Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici

Adauga mai jos adresa de e-mail pentru a primit Raportul Gratuit

email
PLANUL DE CONTURI - toate modificarile aparute in 2017

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"PLANUL DE CONTURI - toate modificarile aparute in 2017"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
 Cartea Verde a Contabilitatii 2017

Organizarea si tinerea contabilitatii de catre asociatii si fundatii Non profit

contabilitatefundatiiasociatiiong

Organizarea si tinerea contabilitatii de catre asociatii si fundatii

Persoanele fizice si persoanele juridice care urmaresc desfasurarea unor activitati de interes general sau in interesul unor colectivitati ori, dupa caz, in interesul lor personal nepatrimonial pot constitui asociatii ori fundatii.

Asociatiile si fundatiile sunt persoane juridice de drept privat fara scop patrimonial.

Asociatia este subiectul de drept constituit de trei sau mai multe persoane care, pe baza unei intelegeri, pun in comun si fara drept de restituire contributia materiala, cunostintele sau aportul lor in munca pentru realizarea unor activitati in interes general, al unor colectivitati sau, dupa caz, in interesul lor personal nepatrimonial.

Fundatia este subiectul de drept infiintat de una sau mai multe persoane care, pe baza unui act juridic intre vii ori pentru cauza de moarte, constituie un patrimoniu afectat, in mod permanent si irevocabil, realizarii unui scop de interes general sau, dupa caz, al unor colectivitati.

Doua sau mai multe asociatii sau fundatii se pot constitui in federatie.

Federatiile dobandesc personalitate juridica proprie si functioneaza in conditiile prevazute pentru asociatiile fara scop patrimonial.  

Principalele acte normative care reglementeaza activitatea persoanelor juridice fara scop patrimonial sunt:

  • Ordonanta nr. 26 din 30/01/2000 cu privire la asociatii si fundatii;
  • Legea nr. 246 din 18/07/2005 pentru aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 26/2000 cu privire la asociatii si fundatii;
  • Ordinul nr. 1.829 din 22/12/2003 pentru aprobarea Reglementarilor contabile pentru persoanele juridice fara scop patrimonial – cu aplicabilitate pana la data de 31/12/2007;
  • Ordinul nr. 1.969 din 9 noiembrie 2007 privind aprobarea Reglementarilor contabile pentru persoanele juridice fara scop patrimonial – cu aplicabilitate de la 01/01/2008;
  • Codul fiscal din 22/12/2003 cu modificarile si completarile ulterioare;
  • Legea contabilitatii nr. 82/1991 cu modificarile si completarile ulterioare.

In Reglementarile contabile pentru persoanele juridice fara scop patrimonial este prezentat planul de conturi aplicabil acestora, precum si formatul situatiilor financiare anuale, care sunt diferite de cele aplicabile societatilor comerciale.

In ceea ce priveste planul de conturi, principala diferenta este evidentierea rezultatului exercitiului pe 3 analitice, astfel:

  • rezultatul activitatilor fara scop patrimonial;
  • rezultatul activitatilor cu destinatie speciala;
  • rezultatul activitatilor economice.

In consecinta conturile de cheltuieli vor fi desfasurate pe analitice in functie de activitatea la care se refera.

EXEMPLU


 Executarea silita. Ghid de aparare impotriva abuzurilor
Executarea silita. Ghid de aparare impotriva abuzurilor

Vezi detalii

Promotii si politici de discount
Promotii si politici de discount

Vezi detalii

Optimizarea fiscala. Solutii si avantaje pentru intreprinzatori
Optimizarea fiscala. Solutii si avantaje pentru intreprinzatori

Vezi detalii


privind constituirea unui club sportiv si contabilizarea principalelor operatiuni

Forma juridica a clubului sportiv este aceea de asociatie.

 

Principalele activitati desfasurate sunt :

 

- antrenamente de karate pentru copii;
- organizarea de competitii sportive cu acordare de premii.

 

In cele ce urmeaza vom prezenta contabilizarea principalelor operatii care pot aparea, in leg atura cu constituirea si functionarea unui club sportiv, astfel:

A. La constituire :

Contabilizarea aportului in numerar al asociatilor de 500 lei, reprezentand patrimoniului social

a) inregistrare pana la 31.12.2007:

            5311
     „Casa in lei”
=
102
               „Aporturi”

500

b) inregistrare de la 01.01.2008:

          5311
    „Casa in lei”
=
101
                „Capital”

500

ATENTIE!

Patrimoniul initial al asociatiei, activul patrimonial, in valoare de cel putin un salariu minim brut pe economie, la data constituirii asociatiei, este alcatuit din aportul in natura si/sau in bani al asociatilor.

Spre deosebire de asociatii, activul patrimonial initial al fundatiei trebuie sa includa bunuri in natura sau in numerar, a caror valoare totala sa fie de cel putin 100 de ori salariul minim brut pe economie, la data constituirii fundatiei.  

Contabilizarea cheltuielilor de constituire in suma de 650 lei

Deoarece clubul sportiv va desfasura atat activitati economice, cat si activitati fara scop patrimonial, vom imparti cheltuielile de constituire, astfel :

  • 50% cheltuieli de constituire privind activitatile fara scop patrimonial
  • 50% cheltuieli de constituire privind activitatile economice
2011 „Cheltuieli de constituire privind activitatile fara scop patrimonial”
=
462
         „Creditori diversi”

325

si

2012 „Cheltuieli de constituire privind activitatile economice ”
=
462
         „Creditori diversi”

325

NOTA

Nu exista modificari privind inregistrarea cheltuielilor de constituire de la 01.01.2008.

B. In prima luna de functionare clubul sportiv are de inregistrat urmatoarele:

- incasarea taxelor in valoare de 2.000 lei, pentru participare la antrenamentele de karate;

- se incheie un contract de inchiriere a salii de sport in suma de 500 lei/luna cu plata unei garantii in valoare 1.000 lei ce va reprezenta plata chiriei pentru ultimele 2 luni;

- incasarea sumei de 250 lei, reprezentand 2% din impozitul pe venit datorat de persoane fizice (ca urmare a exprimarii optiunii unor persone fizice de a vira acesti bani in contul clubului sportiv).

1. Inregistrarea incasarii taxelor:

                 5311
          „Casa in lei”
=
708
„Venituri din activitati diverse”

2.000

2. Inregistrarea platii garantiei stipulate in contractul de inchiriere:

                2678
„Alte creante imobilizate”
=
5311
           „Casa in lei”

1.000

3. Inregistrarea facturii de chirie, lunare (se va evidentia in analitice distincte ale contului 612, astfel: 50% pentru activitati economice, 50% pentru activitati fara scop patrimonial):

                     612/1
Cheltuieli cu redeventele, locatiile de gestiune si chiriile” - activit. ec.
=
401
             „Furnizori”
250

si

                     612/2
Cheltuieli cu redeventele, locatiile de gestiune si chiriile” -activit. FSP
=
401
              „Furnizori”
250

4. Inregistrarea platii facturii de chirie:

401
              „Furnizori”
=
5311
            „Casa in lei”

500

5. Inregistrarea amortizarii lunare a cheltuielilor de constituire:

                  6811/1
Cheltuieli de exploatare privind amortizarea imobilizarilor” - activit. ec.
=
2801.02 „Amortizarea cheltuielilor de constituire privind activitatile economice”
9,03
(325/3ani/12 luni)

si

                 6811/2
Cheltuieli de exploatare privind amortizarea imobilizarilor” - activit FSP
=
2801.01 „Amortizarea cheltuielilor de constituire privind activitatile fara scop patrimonial”

9,03

(325/3ani/12 luni)

6. Inregistrarea incasarii sumei de 250 lei reprezentand 2% din impozitul pe veniturile persoanelor fizice:

5121
„Conturi la banci in lei”
=
7331
„Venituri din donatii”

250

C. Dupa 6 luni de la functionare, clubul hotaraste organizarea unei competitii sportive cu acordare de centuri si premii.

Pentru finantarea acestei competitii se obtin sponsorizari astfel:

- suma de 5.000 lei de la o societate comerciala;

- 20 chimonouri a 50 lei fiecare, de la o societate care le si confectioneaza;

- 20 carti a 15 lei si 20 CD-uri a 5 lei care se vor acorda ca si premii, de la o alta societate comerciala.

Pentru organizarea competitiei, clubul are cheltuieli privind:

- cazarea si masa pentru 2 invitati speciali care vor fi membrii ai juriului;

- cumpararea a 10 centuri a 15 lei fiecare, ce vor fi acordate cursantilor.

1. Inregistrarea sumei de 5.000 lei, primite in baza unui contract de sponsorizare:

5121
„Conturi la banci in lei”
=
7332
„Venituri din sumele sau bunurile primite prin sponsorizare”

5.000

2. Inregistrarea chimonourilor primite in baza unui contract de sponsorizare, avand ca document de inregistrare in gestiune un „Aviz de expeditie” cu mentiunea „Nu se factureaza”:

303/2
„Materiale de natura obiectelor de inventar”- activit. FSP
=
7332
„Venituri din sumele sau bunurile primite prin sponsorizare”

1.000

3. Inregistrarea pe cheltuieli a obiectelor de inventar la darea in folosinta:

603/2
„Cheltuieli privind materiale de natura obiectelor de inventar”-activit. FSP
=
303/2
„Materiale de natura obiectelor de inventar”- activit. FSP

1000

4. Inregistrarea cartilor si Cd-urilor care se vor acorda ca premii:

3028/2
„Alte materiale consumabile”- activit. FSP
=
7332
„Venituri din sumele sau bunurile primite prin sponsorizare”

400

5. Inregistrarea descarcarii de gestiune in momentul acordarii premiilor:

6028/2
„Cheltuieli cu alte materiale consumabile”- activit. FSP
=
3028/2
„Alte materiale consumabile”-activit. FSP

400

6. Inregistrarea cheltuielilor cu cazarea si masa in suma de 500 lei pentru cei doi invitati achitate din casieria clubului:

623/2
„Cheltuieli de protocol”- activit FSP
=
5311
„Casa in lei”
500

7. Inregistrarea cumpararii centurilor:

3028/2
„Alte materiale consumabile”- activit. FSP
=
401
„Furnizori”
150

8. Inregistrarea platii facturii din contul curent:

401
„Furnizori”
=
5121
„Conturi la banci in lei”
150

9. In cadrul competitiei se constata ca doar 6 dintre cursanti au indeplinit conditiile pentru obtinerea centurilor. Se inregistreaza descarcarea de gestiune pentru cele 6 centuri:

6028/2
„Cheltuieli cu alte materiale consumabile”- activit. FSP
=
3028/2
„Alte materiale consumabile”- activit. FSP
90

10. Inregistrarea inchiderii conturilor de cheltuieli si venituri

Conform art. 34 alin (4) din Codul fiscal, organizatiile nonprofit au obligatia de a declara si plati impozitul pe profit anual, pana la data de 15 februarie inclusiv a anului urmator celui pentru care se calculeaza impozitul.

Pentru simplificarea exemplului vom presupune ca acestea sunt toate inregistrarile contabile dintr-un an fiscal.

a) Inchiderea conturilor de cheltuieli

-activitatea nonprofit:

1201.01
„Rezultatul activitatilor fara scop patrimonial”
(pentru inregistrari pana la 31.12.2007)
sau
1211.01
Excedent sau deficit privind activitatile fara scop patrimonial”
(pentru inregistrari dupa data de 01.01.2008)
 
=
%
                   612/2
Cheltuieli cu redeventele, locatiile de gestiune si chiriile – activit. FSP
                  6811/2
Cheltuieli de exploatare privind amortizarea imobilizarilor” – activit. FSP
603/2
„Cheltuieli privind materiale de natura obiectelor de inventar”-activit. FSP
6028/2
„Cheltuieli cu alte materiale consumabile”- activit. FSP
623/2
„Cheltuieli de protocol”- activit. FSP
2.249,03
250
 
 
 
9,03
 
 
 
1.000
 
 
 
490

500

-activitatea economica:

1202
„Rezultatul activitatilor economice”
(pentru inregistrari pana la 31.12.2007)
sau
1212
Profit sau pierdere privind activitatile economice
(pentru inregistrari dupa data de 01.01.2008 )
=
%
                  612/1
Cheltuieli cu redeventele, locatiile de gestiune si chiriile” - activit. ec.
                6811/1
Cheltuieli de exploatare privind amortizarea imobilizarilor” - activit. ec.
259,03
250

 

9,03

b) Inchiderea conturilor de venituri

-activitatea nonprofit:

%
7331
„Venituri din donatii”
7332
„Venituri din sumele sau bunurile primite prin sponsorizare”
=
1201.01
„Rezultatul activitatilor fara scop patrimonial”
(pentru inregistrari pana la 31.12.2007)
sau
1211.01
Excedent sau deficit privind activitatile f ara scop patrimonial”
(pentru inregistrari dupa data de 01.01.2008)
6.650
250
 
 
 
 
6.400

- activitatea economica:

708
„Venituri din activitati diverse”
=
1202
„Rezultatul activitatilor economice”
(pentru inregistrari pana la 31.12.2007)
sau
1212
„ Profit sau pierdere privind activitatile economice ”
(pentru inregistrari dupa data de 01.01.2008)

2.000

La art. 15 alin. (2) din Codul fiscal sunt enumerate veniturile obtinute de organizatiile nonprofit care sunt scutite de plata impozitului pe profit.

Veniturile din donatii si veniturile din sponsorizari sunt venituri scutite de la plata impozitului pe profit.

De asemenea, conform art. 15 alin. (3) Codul fiscal, sunt scutite de la plata impozitului pe profit si veniturile din activitati economice realizate pana la nivelul echivalentului in lei a 15.000 euro, intr-un an fiscal, dar nu mai mult de 10% din veniturile totale scutite de la plata impozitului pe profit.

In exemplul studiat:

- veniturile din activitati economice – 2.000 lei;

- venituri scutite de la plata impozitului pe profit – 6.650 lei;

- 10% din veniturile scutite – 665 lei.

Rezulta ca din veniturile din activitati economice, 665 lei sunt venituri scutite, urmand ca la calculul profitului impozabil sa se ia in considerare doar suma de 1.335 lei (2000 – 665).

Astfel, avem:

- venituri impozabile : 1335 lei

- cheltuieli deductibile: 259.03 lei

- profit impozabil: 1075.97 lei

- impozit pe profit (16%): 172 lei

11. Inregistrarea impozitului pe profit:

691
„Cheltuieli cu impozitul pe profit”
=
441
„Impozitul pe profit”

172

si

1202
„Rezultatul activitatilor economice”
(pentru inregistrari pana la 31.12.2007)
sau
1212
Profit sau pierdere privind activitatile economice
(pentru inregistrari dupa data de 01.01.2008)
=
691 „Cheltuieli impozitul pe profit”

172

Dupa aceste operatii, la 31.12.N vom avea in balanta urmatoarele solduri :

- excedent activitati nonprofit in contul 1201.01/1211.01 – sold creditor 4.400,97 lei (6.650 – 2.249,03);

- excedent activitati economice in contul 1202/1212 – sold creditor 1.568,97 lei (2.000 – 259,03 – 172).

Excedentul/profitul contabil obtinut este preluat in contul 117 „Rezultatul reportat”, analitice distincte pe cele doua activitati.

Ti-a placut acest articol? Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!

Data aparitiei: 13 August 2008


Votati articolul "Organizarea si tinerea contabilitatii de catre asociatii si fundatii Non profit":
Rating:

Nota: 4.02 din 5 din 43 voturi


ClubContabilitate.ro - intrebarea zilei

Care va fi data prescrierii - pentru plata ?

Intrebare: Buna ziua !

Va rog din tot sufletul sa imi spuneti:
- la ce data se prescrie dreptul de a cere intoarcerea executarii silite,
daca hotararea in baza careia se cere acest lucru
a fost pronuntata la data de 24.09.2013
si a fost comunicata la data de 01.11.2013 ?

Initial, un salariat a primit o suma de bani de la institutie, cu titlul de diferente salariale,
iar acum, fiind desfiintata hotararea respectiva,
institutie trebuie sa ceara intoarerea executarii silite
pentru ca salariatul sa restituie suma de bani primita.

Raspuns: Sumele respective au fost acordate fara sa aveti hotararea definitiva, deci raspunderea platii...... » citeste tot raspunsul aici

Alte articole publicate in data de 13 August 2008 ARTICOLE SIMILARE

Opinia ta conteaza! Scrie-ne mai jos ce parere ai despre acest subiect dar si ce alte subiecte din domeniu te intereseaza si ai dori sa scriem despre ele!


Daca ai intrebari care necesita consultanta in contabilitate, le poti adresa pe www.PortalContabilitate.ro sau www.ClubContabilitate.ro. Va multumim!


X
user
user

Intrebare antispam: 1 + 1 =
  Da, doresc să primesc informaţii despre produsele, serviciile, evenimentele etc. oferite de Rentrop & Straton. Termeni si conditii de utilizare a site-ului Nota de informare

Comentarii articol

Postat de: user
Buna seara, am nevoie de un sfat urgent.Vreau sa fac un ONG non profit cu specific club tweikoondo/copii.Veniturile vin din incasari taxe,iar cheltuieli vor fi cu echipamente,chirie etc.La ex dat de d-tra nu se spune nimic despre remuneratia instructorului.De asemenea ex d-tra este o SC sau ONG?Daca nu este ONG va rog sa-mi aratati care sunt pasii in inregistrari pentru ONG.Va multumesc anticipat
Data adaugarii: 19-Ian-2016
Postat de: user
Buna ziua, Ma intereseaza o monografie pentru o gradinita (asociatie), partea economica reprezentand masa copiilor. Cum se impat cheltuielile cu utilitatile, dar salariile si mat pentru intretinererea cladirii? Multumesc
Data adaugarii: 25-Mar-2015
Postat de: ch*****
apreciez interesul d-voastra ptr a ne informa cu toate noutalile in legislatie care este atat de incarcata.
Data adaugarii: 02-Aug-2014
Postat de: tr*****
Buna ziua, as dori sa primesc si eu o monografie contabila pentru o asociatie sportiva si o gradinita -asociatie non profit. Va multumesc
Data adaugarii: 03-Oct-2012
Postat de: an*****
.....
Data adaugarii: 05-Feb-2012
Postat de: eu*****
Buna ziua, as dori sa primesc si eu o monografie contabila si un plan de conturi pentru o asociatie sportiva daca se poate. Adresa de e-mail: eu_cipy7@yahoo.com Va multumesc anticipat.
Data adaugarii: 08-Ian-2012
Postat de: ig*****
interesant de retinut.Multumim.
Data adaugarii: 28-Sep-2011
Postat de: li*****
Daca o fundatie achizioneaza materiale de constructii din UE si factura nu are calculat TVA-UL de catre furnizor fundatia nu trebuie sa plateasca 24% TVA aferent valorii importate. Tinem cont de faptul ca fundatia nu este platitoare de TVA, plateste TVA din facturi si-l trece pe cheltuieli. Corneliu Livanu
Data adaugarii: 19-Mai-2011
Postat de: an*****
va rog,am nevoie urgent de o monografie contabila completa pentru o asociatie sportiva. Mentionez ca sunt abonat rentrop&straton Am gasit ceva pe forum veba dar din 2008 ,daca este ceva mai actual va rog sa-mi trimiteti pe adresa de mail.multumesc!
Data adaugarii: 07-Feb-2011
Adauga acest articol in site-ul tau

Subiectele saptamanii

  • Impozitele valabile in 2018: dividende, dobanzi, chirii

    • Incepand cu 2018 discutam despre noile forme de impozitare, influentate semnificativ de schimbarile de ultima ora din domeniul fiscal din acest an.  Odata cu OUG 79/2017 au fost aduse unele dintre cele mai mari modificari din acest an, schimbari care intra in vigoare de la 1 ianuarie 2018.  Vorbim, in primul rand, de transferul contributiilor sociale de la angajator la angajat, schimbare care a pus pe jar toti angajatorii din Romania, obligati totodata si...» citeste mai departe aici

  • Formularul 108. Cine are obligatia depunerii? Analiza zilei

    • Prin OANAF 3391/2017 publicat in MOF 966 din 06.12.2017 a fost aprobat modelul si continutului formularului 108 "Declaratie privind impozitul pe reprezentanta".  Declaratia se va depune incepand cu 1 ianuarie 2018 pentru declararea obligatiilor fiscale aferente anului 2018. Declaratia privind impozitul pe reprezentanta se completeaza si se depune de catre reprezentanta unei/unor persoane juridice straine, autorizata sa functioneze in Romania, potrivit legii. ...» citeste mai departe aici

  • De ce ar putea fi mai avantajos sa devii PFA din 2018

    • Veniturile din activitati independente nu au fost ferite de noile modificari fiscale care, in unele cazuri, vor duce la scaderi ale castigului net.  Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr. 79/2017 a adus astfel modificari importante in domeniul impozitului pe venit si al contributiilor sociale. Claudia Sofianu, Partener EY Romania, a explicat recent, pentru Startupcafe.ro, in ce fel...» citeste mai departe aici

  • Modificari aduse Legii 95/2006. Analiza zilei cu Irina Dumitrescu

    • Legea 95/2006 privind reforma in domeniul sanatatii a fost recent modificata prin OUG 86/2017 publicata in MOf nr. 974 din 07/12/2017. Printre altele, modificarile vizeaza corelarea prevederilor Legii 95/2006 cu schimbarile aduse Codului fiscal de la 01 ianuarie 2018 privind contributiile de asigurari sociale de sanatate, precum si corelarea/completarea prevederilor privind documentele prin care se atesta calitatea de asigurat.  Astfel, incepand ...» citeste mai departe aici

  • Ghidul pentru negocierea contractelor colective de munca, lansat oficial

    • Ministerul Consultarii Publice si Dialogului Social va prezinta principalii pasi de urmat pentru demararea si incheierea procesului de negociere a contractelor colective de munca. In perioada 20 noiembrie - 20 decembrie 2017, angajatorii trebuie sa initieze negocierea contractelor colective de munca pentru punerea in aplicare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.79/2017 privind modificarea Codului Fiscal. Atentie! O propunere de ultima ora ar putea rasturna intreaga situatie:&nbs...» citeste mai departe aici

  • Tichete cadou acordate cu ocazia Craciunului. Ce conditii trebuie sa respecte firma?

    • Prin cele de mai jos, va prezentam conditiile pe care trebuie sa le respecte societatile care acorda tichete cadou in perioada sarbatorilor de iarna. Astfel, o societate doreste sa acorde tichete cadou in valoare de 300 lei pentru toti salariatii indiferent daca au copii in intretinere sau nu au. Pentru copii minori ai salariatilor se acorda cadouri in valoare de 100 lei. Tinand seama de art. 76 alin. (4) lit a si art. 142 lit. b) din Codul fiscal, vom vedea daca este corect sa se impoziteze ...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Newsletter zilnic GRATUIT

PLANUL DE CONTURI - toate modificarile aparute in 2017
Aboneaza-te la newsletterul Contabilul.ro si primesti gratuit Raportul special "PLANUL DE CONTURI - toate modificarile aparute in 2017".
Stiri si analize economice
SATI

Atentie, Contabili!

PLANUL DE CONTURI s-a modificat!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCA GRATUIT Raportul Special
"PLANUL DE CONTURI - toate modificarile aparute in 2017"


email
Da, vreau sa primesc newsletterul zilnic cu informatii si oferte contabile
X