email
E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Organizarea evidentei in scopul taxei pe valoarea adaugata

taxa pe valoarea adaugataTVA

Organizarea evidentei in scopul taxei pe valoarea adaugata

In Monitorul Oficial cu nr. 364 din data de 13 mai 2008, a fost publicat Ordinul 1372/2008 privind organizarea evidentei in scopul taxei pe valoarea adaugata, conform art. 156 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal. Prezentul ordin abroga Ordinul 2217/2006 si propune noi modele orientative ale jurnalelor de vanzari si cumparari, registrului non-transferurilor si registrul bunurilor mobile corporale primite in scopul expertizarii sau efectuarii de lucrari asupra acestora.

Conform prevederilor art. 156 din Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, au obligatia sa tina evidente corecte si complete urmatorii:

a) persoanele impozabile stabilite in Romania, pentru operatiunile efectuate in desfasurarea activitatilor economice, pentru operatiunile pentru care sunt obligate la plata taxei, precum si pentru orice alta operatiune reglementata la titlul VI din Codul fiscal;

b) persoanele obligate la plata taxei pentru orice operatiune sau care se identifica drept persoane inregistrate in scopuri de TVA conform titlului VI din Codul fiscal, in scopul desfasurarii oricarei operatiuni, pentru operatiunile respective;

c) persoanele impozabile si persoanele juridice neimpozabile, pentru toate achizitiile intracomunitare;

d) asociatul care contabilizeaza veniturile si cheltuielile, potrivit contractului incheiat intre parti, in cazul asociatiilor in participatiune care nu constituie o persoana impozabila, pentru operatiunile realizate de respectiva asociatie in participatiune.

Jurnalele, registrele, evidentele si alte documente similare nu sunt formulare tipizate stabilite de Ministerul Economiei si Finantelor. Fiecare persoana impozabila poate sa isi stabileasca modelul documentelor pe baza carora determina taxa colectata si taxa deductibila, conform specificului propriu de activitate.

Jurnalele, registrele, evidentele si alte documente similare se pot intocmi manual sau prin utilizarea sistemului informatic, si se pot stoca prin orice metode si in orice loc, in urmatoarele conditii:

a) locul de stocare sa se afle pe teritoriul Romaniei, cu exceptia celor intocmite prin mijloace electronice, care pot fi pastrate in orice loc, daca pe perioada stocarii:

1.se garanteaza accesul on-line la datele respective;
2.se garanteaza integritatea continutului documentelor respective;

b) in cazul stocarii prin mijloace electronice, aceste documente sa fie puse la dispozitia organelor fiscale competente fara nicio intarziere, ori de cate ori se solicita acest lucru.

Jurnalele, registrele, evidentele si alte documente similare se vor intocmi de catre fiecare persoana impozabila astfel incat sa cuprinda cel putin elementele prevazute la pct. 79 din Normele metodologice referitor la art.156 din Codul fiscal, si anume:

Registrul non-transferurilor va cuprinde:

- denumirea si adresa primitorului;
- un numar de ordine;
- data transportului bunurilor;
- descrierea bunurilor transportate;
- cantitatea bunurilor transportate;
- valoarea bunurilor transportate;
- data transportului bunurilor care se introduce dupa prelucrare sau expertiza;
- descrierea bunurilor returnate;
- cantitatea bunurilor returnate;
- descrierea bunurilor care nu sunt returnate, cantitatea acestora si o mentiune referitoare la documentele emise in legatura cu aceste operatiuni, dupa caz, precum si data emiterii acestor documente.

Registrul bunurilor primite va cuprinde:

- denumirea si adresa expeditorului;
- un numar de ordine;
- data primirii bunurilor;
- descrierea bunurilor primite;
- cantitatea bunurilor primite;
- data transportului bunurilor transmise clientului dupa expertizare sau prelucrare;
- cantitatea si descrierea bunurilor care sunt returnate clientului dupa expertizare sau prelucrare;
- cantitatea si descrierea bunurilor care nu sunt returnate clientului;
- o mentiune referitoare la documentele emise in legatura cu serviciile prestate, precum si data emiterii acestor documente. Jurnalele pentru vanzari si pentru cumparari, registrele, evidentele si alte documente similare ale activitatii economice a fiecarei persoane impozabile se vor intocmi astfel incat sa permita stabilirea urmatoarelor elemente :

a) valoarea totala, fara taxa, a tuturor livrarilor de bunuri si/sau prestarilor de servicii efectuate de aceasta persoana in fiecare perioada fiscala, evidentiata distinct pentru:

1. livrarile intracomunitare de bunuri scutite;
2. exporturile de bunuri si alte operatiuni scutite de taxa, livrari/prestari scutite de taxa sau pentru care locul livrarii/prestarii este in afara Romaniei;
3.operatiunile care nu au loc in Romania; livrarile de bunuri si/sau prestarile de servicii taxabile si carora li se aplica cote diferite de taxa;

b) valoarea totala, fara taxa, a tuturor achizitiilor pentru fiecare perioada fiscala, evidentiata distinct pentru:

1. achizitii intracomunitare de bunuri;
2. achizitii de bunuri/servicii pentru care persoana impozabila este obligata la plata taxei in conditiile art. 150 alin. (1) lit. b)-g) din Codul fiscal;
3. achizitii de bunuri, inclusiv provenite din import, si de servicii, taxabile, carora li se aplica cote diferite de taxa;

c) taxa colectata de respectiva persoana pentru fiecare perioada fiscala;

d) taxa totala deductibila si taxa dedusa pentru fiecare perioada fiscala;

e) calculul taxei deduse provizoriu pentru fiecare perioada fiscala, a taxei deduse efectiv pentru fiecare an calendaristic si al ajustarilor efectuate, atunci cand dreptul de deducere se exercita pe baza de pro-rata, evidentiind distinct:

1. taxa dedusa conform art. 147 alin. (3) din Codul fiscal;
2. taxa nededusa conform art. 147 alin. (4) din Codul fiscal;
3. taxa dedusa pe baza de pro-rata conform art. 147 alin. (5) din Codul fiscal.

De asemenea, in ordin sunt prezentate si modelele orientative ale jurnalelor si registrelor.

NOUTATI Contabile 2024

Manualul de Inventariere a fost actualizat cu Legea 296/2023 si OMFP 1447/2023!


 ATENTIE!

Acum exista reguli noi privind procedura de inventariere, introduse de:

  • Codul fiscal
  • OMFP 3067/2018
  • Legea 163/2018 care permite distribuirea de dividende pe parcursul anului
  • OMFP 3103/2017
  • Legea 296/2023 privind unele masuri fiscal-bugetare pentru asigurarea sustenabilitatii financiare a Romaniei pe termen lung
  • OMFP 1447/2023 pentru modificarea si completarea unor reglementari privind documentele financiar-contabile

  Explicatii complete gasiti in ghidul Manualul de inventariere. Societati comerciale. PFA. ONG.

...Vezi AICI detaliile complete <<

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
taxa pe valoarea adaugataTVA


Data aparitiei: 30 Iulie 2008

Votati articolul "Organizarea evidentei in scopul taxei pe valoarea adaugata":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT
Raportul Special
"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X