email
E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Evaluarea elementelor patrimoniale cuprinse in situatiile financiare

elemente patrimonialeevaluaresituatii financiareecontabilitate

Multumim Revistei Romane de Monografii Contabile

drd. Monica Julean

Evaluarea elementelor patrimoniale cuprinse in situatiile financiare

Evaluarea reprezinta procesul prin care unui element din situatiile financiare ii este atribuita o valoare numerica la care va fi recunoscut si prezentat in situatiile financiare.

Toate elementele situatiilor financiare – active, datorii, capitaluri proprii, venituri si cheltuieli se evalueaza:

  • cel putin o data la recunoasterea initiala (venituri si cheltuieli) si
  • ulterior in vederea prezentarii in situatiile financiare.

In continuare prezentam succcint, principalele momente de evaluare ale elementelor bilantiere.

  • La momentul recunoasterii initiale

Bunurile se evalueaza si se inregistreaza in contabilitate la valoarea de intrare, astfel:

a) cost de achizitie – pentru bunurile procurate cu titlu oneros;

b) cost de productie – pentru bunurile produse in entitate;

c) valoarea de aport, stabilita in urma evaluarii – pentru bunurile reprezentand aport la capitalul social;


d) valoarea justa – pentru bunurile obtinute cu titlu gratuit.

  • La data inventarierii

Evaluarea elementelor de activ si de pasiv cu ocazia inventarierii se face potrivit reglementarilor si normelor emise de Ministerul Finantelor Publice (Ordinul ministrului finantelor publice nr. 1.752/2005, Ordinul ministrului finantelor publice nr. 2.001/ 2006, Ordinul ministrului finantelor publice nr. 2.374/ 2007, Ordinul ministrului finantelor nr. 1.753/2004).

  • La incheierea exercitiului financiar

Elementele de activ si de pasiv de natura datoriilor se evalueaza si se reflecta in situatiile financiare anuale la valoarea de intrare, pusa de acord cu rezultatele inventarierii.

  • La data iesirii din entitate sau la darea in consum

Bunurile se evalueaza si se scad din gestiune la valoarea lor de intrare.

Regula de baza este aceea ca la evaluarea elementelor bilantiere trebuie sa se tina seama in primul rand de urmatoarele principii:

*Principiul prudentei

Evaluarea trebuie facuta pe o baza prudenta, astfel incat sa fie inclus numai profitul realizat la data bilantului, sa se tina cont de toate:

  • datoriile aparute in cursul exercitiului financiar curent sau al unui exercitiu precedent precum si de
  • datoriile previzibile si pierderile potentiale aparute in cursul exercitiului financiar curent sau al unui exercitiu financiar precedent, chiar daca devin evidente numai intre data bilantului si data intocmirii acestuia,
  • deprecierile, indiferent daca rezultatul exercitiului financiar este pierdere sau profit.

*Principiul permanentei metodelor

Metodele de evaluare trebuie aplicate in mod consecvent de la un exercitiu financiar la altul, in primul rand pentru a se asigura comparabilitatea informatiilor in timp in cadrul aceleiasi entitati, cat si cu alte entitati.

*Principiul evaluarii separate a elementelor de activ si de datorii

Conform acestui principiu, componentele elementelor de activ sau de datorii trebuie evaluate separat.

ATENTIE!

La evaluarea elementelor din contul de profit si pierdere trebuie avut in vedere si scopul principal al situatiilor financiare, acela de a oferi o imagine fidela a activelor, datoriilor, pozitiei financiare, profitului sau pierderii entitatii.

In continuare prezentam cateva exemple practice privind utilizarea regulilor de valuare in functie de momentul recunoasterii.

A. Exemple privind evaluarea la momentul recunoasterii initiale

EXEMPLU

1. Recunoasterea unui stoc achizitionat din Uniunea Europeana

La intrarea in entitate activele sunt recunoscute la costul de achizitie format din pretul de cumparare, taxele de import si alte taxe, cheltuielile de transport, manipulare si alte cheltuieli care pot fi atribuibile direct achizitiei bunurilor respective.

Reducerile comerciale acordate de furnizor nu fac parte din costul de achizitie.

Entitatea Alfa are ca obiect de activitate servicii de reparatii si lucrari de constructii-montaj. Pentru aprovizionare entitatea apeleaza la un furnizor de materiale din Ungaria. Datele cuprinse in factura sunt:

  • Valoare materiale – 300 euro
  • Transport – 50 euro
  • Reducere comerciala – 3% la valoarea materialelor (9 euro)
  • Data primirii bunurilor este si data facturii: 31.03.2009
  • Cursul valutar de schimb in 31.03.2009 este de 4,3564 lei/euro

La intrarea in contabilitate bunurile sunt evaluate la valoarea de 341 euro:
(300 + 50 – 9 = 341 euro)

Conversia trebuie efectuata din euro in lei, la cursul valutar din data receptie (data primirii bunurilor si a facturii, respectiv 4,2150 lei/euro).

Inregistrarea in contabilitate a bunurilor primite:

                    302        =               401                  1.437,31
          „Materiale consumabile”     „Furnizori”         (341 x 4,2150)

si

                   4426         =              4427                    273,09
          „TVA deductibila”          „TVA colectata”     (1.437,31 x 19%)

In situatia in care intre data primirii facturii si data receptie bunurilor exista un decalaj forte mare, conform regulilor contabile si fiscale, recunoasterea in contabilitate a bunurilor intrate se face la cursul valutar de la data receptiei, iar in scopuri de TVA, declararea TVA-ului se face la cursul valutar de la data facturii, ceea ce inseamna ca intre cele doua baze, contabila si fiscala, vor exista diferente.

EXEMPLU

2. Recunoasterea unei imobilizari dobandite in regim de leasing

Conform legislatiei, exista doua mari tipuri de contracte de leasing:

  • leasingul operational si
  • leasingul financiar.

In cazul contractelor de leasing operational, locatarul nu evidentiaza la active bunurile ce fac obiectul contractului de leasing. Avantajul acestui tip de contract este acela ca locatarul nu isi va incarca bilantul cu active pentru care nu exista certitudinea ca vor fi achizitionate la sfarsitul contractului.

In cazul contractelor de leasing financiar, locatarul va recunoaste in bilantul sau un activ si o datorie la o valoare egala cu cea a activului dobandit in regim de leasing financiar. Aceasta se determina in baza datelor cuprinse in contractul de leasing si este suma avansului, a componentei de rambursare a capitalui din cadrul ratei de leasing si a valorii reziduale la care poate fi achizitionat bunul respectiv.

O societate incheie un contract de leasing pentru achizitia unui utilaj, in urmatoarele conditii:

  • Durata contractului de leasing este de 4 ani si acopera 80% din durata de viata a activului.
  • Contractul prevede o valoare reziduala ce reprezinta 7,125% din valoarea de achizitie a activului respectiv.
  • Rata dobanzii este de 6%.
  • Ratele sunt calculate in euro si se achita trimestrial, la cursul zilei in care se efectueaza plata.

In aceste conditii, contractul de leasing este clasificat ca fiind un leasing financiar.

Valoarea la care va fi recunoscut initial activul se determina de catre locatar in baza graficului de rambursare.

  • Avansul este de 2.000 euro, platibil la momentul incheierii contractului si al livrarii activului.
  • Rata trimestriala este 1.700 lei si este compusa din dobanda si rambursare de capital. Dobanda aferenta este calculata prin aplicarea ratei de 6% la valoarea capitalului ramas. Capitalul este diferenta dintre rata si dobanda calculata.
  • Valoarea reziduala este de 1.425 euro, poate fi achitata la sfarsitul celor 4 ani si este insotita de transferul dreptului de proprietate.
  • Valoarea totala a activului este data de: avans, componenta de capital din cadrul ratei, valoare reziduala si este de 20.000 euro.
  • Inregistrarea initiala a activului se face la cursul valutar de la data primirii bunului, respectiv 4,1250 lei/euro.
  • Locatarul va evidentia amortizarea imobilizarii pe o baza consecventa cu politica normala de amortizare pentru bunuri similare, in acest caz pe o perioada de 5 ani.

                                                                               - euro -

RATA Val rata Dobanda Capital Capital ramas
Valoare initiala

20000

Avans

2000

-

4000

16000

Rata1

1700

1120

580

15420

Rata2

1700

1079

621

14799

Rata3

1700

1036

664.0

14135

Rata4

1700

969

710.5

13425

Rata5

1700

940

760.3

12665

Rata6

1700

887

813.5

11851

Rata7

1700

830

870.4

10961

Rata8

1700

769

931.4

10049

Rata9

1700

703

996.5

9053

Rata10

1700

634

1066.3

7966

Rata11

1700

559

1140.9

6846

Rata12

1700

479

1220.8

5625

Rata13

1700

394

1306.3

4318

Rata14

1700

302

1397.7

2921

Rata15

1700

204

1495.5

1425

Valoare reziduala

1425

0

1425

0

TOTAL

20000


Reflectarea in contabilitate

1. Primirea facturii de avans si plata acestuia la cursul de 4,125 lei/euro (2.000 x 4,125 = 8.250 lei):

                      %          =             401                  9.818
                     409                   „Furnizori”              8.250
           „Furnizori debitori”
                      4426                                             1.568
              „TVA deductibila”

si

                     401          =             5121                8.250
                 „Furnizori”         „Conturi la banci in lei”

2. Inregistrarea initiala a bunului primit in regim de leasing (20.000 x 4,125 = 82.500 lei):

                      213         =                167                      82.500
         „Instalatii tehnice,    „Alte imprumuturi si datorii asimilate"
      mijloace de transport,
         animale si plantatii"

3. Primirea facturii pentru prima rata si reglarea avansului. Cursul valutar la data primei facturi este 4,2561 lei/euro (1700 x 4,2561 = 7.235).

                      %          =                404                         18.427
                      167              „Furnizori de imobilizari”          15.485
      „Alte imprumuturi si datorii asimilate"                      (7.235 + 8.250)
                      4426                                                        2.942
             „TVA deductibila”

si

                     404          =                %                     9.818
             „Furnizori de imobilizari”         409                    8.250
                                             „Furnizori-debitori”
                      4426                                                  1.568
             „TVA deductibila”

si

                     404            =                 5121
            „Furnizori de imobilizari”     „Conturi la banci in lei” 
  

B. Exemplu privind evaluarea la momentul inventarierii

EXEMPLU

La sfarsitul anului la S.C. ALFA S.R.L. efectueaza inventarierea elementelor de activ si de pasiv. In urma inventarierii s-au constatat urmatoarele diferente:

Plusuri

Minusuri

Materiale

320

Marfuri

240

Autoturism
(depreciere
reversibila)
500

Reflectarea in contabilitate a rezultatelor inventarierii

1. Inregistrarea in contabilitate a plusului de materiale:

                     302          =                 602                     320
      „Materiale consumabile”   „Cheltuieli cu materialele consumabile”

2. Inregistrarea in contabilitate a minusului de marfuri:

                      607         =                 371                 240
          „Cheltuieli privind marfurile”        „Marfuri”

3. Imputarea lipsei acestora, gestionarului:

                 4282         =          %                       286
    „Alte creante in legatura       758                     240
             cu personalul”
                            „Alte venituri din exploatare”
                                           4427                      46
                                    „TVA colectata”
4. Inregistrarea pierderii din depreciere aferenta autoturismului:
 
                 6813          =                       2913                      500
  „Cheltuieli de exploatare privind     „Ajustari pentru deprecierea
     ajustarile pentru  instalatiilor,      mijloacelor de transport
        deprecierea imobilizarilor”        animalelor si plantatiilor”
                   
C. Exemple privind evaluarea la data bilantului
 
EXEMPLU
 
1. Evaluarea datoriei din leasing financiar exprimat in lei cu decontare in functie de cursul unei valute (euro)
 
Reluand exemplul prezentat la Recunoasterea unei imobilizari dobandite in regim de leasing, sa presupunem ca pana la sfarsitul primului exercitiului financiar al contractului de leasing au fost platite avansul si primele doua rate.
 
Pentru creantele si datoriile, exprimate in lei, a caror decontare se face in functie de cursul unei valute, eventualele diferente favorabile sau nefavorabile, care rezulta din evaluarea acestora se inregistreaza la venituri sau cheltuieli financiare, dupa caz.
 
Datoria ramasa de plata la data bilantului este de 15.420 euro. Initial, datoria din leasing a fost inregistrata la un curs de 4,125 lei/euro.
 
La data bilantului, cursul comunicat de BNR este de 4,098 lei/euro.
 
Diferenta de curs favorabila aferenta datoriei este de 15.420 (4,125 – 4,098) = 416,34 lei
 
Reflectarea in contabilitate a diferentei de curs valutar
 
                 167          =                768                    416,34
        „Alte imprumuturi         „Alte venituri financiare”
        si datorii asimilate”
 
EXEMPLU
 
2. Evaluarea valorilor mobiliare
 
Valorile mobiliare pe termen scurt admise la tranzactionare pe o piata reglementata se evalueaza la valoarea de cotatie din ultima zi de tranzactionare, iar cele netranzactionate la costul istoric, mai putin eventualele ajustari pentru pierdere de valoare.

O societate detine in portofoliul sau urmatoarele categorii de valori mobiliare:
 
  • Actiuni la societatea A, achizitionate de pe piata financiara, astfel:

- 100 actiuni achizitionate la valoarea de cotatie de 56,7 lei/actiune ;
- 20 actiuni la valoarea de cotatie de 60 lei/actiune ;
- 30 actiuni lavaloarea de cotatie de 58 lei/actiune ;

Valoarea de cotatie la data de 31 decembrie este de 59 lei.

 

  • 300 Actiuni la societatea B, achizitionate in cursul anului la un pret de 7.000 lei.

La data bilantului, societatea B prezinta o valoare contabila a actiunilor mai mica decat la momentul achizitiei. Valoarea contabila a actiunilor detinute este 6.600 lei.

1. Inregistrarea diferentelor rezultate din evaluarea valorilor mobiliare detinute la societatea A

Valoarea stocului de actiuni detinute:
100 x 56,7 + 20 x 60 + 30 x 58 = 8.610

Valoarea la cursul de la sfarsitul anului:
150 x 59 = 8.850

Diferenta favorabila din evaluare de 240 lei (8.850- 8.610) se inregistreaza astfel :

                 5081          =                   768                      240
       „Alte titluri de plasament”    „Alte venituri financiare”

2. Inregistrarea diferentelor nefavorabile in suma de 400, rezultate din evaluarea actiunilor detinute la societatea B (7000 – 6600)

               6814        =                           2963                       400
„Cheltuieli de exploatare              „Ajustari pentru pierderea
privind ajustarile pentru          de valoare a altor   titluri imobilizate” deprecierea activelor circulante”

EXEMPLU

3. Compensatii de la terti

In cazul distrugerii totale sau partiale a unor imobilizari corporale, creantele sau sumele compensatorii incasate de la terti, legate de acestea, precum si achizitionarea sau constructia ulterioara de active noi sunt operatiuni economice distincte si trebuie inregistrate ca atare pe baza documentelor justificative.

Astfel, deprecierea activelor se evidentiaza la momentul constatarii acesteia, iar dreptul de a incasa compensatiile se evidentiaza pe seama veniturilor conform contabilitatii de angajamente, in momentul stabilirii acestuia.

Societatea Beta detine un autoturism ce a fost avariat in urma unui accident. Societatea de asigurari este probabil sa suporte reparatia autoturismului.

In urma evaluarilor efectuate de expertii tehnici rezulta daune totale in suma de 10.000 lei. La data bilantului actele sunt in curs de aprobare si este foarte probabila acceptarea la plata a unei sume de 9.000 lei.

  • La data bilantului are loc inregistrarea daunelor constatate.
                   6813        =                            2913                10.000
Cheltuieli de exploatare              „Ajustari pentru pierderea
privind ajustarile pentru          de valoare a altor   titluri imobilizate” deprecierea activelor circulante”
 
  • Ulterior, cand vor avea loc reparatiile, la primirea facturii de la service se face inregistrarea:

                %          =                   401                      11.900
               611                          „Furnizori”                  10.000
  „Cheltuieli cu intretinerea si reparatiile”
              4426                                                          1.900
       „TVA deductibila”

La stabilirea dreptului de a incasa banii de la societatea de asigurari in contabilitate acest drept va fi reflectat la venituri:

                461         =                   7588
     „Debitori diversi”         „Alte venituri din exploatare”

D. Exemplu privind evaluarea la data iesirii din entitate

EXEMPLU

Dezmembrarea unei imobilizari reevaluate

O societate hotaraste sa dezmembreze un utilaj si sa recupereze materialele recuperabile. Valoarea utilajului este 13.500 lei. Rezerva din reevaluare aferenta, inregistrata anterior este de 3.000 lei, iar amortizarea acumulata de la ultima reevaluare este de 1.000 lei. Piesele recuperate sunt in valoare de 4.500 lei.

Reflectarea in contabilitate

  • Obtinerea pieselor recuperabile din dezmembrarea utilajului:

                   302       =                   7588             4.500
       „Materiale consumabile”   „Alte venituri din exploatare” 

  • Scoaterea utilajului din evidenta:

                     %        =                   213              13.500
                           „Instalatii tehnice, mijloace de transport
                                            animale si plantatii”
                   2813                                                1.000
   „Amortizarea instalatiilor, mijloacelor de transport,
           animalelor si plantatiilor”
                    6583                                              12.500
 „Cheltuieli privind activele cedate si alte operatii de capital”

  • Eliminarea rezervei din reevaluare:

               1065              =                   105                  3.000
        „Rezerve reprezentand         „Rezerve din reevaluare”
    surplusul realizat din rezerve
           din reevaluare”

ATENTIE!

In concluzie, in conditiile actuale de recesiune economica, trebuie acordata o atentie deosebita evaluarii si prezentarii in situatiile financiare a elementelor bilantiere la valoarea corecta, indiferent de faptul ca aceasta valoare poate insemna o reducere a valorii companiei. De aceea este necesara o transparenta cat mai mare a situatiilor financiare si asigurarea investitorilor si creditorilor cu informatii cat mai complete.

Drepturile de proprietate intelectuala asupra continutului acestui articol apartin Editurii Rentrop & Straton. Articolul poate fi preluat in limita a 500 de caractere, cu conditia sa fie insotit de textul: "Sursa: Portalul Contabilul.ro" si link catre www.contabilul.ro . In caz contrar, vom actiona conform legilor privind protectia drepturilor de proprietate intelectuala.

NOUTATI din Legislatia Contabila

Decontarile de la A la Z


Atentie la 5 tipuri de operatiuni de decontare care pun probleme in practica
 1.  Decontarea prin compensare
 2.  Darea in plata in contul dividendelor
 3.  Avantaje in natura sau cheltuieli sociale
 4.  Decontarea achizitiilor/vanzarilor cu plata in rate
 5.  Decontarile din operatiuni in participatie

Lucrarea Decontarile de la A la Z, realizata de reputatul specialist Olga Crevelescu, are marele merit ca grupeaza intr-un singur loc explicatii profesioniste si complete despre toate tipurile de decontari!

...Vezi AICI detalii complete <<

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
elemente patrimonialeevaluaresituatii financiareecontabilitate


Data aparitiei: 13 Iulie 2009

Votati articolul "Evaluarea elementelor patrimoniale cuprinse in situatiile financiare":
Rating:

Nota: 3 din 5 din 3 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT
Raportul Special
"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X