Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici

Adauga mai jos adresa de e-mail pentru a primit Raportul Gratuit

email
Codul Fiscal 2018 - 11 modificari majore analizate si explicate

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"Codul Fiscal 2018 - 11 modificari majore analizate si explicate"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
 Cartea Verde a Contabilitatii 2018

Circuitul garantiilor retinute de la gestionari

garantiigestionaricontabilitate

Multumim Revistei Romane de Monografii Contabile

drd. Elena Iordache


Circuitul garantiilor retinute de la gestionari

Cadrul legal in vigoare referitor la garantiile gestionarilor

  1. Legea nr. 22/1969 privind angajarea gestionarilor, constituirea de garantii si raspunderea in legatura cu gestionarea bunurilor agentilor economici, autoritatilor sau institutiilor publice, cu modificarile si completarile ulterioare
  2. Codul Muncii al Romaniei, cu modificarile si completarile ulterioare
  3. Ordinul ministrului finantelor publice nr. 1.752/2005 pentru aprobarea reglementarilor contabile conforme cu directivele europene, cu modificarile si completarile ulterioare

Ce este garantia?

Dictionarul explicativ al limbii romane defineste garantia ca fiind:

  • obligatie in virtutea careia o persoana sau o institutie raspunde de ceva;
  • mijloc legal prin care se asigura executarea unei obligatii (materiale);
  • ceea ce serveste drept asigurare ca o obligatie luata va fi tinuta.

De la cine se retin garantiile?

Angajatorul poate solicita sa retina garantii la angajarea unei persoane pe functia de gestionar.

Art. 1 din Legea nr. 22/1969 prevede ca gestionarul este acel angajat al agentilor economici, autoritatilor sau institutiilor publice care are ca atributii principale de serviciu primirea, pastrarea, eliberarea de bunuri aflate in administrarea, folosinta sau detinerea, chiar temporara, a agentilor economici, autoritatilor sau institutiilor publice, indiferent de modul de dobandire si de locul unde se afla bunurile. Bunurile pot fi sub orice forma: materiala, baneasca sau orice alta valoare.


PFA. Contributii, Taxe, Impozite si Deduceri in 2018
PFA. Contributii, Taxe, Impozite si Deduceri in 2018

Vezi detalii

Cartea Verde a Contabilitatii 2018
Cartea Verde a Contabilitatii 2018

Vezi detalii

Registrul de Evidenta Fiscala PFA
Registrul de Evidenta Fiscala PFA

Vezi detalii


Conditii pentru angajarea gestionarilor

Aceeasi lege mentionata mai sus, la art. 3 precizeaza ca poate fi gestionar orice persoana care:

  • a implinit virsta de 21 ani,
  • a absolvit scoala generala sau o scoala echivalenta si
  • are cunostintele necesare pentru a indeplini aceasta functie.

De asemenea, in functie de complexitatea gestiunilor, de natura si valoarea bunurilor, ministerele si celelalte organe centrale pot stabili criterii suplimentare pentru ocuparea posturilor de gestionar, inclusiv categoriile de gestiuni pentru care functia de gestionar poate fi indeplinita de persoana care a implinit varsta de 18 ani.

Nu poate fi gestionar persoana aflata in curs de urmarire penala, de judecata sau condamnata pentru savirsirea vreuneia dintre infractiunile de delapidare, neglijenta in serviciu, darea si luarea de mita, tainuirea in paguba avutului obstesc, fals in acte, falisficarea de moneda, marci, timbre, furt talharie, asa cum sunt descrise in Codul penal al Romaniei, cu modificarile si completarile ulterioare.

De asemenea, daca in cursul urmaririi penale, al judecatii sau dupa condamnare a intervenit amnistia, cel care a savirsit vreuna dintre infractiunile de mai sus nu poate fi gestionar timp de 2 ani de la data intervenirii amnistiei. Cel caruia i s-a suspendat conditionat executarea pedepsei nu poate fi gestionar in cursul termenului de incercare si 2 ani de la expirarea acestui termen.

Cum se constituie garantia?

Exista 2 tipuri de garantii constituite de catre gestionari:

  • garantia in numerar,
  • garantia speciala.

Indiferent de tipul garantiei constituite, aceasta se face prin contract incheiat in scris, intre parti.

Aspecte specifice garantiilor:

a) Garantia in numerar

Garantia se constituie obligatoriu in numerar si va avea o valoare de minimum un salariu si maximum 3 salarii tarifare lunare ale gestionarului, dar nu va putea depasi valoarea bunurilor incredintate. Pentru gestionarii retribuiti pe baza de cota procentuala, cuantumul minim al garantiei in numerar este echivalent cu valoarea castigului mediu pe o luna, iar a celui maxim – cu castigul mediu pe 3 luni. Garantia depusa in numerar se inscrie intr-un carnet de consemnare pe numele gestionarului, carnetul fiind pastrat in casieria agentului economic in favoarea careia s-a constituit garantia.

ATENTIE!

Trebuie retinut ca pentru garantia depusa se acorda o dobanda stabilita de catre depozitarul garantiei, dobanda care nu poate fi mai mica decat dobanda acordata pentru depozitele la termen pe un an.

b) Garantia speciala

Garantia speciala este constituita din imobile, care sunt evaluate la 50% din pretul de vanzare. In cazul exceptionale, cand pentru imobilele respective nu se poate preciza un pret, atunci evaluarea se face de catre agentii economici. Imobilele ce constituie garantie speciala se inscriu in registrul ipotecilor, raman in folosinta gestionarului, dar nu vor putea fi instrainate fara instiintarea prealabila a agentilor economici.

ATENTIE!

Orice micsorare a garantiei atrage dupa sine reintregirea acesteia.
La expirarea contractului incheiat intre gestionar si angajator, angajatorul are obligatia restituirii garantiei constituite.

Consilierul Contabilitate te tine la curent cu toate modificarile aparute in legislatie! Garantie 30 de zile!

EXEMPLU

La data de 1 ianuarie anul N, entitatea producatoare de articole electrice X angajeaza pe postul de gestionar o persoana fizica. Salariul tarifar platit de catre entitate gestionarului sau este de 4.000 lei. Dobanda platita de catre institutia de credit pentru garantia depusa este de 12% pe an. Comisionul de administrare a contului retinut de institutia de credit este de 0,05% pe an. In luna martie anul N+1, la efectuarea inventarului lunar, se constata lipsa in gestiunea de becuri in valoare de 700 de lei. Paguba este acoperita din garantia depusa de gestionar. La 1 septembrie N+1 gestionarul demisioneaza din postul de gestionar.

La data angajarii pe postul de gestionar, in conformitate cu prevederile legale, angajatorul poate retine garantia in numerar, in suma a 3 salarii tarifare.

1. Inregistrarea garantiei retinute de la gestionar

                     5311          =              4281                 120.000
                 „Casa in lei”            „Alte datorii in legatura 
                                                     cu personalul”

                     8036          =                                      120.000 
   „Redevente, locatii de gestiune,
       chirii si alte datorii asimilate”
 
Concomitent, se inregistreaza garantia in conturi in afara bilantului. 
 
2. Depunerea garantiilor in contul bancar
 
                     5121           =           5311                    120.000
          „Conturi la banci in lei”      „Casa in lei” 
                                   
3. Inregistrarea dobanzii pentru garantia depusa in contul bancar
 
                      5121         =            4281                    14.400
        „Conturi la banci in lei”    „Alte datorii in legatura 
                                                 cu personalul”
 
4. Inregistrarea comisionului de administrare platit catre institutia de credit
 
                       4281         =             5121                          720
       „Alte datorii in legatura     „Conturi la banci in lei” 
          cu personalul”      
 
  5. Inregistrarea lipsei constatata la inventar, imputabila salariatului
 
                       607             =           371                     700
    „Cheltuieli privind marfurile”         „Marfuri” 
                     
                       4282           =           7588                    700 
       „Alte creante in legatura  „Alte venituri din exploatare” 
              cu personalul”      
                      4282            =            4427                  133
        „Alte creante in legatura        „T.V.A. colectata”
                 cu personalul”
 
6. Diminuarea garantiei pentru lipsa constatata la inventar
 
                      4281            =           4282                      833 
      „Alte datorii in legatura     „Alte creante in legatura 
              cu personalul”              cu personalul”
 
 
                                                      8036
                                   „Redevente, locatii de gestiune,     833
                                       chirii si alte datorii asimilate” 
 
Concomitent, se inregistreaza in conturile din afara bilantului diminuarea garantiei. 


ATENTIE!
 
Cand gestionarul a cauzat o paguba in gestiune la locul sau de munca si aceasta nu se acopera integral in termen de o luna de la obtinerea titlului executoriu definitiv, agentii economici, autoritatile sau institutiile publice se vor despagubi din garantia in numerar constituita in favoarea sa.
 
7. Incasarea de catre unitate, a contravalorii lipsei constatate la inventar
 
                   5121             =              5121                      833 
   „Conturi la banci in lei”/          „Conturi la banci in lei”/
     contul angajatorului                 contul garantiei
 
ATENTIE!
 
Intrucat diminuarea garantiei atrage dupa sine reintregirea acesteia, gestionarul va proceda in consecinta.

8. Inregistrarea reintregirii garantiei de catre gestionar
 
                    5311           =            4281             833 
                  „Casa in lei”        „Alte datorii in legatura
                                               cu personalul”
 
                     8036                                           833
       „Redevente, locatii de gestiune,  
          chirii si alte datorii asimilate”
 
Concomitent, se inregistreaza reintregirea garantiei in conturi in afara bilantului. 

ATENTIE!
Se procedeaza la trecerea gestionarului in alta functie:
  • daca gestionarul nu constituie, nu completeaza sau nu aduce, dupa caz, garantiile corespunzatoare sau
  • daca, din cauza altor retineri, ratele in contul garantiei in numerar nu pot fi retinute si nici nu sint depuse.
 
In cazul in care acest lucru nu este posibil, se procedeaza la desfacerea contractului sau de munca. Astfel, privitor la drepturile angajatului, se vor aplica dispozitiile din legislatia muncii referitoare la desfacerea contractului de munca pentru motive ce nu sunt imputabile angajatului.

9. Inregistrarea restituirii garantiei catre salariat
 
Ridicarea contravalorii garantiei de la banca, inclusiv dobanda aferenta:
 
                     581           =              5121            133.680
             „Viramente interne”     „Conturi la banci in lei” 
 
Depunerea garantiei la casierie:
 
                     5311        =               581              133.680
                   „Casa in lei”       „Viramente interne” 
 
 Restituirea garantiei catre salariati:
 
                     4281       =               5311              133.680
        „Alte datorii in legatura        „Casa in lei”
                 cu personalul”            

ATENTIE!
 
In situatia in care gestionarul nu a cauzat o paguba sau cand paguba a fost acoperita in intregime, garantia in numerar si dobanda aferenta pot fi ridicate de catre gestionarul titular al carnetului de consemnare la incetarea contractului sau de munca sau la trecerea intr-o functie pentru care nu se cere garantie. Agentii economici, autoritatile sau institutiile publice sunt obligati, in aceste cazuri, sa elibereze gestionarului, in termen de cel mult 10 zile, carnetul de consemnare impreuna cu o comunicare catre institutia de credit in care sa se arate ca titularul are dreptul sa ridice garantia.
 
In cazul transferarii gestionarului intr-o alta functie pentru care de asemenea se cere garantie, carnetul de consemnare in care au fost inscrise sumele depuse drept garantie va fi trecut la noul loc de munca.

Drepturile de proprietate intelectuala asupra continutului acestui articol apartin Editurii Rentrop & Straton. Articolul poate fi preluat in limita a 500 de caractere, cu conditia sa fie insotit de textul: "Sursa: Portalul Contabilul.ro" si link catre www.contabilul.ro. In caz contrar, vom actiona conform legilor privind protectia drepturilor de proprietate intelectuala.

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
garantiigestionaricontabilitate

Ti-a placut acest articol? Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!

Data aparitiei: 11 Martie 2009


Votati articolul "Circuitul garantiilor retinute de la gestionari":
Rating:

Nota: 3.5 din 5 din 3 voturi


ClubContabilitate.ro - intrebarea zilei

Iesire din asocire si plafon tva

Intrebare: La Multi Ani !
Buna dimineata !
Care sunt procedurile ce trebuiesc indeplinite pentru iesire din asociere la o Asociatie Familiala ?
Se poate transforma o Asociatie Familiala in Intreprindere Individuala si care sunt procedurile ?
Valoarea rezultata din vanzarea unui apartament apartinand unui SRL neplatitor de TVA se ia in calcul la depasirea plafonului tva ? Poate deveni SRL -ul platitor de tva in urma acestei tranzactii ?

Raspuns: Ca asociatie familiala, acesta trebuie sa indeplineasca conditia de numar de asociati, iar acestia...... » citeste tot raspunsul aici

Alte articole publicate in data de 11 Martie 2009 ARTICOLE SIMILARE

Opinia ta conteaza! Scrie-ne mai jos ce parere ai despre acest subiect dar si ce alte subiecte din domeniu te intereseaza si ai dori sa scriem despre ele!


Daca ai intrebari care necesita consultanta in contabilitate, le poti adresa pe www.PortalContabilitate.ro sau www.ClubContabilitate.ro. Va multumim!


X
user
user

Intrebare antispam: 4 + 4 =
  Da, doresc să primesc informaţii despre produsele, serviciile, evenimentele etc. oferite de Rentrop & Straton. Termeni si conditii de utilizare a site-ului Nota de informare

Comentarii articol

Postat de: gs*****
lucrez ca gestionar la direcţia judeţeană servicii publice tulcea, având codul de identificare fiscală - 13925785, si mi sa oprit garanţii de gestiune 3 salarii asa cum prevede legea, aşi dori să intru în posesia sumei reţinute, ce bază legală si cum pot să aduc la cunoştinţă instituţiei pentru a mi intra în posesia sumei.
Data adaugarii: 26-Iul-2010
Adauga acest articol in site-ul tau

Subiectele saptamanii

  • Decizie IMPORTANTA a UE: contabilii si consultantii fiscali vor fi verificati strict

    • Intermediarii din domeniul planificarii fiscale, adica contabilii, consultantii fiscali, dar si avocatii si bancile, vor trebui sa se supuna unor noi reguli de transparenta, conform unui proiect de directiva europeana. CE (Comisia Europeana) a publicat pe 13 martie 2018 regulile pentru care s-a obtinut acordul statelor membre, ce au rolul de a combate sistemele de planificare fiscala agresiva. ...» citeste mai departe aici

  • Ai venituri nedeclarate? Iata cum te poate identifica Fiscul!

    • In Monitorul oficial nr. 257 din 23 martie a fost publicata reglementarea referitoare la aplicarea unor noi reguli de aplicare a metodelor indirecte de stabilire a veniturilor si a procedurii de aplicare a acestora. Potrivit noului act normativ, se va face verificarea situatiei fiscale personale a persoanelor fizice cu privire la impozitul pe venit, prevazuta la art. 138 din Codul de procedura fiscala. Asadar, organele fiscale vor identifica si evalua riscur...» citeste mai departe aici

  • Inflatia a lovit dur cresterea salariala! Opinia specialistilor

    • Inflatia a anulat, in prima luna a anului, aproximativ 65% din cresterea nominala de venituri salariale fata de aceeasi luna a anului 2017.  Preturile de consum au crescut cu 0,3% in luna februarie comparativ cu luna ianuarie, ducand astfel rata inflatiei la 4,7% in cea de-a doua luna a lui 2018. Comparativ cu luna februarie 2017, a avut loc o scumpire a marfurilor alimentare cu 3,74%, iar si a celor nealimentare cu 6,27%. Potrivit datelor publicate de Institu...» citeste mai departe aici

  • Care este castigul net din transferul partilor sociale?

    • Prezentam mai jos cazul unui asociat unic care doreste sa vanda partile sociale. Valoarea capitalului social subcris si varsat este de 200 lei, divizat in 20 parti sociale a cate 10 lei/partea sociala. Pretul pe care il va obtine din vanzarea partilor sociale este de 100.000 lei. Vom afla in continuare care este castigul net la care va plati asociatul, persoana fizica, impozitul si care este cota de impozit.   Iata raspunsul specialistului!...» citeste mai departe aici

  • Riscurile de contabilitate la care se expun cel mai des firmele mici

    • Fie ca vorbim despre un birou de apartament in centrul Capitalei sau despre un magazin de cartier deschis recent, contabilitatea unei firme ...» citeste mai departe aici

Newsletter zilnic GRATUIT

Codul Fiscal 2018 - 11 modificari majore analizate si explicate
Aboneaza-te la newsletterul Contabilul.ro si primesti gratuit Raportul special "Codul Fiscal 2018 - 11 modificari majore analizate si explicate".
Stiri si analize economice
SATI

Atentie, Contabili!

Codul Fiscal 2018 - modificarile legii
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCA GRATUIT Raportul Special
"Codul Fiscal 2018 - 11 modificari majore analizate si explicate"


email
Da, vreau sa primesc newsletterul zilnic cu informatii si oferte contabile