email
E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

S-a simplificat un pic autorizarea PFA

PFAautorizare

Multumim Newsletterului Taxe si Impozite Actual

S-a simplificat un pic autorizarea PFA

Avem o noua reglementare cu privire la persoanele fizice autorizate (PFA). Necesitatea unei noi reglementari s-a ivit din pricina interpretarilor diferite aparute in practica in ceea ce priveste mai cu seama pasii care trebuie parcursi de catre solicitanti. Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 44/2008 privind desfasurarea activitatilor economice de catre persoanele fizice autorizate, intreprinderile individuale si intreprinderile familiale aduce o serie de noutati menite sa simplifice procedura de inregistrare. Care sunt pasii pe care trebuie sa-i urmam? Care sunt conditiile de functionare? Ce rol mai au primariile in autorizarea persoanelor fizice, a intreprinderilor individuale sau familiale? Care este regimul persoanelor fizice autorizate (PFA), al intreprinderilor individuale si familiale?

1. Formele de organizare

Persoanele fizice pot desfasura activitatile economice astfel:
a) individual si independent, ca persoane fizice autorizate;
b) ca intreprinzatori titulari ai unei intreprinderi individuale;
c) ca membri ai unei intreprinderi familiale.

  • Persoana fizica autorizata este persoana fizica autorizata sa desfasoare orice forma de activitate economica permisa de lege, folosind in principal forta sa de munca.
  • Intreprindere individuala este intreprinderea economica, fara personalitate juridica, organizata de un intreprinzator persoana fizica.
  • Intreprindere familiala este intreprinderea economica, fara personalitate juridica, organizata de un intreprinzator persoana fizica impreuna cu familia sa.

Orice activitate economica desfasurata permanent, ocazional sau temporar in Romania de catre persoanele fizice autorizate, intreprinderile individuale si intreprinderile familiale trebuie sa fie inregistrata si autorizata.

2. Procedura de inregistrare si autorizare

In vederea autorizarii ca PFA, intreprinderi individuale sau intreprinderi familiale, acestea trebuie sa depuna o cerere de inregistrare si de autorizare a functionarii la registrul comertului de pe langa tribunalul din judetul in care solicitantul isi stabileste sediul profesional. Cererea va fi insotita de documentatia prevazuta in anexa la O.U.G. nr. 44/2008

Termenul de eliberare a certificatului de inregistrare este de 3 zile lucra toare de la data inregistrarii cererii.

Certificatul de inregistrare, continand codul unic de inregistrare, este documentul care atesta inregistrarea in registrul comertului, autorizarea functionarii, precum si luarea in evidenta de catre autoritatea fiscala competenta.

3. Ce modificari trebuie inregistrate in registrul comertului

Se inregistreaza in registrul comertului:

  • schimbarea sediului profesional si a obiectului principal de activitate;
  • punctele de lucru;
  • autorizarea functionarii pentru desfasurarea oricarei activitati pentru care nu s-a cerut inregistrarea in registrul comertului.

Cererea pentru efectuarea acestor modificari se depune la registrul comertului in care este inregistrata PFA, intreprinderea individuala sau intreprinderea familiala, insotita de declaratia pe propria raspundere. Modificarea acordului de constituire a intreprinderii familiale se declara, in termen de 15 zile de la incheierea actului aditional, la registrul comertului in care este inregistrata intreprinderea familiala.

4. Regimul fiscal persoana fizica autorizata, titularul intreprinderii individuale si reprezentantul intreprinderii familiale vor tine contabilitatea in partida simpla. Aceste persoane sunt platitoare de impozit pe venit in conditiile prevazute de Codul fiscal.

5. Regimul juridic al PFA

PFA nu poate angaja cu contract de munca terte persoane pentru desfasurarea activitatii pentru care a fost autorizata si nici nu va fi considerata un angajat al unor terte persoane cu care colaboreaza, chiar daca colaborarea este exclusiva. O persoana poate cumula calitatea de persoana fizica autorizata cu cea de salariat al unei terte persoane care functioneaza atat in acelasi domeniu, cat si intr-un alt domeniu de activitate economica decat cel pentru care PFA este autorizata.

PFA este asigurata in sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale si are dreptul de a fi asigurata in sistemul asigurarilor sociale de sanatate si al asigurarilor pentru somaj PFA nu poate cumula si calitatea de intreprinzator persoana fizica titular al unei intreprinderi individuale.

6. Regimul juridic al intreprinzatorului persoana fizica titular al intreprinderii individuale

Intreprinderea individuala nu dobandeste personalitate juridica prin inregistrarea in registrul comertului. Intreprinzatorul persoana fizica titular al intreprinderii individuale este comerciant persoana fizica de la data inregistrarii sale in registrul comertului.
Pentru organizarea si exploatarea intreprinderii sale, intreprinzatorul persoana fizica, in calitate de angajator, poate angaja terte persoane cu contract individual de munca. Intreprinzatorul persoana fizica titular al unei intreprinderi individuale nu va fi considerat un angajat al unor terte persoane cu care colaboreaza chiar daca colaborarea este exclusiva.

Intreprinzatorul persoana fizica titular al unei intreprinderi individuale poate cumula si calitatea de salariat al unei terte persoane care functioneaza atat in acelasi domeniu, cat si intr-un alt domeniu de activitate economica decat cel in care si-a
organizat intreprinderea individuala. Intreprinzatorul persoana fizica titular al unei intreprinderi individuale este asigurat in sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale si are dreptul de a fi asigurat in sistemul asigurarilor sociale de sanatate si al asigurarilor pentru somaj.

7. Regimul juridic al intreprinderii familiale

Intreprinderea familiala este consituita din 2 sau mai multi membri ai unei familii. Membrii unei intreprinderi familiale pot fi simultan PFA sau titulari ai unor intreprinderi individuale. De asemenea, acestia pot cumula si calitatea de salariat al unei terte persoane care functioneaza atat in acelasi domeniu, cat si intr-un alt domeniu de activitate economica decat cel in care si-au organizat intreprinderea familiala. Membrii unei intreprinderi familiale sunt asigurati in sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale si au dreptul de a fi asigurati in sistemul asigurarilor sociale de sanatate si al asigurarilor pentru somaj, in conditiile prevazute de lege.

Intreprinderea familiala nu poate angaja terte persoane cu contract de munca. Intreprinderea familiala se constituie printr-un acord de constituire, incheiat de membrii familiei in forma scrisa. Acordul de constituire va stipula numele si prenumele membrilor, reprezentantul, data intocmirii, participarea fiecarui membru la intreprindere, conditiile participarii, cotele procentuale in care vor imparti veniturile nete ale intreprinderii, raporturile dintre membrii intreprinderii familiale si conditiile de retragere, sub sanctiunea nulitatii absolute.

Reprezentantul desemnat prin acordul de constituire va gestiona interesele intreprinderii familiale in temeiul unei procuri speciale, sub forma unui inscris sub semnatura privata. Intreprinderea familiala nu are patrimoniu propriu si nu dobandeste personalitate juridica prin inregistrarea in registrul comertului.

Deciziile privind gestiunea curenta a intreprinderii familiale se iau de catre reprezentantul desemnat. Actele de dispozitie asupra bunurilor afectate activitatii intreprinderii familiale se vor lua cu acceptul majoritatii simple a membrilor intreprinderii, cu conditia ca aceasta majoritate sa includa si acordul proprietarului bunului care va face obiectul actului.

Actele prin care se dobandesc bunuri pentru activitatea intreprinderii familiale se incheie de reprezentant fara autorizarea prealabila a membrilor, daca valoarea bunului cu privire la care se incheie actul nu depaseste 50% din valoarea bunurilor care au fost afectate intreprinderii si a sumelor de bani aflate la dispozitia intreprinderii la data actului. Bunurile dobandite sunt coproprietatea membrilor.

8. Ce rol au primariile in autorizarea persoanelor fizice?

Primariile pot sa isi constituie birouri de asistenta si reprezentare a persoanelor fizice. Persoanele fizice pot opta sa efectueze formalitatile de inregistrare si autorizare prin intermediul birourilor de asistenta si reprezentare. Birourile de asistenta si reprezentare pot sa reprezinte persoana fizica solicitanta in cadrul procedurilor de obtinere a autorizatiei si inregistrarii in registrul comertului, in temeiul unei cereri de reprezentare.

Pentru serviciile prestate, primariile vor putea percepe taxe pe care le pot stabili autonom, in temeiul principiului autonomiei locale. In scopul liberului acces al cetatenilor la servicii publice administrative de calitate, birourile de asistenta si reprezentare pot primi cereri de reprezentare si pot presta servicii de asistenta, indiferent de sediul profesional al solicitantului si de registrul comertului caruia i se adreseaza acesta.

9. Ce se intampla cu persoanele fizice autorizate si asociatiile familiale constituite si autorizate potrivit unor acte normative anterioare?
Procedurile desfasurate potrivit Legii nr. 300/2004 se vor finaliza conform prevederilor legii aplicabile la data initierii acestora. Persoanele fizice si asociatiile familiale autorizate si inregistrate in registrul comertului in temeiul unor acte normative anterioare pot functiona in baza certificatului de inregistrare, emis de oficiul registrului comertului de pe langa tribunal, pana la data de 25.04.2009. Pana la aceasta data, aceste persoane vor opta pentru desfasurarea activitatii ca PFA, intreprindere individula sau intreprindere familiala.

Atentie!
Persoanele care nu si-au exercitat dreptul de optiune isi inceteaza activitatea si vor fi radiate din registrul comertului, din oficiu, fara nicio alta formalitate.

Concluzie

Noile prevederi conduc la reducerea birocratiei si la scurtarea termenelor de eliberare a autorizatiilor. S-a mutat procedura de autorizare si inregistrare in intregime la registrul comertului, ceea ce simplifica etapele pe care trebuie sa le parcurga un solicitant.

Andrei Savescu
coordonator Taxe si Impozite - Actual

NOUTATI Contabile 2024

Manualul de Inventariere a fost actualizat cu Legea 296/2023 si OMFP 1447/2023!


Evitati o amenda de pana la 5.000 de lei!
Folositi cel mai bun ghid de inventariere a patrimoniului, conform Codului fiscal!

 In Manualul de Inventariere gasiti:

  •     noile proceduri de inventariere, pas cu pas
  •     setul complet de documente pe care trebuie sa le intocmiti
  •     exemple de inventariere pentru productie, agricultura, turism, constructii etc.
  •     modul in care se realizeaza procedura de inventariere in SAGA
  •     modul in care se face inventarierea pentru situatiile financiare interimare.
...Vezi AICI detalii complete <<

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
PFAautorizare


Data aparitiei: 13 Octombrie 2008

Votati articolul "S-a simplificat un pic autorizarea PFA":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

  • Definitia intreprinderilor legate: clarificari aduse de MF

    • Ministerul Finantelor propune o noua definitie a intreprinderilor legate in contextul impozitarii microintreprinderilor, conform unui proiect de OUG publicat miercuri, 13 martie.  Prevederile urmeaza sa se aplice incepand cu verificarea incadrarii in categoria microintreprinderilor in anul 2024.  Aceasta propunere legislativa clarifica aplicarea regulior fiscale, mai ales in contextul aparitiei confuziilor generate de prevederile OUG 115/2023 (art. 47 alin...» citeste mai departe aici

  • Salariat cu norma intreaga si titular PFA: studiu de caz privind plata CASS

    • Conform Codului Fiscal, in anul 2024, PFA trebuie sa plateasca la stat un impozit in cota de 10% din venitul net, atat pentru activitatile din sistem real, cat si pentru cele cu norma de venit. Diferenta este la PFA in sistem real, pentru care din acest an si CASS devine cheltuiala deductibila (pana acum intra doar CAS-ul in facilitate). Acest lucru inseamna ca din venitul net se scade CAS-ul si CASS-ul. Salariat si titular PFA 2024 - studiu de caz ...» citeste mai departe aici

  • HORECA in 2024: legislatie explicata si monografii contabile

    • HoReCa este, fara niciun dubiu, un sector vital al economiei, cu o pondere majora, alaturi de comert si transporturi, la cresterea PIB. Este un adevarat barometru care reflecta mai precis decat orice statistici disponibilitatile de consum si, implicit, nivelul de trai al populatiei. Si tocmai din cauza importantei sale, acest sector este vizat adesea de modificari legislative care aduc fie restrictii, fie facilitati, fie noi proceduri sau noi taxe si impozite. Iar t...» citeste mai departe aici

  • Retur produse vandute: monografia contabila aplicabila atat pentru vanzator, cat si pentru cumparator

    • Societatea AbaProd SRL, avand ca obiect de activitate productia de imbracaminte, platitoare de impozit pe profit si TVA, a livrat catre Eva SRL produse finite cu incasare pe masura vanzarii, in doua transe: o livrare in luna decembrie N-1, in valoare de 1.000 lei + TVA (cost de productie 600 lei) si o livrare in luna ianuarie N, de 2.000 lei + TVA (cost de productie 1.400 lei). In luna ianuarie, clientul a achitat contravaloarea a 50% din produsele vandute. In luna iunie N, clientul i...» citeste mai departe aici

Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT
Raportul Special
"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X