Atentie, Contabili!

Codul Fiscal s-a modificat!
Va rugam sa cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCA GRATUIT Raportul Special
"Impozitul pe profit, venit si salarii"

email
Da, vreau sa primesc newsletterul zilnic cu informatii si oferte contabile

Adauga mai jos adresa de e-mail pentru a primit Raportul Gratuit

email
Impozitul pe profit, venit si salarii

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit
"Impozitul pe profit, venit si salarii".

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Stiri si analize economice

Circuitul garantiilor retinute de la gestionari

Multumim Revistei Romane de Monografii Contabile

drd. Elena Iordache


Circuitul garantiilor retinute de la gestionari

Cadrul legal in vigoare referitor la garantiile gestionarilor

  1. Legea nr. 22/1969 privind angajarea gestionarilor, constituirea de garantii si raspunderea in legatura cu gestionarea bunurilor agentilor economici, autoritatilor sau institutiilor publice, cu modificarile si completarile ulterioare
  2. Codul Muncii al Romaniei, cu modificarile si completarile ulterioare
  3. Ordinul ministrului finantelor publice nr. 1.752/2005 pentru aprobarea reglementarilor contabile conforme cu directivele europene, cu modificarile si completarile ulterioare

Ce este garantia?

Dictionarul explicativ al limbii romane defineste garantia ca fiind:

  • obligatie in virtutea careia o persoana sau o institutie raspunde de ceva;
  • mijloc legal prin care se asigura executarea unei obligatii (materiale);
  • ceea ce serveste drept asigurare ca o obligatie luata va fi tinuta.

De la cine se retin garantiile?

Angajatorul poate solicita sa retina garantii la angajarea unei persoane pe functia de gestionar.

Art. 1 din Legea nr. 22/1969 prevede ca gestionarul este acel angajat al agentilor economici, autoritatilor sau institutiilor publice care are ca atributii principale de serviciu primirea, pastrarea, eliberarea de bunuri aflate in administrarea, folosinta sau detinerea, chiar temporara, a agentilor economici, autoritatilor sau institutiilor publice, indiferent de modul de dobandire si de locul unde se afla bunurile. Bunurile pot fi sub orice forma: materiala, baneasca sau orice alta valoare.


Cartea Verde a Contabilitatii 2015
Cartea Verde a Contabilitatii 2015

Vezi detalii

Proceduri Contabile pentru Societati Comerciale 2015
Proceduri Contabile pentru Societati Comerciale 2015

Vezi detalii

OMFP 3055/2009 a fost abrogat!
OMFP 3055/2009 a fost abrogat!

Vezi detalii


Conditii pentru angajarea gestionarilor

Aceeasi lege mentionata mai sus, la art. 3 precizeaza ca poate fi gestionar orice persoana care:

  • a implinit virsta de 21 ani,
  • a absolvit scoala generala sau o scoala echivalenta si
  • are cunostintele necesare pentru a indeplini aceasta functie.

De asemenea, in functie de complexitatea gestiunilor, de natura si valoarea bunurilor, ministerele si celelalte organe centrale pot stabili criterii suplimentare pentru ocuparea posturilor de gestionar, inclusiv categoriile de gestiuni pentru care functia de gestionar poate fi indeplinita de persoana care a implinit varsta de 18 ani.

Nu poate fi gestionar persoana aflata in curs de urmarire penala, de judecata sau condamnata pentru savirsirea vreuneia dintre infractiunile de delapidare, neglijenta in serviciu, darea si luarea de mita, tainuirea in paguba avutului obstesc, fals in acte, falisficarea de moneda, marci, timbre, furt talharie, asa cum sunt descrise in Codul penal al Romaniei, cu modificarile si completarile ulterioare.

De asemenea, daca in cursul urmaririi penale, al judecatii sau dupa condamnare a intervenit amnistia, cel care a savirsit vreuna dintre infractiunile de mai sus nu poate fi gestionar timp de 2 ani de la data intervenirii amnistiei. Cel caruia i s-a suspendat conditionat executarea pedepsei nu poate fi gestionar in cursul termenului de incercare si 2 ani de la expirarea acestui termen.

Cum se constituie garantia?

Exista 2 tipuri de garantii constituite de catre gestionari:

  • garantia in numerar,
  • garantia speciala.

Indiferent de tipul garantiei constituite, aceasta se face prin contract incheiat in scris, intre parti.

Aspecte specifice garantiilor:

a) Garantia in numerar

Garantia se constituie obligatoriu in numerar si va avea o valoare de minimum un salariu si maximum 3 salarii tarifare lunare ale gestionarului, dar nu va putea depasi valoarea bunurilor incredintate. Pentru gestionarii retribuiti pe baza de cota procentuala, cuantumul minim al garantiei in numerar este echivalent cu valoarea castigului mediu pe o luna, iar a celui maxim – cu castigul mediu pe 3 luni. Garantia depusa in numerar se inscrie intr-un carnet de consemnare pe numele gestionarului, carnetul fiind pastrat in casieria agentului economic in favoarea careia s-a constituit garantia.

ATENTIE!

Trebuie retinut ca pentru garantia depusa se acorda o dobanda stabilita de catre depozitarul garantiei, dobanda care nu poate fi mai mica decat dobanda acordata pentru depozitele la termen pe un an.

b) Garantia speciala

Garantia speciala este constituita din imobile, care sunt evaluate la 50% din pretul de vanzare. In cazul exceptionale, cand pentru imobilele respective nu se poate preciza un pret, atunci evaluarea se face de catre agentii economici. Imobilele ce constituie garantie speciala se inscriu in registrul ipotecilor, raman in folosinta gestionarului, dar nu vor putea fi instrainate fara instiintarea prealabila a agentilor economici.

ATENTIE!

Orice micsorare a garantiei atrage dupa sine reintregirea acesteia.
La expirarea contractului incheiat intre gestionar si angajator, angajatorul are obligatia restituirii garantiei constituite.

Consilierul Contabilitate te tine la curent cu toate modificarile aparute in legislatie! Garantie 30 de zile!

EXEMPLU

La data de 1 ianuarie anul N, entitatea producatoare de articole electrice X angajeaza pe postul de gestionar o persoana fizica. Salariul tarifar platit de catre entitate gestionarului sau este de 4.000 lei. Dobanda platita de catre institutia de credit pentru garantia depusa este de 12% pe an. Comisionul de administrare a contului retinut de institutia de credit este de 0,05% pe an. In luna martie anul N+1, la efectuarea inventarului lunar, se constata lipsa in gestiunea de becuri in valoare de 700 de lei. Paguba este acoperita din garantia depusa de gestionar. La 1 septembrie N+1 gestionarul demisioneaza din postul de gestionar.

La data angajarii pe postul de gestionar, in conformitate cu prevederile legale, angajatorul poate retine garantia in numerar, in suma a 3 salarii tarifare.

1. Inregistrarea garantiei retinute de la gestionar

5311 = 4281 120.000
„Casa in lei” „Alte datorii in legatura 
cu personalul”

8036 = 120.000 
„Redevente, locatii de gestiune,
chirii si alte datorii asimilate”
 
Concomitent, se inregistreaza garantia in conturi in afara bilantului. 

2. Depunerea garantiilor in contul bancar
 
5121 = 5311 120.000
„Conturi la banci in lei” „Casa in lei” 

3. Inregistrarea dobanzii pentru garantia depusa in contul bancar
 
5121 = 4281 14.400
„Conturi la banci in lei” „Alte datorii in legatura 
cu personalul”
 
4. Inregistrarea comisionului de administrare platit catre institutia de credit
 
4281 = 5121 720
„Alte datorii in legatura „Conturi la banci in lei” 
cu personalul”
 
5. Inregistrarea lipsei constatata la inventar, imputabila salariatului
 
607 = 371 700
„Cheltuieli privind marfurile” „Marfuri” 
4282 = 7588 700 
„Alte creante in legatura „Alte venituri din exploatare” 
cu personalul”
4282 = 4427 133
„Alte creante in legatura „T.V.A. colectata”
cu personalul”
 
6. Diminuarea garantiei pentru lipsa constatata la inventar
 
4281 = 4282 833 
„Alte datorii in legatura „Alte creante in legatura 
cu personalul” cu personalul”
 
 
8036
„Redevente, locatii de gestiune, 833
chirii si alte datorii asimilate” 
 
Concomitent, se inregistreaza in conturile din afara bilantului diminuarea garantiei. 


ATENTIE!
 
Cand gestionarul a cauzat o paguba in gestiune la locul sau de munca si aceasta nu se acopera integral in termen de o luna de la obtinerea titlului executoriu definitiv, agentii economici, autoritatile sau institutiile publice se vor despagubi din garantia in numerar constituita in favoarea sa.
 
7. Incasarea de catre unitate, a contravalorii lipsei constatate la inventar
 
5121 = 5121 833 
„Conturi la banci in lei”/ „Conturi la banci in lei”/
contul angajatorului contul garantiei
 
ATENTIE!
 
Intrucat diminuarea garantiei atrage dupa sine reintregirea acesteia, gestionarul va proceda in consecinta.

8. Inregistrarea reintregirii garantiei de catre gestionar
 
5311 = 4281 833 
„Casa in lei” „Alte datorii in legatura
cu personalul”
 
8036 833
„Redevente, locatii de gestiune,
chirii si alte datorii asimilate”
 
Concomitent, se inregistreaza reintregirea garantiei in conturi in afara bilantului. 

ATENTIE!
Se procedeaza la trecerea gestionarului in alta functie:
  • daca gestionarul nu constituie, nu completeaza sau nu aduce, dupa caz, garantiile corespunzatoare sau
  • daca, din cauza altor retineri, ratele in contul garantiei in numerar nu pot fi retinute si nici nu sint depuse.
 
In cazul in care acest lucru nu este posibil, se procedeaza la desfacerea contractului sau de munca. Astfel, privitor la drepturile angajatului, se vor aplica dispozitiile din legislatia muncii referitoare la desfacerea contractului de munca pentru motive ce nu sunt imputabile angajatului.

9. Inregistrarea restituirii garantiei catre salariat
 
Ridicarea contravalorii garantiei de la banca, inclusiv dobanda aferenta:
 
581 = 5121 133.680
„Viramente interne” „Conturi la banci in lei” 
 
Depunerea garantiei la casierie:
 
5311 = 581 133.680
„Casa in lei” „Viramente interne” 
 
 Restituirea garantiei catre salariati:
 
4281 = 5311 133.680
„Alte datorii in legatura „Casa in lei”
cu personalul”

ATENTIE!
 
In situatia in care gestionarul nu a cauzat o paguba sau cand paguba a fost acoperita in intregime, garantia in numerar si dobanda aferenta pot fi ridicate de catre gestionarul titular al carnetului de consemnare la incetarea contractului sau de munca sau la trecerea intr-o functie pentru care nu se cere garantie. Agentii economici, autoritatile sau institutiile publice sunt obligati, in aceste cazuri, sa elibereze gestionarului, in termen de cel mult 10 zile, carnetul de consemnare impreuna cu o comunicare catre institutia de credit in care sa se arate ca titularul are dreptul sa ridice garantia.
 
In cazul transferarii gestionarului intr-o alta functie pentru care de asemenea se cere garantie, carnetul de consemnare in care au fost inscrise sumele depuse drept garantie va fi trecut la noul loc de munca.

Drepturile de proprietate intelectuala asupra continutului acestui articol apartin Editurii Rentrop & Straton. Articolul poate fi preluat in limita a 500 de caractere, cu conditia sa fie insotit de textul: "Sursa: Portalul Contabilul.ro" si link catre www.contabilul.ro. In caz contrar, vom actiona conform legilor privind protectia drepturilor de proprietate intelectuala.

Ti-a placut acest articol? Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!

Data aparitiei: 11 Martie 2009


Votati articolul "Circuitul garantiilor retinute de la gestionari":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi


ClubContabilitate.ro - intrebarea zilei

TVA la valoarea reziduala

Intrebare: Cum pot sa corectez un decont de TVA in care am dedus TVA de la valoarea reziduala. Mentionez ca este din 2011.

Ce inregistrari contabile trebuie sa efectuez?

Va multumesc.

Raspuns: Pentru decontul de TVA, Intocmiti decontul corect pentru luna RESPECTIVA, si solicitati la...... » citeste tot raspunsul aici

Alte articole publicate in data de 11 Martie 2009 ARTICOLE SIMILARE

X

Noi apreciem opinia ta.
Adauga comentariul tau acum


user
user

Intrebare antispam: 2 + 4 =
  Da, doresc să primesc informaţii despre produsele, serviciile, evenimentele etc. oferite de Rentrop & Straton. Termeni si conditii de utilizare a site-ului Nota de informare

Comentarii articol

Postat de: gs*****
lucrez ca gestionar la direcţia judeţeană servicii publice tulcea, având codul de identificare fiscală - 13925785, si mi sa oprit garanţii de gestiune 3 salarii asa cum prevede legea, aşi dori să intru în posesia sumei reţinute, ce bază legală si cum pot să aduc la cunoştinţă instituţiei pentru a mi intra în posesia sumei.
Data adaugarii: 26-Iul-2010
Adauga acest articol in site-ul tau
Produse de contabilitate - REDUCERE 25%

Subiectele saptamanii

  • Noul impozit suplimentar pentru microintreprinderi. Cum se va aplica acesta?

    • In noul proiect al Codului fiscal e propusa o noua forma de impozitare a microintreprinderilor fara salariati. Astfel, se doreste ca acestea sa fie impozitate suplimentar, cu o suma fixa trimestriala, stabilita si actualizata, in functie de evolutia veniturilor fiscale care s-ar fi incasat la un salariu de baza minim brut pe economie. In concret, cota de impozitare pentru microintreprinderile fara salariati va fi de 3% din venituri plus 1.530 de lei pentru fiecare tr...» citeste mai departe aici

  • Modelul anuntului de atentionare a clientilor referitor la obligatia de respectare a prevederilor OUG 28/1999

    • Operatorilor economici care, potrivit legii, au obligatia de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale si de a emite bonuri fiscale cu acestea, le este este interzis sa inmaneze clientilor documente care atesta plata contravalorii bunurilor achizitionate sau serviciilor prestate, altele decat bonurile fiscale. Operatorii economici sunt obligati sa afiseze la loc vizibil un anunt detaliat de atentionare a clientilor cu privire la obligatia respectarii dispoziti...» citeste mai departe aici

  • Termene depunere declaratii fiscale martie 2015

    • Regasiti, prin cele ce urmeaza, lista cu declaratii fiscale cu termen in luna martie 2015, alaturi de categoriile de contribuabili obligate la indeplinirea acestor sarcini declarative sau de plata. Luni, 2 martie      Depunerea Declaratiei informative privind impozitul retinut si platit pentru veniturile cu regim de retinere la sursa / venituri scutite, pe beneficiari de venit nerezidenti ...» citeste mai departe aici

  • Ce avantaje va aduce eliminarea impozitului pe dividende?

    • In proiectul noului Cod fiscal se regaseste, printre alte propuneri, si masura de eliminare a impozitului pe dividende. Propunerea a fost bine primita, iar Bursa de Valori Bucuresti (BVB) a propus autoritatilor si alte doua masuri privind un regim fiscal pro-dezvoltare pentru piata de capital. Aceste declaratii au fost facute de directorul general al BVB, Ludwik Sobolewski, care, potrivit money.ro, a declarat: "Impozitul zero pe dividende este o masura minunata...» citeste mai departe aici

  • Venituri administrator si facturare. Care e tratamentul fiscal corect pentru aceste sume?

    • In cazul urmator, facem referire la un SRL X pentru care este administrator o alta persoana decat actionarii. Acest administrator nu este angajat al societatii respective si nici nu are contract de administrare. Administratorul lunar factureaza societatii X servicii de marketing, ercetare piata etc. Stabilim daca, in cazul unui control, exista riscul ca sumele de pe facturile respective sa fie assimilate veniturilor din salarii si sa fie impozitate cu toate contributiile. ...» citeste mai departe aici

  • Rentrop & Straton lanseaza Cartea Verde a Contabilitatii pentru PFA 2015

    • "Toate schimbarile aduse de OMFP 170/2015 sunt explicate pe larg in Cartea Verde a Contabilitatii pentru PFA 2015, un ghid atotcuprinzator pe care ar trebui sa il aiba orice posesor de PFA si orice contabil.", precizeaza specialistii cu ocazia lansarii celui mai uti...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Newsletter zilnic GRATUIT

Impozitul pe profit, venit si salarii
Aboneaza-te la newsletterul Contabilul.ro si primesti gratuit Raportul special "Impozitul pe profit, venit si salarii".
SATI
X