Atentie, Contabili!

Codul Fiscal s-a modificat!
Va rugam sa cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCA GRATUIT Raportul Special
"Impozitul pe profit, venit si salarii"

email
Da, vreau sa primesc newsletterul zilnic cu informatii si oferte contabile

Adauga mai jos adresa de e-mail pentru a primit Raportul Gratuit

email
Impozitul pe profit, venit si salarii

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit
"Impozitul pe profit, venit si salarii".

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Cartea Verde a Contabilitatii 2015

Contractul de arenda

Multumim Revistei de Monografii Contabile

drd. Adelina Blajanu

Contractul de arenda

Ce este contractul de arenda?

Art. 2 din Legea nr. 16/1994 mentioneaza ca arenda este contractul incheiat intre proprietar, uzufructar sau alt detinator legal de bunuri agricole, denumit arendator si arendas, cu privire la exploatarea bunurilor agricole, pe o durata determinata si la un pret stabilite intre parti.

Contractul de arenda se intocmeste in scris, cate un exemplar pentru fiecare parte si un exemplar care se depune la consiliul local in raza teritoriala a caruia se afla bunurile arendate, in termen de 15 zile de la data incheierii.

In categoria bunurilor agricole care pot fi arendate sunt terenurile cu destinatie agricola, si anume: terenurile agricole productive – arabile, viile, livezile, pepinierele viticole, pomicole, arbustii fructiferi, plantatiile de hamei si duzi, pasunile impadurite, terenurile ocupate cu constructii si instalatii agrozootehnice, amenajarile piscicole si de imbunatatiri funciare, drumurile tehnologice, platformele si spatiile de depozitare care servesc nevoilor productiei agricole si terenurile neproductive care pot fi amenajate si folosite pentru productia agricola, precum si animalele, constructiile de orice fel, masinile, utilajele si alte asemenea bunuri destinate exploatarii agricole.

Partile contractante ale contractului de arenda

Partile contractante pot fi persoane fizice sau juridice, care trebuie sa indeplineasca urmatoarele conditii:

  • arendasul, persoana fizica, trebuie sa fie cetatean roman sau nerezident cu pregatire de specialitate agricola sau un atestat de cunostinte agricole ori de practica agricola si sa prezinte garantiile solicitate de arendatori;
  • arendasul, persoana juridica romana sau straina, trebuie sa aiba ca obiect de activitate exploatarea bunurilor agricole si sa prezinte garantiile solicitate de arendator.

Proceduri Contabile pentru Societati Comerciale 2015
Proceduri Contabile pentru Societati Comerciale 2015

Vezi detalii

Cartea Verde a Contabilitatii 2015
Cartea Verde a Contabilitatii 2015

Vezi detalii

OMFP 3055/2009 a fost abrogat!
OMFP 3055/2009 a fost abrogat!

Vezi detalii


ATENTIE!

Regiile autonome, institutele si statiunile de cercetare si productie agricola, societatile comerciale si alte unitati care au in patrimoniu sau in administrare terenuri proprietate de stat nu pot da in arenda bunurile agricole. De asemenea, agentii economici cu capital majoritar de stat prestatori de servicii, rezultati din transformarea fostelor statiuni de mecanizare a agriculturii, nu pot lua in arenda terenuri agricole.

Legea mentioneaza ca durata contractului este aceea care se stabileste de parti, prin contract.

Componentele contractului de arenda

Contractul de arendare va cuprinde:

  • partile contractante si domiciliul sau sediul acestora;
  • obiectul contractului, complet si precis determinat – acesta trebuie sa cuprinda descrierea amanuntita a tuturor bunurilor agricole arendate, inventarul acestora si planul de situatie al terenurilor;
  • obligatiile fiecareia dintre parti, expres si complet mentionate;
  • durata arendarii;
  • arenda, modalitatile si termenele de plata a acesteia;
  • raspunderile fiecarei parti – orice suprafata de teren sau orice alt bun agricol ce se va retine de catre arendator se va specifica separat in contract;
  • alte clauze convenite de parti si permise de lege.

  De asemenea, in contract vor fi incluse si clauzele de asigurare a bunurilor agricole, care sunt in sarcina arendasului.

Din punct de vedere contabil, in cazul unui arendas persoana juridica, contractul de arenda este tratat ca si un contract de inchiriere, plata arendei (in bani sau natura) fiind evidentiata in contul 612 „Cheltuieli cu redeventele, locatiile de gestiune si chiriile”.

  In ceea ce priveste plata impozitelor si taxelor aferente terenului dat in arenda, legea mentioneaza ca aceasta intra in sarcina arendatorului, arendasul fiind impozitat pentru veniturile realizate din exploatarea bunurilor arendate.

EXEMPLU

Se considera o entitate care are ca obiect de activitate exploatarea bunurilor agricole. In data de 1 septembrie anul N se incheie un contract de arenda cu o persoana juridica romana, pentru o suprafata de teren, pe care urmeaza sa se cultive grau. Durata contractului stabilita intre parti este de 3 ani cu drept de reinnoire cu acordul partilor. Contravaloarea arendei este de 50.000 lei si se plateste in natura, la data recoltei. Costul de productie al bunurilor agricole obtinute de arendas este de 5 lei/kg grau.

Se vor inregistra in contabilitatea arendasului operatiunile ce decurg din contractul de arendare.

In contabilitatea arendasului

a) Presupunem cazul in care societatea-arendas este o entitate platitoare de T.V.A., iar arendatorul este o persoana juridica.

1. Inregistrarea arendei datorate in baza facturii emise de societatea arendatoare:

612
„Cheltuieli cu redeventele, locatiile de gestiune si chiriile”
=
401
„Furnizori”
50.000

 

NOTA

Din punct de vedere fiscal, faptul generator si exigibilitatea T.V.A. pentru livrarile de produse agricole reprezentand plata in natura a arendei intervine la data sau la datele mentionate in contract pentru plata arendei.Data prevazuta in contract trebuie sa fie si data emiterii facturii pentru produsele livrate.

In conformitate cu prevederile art. 141 alin. (2) lit. e) din Codul fiscal al Romaniei, arendarea efectuata pe teritoriul Romaniei este scutita de T.V.A.

2. Inregistrarea livrarii produselor, conform clauzelor contractuale:

411
„Clienti”
=
%
701
„Venituri din vanzarea produselor finite”
4427
„T.V.A. colectata”
59.500
50.000
9.500

3. Scaderea din gestiunea arendasului a bunurilor transmise arendatorului:

711
„Venituri din productia stocata”
=
345
„Produse finite”

50.000

Avand in vedere ca in contabilitate nu se produce o incasare efectiva de bani, ci doar se produce o compensare a unor sume de bani cu bunuri, in contabilitate se inregistreaza compensarea datoriei privind arenda cu creanta rezultata din livrarea produselor agricole drept plata in natura.

4. Compensarea datoriei cu creanta rezultata din produsele agricole:

 401
„Furnizori”
=
411
„Clienti”

50.000

Compensarea dintre ambele firme se face pe baza documentului „ordin de compensare” prezentat in anexa nr. 2.1.din Hotararea Guvernului nr. 685/1999 pentru aprobarea Normelor metodologice privind monitorizarea datoriilor nerambursate la scadenta ale contribuabililor, persoane juridice, in vederea diminuarii blocajului financiar si a pierderilor din economie, si a Regulamentului de compensare a datoriilor nerambursate la scadenta ale contribuabililor, persoane juridice, cu modificarile si completarile ulterioare.

Incepand cu data de 1 noiembrie 1999, se interzice utilizarea altor documente de compensare in afara celor reglementate prin regulamentul de compensare aprobat prin H.G. nr. 685/1999. Compensarea reciproca de datorii si creante intre persoanele juridice se face numai pe baza ordinului de compensare, chiar si pentru facturi cu valoare mai mica de 10.000 lei.

b) Presupunem cazul in care societatea-arendas este o entitate platitoare de T.V.A., iar arendatorul este o persoana fizica.

1. Inregistrarea arendei datorate in baza contractului incheiat intre parti:

612
„Cheltuieli cu redeventele, locatiile de gestiune si chiriile”
=
462
„Creditori diversi”

50.000

2. Inregistrarea livrarii produselor conform clauzelor contractuale:

411
„Clienti”
=
%
701
„Venituri din vanzarea produselor finite”
4427
„T.V.A. colectata”
59.500
50.000
9.500

3. Scaderea din gestiunea arendasului a bunurilor transmise arendatorului:

711
„Venituri din productia stocata”
=
345
„Produse finite”
50.000

4. Compensarea datoriei cu creanta rezultata din produsele agricole:

462
„Creditori diversi”
=
411
„Clienti”

50.000

 

 

Drepturile de proprietate intelectuala asupra continutului acestui articol apartin Editurii Rentrop & Straton. Articolul poate fi preluat in limita a 500 e caractere, cu conditia sa fie insotit de textul: "Sursa: Portalul contabilul.ro"si link catre www.contabilul.ro . In caz contrar, vom actiona conform legilor privind protectia drepturilor de proprietate intelectuala.

Ti-a placut acest articol? Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!

Data aparitiei: 06 Ianuarie 2009


Votati articolul "Contractul de arenda":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi


ClubContabilitate.ro - intrebarea zilei

Achizitionare marfa second-hand

Intrebare: Daca achizitionez marfa second hand din Germania, dar nu sunt platitor de TVA, ce operatiuni contabile am?

Raspuns: Inregistrari contabile: 327,,Marfuri in curs de aprovizionareâ??â?? = 401 ,,Furnizoriâ??â?? 4426...... » citeste tot raspunsul aici

Alte articole publicate in data de 06 Ianuarie 2009 ARTICOLE SIMILARE

X

Noi apreciem opinia ta.
Adauga comentariul tau acum


user
user

Intrebare antispam: 5 + 3 =
  Da, doresc să primesc informaţii despre produsele, serviciile, evenimentele etc. oferite de Rentrop & Straton. Termeni si conditii de utilizare a site-ului Nota de informare

Comentarii articol

Postat de: user
daca sa facut un contract de arendare cu semnatura falsa ce putem face.pamantul a fost dat in lucru pe vorbe fara contract. acum vreau sa vind 1ha si am descoperit ca am contract de arendare cu semnatura cuiva
Data adaugarii: 20-Sep-2012
Adauga acest articol in site-ul tau
Produse de contabilitate - REDUCERE 25%

Subiectele saptamanii

  • Ce se schimba in domeniul CASS si TVA in 2015, potrivit noului Cod fiscal

    • Noul Cod fiscal aprobat la jumatatea saptamanii de Guvern aduce modificari in toate ariile din domeniul fiscal si influenteaza semnificativ unele categorii de contribuabili. In cuprinsul acestui articol, discutam insa cum se modifica prin noul Cod fiscal aspectele care tin de contributia de asigurari sociale de sanatate (CASS) si precizam astfel ca se elimina exceptia prin care se stabileste ca persoanele fizice care realizeaza venituri din drepturi de propr...» citeste mai departe aici

  • Top 5 noutati ale saptamanii si modificarile din Codul fiscal. Retrospectiva Contabilul.ro

    • Daca la 23 martie inca mai vorbeam despre Codul fiscal care "urma sa fie aprobat", iata ca pana la finalul saptamanii am avut ocazia nu doar de a vedea ca noul cod a fost aprobat de Guvern, dar si de a scrie mai multe articole pe aceasta tema. Consideram utile informatiile referitoare la modificarile aprobate de Guvern astfel ca am analizat pe segmente unele dintre cele mai importante schimbari. In primul rand, am discutat despre cum se modifica impozitul pe prof...» citeste mai departe aici

  • Reglementarile contabile in partida simpla prevazute de OMFP nr.170/2015

    • Regasiti mai jos aspectele privind reglementarile contabile in partida simpla prevazute de OMFP 170/2015 in vigoare cu 1 martie 2015. Va reamintim ca incepand cu data de 1 martie se abroga: - Ordinul MFP 1040/2004 pentru aprobarea Normelor metodologice privind organizarea si conducerea evidentei contabile in partida simpla de catre persoanele fizice care au calitatea de contribuabil in conformitate cu prevederile Legii 571/2003 privind Codul fiscal; - Normele spe...» citeste mai departe aici

  • Decizie de impunere. Care e modalitatea corecta de calcul?

    • In cazul urmator, facem referire la un PFA care a primit de la Administratie Fiscala la care apartine Decizia de impunere privind platile anticipate cu titlul de impozit pe venit si contributii de asigurari sociale de sanatate aferent anului 2015 in felul urmator: -Venit brut estimat: 24000 lei; -Chelt.deductibile: 14600 lei; -Venit net estimat: 9400 lei; -Plati anticipate cu titlu de impozit: 1504 lei; -Total plati anticipate cu titlu de CASS: 517 l...» citeste mai departe aici

  • Activitate de comert prin internet. Cum stabilim obligatia de a avea casa de marcat pentru un PFA?

    •   Stabilim, prin cele ce urmeaza, daca un PFA infiintat recent cu obiect de activitate comert prin internet cod CAEN 4791 are obligatia de a avea casa de marcat.  Art.1 alin.(1) din OUG 28/1999 privind obligatia agentilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, actualizata, cu modificarile si completarile ulterioare, prevede urmatoarele:   "Operatorii economici care incaseaza, integral sau partial, cu numerar sau prin...» citeste mai departe aici

  • Impozitul pe cladiri, pe teren sau pe masini se plateste pana la 31 martie

    • Nu uitati ca prima rata a impozitelor locale se achita pana la 31 martie a.c,, fiind vorba in concret de impozitul pe cladiri, impozitul pe teren si taxa asupra mijloacelor de transport. Termenul stabilit pentru prima transa este de 31 martie, in vreme ce a doua transa trebuie platita pana la 30 septembrie. In cazul in care achitati impozitele datorate pana la 31 martie, beneficiati de o reducere de pana la 10%, stabilita prin hotarare a consiliului local,...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Newsletter zilnic GRATUIT

Impozitul pe profit, venit si salarii
Aboneaza-te la newsletterul Contabilul.ro si primesti gratuit Raportul special "Impozitul pe profit, venit si salarii".
Stiri si analize economice
SATI
X