email
E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Recunoasterea in contabilitate a imobilizarilor corporale

Recunoasterea in contabilitate a imobilizarilor corporale

Recunoasterea in contabilitate a imobilizarilor corporale s-a dovedit ca este o abordare complexa, realizata in functie de prevederile contabile in vigoare si de continutul economic al operatiunilor desfasurate.

Potrivit politicilor contabile ale unei entitati, un bun poate fi recunoscut in categoria imobilizarilor corporale sau a stocurilor, in functie de scopul detinerii acestuia de catre entitate pe termen lung, respectiv pe termen scurt.

Conform prevederilor pct. 87 din Reglementarile contabile conforme cu Directiva a IV-a a Comunitatilor Economice Europene, aprobate prin Ordinul nr. 1.752 din 17 noiembrie 2005 pentru aprobarea reglementarilor contabile conforme cu directivele europene, „imobilizarile corporale reprezinta active care:

a)sunt detinute de o entitate pentru a fi utilizate in productia de bunuri sau prestarea de servicii, pentru a fi inchiriate tertilor sau pentru a fi folosite in scopuri administrative;

b)sunt utilizate pe parcursul unei perioade mai mari de un an.”

Astfel, potrivit pct. 94 alin. (1) si (2) din reglementarile contabile mai sus mentionate, costul reparatiilor efectuate la imobilizarile corporale, in scopul asigurarii utilizarii continue a acestora, trebuie recunoscut ca o cheltuiala, in perioada in care este efectuata.

Sunt recunoscute ca o componenta a activului, investitiile efectuate la imobilizarile corporale, sub forma cheltuielilor ulterioare. Acestea trebuie sa aiba ca efect imbunatatirea parametrilor tehnici initiali ai acestora si sa conduca la obtinerea de beneficii economice viitoare, suplimentare fata de cele estimate initial.

Cheltuielile ulterioare se capitalizeaza in urmatoarele situatii:

· modificarea unui activ pentru a extinde durata de viata utila a acestuia;

· modernizarea unei componente;

· retehnologizarea unei linii de fabricatie care reduce substantial costurile de exploatare.

Prin urmare, obtinerea de beneficii se poate realiza fie direct prin cresterea veniturilor, fie indirect prin reducerea cheltuielilor de intretinere si functionare.

De asemenea, daca o entitate recunoaste in valoarea contabila a unei imobilizari corporale costul unei inlocuiri partiale (inlocuirea unei componente), atunci ea scoate din evidenta valoarea contabila a partii inlocuite, cu amortizarea aferenta, daca dispune de informatiile necesare.

Exemplu

Entitatea X, are ca obiect de activitate productia de becuri. Aceasta achizitioneaza in data de 02.03.2007, de la entitatea Y, persoana juridica romana, un utilaj in valoare de 20.000 lei pentru desfasurarea in conditii optime a activitatii entitatii.

Conform politicilor contabile aplicabile de entitatea X, aceasta recunoaste utilajul ca imobilizare corporala si il va amortiza pe parcursul unei durate de utilizare economica de 5 ani.

a) Inregistrarea utilajului ca imobilizare corporala:

%

2131

„Echipamente tehnologice (masini, utilaje si instalatii de lucru)”

=

404

„Furnizori de imobilizari”

20.000 lei

16.806,72 lei

4426

„T.V.A. deductibila”

3.193,28 lei

b) Plata prin banca a furnizorului:

404

„Furnizori de imobilizari”

=

5121

„Conturi curente la banci”

20.000 lei

c) Inregistrarea amortizarii lunare de 280,11 lei (16.806,72 / 5 ani / 12 luni):

6811

„Cheltuieli de exploatare privind amortizarea imobilizarilor”

=

281

„Amortizari privind imobilizarile corporale”

280,11 lei

La data de 01.07.2007 (la 3 luni de la achizitie), entitatea X inlocuieste o componenta a utilajului cu alta noua, mai performanta si care conduce la imbunatatirea parametrilor tehnici initiali. Costul de achizitie aferent noii componente este de 6.000 lei, fara T.V.A.

Presupunem ca entitatea X dispune de informatii privind componenta utilajului ce urmeaza a fi inlocuita. Astfel, costul initial al componentei inlocuite a fost de 5.000 lei.

Inlocuirea componentei se va reflecta in contabilitate, astfel:

a) Scoaterea din evidenta a componentei inlocuite, la valoarea ramasa neamortizata, determinata la data inlocuirii.

Valoarea ramasa neamortizata pentru componenta inlocuita se determina, astfel:

· determinarea amortizarii, aferenta componentei inlocuite, inregistrata pe cheltuieli este de 250 lei, determinata, astfel:

- 5.000 / 5 ani / 12 luni = 83,33 lei (amortizarea lunara aferenta componentei inlocuite)

- 83,33 x 3 luni = 250 lei (amortizarea aferenta componentei inlocuite, inregistrata pe cheltuieli in cele 3 luni de folosire pana la inlocuire)

sau altfel determinata:

(5.000 / 16.806,72) x 3 x 280,11 = 250 lei)

· valoarea ramasa neamortizata este de 4.750 lei (5.000 – 250)

Inregistrarea in contabilitate a componentei inlocuite:

% = 2131 5.000 lei

„Echipamente tehnologice

(masini, utilaje si instalatii de lucru)”

 

281

„Amortizari privind imobilizarile corporale”

6583

„Cheltuieli privind activele cedate si alte operatii de capital”

250 lei

4.750 lei

b) inregistrarea in valoarea utilajului existent a componentei noi:

2131

„Echipamente tehnologice (masini, utilaje si instalatii de lucru)”

=

404

„Furnizori de imobilizari”

6.000 lei

In situatia in care, prin inlocuirea unei componente nu se obtine o imbunatatire a parametrilor tehnici initiali, indiferent daca entitatea dispune sau nu de informatii privind costul initial al componentei inlocuite, cheltuielile generate cu inlocuirea unor parti componente nu se recunoaste in valoarea activului, ci sunt considerate cheltuieli cu intretinerea si reparatiile, iar in contabilitate se inregistreaza, astfel:

611

„Cheltuieli cu intretinerea si reparatiile”

=

401

„Furnizori”

ATENTIE!

In consecinta, exista posibilitatea ca in contabilitate sa se inregistreze imobilizari corporale care sa indeplineasca din punct de vedere contabil cele doua conditii de a fi utilizate in productia proprie de bunuri sau prestarea de servicii, pentru a fi inchiriate tertilor sau pentru a fi folosite in scopuri administrative si de a avea o durata de viata mai mare de un an, dar sa aiba o valoare diferita de plafonul minim recunoscut din punct de vedere fiscal.

Amortizarea imobilizarilor corporale se calculeaza pe baza unui plan de amortizare, de la data punerii in functiune a acestora si pana la recuperarea integrala a valorii lor de intrare, conform duratelor de utilizare economica si conditiilor de utilizare a acestora.

NOUTATI Contabile 2024

Stiati ca lipsa politicilor si procedurilor contabile este amendadata cu pana la 4.000 lei?


Comandati chiar acum pachetul complet pentru intocmirea politicilor si procedurilor contabile!

In plus, beneficiati de TRANSPORT GRATUIT pentru cumparaturi a caror valoare depaseste 247 lei (TVA inclusa)!

Pachet Complet pentru intocmirea politicilor si procedurilor contabile cuprinde:

  Stick Manual de politici contabile (100% editabil)
  Stick Proceduri contabile pentru societati comerciale (100% editabil)

Grabiti-va sa comandati ACUM pachetul dvs. cu politici si proceduri contabile!

...Vezi AICI detaliile complete <<


Data aparitiei: 26 Martie 2008

Votati articolul "Recunoasterea in contabilitate a imobilizarilor corporale":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

  • ANAF: 15 aprilie, noul termen pentru iesirea din sistemul de impozitare al microintreprinderilor

    • Update 28 martie 2024:  ANAF a anuntat ca termenul limita pentru declararea iesirii din sistemul de impozitare al microintreprinderilor va fi extins pana la data de 15 aprilie 2024. Initial, firmele mici erau obligate sa depuna Declaratia 700 pana la data de 31 martie pentru a iesi din sistemul de impunere pe veniturile microintreprinderilor. Guvernul urmeaza sa adopte modificarea propusa in aceasta saptamana. In cele ce urmeaza, va prezentam anu...» citeste mai departe aici

  • Factura emisa anul trecut si primita in 2024. Putem deduce TVA?

    • In cele ce urmeaza veti afla daca putem deduce TVA din facturi primite si inregistrate in 2024, dar a caror data de emitere este in 2023. Deducere TVA pentru o factura emisa anul trecut Pentru deducerea TVA din facturile primite pentru bunuri sau servicii, persoana inregistrata ca platitor de tva trebuie sa indeplineasca doua conditii: - sa detina o factura emisa in conformitate cu prevederile art. 319, precum si dovada platii in cazul achizitiilo...» citeste mai departe aici

  • Imprumut acordat de societate catre asociatul unic: atentie la suma maxima prevazuta de lege!

    • In prezentul studiu de caz, ne propunem sa analizam aspectele legale ale imprumutului acordat de societate catre asociatul unic. Veti afla in randurile de mai jos care este suma maxima ce poate fi imprumutata, modalitatea de plata si textul de lege aplicabil in contextul legislatiei in vigoare. Imprumut acordat de societate catre asociatul unic: studiu de caz Intrebare: "O societate comerciala poate imprumuta asociatul unic? Care este...» citeste mai departe aici

  • CUM si UNDE ne putem plati obligatiile fiscale: Ghid ANAF privind modalitatile plata

    • Cu scopul de a informa contribuabilii, ANAF a publicat o brosura cu modalitatile de plata disponibile catre institutie. Aceasta initiativa are ca obiectiv principal simplificarea si eficientizarea procesului de plata a taxelor si impozitelor, oferind contribuabililor o intelegere clara a tuturor optiunilor disponibile. Impozite, taxe, contributii si alte sume datorate - CUM si UNDE putem plati Contribuabilii isi pot indeplini obl...» citeste mai departe aici

Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT
Raportul Special
"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X