Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici

Atentie, Contabili!

Codul Fiscal 2017 - modificarile legii
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCA GRATUIT Raportul Special
"Modificarea Codului Fiscal prin OUG 84"

email
Da, vreau sa primesc newsletterul zilnic cu informatii si oferte contabile

Adauga mai jos adresa de e-mail pentru a primit Raportul Gratuit

email
Modificarea Codului Fiscal prin OUG 84

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit
"Modificarea Codului Fiscal prin OUG 84".

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
 Cartea Verde a Contabilitatii 2016

Contractul de arenda

Multumim Revistei de Monografii Contabile

drd. Adelina Blajanu

Contractul de arenda

Ce este contractul de arenda?

Art. 2 din Legea nr. 16/1994 mentioneaza ca arenda este contractul incheiat intre proprietar, uzufructar sau alt detinator legal de bunuri agricole, denumit arendator si arendas, cu privire la exploatarea bunurilor agricole, pe o durata determinata si la un pret stabilite intre parti.

Contractul de arenda se intocmeste in scris, cate un exemplar pentru fiecare parte si un exemplar care se depune la consiliul local in raza teritoriala a caruia se afla bunurile arendate, in termen de 15 zile de la data incheierii.

In categoria bunurilor agricole care pot fi arendate sunt terenurile cu destinatie agricola, si anume: terenurile agricole productive – arabile, viile, livezile, pepinierele viticole, pomicole, arbustii fructiferi, plantatiile de hamei si duzi, pasunile impadurite, terenurile ocupate cu constructii si instalatii agrozootehnice, amenajarile piscicole si de imbunatatiri funciare, drumurile tehnologice, platformele si spatiile de depozitare care servesc nevoilor productiei agricole si terenurile neproductive care pot fi amenajate si folosite pentru productia agricola, precum si animalele, constructiile de orice fel, masinile, utilajele si alte asemenea bunuri destinate exploatarii agricole.

Partile contractante ale contractului de arenda

Partile contractante pot fi persoane fizice sau juridice, care trebuie sa indeplineasca urmatoarele conditii:

  • arendasul, persoana fizica, trebuie sa fie cetatean roman sau nerezident cu pregatire de specialitate agricola sau un atestat de cunostinte agricole ori de practica agricola si sa prezinte garantiile solicitate de arendatori;
  • arendasul, persoana juridica romana sau straina, trebuie sa aiba ca obiect de activitate exploatarea bunurilor agricole si sa prezinte garantiile solicitate de arendator.

Capcanele comertului online
Capcanele comertului online

Vezi detalii

PFA: Taxe, Impozite si Deduceri: conform Codului fiscal 2017
PFA: Taxe, Impozite si Deduceri: conform Codului fiscal 2017

Vezi detalii

Cartea Verde a Contabilitatii 2016
Cartea Verde a Contabilitatii 2016

Vezi detalii


ATENTIE!

Regiile autonome, institutele si statiunile de cercetare si productie agricola, societatile comerciale si alte unitati care au in patrimoniu sau in administrare terenuri proprietate de stat nu pot da in arenda bunurile agricole. De asemenea, agentii economici cu capital majoritar de stat prestatori de servicii, rezultati din transformarea fostelor statiuni de mecanizare a agriculturii, nu pot lua in arenda terenuri agricole.

Legea mentioneaza ca durata contractului este aceea care se stabileste de parti, prin contract.

Componentele contractului de arenda

Contractul de arendare va cuprinde:

  • partile contractante si domiciliul sau sediul acestora;
  • obiectul contractului, complet si precis determinat – acesta trebuie sa cuprinda descrierea amanuntita a tuturor bunurilor agricole arendate, inventarul acestora si planul de situatie al terenurilor;
  • obligatiile fiecareia dintre parti, expres si complet mentionate;
  • durata arendarii;
  • arenda, modalitatile si termenele de plata a acesteia;
  • raspunderile fiecarei parti – orice suprafata de teren sau orice alt bun agricol ce se va retine de catre arendator se va specifica separat in contract;
  • alte clauze convenite de parti si permise de lege.

  De asemenea, in contract vor fi incluse si clauzele de asigurare a bunurilor agricole, care sunt in sarcina arendasului.

Din punct de vedere contabil, in cazul unui arendas persoana juridica, contractul de arenda este tratat ca si un contract de inchiriere, plata arendei (in bani sau natura) fiind evidentiata in contul 612 „Cheltuieli cu redeventele, locatiile de gestiune si chiriile”.

  In ceea ce priveste plata impozitelor si taxelor aferente terenului dat in arenda, legea mentioneaza ca aceasta intra in sarcina arendatorului, arendasul fiind impozitat pentru veniturile realizate din exploatarea bunurilor arendate.

EXEMPLU

Se considera o entitate care are ca obiect de activitate exploatarea bunurilor agricole. In data de 1 septembrie anul N se incheie un contract de arenda cu o persoana juridica romana, pentru o suprafata de teren, pe care urmeaza sa se cultive grau. Durata contractului stabilita intre parti este de 3 ani cu drept de reinnoire cu acordul partilor. Contravaloarea arendei este de 50.000 lei si se plateste in natura, la data recoltei. Costul de productie al bunurilor agricole obtinute de arendas este de 5 lei/kg grau.

Se vor inregistra in contabilitatea arendasului operatiunile ce decurg din contractul de arendare.

In contabilitatea arendasului

a) Presupunem cazul in care societatea-arendas este o entitate platitoare de T.V.A., iar arendatorul este o persoana juridica.

1. Inregistrarea arendei datorate in baza facturii emise de societatea arendatoare:

612
„Cheltuieli cu redeventele, locatiile de gestiune si chiriile”
=
401
„Furnizori”
50.000

 

NOTA

Din punct de vedere fiscal, faptul generator si exigibilitatea T.V.A. pentru livrarile de produse agricole reprezentand plata in natura a arendei intervine la data sau la datele mentionate in contract pentru plata arendei.Data prevazuta in contract trebuie sa fie si data emiterii facturii pentru produsele livrate.

In conformitate cu prevederile art. 141 alin. (2) lit. e) din Codul fiscal al Romaniei, arendarea efectuata pe teritoriul Romaniei este scutita de T.V.A.

2. Inregistrarea livrarii produselor, conform clauzelor contractuale:

411
„Clienti”
=
%
701
„Venituri din vanzarea produselor finite”
4427
„T.V.A. colectata”
59.500
50.000
9.500

3. Scaderea din gestiunea arendasului a bunurilor transmise arendatorului:

711
„Venituri din productia stocata”
=
345
„Produse finite”

50.000

Avand in vedere ca in contabilitate nu se produce o incasare efectiva de bani, ci doar se produce o compensare a unor sume de bani cu bunuri, in contabilitate se inregistreaza compensarea datoriei privind arenda cu creanta rezultata din livrarea produselor agricole drept plata in natura.

4. Compensarea datoriei cu creanta rezultata din produsele agricole:

 401
„Furnizori”
=
411
„Clienti”

50.000

Compensarea dintre ambele firme se face pe baza documentului „ordin de compensare” prezentat in anexa nr. 2.1.din Hotararea Guvernului nr. 685/1999 pentru aprobarea Normelor metodologice privind monitorizarea datoriilor nerambursate la scadenta ale contribuabililor, persoane juridice, in vederea diminuarii blocajului financiar si a pierderilor din economie, si a Regulamentului de compensare a datoriilor nerambursate la scadenta ale contribuabililor, persoane juridice, cu modificarile si completarile ulterioare.

Incepand cu data de 1 noiembrie 1999, se interzice utilizarea altor documente de compensare in afara celor reglementate prin regulamentul de compensare aprobat prin H.G. nr. 685/1999. Compensarea reciproca de datorii si creante intre persoanele juridice se face numai pe baza ordinului de compensare, chiar si pentru facturi cu valoare mai mica de 10.000 lei.

b) Presupunem cazul in care societatea-arendas este o entitate platitoare de T.V.A., iar arendatorul este o persoana fizica.

1. Inregistrarea arendei datorate in baza contractului incheiat intre parti:

612
„Cheltuieli cu redeventele, locatiile de gestiune si chiriile”
=
462
„Creditori diversi”

50.000

2. Inregistrarea livrarii produselor conform clauzelor contractuale:

411
„Clienti”
=
%
701
„Venituri din vanzarea produselor finite”
4427
„T.V.A. colectata”
59.500
50.000
9.500

3. Scaderea din gestiunea arendasului a bunurilor transmise arendatorului:

711
„Venituri din productia stocata”
=
345
„Produse finite”
50.000

4. Compensarea datoriei cu creanta rezultata din produsele agricole:

462
„Creditori diversi”
=
411
„Clienti”

50.000

 

 

Drepturile de proprietate intelectuala asupra continutului acestui articol apartin Editurii Rentrop & Straton. Articolul poate fi preluat in limita a 500 e caractere, cu conditia sa fie insotit de textul: "Sursa: Portalul contabilul.ro"si link catre www.contabilul.ro . In caz contrar, vom actiona conform legilor privind protectia drepturilor de proprietate intelectuala.

Ti-a placut acest articol? Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!

Data aparitiei: 06 Ianuarie 2009


Votati articolul "Contractul de arenda":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi


ClubContabilitate.ro - intrebarea zilei

Plata, dupa negociere sau nu ?

Intrebare: Institutia noastra doreste sa incheie un Contract de prestari servicii cu un prezentator
pentru activitatile culturale care vor avea loc.
Coordonatorul /salariatul care se ocupa cu organizarea evenimentului
doreste sa se incheie un Contract cu o anumita persoana,
considerand ca este preferat de mai multe institutii de cultura si
este mai cunoscut in domeniu.

Consilierul juridic spune ca toata povestea trebuie sa treaca
si pe la compartimentul de achizitii publice,
sa se faca o negociere,....
insa coordonatorul salariat spune ca
in cazul de fata nu poate fi vorba de vreo negociere,
nu se pot face negocieri in acest domeniu
ci prezentatorul sa fie ales direct,
pentru profesionalismul acestuia si pentru faptul ca este foarte cunoscut in domeniu, .....
pentru ca nu poate fi nici o negociere pentru alegerea dintre artisti
a unui prezentator,....

Se va face o negociere in cazul aratat ?
Cine va face negocierea ? Coordonatorul salariat,
prin adrese oficiale catre diversi artisti, pe Email ?.....
sau de catre conducerea institutiei ? .....

Va trebui ca directorul sa dea o Decizie de numire
a unei comisii de negociere ?
Cine vor fi membrii unei asemenea comisii ?
Care este procedura ?
Cum trebuie sa se procedeze in acest caz ?

Daca se va face plata fara a exista vreo negociere,
cine va fi suporta plata nelegala ?...
cine va fi sanctionat ?
Suma platita, cui ii va fi imputata de Curtea de conturi ?...
coordonatorului, contabilului,directorului, juristului, ....?





Raspuns: S-au cerut lamuriri de la institutia ierarhic superioara, Consiliul Judetean, insa in Raspunsul...... » citeste tot raspunsul aici

Alte articole publicate in data de 06 Ianuarie 2009 ARTICOLE SIMILARE

Opinia ta conteaza! Scrie-ne mai jos ce parere ai despre acest subiect dar si ce alte subiecte din domeniu te intereseaza si ai dori sa scriem despre ele!


Daca ai intrebari care necesita consultanta in contabilitate, le poti adresa pe www.PortalContabilitate.ro sau www.ClubContabilitate.ro. Va multumim!


X
user
user

Intrebare antispam: 4 + 2 =
  Da, doresc să primesc informaţii despre produsele, serviciile, evenimentele etc. oferite de Rentrop & Straton. Termeni si conditii de utilizare a site-ului Nota de informare

Comentarii articol

Postat de: user
daca sa facut un contract de arendare cu semnatura falsa ce putem face.pamantul a fost dat in lucru pe vorbe fara contract. acum vreau sa vind 1ha si am descoperit ca am contract de arendare cu semnatura cuiva
Data adaugarii: 20-Sep-2012
Adauga acest articol in site-ul tau

Subiectele saptamanii

  • Legislatia pentru PFA s-a modificat (din nou) in 2017

    • Modificari multe si importante pentru PFA-uri in 2017, care se aplica incepand cu 15 ianuarie. Schimbari prinvind Contractul de Munca, codurile CAEN, sediul profesional sau punctele de lucru sunt printre cele mai interesante. Atentie mare si la numarul de activitati incluse in obiectul de activitate, care trebuie modificate conform noii legi. Legea nr. 182 pentru aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 44/2008 privind desfasurarea activitatilor eco...» citeste mai departe aici

  • De la 1 februarie 2017 dispare impozitul pentru vanzarea proprietatilor imobiliare sub 450.000 lei

    • La 6.01.2017 a fost publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, partea I, nr. 16, Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr. 3 (OUG 3/2017) pentru modificarea si completarea Legii 227/2015 privind Codul fiscal. Printre modificarile aduse de acest act normativ, e important sa retineti schimbarea adusa articolului 111, alin. (1) care a fost modificat si are urmatorul cuprins: "La transferul dreptului de proprietate si al dezmembramintelor acestuia, prn acte juridic...» citeste mai departe aici

  • A crescut increderea in profesionistii contabili la inceputul lunii ianuarie 2017

    • Asa cum exista nenumarate rapoarte cu privire la increderea in liderii unei tari, in puterea de guvernare sau intr-o forma anume de organizare, tot asa se aplica unele instrumente care masoara increderea oamenilor intr-o anumita profesie sau instutie care se adreseaza cetatenilor. Stim deja ca profesia contabila se distinge fata de celelalte profesii, printre altele, prin asumarea responsabilitatii fata de interesul public, fata de toate partile interesate in activitatile desfasurat...» citeste mai departe aici

  • Gestiunea furnizorilor si a clientilor: exemple si explicatii

    • Pentru orice firma, gestiunea furnizorilor este unul dintre elementele vitale ale companiei. Un fel de sistem circulator care trebuie sa oxigeneze la timp intregul organism pentru a putea functiona la parametrii corecti. Mai ales cand vorbim despre firme care detin stocuri, au activitate de productie si au achizitii sau vanzari frecvente, in cantitati mici si diferite. Intr-o astfel de companie, gestionarea furnizorilor este extrem de costisitoare, atat ca timp cat si ca volum ...» citeste mai departe aici

  • Tichete cadou nedistribuite. Cum facem inregistrarile contabile?

    • Am ales ca subiect al analizei noastre o firma care in luna decembrie a anului trecut a achizitionat tichete cadou care s-au distribuit salariatilor in proportie de 80%, restul de 20% urmand a se distribui in cursul anului 2017 cu alte ocazii. Din punct de vedere contabil si fiscal, vom vedea cum va inregistra firma  aceste tichete nedistribuite si daca pot fi lasate in contul 5328 pana cand se vor distribui. De asemenea, stabilim daca se pot considera neimpozabile ti...» citeste mai departe aici

  • Seminarul membrilor de onoare ai Academiei de stiinte si Tehnici Contabile si Financiare

    • CECCAR a anuntat recent ca va avea loc in luna ianuarie a.c. un eveniment exceptional: Seminarul membrilor de onoare ai Academiei de Stiinte si Tehnici Contabile si Financiare din Franta. Astfel, asa cum aminteste aceeasi sursa, Academia de stiinte si Tehnici Contabile si Financiare din Franta va organiza in data de 25 ianuarie 2017 Seminarul membrilor de onoare care il va avea ca invitat special pe domnul Jean-Marc SAUVE, Presedintele Consiliului de Stat. Presedintele Con...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Newsletter zilnic GRATUIT

Modificarea Codului Fiscal prin OUG 84
Aboneaza-te la newsletterul Contabilul.ro si primesti gratuit Raportul special "Modificarea Codului Fiscal prin OUG 84".
X