Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici

Atentie, Contabili!

Codul Fiscal s-a modificat!
Va rugam sa cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCA GRATUIT Raportul Special
"Codul Fiscal 2016 - 64 de modificari"

email
Da, vreau sa primesc newsletterul zilnic cu informatii si oferte contabile

Adauga mai jos adresa de e-mail pentru a primit Raportul Gratuit

email
Codul Fiscal 2016 - 64 de modificari

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit
"Codul Fiscal 2016 - 64 de modificari".

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
 Cartea Verde a Contabilitatii 2016

3.1. Obiectul impunerii - Impozitul pe cladiri

Cuvinte cheie:

  • locuinte
  • locuinte dezafectate
  • anexe
  • constructii gospodaresti
  • cladiri fara autorizatie
  • constructii industriale
  • cladiri care nu intra sub incidenta impozitelor si taxelor locale
  • constructii speciale .

IMPORTANT:

Datorati impozite pentru cladirile pe care le aveti in proprietate, indiferent de locul unde sunt situate si de destinatia lor, atat pentru cladirile aflate in functiune, cat si pentru cele in rezerva sau conservare ori amortizate integral.


Noi prevederi legislative privind intocmirea procedurilor contabile
Noi prevederi legislative privind intocmirea procedurilor contabile

Vezi detalii

Contabilitatea trezoreriei. Reguli, documente, politici, proceduri
Contabilitatea trezoreriei. Reguli, documente, politici, proceduri

Vezi detalii

Subiecte rezolvate pentru examenul CECCAR 2016
Subiecte rezolvate pentru examenul CECCAR 2016

Vezi detalii


Prin cladire se intelege orice constructie care serveste la adapostirea de oameni, de animale, de obiecte, de produse, de materiale, de instalatii si de altele asemenea.

In categoria cladirilor supuse impunerii se includ:

  • constructiile cu destinatia de locuinta, respectiv unitatile construite formate din una sau mai multe camere de locuit, indiferent unde sunt situate, la acelasi nivel sau la niveluri diferite, inclusiv la subsol sau la mezanin, prevazute, dupa caz, cu dependinte si/sau alte spatii de deservire;
  • constructiile cu destinatia de locuinta, dezafectate si utilizate pentru desfasurarea locuinte de profesii libere, de activitati comerciale sau in orice alte scopuri;
  • constructiile-anexe situate in afara corpului principal de cladire, cum sunt: bucatariile, camarile, pivnitele, grajdurile, magaziile, garajele si altele asemenea;
  • constructiile gospodaresti, cum sunt: patulele, hambarele pentru cereale, surele, fanariile, remizele, soproanele si altele asemenea;
  • cladirile care au fost executate fara autorizatie de constructie, situatie in care declaratia de impunere, procesele-verbale de impunere si instiintarile de plata nu constituie elementele constitutive ale certificatului de urbanism, autorizatiei de cladiri fara construire sau ale titlului de proprietate, dupa caz, iar declararea cladirilor in autorizatie vederea impunerii nu exonereaza persoana in cauza de aplicarea sanctiunilor legale pentru incalcarea disciplinei in constructii;
  • constructiile cu destinatie industriala, agricola, comerciala, de prestari de servicii, constructii administrativa etc.;
  • orice alte constructii care au elementele constitutive ale cladirii.

ATENTIE!

Nu sunt supuse impozitului pe cladiri categoriile de constructii mentionate la art. 250 alin. (1) din


Nu sunt impozitate:

  • cladirile proprietate a statului, a unitatilor administrativ-teritoriale sau a oricaror institutii publice (Parlamentul, Administratia prezidentiala, Guvernul, ministerele, celelalte organe de specialitate ale administratiei publice, alte autoritati publice, institutii publice autonome, unitatile administrativ-teritoriale, precum si institutiile si serviciile publice din subordinea acestora, indiferent de modul de finantare a acestora), cu exceptia incintelor folosite pentru activitati economice;
  • cladirile care, potrivit legii, sunt clasate ca monumente istorice, indiferent de titu-
  • larul dreptului de proprietate sau de administrare, precum si de folosinta acestora;
  • cladirile care, prin destinatie, constituie lacasuri de cult, apartinand cultelor religioase recunoscute oficial in Romania, si partile lor componente locale (respectiv biserici, case de rugaciuni si anexele acestora, inclusiv casele parohiale cu dependintele acestora), cu exceptia incintelor acestora folosite pentru activitati economice;
  • cladirile institutiilor de invatamant preuniversitar si universitar, autorizate provizoriu sau acreditate, cu exceptia incintelor acestora folosite pentru activitati economice;
  • cladirile unitatilor sanitare de interes national care nu au trecut in patrimoniul autoritatilor locale;
  • cladirile aflate in domeniul public al statului si in administrarea Regiei Autonome „Administratia Patrimoniului Protocolului de Stat“, cu exceptia incintelor care sunt folosite pentru activitati economice, precum si cele din domeniul privat al statului si administrate de regie;
  • constructiile si amenajarile funerare din cimitire, crematorii;
  • cladirile sau constructiile din parcurile industriale, stiintifice si tehnologice, potrivit legii;
  • cladirile trecute in proprietatea statului sau a unitatilor administrativ-teritoriale in lipsa de mostenitori legali sau testamentari;
  • constructiile speciale.

IMPORTANT:

Constructiile speciale sunt acele constructii care nu sunt realizate sub forma de incinta sau care sunt realizate sub forma de incinta, dar nu sunt destinate desfasurarii unei activitati.

Sunt considerate constructii speciale:

– sonde de titei, gaze, sare;

– platforme de foraj marin;

– centrale hidroelectrice, termoelectrice, nuclearoelectrice, statii de transformare si de conexiuni, precum si cladirile si constructiile speciale anexe ale acestora, posturi de transformare, retele aeriene de transport si distributie a energiei electrice si stalpii aferenti acestora, cabluri subterane de transport, instalatii electrice de forta;

– canalizatii si retele de telecomunicatii subterane si aeriene;

– cai de rulare, de incinta sau exterioare;

– galerii subterane, planuri inclinate subterane si rampe de put;

– puturi de mina;

– cosuri de fum;

– turnuri de racire;

– baraje si constructii accesorii;

– diguri, constructii-anexe si contoane pentru interventii la apararea impotriva inundatiilor;

– constructii hidrometrice, oceanografice si hidrometeorologice, hidrotehnice, de imbunatatiri funciare, porturi, canale navigabile cu ecluzele si statiile de pompare aferente canalelor; constructii

– poduri, viaducte, apeducte si tuneluri; speciale

– retele si conducte pentru transportul sau distributia apei, produselor petroliere, gazelor si lichidelor industriale, retele si conducte de termoficare si retele de canalizare;

– terasamente;

– cheiuri;

– platforme betonate;

– imprejmuiri;

– instalatii tehnologice, rezervoare si bazine pentru depozitare;

– altele de natura similara stabilite prin hotarare a consiliului local.

Exemple

  • In cazul unei centrale termoelectrice, se datoreaza impozit pe cladiri numai pentru cladirile administrative sau alte cladiri asemanatoare care nu sunt anexe ale cladirii propriu-zise a centralei.
  • Daca o persoana fizica are in proprietate o cladire care este inscrisa in Lista monumentelor istorice si o inchiriaza pentru a fi folosita in scopuri economice, atunci acea persoana nu datoreaza impozit pentru cladirea in cauza.
  • O parte din parterul cladirii apartinand Universitatii TERRA MEDIA, autorizata provizoriu, este folosita permanent pentru inchirierea in vederea organizarii de simpozioane, sedinte, consfatuiri, conferinte, congrese, cursuri in domeniul pregatirii profesionale si altele asemenea.

Pentru aceasta parte de cladire, utilizata in scopuri economice, universitatea datoreaza impozit pe cladire.

IMPORTANT:

Daca sunteti proprietarul unor constructii speciale pentru a se aplica scutirea la plata impozitului pe cladiri pentru aceste constructii, va sfatuim sa procedati in modul urmator:

1. Identificati in evidenta dvs. conatbila acele constructii speciale care coincid cu cele mentionate expres la lit. (a)-(s) ale pct. 11 din art.250 alin(1) din Codul Fiscal. Pentru aceste constructii speciale nu aveti nevoie de avizul consiliilor locale, ele fiind scutit de impozit direct prin lege.

2. Pentru constructiile speciale, altele decat cele mentionate expres la lit. (a)-(s) ale pct. 11 din art. 250 alin. (1) din codul fiscal si de natura similara cu acestea, adresati-va consiliului local pentru avizarea incadrarii constructiilor in cauza in lista constructiilor speciale care nu se supun impozitului pe cladiri.

In acest sens, este obligatoriu sa depuneti Cererea pentru avizarea constructiilor speciale in scopul scutirii de la plata impozitului pe cladiri, model ITL-023, la compartimentele de specialitate ale autoritatilor administratiel publice locale pe a caror raza administrativ-teritoriala se afla constructiile speciale.

In cerere se prezinta detaliat elementele de identificare ale constructiilor speciale pentru care solicita aprobarea consiliului local/Consiliului General al Municipiului Bucuresti (denumirea, adresa unde sunt situate, numarul de inventar etc.), insotita de declaratia pe propria raspundere a semnatarului cererii, sub sanctiunile prevazute de legea penala pentru nedeclararea corespunzatoare adevarului, ca acele constructii speciale nu intrunesc elementele constitutive ale cladirii pentru care se datoreaza impozitul pe cladiri.

IMPORTANT:

Prin hotararile adoptate de catre consiliile locale/ Consiliul General al Municipiului Bucuresti se mentioneaza nominal contribuabilii care au depus cereri, constructiile avizate ca fiind de natura similara constructiilor speciale neimpozabile , precum si cazurile de cereri respinse.

Constructiile care au fost avizate, prin hotarare, ca fiind de natura similara constructiilor speciale neimpozabile, precum si cazurile de cereri respinse.

Constructiile care au fost avizate, prin hotarare, ca fiind de natura similara constructiilor speciale sunt scutite de impozit pe cladiri pe durata existentei constructiei, incepand cu data d eintai a lunii urmatoare celei in care a fost adoptata hotararea de aprobare, pana cand intervin alte modificari.

In cazul in care la constructia avizata ca fiind de natura similara constructiilor speciale sunt scutite de impozit pe cladiri pe intervin modificari ulterioare datei deounerii cererii, sunteti obligat ca in termen de 30 de zile calendaristice de la data aparitiei modificarii sa depuneti fie o noua cerere, urmand procedura initiala, fie o declaratie fiscala, daca acea constructie nu mai este similara constructiilor speciale.

4. Daca hotararea consiliului local va este nefavorabila, cererea dvs. de avizare a constructiei speciale respective fiind respinsa, puteti ataca hotararea la instanta de contencios administrativ competenta, in conformitate cu prevederile Legii nr. 554/2004 a contenciosului administrativ.

5. Anual, in luna ianuarie, pentru constructiile speciale avizate pe care le aveti in proprietate la data de 31 decembrie a anului fiscal precedent, sunteti obligat sa depuneti, la compartimentele de specialitate ale autoritatilor administratiei publice locale in a caror raza se afla constructiile speciale in cauza, o declaratie pe propria raspundere ca la acele constructiei speciale nu au intervenit modificari de natura sa conduca la datorarea impozitului pe cladiri, fara nici o alta aprobare/ avizare din partea consiliilor locale/ Consiliului General al Municipiului Bucuresti. In aceasta declaratie, in mod obligatoriu, veti mentiona hotararea autoritatii deliberative prin care constructiile care au fost avizate sunt considerate ca fiind de natura similara constructiilor speciale.

ATENTIE!

Pentru a beneficia, incepand cu anul 2005, de neimpozitarea constructiilor speciale avizate de autoritatile deliberative in anul 2003 pentru anul 2004, pe toata durata existentei constructiei, pana cand intervin alte modificari, cererea de avizare trebuia depusa pana cel mai tarziu la data de 30 aprilie 2004 (anterior intrarii in vigoare a Codului fiscal, constructiile de natura similara constructiilor speciale se avizau anual).

Exemplu:

Societatea comerciala LUNA PARC S.A. are in proprietate un bazin de inot descoperit, situat in zona C a municipiului Bucuresti si inregistrat in contabilitate ca o constructie speciala cu valoarea de inventar de 1.500.000.000 lei.

Bazinul este achizitionat in luna aprilie 2004, iar pentru acest bazin societatea va depune o cerere de avizare, model ITL-023 deoarece bazinul de inot nu este o constructie realizata sub form de incinta, care sa serveasca la adapostirea de oameni, de animale, de obiecte, de produse, de materiale, de instalatii si de altele asemenea.

Daca cererea de avizare este aprobata prin hotarare a Consiliului General al Municipiului Bucuresti, atunci societatea nu va plati impozit pe cladiri pentru bazinul de inot incepand cu data de intai a lunii urmatoare celei in care a fost adoptata hotararea de aprobare, pana cand intervin alte modificari.

IMPORTANT:
Daca achizitionati un activ care are in competenta sa si constructii speciale, este bine ca in documentele de achizitie sa defalcati valoarea activului pe componente.

In acest fel, pentru constructiile speciale de natura celor mentionate expres la expres la lit.(a)-(s) ale pct.11 din art. 250 alin.(1) din Codul fiscal beneficiati de scutire de la plata impozitului pe cladiri, iar pentru constructiile speciale de natura similara puteti solicita avizul consiliilor locale in acest sens.

Ti-a placut acest articol? Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!

Data aparitiei: 27 Februarie 2006


Votati articolul "3.1. Obiectul impunerii - Impozitul pe cladiri":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi


ClubContabilitate.ro - intrebarea zilei

Cost achizitie cladire

Intrebare: O firma achizitioneaza o cladire prin intermediul unui credit bancar. As vrea sa stiu daca comisioanele ocazionate de acordarea creditului intra in costul de achizitie? Dar onorariul notarului si taxele cadastrale?

Raspuns: Multumesc. Am citit si eu ordinul, insa aveam o dilema referitor la interpretarea acestui articol....... » citeste tot raspunsul aici

Alte articole publicate in data de 27 Februarie 2006 ARTICOLE SIMILARE

Opinia ta conteaza! Scrie-ne mai jos ce parere ai despre acest subiect dar si ce alte subiecte din domeniu te intereseaza si ai dori sa scriem despre ele!


Daca ai intrebari care necesita consultanta in contabilitate, le poti adresa pe www.PortalContabilitate.ro sau www.ClubContabilitate.ro. Va multumim!


X
user
user

Intrebare antispam: 4 + 5 =
  Da, doresc să primesc informaţii despre produsele, serviciile, evenimentele etc. oferite de Rentrop & Straton. Termeni si conditii de utilizare a site-ului Nota de informare

Comentarii articol

Postat de: user
Am o intrebare am cumparat o cladire fostu ireb si are 105 ani vechime trebuue sa platesc impozit
Data adaugarii: 06-Mai-2016
Adauga acest articol in site-ul tau

Subiectele saptamanii

  • Comunicat nou ANAF: Raportarea contabila la 30 iunie a operatorilor economici

    • Va reamintim, in aceasta perioada, ca raportarile contabile la 30 iunie 2016 se depun la unitatile teritoriale ale Ministerului Finantelor Publice pana cel mai tarziu la data de 16 august 2016, potrivit Ordinului 916/2016.  Sistemul de raportare contabila la 30 iunie 2016 a operatorilor economici prevazut la art. 1 se aplica persoanelor carora le sunt incidente Reglementarile contabile privind situatiile financiare anuale individuale si situatiile financiare anuale consoli...» citeste mai departe aici

  • Declaratii online, acces la dosarul contribuabilului, documente eliberate prin Spatiul privat virtual. E util sa cunoasteti toate serviciile ANAF

    • Unul dintre obiectivele strategice importante inscrise in "Strategia Agentiei Nationale de Administrare Fiscala privind serviciile oferite contribuabililor 2013-2017" il reprezinta orientarea spre servicii la distanta. in acest sens, au fost dezvoltate, de-a lungul timpului, o serie de servicii in slujba contribuabililor, pe care le prezentam mai jos. Servicii oferite electronic - Spatiul privat virtual este un serviciu prin intermediul caruia se efectuea...» citeste mai departe aici

  • Cum arata ordinul care modifica Declaratia 394 din nou?

    • ANAF a adus noi schimbari in cuprinsul formularului 394, insa noua forma stabilita de autoritati pentru Declaratia 394 nu multumeste mediul de afaceri. Redam mai jos proiectul de ordin pentru modificarea Ordinului presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 3.769/2015 privind declararea livrarilor/prestarilor si achizitiilor efectuate pe teritoriul national de persoanele inregistrate in scopuri de TVA si pentru aprobarea modelului si continutului declaratiei in...» citeste mai departe aici

  • Documentar fiscal: Recuperarea TVA-ului achitat in alt stat membru al Uniunii Europene

    • In ce priveste obligatia de a depune formularul 318, persoanele impozabile stabilite in Romania, care efectueaza importuri si achizitii de bunuri/servicii in alt stat membru al Uniunii Europene au posibilitatea solicitarii rambursarii taxei pe valoarea adaugata achitata in acel stat, prin completarea si depunerea formularului 318 "Cerere de rambursare a taxei pe valoarea adaugata pentru persoanele impozabile stabilite in Romania, depusa potrivit art. 147^2 alin. (2) din Co...» citeste mai departe aici

  • Realizare operatiuni exclusiv scutite TVA. Ne inregistram in scopuri de TVA la depasirea plafonului?

    • Inregistrarea in scopuri de TVA se efectueaza in anumite conditii, iar depasirea plafonului de 65.000 euro reprezinta un factor major in demararea unei astfel de proceduri. Luam astfel ca exemplu o societate care realizeaza venituri conform art. 292.6 lit. (b) din Codul fiscal - venituri din intermediere asigurari-reasigurari pentru a vedea daca atunci cand depaseste plafonul de 65.000 euro, respectiv 220.000 lei inregistrand doar venituri conform art. 292.6 lit. (b) are obligatia inr...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Newsletter zilnic GRATUIT

Codul Fiscal 2016 - 64 de modificari
Aboneaza-te la newsletterul Contabilul.ro si primesti gratuit Raportul special "Codul Fiscal 2016 - 64 de modificari".
Stiri si analize economice
SATI
X