Atentie, Contabili!
Cititi si descoperiti toate noutatile fiscale care va afecteaza activitatea!
Descarcati gratuit Raportul Special -
"Codul Fiscal: noile Proceduri Contabile modificate in 2014"

Da, vreau sa primesc newsletterul zilnic cu informatii si oferte contabile

Stiri si analize economice
Arhiva
Aplicarea Ordonantei 30 din 2011 pentru impozite si taxe locale



detalii aici

Cauti un loc de munca?


Calculeaza salarizare
Salariul Dvs.
Persoane in intretinere
Pentru calculul detaliat apasati aici
Firme de contabilitate
ANGEL ACCOUNTING SERVICES SRL
Satu Mare
Societate membra CECCAR, oferim servicii complete ...
1 SFERO SRL
Cluj Napoca
SFERO SRL este o societate de contabilitate,audit ...
Vezi firme de contabilitate Firme audit
2 SFERO SRL
Cluj Napoca
SFERO SRL este o societate de contabilitate,audit ...
ANDERSSEN CONSULTING GROUP
Bucuresti
Anderssen Consulting este o firma de consultanta c...
Vezi firme de audit Contabili particulari
3 SFERO SRL
Cluj Napoca
SFERO SRL este o societate de contabilitate,audit ...
ANDREEA SUCIU
Cluj Napoca
Expert contabil, PFA, ofer seriozitate si profesio...
Vezi contabili particulari

Contabilul.ro arrow Contabilitate Organizarea si tinerea contabilitatii de catre asociatii si fundatii


Organizarea si tinerea contabilitatii de catre asociatii si fundatii

Cuvinte cheie: contabilitate, fundatii, asociatii

Organizarea si tinerea contabilitatii de catre asociatii si fundatii

Persoanele fizice si persoanele juridice care urmaresc desfasurarea unor activitati de interes general sau in interesul unor colectivitati ori, dupa caz, in interesul lor personal nepatrimonial pot constitui asociatii ori fundatii.

Asociatiile si fundatiile sunt persoane juridice de drept privat fara scop patrimonial.

Asociatia este subiectul de drept constituit de trei sau mai multe persoane care, pe baza unei intelegeri, pun in comun si fara drept de restituire contributia materiala, cunostintele sau aportul lor in munca pentru realizarea unor activitati in interes general, al unor colectivitati sau, dupa caz, in interesul lor personal nepatrimonial.

Fundatia este subiectul de drept infiintat de una sau mai multe persoane care, pe baza unui act juridic intre vii ori pentru cauza de moarte, constituie un patrimoniu afectat, in mod permanent si irevocabil, realizarii unui scop de interes general sau, dupa caz, al unor colectivitati.

Doua sau mai multe asociatii sau fundatii se pot constitui in federatie.

Federatiile dobandesc personalitate juridica proprie si functioneaza in conditiile prevazute pentru asociatiile fara scop patrimonial.  

Principalele acte normative care reglementeaza activitatea persoanelor juridice fara scop patrimonial sunt:

  • Ordonanta nr. 26 din 30/01/2000 cu privire la asociatii si fundatii;
  • Legea nr. 246 din 18/07/2005 pentru aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 26/2000 cu privire la asociatii si fundatii;
  • Ordinul nr. 1.829 din 22/12/2003 pentru aprobarea Reglementarilor contabile pentru persoanele juridice fara scop patrimonial – cu aplicabilitate pana la data de 31/12/2007;
  • Ordinul nr. 1.969 din 9 noiembrie 2007 privind aprobarea Reglementarilor contabile pentru persoanele juridice fara scop patrimonial – cu aplicabilitate de la 01/01/2008;
  • Codul fiscal din 22/12/2003 cu modificarile si completarile ulterioare;
  • Legea contabilitatii nr. 82/1991 cu modificarile si completarile ulterioare.

In Reglementarile contabile pentru persoanele juridice fara scop patrimonial este prezentat planul de conturi aplicabil acestora, precum si formatul situatiilor financiare anuale, care sunt diferite de cele aplicabile societatilor comerciale.

In ceea ce priveste planul de conturi, principala diferenta este evidentierea rezultatului exercitiului pe 3 analitice, astfel:

  • rezultatul activitatilor fara scop patrimonial;
  • rezultatul activitatilor cu destinatie speciala;
  • rezultatul activitatilor economice.

In consecinta conturile de cheltuieli vor fi desfasurate pe analitice in functie de activitatea la care se refera.

EXEMPLU

privind constituirea unui club sportiv si contabilizarea principalelor operatiuni

Forma juridica a clubului sportiv este aceea de asociatie.

Principalele activitati desfasurate sunt :

- antrenamente de karate pentru copii;
- organizarea de competitii sportive cu acordare de premii.

In cele ce urmeaza vom prezenta contabilizarea principalelor operatii care pot aparea, in leg atura cu constituirea si functionarea unui club sportiv, astfel:

A. La constituire :

Contabilizarea aportului in numerar al asociatilor de 500 lei, reprezentand patrimoniului social

a) inregistrare pana la 31.12.2007:

            5311
     „Casa in lei”
=
102
               „Aporturi”

500

b) inregistrare de la 01.01.2008:

          5311
    „Casa in lei”
=
101
                „Capital”

500

ATENTIE!

Patrimoniul initial al asociatiei, activul patrimonial, in valoare de cel putin un salariu minim brut pe economie, la data constituirii asociatiei, este alcatuit din aportul in natura si/sau in bani al asociatilor.

Spre deosebire de asociatii, activul patrimonial initial al fundatiei trebuie sa includa bunuri in natura sau in numerar, a caror valoare totala sa fie de cel putin 100 de ori salariul minim brut pe economie, la data constituirii fundatiei.  

Contabilizarea cheltuielilor de constituire in suma de 650 lei

Deoarece clubul sportiv va desfasura atat activitati economice, cat si activitati fara scop patrimonial, vom imparti cheltuielile de constituire, astfel :

  • 50% cheltuieli de constituire privind activitatile fara scop patrimonial
  • 50% cheltuieli de constituire privind activitatile economice
2011 „Cheltuieli de constituire privind activitatile fara scop patrimonial”
=
462
         „Creditori diversi”

325

si

2012 „Cheltuieli de constituire privind activitatile economice ”
=
462
         „Creditori diversi”

325

NOTA

Nu exista modificari privind inregistrarea cheltuielilor de constituire de la 01.01.2008.

B. In prima luna de functionare clubul sportiv are de inregistrat urmatoarele:

- incasarea taxelor in valoare de 2.000 lei, pentru participare la antrenamentele de karate;

- se incheie un contract de inchiriere a salii de sport in suma de 500 lei/luna cu plata unei garantii in valoare 1.000 lei ce va reprezenta plata chiriei pentru ultimele 2 luni;

- incasarea sumei de 250 lei, reprezentand 2% din impozitul pe venit datorat de persoane fizice (ca urmare a exprimarii optiunii unor persone fizice de a vira acesti bani in contul clubului sportiv).

1. Inregistrarea incasarii taxelor:

                 5311
          „Casa in lei”
=
708
„Venituri din activitati diverse”

2.000

2. Inregistrarea platii garantiei stipulate in contractul de inchiriere:

                2678
„Alte creante imobilizate”
=
5311
           „Casa in lei”

1.000

3. Inregistrarea facturii de chirie, lunare (se va evidentia in analitice distincte ale contului 612, astfel: 50% pentru activitati economice, 50% pentru activitati fara scop patrimonial):

                     612/1
Cheltuieli cu redeventele, locatiile de gestiune si chiriile” - activit. ec.
=
401
             „Furnizori”
250

si

                     612/2
Cheltuieli cu redeventele, locatiile de gestiune si chiriile” -activit. FSP
=
401
              „Furnizori”
250

4. Inregistrarea platii facturii de chirie:

401
              „Furnizori”
=
5311
            „Casa in lei”

500

5. Inregistrarea amortizarii lunare a cheltuielilor de constituire:

                  6811/1
Cheltuieli de exploatare privind amortizarea imobilizarilor” - activit. ec.
=
2801.02 „Amortizarea cheltuielilor de constituire privind activitatile economice”
9,03
(325/3ani/12 luni)

si

                 6811/2
Cheltuieli de exploatare privind amortizarea imobilizarilor” - activit FSP
=
2801.01 „Amortizarea cheltuielilor de constituire privind activitatile fara scop patrimonial”

9,03

(325/3ani/12 luni)

6. Inregistrarea incasarii sumei de 250 lei reprezentand 2% din impozitul pe veniturile persoanelor fizice:

5121
„Conturi la banci in lei”
=
7331
„Venituri din donatii”

250

C. Dupa 6 luni de la functionare, clubul hotaraste organizarea unei competitii sportive cu acordare de centuri si premii.

Pentru finantarea acestei competitii se obtin sponsorizari astfel:

- suma de 5.000 lei de la o societate comerciala;

- 20 chimonouri a 50 lei fiecare, de la o societate care le si confectioneaza;

- 20 carti a 15 lei si 20 CD-uri a 5 lei care se vor acorda ca si premii, de la o alta societate comerciala.

Pentru organizarea competitiei, clubul are cheltuieli privind:

- cazarea si masa pentru 2 invitati speciali care vor fi membrii ai juriului;

- cumpararea a 10 centuri a 15 lei fiecare, ce vor fi acordate cursantilor.

1. Inregistrarea sumei de 5.000 lei, primite in baza unui contract de sponsorizare:

5121
„Conturi la banci in lei”
=
7332
„Venituri din sumele sau bunurile primite prin sponsorizare”

5.000

2. Inregistrarea chimonourilor primite in baza unui contract de sponsorizare, avand ca document de inregistrare in gestiune un „Aviz de expeditie” cu mentiunea „Nu se factureaza”:

303/2
„Materiale de natura obiectelor de inventar”- activit. FSP
=
7332
„Venituri din sumele sau bunurile primite prin sponsorizare”

1.000

3. Inregistrarea pe cheltuieli a obiectelor de inventar la darea in folosinta:

603/2
„Cheltuieli privind materiale de natura obiectelor de inventar”-activit. FSP
=
303/2
„Materiale de natura obiectelor de inventar”- activit. FSP

1000

4. Inregistrarea cartilor si Cd-urilor care se vor acorda ca premii:

3028/2
„Alte materiale consumabile”- activit. FSP
=
7332
„Venituri din sumele sau bunurile primite prin sponsorizare”

400

5. Inregistrarea descarcarii de gestiune in momentul acordarii premiilor:

6028/2
„Cheltuieli cu alte materiale consumabile”- activit. FSP
=
3028/2
„Alte materiale consumabile”-activit. FSP

400

6. Inregistrarea cheltuielilor cu cazarea si masa in suma de 500 lei pentru cei doi invitati achitate din casieria clubului:

623/2
„Cheltuieli de protocol”- activit FSP
=
5311
„Casa in lei”
500

7. Inregistrarea cumpararii centurilor:

3028/2
„Alte materiale consumabile”- activit. FSP
=
401
„Furnizori”
150

8. Inregistrarea platii facturii din contul curent:

401
„Furnizori”
=
5121
„Conturi la banci in lei”
150

9. In cadrul competitiei se constata ca doar 6 dintre cursanti au indeplinit conditiile pentru obtinerea centurilor. Se inregistreaza descarcarea de gestiune pentru cele 6 centuri:

6028/2
„Cheltuieli cu alte materiale consumabile”- activit. FSP
=
3028/2
„Alte materiale consumabile”- activit. FSP
90

10. Inregistrarea inchiderii conturilor de cheltuieli si venituri

Conform art. 34 alin (4) din Codul fiscal, organizatiile nonprofit au obligatia de a declara si plati impozitul pe profit anual, pana la data de 15 februarie inclusiv a anului urmator celui pentru care se calculeaza impozitul.

Pentru simplificarea exemplului vom presupune ca acestea sunt toate inregistrarile contabile dintr-un an fiscal.

a) Inchiderea conturilor de cheltuieli

-activitatea nonprofit:

1201.01
„Rezultatul activitatilor fara scop patrimonial”
(pentru inregistrari pana la 31.12.2007)
sau
1211.01
Excedent sau deficit privind activitatile fara scop patrimonial”
(pentru inregistrari dupa data de 01.01.2008)
=
%
                   612/2
Cheltuieli cu redeventele, locatiile de gestiune si chiriile – activit. FSP
                  6811/2
Cheltuieli de exploatare privind amortizarea imobilizarilor” – activit. FSP
603/2
„Cheltuieli privind materiale de natura obiectelor de inventar”-activit. FSP
6028/2
„Cheltuieli cu alte materiale consumabile”- activit. FSP
623/2
„Cheltuieli de protocol”- activit. FSP
2.249,03
250
9,03
1.000
490

500

-activitatea economica:

1202
„Rezultatul activitatilor economice”
(pentru inregistrari pana la 31.12.2007)
sau
1212
Profit sau pierdere privind activitatile economice
(pentru inregistrari dupa data de 01.01.2008 )
=
%
                  612/1
Cheltuieli cu redeventele, locatiile de gestiune si chiriile” - activit. ec.
                6811/1
Cheltuieli de exploatare privind amortizarea imobilizarilor” - activit. ec.
259,03
250

9,03

b) Inchiderea conturilor de venituri

-activitatea nonprofit:

%
7331
„Venituri din donatii”
7332
„Venituri din sumele sau bunurile primite prin sponsorizare”
=
1201.01
„Rezultatul activitatilor fara scop patrimonial”
(pentru inregistrari pana la 31.12.2007)
sau
1211.01
Excedent sau deficit privind activitatile f ara scop patrimonial”
(pentru inregistrari dupa data de 01.01.2008)
6.650
250
6.400

- activitatea economica:

708
„Venituri din activitati diverse”
=
1202
„Rezultatul activitatilor economice”
(pentru inregistrari pana la 31.12.2007)
sau
1212
„ Profit sau pierdere privind activitatile economice ”
(pentru inregistrari dupa data de 01.01.2008)

2.000

La art. 15 alin. (2) din Codul fiscal sunt enumerate veniturile obtinute de organizatiile nonprofit care sunt scutite de plata impozitului pe profit.

Veniturile din donatii si veniturile din sponsorizari sunt venituri scutite de la plata impozitului pe profit.

De asemenea, conform art. 15 alin. (3) Codul fiscal, sunt scutite de la plata impozitului pe profit si veniturile din activitati economice realizate pana la nivelul echivalentului in lei a 15.000 euro, intr-un an fiscal, dar nu mai mult de 10% din veniturile totale scutite de la plata impozitului pe profit.

In exemplul studiat:

- veniturile din activitati economice – 2.000 lei;

- venituri scutite de la plata impozitului pe profit – 6.650 lei;

- 10% din veniturile scutite – 665 lei.

Rezulta ca din veniturile din activitati economice, 665 lei sunt venituri scutite, urmand ca la calculul profitului impozabil sa se ia in considerare doar suma de 1.335 lei (2000 – 665).

Astfel, avem:

- venituri impozabile : 1335 lei

- cheltuieli deductibile: 259.03 lei

- profit impozabil: 1075.97 lei

- impozit pe profit (16%): 172 lei

11. Inregistrarea impozitului pe profit:

691
„Cheltuieli cu impozitul pe profit”
=
441
„Impozitul pe profit”

172

si

1202
„Rezultatul activitatilor economice”
(pentru inregistrari pana la 31.12.2007)
sau
1212
Profit sau pierdere privind activitatile economice
(pentru inregistrari dupa data de 01.01.2008)
=
691 „Cheltuieli impozitul pe profit”

172

Dupa aceste operatii, la 31.12.N vom avea in balanta urmatoarele solduri :

- excedent activitati nonprofit in contul 1201.01/1211.01 – sold creditor 4.400,97 lei (6.650 – 2.249,03);

- excedent activitati economice in contul 1202/1212 – sold creditor 1.568,97 lei (2.000 – 259,03 – 172).

Excedentul/profitul contabil obtinut este preluat in contul 117 „Rezultatul reportat”, analitice distincte pe cele doua activitati.

Ti-a placut acest articol? Trimite-l si prietenilor tai!


Data aparitiei: 13 August 2008

Votati articolul "Organizarea si tinerea contabilitatii de catre asociatii si fundatii":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi


ClubContabilitate.ro - intrebarea zilei

Pierdere fiscala

Intrebare: Un SRL are pierdere in 2012 de 8200 lei, evidentiata in debit 121. Va rog sa-mi spuneti daca in ianuarie trebuie sa fac inregistrarea 117=121cu 8200. In ianuarie 2013 am profit 8900, evidentiat in credit 121. Pot sa inregistrez 121=117 cu 8200 si sa aplic 16% pe diferenta de 700? Mentionez ca din februarie devine microintreprindere.

Raspuns: Asa inteleg si eu, ca as putea stinge pierderea in ianuarie din moment ce trebuie sa depunem 101.... citeste tot raspunsul aici


Alte articole referitoare la contabilitate


» Aspecte contabile de care tinem cont la vanzarea unui teren si a unei cladiri catre asociat unic

» Societate care presteaza servicii unei persoane fizice nerezidente. Ce conditii se impun?

» Top Fiscalitate: Serviciul de consultanta 24/24, 7 zile din 7, pentru afaceri mereu pe plus!


Contabilitate 45000 de contabili citesc zilnic stirile si modificarile legislative din domeniul CONTABILITATII. Aboneaza-te GRATUIT si vei primi CADOU raportul special "Codul Fiscal: noile Proceduri Contabile modificate in 2014" .

Noi apreciem opinia ta. Adauga comentariul tau acum








  Da, doresc să primesc informaţii despre produsele, serviciile, evenimentele etc. oferite de Rentrop & Straton. Termeni si conditii de utilizare a site-ului Nota de informare



Comentarii articol
Postat de: tr*****
  Buna ziua, as dori sa primesc si eu o monografie contabila pentru o asociatie sportiva si o gradinita -asociatie non profit. Va multumesc
Data adaugarii: 03-Oct-2012

Postat de: an*****
  .....
Data adaugarii: 05-Feb-2012

Postat de: eu*****
  Buna ziua, as dori sa primesc si eu o monografie contabila si un plan de conturi pentru o asociatie sportiva daca se poate. Adresa de e-mail: eu_cipy7@yahoo.com Va multumesc anticipat.
Data adaugarii: 08-Ian-2012

Postat de: ig*****
  interesant de retinut.Multumim.
Data adaugarii: 28-Sep-2011

Postat de: li*****
  Daca o fundatie achizioneaza materiale de constructii din UE si factura nu are calculat TVA-UL de catre furnizor fundatia nu trebuie sa plateasca 24% TVA aferent valorii importate. Tinem cont de faptul ca fundatia nu este platitoare de TVA, plateste TVA din facturi si-l trece pe cheltuieli. Corneliu Livanu
Data adaugarii: 19-Mai-2011

Postat de: an*****
  va rog,am nevoie urgent de o monografie contabila completa pentru o asociatie sportiva. Mentionez ca sunt abonat rentrop&straton Am gasit ceva pe forum veba dar din 2008 ,daca este ceva mai actual va rog sa-mi trimiteti pe adresa de mail.multumesc!
Data adaugarii: 07-Feb-2011

Adauga acest articol in site-ul tau

Alte articole referitoare la fundatii, asociatii,


» Depunerea Situatiilor financiare anuale pana la 30 mai 2014. Cine depune?

» Ce tratament fiscal se aplica veniturilor obtinute de o asociatie din participarea la conferinte?

» Atentie la intocmirea si depunerea Situatiilor financiare anuale incheiate la 31 decembrie

Vezi toate articolele referitoare la fundatii (149)

» Top obligatii fiscale din Codul de procedura fiscala in 2014

» Dizolvare cu lichidare. O situatie pe catre trebuie sa stiti sa o solutionati

» Lichidare societate. Cum procedam pentru inchiderea conturilor?

Vezi toate articolele referitoare la asociatii (630)

Alte articole publicate in data de 13 August 2008






Top cautari





© 2014 Rentrop & Straton. All rights reserved.
Harta site  |   Contact  |   Termeni si conditii  |   Privacy policy RO  |   Privacy policy EN  |   RSS  



SATI