copii dupa actele de angajare ale personalului ce lucreaza in fiecare punct de lucru? Este obligatoriu sa le listezi sau poti face dovada ca au fost inregistrate si sunt arhivate in calculator?


Pastrarea si arhivarea documentelor financiar-contabile: raspunsul specialistului


Potrivit OMFP  nr. 2634/2015 privind documentele financiar-contabile:

,,C. Pastrarea si arhivarea registrelor de contabilitate si a celorlalte documente financiar-contabile
36. Entitatile au obligatia pastrarii in arhiva lor a registrelor de contabilitate, a celorlalte documente contabile, precum si a documentelor justificative care stau la baza inregistrarilor in contabilitate a operatiunilor economico-financiare.

Pastrarea documentelor justificative, a registrelor de contabilitate si a celorlalte documente financiar-contabile se face, dupa caz, la domiciliul fiscal, la sediul social sau la sediile secundare, pe hartie sau pe suport electronic.
 
In cazul pastrarii pe suport electronic a documentelor financiar-contabile, inclusiv a celor care au fost convertite din format hartie in format electronic, nu este obligatorie aplicarea prevederilor Legii nr. 135/2007 privind arhivarea documentelor in forma electronica, republicata.


Caiet de practica pentru stagiarii CECCAR
Caiet de practica pentru stagiarii CECCAR

Vezi detalii

Case de marcat 2018. Ghid practic pentru contabili
Case de marcat 2018. Ghid practic pentru contabili

Vezi detalii

Protectia Datelor cu Caracter Personal. Ghid pentru contabili
Protectia Datelor cu Caracter Personal. Ghid pentru contabili

Vezi detalii




In cazul in care evidenta contabila este tinuta cu ajutorul programelor informatice, documentele financiar-contabile se pot pastra pe suporturi tehnice, pe durata termenelor prevazute de legislatia in vigoare,cu conditia sa poata fi listate in orice moment, in functie de necesitatile entitatii sau la cererea organelor de control. 37. Documentele financiar-contabile se pot pastra, in baza unor contracte de prestari de servicii, cu titlu oneros, si de catre operatori economici autorizati, potrivit legii, in prestarea de servicii arhivistice. Si in acest caz raspunderea privind pastrarea documentelor financiar-contabile revine administratorului, ordonatorului de credite sau altei persoane care are obligatia gestionarii entitatii beneficiare.

Cu ocazia controalelor efectuate de organele abilitate, entitatile trebuie sa prezinte, la cererea acestora, documentele solicitate’’.

Conform art 3 din OMFP 1802/2014 privind Reglementarile financiar-contabile:

,, (1) Subunitatile fara personalitate juridica, care apartin persoanelor juridice cu sediul in Romania, organizeaza si conduc evidenta contabila proprie, astfel incat aceasta sa permita determinarea informatiilor si a obligatiilor prevazute de lege, iar persoanele juridice carora le apartin sa poata intocmi situatii financiare anuale.

 (3) In intelesul prezentului ordin, prin subunitati fara personalitate juridica, care apartin persoanelor juridice cu sediul in Romania, se intelege sucursale, agentii, reprezentante sau alte asemenea unitati fara personalitate juridica, infiintate potrivit legii’’.
 
Din aceste prevederi legale, rezulta urmatoarele:

1. Conform OMFP 2634/2015 privind documentele financiar-contabile pastrarea documentelor (justificative, registrelor contabile sau a celorlalte documente financiar-contabile) se face, dupa caz, la domiciliul fiscal, la sediul social sau la sediile secundare. Aceasta inseamna ca nu este obligatorie pastrarea acestor documente la sediile secundare atata timp cat acestea se afla arhivate la sediul social.

OMFP 1802/2014 privind reglementarile contabile mentioneaza faptul ca punctele de lucru (subunitati fara personalitate juridica) sunt obligate sa organizeze si sa conduca evidenta contabila proprie,astfel incat aceasta evidenta sa permita determinarea informatiilor si obligatiilor prevazute de lege.
 
In concluzie, anumite documente trebuie sa fie pastrate la sediul secundar, astfel incat cu ocazia inspectiilor fiscale (de regula inopinate) sa poata fi prezentate in timp util. Aceste documente se refera la cele privind evidenta stocurilor in cadrul sediului secundar (registre, fise de magazine, NIR-uri etc) sau privind evidenta sumelor incasate /platite la nivelul punctului de lucru (registru de casa, extras de cont), astfel incat sa poata fi efectuata inventarierea si stabilirea eventualelor diferente cantitative si/sau valorice.
 
2. Documentele financiar-contabile se pot pastra,fie pe suporturi de hartie, fie pe suporturi tehnice, pe durata termenelor prevazute de legislatia in vigoare; pe suporturi tehnice se pastreaza cu conditia sa poata fi listate in orice moment, in functie de necesitatile entitatii sau la cererea organelor de control.
 
In ceea ce priveste contractul individual de munca, potrivit art 16 alin 4 din Legea 53/2003 privind Codul muncii:

,,Angajatorul este obligat sa pastreze la locul de munca o copie a contractului individual de munca pentru salariatii care presteaza activitate in acel loc.’’

   Asadar, este obligatorie pastrarea unei copii a contractului la sediul secundar in care salariatul isi desfasoara activitatea.

   Referitor la Registrul unic de control, potrivit art 5 alin (2) din Legea nr. 252/2003 privind registrul unic de control

,,Registrul unic de control se tine la sediul social si la fiecare sediu secundar pentru care s-au eliberat avize/autorizatii si/sau acorduri de functionare’’.

 

 

Raspuns oferit pe portalcontabilitate.ro de Ionut Jinga - consultant fiscal.

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
contabilitatenirregistru de casa

Ti-a placut acest articol? Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!

Data aparitiei: 06 Iulie 2018


Votati articolul "Pastrarea si arhivarea documentelor financiar-contabile. Care sunt obligatiile?":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 2 voturi


ClubContabilitate.ro - intrebarea zilei

Tva factura intracomunitara de la furnizor german

Intrebare: Buna ziua,
Un salariat al societatii a urmat un curs de limba germana, facturat de catre Institutul Goethe, cod fiscal de Germania.
Pe factura nu este specificat nimic, vis-a-vis de taxarea inversa.
Cum incadrez factura , trebuie sa apara atat in D300 cat si in D 390.
In programul winmentor ce cod de taxare inversa se aplica?
Multumesc frumos!

Raspuns: Probabil ca factura este cu tva datorita faptului ca este intocmita pe numele persoanei, taxa fiind...... » citeste tot raspunsul aici

Alte articole publicate in data de 06 Iulie 2018 ARTICOLE SIMILARE

Opinia ta conteaza! Scrie-ne mai jos ce parere ai despre acest subiect dar si ce alte subiecte din domeniu te intereseaza si ai dori sa scriem despre ele!


Daca ai intrebari care necesita consultanta in contabilitate, le poti adresa pe www.PortalContabilitate.ro sau www.ClubContabilitate.ro. Va multumim!


X
user
user

Intrebare antispam: 1 + 5 =
  Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Adauga acest articol in site-ul tau

Subiectele saptamanii

Newsletter zilnic GRATUIT

NOU in Codul Fiscal - Monografii Contabile actualizate in 2018
Aboneaza-te la newsletterul Contabilul.ro si primesti gratuit Raportul special "NOU in Codul Fiscal - Monografii Contabile actualizate in 2018".
Stiri si analize economice
SATI

Atentie, Contabili!

Noutati in Codul Fiscal 2018 - Monografii contabile actualizate
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCA GRATUIT Raportul Special
"NOU in Codul Fiscal - Monografii Contabile actualizate in 2018"


email
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Te simti norocos?

Apasa START pentru a alege CADOUL tau!