Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici

Atentie, Contabili!

Codul Fiscal s-a modificat!
Va rugam sa cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCA GRATUIT Raportul Special
"Codul Fiscal 2016 - 64 de modificari"

email
Da, vreau sa primesc newsletterul zilnic cu informatii si oferte contabile

Adauga mai jos adresa de e-mail pentru a primit Raportul Gratuit

email
Codul Fiscal 2016 - 64 de modificari

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit
"Codul Fiscal 2016 - 64 de modificari".

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
 Cartea Verde a Contabilitatii 2016

Circuitul garantiilor retinute de la gestionari

Multumim Revistei Romane de Monografii Contabile

drd. Elena Iordache


Circuitul garantiilor retinute de la gestionari

Cadrul legal in vigoare referitor la garantiile gestionarilor

  1. Legea nr. 22/1969 privind angajarea gestionarilor, constituirea de garantii si raspunderea in legatura cu gestionarea bunurilor agentilor economici, autoritatilor sau institutiilor publice, cu modificarile si completarile ulterioare
  2. Codul Muncii al Romaniei, cu modificarile si completarile ulterioare
  3. Ordinul ministrului finantelor publice nr. 1.752/2005 pentru aprobarea reglementarilor contabile conforme cu directivele europene, cu modificarile si completarile ulterioare

Ce este garantia?

Dictionarul explicativ al limbii romane defineste garantia ca fiind:

  • obligatie in virtutea careia o persoana sau o institutie raspunde de ceva;
  • mijloc legal prin care se asigura executarea unei obligatii (materiale);
  • ceea ce serveste drept asigurare ca o obligatie luata va fi tinuta.

De la cine se retin garantiile?

Angajatorul poate solicita sa retina garantii la angajarea unei persoane pe functia de gestionar.

Art. 1 din Legea nr. 22/1969 prevede ca gestionarul este acel angajat al agentilor economici, autoritatilor sau institutiilor publice care are ca atributii principale de serviciu primirea, pastrarea, eliberarea de bunuri aflate in administrarea, folosinta sau detinerea, chiar temporara, a agentilor economici, autoritatilor sau institutiilor publice, indiferent de modul de dobandire si de locul unde se afla bunurile. Bunurile pot fi sub orice forma: materiala, baneasca sau orice alta valoare.


Repartizarea profitului catre actionari si asociati prin dividende
Repartizarea profitului catre actionari si asociati prin dividende

Vezi detalii

Capcanele comertului online
Capcanele comertului online

Vezi detalii

Preturi de Transfer - Curs video
Preturi de Transfer - Curs video

Vezi detalii


Conditii pentru angajarea gestionarilor

Aceeasi lege mentionata mai sus, la art. 3 precizeaza ca poate fi gestionar orice persoana care:

  • a implinit virsta de 21 ani,
  • a absolvit scoala generala sau o scoala echivalenta si
  • are cunostintele necesare pentru a indeplini aceasta functie.

De asemenea, in functie de complexitatea gestiunilor, de natura si valoarea bunurilor, ministerele si celelalte organe centrale pot stabili criterii suplimentare pentru ocuparea posturilor de gestionar, inclusiv categoriile de gestiuni pentru care functia de gestionar poate fi indeplinita de persoana care a implinit varsta de 18 ani.

Nu poate fi gestionar persoana aflata in curs de urmarire penala, de judecata sau condamnata pentru savirsirea vreuneia dintre infractiunile de delapidare, neglijenta in serviciu, darea si luarea de mita, tainuirea in paguba avutului obstesc, fals in acte, falisficarea de moneda, marci, timbre, furt talharie, asa cum sunt descrise in Codul penal al Romaniei, cu modificarile si completarile ulterioare.

De asemenea, daca in cursul urmaririi penale, al judecatii sau dupa condamnare a intervenit amnistia, cel care a savirsit vreuna dintre infractiunile de mai sus nu poate fi gestionar timp de 2 ani de la data intervenirii amnistiei. Cel caruia i s-a suspendat conditionat executarea pedepsei nu poate fi gestionar in cursul termenului de incercare si 2 ani de la expirarea acestui termen.

Cum se constituie garantia?

Exista 2 tipuri de garantii constituite de catre gestionari:

  • garantia in numerar,
  • garantia speciala.

Indiferent de tipul garantiei constituite, aceasta se face prin contract incheiat in scris, intre parti.

Aspecte specifice garantiilor:

a) Garantia in numerar

Garantia se constituie obligatoriu in numerar si va avea o valoare de minimum un salariu si maximum 3 salarii tarifare lunare ale gestionarului, dar nu va putea depasi valoarea bunurilor incredintate. Pentru gestionarii retribuiti pe baza de cota procentuala, cuantumul minim al garantiei in numerar este echivalent cu valoarea castigului mediu pe o luna, iar a celui maxim – cu castigul mediu pe 3 luni. Garantia depusa in numerar se inscrie intr-un carnet de consemnare pe numele gestionarului, carnetul fiind pastrat in casieria agentului economic in favoarea careia s-a constituit garantia.

ATENTIE!

Trebuie retinut ca pentru garantia depusa se acorda o dobanda stabilita de catre depozitarul garantiei, dobanda care nu poate fi mai mica decat dobanda acordata pentru depozitele la termen pe un an.

b) Garantia speciala

Garantia speciala este constituita din imobile, care sunt evaluate la 50% din pretul de vanzare. In cazul exceptionale, cand pentru imobilele respective nu se poate preciza un pret, atunci evaluarea se face de catre agentii economici. Imobilele ce constituie garantie speciala se inscriu in registrul ipotecilor, raman in folosinta gestionarului, dar nu vor putea fi instrainate fara instiintarea prealabila a agentilor economici.

ATENTIE!

Orice micsorare a garantiei atrage dupa sine reintregirea acesteia.
La expirarea contractului incheiat intre gestionar si angajator, angajatorul are obligatia restituirii garantiei constituite.

Consilierul Contabilitate te tine la curent cu toate modificarile aparute in legislatie! Garantie 30 de zile!

EXEMPLU

La data de 1 ianuarie anul N, entitatea producatoare de articole electrice X angajeaza pe postul de gestionar o persoana fizica. Salariul tarifar platit de catre entitate gestionarului sau este de 4.000 lei. Dobanda platita de catre institutia de credit pentru garantia depusa este de 12% pe an. Comisionul de administrare a contului retinut de institutia de credit este de 0,05% pe an. In luna martie anul N+1, la efectuarea inventarului lunar, se constata lipsa in gestiunea de becuri in valoare de 700 de lei. Paguba este acoperita din garantia depusa de gestionar. La 1 septembrie N+1 gestionarul demisioneaza din postul de gestionar.

La data angajarii pe postul de gestionar, in conformitate cu prevederile legale, angajatorul poate retine garantia in numerar, in suma a 3 salarii tarifare.

1. Inregistrarea garantiei retinute de la gestionar

5311 = 4281 120.000
„Casa in lei” „Alte datorii in legatura 
cu personalul”

8036 = 120.000 
„Redevente, locatii de gestiune,
chirii si alte datorii asimilate”
 
Concomitent, se inregistreaza garantia in conturi in afara bilantului. 

2. Depunerea garantiilor in contul bancar
 
5121 = 5311 120.000
„Conturi la banci in lei” „Casa in lei” 

3. Inregistrarea dobanzii pentru garantia depusa in contul bancar
 
5121 = 4281 14.400
„Conturi la banci in lei” „Alte datorii in legatura 
cu personalul”
 
4. Inregistrarea comisionului de administrare platit catre institutia de credit
 
4281 = 5121 720
„Alte datorii in legatura „Conturi la banci in lei” 
cu personalul”
 
5. Inregistrarea lipsei constatata la inventar, imputabila salariatului
 
607 = 371 700
„Cheltuieli privind marfurile” „Marfuri” 
4282 = 7588 700 
„Alte creante in legatura „Alte venituri din exploatare” 
cu personalul”
4282 = 4427 133
„Alte creante in legatura „T.V.A. colectata”
cu personalul”
 
6. Diminuarea garantiei pentru lipsa constatata la inventar
 
4281 = 4282 833 
„Alte datorii in legatura „Alte creante in legatura 
cu personalul” cu personalul”
 
 
8036
„Redevente, locatii de gestiune, 833
chirii si alte datorii asimilate” 
 
Concomitent, se inregistreaza in conturile din afara bilantului diminuarea garantiei. 


ATENTIE!
 
Cand gestionarul a cauzat o paguba in gestiune la locul sau de munca si aceasta nu se acopera integral in termen de o luna de la obtinerea titlului executoriu definitiv, agentii economici, autoritatile sau institutiile publice se vor despagubi din garantia in numerar constituita in favoarea sa.
 
7. Incasarea de catre unitate, a contravalorii lipsei constatate la inventar
 
5121 = 5121 833 
„Conturi la banci in lei”/ „Conturi la banci in lei”/
contul angajatorului contul garantiei
 
ATENTIE!
 
Intrucat diminuarea garantiei atrage dupa sine reintregirea acesteia, gestionarul va proceda in consecinta.

8. Inregistrarea reintregirii garantiei de catre gestionar
 
5311 = 4281 833 
„Casa in lei” „Alte datorii in legatura
cu personalul”
 
8036 833
„Redevente, locatii de gestiune,
chirii si alte datorii asimilate”
 
Concomitent, se inregistreaza reintregirea garantiei in conturi in afara bilantului. 

ATENTIE!
Se procedeaza la trecerea gestionarului in alta functie:
  • daca gestionarul nu constituie, nu completeaza sau nu aduce, dupa caz, garantiile corespunzatoare sau
  • daca, din cauza altor retineri, ratele in contul garantiei in numerar nu pot fi retinute si nici nu sint depuse.
 
In cazul in care acest lucru nu este posibil, se procedeaza la desfacerea contractului sau de munca. Astfel, privitor la drepturile angajatului, se vor aplica dispozitiile din legislatia muncii referitoare la desfacerea contractului de munca pentru motive ce nu sunt imputabile angajatului.

9. Inregistrarea restituirii garantiei catre salariat
 
Ridicarea contravalorii garantiei de la banca, inclusiv dobanda aferenta:
 
581 = 5121 133.680
„Viramente interne” „Conturi la banci in lei” 
 
Depunerea garantiei la casierie:
 
5311 = 581 133.680
„Casa in lei” „Viramente interne” 
 
 Restituirea garantiei catre salariati:
 
4281 = 5311 133.680
„Alte datorii in legatura „Casa in lei”
cu personalul”

ATENTIE!
 
In situatia in care gestionarul nu a cauzat o paguba sau cand paguba a fost acoperita in intregime, garantia in numerar si dobanda aferenta pot fi ridicate de catre gestionarul titular al carnetului de consemnare la incetarea contractului sau de munca sau la trecerea intr-o functie pentru care nu se cere garantie. Agentii economici, autoritatile sau institutiile publice sunt obligati, in aceste cazuri, sa elibereze gestionarului, in termen de cel mult 10 zile, carnetul de consemnare impreuna cu o comunicare catre institutia de credit in care sa se arate ca titularul are dreptul sa ridice garantia.
 
In cazul transferarii gestionarului intr-o alta functie pentru care de asemenea se cere garantie, carnetul de consemnare in care au fost inscrise sumele depuse drept garantie va fi trecut la noul loc de munca.

Drepturile de proprietate intelectuala asupra continutului acestui articol apartin Editurii Rentrop & Straton. Articolul poate fi preluat in limita a 500 de caractere, cu conditia sa fie insotit de textul: "Sursa: Portalul Contabilul.ro" si link catre www.contabilul.ro. In caz contrar, vom actiona conform legilor privind protectia drepturilor de proprietate intelectuala.

Ti-a placut acest articol? Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!

Data aparitiei: 11 Martie 2009


Votati articolul "Circuitul garantiilor retinute de la gestionari":
Rating:

Nota: 3.5 din 5 din 3 voturi


ClubContabilitate.ro - intrebarea zilei

Calcul impozit pe venit 3%

Intrebare: O societate care distribuie butelii (incarcaturi GPL)
- primeste 50 bucati incarcaturi GPL de la distribuitor cu pretul de 53,23 lei fara TVA platind valoarea de 2661,50 lei
- vinde 50 bucati incarcaturi GPL la populatie cu pretul de 56,23 lei fara TVA incasand o valoarea de 2811,50 lei.
Intrebari:
1. Impozitul de 3 % se calculeaza la diferenta dintre valoare incasata din vanzare si valoarea marfii achitata la primirea de la distribuitor adica 2811,5 lei - 2661,5 lei = 150 lei x 3 % =4.5 lei sau se calculeaza la valoarea incasata din vanzare, respectiv 2811,50 lei x 3 % = 84,35 lei?
2. Daca se calculeaza la valoarea incasata din vanzarea buteliilor, nu se face o dubla impozitare pe suma de 2661.50 lei care reprezinta venit din vanzare pentru distribuitor si plateste si el 3 %?

Va multumesc!

Raspuns: Multumesc pentru raspuns, dar articolul din legea l-am citit, eu am adresat intrebarea cu studiul de...... » citeste tot raspunsul aici

Alte articole publicate in data de 11 Martie 2009 ARTICOLE SIMILARE

Opinia ta conteaza! Scrie-ne mai jos ce parere ai despre acest subiect dar si ce alte subiecte din domeniu te intereseaza si ai dori sa scriem despre ele!


Daca ai intrebari care necesita consultanta in contabilitate, le poti adresa pe www.PortalContabilitate.ro sau www.ClubContabilitate.ro. Va multumim!


X
user
user

Intrebare antispam: 3 + 2 =
  Da, doresc să primesc informaţii despre produsele, serviciile, evenimentele etc. oferite de Rentrop & Straton. Termeni si conditii de utilizare a site-ului Nota de informare

Comentarii articol

Postat de: gs*****
lucrez ca gestionar la direcţia judeţeană servicii publice tulcea, având codul de identificare fiscală - 13925785, si mi sa oprit garanţii de gestiune 3 salarii asa cum prevede legea, aşi dori să intru în posesia sumei reţinute, ce bază legală si cum pot să aduc la cunoştinţă instituţiei pentru a mi intra în posesia sumei.
Data adaugarii: 26-Iul-2010
Adauga acest articol in site-ul tau

Subiectele saptamanii

  • Atentie! 12 decembrie e termenul-limita pentru anumite declaratii fiscale

    • Va reamintim ca pana luni, 12 decembrie, la ANAF vor trebui depuse mai multe declaratii fiscale pe care le gasiti mai jos, alaturi de reglementarile aferente actuale: Formular 089 - Declaratie pe propria raspundere pentru indeplinirea conditiei prevazute la art.331 alin.(2) lit.e) pct.2 din Codul fiscal. Se depune de catre persoanele inregistrate in scopuri de TVA conform art.316 din Codul fiscal stabilite in Romania, conform art.266 alin.(2), care au obtinut licenta de furnizare a ...» citeste mai departe aici

  • Noi reguli pentru contribuabilii care au codul de TVA anulat. Analiza zilei cu Irina Dumitrescu

    • De la 1 ianuarie 2017 se aplica noi reguli pentru contribuabilii care au codul de TVA anulat si pentru cei care efectueaza tranzactii cu acestia in perioada in care nu au avut un cod valid de TVA   Incepand cu 1 ianuarie 2012 au fost introduse in legislatie o serie de masuri in vederea constrangerii mediului de afaceri sa nu aiba relatii comerciale cu contribuabilii declarati inactivi ori cu cei pentru care autoritatea fiscala a anulat inregistrarea in scopuri de TVA, al ca...» citeste mai departe aici

  • Executarea silita in cazul debitorilor care au de incasat sume de la stat

    • In Monitorul Oficial al Romaniei nr. 968/ 29.11.2016, a fost publicat OPANAF 3.454/2016 pentru aprobarea Procedurii de executare silita in cazul debitorilor care au de incasat sume certe, lichide si exigibile de la autoritati sau institutii de stat. Acest ordin se aplica de la data aparitiei in Monitorul Oficial, respectiv 29.11.2016. Contribuabilii care au obligatii fiscale restante pentru care sunt in derulare masuri de executare silita pot beneficia de ridicarea masurilor de ...» citeste mai departe aici

  • Procedura faliment si deductibilitate provizion. Se poate anula provizionul nedeductibil?

    • In analiza de mai jos, pentru creanta veche din anul 2012 s-a constituit in luna decembrie 2012 un provizion 30% deductibil, 70% nedeductibil. In cursul anului 2013, se declara deschiderea procedurii de faliment a clientului, procedura aflata inca in desfasurare (societatea este inscrisa la masa credala). Stabilim daca se poate anula in 2016 provizionul nedeductibil de 70% si constitui provizion deductibil. Conform art. 26 alin. (1) lit. j) din Codul fiscal sunt deductibile ajustari...» citeste mai departe aici

  • Hotarare pentru instituirea schemei de ajutor de stat Scale UP pentru stimularea investitiilor IMM-urilor

    • Guvernul a aprobat recent o hotarare pentru instituirea schemei de ajutor de stat "Scale UP" avand ca obiectiv stimularea investitiilor intreprinderilor mici si mijlocii, in valoare totala maxima de 900 milioane lei, respectiv echivalentul a aproximativ 200 milioane euro, pentru perioada 2017-2020. Nivelul maxim al ajutorului de stat acordat unui beneficiar in cadrul acestei scheme nu poate depaºi 5 milioane lei. Astfel, numarul estimat al intreprinderilor care u...» citeste mai departe aici

  • Federatia Expertilor Contabili a implinit 30 de ani de la infiintare

    • Acesta este conceptul pe care s-a bazat Federatia Expertilor Contabili (FEE) atunci cand a implinit 30 de ani in data de 7 decembrie 2016. CECCAR a amintit recent evenimentul, precizand ca trebuie astfel facuta o retrospectiva asupra realizarilor FEE, in prezent Accountancy Europe - dar, mai important, o etapa pentru construirea viitorului, cu un nou nume, o noua infatisare, un nou website si, in primul rand, o noua filozofie: "Pentru ca luam in calcul oamenii" ("Because people...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Newsletter zilnic GRATUIT

Codul Fiscal 2016 - 64 de modificari
Aboneaza-te la newsletterul Contabilul.ro si primesti gratuit Raportul special "Codul Fiscal 2016 - 64 de modificari".
Stiri si analize economice
SATI
X