Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici

Adauga mai jos adresa de e-mail pentru a primit Raportul Gratuit

email
Codul Fiscal 2018 - 11 modificari majore analizate si explicate

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"Codul Fiscal 2018 - 11 modificari majore analizate si explicate"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
 Cartea Verde a Contabilitatii 2018

Restrictii la deducerea taxei pentru vehicule mici

restrictiitaxevehicule micicontabilitate


Restrictii la deducerea taxei pentru vehicule mici

O vorba din popor spune ca „un necaz nu vine niciodata singur“.
Intr-adevar, parca nu era suficient doar noul art. 1451 „Limitari speciale ale dreptului de deducere“ introdus in Codul fiscal prin O.U.G. nr. 34 din 11 aprilie 2009 cu privire la rectificarea bugetara pe anul 2009 si reglementarea unormasuri financiar-fiscale publicat in M.Of. nr. 249 din 14 aprilie 2009.

Acest „necaz“ a fost urmat la scurt timp de aparitia normelor metodologice de aplicare ale acestui act normativ emis in regim de urgenta, normematerializate prinH.G. nr. 488 din 28 aprilie 2009 pentru completarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, aprobate prin H.G. nr. 44/ 2004, publicate in M.Of. nr. 286 din 30 aprilie 2009. Prin aceste norme, exceptiile reglementate pentru exercitarea dreptului de deducere se restrictioneaza in majoritatea situatiilor la un singur vehicul per angajat, cu respectarea unor conditii stricte.

Astfel, se poate spune ca au aparut restrictii la niste limitari deja existente.

Cele sapte tipuri de vehicule cu „dezlegare“ la deducerea taxei

Ca replica la art. 1451 cu 5 alineate, prin Normele de aplicare a Codului fiscal a fost inserat art. 451, care, la randul sau, are doar 2 alineate. Altfel spus, normele de aplicare au fost emise doar pentru un singur alineat (alin. (1)) al art. 1451 cu referire la urmatoarele 2 litere din cele 4 existente in cadrul acestui alineat:

  • lit. a): „vehiculele utilizate exclusiv pentru: interventie, reparatii, paza si protectie, curierat, transport de personal la si de la locul de desfasurare a activitatii, precum si vehiculele special adaptate pentru a fi utilizate drept care de reportaj, vehiculele utilizate de agenti de vanzari si de agenti de recrutare a fortei de munca“;
  • lit. c): „vehiculele utilizate pentru prestarea de servicii cu plata, inclusiv pentru inchirierea catre alte persoane, instruirea de catre scolile de soferi, transmiterea folosintei in cadrul unui contract de leasing financiar sau operational“.

Referitor la vehiculele enumerate la lit. a) din cadrul alin. (1) al art. 1451, asa cum se precizeaza prin textul de lege, elaborarea normelor s-a limitat doar la reglementarea semnificatiei termenilor si expresiilor utilizate in cadrul acestui articol din ordonanta de urgenta a Guvernului. Statistic, sunt reglementate 7 tipuri de vehicule pentru care se acorda dreptul de deducere a TVA aferente atat achizitiei acestor bunuri mobile, cat si aprovizionarii cu combustibil necesar functionarii acestora, desi au o greutate maxima autorizata sub 3.500 kg si un numar de celmult 9 scaune de pasageri.

Aceste vehicule sunt exceptate de la limitarea exercitarii dreptului de deducere a taxei numai in situatia in care sunt utilizate doar pentru activitatile pentru care au fost achizitionate sau dotate pe parcursul existentei lor. Cele 7 vehicule sunt enumerate de la lit. a) la lit. g) in cadrul pct. 451 alin. (1), in urmatoarea ordine:

1. vehiculele utilizate doar pentru reparatii si interventie. In aceasta categorie se incadreaza:

  • vehiculele care pot fi inzestrate sau nu cu echipamente tehnice specifice, ce deservesc personalul specializat in vederea repararii bunurilor;
  • vehiculele utilizate pentru deplasarea in actiuni de interventie;

2. vehiculele utilizate doar pentru paza si protectie. In aceasta categorie se incadreaza vehiculele utilizate pentru respectarea prevederilor Legii nr. 333/2003 privind paza obiectivelor, bunurilor, valorilor si protectia persoanelor.


Operare SAGA. Exemple practice si recomandari
Operare SAGA. Exemple practice si recomandari

Vezi detalii

Imprumuturi, dobanzi si decontari cu asociatii
Imprumuturi, dobanzi si decontari cu asociatii

Vezi detalii

Planul de Conturi general. Functiunea si corespondenta conturilor 2018
Planul de Conturi general. Functiunea si corespondenta conturilor 2018

Vezi detalii


Prin utilizarea acestor vehicule se are in vedere:

  • asigurarea sigurantei obiectivelor, bunurilor si valorilor impotriva oricaror actiuni ilicite care lezeaza dreptul de proprietate, existenta materiala a acestora;
  • protejarea persoanelor impotriva oricaror acte ostile care le pot periclita viata, integritatea fizica sau sanatatea.

Nota

Prin Legea nr. 333/2003, la art. 1 alin. (2) se face precizarea ca paza si protectia se realizeaza atat de catre institutiile specializate ale autoritatilor administratiei publice, cat si in regim privat. In regim privat, paza si protectia este asigurata de catre:

  • proprietarii sau detinatorii obiectivelor, bunurilor sau valorilor;
  • societatile specializate de paza si protectie;

3. vehiculele utilizate doar pentru curierat. In aceasta categorie se incadreaza vehiculele utilizate pentru primirea, transportul si distribuirea scrisorilor, coletelor si pachetelor;

4. vehiculele utilizate doar drept care de reportaj.

In aceasta categorie se incadreaza vehiculele dotate special cu tehnica specifica pentru inregistrari audio-video sau transmisii complexe video, audio sau informatii prin unde hertziene sau medii optice.

Tehnica din dotarea unor astfel de vehicule trebuie sa:

 - realizeze productii de televiziune sau radio inregistrate sau transmise in direct;

 - transmita la distanta semnalul unei productii de televiziune sau de radio catre:

  • alte care de reportaj;
  • un telecentru;
  • un sediu central de radiodifuziune;

5. vehiculele destinate doar pentru utilizarea de catre agentii de vanzari. In aceasta categorie se incadreaza vehiculele utilizate de catre:

a) angajatii unei firme care au drept atributii de serviciu:

  • prospectarea pietei;
  • desfasurarea activitatii de merchandising;
  • negocierea conditiilor de vanzare;
  • derularea vanzarii bunurilor;
  • asigurarea de servicii postvanzare;
  • monitorizarea clientilor.

Nota

Deductibilitatea taxei este restrictionata la un singur vehicul utilizat de un agent de vanzari.

b) dealerii auto pentru vehiculele de testdrive;

6. vehiculele utilizate doar pentru transportul personalului la si de la locul de desfasurare a activitatii. In aceasta categorie se incadreaza vehiculele utilizate de angajator in scopul desfasurarii activitatii economice pentru transportul angajatilor in urmatoarele situatii:

 - dus-intors de la resedinta acestora la:

  • sediul angajatorului;
  • locul de desfasurare efectiva a activitatii;

 - dus-intors de la locul convenit de comun pentru preluare, la:

  • sediul angajatorului;
  • locul de desfasurare efectiva a activitatii.

Nota:

Deductibilitatea taxei este conditionata de una din urmatoarele situatii sau chiar de ambele situatii:

  • existenta unor dificultati evidente de a gasi alte mijloace de transport;
  • existenta unui acord colectiv intre angajator si angajati prin care angajatorul se obliga sa asigure gratuit acest transport;

7. vehiculele utilizate doar de agentiile de recrutare si plasare a fortei de munca. In aceasta categorie se incadreaza vehiculele utilizate de catre personalul din cadrul acestor agentii.

Solutia corecta si perfect legala a tuturor problemelor tale legate de TVA click aici!

Nota

Deductibilitatea taxei este restrictionata la un singur vehicul utilizat de un agent de recrutare a fortei de munca.

Post scriptum autor

Un punct de vedere argumentat

Desi prin norme nu se precizeaza in mod expres, cu exceptia vehiculelor prezentate la pct. 6, toate celelalte sase vehicule enumerate impun ca proprietarii si utilizatorii acestora sa fie autorizati sa desfasoare activitati specifice pentru care sunt necesare astfel de vehicule.

Atat pentru utilizatorii vehiculelor cat si pentru organele de inspectie fiscala ar fi fost mult mai simplu daca legiuitorul ar fi facut trimitere directa la activitatile din economia nationala autorizate prin Ordinul nr. 337 din 20 aprilie 2007 privind actualizarea Clasificarii activitatilor din economia nationala – CAEN sa utilizeze astfel de vehicule.

Asa s-a procedat in anul 2007 prin O.M.F.P. nr. 155 din 31 ianuarie 2007 privind aplicareamasurilor de simplificare pentru lucrarile de constructii-montaj, reglementare prin care s-a facut trimitere directa la lucrarile mentionate la sectiunea F „Constructii“, diviziunea 45 din anexa la Ordinul presedintelui Institutului National de Statistica nr. 601/2002 privind actualizarea Clasificarii activitatilor din economia nationala – CAEN, si in acest moment de „criza fiscala“ se impuneau precizari clare prin care sa se evite interpretari subiective.

De exemplu, pentru urmatoarele vehicule ar fi fost utila precizarea:

 - referitor la vehiculele utilizate doar pentru curierat:

  • diviziunea 53: „Activitati de posta si de curier“;
  • grupa 531 „Activitati postale desfasurate sub obligativitatea serviciului universal“;

 - clasa 5310 „Activitati postale desfasurate sub obligativitatea serviciului universal“

sau

 - grupa 532

 - clasa 5320 „Alte activitati postale si de curier“.

 - referitor la vehiculele utilizate doar drept care de reportaj:

  • diviziunea 59 „Activitati de productie cinematografica, video si de programe de televiziune“;
  • grupa 591 „Activitati de productie cinematografica, video si de programe de televiziune“;

 - clasa 5911 „Activitati de productie cinematografica, video si de programe de televiziune“;

 - clasa 5912 „Activitati de post-productie cinematografica, video si de programe de televiziune“;

 - referitor la vehiculele utilizate doar de agentiile de recrutare a fortei de munca:

  • diviziunea 78 „Activitati de servicii privind forta de munca“;
  • grupa 781 „Activitati ale agentiilor de plasare a fortei de munca“;

 - clasa 7810 „Activitati ale agentiilor de plasare a fortei de munca“;
sau

  • grupa 782 „Activitati de contractare, pe baze temporare, a personalului“

 - clasa 7820 „Activitati de contractare, pe baze temporare, a personalului“.
Vehicule utilizate pentru prestarea de servicii cu plata

Referitor la vehiculele enumerate la lit. c) din cadrul alin. (1) al art. 1451, asa cum se precizeaza prin textul de lege, elaborarea normelor de aplicare s-a limitat doar la definirea vehiculelor utilizate pentru prestarea de servicii cu plata. In acest context, in aceasta categorie se incadreaza vehiculele care „contribuie in mod esential la prestarea directa a serviciilor cu plata si fara de care serviciile nu pot fi efectuate“.

In mod sigur, aceasta definitie lasa loc de interpretari atat la nivelul firmelor, cat si la nivelul inspectorilor fiscali, deoarece este mai greu de demonstrat ca un vehicul participa „in mod esential“ la realizarea unui serviciu. In aceasta situatie, interpretarea se va limita la serviciile deja enumerate prin textul articolului 1451 alin. (1) lit. c):

  • inchirierea catre alte persoane;
  • instruirea de catre scolile de soferi;
  • transmiterea dreptului de folosinta in cadrul unui contract de leasing financiar sau operational.

 

Drepturile de proprietate intelectuala asupra continutului acestui articol apartin Editurii Rentrop & Straton. Articolul poate fi preluat in limita a 500 de caractere, cu conditia sa fie insotit de textul: "Sursa: Portalul Contabilul.ro" si link catre www.contabilul.ro . In caz contrar, vom actiona conform legilor privind protectia drepturilor de proprietate intelectuala.

Ti-a placut acest articol? Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!

Data aparitiei: 08 Iulie 2009


Votati articolul "Restrictii la deducerea taxei pentru vehicule mici":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi


ClubContabilitate.ro - intrebarea zilei

Documente pt realizarea unei lucrari de constructii in regie proprie

Intrebare: Ce documente sunt necesare sa intocmeasca societatea cu ocazia efecuatii unei constructii in regie proprie. Sunte necesare devize si situatii de lucurari sau se intocmesc doar bonuri de consum pentru materialele consumate?

Raspuns: In cazul construirii in regie proprie, firma va trebui sa intocmeasca situatie de lucrari, deviz de...... » citeste tot raspunsul aici

Alte articole publicate in data de 08 Iulie 2009 ARTICOLE SIMILARE

Opinia ta conteaza! Scrie-ne mai jos ce parere ai despre acest subiect dar si ce alte subiecte din domeniu te intereseaza si ai dori sa scriem despre ele!


Daca ai intrebari care necesita consultanta in contabilitate, le poti adresa pe www.PortalContabilitate.ro sau www.ClubContabilitate.ro. Va multumim!


X
user
user

Intrebare antispam: 1 + 2 =
  Da, doresc să primesc informaţii despre produsele, serviciile, evenimentele etc. oferite de Rentrop & Straton. Termeni si conditii de utilizare a site-ului Nota de informare

Adauga acest articol in site-ul tau

Subiectele saptamanii

  • Modificarea vectorului fiscal pentru impozitul pe profit-impozit pe veniturile microintreprinderilor

    • Avand in vedere schimbarile legislative introduse prin OUG 79/2017, pentru anul 2018 datoreaza impozit pe veniturile microintreprinderilor persoanele juridice romane care indeplinesc cumulativ urmatoarele conditii, la data de 31 decembrie 2017: 1. au realizat venituri care nu au depasit echivalentul in lei a 1.000.000 euro. Cursul de schimb pentru determinarea echivalentului in euro este cel valabil la inchiderea exercitiului financiar in care s-au inregistrat ...» citeste mai departe aici

  • Declaratia 101 a fost modificata. Noutati 2018

    • Prin OANAF 4160/2017 privind modificarea si completarea Ordinului presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 3.386/2016 pentru aprobarea modelului si continutului formularelor 101 "Declaratie privind impozitul pe profit" si 120 "Decont privind accizele", publicat in M.OF. nr. ...» citeste mai departe aici

  • ANAF: Formularul 311 va fi depus online

    • ANAF (Agentia Nationala de Administrare Fiscala) adapteaza instructiunile de completare pentru "Declaratia privind taxa pe valoarea adaugata colectata datorata de catre persoanele impozabile al caror cod de inregistrare in scopuri de taxa pe valoarea adaugata a fost anulat conform art.316, alin.(11), lit.a)-e), lit.g) sau lit.h) din Legea nr.227/2015 privind Codul fiscal" (formular 311), intrucat modul de depunere a fost modificat. Formularul 311 online: ...» citeste mai departe aici

  • ANAF a actualizat formularul 600 pentru 2018. Atentie, se depune urgent!

    • ANAF a postat pe site-ul agentiei formularul 600 actualizat pentru anul 2018, in format PDF inteligent. Acesta se poate transmite electronic prin portalul e-guvernare.ro utilizand un certificat digital calificat, conform unor informatii publicate pe site-ul oficial al agentiei.  Acesta vizeaza o categorie larga de contribuabili, asa ca trebuie sa acordati o atentie deosebita termenului de depunere. Dupa cum am mai mentionat in...» citeste mai departe aici

  • Autoturisme utilizate pentru distributie. Ce tratament fiscal combustibil se aplica?

    • Subiectul din analiza de astazi il reprezinta o sociatate  care are parc de masini cu care se realizeaza distributia produselor proprii. Pe baza FAZ se calculeaza consumul pe fiecare masina rezultand la unele masini un consum mai mare decat cel normat iar la altele un consum mai mic. Daca la sfarsitul lunii firma are un plus 1000 lei si un minus de 2000 lei, minusul nu este imputabil soferului, cum ar trebui procedat? Trebuie considerat minusul de 2000 lei dedeductibil sau nedeductibil s...» citeste mai departe aici

  • CNIPMMR: 2018, anul exceselor ANAF asupra contribuabililor!

    • CNIPMMR (Consiliul National al Intreprinderilor Private Mici si Mijlocii din Romania) este de parere ca anul 2018 va fi unul al exceselor functionarilor ANAF asupra contribuabililor pentru obtinerea premiilor prevazute de Ordonanta de Urgenta nr. 116 publicata in Monitorul Oficial din 29 decembrie 2017. Ordonanta de Urgenta nr. 116 din 28 decembrie 2017 privind unele masuri bugetare si pentru modificarea Legii nr. 236/2010 privind s...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Newsletter zilnic GRATUIT

Codul Fiscal 2018 - 11 modificari majore analizate si explicate
Aboneaza-te la newsletterul Contabilul.ro si primesti gratuit Raportul special "Codul Fiscal 2018 - 11 modificari majore analizate si explicate".
Stiri si analize economice
SATI

Atentie, Contabili!

Codul Fiscal 2018 - modificarile legii
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCA GRATUIT Raportul Special
"Codul Fiscal 2018 - 11 modificari majore analizate si explicate"


email
Da, vreau sa primesc newsletterul zilnic cu informatii si oferte contabile
X