Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici

Atentie, Contabili!

Codul Fiscal s-a modificat!
Va rugam sa cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCA GRATUIT Raportul Special
"Codul Fiscal 2016 - 64 de modificari"

email
Da, vreau sa primesc newsletterul zilnic cu informatii si oferte contabile

Adauga mai jos adresa de e-mail pentru a primit Raportul Gratuit

email
Codul Fiscal 2016 - 64 de modificari

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit
"Codul Fiscal 2016 - 64 de modificari".

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
 Cartea Verde a Contabilitatii 2016

Contabilitatea in partida simpla si fiscalitatea


Multumim Revistei Romane de Fiscalitate

conf. dr. Camelia Hategan

Contabilitatea in partida simpla si fiscalitatea


In Romania, contabilitatea in partida simpla este organizata pe baza O.M.F.P. nr. 1.040/2004 pentru aprobarea Normelor metodologice privind organizarea si conducerea evidentei contabile in partida simpla de catre persoanele fizice care au calitatea de contribuabil, in conformitate cu prevederile Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal. In lucrarea de fata ne vom referi la unele aspecte rezultate din activitatea birourilor notariale. Motivul alegerii noastre, ca subiect de studiu, a birourilor notariale este ca aceasta categorie de contribuabili isi declara toate veniturile obtinute, sunt platitoare de taxa pe valoarea adaugata, precum si intermediari in colectarea impozitului pe veniturile din transferul proprietatilor imobiliare. Avand in vedere activitatea desfasurata de birourile notariale,
acestea pot fi considerate „agenti ai statului“ seriosi, buni platnici care sunt
intermediari intre stat si participantii de pe piata imobiliara.

Contabilitatea in partida simpla presupune inregistrarea in „Registrul jurnal de incasari si plati“ a incasarilor si platilor aferente unei perioade, tranzactii efectuate in numerar si prin banca. Fiscalitatea se bazeaza pe datele din contabilitatea in partida simpla, conform art. 48 din Codul fiscal.

Tratamentul fiscal aferent activitatilor intreprinse in agricultura
Tratamentul fiscal aferent activitatilor intreprinse in agricultura

Vezi detalii

Cartea Verde a Contabilitatii: legislatie fiscal-contabila
Cartea Verde a Contabilitatii: legislatie fiscal-contabila

Vezi detalii

Noul regim fiscal al cheltuielilor cu autovehicule
Noul regim fiscal al cheltuielilor cu autovehicule

Vezi detalii


Chiar daca denumirea este de contabilitate in partida „simpla“, in practica pare si chiar este destul de complexa. Analizand contabilitatea si fiscalitatea unui birou notarial inregistrat ca platitor de taxa pe valoarea daugata, putem parcurge mai multe domenii, care vor fi tratate in continuare.
1. Contabilitatea si fiscalitatea activitatii propriu-zise a biroului notarial
 Incasarile proprii ale unui birou notarial provin din onorariile facturate clientilor, la care se aplica TVA. Daca suma este facturata in ultima zi a lunii si incasarea va avea loc in primele zile ale lunii urmatoare, din punctul de vedere al TVA, suma respectiva este baza impozabila (venit) al lunii in care se factureaza, conform Jurnalului de vanzari, iar din punct de vedere contabil, este incasare (dar, totusi, venit impozabil) in luna urmatoare, cand are loc incasarea efectiva. 
In aceasta situatie se ridica urmatoarea intrebare: din care document preluam informatia pe baza caruia inregistram incasarea? Pentru ca, de exemplu, ordinul de plata contine suma cu TVA, iar factura nu are aceeasi data cu extrasul de cont in care este consemnata incasarea.
In Anexa la O.M.F.P. nr. 1.040/2004, la pct. IV, Registrele si formularele
financiar-contabile, comune pe economie, utilizate de contribuabili in conducerea evidentei contabile in partida simpla, se mentioneaza la prezentarea Registrului-jurnal de incasari si plati: „Contribuabilii platitori de taxa pe valoarea adaugata vor inregistra sumele incasate sau platite, exclusiv taxa pe valoarea adaugata“.
Tot in O.M.F.P. nr. 1.040/2004, la capitolul II, Organizarea evidentei contabile in partida simpla, pct. B. Norme generale privind documentele justificative si financiarcontabile, se precizeaza ca unul din elementele principale ale documentelor justificative consta in „datele cantitative si valorice aferente operatiunii economico-financiare efectuate“.

Din studierea textelor mentionate am putea trage concluzia ca inregistrarea sumelor incasate sau platite exclusiv TVA constituie o „derogare“ de la regula generala, deoarece o chitanta sau un ordin de plata au inscrise suma totala, deci suma care se va inregistra este stabilita indirect prin diminuarea acesteia cu TVA aferenta.
Aceeasi situatie se intalneste la plati, chiar mai des decat la incasari. Dupa cum stim, facturile de utilitati sunt primite dupa cateva zile de la emiterea lor, iar de cele mai multe ori plata acestora se face in luna urmatoare emiterii lor. Rezulta aceeasi intrebare: din care document preluam informatia pe baza careia inregistram plata?
Un alt aspect care genereaza diferente este plata salariilor.
Daca biroul notarial nu are stabilita data platii salariilor in ultima zi a lunii, plata pentru luna respectiva se inregistreaza in Registru la data efectiva in care se realizeaza.
Aici se poate spune ca avem inregistrate 12 plati, nu mai conteaza luna la care se refera. Dar totusi poate conta, pentru ca venitul s-a generat in luna respectiva, chiar daca plata este efectuata in luna urmatoare. La intocmirea Declaratiei privind obligatiile de plata la bugetul asigurarilor sociale si a fondului de somaj – formular 102 – se inscriu datele pentru luna la care se refera, nu pentru luna in care se face plata.
In momentul de fata, situatia este reglementata prin faptul ca incasarile si platile se inregistreaza la data inscrisa pe documentele care reflecta operatiunile de incasari si plati, iar pentru TVA se aplica regula „data emiterii facturii“. Aceasta regula nu duce cumva la contabilitatea de angajamente sau contabilitatea in partida dubla pe care o aplica entitatile economice?
Ce se intampla in practica? Contabilitatea nu mai constituie o sursa integrala pentru fiscalitate. Astfel trebuie tinute distinct (de contabilitate) Jurnalele pentru taxa pe valoarea adaugata, care vor fi baza pentru completarea Decontului de TVA, precum si a Declaratiei informative privind
livrarile/prestarile si achizitiile efectuate pe teritoriul national – formular 394.
2. Contabilitatea si fiscalitatea venitului net al notarilor publici (notarului public)
Venitul net al notarilor publici este supus urmatoarelor impozite si contributii:
a) Impozitul pe veniturile din activitati independente
Pentru calculul impozitului pe veniturile din activitati independente se aplica prevederile art. 48 din Codul fiscal, respectiv venitul net din activitati independente se determina ca diferenta intre venitul brut si cheltuielile aferente realizarii venitului, deductibile, pe baza datelor din contabilitatea in partida simpla. Datele pot fi preluate din Registrul-jurnal de incasari si plati si din Fisele de cont pentru operatiuni diverse, ca de exemplu amortizarea imobilizarilor necorporale si corporale.
Chiar daca avem in contabilitate notiunile de incasari si plati, fiscalitatea opereaza cu notiunile de venituri si cheltuieli atunci cand completam Declaratia privind veniturile realizate – formular 200 – mentionandu-se ca veniturile trebuie sa fie incasate in anul de raportare, iar cheltuielile sa fie efectuate in vederea realizarii venitului si platite in
anul de raportare.
b) Contributia asiguratilor la asigurarile sociale de sanatate
Din art. 7 alin. (1) lit. a) al Normelor metodologice de aplicare al Ordinului C.N.A.S. nr. 617/2007, rezulta ca aceasta contributie are aceeasi baza de calcul ca si impozitul pe veniturile din activitati independente.
Aplicarea contributiei la venitul net nu mai da dreptul contribuabililor persoane fizice sa o deduca drept cheltuiala, cum ar fi normal si dupa denumirea de „contributie“, in fapt fiind uzitata notiunea de „impozit pe venit“ la un venit final, contributia diminuand venitul net ramas dupa impozitare, astfel ca nu mai are substanta notiunea de „net“.
Daca scriem in formula matematica avem:
Venit net final = Venit net impozabil – Impozit pe venit – Contributie la asigurari sociale de sanatate.
In acest caz, presiunea fiscala este, in anul fiscal 2008, de 22,5% (16% impozit si 6,5% contributie), adica nu se aplica cota unica. Dar care este suprematia acestei contributii fata de contributia de asigurari sociale, respectiv pensii? Aceasta din urma este calculata pe baza optiunii persoanei fizice, este reglementata o limita minima si este inclusa in cheltuielile deductibile ale contribuabilului. Deci suprematia este data doar de Legea nr. 95/2006 privind reforma in domeniul sanatatii, care, prin gradul destul de mare al presiunii fiscale, poate nu a atins „reforma“ estimata.
Din punct de vedere contabil, sumele platite cu titlu de impozit pe venit si contributia asiguratilor la asigurarile sociale de sanatate nu se inregistreaza in Registrul-jurnal de incasari si plati, ele se evidentiaza extracontabil in fise sau situatii privind platile efectuate.
3. Contabilitatea si fiscalitatea impozitelor si taxelor incasate pentru bugetul statului
Pe langa activitatea propriu-zisa, birourile notariale incaseaza si declara impozitul pe venitul din transferul proprietatilor imobiliare. Ca o solutie practica, birourile notariale pot sa isi deschida un cont bancar distinct de activitatea propriu-zisa pentru a colecta acest impozit si apoi a-l vira pana in data de 25 a lunii urmatoare la bugetul statului.

Nici acest impozit nu se evidentiaza in Registrul-jurnal de incasari si plati; pentru inregistrarea acestuia se tine o evidenta proprie a biroului notarial.
De asemenea, lunar se intocmeste Declaratia privind obligatiile la bugetul statului, formular 100, cu declararea acestui impozit, iar semestrial se intocmeste Declaratia informativa privind transferurile de proprietati imobiliare – formular 208, care este o evidenta nominala a tuturor transferurilor efectuate.
Pe baza celor prezentate anterior, sa consideram urmatoarea situatie:
Exemplu
Se cunosc urmatoarele informatii:
  • Incasari in anul 2007 – 200.000 lei
  • Plati in anul 2007 – 120.000 lei
  • TVA colectata aferenta trim. IV (doar pentru sumele incasate) – 9.500 lei
  • TVA deductibila aferenta trim. IV (doar pentru sumele platite) – 3.800 lei
  • Factura emisa pe 28.12.2007 de 5.000 lei, TVA 950 lei, incasata pe data de 03.01.2008
  • Facturi de utilitati emise pe data de 21.12.2007 de 600 lei, TVA 114 lei, plata acestora este pe data de 08.01.2008. Sa se determine TVA de plata aferent trimestrului IV 2007 si impozitul pe venit aferent anului 2007.
Determinarea TVA de plata se realizeaza pe baza datelor inscrise in Jurnalul de vanzari si Jurnalul de cumparari privind TVA, date care stau la baza intocmirii Decontului de TVA.
Stabilirea impozitului pe venit se face pe baza Registrului-jurnal de incasari si plati corelat cu celelalte documente care inregistreaza cheltuielile care nu au fost cuprinse la plati in perioada respectiva, precum si cu fisele operatiunilor pentru „Clienti neincasati“ si „Furnizori neplatiti“ in perioada de referinta.
Varianta 1: Procedura existenta in prezent:
  • TVA de plata a TVA colectata a perioadei – TVA deductibila a perioadei
  • TVA de plata = (9.500 + 950) – (3.800 + 114) = 10.450 – 3.914 = 6.536 lei
  • Venit impozabil = Venituri (incasarile perioadei) – Cheltuieli (Platile perioadei si alte
    cheltuieli care se preiau din fise)
  • Venit impozabil = 200.000 – 120.000 = 80.000 lei
  • Impozit pe venit = Venit impozabil x Cota de impozit
  • Impozit pe venit = 80.000 x 0.16 = 12.800 lei
Varianta 2: Procedura propusa:
  • TVA de plata = TVA colectata a perioadei – TVA deductibila a perioadei
  • TVA de plata = (9.500 + 950) – (3.800 + 114) = 10.450 – 3.914 = 6.536 lei
  • Venit impozabil = Venituri (sume incasate sau de incasat) – Cheltuieli (Sume platite sau de platit si cheltuieli care se preiau din fise)
  • Venit impozabil = 205.000 – 120.600 = 84.400 lei
  • Impozit pe venit = Venit impozabil x Cota de impozit
  • Impozit pe venit = 84.400 x 0.16 = 13.504 lei
Din analiza celor doua posibilitati se observa ca suma la TVA de plata nu se modifica pentru ca aceasta se determina pe baza acelorasi reguli, ca si la entitatile economice.
In cazul impozitului pe venit, sumele sunt diferite datorita modului diferit de abordare fiscala a notiunilor de venituri si cheltuieli, o abordare prin prisma trezoreriei si cealalta abordare, din perspectiva contabilitatii de angajamente.
Chiar daca, in exemplul dat, suma la impozitul pe venit este mai mare in varianta propusa, scopul nostru a fost doar de a arata ca exista o diferenta si nu exista o consecventa in modul de tratare a tuturor contribuabililor, neexistand o egalitate in fata impozitului, a persoanelor fizice si juridice.
Bineinteles ca nu exista diferente in cazul persoanelor neinregistrate ca platitoare de TVA, dar si acolo impactul asupra elementelor de venit/incasare, cheltuiala/plata este asemanator, chiar daca nu intervine o deducere sau o colectare de taxa, ci este influentat doar venitul net.

 

Concluzii
Solutia propusa de noi este ca birourile notariale sau si alte persoane fizice care obtin venituri din activitati independente care intra sub incidenta O.M.F.P. nr. 1.040/2004 si care sunt inregistrate ca platitoare de TVA sa poata opta pentru o contabilitate in partida dubla.
In opinia noastra, consideram ca prin contabilitatea in partida dubla se asigura o verificare a operatiunilor inregistrate, prin balanta de verificare. Chiar daca nu dispun de capital social, persoanele fizice independente detin majoritatea elementelor patrimoniale care se intalnesc la entitatile economice.
De asemenea, deoarece persoanele fizice independente pot accesa credite bancare pentru dezvoltarea activitatii, consideram ca datele dintr-o balanta de verificare sunt mai concludente decat cele dintr-un Registru-jurnal de incasari si plati si dintr-o Declaratie privind veniturile realizate – formular 200.
Contabilitatea in partida dubla ar putea fi organizata pe acelasi plan de conturi aplicat de entitatile economice intr-o forma mai redusa, deoarece scopul activitatii unei persoane fizice care obtine venituri din activitati independente este tot de natura economica, respectiv de obtinere de profit (castig).
Prin contabilitatea in partida dubla se vor exprima mai corect operatiunile pe baza documentelor intocmite, referindu-ne aici la documentele de incasari si plati cand sumele contin TVA.
Unele voci vor spune: „Bine, dar contabilitatea in partida dubla presupune si bilant.“
Asa cum categoriile de persoane juridice fara scop lucrativ care opteaza pentru contabilitate in partida simpla intocmesc si depun Situatia soldurilor elementelor de activ si de pasiv, asa si persoanele fizice independente care opteaza pentru contabilitate in partida dubla pot intocmi bilant, dar care, la randul lui, sa aiba un caracter optional. Consideram ca statul nu va fi lezat, deoarece datele se vor prelua din balanta de verificare a lunii decembrie pentru fiecare exercitiu financiar, iar balanta de verificare furnizeaza toate informatiile pentru a putea fi intocmita
Declaratia speciala privind veniturile realizate – formular cod 200.
Prin cele aratate apreciem ca am reflectat in mare parte activitatea contabila si fiscala a unui birou notarial. Din punct de vedere fiscal, am dorit sa aratam doar problemele pe care le-am intalnit in practica, fara a aduce, prin aspectele semnalate, critici la adresa organelor legislative si administrative. Fara pretentia ca cele semnalate de noi au un caracter exhaustiv, prin opiniile noastre am vrut doar sa contribuim la imbunatatirea evidentei contabile si la cresterea credibilitatii activitatii contabilului si a expertului contabil.
Drepturile de proprietate intelectuala asupra continutului acestui articol apartin Editurii Rentrop & Straton. Articolul poate fi preluat in limita a 500 de caractere, cu conditia sa fie insotit de textul: "Sursa: Portalul contabilul.ro" si link catre www.contabilul.ro . In caz contrar, vom actiona conform legilor privind protectia drepturilor de proprietate intelectuala.
Ti-a placut acest articol? Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!

Data aparitiei: 08 Decembrie 2008


Votati articolul "Contabilitatea in partida simpla si fiscalitatea":
Rating:

Nota: 3.5 din 5 din 4 voturi


ClubContabilitate.ro - intrebarea zilei

Cerere pentru 1 zi libera sau 1 zi recuperare ?

Intrebare: Buna ziua !

Toti salariatii unitatii am fost chemati sa lucram
pe data de 04.07.2015,
intr-o zi de sambata,
urmand a ne lua fiecare
cate 1 zi libera, ulterior,
in decursul a 30 de zile.

Colegul de la Resurse Umane a spus ca
daca un salariat va vrea sa faca o Cerere,
de ex.: ca pe data de 06.08.2015 sa ia liber si sa fie platit,
pentru ziua lucrata pe data de 04.07.2015,
va trebui sa scrie:
- sa i se aprobe 1 zi de recuperare pe data de 06.08.2015
pentru ziua lucrata pe data de 04.07.2015.

Va rog sa imi spuneti cum este corect sa ceara colegul in Cererea sa:
- sa i se aprobe 1 zi de recuperare pe data de 06.08.2015
pentru ziua lucrata pe data de 04.07.2015 ?
sau
- sa i se aprobe 1 zi de libera pe data de 06.08.2015
pentru ziua lucrata pe data de 04.07.2015 ?

Colegul de la Resurse Umane mi-a spus ca daca un salariat:
- daca va cere 1 zi de recuperare,
acea zi de 06.08.2015 va fi pontat ca prezent si i se va plati,
in schimb,
- daca va cere 1 zi de libera,
acea zi de 06.08.2015 nu va fi pontat si nu i se va plati,
fiind considerata 1 zi fara plata.


Raspuns: Lucrul in zilele de sambata se face in baza unei decizii iar recuperarea se face in luna respectiva,...... » citeste tot raspunsul aici

Alte articole publicate in data de 08 Decembrie 2008 ARTICOLE SIMILARE

Opinia ta conteaza! Scrie-ne mai jos ce parere ai despre acest subiect dar si ce alte subiecte din domeniu te intereseaza si ai dori sa scriem despre ele!


Daca ai intrebari care necesita consultanta in contabilitate, le poti adresa pe www.PortalContabilitate.ro sau www.ClubContabilitate.ro. Va multumim!


X
user
user

Intrebare antispam: 2 + 5 =
  Da, doresc să primesc informaţii despre produsele, serviciile, evenimentele etc. oferite de Rentrop & Straton. Termeni si conditii de utilizare a site-ului Nota de informare

Adauga acest articol in site-ul tau

Subiectele saptamanii

  • Microintreprindere versus PFA. Alegerea corecta in 2016? Contabilii au decis!

    • "Microintreprindere versus PFA" reprezinta cea mai noua lucrare de specialitate pe care expertii in domeniul fiscal-contabil au lansat-o. Ea explica, in cazul fiecarui tip de entitate economica, ce este de facut, pentru ca fiecare sa ia decizia corecta in ceea ce-l priveste, in situatia lui personala! Fiindca in asemenea momente, generalitatile nu sunt valabile! ...» citeste mai departe aici

  • Lipsa CNP de pe factura emisa persoanelor fizice si cerinte Declaratia 394. Ce sanctiuni risca societatea?

    • Stabilim mai jos daca este obligatoriu ca pe factura sa fie inscris CNP-ul clientului persoana fizica, cu mentiunea ca, potrivit Codului fiscal, nu se stipuleaza expres aceasta cerinta, insa in Declaratia 394 lit. d) CNP-ul este cerinta de completare pentru clientul persoana fizica. Vom vedea astfel cum procedam in cazul in care clientul nu vrea sa comunice CNP-ul, iar societatea emite factura fara data respectiva, precum si ce sanctiuni pot fi aplicate societatii care a livr...» citeste mai departe aici

  • Cum ajungi pe lista rusinii intocmita de ANAF

    • Va informam ca in Monitorul Oficial al Romaniei nr. 78/03.02.2016, a fost publicat OPANAF 558/2016 prin care se stabileste procedura de publicare a listei debitorilor care inregistreaza obligatii fiscale restante. Ordinul este dat in aplicarea art. 162 din Legea nr.207/2015 privind Codul de procedura fiscala.In vederea descurajarii acumularii de arierate bugetare de catre contribuabili, organele fiscale centrale publica pe pagina de internet proprie a ANAF lista debitorilor care inr...» citeste mai departe aici

  • Distribuire dividende. Cum procedam privind impozitarea in 2016?

    • Stabilim mai jos cota de impozitare a dividendelor pe care urmeaza sa le primeasca asociatul societatii in 2016, precum si modul in care vom gestiona profitul aferent anilor 2014 si 2015. Profitul este in contul 117, urmand sa fie repartizat in anul 2016. Potrivit art. 133 alin.(8) din Legea 227/2015 privind noul Cod fiscal, care a intrat in vigoare  incepand cu data de  01.01.2016, cota de impozit pe dividende este 5% si se aplica asupra veniturilor din dividende distribu...» citeste mai departe aici

  • Zoom fiscal: Obligatia intocmirii dosarului preturilor de transfer

    • Va reamintim, prin cele ce urmeaza, ca in Monitorul Oficial al Romaniei nr. 74/02.02.2016 a fost publicat OPANAF nr. 422/2016 prin care se stabilesc conditiile intocmirii dosarului preturilor de transfer in cazul desfasurarii de tranzactii intre persoane afiliate. Ordinul este dat in aplicarea art. 108 (2) din Legea nr.207/2015 privind Codul de procedura fiscala, prin care se precizeaza urmatoarele: La solicitarea organului fiscal central competent contribuabilul/platitoru...» citeste mai departe aici

  • Analiza zilei cu Irina Dumitrescu: Administratorii au dreptul la diurna neimpozabila incepand cu data de 1 ianuarie 2016

    • In temeiul art. 76 alin. (2) lit. o) din Codul fiscal aprobat prin Legea 227/2015, regulile de impunere proprii veniturilor din salarii se aplica si remuneratiei administratorilor societatilor. Remuneratia administratorilor este impozabila in mod similar veniturilor de natura salariala, iar entitatea care le plateste are obligatia retinerii si platii impozitului pe salarii in cota de 16%, aplicabila asupra bazei de calcul determinate in conform...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Newsletter zilnic GRATUIT

Codul Fiscal 2016 - 64 de modificari
Aboneaza-te la newsletterul Contabilul.ro si primesti gratuit Raportul special "Codul Fiscal 2016 - 64 de modificari".
Stiri si analize economice
SATI
X