email
E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Monografie privind operatiunea de inlocuire a unor parti componente ale unui activ corporal

activ corporalmonografie contabilainlocuirecontabilitate

Deseori activele corporale pe care compania le controleaza sunt supuse uzurii morale sau pur si simplu inlocuirii. Se pune problema modului in care sunt tratate din punct de vedere contabil si fiscal aceste inlocuiri.

Spre exemplu, presupunand o companie care detine un calculator (mijloc fix) compus din: unitate centrala (licente, mouse, tastatura) si un monitor crt. 17”. Monitorul nu este defect, dar nu mai corespunde cerintelor de lucru ale salariatilor si se doreste inlocuirea monitorului cu unul LCD, iar monitorul vechi sa ramana ca obiect de inventar, pentru teste.

Mergand mai in detaliu, sa presupunem ca acest calculator nu a fost amortizat integral, respectiv a fost amortizat pentru un an de zile. Valoarea de intrare este de 2.400 lei, valoarea ramasa de amortizat este de 1.600, iar durata de functionare 3 ani. Estimam costul de achizitie al monitorului crt. la 25% din valoarea de intrare a calculatorului.

Mai departe, vom presupune ca monitorul LCD are o valoare de intrare de 600 lei.

In continuare vor fi expuse doua tratamente contabile si fiscale, incluzand note contabile si documente contabile necesare. Punctul de plecare in abordarea problemei il constituie regulile generale cuprinse in Ordinul nr. 1.752/2005 cu privire la conditiile de recunoastere ulterioara a cheltuielilor legate de imobilizari corporale.

In acest sens, acest act normativ arata ca toate cheltuielile ulterioare aferente unei imobilizari corporale trebuie recunoscute, de regula, drept cheltuieli in perioada in care au fost efectuate.

Ordinul nr. 1.752/2005 stipuleaza la art. 93:

1) Cheltuielile ulterioare aferente unei imobilizari corporale trebuie recunoscute, de regula, drept cheltuieli in perioada in care au fost efectuate.

Cu toate acestea daca sunt facute investitii ulterior achizitiei, atunci acestea se recunosc ca o componenta a imobilizarii. Diferenta intre cheltuiala si investitie este data de efectele pe care le are aceasta modernizare asupra imobilizarii in sensul in care aceasta imbunatateste parametrii tehnici initiali ai imobilizarii si conduce la obtinerea de beneficii economice viitoare, suplimentare celor estimate initial.

Conform Ordinului nr. 1.752/2005, art. 94:

(2) Sunt recunoscute ca o componenta a activului investitiile efectuate la imobilizarile corporale, sub forma cheltuielilor ulterioare. Acestea trebuie sa aiba ca efect imbunatatirea parametrilor tehnici initiali ai acestora si sa conduca la obtinerea de beneficii economice viitoare, suplimentare fata de cele estimate initial. Obtinerea de beneficii se poate realiza fie direct prin cresterea veniturilor, fie indirect prin reducerea cheltuielilor de intretinere si functionare.

Conform Ordinului nr. 1.752/2005, art. 64:

(2) Beneficiile economice viitoare reprezinta potentialul de a contribui, direct sau indirect, la fluxul de trezorerie sau de echivalente de trezorerie catre entitate. Potentialul poate fi unul productiv, fiind parte a activitatilor de exploatare ale entitatii.

Din punct de vedere fiscal, Codul fiscal aprobat prin Legea nr. 571/2003 stipuleaza la art. 24 Amortizarea fiscala:

(3) Sunt, de asemenea, considerate mijloace fixe amortizabile:
………………
d) investitiile efectuate la mijloacele fixe existente, sub forma cheltuielilor ulterioare realizate in scopul imbunatatirii parametrilor tehnici initiali si care conduc la obtinerea de beneficii economice viitoare, prin majorarea valorii mijlocului fix;

Daca inlocuirea monitorului cu un monitor LCD conduce la obtinerea de beneficii viitoare, eventual prin cheltuieli cu energia mai mici, daca ecranul LCD are un consum mai mic de curent electric, iar aceasta reducere a cheltuielilor este probabila si poate fi estimata rezonabil, atunci inlocuirea monitorului cu unul LCD constituie o modernizare si se va trata ca o investitie.

Mai departe, monitorul vechi va fi scos din evidenta contabila ca activ corporal, intrucat considerat ca element distinct nu indeplineste pragul peste care sunt recunoscute activele corporale, prag stabilit conform Hotararii Guvernului nr. 1.553/2003 la nivelul de 1.800 lei. In acest caz, acesta se va contabiliza ca obiect de inventar.

Inregistrarea scoaterii din evidenta ca activ corporal are urmatoarea nota contabila:

                     %         =            214                    25% x 1.600 lei
                                „Mobilier, aparatura birotica,

                               echipamente de protectie a

                                valorilor umane si materiale

                                   si alte active corporale”

                  281
„Amortizari privind imobilizari corporale”              25% x 1.600 x 1/3 lei
                  658
   „Alte cheltuieli de exploatare”                       25% x 1.600 x 2/3 lei


Pentru scoaterea din evidenta se va intocmi un proces verbal de scoatere din evidenta, cu mentiunea ca se schimba utilizarea mijlocului fix.

Inregistrarea contabilizarii monitorului ca obiect de inventar are urmatoarea nota contabila:

                    303           =               758                  1.600 x 2/3 lei
       „Obiecte de inventar”       „Alte venituri din exploatare”

                    603           =                  303                 1.600 x 2/3 lei
„Cheltuieli cu obiectele de inventar”  „Obiecte de inventar


Pentru darea in consum a obiectului de inventar se va intocmi un proces verbal de dare in consum.

Capitalizarea monitorului LCD are urmatoarea nota contabila:

                    %              =             404                   714 lei
                                   „Furnizori de imobilizari”
                  214                                                     600 lei
„Mobilier, aparatura birotica, echipamente

de protectie a valorilor umane si

materiale si alte active corporale”

                  4426                                        600 x 19% lei 

           „TVA deductibila”

Pentru inregistrarea monitorului se va intocmi un proces verbal de punere in functiune.

Ordinul nr. 1.752/2005 precizeaza la art. 100:

(2) Daca o entitate recunoaste in valoarea contabila a unei imobilizari corporale costul unei inlocuiri partiale (inlocuirea unei componente), atunci ea scoate din evidenta valoarea contabila a partii inlocuite, cu amortizarea aferenta, daca dispune de informatiile necesare.

In privinta duratei de utilizare, desi monitorul va avea o durata de viata mai mare, comparativ cu durata de viata a monitorului inlocuit, durata de viata a ansamblului ramane neschimbata.

Daca din punct de vedere contabil si fiscal, aceasta inlocuire nu schimba parametrii tehnici initiali ai calculatorului si nici nu indeplineste conditia de beneficii economice suplimentare, atunci atat din punct de vedere contabil cat si fiscal, inlocuirea acestui monitor este cheltuiala exercitiului in care apare si nu poate fi recunoscuta ca o cheltuiala ulterioara a imobilizarii corporale existente.

Din punct de vedere contabil, inregistrarea acestui monitor LCD se va face pe cheltuieli cu obiectele de inventar:

                         %            =              401           714 lei
                                                   „Furnizori”
                         303                                          600 lei 
           „Obiecte de inventar”
                        4426                                 600 x 19% lei 
                „TVA deductibila”

Si darea in consum se inregistreaza in felul urmator:

                         603           =                   303            600 lei 
  „Cheltuieli cu obiectele de inventar”   „Obiecte de inventar”

La fel ca in situatia de mai sus, se va intocmi un proces verbal de dare in functiune.

Durata de viata utila a calculatorului va ramane neschimbata.

Dezmembrarea calculatorului initial ar presupune intrunirea unei comisii tehnice care sa evalueze piesele si materialele rezultate in urma dezmembrarii.

Drepturile de proprietate intelectuala asupra continutului acestui articol apartin Editurii Rentrop & Straton. Articolul poate fi preluat in limita a 500 de caractere, cu conditia sa fie insotit de textul: "Sursa: Portalul Contabilul.ro" si link catre www.contabilul.ro . In caz contrar, vom actiona conform legilor privind protectia drepturilor de proprietate intelectuala.

NOUTATI Contabile 2024

Manualul de Inventariere a fost actualizat cu Legea 296/2023 si OMFP 1447/2023!


Evitati o amenda de pana la 5.000 de lei!
Folositi cel mai bun ghid de inventariere a patrimoniului, conform Codului fiscal!

 In Manualul de Inventariere gasiti:

  •     noile proceduri de inventariere, pas cu pas
  •     setul complet de documente pe care trebuie sa le intocmiti
  •     exemple de inventariere pentru productie, agricultura, turism, constructii etc.
  •     modul in care se realizeaza procedura de inventariere in SAGA
  •     modul in care se face inventarierea pentru situatiile financiare interimare.
...Vezi AICI detalii complete <<

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
activ corporalmonografie contabilainlocuirecontabilitate


Data aparitiei: 11 August 2009

Votati articolul "Monografie privind operatiunea de inlocuire a unor parti componente ale unui activ corporal":
Rating:

Nota: 3 din 5 din 4 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

  • Definitia intreprinderilor legate: clarificari aduse de MF

    • Ministerul Finantelor propune o noua definitie a intreprinderilor legate in contextul impozitarii microintreprinderilor, conform unui proiect de OUG publicat miercuri, 13 martie.  Prevederile urmeaza sa se aplice incepand cu verificarea incadrarii in categoria microintreprinderilor in anul 2024.  Aceasta propunere legislativa clarifica aplicarea regulior fiscale, mai ales in contextul aparitiei confuziilor generate de prevederile OUG 115/2023 (art. 47 alin...» citeste mai departe aici

  • Salariat cu norma intreaga si titular PFA: studiu de caz privind plata CASS

    • Conform Codului Fiscal, in anul 2024, PFA trebuie sa plateasca la stat un impozit in cota de 10% din venitul net, atat pentru activitatile din sistem real, cat si pentru cele cu norma de venit. Diferenta este la PFA in sistem real, pentru care din acest an si CASS devine cheltuiala deductibila (pana acum intra doar CAS-ul in facilitate). Acest lucru inseamna ca din venitul net se scade CAS-ul si CASS-ul. Salariat si titular PFA 2024 - studiu de caz ...» citeste mai departe aici

  • HORECA in 2024: legislatie explicata si monografii contabile

    • HoReCa este, fara niciun dubiu, un sector vital al economiei, cu o pondere majora, alaturi de comert si transporturi, la cresterea PIB. Este un adevarat barometru care reflecta mai precis decat orice statistici disponibilitatile de consum si, implicit, nivelul de trai al populatiei. Si tocmai din cauza importantei sale, acest sector este vizat adesea de modificari legislative care aduc fie restrictii, fie facilitati, fie noi proceduri sau noi taxe si impozite. Iar t...» citeste mai departe aici

  • Retur produse vandute: monografia contabila aplicabila atat pentru vanzator, cat si pentru cumparator

    • Societatea AbaProd SRL, avand ca obiect de activitate productia de imbracaminte, platitoare de impozit pe profit si TVA, a livrat catre Eva SRL produse finite cu incasare pe masura vanzarii, in doua transe: o livrare in luna decembrie N-1, in valoare de 1.000 lei + TVA (cost de productie 600 lei) si o livrare in luna ianuarie N, de 2.000 lei + TVA (cost de productie 1.400 lei). In luna ianuarie, clientul a achitat contravaloarea a 50% din produsele vandute. In luna iunie N, clientul i...» citeste mai departe aici

Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT
Raportul Special
"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X