Atentie, Contabili!

Codul Fiscal s-a modificat!
Va rugam sa cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCA GRATUIT Raportul Special
"Legea 70/2015 si OUG 6/2015 - comentarii si studii de caz"

email
Da, vreau sa primesc newsletterul zilnic cu informatii si oferte contabile

Adauga mai jos adresa de e-mail pentru a primit Raportul Gratuit

email
Legea 70/2015 si OUG 6/2015  - comentarii si studii de caz

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit
"Legea 70/2015 si OUG 6/2015 - comentarii si studii de caz".

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Proceduri Contabile

Organizarea si tinerea contabilitatii de catre asociatii si fundatii Non profit

Organizarea si tinerea contabilitatii de catre asociatii si fundatii

Persoanele fizice si persoanele juridice care urmaresc desfasurarea unor activitati de interes general sau in interesul unor colectivitati ori, dupa caz, in interesul lor personal nepatrimonial pot constitui asociatii ori fundatii.

Asociatiile si fundatiile sunt persoane juridice de drept privat fara scop patrimonial.

Asociatia este subiectul de drept constituit de trei sau mai multe persoane care, pe baza unei intelegeri, pun in comun si fara drept de restituire contributia materiala, cunostintele sau aportul lor in munca pentru realizarea unor activitati in interes general, al unor colectivitati sau, dupa caz, in interesul lor personal nepatrimonial.

Fundatia este subiectul de drept infiintat de una sau mai multe persoane care, pe baza unui act juridic intre vii ori pentru cauza de moarte, constituie un patrimoniu afectat, in mod permanent si irevocabil, realizarii unui scop de interes general sau, dupa caz, al unor colectivitati.

Doua sau mai multe asociatii sau fundatii se pot constitui in federatie.

Federatiile dobandesc personalitate juridica proprie si functioneaza in conditiile prevazute pentru asociatiile fara scop patrimonial.  

Principalele acte normative care reglementeaza activitatea persoanelor juridice fara scop patrimonial sunt:

  • Ordonanta nr. 26 din 30/01/2000 cu privire la asociatii si fundatii;
  • Legea nr. 246 din 18/07/2005 pentru aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 26/2000 cu privire la asociatii si fundatii;
  • Ordinul nr. 1.829 din 22/12/2003 pentru aprobarea Reglementarilor contabile pentru persoanele juridice fara scop patrimonial – cu aplicabilitate pana la data de 31/12/2007;
  • Ordinul nr. 1.969 din 9 noiembrie 2007 privind aprobarea Reglementarilor contabile pentru persoanele juridice fara scop patrimonial – cu aplicabilitate de la 01/01/2008;
  • Codul fiscal din 22/12/2003 cu modificarile si completarile ulterioare;
  • Legea contabilitatii nr. 82/1991 cu modificarile si completarile ulterioare.

In Reglementarile contabile pentru persoanele juridice fara scop patrimonial este prezentat planul de conturi aplicabil acestora, precum si formatul situatiilor financiare anuale, care sunt diferite de cele aplicabile societatilor comerciale.

In ceea ce priveste planul de conturi, principala diferenta este evidentierea rezultatului exercitiului pe 3 analitice, astfel:

  • rezultatul activitatilor fara scop patrimonial;
  • rezultatul activitatilor cu destinatie speciala;
  • rezultatul activitatilor economice.

In consecinta conturile de cheltuieli vor fi desfasurate pe analitice in functie de activitatea la care se refera.

EXEMPLU


Proceduri Contabile pentru Societati Comerciale 2015
Proceduri Contabile pentru Societati Comerciale 2015

Vezi detalii

Cartea Verde a Contabilitatii 2015
Cartea Verde a Contabilitatii 2015

Vezi detalii

Legea 70/2015 - solutiile celor mai controversate probleme
Legea 70/2015 - solutiile celor mai controversate probleme

Vezi detalii


privind constituirea unui club sportiv si contabilizarea principalelor operatiuni

Forma juridica a clubului sportiv este aceea de asociatie.

 

Principalele activitati desfasurate sunt :

 

- antrenamente de karate pentru copii;
- organizarea de competitii sportive cu acordare de premii.

 

In cele ce urmeaza vom prezenta contabilizarea principalelor operatii care pot aparea, in leg atura cu constituirea si functionarea unui club sportiv, astfel:

A. La constituire :

Contabilizarea aportului in numerar al asociatilor de 500 lei, reprezentand patrimoniului social

a) inregistrare pana la 31.12.2007:

5311
„Casa in lei”
=
102
„Aporturi”

500

b) inregistrare de la 01.01.2008:

5311
„Casa in lei”
=
101
„Capital”

500

ATENTIE!

Patrimoniul initial al asociatiei, activul patrimonial, in valoare de cel putin un salariu minim brut pe economie, la data constituirii asociatiei, este alcatuit din aportul in natura si/sau in bani al asociatilor.

Spre deosebire de asociatii, activul patrimonial initial al fundatiei trebuie sa includa bunuri in natura sau in numerar, a caror valoare totala sa fie de cel putin 100 de ori salariul minim brut pe economie, la data constituirii fundatiei.  

Contabilizarea cheltuielilor de constituire in suma de 650 lei

Deoarece clubul sportiv va desfasura atat activitati economice, cat si activitati fara scop patrimonial, vom imparti cheltuielile de constituire, astfel :

  • 50% cheltuieli de constituire privind activitatile fara scop patrimonial
  • 50% cheltuieli de constituire privind activitatile economice
2011 „Cheltuieli de constituire privind activitatile fara scop patrimonial”
=
462
„Creditori diversi”

325

si

2012 „Cheltuieli de constituire privind activitatile economice ”
=
462
„Creditori diversi”

325

NOTA

Nu exista modificari privind inregistrarea cheltuielilor de constituire de la 01.01.2008.

B. In prima luna de functionare clubul sportiv are de inregistrat urmatoarele:

- incasarea taxelor in valoare de 2.000 lei, pentru participare la antrenamentele de karate;

- se incheie un contract de inchiriere a salii de sport in suma de 500 lei/luna cu plata unei garantii in valoare 1.000 lei ce va reprezenta plata chiriei pentru ultimele 2 luni;

- incasarea sumei de 250 lei, reprezentand 2% din impozitul pe venit datorat de persoane fizice (ca urmare a exprimarii optiunii unor persone fizice de a vira acesti bani in contul clubului sportiv).

1. Inregistrarea incasarii taxelor:

5311
„Casa in lei”
=
708
„Venituri din activitati diverse”

2.000

2. Inregistrarea platii garantiei stipulate in contractul de inchiriere:

2678
„Alte creante imobilizate”
=
5311
„Casa in lei”

1.000

3. Inregistrarea facturii de chirie, lunare (se va evidentia in analitice distincte ale contului 612, astfel: 50% pentru activitati economice, 50% pentru activitati fara scop patrimonial):

612/1
Cheltuieli cu redeventele, locatiile de gestiune si chiriile” - activit. ec.
=
401
„Furnizori”
250

si

612/2
Cheltuieli cu redeventele, locatiile de gestiune si chiriile” -activit. FSP
=
401
„Furnizori”
250

4. Inregistrarea platii facturii de chirie:

401
„Furnizori”
=
5311
„Casa in lei”

500

5. Inregistrarea amortizarii lunare a cheltuielilor de constituire:

6811/1
Cheltuieli de exploatare privind amortizarea imobilizarilor” - activit. ec.
=
2801.02 „Amortizarea cheltuielilor de constituire privind activitatile economice”
9,03
(325/3ani/12 luni)

si

6811/2
Cheltuieli de exploatare privind amortizarea imobilizarilor” - activit FSP
=
2801.01 „Amortizarea cheltuielilor de constituire privind activitatile fara scop patrimonial”

9,03

(325/3ani/12 luni)

6. Inregistrarea incasarii sumei de 250 lei reprezentand 2% din impozitul pe veniturile persoanelor fizice:

5121
„Conturi la banci in lei”
=
7331
„Venituri din donatii”

250

C. Dupa 6 luni de la functionare, clubul hotaraste organizarea unei competitii sportive cu acordare de centuri si premii.

Pentru finantarea acestei competitii se obtin sponsorizari astfel:

- suma de 5.000 lei de la o societate comerciala;

- 20 chimonouri a 50 lei fiecare, de la o societate care le si confectioneaza;

- 20 carti a 15 lei si 20 CD-uri a 5 lei care se vor acorda ca si premii, de la o alta societate comerciala.

Pentru organizarea competitiei, clubul are cheltuieli privind:

- cazarea si masa pentru 2 invitati speciali care vor fi membrii ai juriului;

- cumpararea a 10 centuri a 15 lei fiecare, ce vor fi acordate cursantilor.

1. Inregistrarea sumei de 5.000 lei, primite in baza unui contract de sponsorizare:

5121
„Conturi la banci in lei”
=
7332
„Venituri din sumele sau bunurile primite prin sponsorizare”

5.000

2. Inregistrarea chimonourilor primite in baza unui contract de sponsorizare, avand ca document de inregistrare in gestiune un „Aviz de expeditie” cu mentiunea „Nu se factureaza”:

303/2
„Materiale de natura obiectelor de inventar”- activit. FSP
=
7332
„Venituri din sumele sau bunurile primite prin sponsorizare”

1.000

3. Inregistrarea pe cheltuieli a obiectelor de inventar la darea in folosinta:

603/2
„Cheltuieli privind materiale de natura obiectelor de inventar”-activit. FSP
=
303/2
„Materiale de natura obiectelor de inventar”- activit. FSP

1000

4. Inregistrarea cartilor si Cd-urilor care se vor acorda ca premii:

3028/2
„Alte materiale consumabile”- activit. FSP
=
7332
„Venituri din sumele sau bunurile primite prin sponsorizare”

400

5. Inregistrarea descarcarii de gestiune in momentul acordarii premiilor:

6028/2
„Cheltuieli cu alte materiale consumabile”- activit. FSP
=
3028/2
„Alte materiale consumabile”-activit. FSP

400

6. Inregistrarea cheltuielilor cu cazarea si masa in suma de 500 lei pentru cei doi invitati achitate din casieria clubului:

623/2
„Cheltuieli de protocol”- activit FSP
=
5311
„Casa in lei”
500

7. Inregistrarea cumpararii centurilor:

3028/2
„Alte materiale consumabile”- activit. FSP
=
401
„Furnizori”
150

8. Inregistrarea platii facturii din contul curent:

401
„Furnizori”
=
5121
„Conturi la banci in lei”
150

9. In cadrul competitiei se constata ca doar 6 dintre cursanti au indeplinit conditiile pentru obtinerea centurilor. Se inregistreaza descarcarea de gestiune pentru cele 6 centuri:

6028/2
„Cheltuieli cu alte materiale consumabile”- activit. FSP
=
3028/2
„Alte materiale consumabile”- activit. FSP
90

10. Inregistrarea inchiderii conturilor de cheltuieli si venituri

Conform art. 34 alin (4) din Codul fiscal, organizatiile nonprofit au obligatia de a declara si plati impozitul pe profit anual, pana la data de 15 februarie inclusiv a anului urmator celui pentru care se calculeaza impozitul.

Pentru simplificarea exemplului vom presupune ca acestea sunt toate inregistrarile contabile dintr-un an fiscal.

a) Inchiderea conturilor de cheltuieli

-activitatea nonprofit:

1201.01
„Rezultatul activitatilor fara scop patrimonial”
(pentru inregistrari pana la 31.12.2007)
sau
1211.01
Excedent sau deficit privind activitatile fara scop patrimonial”
(pentru inregistrari dupa data de 01.01.2008)
 
=
%
612/2
Cheltuieli cu redeventele, locatiile de gestiune si chiriile – activit. FSP
6811/2
Cheltuieli de exploatare privind amortizarea imobilizarilor” – activit. FSP
603/2
„Cheltuieli privind materiale de natura obiectelor de inventar”-activit. FSP
6028/2
„Cheltuieli cu alte materiale consumabile”- activit. FSP
623/2
„Cheltuieli de protocol”- activit. FSP
2.249,03
250
 
 
 
9,03
 
 
 
1.000
 
 
 
490

500

-activitatea economica:

1202
„Rezultatul activitatilor economice”
(pentru inregistrari pana la 31.12.2007)
sau
1212
Profit sau pierdere privind activitatile economice
(pentru inregistrari dupa data de 01.01.2008 )
=
%
612/1
Cheltuieli cu redeventele, locatiile de gestiune si chiriile” - activit. ec.
6811/1
Cheltuieli de exploatare privind amortizarea imobilizarilor” - activit. ec.
259,03
250

 

9,03

b) Inchiderea conturilor de venituri

-activitatea nonprofit:

%
7331
„Venituri din donatii”
7332
„Venituri din sumele sau bunurile primite prin sponsorizare”
=
1201.01
„Rezultatul activitatilor fara scop patrimonial”
(pentru inregistrari pana la 31.12.2007)
sau
1211.01
Excedent sau deficit privind activitatile f ara scop patrimonial”
(pentru inregistrari dupa data de 01.01.2008)
6.650
250
 
 
 
 
6.400

- activitatea economica:

708
„Venituri din activitati diverse”
=
1202
„Rezultatul activitatilor economice”
(pentru inregistrari pana la 31.12.2007)
sau
1212
„ Profit sau pierdere privind activitatile economice ”
(pentru inregistrari dupa data de 01.01.2008)

2.000

La art. 15 alin. (2) din Codul fiscal sunt enumerate veniturile obtinute de organizatiile nonprofit care sunt scutite de plata impozitului pe profit.

Veniturile din donatii si veniturile din sponsorizari sunt venituri scutite de la plata impozitului pe profit.

De asemenea, conform art. 15 alin. (3) Codul fiscal, sunt scutite de la plata impozitului pe profit si veniturile din activitati economice realizate pana la nivelul echivalentului in lei a 15.000 euro, intr-un an fiscal, dar nu mai mult de 10% din veniturile totale scutite de la plata impozitului pe profit.

In exemplul studiat:

- veniturile din activitati economice – 2.000 lei;

- venituri scutite de la plata impozitului pe profit – 6.650 lei;

- 10% din veniturile scutite – 665 lei.

Rezulta ca din veniturile din activitati economice, 665 lei sunt venituri scutite, urmand ca la calculul profitului impozabil sa se ia in considerare doar suma de 1.335 lei (2000 – 665).

Astfel, avem:

- venituri impozabile : 1335 lei

- cheltuieli deductibile: 259.03 lei

- profit impozabil: 1075.97 lei

- impozit pe profit (16%): 172 lei

11. Inregistrarea impozitului pe profit:

691
„Cheltuieli cu impozitul pe profit”
=
441
„Impozitul pe profit”

172

si

1202
„Rezultatul activitatilor economice”
(pentru inregistrari pana la 31.12.2007)
sau
1212
Profit sau pierdere privind activitatile economice
(pentru inregistrari dupa data de 01.01.2008)
=
691 „Cheltuieli impozitul pe profit”

172

Dupa aceste operatii, la 31.12.N vom avea in balanta urmatoarele solduri :

- excedent activitati nonprofit in contul 1201.01/1211.01 – sold creditor 4.400,97 lei (6.650 – 2.249,03);

- excedent activitati economice in contul 1202/1212 – sold creditor 1.568,97 lei (2.000 – 259,03 – 172).

Excedentul/profitul contabil obtinut este preluat in contul 117 „Rezultatul reportat”, analitice distincte pe cele doua activitati.

Ti-a placut acest articol? Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!

Data aparitiei: 13 August 2008


Votati articolul "Organizarea si tinerea contabilitatii de catre asociatii si fundatii Non profit":
Rating:

Nota: 3.38 din 12 voturi


ClubContabilitate.ro - intrebarea zilei

1,5 % impozit

Intrebare: In contabilitatea firmei am CLADIRE ( pt. care platesc impozit ), imprejmuire teren (gard), bazine si malaxor ...

Va rog mult sa-mi spuneti daca platesc 1,5 % doar la imprejmuirea terenului fiindca eu asa am inteles ...
In declaratia 100 a carei luni trec acest nou impozit ?
Se trece si in 010 ?
Va multumesc mult

Raspuns: Conform ART. 296^35 din codul fiscal, impozitul pe construcþii se calculeazã prin aplicarea unei...... » citeste tot raspunsul aici

Alte articole publicate in data de 13 August 2008 ARTICOLE SIMILARE

X

Noi apreciem opinia ta.
Adauga comentariul tau acum


user
user

Intrebare antispam: 1 + 4 =
  Da, doresc să primesc informaţii despre produsele, serviciile, evenimentele etc. oferite de Rentrop & Straton. Termeni si conditii de utilizare a site-ului Nota de informare

Comentarii articol

Postat de: user
Buna ziua, Ma intereseaza o monografie pentru o gradinita (asociatie), partea economica reprezentand masa copiilor. Cum se impat cheltuielile cu utilitatile, dar salariile si mat pentru intretinererea cladirii? Multumesc
Data adaugarii: 25-Mar-2015
Postat de: ch*****
apreciez interesul d-voastra ptr a ne informa cu toate noutalile in legislatie care este atat de incarcata.
Data adaugarii: 02-Aug-2014
Postat de: tr*****
Buna ziua, as dori sa primesc si eu o monografie contabila pentru o asociatie sportiva si o gradinita -asociatie non profit. Va multumesc
Data adaugarii: 03-Oct-2012
Postat de: an*****
.....
Data adaugarii: 05-Feb-2012
Postat de: eu*****
Buna ziua, as dori sa primesc si eu o monografie contabila si un plan de conturi pentru o asociatie sportiva daca se poate. Adresa de e-mail: eu_cipy7@yahoo.com Va multumesc anticipat.
Data adaugarii: 08-Ian-2012
Postat de: ig*****
interesant de retinut.Multumim.
Data adaugarii: 28-Sep-2011
Postat de: li*****
Daca o fundatie achizioneaza materiale de constructii din UE si factura nu are calculat TVA-UL de catre furnizor fundatia nu trebuie sa plateasca 24% TVA aferent valorii importate. Tinem cont de faptul ca fundatia nu este platitoare de TVA, plateste TVA din facturi si-l trece pe cheltuieli. Corneliu Livanu
Data adaugarii: 19-Mai-2011
Postat de: an*****
va rog,am nevoie urgent de o monografie contabila completa pentru o asociatie sportiva. Mentionez ca sunt abonat rentrop&straton Am gasit ceva pe forum veba dar din 2008 ,daca este ceva mai actual va rog sa-mi trimiteti pe adresa de mail.multumesc!
Data adaugarii: 07-Feb-2011
Adauga acest articol in site-ul tau
Produse de contabilitate - REDUCERE 25%

Subiectele saptamanii

  • Ce presupune fiscalizarea unei case de marcat?

    • Dupa ce ati ales si ati cumparat o casa de marcat, aceasta trebuie fiscalizata, programata conform legislatiei si specificului societatii, iar personalul dumneavoastra trebuie instruit sa o foloseasca. Fiscalizarea casei de marcat inseamna procesul de trecere al unei case de marcat in regim de lucru fiscal, regim in care aparatul memoreaza toate sumele batute in memoria fiscala. Pentru a fiscaliza o casa de marcat trebuie parcurse ur...» citeste mai departe aici

  • Comunicat ANAF: Masuri pentru intarirea disciplinei financiare privind operatiunile de incasari si plati in numerar

    • La data de 9 mai 2015 au intrat in vigoare prevederile cap. I "Masuri pentru intarirea disciplinei financiare privind operatiunile de incasari si plati in numerar" din Legea 70/2015 pentru intarirea disciplinei financiare privind operatiunile de incasari si plati in numerar si pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 193/2002 privind introducerea sistemelor moderne de plata. ...» citeste mai departe aici

  • Noutati privind acordurile de pret in avans

    • La nivelul anului 2014/primele 4 luni ale anului 2015, Agentia Nationala de Administrare Fiscala a emis un numar total de 6 acorduri de pret in avans unilaterale, respectiv a respins emiterea a 2 cereri de acord de pret in avans (solicitarile in cauza neintrunind conditiile legale necesare emiterii). Totodata, au fost depuse primele 3 cereri pentru emiterea de acorduri de pret in avans bilaterale, preconizandu-se ca, la nivelul anului 2015, acestea sa fie emise in comun de ca...» citeste mai departe aici

  • Raportarea catre BNR a operatiunilor valutare de capital de natura datoriei private externe

    • In conformitate cu prevederile Regulamentului BNR nr. 4/2014 privind raportarea de date si informatii statistice la Banca Nationala a Romaniei, persoanele juridice si fizice rezidente care au incheiat contracte cu nerezidenti pentru operatiuni valutare de capital de natura datoriei private externe pe termen mediu si lung au obligatia sa notifice operatiunile respective prin transmiterea la Banca Nationala a Romaniei - Directia statistica a formularului F1 "Notificare la Banca Nat...» citeste mai departe aici

  • Cum determinam numarul de actiuni de emis la fuziunea prin absorbtie?

    • Doua societati comerciale care nu au participatii reciproce fuzioneaza. Situatia celor doua societati se prezinta astfel: - Societatea A : valoare neta de aport 72.000 lei, numar de actiuni 9.000, valoarea nominala 9.000 leiactiune; - Societatea B : valoarea neta de aport 60.000 lei, numar actiuni 7.500, valoarea nominala 7.500 lei/actiune; Care este numarul de actiuni care trebuie emise de societatea B daca aceasta absoarbe societatea A? ...» citeste mai departe aici

  • Studiu de caz: Bilant de inchidere. Ajustari si modificari de calcul amortizare

    • Avem urmatoarea situatie pe care o analizam prin cele ce urmeaza:  -Valoarea de intrare a unei instalatii=36.000 lei (achizitionata pe 01.04.N) -amortizare liniara pe 6 ani La 31.12.N, valoarea de inventar =33.000 lei. La 31.12.N+1, valoarea de inventar= 22.000 lei. La 31.12.N+2, valoarea de inventar = 23.000 lei. Ce inregistrari se fac la fiecare inchidere? Care este amortizarea anuala (pentru fiecare an)? Ca...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Newsletter zilnic GRATUIT

Legea 70/2015 si OUG 6/2015  - comentarii si studii de caz
Aboneaza-te la newsletterul Contabilul.ro si primesti gratuit Raportul special "Legea 70/2015 si OUG 6/2015 - comentarii si studii de caz".
X