email
E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Reflectarea in contabilitate a activitatilor de demolare a cladirilor si constructia altora noi

contabilitatedemolareconstructii

Multumim Revistei de Monografii Contabile

drd. Monica Julean

Reflectarea in contabilitate a activitatilor de demolare a cladirilor si constructia altora noi

Ultimii ani au adus o crestere semnificativa a activitatii de constructie, atat in mediul urban, cat si in mediul rural.

Societatile de constructii efectueaza lucrarile fie in contul clientului, pe terenul acestuia cu predarea la cheie a constructiei, fie prin achizitia terenului si ridicarea constructiei in regie proprie, urmand ca imobilul sa fie ulterior inchiriat, vandut sau utilizat pentru necesitati proprii.

In functie de scopul caruia ii este destinat imobilul, precum si de tipul contractului incheiat intre beneficiar si antreprenor, din punctul de vedere al antreprenorului rezultatul activitatii de constructii se poate evidentia la final in:

  • cheltuieli cu lucrarile executate, cuprinzand: manopera, consumuri de materii prime si materiale, alte cheltuieli direct atribuibile contractului, si venituri evidentiate la sfarsitul perioadei, in functie de prevederile contractuale, determinate in baza procentului de executie (in cazul contractelor incheiate intre beneficiar si antreprenor, pentru realizarea unei constructii pe terenul beneficiarului si in favoarea acestuia);
  • imobilizari corporale,in situatia in care imobilul rezultatindeplineste cerintele privind recunoasterea imobilizarilor corporale cuprinse in Reglementarile contabile conforme cu Directiva a patra a Comunitatilor Economice Europene aprobate prin Ordinul ministrului finantelor publice nr. 1.752/2005 cu modificarile si completarile ulterioare. Conform prevederilor acestor reglementari, imobilizarile corporale reprezinta active detinute de entitate pentru a fi utilizate in productia de bunuri sau prestarea de servicii, pentru a fi inchiriate tertilor sau pentru a fi folosite in scopuri administrative. Acestea sunt utilizate pe parcursul unei perioade mai mari de un an.
  • active circulante din categoria stocurilor,atunci cand conform cerintelor de recunoastere a acestora cuprinse in reglementarile mai sus mentionate sunt achizitionate sau produse in scopul comercializarii si se asteapta sa fie realizate in termen de 12 luni de la data bilantului.

Valoarea la care sunt recunoscute, in situatiile financiare, activele obtinute in cazul imobilizarilor corporale si al stocurilor, este valoarea de productie a acestora, determinata conform acelorasi reglementari, care cuprinde:

  • costul manoperei,
  • costul de achizitie al materialelor consumabile si
  • cheltuielile de productie direct atribuibile bunului.

Aceleasi principii de recunoastere se aplica si beneficiarilor finali ai lucrarilor de constructii, care la receptia imobilului sau a unei parti din acesta (de exemplu, apartament, birou, etaj) vor recunoaste achizitia ca imobilizare corporala sau activ circulant, in functie de scopul achizitiei acestor constructii.

In acest caz, valoarea la care vor fi initial recunoscute constructiile, este valoarea de achizitie a acestora, conform contractului incheiat cu antreprenorul.

In vederea determinarii costului de productie sau a costului de achizitie, trebuie identificate in mod cat mai clar toate acele costuri, care sunt direct aferente producerii constructiei respective.

O situatie aparte o reprezinta activitatile de constructie precedate de demolarea unei constructii existente anterior pe acel loc.

Exemplu

Societatea ABC S.A. achizitioneaza un teren in valoare de 900.000 lei (fara T.V.A.) in vederea constructiei unei cladiri de birouri pe care le va inchiria. Pe terenul respectiv se afla o constructie veche ce urmeaza a fi demolata.

Cladirea este evaluata la valoarea de 250.000 lei (fara T.V.A.), valoarea fiind inclusa in suma de 900.000 lei, platita pentru achizitia terenului.

Societatea incheie un contract cu S.C. Constructia S.A., in vederea realizarii imobilului.

Contractul se va derula pe o perioada de 18 luni si cuprinde atat demolarea constructiei existente, cat si construirea imobilului in sine. Valoarea totala estimata initial, a contractului este de 725.000 lei, platibil in 3 transe astfel:

  • un avans de 20%, la inceputul lucrarilor;
  • 50% la sfarsitul primului an si
  • 30% la receptia finala a lucrarii.

Activitatea este impartita de antreprenor in 2 faze si anume:

  • faza de demolare a cladirii existente si
  • faza de constructie a celei noi.

In baza unui deviz preliminar realizat de Constructia S.A., aceasta estimeaza valoarea lucrarilor de demolare in suma de 25.000 lei, iar valoarea lucrarilor de constructii este estimata de catre antreprenor la 700.000 lei.

In urma activitatii de demolare, se obtin materiale refolosibile, in valoare de 80.000 lei.

S.C. Constructia S.A. emite facturi pe toata perioada constructiei catre beneficiar, astfel:

  • Factura, reprezentand serviciile prestate aferente demolarii cladirii in suma totala de 25.000 lei (fara T.V.A.), T.V.A. aferenta 475 lei;
  • Factura de avans 20% din valoarea estimata a lucrarii, reprezentand 140.000 lei (20% x 700.000 lei);
  • Factura la sfarsitul primului an pentru 70% din valoarea lucrarii, reprezentand 490.000 lei (70% x 700.000 lei);
  • Factura la receptia finala a lucrarii pentru 30% din valoarea lucrarii, reprezentand 210.000 lei (30% x 700.000 lei).

Inregistrarea lucrarilor executate de constructor in contabilitatea beneficiarului

  1. La achizitie, valoarea celor doua active, terenul si cladirea existenta pe teren, este separata pe cele doua componentepe baza unui raport de evaluare:
              %                  =                 404                        1.071.000
            211                         „Furnizori de imobilizari”            650.000
       „Terenuri”
            212                                                                    250.000
     „Constructii”
           4426                                                                   171.000
„T.V.A. deductibila”
  1. Inregistrarea demolarii cladirii dupa obtinerea autorizatiei de demolare (scoaterea din evidenta a cladirii ce se demoleaza):
                     658             =           212                              250.000
„Alte cheltuieli de exploatare”        „Constructii”
  1. Primirea facturii pentru demolarea constructiei existente:
                   %                 =                   401                        25.475
                  658                                „Furnizori”                    25.000
„Alte cheltuieli de exploatare”
                 4426                                                                     475
      „T.V.A. deductibila“
  1. Primirea facturii de avans de la antreprenor (20% x 700.000 = 140.000 lei):
             409             =                404                                 140.000
„Furnizori debitori“             „Furnizori de imobilizari“

 

  1. Inregistrarea obtinerii materialelor refolosibile in urma demolarii cladirii:
                346              =               711                                80.000
„Produse reziduale”                 „Variatia stocurilor”
  1. Primirea primei facturi la sfarsitul primului an pentru suma de 490.000 lei:
                  231               =               404                             490.000
„Imobilizari corporale in curs”     „Furnizori de imobilizari”

si concomitent, reglarea avansului platit:

                  404                =                 409                         140.000
    „Furnizori de imobilizari“             „Furnizori debitori“  
  1. Primirea si inregistrarea ultimei facturi la receptia finala a cladirii in suma de 210.000 lei:
                    231               =                  404                       210.000
„Imobilizari corporale in curs”          „Furnizori de imobilizari”

Atentie!

In ceea ce priveste inregistrarea T.V.A. la operatiunile referitoare la lucrarile de constructii, acestea se vor reflecta in contabilitate conform prevederilor Codului fiscal, in acest sens. Scopul acestui exemplu este de a reflecta din punct de vedere contabil inregistrarea cheltuielilor cu demolarea cladirilor vechi si inregistrarea cladirilor noi construite.

Soldul contului 231 „Imobilizari corporale in curs” este compus din urmatoarele sume: 490.000 + 210.000 = 700.000 lei.

  1. Receptia cladirii la finele celor 18 luni se inregistreaza astfel:
             212              =                    231                           700.000
      „Constructii”               „Imobilizari corporale in curs”

Concluzii

Se observa ca activitatea de demolare reprezinta o activitate distincta de cea de constructie a noii cladiri. Astfel, valoarea lucrarilor de demolare a constructiei existente este inregistrata direct in conturile de cheltuieli. Acestea nu fac parte din costurile ce pot fi incluse in valoarea constructiei ridicate, ci reprezinta activitati premergatoare inceperii constructiei.

De asemenea, antreprenorul trebuie sa emita o factura separata pentru demolarea constructiei.

Pentru imobilizarea nou construita (inregistrata la valoarea de achizitie in care nu sunt incluse si cheltuielile cu demolarea), beneficiarul aplica urmatoarele reguli:

  • Dupa receptia finala, in vederea punerii in exploatare, se va incepe amortizarea acesteia, pe toata perioada duratei de viata utila, stabilita de entitate, pana la recuperarea integrala a valorii activului construit.
  • Amortizarea se inregistreaza in contabilitate ca si cheltuiala a perioadei.
  • In functie de politica contabila a entitatii, periodic cladirile pot fi reevaluate si prezentate astfel la valoarea lor justa.
  • Reevaluarea se efectueaza si se inregistreaza in conformitate cu cerintele prezentate in sectiunea 7.2.5.1 din Reglementarile contabile conforme cu directiva a patra a Comunitatilor Economice Europene, aprobate prin Ordinul ministrului finantelor publice nr. 1.752/2005, cu modificarile si completarile ulterioare.

Atentie!

Din punct de vedere fiscal, lucrarile cu demolarea, inregistrate pe cheltuieli sunt cheltuieli deductibile la calculul impozitului pe profit, conform Legii nr. 571/2003 pentru aprobarea Codului fiscal cu modificarile si completarile ulterioare.

Astfel:

  • Cheltuielile privind scoaterea din gestiune a constructiei incomplet amortizata sunt cheltuieli efectuate in scopul realizarii de venituri impozabile si, prin urmare, sunt cheltuieli deductibile la calculul impozitului pe profit aferent perioadei, in conformitate cu prevederile pct. 15 din Codul fiscal.
  • De asemenea, casarea unui mijloc fix reprezinta operatia de scoatere din functiune a activului respectiv, urmata de dezmembrarea acestuia si valorificarea partilor componente rezultate, prin vanzare sau prin folosirea in activitatea curenta a contribuabilului.
  • Cheltuielile cu demolarea vor fi deductibile fiscal la calculul impozitului pe profit, in situatia in care constructia rezultata indeplineste conditiile prevazute de Codul fiscal cu modificarile si completarile ulterioare pentru clasificarea ca si imobilizare corporala. In conformitate cu prevederile art. 24 alin. (2) din Codul fiscal cu modificarile si completarile ulterioare, mijlocul fix amortizabil este orice imobilizare corporala, care indeplineste cumulativ urmatoarele conditii:

- este detinut si utilizat in productia, livrarea de bunuri sau in prestarea de servicii, pentru a fi inchiriat tertilor sau in scopuri administrative;

- are o valoare de intrare mai mare decat limita stabilita prin hotarare a Guvernului;

- are o durata normala de utilizare mai mare de un an.

  • Cheltuielile cu amortizarea constructiei ridicate sunt deductibile potrivit prevederilor art. 24 din Codul fiscal cu modificarile si completarile ulterioare. Pentru constructiile recunoscute din punct de vedere fiscalca mijloace fixe se aplica urmatoarele reguli:

- metoda de amortizare folosita este cea liniara;

- amortizarea se calculeaza incepand cu luna urmatoare celei in care mijlocul fix amortizabil este pus in functiune;

- durata normala de functionare se stabileste conform prevederilor H.G. nr. 2.139/2004 privind clasificarea si duratele normale de functionare a activelor fixe.

NOUTATI Contabile 2024

Stiati ca lipsa politicilor si procedurilor contabile este amendadata cu pana la 4.000 lei?


Comandati chiar acum pachetul complet pentru intocmirea politicilor si procedurilor contabile!

In plus, beneficiati de TRANSPORT GRATUIT pentru cumparaturi a caror valoare depaseste 247 lei (TVA inclusa)!

Pachet Complet pentru intocmirea politicilor si procedurilor contabile cuprinde:

  Stick Manual de politici contabile (100% editabil)
  Stick Proceduri contabile pentru societati comerciale (100% editabil)

Grabiti-va sa comandati ACUM pachetul dvs. cu politici si proceduri contabile!

...Vezi AICI detaliile complete <<

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
contabilitatedemolareconstructii


Data aparitiei: 25 Septembrie 2008

Votati articolul "Reflectarea in contabilitate a activitatilor de demolare a cladirilor si constructia altora noi":
Rating:

Nota: 4.5 din 5 din 6 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT
Raportul Special
"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X