Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici

Atentie, Contabili!

Codul Fiscal 2017 - modificarile legii
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCA GRATUIT Raportul Special
"Modificarea Codului Fiscal prin OUG 84"

email
Da, vreau sa primesc newsletterul zilnic cu informatii si oferte contabile

Adauga mai jos adresa de e-mail pentru a primit Raportul Gratuit

email
Modificarea Codului Fiscal prin OUG 84

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit
"Modificarea Codului Fiscal prin OUG 84".

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
 Cartea Verde a Contabilitatii 2016

Circuitul garantiilor retinute de la gestionari

garantiigestionaricontabilitate

Multumim Revistei Romane de Monografii Contabile

drd. Elena Iordache


Circuitul garantiilor retinute de la gestionari

Cadrul legal in vigoare referitor la garantiile gestionarilor

  1. Legea nr. 22/1969 privind angajarea gestionarilor, constituirea de garantii si raspunderea in legatura cu gestionarea bunurilor agentilor economici, autoritatilor sau institutiilor publice, cu modificarile si completarile ulterioare
  2. Codul Muncii al Romaniei, cu modificarile si completarile ulterioare
  3. Ordinul ministrului finantelor publice nr. 1.752/2005 pentru aprobarea reglementarilor contabile conforme cu directivele europene, cu modificarile si completarile ulterioare

Ce este garantia?

Dictionarul explicativ al limbii romane defineste garantia ca fiind:

  • obligatie in virtutea careia o persoana sau o institutie raspunde de ceva;
  • mijloc legal prin care se asigura executarea unei obligatii (materiale);
  • ceea ce serveste drept asigurare ca o obligatie luata va fi tinuta.

De la cine se retin garantiile?

Angajatorul poate solicita sa retina garantii la angajarea unei persoane pe functia de gestionar.

Art. 1 din Legea nr. 22/1969 prevede ca gestionarul este acel angajat al agentilor economici, autoritatilor sau institutiilor publice care are ca atributii principale de serviciu primirea, pastrarea, eliberarea de bunuri aflate in administrarea, folosinta sau detinerea, chiar temporara, a agentilor economici, autoritatilor sau institutiilor publice, indiferent de modul de dobandire si de locul unde se afla bunurile. Bunurile pot fi sub orice forma: materiala, baneasca sau orice alta valoare.


PFA: Taxe, Impozite si Deduceri: conform Codului fiscal 2017
PFA: Taxe, Impozite si Deduceri: conform Codului fiscal 2017

Vezi detalii

Capcanele comertului online
Capcanele comertului online

Vezi detalii

Preturi de Transfer - Curs video
Preturi de Transfer - Curs video

Vezi detalii


Conditii pentru angajarea gestionarilor

Aceeasi lege mentionata mai sus, la art. 3 precizeaza ca poate fi gestionar orice persoana care:

  • a implinit virsta de 21 ani,
  • a absolvit scoala generala sau o scoala echivalenta si
  • are cunostintele necesare pentru a indeplini aceasta functie.

De asemenea, in functie de complexitatea gestiunilor, de natura si valoarea bunurilor, ministerele si celelalte organe centrale pot stabili criterii suplimentare pentru ocuparea posturilor de gestionar, inclusiv categoriile de gestiuni pentru care functia de gestionar poate fi indeplinita de persoana care a implinit varsta de 18 ani.

Nu poate fi gestionar persoana aflata in curs de urmarire penala, de judecata sau condamnata pentru savirsirea vreuneia dintre infractiunile de delapidare, neglijenta in serviciu, darea si luarea de mita, tainuirea in paguba avutului obstesc, fals in acte, falisficarea de moneda, marci, timbre, furt talharie, asa cum sunt descrise in Codul penal al Romaniei, cu modificarile si completarile ulterioare.

De asemenea, daca in cursul urmaririi penale, al judecatii sau dupa condamnare a intervenit amnistia, cel care a savirsit vreuna dintre infractiunile de mai sus nu poate fi gestionar timp de 2 ani de la data intervenirii amnistiei. Cel caruia i s-a suspendat conditionat executarea pedepsei nu poate fi gestionar in cursul termenului de incercare si 2 ani de la expirarea acestui termen.

Cum se constituie garantia?

Exista 2 tipuri de garantii constituite de catre gestionari:

  • garantia in numerar,
  • garantia speciala.

Indiferent de tipul garantiei constituite, aceasta se face prin contract incheiat in scris, intre parti.

Aspecte specifice garantiilor:

a) Garantia in numerar

Garantia se constituie obligatoriu in numerar si va avea o valoare de minimum un salariu si maximum 3 salarii tarifare lunare ale gestionarului, dar nu va putea depasi valoarea bunurilor incredintate. Pentru gestionarii retribuiti pe baza de cota procentuala, cuantumul minim al garantiei in numerar este echivalent cu valoarea castigului mediu pe o luna, iar a celui maxim – cu castigul mediu pe 3 luni. Garantia depusa in numerar se inscrie intr-un carnet de consemnare pe numele gestionarului, carnetul fiind pastrat in casieria agentului economic in favoarea careia s-a constituit garantia.

ATENTIE!

Trebuie retinut ca pentru garantia depusa se acorda o dobanda stabilita de catre depozitarul garantiei, dobanda care nu poate fi mai mica decat dobanda acordata pentru depozitele la termen pe un an.

b) Garantia speciala

Garantia speciala este constituita din imobile, care sunt evaluate la 50% din pretul de vanzare. In cazul exceptionale, cand pentru imobilele respective nu se poate preciza un pret, atunci evaluarea se face de catre agentii economici. Imobilele ce constituie garantie speciala se inscriu in registrul ipotecilor, raman in folosinta gestionarului, dar nu vor putea fi instrainate fara instiintarea prealabila a agentilor economici.

ATENTIE!

Orice micsorare a garantiei atrage dupa sine reintregirea acesteia.
La expirarea contractului incheiat intre gestionar si angajator, angajatorul are obligatia restituirii garantiei constituite.

Consilierul Contabilitate te tine la curent cu toate modificarile aparute in legislatie! Garantie 30 de zile!

EXEMPLU

La data de 1 ianuarie anul N, entitatea producatoare de articole electrice X angajeaza pe postul de gestionar o persoana fizica. Salariul tarifar platit de catre entitate gestionarului sau este de 4.000 lei. Dobanda platita de catre institutia de credit pentru garantia depusa este de 12% pe an. Comisionul de administrare a contului retinut de institutia de credit este de 0,05% pe an. In luna martie anul N+1, la efectuarea inventarului lunar, se constata lipsa in gestiunea de becuri in valoare de 700 de lei. Paguba este acoperita din garantia depusa de gestionar. La 1 septembrie N+1 gestionarul demisioneaza din postul de gestionar.

La data angajarii pe postul de gestionar, in conformitate cu prevederile legale, angajatorul poate retine garantia in numerar, in suma a 3 salarii tarifare.

1. Inregistrarea garantiei retinute de la gestionar

5311 = 4281 120.000
„Casa in lei” „Alte datorii in legatura 
cu personalul”

8036 = 120.000 
„Redevente, locatii de gestiune,
chirii si alte datorii asimilate”
 
Concomitent, se inregistreaza garantia in conturi in afara bilantului. 

2. Depunerea garantiilor in contul bancar
 
5121 = 5311 120.000
„Conturi la banci in lei” „Casa in lei” 

3. Inregistrarea dobanzii pentru garantia depusa in contul bancar
 
5121 = 4281 14.400
„Conturi la banci in lei” „Alte datorii in legatura 
cu personalul”
 
4. Inregistrarea comisionului de administrare platit catre institutia de credit
 
4281 = 5121 720
„Alte datorii in legatura „Conturi la banci in lei” 
cu personalul”
 
5. Inregistrarea lipsei constatata la inventar, imputabila salariatului
 
607 = 371 700
„Cheltuieli privind marfurile” „Marfuri” 
4282 = 7588 700 
„Alte creante in legatura „Alte venituri din exploatare” 
cu personalul”
4282 = 4427 133
„Alte creante in legatura „T.V.A. colectata”
cu personalul”
 
6. Diminuarea garantiei pentru lipsa constatata la inventar
 
4281 = 4282 833 
„Alte datorii in legatura „Alte creante in legatura 
cu personalul” cu personalul”
 
 
8036
„Redevente, locatii de gestiune, 833
chirii si alte datorii asimilate” 
 
Concomitent, se inregistreaza in conturile din afara bilantului diminuarea garantiei. 


ATENTIE!
 
Cand gestionarul a cauzat o paguba in gestiune la locul sau de munca si aceasta nu se acopera integral in termen de o luna de la obtinerea titlului executoriu definitiv, agentii economici, autoritatile sau institutiile publice se vor despagubi din garantia in numerar constituita in favoarea sa.
 
7. Incasarea de catre unitate, a contravalorii lipsei constatate la inventar
 
5121 = 5121 833 
„Conturi la banci in lei”/ „Conturi la banci in lei”/
contul angajatorului contul garantiei
 
ATENTIE!
 
Intrucat diminuarea garantiei atrage dupa sine reintregirea acesteia, gestionarul va proceda in consecinta.

8. Inregistrarea reintregirii garantiei de catre gestionar
 
5311 = 4281 833 
„Casa in lei” „Alte datorii in legatura
cu personalul”
 
8036 833
„Redevente, locatii de gestiune,
chirii si alte datorii asimilate”
 
Concomitent, se inregistreaza reintregirea garantiei in conturi in afara bilantului. 

ATENTIE!
Se procedeaza la trecerea gestionarului in alta functie:
  • daca gestionarul nu constituie, nu completeaza sau nu aduce, dupa caz, garantiile corespunzatoare sau
  • daca, din cauza altor retineri, ratele in contul garantiei in numerar nu pot fi retinute si nici nu sint depuse.
 
In cazul in care acest lucru nu este posibil, se procedeaza la desfacerea contractului sau de munca. Astfel, privitor la drepturile angajatului, se vor aplica dispozitiile din legislatia muncii referitoare la desfacerea contractului de munca pentru motive ce nu sunt imputabile angajatului.

9. Inregistrarea restituirii garantiei catre salariat
 
Ridicarea contravalorii garantiei de la banca, inclusiv dobanda aferenta:
 
581 = 5121 133.680
„Viramente interne” „Conturi la banci in lei” 
 
Depunerea garantiei la casierie:
 
5311 = 581 133.680
„Casa in lei” „Viramente interne” 
 
 Restituirea garantiei catre salariati:
 
4281 = 5311 133.680
„Alte datorii in legatura „Casa in lei”
cu personalul”

ATENTIE!
 
In situatia in care gestionarul nu a cauzat o paguba sau cand paguba a fost acoperita in intregime, garantia in numerar si dobanda aferenta pot fi ridicate de catre gestionarul titular al carnetului de consemnare la incetarea contractului sau de munca sau la trecerea intr-o functie pentru care nu se cere garantie. Agentii economici, autoritatile sau institutiile publice sunt obligati, in aceste cazuri, sa elibereze gestionarului, in termen de cel mult 10 zile, carnetul de consemnare impreuna cu o comunicare catre institutia de credit in care sa se arate ca titularul are dreptul sa ridice garantia.
 
In cazul transferarii gestionarului intr-o alta functie pentru care de asemenea se cere garantie, carnetul de consemnare in care au fost inscrise sumele depuse drept garantie va fi trecut la noul loc de munca.

Drepturile de proprietate intelectuala asupra continutului acestui articol apartin Editurii Rentrop & Straton. Articolul poate fi preluat in limita a 500 de caractere, cu conditia sa fie insotit de textul: "Sursa: Portalul Contabilul.ro" si link catre www.contabilul.ro. In caz contrar, vom actiona conform legilor privind protectia drepturilor de proprietate intelectuala.

Ti-a placut acest articol? Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!

Data aparitiei: 11 Martie 2009


Votati articolul "Circuitul garantiilor retinute de la gestionari":
Rating:

Nota: 3.5 din 5 din 3 voturi


ClubContabilitate.ro - intrebarea zilei

Plata, dupa negociere sau nu ?

Intrebare: Institutia noastra doreste sa incheie un Contract de prestari servicii cu un prezentator
pentru activitatile culturale care vor avea loc.
Coordonatorul /salariatul care se ocupa cu organizarea evenimentului
doreste sa se incheie un Contract cu o anumita persoana,
considerand ca este preferat de mai multe institutii de cultura si
este mai cunoscut in domeniu.

Consilierul juridic spune ca toata povestea trebuie sa treaca
si pe la compartimentul de achizitii publice,
sa se faca o negociere,....
insa coordonatorul salariat spune ca
in cazul de fata nu poate fi vorba de vreo negociere,
nu se pot face negocieri in acest domeniu
ci prezentatorul sa fie ales direct,
pentru profesionalismul acestuia si pentru faptul ca este foarte cunoscut in domeniu, .....
pentru ca nu poate fi nici o negociere pentru alegerea dintre artisti
a unui prezentator,....

Se va face o negociere in cazul aratat ?
Cine va face negocierea ? Coordonatorul salariat,
prin adrese oficiale catre diversi artisti, pe Email ?.....
sau de catre conducerea institutiei ? .....

Va trebui ca directorul sa dea o Decizie de numire
a unei comisii de negociere ?
Cine vor fi membrii unei asemenea comisii ?
Care este procedura ?
Cum trebuie sa se procedeze in acest caz ?

Daca se va face plata fara a exista vreo negociere,
cine va fi suporta plata nelegala ?...
cine va fi sanctionat ?
Suma platita, cui ii va fi imputata de Curtea de conturi ?...
coordonatorului, contabilului,directorului, juristului, ....?





Raspuns: S-au cerut lamuriri de la institutia ierarhic superioara, Consiliul Judetean, insa in Raspunsul...... » citeste tot raspunsul aici

Alte articole publicate in data de 11 Martie 2009 ARTICOLE SIMILARE

Opinia ta conteaza! Scrie-ne mai jos ce parere ai despre acest subiect dar si ce alte subiecte din domeniu te intereseaza si ai dori sa scriem despre ele!


Daca ai intrebari care necesita consultanta in contabilitate, le poti adresa pe www.PortalContabilitate.ro sau www.ClubContabilitate.ro. Va multumim!


X
user
user

Intrebare antispam: 3 + 4 =
  Da, doresc să primesc informaţii despre produsele, serviciile, evenimentele etc. oferite de Rentrop & Straton. Termeni si conditii de utilizare a site-ului Nota de informare

Comentarii articol

Postat de: gs*****
lucrez ca gestionar la direcţia judeţeană servicii publice tulcea, având codul de identificare fiscală - 13925785, si mi sa oprit garanţii de gestiune 3 salarii asa cum prevede legea, aşi dori să intru în posesia sumei reţinute, ce bază legală si cum pot să aduc la cunoştinţă instituţiei pentru a mi intra în posesia sumei.
Data adaugarii: 26-Iul-2010
Adauga acest articol in site-ul tau

Subiectele saptamanii

  • Legislatia pentru PFA s-a modificat (din nou) in 2017

    • Modificari multe si importante pentru PFA-uri in 2017, care se aplica incepand cu 15 ianuarie. Schimbari prinvind Contractul de Munca, codurile CAEN, sediul profesional sau punctele de lucru sunt printre cele mai interesante. Atentie mare si la numarul de activitati incluse in obiectul de activitate, care trebuie modificate conform noii legi. Legea nr. 182 pentru aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 44/2008 privind desfasurarea activitatilor eco...» citeste mai departe aici

  • De la 1 februarie 2017 dispare impozitul pentru vanzarea proprietatilor imobiliare sub 450.000 lei

    • La 6.01.2017 a fost publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, partea I, nr. 16, Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr. 3 (OUG 3/2017) pentru modificarea si completarea Legii 227/2015 privind Codul fiscal. Printre modificarile aduse de acest act normativ, e important sa retineti schimbarea adusa articolului 111, alin. (1) care a fost modificat si are urmatorul cuprins: "La transferul dreptului de proprietate si al dezmembramintelor acestuia, prn acte juridic...» citeste mai departe aici

  • Analiza zilei cu Irina Dumitrescu: Noi reguli pentru scutirea de impozit pentru veniturile programatorilor

    • Incepand cu data de 1 februarie 2017, se aplica noi reguli pentru scutirea de impozit a veniturilor din salarii si asimilate salariilor realizate de programatori. Noile prevederi sunt cuprinse in Ordinul nr. 872/5932/2284/2903/2016 privind incadrarea in activitatea de creatie de programe pentru calculator publicat in M. OF. nr. 22 din 09/01/2017. Tot cu aceasta data se abroga prevederile Ordinului nr. 217/4.172/1.348/835/2015 privind incadrarea in activitatea de creatie de pr...» citeste mai departe aici

  • Punct de vedere CECCAR privind eliminarea Formularului 088

    • CECCAR a transmis recent punctul de vedere privind formularul 088, punct de vedere discutat de reprezentantii institutiilor prezente la intalnirea cu ANAF, pe tema procedurii de inregistrare in scop de TVA, ca urmare a eliminarii formularului 088. Stimate domnule Presedinte ANAF, Va multumim pentru intalnirea fructuoasa si pentru disponibilitatea pentru un dialog constructiv, cu reprezentantii mediului de afaceri, in vederea identificarii celor mai bune solutii pentru clarifi...» citeste mai departe aici

  • Declaratia 600 in format nou. Se depune pana la 31 ianuarie 2017

    • Tinand cont de prevederile OPANAF nr. 3.655/2015, modificat si completat prin OPANAF nr.3.696/ 2016 referitoare la modalitatea de depunere si gestionare a formularului 600 "Declaratie privind indeplinirea conditiilor de incadrare in categoria persoanelor asigurate obligatoriu in sistemul public de pensii".   Cine depune Declaratia 600   Declaratia 600 se completeaza,...» citeste mai departe aici

  • A crescut increderea in profesionistii contabili la inceputul lunii ianuarie 2017

    • Asa cum exista nenumarate rapoarte cu privire la increderea in liderii unei tari, in puterea de guvernare sau intr-o forma anume de organizare, tot asa se aplica unele instrumente care masoara increderea oamenilor intr-o anumita profesie sau instutie care se adreseaza cetatenilor. Stim deja ca profesia contabila se distinge fata de celelalte profesii, printre altele, prin asumarea responsabilitatii fata de interesul public, fata de toate partile interesate in activitatile desfasurat...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Newsletter zilnic GRATUIT

Modificarea Codului Fiscal prin OUG 84
Aboneaza-te la newsletterul Contabilul.ro si primesti gratuit Raportul special "Modificarea Codului Fiscal prin OUG 84".
X