Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici

Adauga mai jos adresa de e-mail pentru a primit Raportul Gratuit

email
Codul Fiscal 2018 - 11 modificari majore analizate si explicate

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"Codul Fiscal 2018 - 11 modificari majore analizate si explicate"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
 Cartea Verde a Contabilitatii 2018

Particularitati privind organizarea contabilitatii fundatiilor

fundatiicontabilitate

Multumim Revistei de Monografii Contabile

conf. dr. Cristina Nicolaescu

Particularitati privind organizarea contabilitatii fundatiilor

Organizarea contabilitatii fundatiilor este reglementata prin Ordinul Ministrului Economiei si Finantelor nr. 1.969/2007 privind aprobarea reglementarilor contabile pentru persoanele juridice fara scop patrimonial. Reglementarile contabile privind organizarea contabilitatii in partida dubla sunt cuprinse in Anexa nr. 1 la acest Ordin.

Activitatile desfasurate in cadrul fundatiilor se impart in 3 mari categorii:

  • activitati fara scop patrimonial;
  • activitati cu destinatie speciala;
  • activitati economice.

Activitatile economice desfasurate, potrivit legii, de catre aceste persoane juridice, se contabilizeaza potrivit Reglementarilor contabile conforme cu Directiva a IV-a a Comunitatilor Economice Europene, prevazute in anexa la O.M.F.P. nr. 1.752/2005, modificat si completat prin Ordinul nr. 2.374/2007.

NOTA

Activitatea de baza a unei fundatii ar trebui sa fie fara scop patrimonial. Eventualele activitati economice desfasurate de fundatii trebuie sa fie cu caracter exceptional si sa aiba drept scop crearea de resurse financiare suplimentare pentru activitatea nonprofit, de baza, a fundatiei.


Operare SAGA. Exemple practice si recomandari
Operare SAGA. Exemple practice si recomandari

Vezi detalii

Optimizarea fiscala. Solutii si avantaje pentru intreprinzatori
Optimizarea fiscala. Solutii si avantaje pentru intreprinzatori

Vezi detalii

Protectia datelor cu caracter personal
Protectia datelor cu caracter personal

Vezi detalii


Particularitati privind situatiile financiare anuale ale fundatiilor

Fundatiile intocmesc situatii financiare anuale care cuprind:

  • bilant,
  • contul rezultatului exercitiului si
  • notele explicative la situatiile financiare anuale.

Principiile contabile fundamentale aplicate in cazul fundatiilor, conform O.M.E.F. nr. 1.969/2007 sunt aceleasi cu cele prevazute de O.M.F.P. nr. 1.752/2005, respectiv:

  • principiul continuitatii activitatii,
  • principiul permanentei metodelor,
  • principiul prudentei,
  • principiul independentei exercitiului,
  • principiul evaluarii separate a elementelor de activ si de datorii,
  • principiul intangibilitatii si principiul necompensarii.

Se observa ca O.M.E.F. nr. 1.969/2007 nu mentioneaza ca principii explicite:

  • principiul prevalentei economicului asupra juridicului si
  • principiul pragului de semnificatie.

Bilantul este documentul contabil de sinteza prin care se prezinta elementele de activ, datorii si capital propriu ale fundatiei la sfarsitul exercitiului financiar, precum si in celelalte situatii prevazute de lege. In bilant elementele de activ sunt grupate dupa natura si lichiditate, respectiv elementele de pasiv sunt grupate dupa natura si exigibilitate.

Lichiditatea reprezinta capacitatea, mai mare sau mai mica, a unui activ de a se transforma in bani.

Exigibilitatea reprezinta scadenta mai mult sau mai putin indepartata de rambursare a unei datorii.

Conform prevederilor O.M.E.F. nr. 1.969/2007, un activ reprezinta o resursa controlata de catre fundatie, ca rezultat al unor evenimente trecute, de la care se asteapta sa genereze beneficii economice viitoare pentru aceasta si al carui cost poate fi evaluat in mod credibil. Datoria reprezinta o obligatie actuala a persoanei juridice fara scop patrimonial ce decurge din evenimente trecute si prin decontarea careia se asteapta sa rezulte o iesire de resurse care incorporeaza beneficii economice.

In ceea ce priveste formatul situatiilor financiare anuale, in cazul fundatiilor diferentele apar, mai ales in cazul contului de rezultate.

Astfel, conform prevederilor O.M.E.F. nr. 1.969/2007, contul de rezultate cuprinde urmatoarele:

I. Venituri din activitatile fara scop patrimonial

II. Cheltuieli privind activitatile fara scop patrimonial

III. Rezultatul activitatilor fara scop patrimonial

IV. Venituri din activitatile cu destinatie speciala

V. Cheltuieli privind activitatile cu destinatie speciala

VI. Rezultatul activitatilor cu destinatie speciala

VII. Venituri din activitatile economice

VIII. Cheltuieli privind activitatile economice

IX. Rezultatul activitatilor economice

X. Venituri totale

XI. Cheltuieli totale

XII. Excedentul/profitul deficitul/pierderea exercitiului financiar (X-XI; XI-X).

Particularitati privind structura veniturilor si cheltuielilor

Principala particularitate consta in reflectarea distincta a cheltuielilor si veniturilor pe cele 3 categorii de activitati:

  • fara scop patrimonial,
  • cu destinatie speciala si
  • activitatea economica.

In cazul veniturilor s-au creat grupe distincte pentru cele 3 tipuri de activitati.

Veniturile din activitatile fara scop patrimonial cuprind:

  • venituri din cotizatiile si contributiile banesti sau in natura ale membrilor si simpatizantilor;
  • venituri din taxele de inregistrare stabilite potrivit legislatiei in vigoare;
  • venituri din donatii si sume sau bunuri primite prin sponsorizare;
  • venituri din dobanzile si dividendele obtinute din plasarea disponibilitatilor rezultate din activitatile fara scop patrimonial;
  • venituri pentru care se datoreaza impozit pe spectacole;
  • resurse obtinute de la bugetul de stat si/sau de la bugetele locale si subventii pentru venituri;
  • venituri din actiuni ocazionale, utilizate in scop social sau profesional, potrivit statutului de organizare si functionare;
  • venituri rezultate din cedarea activelor corporale aflate in proprietatea persoanelor juridice fara scop patrimonial, altele decat cele care sunt sau au fost folosite in activitatea economica;
  • alte venituri din activitatile fara scop patrimonial, cum ar fi: venituri din cote-parti primite potrivit statutului; ajutoare si imprumuturi nerambursabile din tara si din strainatate si subventii pentru venituri; venituri din despagubiri de asigurare – pagube si din subventii pentru evenimente extraordinare si altele similare; venituri din diferente de curs valutar rezultate din activitatile fara scop patrimonial; venituri din provizioane si ajustari pentru depreciere privind activitatea de exploatare; venituri financiare din ajustari pentru pierdere de valoare; venituri obtinute din vize, taxe si penalitati sportive sau din participarea la competitii si demonstratii sportive; veniturile obtinute din reclama si publicitate, potrivit legislatiei in vigoare.

Veniturile cu destinatie speciala , cuprind venituri reglementate de legi speciale, si anume: venituri cu destinatie speciala din aplicarea timbrului literar, cinematografic, teatral, muzical, folcloric, al artelor plastice, al arhitecturii si de divertisment si alte venituri cu destinatie speciala, potrivit legii.

Veniturile din activitati economice cuprind:

a) venituri din exploatare:

  • venituri din vanzarea de produse si marfuri, executari de lucrari si prestari de servicii;
  • venituri din variatia stocurilor, reprezentand variatia in plus (crestere) sau in minus (reducere) dintre valoarea la cost de productie efectiv a stocurilor de produse si productie in curs de la sfarsitul perioadei si valoarea stocurilor initiale ale produselor si productiei in curs, neluand in calcul ajustarile pentru depreciere reflectate;
  • venituri din productia de imobilizari, reprezentand costul lucrarilor si cheltuielilor efectuate de entitate pentru ea insasi, care se inregistreaza ca active imobilizate corporale si necorporale;
  • venituri din subventii de exploatare, reprezentand subventiile pentru acoperirea diferentelor de pret si pentru acoperirea pierderilor, precum si alte subventii de care beneficiaza entitatea;
  • alte venituri din exploatarea curenta, cuprinzand veniturile din creante recuperate si alte venituri din exploatare.

NOTA

Veniturile din productia stocata se inscriu, alaturi de celelalte venituri, in contul rezultatului exercitiului, cu semnul plus (sold creditor) sau minus (sold debitor).

b) venituri financiare:

  • venituri din imobilizari financiare;
  • venituri din investitii pe termen scurt;
  • venituri din creante imobilizate; venituri din investitii financiare cedate;
  • venituri din diferente de curs valutar;
  • venituri din dobanzi;
  • venituri din sconturi primite in urma unor reduceri financiare;
  • alte venituri financiare.

c) venituri extraordinare (de exemplu, venituri rezultate din compensatiile primite pentru cheltuieli sau pierderi din calamitati sau alte evenimente extraordinare).

Contabilitatea cheltuielilor se tine pe feluri de cheltuieli, dupa natura lor, si anume:

  • cheltuieli de exploatare,
  • cheltuieli financiare si
  • cheltuieli extraordinare.

In cadrul acestora se creeaza, acolo unde este cazul, conturi sintetice de gradul II sau conturi analitice distincte pentru cheltuielile privind activitatile fara scop patrimonial, activitatile cu destinatie speciala si activitatile economice. Cheltuielile cu provizioanele, amortizarile si ajustarile pentru depreciere sau pierdere de valoare, precum si cheltuielile cu impozitul pe profit si alte impozite, calculate potrivit legii, se evidentiaza distinct, in functie de natura lor.

In cazul fundatiilor, rezultatul poate fi generat fie de activitatea economica, si atunci poarta denumirea de profit sau pierdere, in functie de natura lui, ca si in cazul societatilor comerciale, fie de activitatea fara scop patrimonial sau cu destinatie speciala cand poarta denumirea de excedent, cand este cu pozitiv, sau deficit, cand este negativ.

NOTA

Deoarece atat destinatiile, cat si reglementarile fiscale sunt diferite pentru cele 2 categorii de rezultate, in contabilitatea fundatiilor s-au creat conturi sintetice de gradul II distincte, si anume:

  • contul 1211 „Exedent sau deficit privind activitatile fara scop patrimonial” si
  • contul 1212 „Profit sau pierdere privind activitatile economice”.

In contabilitate, excedentul/profitul sau deficitul/pierderea se stabileste cumulat de la inceputul exercitiului financiar. Rezultatul definitiv al exercitiului financiar se stabileste la inchiderea acestuia si reprezinta soldul final al contului de rezultat. Repartizarea excedentului/profitului se inregistreaza in contabilitate pe destinatii, dupa aprobarea situatiilor financiare anuale. Repartizarea excedentului/profitului se efectueaza in conformitate cu prevederile legale in vigoare.

Determinarea rezultatului impozabil se realizeaza ca diferenta intre veniturile si cheltuielile incorporate in rezultatul contabil si se corecteaza prin adaugarea elementelor nedeductibile fiscal si prin scaderea elementelor neimpozabile.La calculul rezultatului impozabil al organizatiilor nonprofit se au in vedere numai veniturile si cheltuielile aferente activitatilor economice desfasurate.Rezultatul impozabil si impozitul pe rezultatul brut al activitatilor economice se calculeaza si se evidentiaza trimestrial, cumulat de la inceputul anului fiscal.

Sumele reprezentand rezerve constituite din excedentul/profitul exercitiului financiar curent, in baza unor prevederi legale, se inregistreaza prin articolul contabil:

                            129          =                               106
     „Repartizarea excedentului/profitului”                  „Rezerve”

Excedentul/profitul contabil ramas dupa aceasta repartizare se preia la inceputul exercitiului financiar urmator celui pentru care se intocmesc situatiile financiare anuale in contul 117 „Rezultatul reportat”, de unde urmeaza a fi repartizat pe celelalte destinatii legale. Evidentierea in contabilitate a destinatiilor excedentului/profitului contabil se efectueaza dupa adunarea generala care a aprobat repartizarea excedentului/profitului, prin inregistrarea sumelor reprezentand rezerve si alte destinatii, potrivit legii. Entitatile nu pot reveni asupra inregistrarilor efectuate cu privire la repartizarea excedentului/profitului.

Deficitul/pierderea contabil(a) reportat(a) se acopera din excedentul/profitul exercitiului financiar si cel reportat, din rezerve si capital, potrivit hotararii adunarii generale, cu respectarea prevederilor legale. In lipsa unor prevederi legale exprese, ordinea surselor din care se acopera deficitul/pierderea contabil(a) este la latitudinea adunarii generale, respectiv a consiliului de administratie.

Inchiderea conturilor 121 „Rezultatul exercitiului financiar” si 129 „Repartizarea excedentului/profitului” se efectueaza la inceputul exercitiului financiar urmator celui pentru care se intocmesc situatiile financiare anuale. Ca urmare, cele 2 conturi apar cu soldurile corespunzatoare in bilantul intocmit pentru exercitiul financiar la care se refera situatiile financiare anuale.

Particularitati privind conturile utilizate si contabilizarea principalelor operatii

Capitolele 4 si 5 din Reglementarile contabile pentru persoanele juridice fara scop patrimonial aplicabile de la 1 ianuarie 2008 , cuprind planul de conturi general si functiunea conturilor utilizate de catre societatile nonprofit, inclusiv fundatii. Si in cadrul structurii planului de conturi se mentine particularitatea reprezentarii separate, acolo unde este cazul, a utilitatilor, resurselor, cheltuielilor si veniturilor pe cele 3 categorii de activitati prin crearea de conturi sintetice de gradul II sau conturi analitice distincte.

La conturile din categoria capitalurilor aceasta particularitate este intalnita la conturile 105 „Rezerve din reevaluare”si 121 „Rezultatul exercitiului financiar”.

De remarcat existenta, in cadrul grupei 11 din clasa 1 a conturilor de contabilizare a fondurilor privind activitatea fara scop patrimonial:

  • 113 „Fondul social al membrilor Caselor de Ajutor Reciproc”,
  • 114 „Fondul pentru ajutor in caz de deces al membrilor Caselor de Ajutor Reciproc”,
  • 115 „Fondul de rulment al membrilor asociatilor de proprietari” si
  • 117 „Alte fonduri privind activitatile fara scop patrimonial”.

Imobilizarile sunt contabilizate in conturi analitice distincte, in functie de natura activitatii careia ii sunt destinate, respectiv activitate economica sau activitate fara scop patrimonial. In mod corespunzator, si conturile pentru reflectarea amortizarii acestor active vor avea aceeasi structura.

NOTA

Acest lucru permite evidentierea separata a cheltuielilor cu amortizarea pentru activitatile economice si cele fara scop patrimonial.

Conturile claselor 3 de stocuri si 4 de terti sunt foarte asemanatoare ca structura si functiune cu conturile similare prevazute pentru societatile comerciale conform O.M.F.P. nr. 1.752/2005 si OM.E.F. nr. 2.374/2007.

NOTA

Cateva mici diferente se pot insa sesiza. De exemplu, existenta conturilor :

  • 422 „Pensionari – pensii datorate”si
  • 489 „Decontari intre activitatile fara scop patrimonial si activitatile economice”.

In cadrul clasei 5 „Conturi de trezorerie” se remarca existenta analiticelor pentru conturile in valuta aferente celor 2 categorii de activitati (in cadrul conturilor 5124 „Conturi curente la banci in valuta”, 5314 „Casa in valuta” si 5412 „Acreditive in valuta”) precum si existenta grupei 55 „Disponibil cu destinatie speciala”. Cu ajutorul contului 550 „Disponibil cu destinatie speciala”, din aceasta grupa se tine evidenta disponibilitatilor aflate in conturi la banci reprezentand veniturile cu destinatie speciala incasate, potrivit legii, de catre persoana juridica fara scop patrimonial, precum si miscarea acestora.

Disponibilul cu destinatie speciala poate fi creat prin aplicarea diverselor timbre: literar, cinematografic, teatral, muzical, folcloric, al artelor plastice, al arhitecturii si de divertisment.

In cazul conturilor de cheltuieli din clasa 6, care sunt aceleasi cu cele utilizate in cazul societatilor comerciale, se deschid, asa cum am mentionat, conturi analitice distincte pentru activitatile economice si cele fara scop patrimonial.

Spre deosebire de conturile de cheltuieli, clasa 7 „Conturi de venituri” cuprinde grupe distincte de venituri pe cele doua categorii de activitati:

  • 70 „Cifra de afaceri neta”
  • 71 „Variatia stocurilor”
  • 72 „Venituri din productia de imobilizari”
  • 74 „Venituri din subventii de exploatare”
  • 75 „Alte venituri din exploatare”
  • 76 „Venituri financiare”
  • 77 „Venituri extraordinare”
  • 78 „Venituri din provizioane si ajustari pentru depreciere sau pierdere de valoare pentru veniturile realizate din activitatile economice,
  • 73 „Venituri din activitati fara scop patrimonial” si
  • 79 „Venituri cu destinatie speciala”.

In ceea ce priveste contabilizarea operatiilor economice derulate la nivelul fundatiilor regulile contabile, acestea raman aceleasi ca si cele aplicate in cazul societatilor comerciale, cu conditia utilizarii conturilor specifice pentru activitatile fara scop patrimonial si cele cu destinatie speciala.

Drepturile de proprietate intelectuala asupra continutului acestui articol apartin Editurii Rentrop & Straton. Articolul poate fi preluat in limita a 500 e caractere, cu conditia sa fie insotit de textul: "Sursa: Portalul contabilul.ro"si link catre www.contabilul.ro . In caz contrar, vom actiona conform legilor privind protectia drepturilor de proprietate intelectuala

Ti-a placut acest articol? Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!

Data aparitiei: 12 Februarie 2009


Votati articolul "Particularitati privind organizarea contabilitatii fundatiilor":
Rating:

Nota: 4.9 din 5 din 5 voturi


ClubContabilitate.ro - intrebarea zilei

Firma cu activitatea suspendata

Intrebare: Buna ziua,
Daca o firma isi suspenda activitatea poate sa pastreze angajatii sau trebuie desfacut contractul de munca?

Raspuns: In cazul suspendarii activitatii societatii conducerea poate demite angajatii, le poate suspenda...... » citeste tot raspunsul aici

Alte articole publicate in data de 12 Februarie 2009 ARTICOLE SIMILARE

Opinia ta conteaza! Scrie-ne mai jos ce parere ai despre acest subiect dar si ce alte subiecte din domeniu te intereseaza si ai dori sa scriem despre ele!


Daca ai intrebari care necesita consultanta in contabilitate, le poti adresa pe www.PortalContabilitate.ro sau www.ClubContabilitate.ro. Va multumim!


X
user
user

Intrebare antispam: 4 + 1 =
  Da, doresc să primesc informaţii despre produsele, serviciile, evenimentele etc. oferite de Rentrop & Straton. Termeni si conditii de utilizare a site-ului Nota de informare

Adauga acest articol in site-ul tau

Subiectele saptamanii

  • Noile case de marcat 2018: informatii IMPORTANTE de la ANAF

    • Pe site-ul ANAF a fost publicat un Proiect de ordin al presedintelui ANAF privind descrierea profilurilor prevazute la art. 22 pct. J lit. a) din normele metodologice pentru aplicarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 28/1999 privind obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 479/2003, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, structura XML a mesajelor de activare a acestora. ...» citeste mai departe aici

  • Precizari ANAF: ce TREBUIE sa stiti despre formularul 101 si formularul 120

    • OpANAF nr. 4160/2017 privind modificarea si completarea Ordinului presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 3.386/2016 pentru aprobarea modelului si continutului formularelor 101 "Declaratie privind impozitul pe profit" si 120 "Decont privind accizele" - Monitorul Oficial nr. 0014 din 8 ianuarie 2018. Avand in vedere prevederile referitoare la obligatiile declarative prevazute de Legea nr. 227/2015 priv...» citeste mai departe aici

  • Aflati cat castiga un contabil-sef intr-o companie de servicii din Romania!

    • Daca ati avut pana acum curiozitatea sa aflati ce salariu primeste un contabil-sef care lucreaza intr-o companie de servicii din Romania, veti descoperi in randurile urmatoare informatii care va vor surprinde. Conform zf.ro, pachetul salarial oferit unui candidat care aplica pentru o pozitie de contabil-sef intr-o companie din sectorul ...» citeste mai departe aici

  • Declaratia 101 a fost modificata. Noutati 2018

    • Prin OANAF 4160/2017 privind modificarea si completarea Ordinului presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 3.386/2016 pentru aprobarea modelului si continutului formularelor 101 "Declaratie privind impozitul pe profit" si 120 "Decont privind accizele", publicat in M.OF. nr. ...» citeste mai departe aici

  • ANAF: Formularul 311 va fi depus online

    • ANAF (Agentia Nationala de Administrare Fiscala) adapteaza instructiunile de completare pentru "Declaratia privind taxa pe valoarea adaugata colectata datorata de catre persoanele impozabile al caror cod de inregistrare in scopuri de taxa pe valoarea adaugata a fost anulat conform art.316, alin.(11), lit.a)-e), lit.g) sau lit.h) din Legea nr.227/2015 privind Codul fiscal" (formular 311), intrucat modul de depunere a fost modificat. Formularul 311 online: ...» citeste mai departe aici

  • Microintreprindere nou infiintata. Care este cota de impozitare?

    • In analiza de astazi, subiectul il reprezinta o microintreprindere infiintata in data de 04.07.2017, ce a angajat in data de 03.11.2017 un salariat (depasind astfel perioada de 60 de zile mentionata la art. 51 alin (2). Societatea este constituita pe o durata mai mare de 48 luni, iar asociatul nu a detinut titluri de participare la alte persoane juridice. Vom afla in continuare ce cota de impozitare se aplica in acest caz si pentru cat timp se mentine aceasta cota. De asemenea, este important...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Newsletter zilnic GRATUIT

Codul Fiscal 2018 - 11 modificari majore analizate si explicate
Aboneaza-te la newsletterul Contabilul.ro si primesti gratuit Raportul special "Codul Fiscal 2018 - 11 modificari majore analizate si explicate".
Stiri si analize economice
SATI

Atentie, Contabili!

Codul Fiscal 2018 - modificarile legii
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCA GRATUIT Raportul Special
"Codul Fiscal 2018 - 11 modificari majore analizate si explicate"


email
Da, vreau sa primesc newsletterul zilnic cu informatii si oferte contabile
X