Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici

Atentie, Contabili!

Codul Fiscal s-a modificat!
Va rugam sa cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCA GRATUIT Raportul Special
"Codul Fiscal 2016 - 64 de modificari"

email
Da, vreau sa primesc newsletterul zilnic cu informatii si oferte contabile

Adauga mai jos adresa de e-mail pentru a primit Raportul Gratuit

email
Codul Fiscal 2016 - 64 de modificari

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit
"Codul Fiscal 2016 - 64 de modificari".

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
 Cartea Verde a Contabilitatii 2016

Inregistrarea in contabilitate a operatiilor generate de infiintarea unei societati comerciale

Multumim Revistei de Monografii Contabile

univ. drd. Mioara Florina Pantea


Inregistrarea in contabilitate a operatiilor generate de infiintarea unei societati comerciale

Din punct de vedere contabil, infiintarea unei societati comerciale, indiferent de obiectul de activitate, presupune, in general, inregistrarea urmatoarelor operatii:

• subscrierea capitalului social;
• varsarea capitalului social prin aportul in numerar sau natura a asociatilor/actionarilor;
• creditarea firmei de catre asociati/actionari pentru acoperirea cheltuielilor initiale;
• efectuarea cheltuielilor de constituire;
• recunoasterea, pe baza extrasului de cont bancar, a cheltuielilor cu serviciile bancare.

NOTA


Repartizarea profitului catre actionari si asociati prin dividende
Repartizarea profitului catre actionari si asociati prin dividende

Vezi detalii

Cartea Verde a Contabilitatii 2016
Cartea Verde a Contabilitatii 2016

Vezi detalii

Calendarul Contabilului Vesel 2017
Calendarul Contabilului Vesel 2017

Vezi detalii


Folosim termenul de asociati in cazul societatilor de persoane. In acest caz, capitalul social este divizat in parti sociale. La societatile pe actiuni capitalul social este divizat in actiuni, iar cei care le detin se numesc actionari.
La nivelul patrimoniului intreprinderii subscrierea capitalului social genereaza 2 categorii de modificari:

• aparitia creantei fata de asociati/actionari, ca urmare a promisiunii de aport. Aceasta duce la debitarea contului 456 „Decontari cu asociatii/actionarii privind capitalul”, care functioneaza ca un cont de active, in acest caz reflectand o creanta.
• aparitia capitalului social subscris nevarsat, oglindit prin creditarea contului de pasiv 1011 „Capital subscris nevarsat”

Aportul efectiv in contul capitalului subscris genereaza urmatoarele modificari:

  • cresterea elementelor de utilitati ale intreprinderii prin aporturile asociatilor/actionarilor (bani in banca pentru aportul in numerar, terenuri, cladiri, alte mijloace fixe, marfuri, pentru aporturile in natura), oglindite prin debitarea conturilor corespunzatoare de activ (512 „Conturi curente la banci”, 211 „Terenuri”, 212 „Constructii”, 213 „Instalatii tehnice, mijloace de transport, animale si plantatii”, 371 „Marfuri”);
  • scaderea creantei fata de asociati/actionari reflectata prin creditarea contului de activ 456 „Decontari cu asociatii/actionarii privind capitalul”.

Concomitent, trebuie inregistrata transformarea capitalului social subscris din nevarsat in varsat, operatie care genereaza urmatoarele modificari:

• scaderea capitalului social subscris nevarsat, ceea ce duce la debitarea contului de pasiv 1011 „Capital subscris nevarsat”;
• cresterea capitalului social subscris varsat, ceea ce duce la creditarea contului de pasiv 1012 „Capital subscris varsat”;

Ca urmare a acestor inregistrari contabile, intreprinderea va avea in patrimoniul sau utilitatile aduse in contul capitalului subscris, utilitati care au ca resursa de acoperire capitalul social subscris varsat.

In cazul aportului integral, conturile 456 „Decontari cu asociatii/actionarii privind capitalul” si 1011 „Capital subscris nevarsat” se soldeaza. In cazul aportului partial, intotdeauna soldul debitor al contului 456 „Decontari cu asociatii/actionarii privind capitalul” va fi egal cu soldul creditor al contului 1011 „Capital subscris nevarsat” si va reprezenta capitalul social de aportat (care inca nu a fost varsat).

EXEMPLU

Pe baza actului de constituire a unei societati comerciale organizate ca si societate comerciala cu raspundere limitata (S.R.L.), se inregistreaza subscrierea capitalului social in suma de 200 lei, format din 20 parti sociale a cate 10 lei fiecare.
Societatea comerciala are asociat unic.


456 = 1011 200
„Decontari cu asociatii privind capitalul” „Capital subscris nevarsat”

Ulterior se varsa integral capitalul social subscris prin depunerea la banca de catre asociat a sumei de 200 lei. Pe baza extrasului de cont, care cuprinde si cheltuielile cu serviciile bancare in suma de 5 lei, se fac inregistrarile:

5121 = 456 200
„Conturi la banci in lei” „Decontari cu asociatii privind capitalul”

627 = 5121 5
„Cheltuieli cu serviciile bancare” „Conturi la banci in lei”

Pe baza aceluiasi extras de cont, care reprezinta dovada varsarii capitalului social subscris, se opereaza si inregistrarea:

1011 = 1012 200
„Capital subscris nevarsat” „Capital subscris varsat”


ATENTIE!

In cazul aportului in natura, diferenta dintre valoarea de aport a activului (stabilita prin expertiza) si valoarea capitalului remunerata de aceste active se inregistreaza ca si prima de aport in creditul contului 1043 „Prime de aport”.

EXEMPLU

Sa presupunem un capital social de 40.000 lei divizat in 400 actiuni a cate 100 lei fiecare. In contul acestui capital se aporteaza un utilaj evaluat la 15.565 lei si diferenta este acoperita printr-un aport in numerar.

Utilajul va remunera actiuni in valoare de 15.500 lei, adica 155 de actiuni a 100 lei/actiune, diferenta de 65 lei reprezentand prima de aport.

2131 = % 15.565
„Echipamente tehnologice” 456 15.500
„Decontari cu asociatii privind capitalul”
1043 65
„Prime de aport”

5121 = 456 24.500
„Conturi la banci in lei” „Decontari cu asociatii privind capitalul”

ATENTIE!

In cazul aporturilor in valuta, se inregistreaza diferentele de curs valutar generate de variatia cursului valutar din momentul subscrierii, care presupune recunoasterea creantei fata de asociati/actionari si momentul varsarii capitalului cand aceasta creanta se stinge.

ATENTIE!

Conform punctului 7.9.1. „Capital”, paragraf 3, din O.M.F.P. nr. 1.752/2005 contabilitatea analitica a capitalului social se tine pe actionari sau asociati, cuprinzand numarul si valoarea nominala a actiunilor sau a partilor sociale subscrise si varsate.
Deoarece infiintarea unei firme presupune plata diverselor servicii prestate de terti si noua societate nu dispune de lichiditati, unul dintre primele fluxuri este cel de creditare a noii firme de catre asociati/actionari.

In aceasta situatie asistam la urmatoarele modificari in patrimoniul firmei:

  • Cresc lichiditatile, de obicei numerarul, ceea ce va duce la debitarea contului 5311 „Casa in lei”.
  • Apare datoria societatii fata de asociati/actionari, datorie care se inregistreaza in creditul contului 4551 „Actionari/asociati – conturi curente”, care se deschide pe analitice distincte pentru fiecare asociat/actionar in parte.

EXEMPLU

Pe baza dispozitiei de incasare in numerar, se inregistreaza suma de 1.000 lei incasata de la asociatul unic, in cazul unei Societati Comerciale cu Raspundere Limitata nou infiintate.

5311 = 4551 1.000
„Casa in lei” „Asociati – conturi curente”

La rambursarea creditului se va opera inregistrarea inversa.

ATENTIE!

Daca imprumutul este cu dobanda, aceasta se inregistreaza cu ajutorul contului 4552 „Actionarii/asociati – dobanzi la conturi curente”.
In general nu este recomandat sa se perceapa dobanzi pentru aceste imprumuturi din cel putin 2 motive:

  • Firma este la inceputul activitatii si orice cheltuiala suplimentara (cum ar fi cea cu dobanzile) nu este de dorit.
  • Asociatul va plati impozit pe venitul din dobanzi.

Cheltuielile ocazionate de infiintarea unei societati comerciale se capitalizeaza (imobilizeaza) sub forma cheltuielilor de constituire.

EXEMPLU

Se inregistreaza factura de la Registrul Comertului in suma de 80 lei, TVA 19%.

% = 404 95,2
201 „Furnizori de imobilizari” 80
„Cheltuieli de constituire”
4426 15,2
„TVA deductibila”

Se inregistreaza achitarea in numerar a facturii (de obicei la Registrul Comertului). Pe acelasi formular apar atat factura, cat si chitanta.

404 = 5311 95,2
„Furnizori” „Casa in lei”

Se inregistreaza chitanta de la notar pentru intocmirea actelor de constituire.

201 = 5311 50
„Cheltuieli de constituire” „Casa in lei”

Daca infiintarea societatii comerciale se face printr-o firma specializata, se inregistreaza si factura emisa de catre aceasta, precum si toate celelalte cheltuieli ocazionate de infiintare, in debitul contului 201 „Cheltuieli de constituire”.

Chiar din prima luna se poate incepe amortizarea cheltuielilor de constituire.

EXEMPLU

In exemplul nostru, am colectat in debitul contului 201 „Cheltuieli de constituire” suma de 130 lei, pe care presupunem ca o amortizam liniar in 5 luni.

Acest lucru presupune trecerea pe cheltuieli, lunar, a sumei de 26 lei.

6811 = 2801 26
„Cheltuieli de exploatare „Amortizarea cheltuielilor
privind amortizarea imobilizarilor” de constituire”

La sfarsitul primei luni de activitate se regularizeaza T.V.A. (in exemplul nostru avem doar T.V.A. deductibila, care devine T.V.A. de recuperare) si se inchid conturile de cheltuieli si venituri (in exemplul nostrum, cheltuielile cu serviciile bancare si cheltuielile de amortizare).

ATENTIE!

Derularea acestor operatiuni de infiintare pe mai multe luni presupune reflectarea lor in contabilitate in ordine cronologica in luna corespunzatoare in care operatiunea s-a produs.


Monografii contabile marca Rentrop & Straton
sau

Cum sa devii expert in contabilitate

Drepturile de proprietate intelectuala asupra continutului acestui articol apartin Editurii Rentrop & Straton. Articolul poate fi preluat in limita a 500 e caractere, cu conditia sa fie insotit de textul: "Sursa: Portalul contabilul.ro"si link catre www.contabilul.ro . In caz contrar, vom actiona conform legilor privind protectia drepturilor de proprietate intelectuala

Ti-a placut acest articol? Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!

Data aparitiei: 29 Ianuarie 2009


Votati articolul "Inregistrarea in contabilitate a operatiilor generate de infiintarea unei societati comerciale":
Rating:

Nota: 4.33 din 5 din 6 voturi


ClubContabilitate.ro - intrebarea zilei

Contractele de achizitie publica autentificate ? - plati nelegale ?

Intrebare: 1. - in perioada anilor 2003-2007,
Contractele de achizitie publica/de vanzare-cumparare - de bunuri
( intre o persoana fizica si o institutie publica )
trebuiau autentificate la Notariat ?
- daca nu au fost autentificate, ce valoare juridica au ?
Sunt nule sau au putut produce efecte ?
- altfel nu se poate plati pretul convenit ? si ar fi o plata nelegala ?

2.- dar Contractele de vanzare-cumparare - de bunuri
( intre 2 persoane fizice )
trebuiau autentificate la Notariat ?

Raspuns: Codul civil si Codul de procedura civila... » citeste tot raspunsul aici

Alte articole publicate in data de 29 Ianuarie 2009 ARTICOLE SIMILARE

Opinia ta conteaza! Scrie-ne mai jos ce parere ai despre acest subiect dar si ce alte subiecte din domeniu te intereseaza si ai dori sa scriem despre ele!


Daca ai intrebari care necesita consultanta in contabilitate, le poti adresa pe www.PortalContabilitate.ro sau www.ClubContabilitate.ro. Va multumim!


X
user
user

Intrebare antispam: 2 + 1 =
  Da, doresc să primesc informaţii despre produsele, serviciile, evenimentele etc. oferite de Rentrop & Straton. Termeni si conditii de utilizare a site-ului Nota de informare

Adauga acest articol in site-ul tau

Subiectele saptamanii

  • ATENTIE! Codul fiscal s-a modificat prin OUG 84/2016. Noile prevederi din 2017

    • Va aducem la cunostinta ca in Monitorul Oficial  nr. 977 din 6 decembrie 2016 a fost publicata Ordonanta de Urgenta nr. 84 din 16 noiembrie 2016 (OUG 84/2016) pentru modificarea si completarea unor acte normative din domeniul financiar-fiscal. Prin noul act pe care il puteti consulta integral mai jos se modifica atat Codul fiscal, cat si Codul de procedura fiscala, cu precizarea ca mai multe prevederi au aplicabilitate imediata. Va prezentam, prin cele ce urmeaza, une...» citeste mai departe aici

  • 32 de acte administrative si fiscale pot fi trimise electronic de ANAF catre contribuabili. Ordinul 3097/2016

    • Ministerul Dezvoltarii Regionale si Administratiei Publice a aprobat ordinul nr. 3097/2016 pentru aplicarea prevederilor art. 46 alin. (8) si ale art. 47 alin. (9) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, potrivit caruia 32 de acte administrative si fiscale emise de Fisc pot fi primite de contribuabili prin e-mail, fax sau printr-o alta platforma online.    De luni, 5 decembrie, contribualilii pot primi de la Fisc documente si in varianta electronica sau ...» citeste mai departe aici

  • Documente control inopinat in domeniul HORECA. Ce acte trebuie pregatite?

    • Redam mai jos lista publicata de ANAF cu principalele documente solicitate de inspectori la un control operativ si inopinat derulat la contribuabilii din domeniul "Hoteluri si alte facilitati de cazare". 1. Documentele care atesta "fiscalizarea" aparatului de marcat electronic si cele in legatura cu obligatiile care revin utilizatorilor de astfel de aparate, cum sunt: - declaratia de instalare a aparatelor de marcat electronice fiscale - cartea d...» citeste mai departe aici

  • Termen 15 decembrie: plata celei de a II-a rate de 50% din impozitul pe veniturile din activitati agricole si CASS 2016

    • Pana joi, 15 decembrie 2016, contribuabilii obligatia sa efectueze plata celei de a doua rate de 50% din impozitul pe veniturile din activitati agricole impuse pe baza de norme de venit, precum si a contributiei de asigurari sociale de sanatate (CASS) aferente acestor venituri, pentru anul 2016. Contribuabilii care realizeaza venituri de aceasta natura datoreaza impozit de 16% si contributie de asigurari sociale de sanatate, in cota de 5,5% asupra venitului stabilit pe baza normelor...» citeste mai departe aici

  • Aprobarea prealabila AGA pentru instrainarea activelor. Ce inregistrari contabile se fac?

    • Conform art. 241 alin. (1) din Legea 297/2004 privind piata de capital, stabilim care este modul de calcul referitor la valoarea care depaseste pe durata unui exercitiu financiar 20% din totalul activelor imobilizate, mai putin creantele, in vederea instrainarii unui activ imobilizat al societatii. Potrivit art. 241 alin. (1) din Legea 297/2004, actele de dobandire, instrainare, schimb sau de constituire in garantie a unor active din categoria activelor imobilizate ale societatii, a...» citeste mai departe aici

  • Casa de ajutor reciproc si acordare tichete cadou. Cum facem monografia contabila?

    • In randurile de mai jos, subiectul il reprezinta Casa de Ajutor Reciproc a Salariatilor (asociatie cu o dubla calitate atat de ONG, cat si de Institutie Financiara Nebancara) care, prin hotararea Consiliului Director, decide sa acorde in luna decembrie tichete cadou salariatilor, membrilor din Consiliul Director si din Comisia de Cenzori. Vom vedea ce tratament fiscal se aplica si care sunt monografia contabila si limita de acordare pentru tichete cadou oferite salariatilor, membril...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Newsletter zilnic GRATUIT

Codul Fiscal 2016 - 64 de modificari
Aboneaza-te la newsletterul Contabilul.ro si primesti gratuit Raportul special "Codul Fiscal 2016 - 64 de modificari".
X