email
E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Noi reglementari contabile care se aplica retroactiv cu anul 2007 - partea I

modificari contabile

NOI REGLEMENTARI CONTABILE CARE SE APLICA RETROACTIV CU ANUL 2007 – partea 1

Ordinul ministerului economiei si finantelor nr. 2374/2007 privind modificarea si completarea Ordinului ministrului finantelor publice nr. 1.752/2005 pentru aprobarea reglementarilor contabile conforme cu directivele europene a fost publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 25 din 14.01.2008.

Cand intra in vigoare?

Prevederile Ordinului ministerului economiei si finantelor nr. 2374/2007 privind modificarea si completarea Ordinului ministrului finantelor publice nr. 1.752/2005 pentru aprobarea reglementarilor contabile conforme cu directivele europene se aplica incepand cu situatiile financiare ale exercitiului financiar 2007.

Modificari ale reglementarilor contabile care au fost publicate in ianuarie 2008 dar care se aplica retroactiv cu anul 2007:

1. Criterii pentru consolidarea conturilor

Criteriile de marime se stabilesc pe baza situatiilor financiare anuale ale societatii-mama si ale filialelor sale. O societate-mama este scutita de la intocmirea situatiilor financiare anuale consolidate daca, la data bilantului consolidat, societatile comerciale care urmeaza sa fie consolidate nu depasesc impreuna, pe baza celor mai recente situatii financiare anuale ale acestora, limitele a doua dintre urmatoarele 3 criterii:

- total active: 17.520.000 euro;

- cifra de afaceri neta: 35.040.000 euro;

- numar mediu de salariati in cursul exercitiului financiar: 250.

2. Intocmirea situatiilor financiare anuale consolidate

Societatile care au obligatia sa intocmeasca situatii financiare anuale consolidate pot intocmi aceste situatii fie potrivit Reglementarilor contabile conforme cu Directiva a VII-a a Comunitatilor Economice Europene, fie in baza Standardelor Internationale de Raportare Financiara.

Atentie! Societatile care au optat, potrivit prevederilor de mai sus, pentru aplicarea Standardelor Internationale de Raportare Financiara la intocmirea situatiilor financiare anuale consolidate au obligatia sa asigure continuitatea aplicarii acestora.

3. Termenele pentru intocmirea si depunerea situatiilor financiare

Termenele pentru intocmirea situatiilor financiare anuale sunt urmatoarele:

a) pentru societatile comerciale, societatile/companiile nationale, regiile autonome, institutele nationale de cercetare-dezvoltare, 150 de zile de la incheierea exercitiului financiar ;

b) pentru celelalte persoane prevazute la art. 1, 120 de zile de la incheierea exercitiului financiar ;

Termenele pentru depunerea situatiilor financiare anuale la unitatile teritoriale ale Ministerului Economiei si Finantelor sunt:

a) 150 de zile de la incheierea exercitiului financiar, pentru societatile/companiile nationale, regiile autonome, institutele nationale de cercetare-dezvoltare, mai putin societatile comerciale;

b) 120 de zile de la incheierea exercitiului financiar, pentru societatile comerciale si celelalte persoane care nu intra in categoria celor enumerate anterior.

Firmele care de la constituire nu au desfasurat activitate, cu exceptia societatilor comerciale, precum si cele aflate in lichidare, potrivit legii, vor depune o declaratie in acest sens, in termen de 60 de zile de la incheierea exercitiului financiar, la unitatile teritoriale ale Ministerului Economiei si Finantelor.

4. Reprezentantii fiscali sunt obligati sa tina evidenta contabila

Reprezentantii fiscali sunt obligati sa tina contabilitate proprie in functie de statutul lor de persoane fizice sau juridice, dupa caz. In cazul in care sunt persoane juridice, acestea intocmesc situatii financiare anuale si raportari contabile periodice, potrivit Legii contabilitatii nr. 82/1991, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.

5. Sediile permanente din Romania care apartin unor persoane juridice cu sediul in strainatate sunt obligate sa depune situatii financiare

Sediile permanente din Romania care apartin unor persoane juridice cu sediul in strainatate, din punct de vdere contabil, reprezinta subunitati fara personalitate juridica ce apartin acestor persoane juridice. Acestea au obligatia intocmirii situatiilor financiare anuale si raportarilor contabile periodice cerute de Legea contabilitatii nr. 82/1991, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.

6. Corectarea erorilor (noi precizari)

Corectarea erorilor aferente exercitiilor financiare precedente nu determina modificarea situatiilor financiare ale acelor exercitii.

In cazul erorilor aferente exercitiilor financiare precedente, corectarea acestora nu presupune ajustarea informatiilor comparative prezentate in situatiile financiare. Informatii comparative referitoare la pozitia financiara si performanta financiara, respectiv modificarea pozitiei financiare, sunt prezentate in notele explicative.

7. Contabilizare amortizarii activelor (noi precizari)

Amortizarea valorii activelor imobilizate cu durate limitate de utilizare economica se efectueaza in mod sistematic, reducandu-se valoarea contabila a acestora. Valoarea contabila a acestor active este valoarea care este prezentata in bilant, fiind reprezentata de costul de achizitie, costul de productie sau alte valori care substituie costul, diminuate cu amortizarea cumulata pana la acea data, precum si cu pierderile cumulate din depreciere.

Daca o societate recunoaste in valoarea contabila a unei imobilizari corporale costul unei inlocuiri partiale (inlocuirea unei componente), atunci ea scoate din evidenta valoarea contabila a partii inlocuite, cu amortizarea aferenta, daca dispune de informatiile necesare.

8. Contabilizarea contractului de leasing (modificari)

O tranzactie de vanzare a unui activ pe termen lung si de inchiriere a aceluiasi activ in regim de leasing (leaseback) se contabilizeaza in functie de clauzele contractului de leasing, astfel:

a) daca tranzactia de vanzare si inchiriere a aceluiasi activ are ca rezultat un leasing financiar, tranzactia reprezinta un mijloc prin care locatorul acorda o finantare locatarului, activul avand rol de garantie.

 

Entitatea beneficiara a finantarii (locatarul) nu va recunoaste in contabilitate operatiunea de vanzare a activului, nefiind indeplinite conditiile de recunoastere a veniturilor. Activul ramane inregistrat in continuare la valoarea existenta anterior operatiunii de leasing, cu regimul de amortizare aferent.

 

Operatiunea de finantare va fi evidentiata prin articolul contabil

512 Conturi curente la banci = 167 Alte imprumuturi si datorii asimilate,

urmand ca dobanda si alte costuri ale finantarii, potrivit contractelor incheiate, sa fie inregistrate conform prezentelor reglementari;

 

b) daca tranzactia de vanzare si inchiriere a aceluiasi activ are ca rezultat un leasing operational, entitatea vanzatoare contabilizeaza o tranzactie de vanzare, cu inregistrarea scoaterii din evidenta a activului si a sumelor incasate sau de incasat.

Operatiunea de inchiriere a activului in regim de leasing operational se contabilizeaza de utilizator conform prezentelor reglementari.

In cazul operatiunilor prezentate la acest punct, entitatile contractante vor prezenta in notele explicative la situatiile financiare anuale informatii referitoare la operatiunile derulate.

9. Contabilizarea contractelor de constructii (noi precizari)

Exemple de costuri care se efectueaza in legatura cu constructia unei imobilizari corporale, direct atribuibile acesteia, sunt:
a) costurile reprezentand salariile angajatilor, contributiile legale si alte cheltuieli legate de acestea;
b) cheltuieli materiale;
c) costurile de amenajare a amplasamentului;
d) costurile initiale de livrare si manipulare;
e) costurile de instalare si asamblare;
f) cheltuieli de proiectare si pentru obtinerea autorizatiilor;
g) onorariile profesionale platite avocatilor si expertilor etc.

In costul unei imobilizari corporale pot fi incluse si costurile estimate initial cu demontarea si mutarea acesteia la scoaterea din evidenta, precum si cu restaurarea amplasamentului pe care este pozitionata imobilizarea, atunci cand aceste sume pot fi estimate credibil si entitatea are o obligatie legata de demontare, mutare a imobilizarii corporale si de refacere a amplasamentului.

Costurile estimate cu demontarea si mutarea imobilizarii corporale, precum si cele cu restaurarea amplasamentului se recunosc in valoarea acesteia, in corespondenta cu un cont de provizioane (contul 1513 Provizioane pentru dezafectare imobilizari corporale si alte actiuni similare legate de acestea).

10. Contabilizarea contractului de inchiriere (modificari)

Cheltuielile efectuate in legatura cu imobilizarile corporale utilizate in baza unui contract de inchiriere, locatie de gestiune sau alte contracte similare se evidentiaza in contabilitatea entitatii care le-a efectuat, la imobilizari corporale sau drept cheltuieli in perioada in care au fost efectuate, in functie de beneficiile economice aferente, similar cheltuielilor efectuate in legatura cu imobilizarile corporale proprii.

De asemenea, se supun, amortizarii investitiile efectuate la imobilizarile corporale luate cu chirie, pe durata contractului de inchiriere.

La expirarea contractului de inchiriere, valoarea investitiilor efectuate si a amortizarii corespunzatoare se cedeaza proprietarului imobilizarii. In functie de clauzele cuprinse in contractul de inchiriere, transferul poate reprezenta o vanzare de active sau o alta modalitate de cedare.

11. Contabilizarea reevaluarii imobilizarilor corporale (modificari)

Entitatile pot proceda la reevaluarea imobilizarilor corporale existente la sfarsitul exercitiului financiar, astfel incat acestea sa fie prezentate in contabilitate la valoarea justa, cu reflectarea rezultatelor acestei reevaluari in situatiile financiare intocmite pentru acel exercitiu.

Amortizarea calculata pentru imobilizarile corporale astfel reevaluate se inregistreaza in contabilitate incepand cu data de 1 ianuarie anul urmator celui pentru care s-a efectuat reevaluarea.

Evaluarile efectuate cu ocazia reorganizarilor de intreprinderi (fuziuni, divizari) nu constituie reevaluare in sensul prezentelor reglementari contabile, aceste evaluari efectuandu-se in scopul stabilirii raportului de schimb, pentru toate elementele de bilant.

12.Stocuri (modificari)

In categoria stocurilor se cuprind si activele cu ciclu lung de fabricatie, destinate vanzarii (de exemplu, ansambluri sau complexuri de locuinte etc.).

In cazul bunurilor achizitionate insotite de factura sau de aviz de insotire a marfii, urmand ca factura sa soseasca ulterior, cursul valutar utilizat la inregistrarea in contabilitate este cursul de la data receptiei bunurilor.

13.Avansurile de trezorerie (modificari)

In contul de debitori diversi se evidentiaza si sumele reprezentand avansuri de trezorerie, nedecontate pana la data bilantului (articol contabil 461 Debitori diversi = 542 Avansuri de trezorerie).

14. Obligatiile trebuie sa reiasa din contracte sau din lege (precizari)

O obligatie curenta este o obligatie legala sau implicita, astfel:

a) o obligatie legala este obligatia care rezulta:
- dintr-un contract (in mod explicit sau implicit);
- din legislatie; sau
- din alt efect al legii;

b) o obligatie implicita (de exemplu, obligatia prin care o entitate se angajeaza sa efectueze plati compensatorii personalului disponibilizat) este obligatia care rezulta din actiunile unei entitati in cazul in care:
- prin stabilirea unei practici anterioare, prin politica scrisa a firmei sau dintr-o declaratie suficient de specifica, entitatea a indicat partenerilor sai ca isi asuma anumite responsabilitati; si
- ca rezultat, entitatea a indus partenerilor ideea ca isi va onora acele responsabilitati.

15.Contabilizarea provizioanelor (modificari)

Valoarea provizioanelor pentru pensii se stabileste de catre specialisti in domeniu.

Provizioanele de restructurare, in cazul unei obligatii legale, se constituie cu respectarea conditiilor generale de recunoastere a provizioanelor si a prevederilor legale.

O entitate are o obligatie implicita care determina constituirea unui provizion pentru restructurare atunci cand sunt indeplinite conditiile generale de recunoastere a provizioanelor si entitatea:
a) dispune de un plan oficial detaliat pentru restructurare, care sa stipuleze cel putin:
- activitatea sau partea de activitate la care se refera;
- principalele locatii afectate de planul de restructurare;
- numarul aproximativ de angajati care vor primi compensatii pentru incetarea activitatii, distributia si posturile acestora;
- cheltuielile implicate; si
- data de la care se va implementa planul de restructurare; si
b) a provocat celor afectati o asteptare ca va realiza restructurarea prin inceperea implementarii acelui plan sau prin anuntarea principalelor sale caracteristici celor afectati de acesta.

In cazul in care o entitate incepe un plan de restructurare sau anunta principalele sale caracteristici celor afectati numai dupa data bilantului, daca restructurarea este semnificativa si neprezentarea ar putea influenta deciziile economice ale utilizatorilor luate pe baza situatiilor financiare, este necesara prezentarea de informatii in acest sens.

Un provizion aferent restructurarii va include numai costurile directe generate de restructurare, si anume cele care:
- sunt generate in mod necesar de procesul de restructurare; si
- nu sunt legate de desfasurarea continua a activitatii entitatii.

Un provizion pentru restructurare nu trebuie sa includa costuri precum cele legate de:
- recalificarea sau mutarea personalului permanent;
- marketing; sau
- investitiile in noi sisteme si retele de distributie.

Aceste cheltuieli referitoare la administrarea viitoare a activitatii nu reprezinta datorii de restructurare la data bilantului.

16. Contabilizarea castigurilor/pierderilor din tranzactii cu capitaluri proprii (modificari)

Castigurile sau pierderile legate de emiterea, rascumpararea, vanzarea, cedarea cu titlu gratuit sau anularea instrumentelor de capitaluri proprii ale entitatii (actiuni, parti sociale) nu vor fi recunoscute in contul de profit si pierdere. Contravaloarea primita sau platita in urma unor astfel de operatiuni este recunoscuta direct in capitalurile proprii si se prezinta distinct in bilant, respectiv situatia modificarilor capitalului propriu, astfel:
- castigurile sunt reflectate in contul 141 Castiguri legate de vanzarea sau anularea instrumentelor de capitaluri proprii;
- pierderile sunt reflectate in contul 149 Pierderi legate de emiterea, rascumpararea, vanzarea, cedarea cu titlu gratuit sau anularea instrumentelor de capitaluri proprii.

Castigurile legate de instrumentele de capitaluri proprii se determina ca diferenta intre pretul de vanzare al instrumentelor de capitaluri proprii si valoarea lor de rascumparare, respectiv intre valoarea nominala a instrumentelor anulate si valoarea lor de rascumparare.

Pierderile legate de instrumentele de capitaluri proprii se determina ca diferenta intre valoarea de rascumparare a instrumentelor de capitaluri proprii si pretul lor de vanzare, respectiv intre valoarea de rascumparare a instrumentelor anulate si valoarea lor nominala.

Cheltuielile legate de emiterea instrumentelor de capitaluri proprii sunt reflectate direct in capitalurile proprii (cont 149 Pierderi legate de emiterea, rascumpararea, vanzarea, cedarea cu titlu gratuit sau anularea instrumentelor de capitaluri proprii) atunci cand nu sunt indeplinite conditiile pentru recunoasterea lor ca imobilizari necorporale (cont 201 Cheltuieli de constituire).

Soldul creditor al contului 141 "Castiguri legate de vanzarea sau anularea instrumentelor de capitaluri proprii", respectiv soldul debitor al contului 149 Pierderi legate de emiterea, rascumpararea, vanzarea, cedarea cu titlu gratuit sau anularea instrumentelor de capitaluri proprii, poate majora, respectiv diminua, suma altor rezerve (cont 1068 Alte rezerve).

In notele explicative trebuie cuprinse informatii referitoare la operatiunile care au afectat instrumentele de capitaluri proprii ale entitatii.

Foarte important!

17. Inchiderea anului financiar 2007 (PRECIZARI)

Sumele reprezentand rezerve constituite din profitul exercitiului financiar curent, in baza unor prevederi legale, se inregistreaza prin inregistrarea:

129 Repartizarea profitului= 106 Rezerve.

Profitul contabil ramas dupa aceasta repartizare se preia la inceputul exercitiului financiar urmator celui pentru care se intocmesc situatiile financiare anuale in contul 117 Rezultatul reportat, de unde urmeaza a fi repartizat pe celelalte destinatii legale.

Evidentierea in contabilitate a destinatiilor profitului contabil se efectueaza dupa adunarea generala a actionarilor sau asociatilor care a aprobat repartizarea profitului, prin inregistrarea sumelor reprezentand dividende cuvenite actionarilor sau asociatilor, rezerve si alte destinatii, potrivit legii.

Atentie!!! Entitatile nu pot reveni asupra inregistrarilor efectuate cu privire la repartizarea profitului!!!!

Atentie!!! Inchiderea conturilor 121 si 129 se efectueaza la inceputul exercitiului financiar urmator celui pentru care se intocmesc situatiile financiare anuale. Ca urmare, cele doua conturi apar cu soldurile corespunzatoare in bilantul intocmit pentru exercitiul financiar la care se refera situatiile financiare anuale.

18. Contabilizarea pierderii contabile (precizari)

Pierderea contabila reportata se acopera din profitul exercitiului financiar si cel reportat, din rezerve, prime de capital si capital social, potrivit hotararii adunarii generale a actionarilor sau asociatilor, cu respectarea prevederilor legale.

In lipsa unor prevederi legale exprese, ordinea surselor din care se acopera pierderea contabila este la latitudinea adunarii generale a actionarilor sau asociatilor, respectiv a consiliului de administratie.

Foarte important!!!

19. Publicarea situatiilor financiare (precizari)

Situatiile financiare anuale se intocmesc si se publica, potrivit legii, in moneda nationala.
Referitor la depunerea situatiilor financiare anuale la registrul comertului

Potrivit dispozitiilor Legii nr. 31/1990 privind societatile comerciale (art.185), reprezentantii legali societatilor comerciale au obligatia ca, in termen de 15 zile de la data adunarii generale, sa depuna copii pe suport hartie si in forma electronica de pe situatiile financiare anuale la oficiul registrului comertului.

Termenul maxim de depunere a situatiilor financiare este stabilit prin Legea contabilitatii nr. 82/1991 astfel:

28 februarie - pentru persoanele care, de la constituire, nu au desfasurat activitate, caz in care, in locul situatiilor financiare, se depune o declaratie;

30 aprilie - persoanele juridice care aplica Reglementarile contabile simplificate, armonizate cu directivele europene, inclusiv microintreprinderile;

30 mai - pentru persoanele juridice care aplica reglementari contabile conforme cu Standardele Internationale de Raportare Financiara.

Sanctiunile prevazute pentru nedepunerea situatiilor financiare in termenul legal, de catre reprezentantii societatii comerciale, sunt:

-amenda contraventionala in cuantum de la 2.000 lei la 30.000 lei, aplicata de Garda Financiara;

- dizolvarea societatii comerciale, la cererea Oficiului National al Registrului Comertului sau a oricarei persoane interesate, incepand cu data la care s-au implinit 6 luni de la expirarea termenului maxim de depunere a situatiilor financiare anuale.

20.Cine semneaza situatiile financiare?

Persoanele care semneaza situatiile financiare anuale au inscrise clar:

- numele si prenumele persoanei care le-a intocmit ,

- calitatea acesteia (director economic, contabil-sef sau alta persoana imputernicita sa indeplineasca aceasta functie, persoana autorizata potrivit legii, membra a Corpului Expertilor Contabili si Contabililor Autorizati din Romania),

- numarul de inregistrare in organismul profesional, daca este cazul.

NOUTATI din Legislatia Contabila

PFA 2024. Ce SOLUTII si AVANTAJE mai sunt?


Important: PFA-urile au fost grav lovite de modificarile Codului Fiscal Mai e ceva de facut pentru a fi rentabile?
Legislatia pentru PFA s-a schimbat!

CUM se aplica, CAT ne afecteaza si (mai ales)
CE SOLUTII exista pentru a ne salva?

Afla acum care sunt solutiile ingenioase oferite de expertul Horatiu Sasu parcurgand lucrarea PFA/II/IF: Taxe, impozite, deduceri, contributii!
Vei gasi aici explicatii si exemple 100% practice, cu aplicabilitate certa si imediata!

...Vezi AICI detaliile complete <<

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
modificari contabile


Data aparitiei: 16 Ianuarie 2008

Votati articolul "Noi reglementari contabile care se aplica retroactiv cu anul 2007 - partea I":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri





Subiectele saptamanii

Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT
Raportul Special
"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X