Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici

Atentie, Contabili!

Codul Fiscal 2017 - modificarile legii
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCA GRATUIT Raportul Special
"Modificarea Codului Fiscal prin OUG 84"

email
Da, vreau sa primesc newsletterul zilnic cu informatii si oferte contabile

Adauga mai jos adresa de e-mail pentru a primit Raportul Gratuit

email
Modificarea Codului Fiscal prin OUG 84

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit
"Modificarea Codului Fiscal prin OUG 84".

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Consilier Noul Cod Fiscal 2017

Contractul de arenda

contract de arendacontabilitate

Multumim Revistei de Monografii Contabile

drd. Adelina Blajanu

Contractul de arenda

Ce este contractul de arenda?

Art. 2 din Legea nr. 16/1994 mentioneaza ca arenda este contractul incheiat intre proprietar, uzufructar sau alt detinator legal de bunuri agricole, denumit arendator si arendas, cu privire la exploatarea bunurilor agricole, pe o durata determinata si la un pret stabilite intre parti.

Contractul de arenda se intocmeste in scris, cate un exemplar pentru fiecare parte si un exemplar care se depune la consiliul local in raza teritoriala a caruia se afla bunurile arendate, in termen de 15 zile de la data incheierii.

In categoria bunurilor agricole care pot fi arendate sunt terenurile cu destinatie agricola, si anume: terenurile agricole productive – arabile, viile, livezile, pepinierele viticole, pomicole, arbustii fructiferi, plantatiile de hamei si duzi, pasunile impadurite, terenurile ocupate cu constructii si instalatii agrozootehnice, amenajarile piscicole si de imbunatatiri funciare, drumurile tehnologice, platformele si spatiile de depozitare care servesc nevoilor productiei agricole si terenurile neproductive care pot fi amenajate si folosite pentru productia agricola, precum si animalele, constructiile de orice fel, masinile, utilajele si alte asemenea bunuri destinate exploatarii agricole.

Partile contractante ale contractului de arenda

Partile contractante pot fi persoane fizice sau juridice, care trebuie sa indeplineasca urmatoarele conditii:

  • arendasul, persoana fizica, trebuie sa fie cetatean roman sau nerezident cu pregatire de specialitate agricola sau un atestat de cunostinte agricole ori de practica agricola si sa prezinte garantiile solicitate de arendatori;
  • arendasul, persoana juridica romana sau straina, trebuie sa aiba ca obiect de activitate exploatarea bunurilor agricole si sa prezinte garantiile solicitate de arendator.

Regimul fiscal-contabil pentru liber-profesionisti
Regimul fiscal-contabil pentru liber-profesionisti

Vezi detalii

Microintreprinderea in 2017: impozite, taxe, deduceri
Microintreprinderea in 2017: impozite, taxe, deduceri

Vezi detalii

Ghid practic de Management financiar
Ghid practic de Management financiar

Vezi detalii


ATENTIE!

Regiile autonome, institutele si statiunile de cercetare si productie agricola, societatile comerciale si alte unitati care au in patrimoniu sau in administrare terenuri proprietate de stat nu pot da in arenda bunurile agricole. De asemenea, agentii economici cu capital majoritar de stat prestatori de servicii, rezultati din transformarea fostelor statiuni de mecanizare a agriculturii, nu pot lua in arenda terenuri agricole.

Legea mentioneaza ca durata contractului este aceea care se stabileste de parti, prin contract.

Componentele contractului de arenda

Contractul de arendare va cuprinde:

  • partile contractante si domiciliul sau sediul acestora;
  • obiectul contractului, complet si precis determinat – acesta trebuie sa cuprinda descrierea amanuntita a tuturor bunurilor agricole arendate, inventarul acestora si planul de situatie al terenurilor;
  • obligatiile fiecareia dintre parti, expres si complet mentionate;
  • durata arendarii;
  • arenda, modalitatile si termenele de plata a acesteia;
  • raspunderile fiecarei parti – orice suprafata de teren sau orice alt bun agricol ce se va retine de catre arendator se va specifica separat in contract;
  • alte clauze convenite de parti si permise de lege.

  De asemenea, in contract vor fi incluse si clauzele de asigurare a bunurilor agricole, care sunt in sarcina arendasului.

Din punct de vedere contabil, in cazul unui arendas persoana juridica, contractul de arenda este tratat ca si un contract de inchiriere, plata arendei (in bani sau natura) fiind evidentiata in contul 612 „Cheltuieli cu redeventele, locatiile de gestiune si chiriile”.

  In ceea ce priveste plata impozitelor si taxelor aferente terenului dat in arenda, legea mentioneaza ca aceasta intra in sarcina arendatorului, arendasul fiind impozitat pentru veniturile realizate din exploatarea bunurilor arendate.

EXEMPLU

Se considera o entitate care are ca obiect de activitate exploatarea bunurilor agricole. In data de 1 septembrie anul N se incheie un contract de arenda cu o persoana juridica romana, pentru o suprafata de teren, pe care urmeaza sa se cultive grau. Durata contractului stabilita intre parti este de 3 ani cu drept de reinnoire cu acordul partilor. Contravaloarea arendei este de 50.000 lei si se plateste in natura, la data recoltei. Costul de productie al bunurilor agricole obtinute de arendas este de 5 lei/kg grau.

Se vor inregistra in contabilitatea arendasului operatiunile ce decurg din contractul de arendare.

In contabilitatea arendasului

a) Presupunem cazul in care societatea-arendas este o entitate platitoare de T.V.A., iar arendatorul este o persoana juridica.

1. Inregistrarea arendei datorate in baza facturii emise de societatea arendatoare:

612
„Cheltuieli cu redeventele, locatiile de gestiune si chiriile”
=
401
„Furnizori”
50.000

 

NOTA

Din punct de vedere fiscal, faptul generator si exigibilitatea T.V.A. pentru livrarile de produse agricole reprezentand plata in natura a arendei intervine la data sau la datele mentionate in contract pentru plata arendei.Data prevazuta in contract trebuie sa fie si data emiterii facturii pentru produsele livrate.

In conformitate cu prevederile art. 141 alin. (2) lit. e) din Codul fiscal al Romaniei, arendarea efectuata pe teritoriul Romaniei este scutita de T.V.A.

2. Inregistrarea livrarii produselor, conform clauzelor contractuale:

411
„Clienti”
=
%
701
„Venituri din vanzarea produselor finite”
4427
„T.V.A. colectata”
59.500
50.000
9.500

3. Scaderea din gestiunea arendasului a bunurilor transmise arendatorului:

711
„Venituri din productia stocata”
=
345
„Produse finite”

50.000

Avand in vedere ca in contabilitate nu se produce o incasare efectiva de bani, ci doar se produce o compensare a unor sume de bani cu bunuri, in contabilitate se inregistreaza compensarea datoriei privind arenda cu creanta rezultata din livrarea produselor agricole drept plata in natura.

4. Compensarea datoriei cu creanta rezultata din produsele agricole:

 401
„Furnizori”
=
411
„Clienti”

50.000

Compensarea dintre ambele firme se face pe baza documentului „ordin de compensare” prezentat in anexa nr. 2.1.din Hotararea Guvernului nr. 685/1999 pentru aprobarea Normelor metodologice privind monitorizarea datoriilor nerambursate la scadenta ale contribuabililor, persoane juridice, in vederea diminuarii blocajului financiar si a pierderilor din economie, si a Regulamentului de compensare a datoriilor nerambursate la scadenta ale contribuabililor, persoane juridice, cu modificarile si completarile ulterioare.

Incepand cu data de 1 noiembrie 1999, se interzice utilizarea altor documente de compensare in afara celor reglementate prin regulamentul de compensare aprobat prin H.G. nr. 685/1999. Compensarea reciproca de datorii si creante intre persoanele juridice se face numai pe baza ordinului de compensare, chiar si pentru facturi cu valoare mai mica de 10.000 lei.

b) Presupunem cazul in care societatea-arendas este o entitate platitoare de T.V.A., iar arendatorul este o persoana fizica.

1. Inregistrarea arendei datorate in baza contractului incheiat intre parti:

612
„Cheltuieli cu redeventele, locatiile de gestiune si chiriile”
=
462
„Creditori diversi”

50.000

2. Inregistrarea livrarii produselor conform clauzelor contractuale:

411
„Clienti”
=
%
701
„Venituri din vanzarea produselor finite”
4427
„T.V.A. colectata”
59.500
50.000
9.500

3. Scaderea din gestiunea arendasului a bunurilor transmise arendatorului:

711
„Venituri din productia stocata”
=
345
„Produse finite”
50.000

4. Compensarea datoriei cu creanta rezultata din produsele agricole:

462
„Creditori diversi”
=
411
„Clienti”

50.000

 

 

Drepturile de proprietate intelectuala asupra continutului acestui articol apartin Editurii Rentrop & Straton. Articolul poate fi preluat in limita a 500 e caractere, cu conditia sa fie insotit de textul: "Sursa: Portalul contabilul.ro"si link catre www.contabilul.ro . In caz contrar, vom actiona conform legilor privind protectia drepturilor de proprietate intelectuala.

Ti-a placut acest articol? Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!

Data aparitiei: 06 Ianuarie 2009


Votati articolul "Contractul de arenda":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi


ClubContabilitate.ro - intrebarea zilei

Intrebari pentru ordinul 2994/2016

Intrebare: Buna ziua,

Va rog sa ma lamuriti in aspectele descrise mai jos:
1. pana la 27 octombrie 2016 se plica Ordinul ANAF 1.400/2012 prin care contractele incheiate cu nerezidenti pentru achizitii intracomunitare nu era obligatoriu sa-l declari la adminitratie. E corect inteles?
2. din 27 octombrie 2016 conform Ordinului Anaf 294/2016 prin formularul 017 se declara orice contract incheiat cu nerezidenti chiar si pentru achizitii intracomunitare . E ocrect inteles?
3. daca punctul 1 este corect inteles si aplicat, acel contract incheiat pentru achizitii intracomunitare pe ordinul 1400/2012 se declara acum prin formularul 017 in termen de 30 zile de la 27 octombrie 2016?

Multumesc frumos.

Raspuns: Se declara din octombrie toate contractele incheiate cu nerezidenti, incheiate de la data...... » citeste tot raspunsul aici

Alte articole publicate in data de 06 Ianuarie 2009 ARTICOLE SIMILARE

Opinia ta conteaza! Scrie-ne mai jos ce parere ai despre acest subiect dar si ce alte subiecte din domeniu te intereseaza si ai dori sa scriem despre ele!


Daca ai intrebari care necesita consultanta in contabilitate, le poti adresa pe www.PortalContabilitate.ro sau www.ClubContabilitate.ro. Va multumim!


X
user
user

Intrebare antispam: 5 + 5 =
  Da, doresc să primesc informaţii despre produsele, serviciile, evenimentele etc. oferite de Rentrop & Straton. Termeni si conditii de utilizare a site-ului Nota de informare

Comentarii articol

Postat de: user
daca sa facut un contract de arendare cu semnatura falsa ce putem face.pamantul a fost dat in lucru pe vorbe fara contract. acum vreau sa vind 1ha si am descoperit ca am contract de arendare cu semnatura cuiva
Data adaugarii: 20-Sep-2012
Adauga acest articol in site-ul tau

Subiectele saptamanii

  • Formularul 630 a fost modificat. Noi schimbari privind colectarea CAS

    • Aducem la cunostinta contribuabililor faptul ca, in Monitorul Oficial al Romaniei nr.564/2017 a fost publicat OPANAF nr.1.964/ 2017 pentru aprobarea formularului 630 "Decizie de impunere anuala pentru stabilirea contributiei de asigurari sociale de sanatate si a contributiei de asigurari sociale". Actul normativ a intrat in vigoare la data publicarii sale in Monitorul Oficial al Romaniei. Va recomandam si ...» citeste mai departe aici

  • Din ianuarie 2018, angajatul va prelua CAS si CASS datorate de angajator

    • Ca urmare a solicitarilor primite din partea presei si a mediului de afaceri referitoare la clarificarea aspectelor legate de transferul obligatiilor privind CAS si CASS datorate de angajator catre angajat, Ministerul Finantelor publice face urmatoarele precizari: Programul de guvernare 2017 - 2020 contine un pachet de masuri ce vizeaza contributiile sociale obligatorii, care urmeaza a se implementa incepand cu 1 ianuarie 2018. Astfel, nivelul contributiilor social...» citeste mai departe aici

  • Tot ce trebuie sa stiti despre cresterea contributiilor sociale pentru angajatii part-time

    • De la 1 august, cresc contributiile de asigurari sociale pentru angajatii part-time! Angajatorii vor trebui sa achite CAS si CASS la nivelul salariului minim brut, chiar si pentru angajatii part-time. Masura este una intens dezbatuta. Pe de-o parte, Guvernul sustine ca este nevoie de aceasta masura pentru a descuraja angajatorii sa mai incheie contracte cu norma partiala, pentru a plati Statului taxe mai mici. Pe de alta parte, angajatorii o considera injusta....» citeste mai departe aici

  • Reguli noi privind declararea inactivitatii sau reactivarea fiscala

    • ANAF propune actualizarea unor proceduri referitoare la declararea inactivitatii unui contribuabil sau, dupa caz, de reactivare fiscala a acestuia. Agentia Nationala de Administrare Fiscala propune, prin proiect de ordin, urmatoarele: - includerea in continutul procedurilor de aplicare a art. 92 din Codul de procedura fiscala a fluxurilor privind declararea contribuabililor inactivi, indreptarea erorilor materiale si  reactivarea contribuabililor...» citeste mai departe aici

  • Dosar Legea 177/2017: modificare impozit, TVA si alte aspecte din Codul fiscal

    • Legea 177/2017 a adus nenumarate modificari despre care am scris in amanunt in ultima perioada. Pentru a va veni in ajutor cu informatii organizate mai bine, va prezentam o scurta recapitulare a celor mai detaliate materiale publicate pe Contabilul.ro despre modificarile privind impozitul specific si noile obligatii pentru firmele cu cifra de afaceri intre 100.001 euro si 500.000 euro. De asemenea, regasiti mai jos noua procedura de inregistrare in scopuri de TVA, precum si cele 8 modificar...» citeste mai departe aici

  • Trecerea de la impozit specific la impozit micro pentru unele firme din turism

    • Autoritatile fiscale aduc la cunostinta contribuabililor faptul ca, in Monitorul Oficial al Romaniei nr.584/ 21.07.2017 a fost publicata Legea nr.77/ 2017 privind aprobarea OUG nr.3/ 2017 pentru modificarea si completarea Legii nr.227/ 2017 privind Codul fiscal.  Actul normativ mentionat intra in vigoare la data de 24 iulie 2017. Concret, incepand cu data de 1 august 2017, firmele care desfasoara activitati in HoReCa (hoteluri, restaurante, catering) si au avut in anul 2016 afa...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Newsletter zilnic GRATUIT

Modificarea Codului Fiscal prin OUG 84
Aboneaza-te la newsletterul Contabilul.ro si primesti gratuit Raportul special "Modificarea Codului Fiscal prin OUG 84".