email
E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Situatii financiare

Situatii financiare/Inventarierea activelor, pasivelor si valorificarea
rezultatelor acesteia cu ocazia inchiderii exercitiului financiar

Intocmirea si depunerea situatiilor financiare anuale reprezinta finalizarea evidentei
contabile aferente unui an, atat din punct de vedere managerial cat si din punct de vedere fiscal.
Echipa de management va raporta in fata actionarilor performanta companiei si gradul in care a sporit activul net al acesteia. V-ati obisnuit deja cu rapoartele suplimentare intocmite conform standardelor internationale solicitate atat in cursul exercitiului financiar, cat mai ales „pana cel tarziu pe 5 ianuarie“.
De asemenea, Ministerul Economiei si Finantelor vrea sa compare bugetul national consolidat al anului ce tocmai se incheie cu impozitele, taxele si contributiile pe care
le-a primit efectiv in conturile trezoreriilor.

 In consecinta, informatiile furnizate de contabilitate trebuie sa fie clare, complete si
sa reflecte realitatea, astfel incat situatiile financiare anuale intocmite pe baza lor sa ofere o imagine fidela a pozitiei financiare, performantei financiare si a celorlalti indicatori in legatura cu activitatea desfasurata.

Daca in timpul anului informatiile contabile au fost inregistrate cronologic si sistematic, conform cerintelor Legii contabilitatii, la sfarsitul acestuia trebuie „facuta curatenie“ in conturi si prelucrate o parte din informatiile „adunate“ in cursul anului.

De fapt, inainte de intocmirea propriu-zisa a situatiilor financiare, veti revizui cerintele reglementarilor contabile aplicabile companiei dumneavoastra. Daca va raportati la legislatia romaneasca, atunci reglementarile de baza sunt Legea contabilitatii


(L. nr. 82/1991) si O.M.F.P. nr. 1.752/2005.

Ce inseamna acest lucru?

Inainte de operatiuni cum ar fi:

  • calculul si inregistrarea rezervelor legale;
  • calculul limitelor acceptate in cazul cheltuielilor de protocol si sponsorizare si regularizarea taxei pe valoarea adaugata aferenta;
  • inregistrarea cheltuielilor si a veniturilor ce apartin exercitiului financiar care se  incheie, dar pentru care nu aveti facturi sosite sau a caror data este ulterioara datei de 31 decembrie etc.

Primul pas ar trebui sa fie inventarierea activelor si pasivelor detinute si valorificarea
 rezultatelor acesteia inclusiv:

  • analiza fiecarui cont contabil, atat pe rulaje cat si pe solduri si obtinerea confirmarilor de la terti (acolo unde este cazul);
  • „lamurirea“ sumelor din contul 473 „Decontari din operatii in curs de clarificare“; 
  • reevaluarea creantelor si datoriilor in valuta; 
  • reevaluarea disponibilitatilor in valuta; 
  • calculul provizioanelor si ajustarilor.

Inventarierea generala este ceruta de Legea contabilitatii, care la articolul 7 prevede si inregistrarea in contabilitate a rezultatelor acesteia potrivit reglementarilor contabile aplicabile. In plus, detaliile privind procedura de inventariere, modul de evaluare a tuturor elementelor de activ sau pasiv si documentele ce se intocmesc sunt reglementate de O.M.F.P. nr. 1.753/2004. Un act normativ important din punctul de vedere al inventarierii este si Reglementarea din 17/11/2005 conforma cu Directiva a IV-a a Comunitatilor Economice Europene (O.M.F.P. nr. 1.752/2005).

Administratorul, responsabilul cu organizarea inventarierii, numeste prin decizie scrisa comisia sau comisiile de inventariere si elaboreaza si transmite acestora proceduri scrise adaptate la specificul companiei.

 Documentele principale in care se inscriu rezultatele operatiunilor specifice inventarierii sunt:
a) Lista de inventariere (cod 14-3-12) – conf. O.M.F.P. nr. 1.753/2004;
b) Procesul-verbal privind rezultatele inventarierii – nu este un formular tipizat, forma si continutul acestuia sunt la latitudinea comisiei;
c) Registrul-inventar (cod 14-1-2) – conf. O.M.F.P. nr. 1.850/2004.

Intocmirea registrului inventar conform reglementarilor contabile si normelor privind inventarierea este obligatorie, nerespectarea acestei cerinte reprezinta contraventie si se pedepseste cu amenda de la 300 lei la 4.000 lei (conf. Legii contabilitatii nr. 82/1991).

Dupa ce ati parcurs pasii inventarierii, asa cum sunt descrisi in reglementarile mai sus amintite, veti valorifica rezultatele obtinute. Rezultatele inventarierii se stabilesc prin compararea datelor constatate faptic si inscrise in listele de inventariere cu cele din evidenta tehnico-operativa (fisele de magazie) si din contabilitate.

A. In cazul imobilizarilor si stocurilor pot aparea situatii de genul:
1) minusuri la inventar (imputabile/neimputabile);
2) plusuri la inventar;
3) stocuri degradate, neimputabile;
4) casari ale mijloacelor fixe sau obiectelor de inventar.

Exista posibilitatea compensarii anumitor plusuri cu anumite minusuri , dar numai in conditiile prezentate in normele de inventariere:
– sa existe riscul de confuzie intre sorturile aceluiasi bun material, din cauza asemanarii in ceea ce priveste aspectul exterior: culoare, desen, model, dimensiuni, ambalaj sau alte elemente;
– diferentele constatate in plus sau in minus sa priveasca
aceeasi perioada de
gestiune si aceeasi gestiune ;
listele cu sorturile de produse, marfuri, ambalaje si alte valori materiale care
intrunesc conditiile de compensare datorita riscului de confuzie
sa fie aprobate
(anual) de catre administratori.

Aceasta compensare se face pentru cantitati egale intre plusurile si lipsurile constatate (indiferent de valoarea lor).

1) Minusuri la inventar – inregistrarea in contabilitate:
a. minusuri la inventar – imputabile => sunt cheltuieli deductibile si nu veti colecta
TVA (veti colecta TVA la suma imputata).
– inregistrarea descarcarii gestiunii (pentru marfuri): 

             607_deductibil           =             371                                   5.000
„Cheltuieli privind marfurile/               „Marfuri“
        analitic deductibil“

– inregistrarea imputarii:

                4282                      =          7588_impozabil                    5.000
    „Alte creante in                   „Alte venituri din exploatare/
legatura cu personalul“               analitic impozabil“ 


               4282                       =          4427                                     950
„Alte creante in legatura               „TVA colectata“
cu personalul“

 
b. minusuri la inventar – neimputabile => sunt cheltuieli nedeductibile si veti colecta 
TVA (TVA este, la fel, cheltuiala nedeductibila).


– inregistrarea descarcarii gestiunii (pentru marfuri):


       607_nedeductibil              =                371                                  5.000
 „Cheltuieli privind marfurile/                  „Marfuri“
      analitic nedeductibil“
                                               si


      635_nedeductibil               =              4427                                   950
     „Cheltuieli cu alte impozite,             „TVA colectata“
taxe si varsaminte asimilate/analitic nedeductibil 


2) Plusuri la inventar – inregistrarea in contabilitate (inregistrati ca intrari in patrimoniul societatii):
a. plusuri de natura stocurilor => sunt venituri impozabile si nu veti colecta TVA.


           371                             =             7588_impozabil                       5.000
      „Marfuri“                             „Alte venituri din exploatare/
                                                         analitic impozabil“

 
b. plusuri de natura imobilizarilor => le veti inregistra ca subventii.

Venitul aferent subventiei il veti recunoaste in momentul inregistrarii cheltuielilor
cu amortizarea.

– inregistrarea plusului de inventar – in luna decembrie.

           2xx                                 =                    134                               20.000
„Conturi de imobilizari“                       „Plusuri de inventar
                                                         de natura imobilizarilor“


ulterior, veti inregistra lunar (sau anual) amortizarea.

        6811                                    =                      28xx                              500
„Cheltuieli de exploatare privind          „Amortizari  privind amortizarea imobilizarilor“                      imobilizarile“

                                        si concomitent

– veti inregistra venitul din subventie, la nivelul amortizarii.

                 134              =                          7582                                       500
„Plusuri de inventar         „Venituri din donatii si  subventii primite“
de natura imobilizarilor“

3) Stocuri degradate, neimputabileinregistrarea in contabilitate => le veti inregistra drept cheltuieli nedeductibile.

Nu veti colecta TVA daca degradarea este calitativa si daca bunurile respective nu mai pot fi valorificate. Pentru aceasta trebuie indeplinite in mod cumulativ urmatoarele conditii:
a) bunurile nu sunt imputabile;
b) degradarea calitativa a bunurilor se datoreaza unor cauze obiective dovedite cu documente;
c) faceti dovada ca s-au distrus bunurile si nu mai intra in circuitul economic (conf.
Normei metodologice de aplicare a Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal).

– inregistrarea descarcarii gestiunii in acest caz (pentru marfuri).

           607_nedeductibil                       =               371                      5.000
„Cheltuieli privind marfurile/ „Marfuri“
analitic nedeductibil“

Daca stocurile degradate se incadreaza in limitele cantitative ale perisabilitatilor acceptate prin acte normative (nu pierderile tehnologice care sunt cuprinse in norma de consum proprie), contravaloarea acestora reprezinta cheltuieli deductibile la calculul impozitului pe profit si nu veti colecta TVA (conf. Normei metodologice de aplicare a Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal).

– inregistrarea descarcarii gestiunii in acest caz (pentru marfuri).
 
         607_deductibil                            =                 371                        5.000
„Cheltuieli privind marfurile/ „Marfuri“
analitic deductibil“

4) Casari de imobilizari corporale sau stocuri de natura obiectelor de inventar –
inregistrarea in contabilitate
.

a. imobilizari corporale => chiar daca nu sunt amortizate integral, cheltuiala este
deductibila si nu veti colecta TVA.

Pentru mijloacele fixe achizitionate, construite, fabricate, utilizate sau transformate dupa data aderarii la Uniunea Europeana, in cazul in care sunt supuse casarii, indiferent ca sunt sau nu integral amortizate, dar care se afla in cursul perioadei de ajustare la momentul casarii, intervine ajustarea TVA conf. art. 149 din Codul fiscal.
Pentru mijloacele fixe dobandite, construite, fabricate, utilizate sau transformate
inainte de 31 decembrie 2006, nu se colecteaza TVA cu ocazia casarii (nu constituie livrare de bunuri).

– in cazul unui mijloc fix cu valoarea de intrare de 20.000 si cu valoarea amortizata
de 7.000, inregistrarile contabile sunt:

           281x                        =                         2xx                                 7.000
„Amortizari privind                            „Conturi de imobilizari“
imobilizarile corporale“ 

         6583_deductibil           =                         2xx                               13.000
„Cheltuieli privind activele                   „Conturi de imobilizari“
cedate si alte operatii de capital“

b. stocuri de natura obiectelor de inventar => avand in vedere evidenta extra-
bilantiera a obiectelor de inventar date in folosinta, casarea acestora nu implica nici
inregistrarea de cheltuieli si nici analiza existentei taxei pe valoarea adaugata colectata.

– inregistrarea scoaterii din evidenta contabila.

                                                                C 8035                                   1.000
                     „Stocuri de natura obiectelor de inventar date in folosinta“

B . In cazul altor elemente ale activului si pasivului bilantier, inventarierea consta in prezentarea lor in situatii analitice distincte (conturi analitice) care sa fie totalizate si sa justifice soldul conturilor sintetice in care acestea sunt cuprinse si care se preiau in Registrul-inventar.

In consecinta, fiecare cont sintetic si fiecare cont analitic din continutul unui sintetic
trebuie supus verificarii si confirmarii realitatii informatiilor inregistrate.

Directiva a IV-a (O.M.F.P. nr. 1.752/2005) stabileste o detaliere in analitic minima pentru anumite conturi sintetice (capital social, terenuri, conturi la banci, furnizori, clienti etc.).

Creantele si obligatiile fata de terti sunt supuse verificarii si confirmarii pe baza extraselor soldurilor debitoare si creditoare ale conturilor de creante si datorii care detin ponderea valorica in totalul soldurilor acestor conturi, potrivit „Extrasului de cont“ (cod 14-6-3) – conf. O.M.F.P. nr. 1.753/2004, deconturilor externe periodice confirmate de catre partenerii externi. Extrasul poate fi inlocuit de punctaje reciproce, in functie de necesitati, mai ales in cazul subunitatilor aceleiasi companii.

Extrasul de cont sau alt document recunoscut de catre tert la data de 31 decembrie determina reinceperea termenului de prescriptie pentru creanta sau datoria confirmata.In consecinta, daca aveti creante vechi, pe care nu le-ati recuperat din diverse motive pana la inchiderea exercitiului financiar, acum este momentul sa va creati o rezerva de timp pentru a demara sau a continua demersurile legale pentru recuperarea acesteia.

Disponibilitatile aflate in conturi la banci le veti inventaria prin confruntarea soldurilor din extrasele de cont emise de acestea cu cele din contabilitatea dumneavoastra. De aceea, este foarte important sa ridicati de la banci toate extrasele cu data de 31 decembrie, inclusiv pentru conturile prin care nu ati mai avut in ultima perioada operatiuni.

La sfarsitul exercitiului financiar, orice suma inregistrata in contul 473 „Decontari din
operatii in curs de clarificare“ trebuie verificata, „lamurita“. O.M.F.P. nr.1.752/2005 precizeaza ca operatiunile care nu pot fi inregistrate direct in conturile corespunzatoare, pentru care sunt necesare clarificari ulterioare, se inregistreaza, provizoriu, in acest cont distinct, urmand sa fie clarificate intr-un termen de cel mult trei luni de la data constatarii.

Avand in vedere ca informatiile contabile pe baza carora veti intocmi situatiile financiare trebuie sa fie clare, complete si sa reflecte realitatea si faptul ca termenul de intocmire si depunere a acestora este de peste trei luni de la incheierea exercitiului financiar, inseamna ca in posturile bilantiere ar trebui sa nu figureze acest cont decat daca aveti motive obiective (calamitati, cazuri fortuite etc.) si bineinteles documente. Daca este cazul, constituiti un provizion.

NOUTATI Contabile 2024

Sinteza noutatilor Contabile din 2024:


• Aplicarea sistemului e-Factura
• Sistemul RO e-Transport
• Sistemul garantie-returnare (RetuRO)
• Raportarea SAF-T
• Managementul stocurilor – implicatii fiscale si raportarea in SAF-T
• Prelucrare stocuri in sistem lohn

Descopera TOATE noutatile contabile in Ghidul practic al contabilitatii in 2024. Legislatie explicata - Exemple detaliate - Monografii contabile complete.

...Vezi AICI detalii complete <<


Data aparitiei: 12 Martie 2008

Votati articolul "Situatii financiare":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT
Raportul Special
"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X