Atentie, Contabili!

Codul Fiscal s-a modificat!
Va rugam sa cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCA GRATUIT Raportul Special
"Impozitul pe profit, venit si salarii"

email
Da, vreau sa primesc newsletterul zilnic cu informatii si oferte contabile

Adauga mai jos adresa de e-mail pentru a primit Raportul Gratuit

email
Impozitul pe profit, venit si salarii

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit
"Impozitul pe profit, venit si salarii".

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Cartea Verde a Contabilitatii 2015

Reglementari contabile privind taxa verde

Care este codul legal prin care taxa verde trebuie evidentiata separat in contabilitate si factura? Este o taxa fixa sau este o taxa in euro la cursul zilei?

Pentru gestionarea deseurilor de echipamente electrice si electronice, producatorii (importatori, producatori) au cele mai multe responsabilitati, conform legislatiei in vigoare.

Organizatia colectiva ECO TIC, una dintre organizatiile care a preluat responsabilitatile producatorilor de IT &C, isi demareaza activitatea de gestionare a echipamentelor de deseuri de echipamente electrice si electronice (DEEE) prin aplicarea unui timbru verde de 7 RON pentru fiecare produs IT&C.

Acesta inseamna ca toti membrii acestei organizatii vor adauga produselor proprii acest timbru verde, care va arata cat costa reciclarea produsului respectiv. Aceasta taxa nu este impusa de stat si nu este obligatorie decat pentru cei care au ales-o, respectiv membrii unei organizatii colective sau chiar producatori care au ales sa isi gestioneze in regim propriu deseurile de echipamente electrice si electronice.

Acestia isi stabilesc costurile de reciclare si adauga la costurile produsului si aceasta „taxa verde”/„timbru verde”. Aceasta contributie a fost instituita ca urmare a demararii sistemului gestionarii colectarii si reciclarii DEEE, conform Directivei europene EC/96/2002 si a HG nr. 448/2005.

Pe site-ul acestei organizatii, respectiv se regasesc raspunsuri la o serie de intrebari legate de „timbrul verde”.

Carei legislatii se supune timbrul verde?

Timbrul verde este un mod de finantare al procesului de gestiune al DEEE, adoptat de asociatia ECO TIC respectand H.G. nr. 448/ 2005 si Directiva Europeana 2002/96/CE, cu aprobarea comisiei de autorizare guvernamentala, care a acordat ECO TIC licenta de operare 001/2007.
Cum trebuie facturat timbrul verde?

Timbrul verde se factureaza ca pozitie separata pe factura si este purtator de TVA. Prin exceptie, in special pentru vanzarile catre clientii finali, timbrul verde poate fi inclus in pretul total al produsului, cu mentionarea in factura a acestui fapt.

Hotararea de guvern nr. 448/2005 prevede la articolul 8:

Costurile de colectare, tratare si eliminare nepoluanta nu se evidentiaza separat la momentul vanzarii de noi produse.


Proceduri Contabile pentru Societati Comerciale 2015
Proceduri Contabile pentru Societati Comerciale 2015

Vezi detalii

Cartea Verde a Contabilitatii 2015
Cartea Verde a Contabilitatii 2015

Vezi detalii

OMFP 3055/2009 a fost abrogat!
OMFP 3055/2009 a fost abrogat!

Vezi detalii


Totusi Hotararea de guvern nr. 448/2005 nu face decat sa legifereze obligatia operatorilor economici responsabili de a gestiona si finanta colectarea si reciclarea DEEE, fie in mod individual, fie prin intermediul unor organizatii colective, fara a institui in mod clar aceasta taxa: „timbru verde” in valoare de 7 RON/produs.

Din acest motiv, „timbrul verde” ar trebui prezentat separat atat pe factura, cat si in contabilitate, deoarece el nu poate fi considerat un element de cost in conformitate cu prevederile Ordinului nr. 1.752/2005, care mentioneaza in cadrul articolului 54 (1):

54. - 1) Costul de achizitie al bunurilor cuprinde pretul de cumparare, taxele de import si alte taxe (cu exceptia acelora pe care persoana juridica le poate recupera de la autoritatile fiscale), cheltuielile de transport, manipulare si alte cheltuieli care pot fi atribuibile direct achizitiei bunurilor respective.

Aplicarea timbrului verde este modalitatea aleasa de Asociatia ECOTIC de a finanta procesul de colectare si reciclare DEEE, fara a reprezenta astfel o taxa reglementata expres de statul roman.

Din aces motiv, ar fi mai prudent ca aceasta suma sa fie reflectata printr-un cont intermediar de genul „447 Fonduri speciale – taxe si varsaminte asimilate”, avand in vedere si modalitatea de colectare si ulterior transfer catre ECOTIC, asa cum sunt prezentate pe site-ul organizatiei:

Ce raportari trebuie facute catre asociatia ECOTIC ?

In vederea colectarii timbrului verde, firmele asociate in ECOTIC transmit la sfarsitul fiecarui trimestru calendaristic numarul total de echipamente purtatoare de timbru verde produse/importate si vandute in respectivul trimestru. Firma de contabilitate aflata sub contract cu ECO TIC factureaza pe baza acestor raportari contravaloarea timbrului verde colectat de fiecare membru; confidentialitatea acestor date este garantata prin contractul existent intre firma de contabilitate si ECOTIC.

Periodic, la intervalele cerute de ANPM, fiecare membru transmite catre ECOTIC pe baza unui tabel de raportare conform anexelor din OMMD 1223/2005 numarul de unitati produse/ importate si vandute in respectiva perioada, ECO TIC intocmind raportarea catre ANPM prin totalizarea datelor la nivelul intregii asociatii.

Modalitatea propusa de reflectare in contabilitate, avand in vedere cele enuntate mai sus, este:

1. Cazul 1 – Cazul unui importator de marfa - echipamente IT

a. Importul de echipamente IT:

371 = 401 1.000 RON
„Marfuri” „Furnizori” 

4426 = 4427 190 RON
„TVA deductibila” „TVA colectata”

b. Vanzarea echipamentelor IT marfa:

4111 = % 1.436 RON
„Clienti” 707 1.200 RON
„Venituri din vanzarea marfurilor”
447 7 RON
„Fonduri speciale - taxe si varsaminte asimilate”
4427 229 RON 
„TVA colectata”

c. Descarcarea gestiunii cu marfa vanduta:

607 = 371 1.000 RON
„Cheltuieli privind marfurile” „Marfuri”

d. Facturarea sumei aferente timbrului verde de catre ECOTIC:

% = 401 8 RON
„Furnizori”
447 7 RON
„Fonduri speciale – taxe si varsaminte asimilate”
4426 1 RON
„TVA deductibila “

2. Cazul 2 – Cazul unui producator de echipamente IT

a. Vanzarea echipamentelor IT produse finite:

4111 = % 1.436 RON
„Clienti” 701 1.200 RON
„Venituri din vanzarea produselor finite”
447 7 RON
„Fonduri speciale – taxe si varsaminte asimilate”

4427 229 RON
„TVA colectata”

b. Descarcarea gestiunii cu produsele vandute:

711 = 345 1.000 RON
„Variatia stocurilor” „Produse finite”

c. Facturarea sumei aferente timbrului verde de catre ECOTIC:

% = 401 8 RON
„Furnizori”
447 7 RON
„Fonduri speciale –taxe si varsaminte asimilate” 
4426 1 RON
„TVA deductibila “

Cazul 3 – Cazul unui distribuitor de echipamente IT marfa

a. Achizitia de echipamente IT, de catre un distribuitor:

% = 401 1.198 RON 
371 „Furnizori” 1.000 RON
„Marfuri”
447
„Fonduri speciale – taxe si varsaminte asimilate” 7 RON
4426 191 RON
„TVA deductibila”

b. Achitarea facturii de la furnizor:

401 = 5121 1.198 RON
„Furnizori” „Conturi la banci in lei”

c. Vanzarea marfurilor - echipamente IT:

4111 = % 1.436 RON
„Clienti” 707 1.200 RON
„Venituri din vanzarea marfurilor”
447 7 RON
„Fonduri speciale - taxe si varsaminte asimilate”
4427 229 RON
„TVA colectata”

d. Descarcarea gestiunii cu marfa vanduta:

607 = 371 1.000 RON
„Cheltuieli privind marfurile” „Marfuri”

e. Deoarece distribuitorul achizitioneaza deja echipamentele IT cu timbrul verde aplicat, el nu face decat sa factureze mai departe aceasta valoare pentru a o recupera, deci nu se pune problema de a fi facturat de catre ECOTIC.

Retailerii sunt obligati sa aplice timbrul verde?

Conform prevederilor legale, asa cum sunt redate si in cadrul site-ului ECOTIC:

Timbrul verde este facturat de producatori/importatori (indiferent de originea comunitara sau nu a echipamentului) la vanzarea catre clientul persoana juridica sau fizica. In diferitele etape ale lantului comercial, agentii economici platesc timbrul verde catre furnizor si il recupereaza ca valoare prin facturare catre client. Timbrul verde colectat in acest fel de producatori/ importatori este virat catre ECOTIC care dispune astfel de resursele necesare finantarii procesului de gestionare a DEEE. In consecinta, retailerii, chiar daca nu sunt membrii ECOTIC ( legislatia nu impune nici o obligatie de afiliere sau autogestionare a DEEE pentru retaileri) platesc doar timbrul verde facturat de furnizori si il refactureaza clientilor. In cazul in care retailerul achizitioneaza EEE de la un furnizor care nu i-a facturat timbrul verde, e indicat ca aceasta situatie sa fie sesizata asociatiei pentru clarificare.

4) Producatorii sau tertii care actioneaza in numele lor sunt obligati sa organizeze colectarea, valorificarea si reciclarea DEEE, pentru a indeplini obligatiile prevazute la art. 5 alin. (13) si la art. 7 alin. (1), in una dintre urmatoarele modalitati:

a) individual, utilizand propriile resurse;
b) transferarea acestor responsabilitati, pe baza de contract, catre operatorul economic legal constituit, denumit in continuare organizatie colectiva, autorizata in acest scop de Ministerul Mediului si Gospodaririi Apelor.

Drepturile de proprietate intelectuala asupra continutului acestui articol apartin Editurii Rentrop & Straton. Articolul poate fi preluat in limita a 500 de caractere, cu conditia sa fie insotit de textul: "Sursa: Portalul Contabilul.ro" si link catre www.contabilul.ro . In caz contrar, vom actiona conform legilor privind protectia drepturilor de proprietate intelectuala.

Ti-a placut acest articol? Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!

Data aparitiei: 24 August 2009


Votati articolul "Reglementari contabile privind taxa verde":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi


ClubContabilitate.ro - intrebarea zilei

Achizitie si plata nelegale ? inadmisibila ? avize ? conditii ?

Intrebare: 1. - achizitia de catre un muzeu judetean a unui un bun cultural
de la o persoana fizica - este nelegala si inadmisibila ?
2. - plata pentru un bun cultural achizitionat - de la o persoana fizica
este nelegala ?
3. - avize ?
4. - conditii ?

- cf. Legii nr. 182/2000 privind protejarea patrimoniului cultural national mobil, republicata 2008:

art.. 35 din
(1) Vanzarea publica a bunurilor culturale mobile aflate in proprietate privata sau intermedierea vanzarii se efectueaza numai prin operatori economici autorizati, cu respectarea prevederilor prezentei legi.

Art. 36
(1) Bunurile culturale mobile, proprietate a persoanelor fizice sau juridice de drept privat, clasate in tezaur, pot face obiectul unei vanzari publice numai in conditiile exercitarii dreptului de preemptiune de catre statul roman, prin Ministerul Culturii si Cultelor, si cu respectarea dispozitiilor art. 35 alin. (7).
(2) Serviciile publice deconcentrate ale Ministerului Culturii si Cultelor sunt obligate sa transmita Ministerului Culturii si Cultelor, in termen de 3 zile de la primirea comunicarii scrise a operatorului economic autorizat, inregistrarea privind punerea in vanzare a unui bun cultural mobil clasat in tezaur.
(3) Termenul de exercitare a dreptului de preemptiune al statului este de maximum 30 de zile, calculat de la data inregistrarii comunicarii prevazute la alin. (2), iar valoarea de achizitionare este cea negociata cu vanzatorul sau cu operatorul economic autorizat ori cea rezultata din licitatia publica.
(4) Ministerul Culturii si Cultelor va prevedea in bugetul propriu sumele necesare destinate exercitarii dreptului de preemptiune.
(5) Nerespectarea dispozitiilor alin. (1) atrage nulitatea absoluta a vanzarii.

Avand in vedere prevederile legale de mai sus,
5. - cum se poate face diferenta intre
un bun cultural obisnuit si
un bun cultural de tezaur ?
6. - o persoana fizica mai poate vinde, in mod direct,
un bun cultural ( care nu face parte din categoria tezaur )
unei institutii publice
sau este inadmisibila o asemenea vanzare ?
Ar fi interzisa de lege si
ar fi o vanzare anulata ?
7.- cum poate face dovada proprietatii asupra unui bun cultural
o persoana fizica, daca vrea sa-l vanda unei institutii publice ?
8. - cum garanteaza si cu ce anume garanteaza
o persoana fizica faptul ca
acel bun cultural pe care vrea sa-l vanda unei institutii publice
este bunul sau, este proprietarul bunului ?
9. - pentru vinderea unui bun cultural obisnuit
de catre o persoana fizica neautorizata,
sunt necesare in prealabil anumite avize ?
( din partea Directiei de cultural /judet sau
din partea Ministerului Culturii ) ?
10. - inainte de a fi vandut un bun cultural obisnuit
este nevoie sau nu de o Expertiza muzeala
pentru evaluarea bunului,
adica pentru stabilirea pretului de pornire a vanzarii ?


Raspuns: Normal, se trimite lista cu bunurile evaluate, aprobarea fiind si pentru bugetul alocat... » citeste tot raspunsul aici

Alte articole publicate in data de 24 August 2009 ARTICOLE SIMILARE

X

Noi apreciem opinia ta.
Adauga comentariul tau acum


user
user

Intrebare antispam: 1 + 1 =
  Da, doresc să primesc informaţii despre produsele, serviciile, evenimentele etc. oferite de Rentrop & Straton. Termeni si conditii de utilizare a site-ului Nota de informare

Adauga acest articol in site-ul tau
Produse de contabilitate - REDUCERE 25%

Subiectele saptamanii

  • Acte normative importante din perioada 20 – 26.03.2015

    • Va informam ca Legea nr. 54/2015 pentru completarea art. 73 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal a fost publicata in M. Of. nr. 198 din 25 martie 2015. • se completeaza art. 73 cu alineate noi, astfel: – in cazul in care s-au inregistrat pierderi ca urmare a unor fenomene meteorologice nefavorabile care pot fi asimilate dezastrelor naturale și care afecteaza peste 30% din suprafetele destinate productiei agricole veg...» citeste mai departe aici

  • Regimul special de TVA pentru bunurile second-hand. Analiza consultant

    • Persoanele impozabile revanzatoare respectiv persoanele care, in cursul desfasurarii activitatii economice, achizitioneaza sau importa bunuri second-hand in scopul revanzarii, indiferent daca acestea actioneaza in nume propriu sau in numele altei persoane in cadrul unui contract de comision la cumparare sau vanzare, pot aplica regimul special pentru bunurile second-hand, opere de arta, obiecte de colectie si antichitati. Regimul special se poat...» citeste mai departe aici

  • Aviz negativ din partea Consiliului Fiscal in ce priveste noul Cod fiscal. Ce spune documentul oficial

    • Forma finala a noului Cod fiscal a primit aviz negativ din partea Consiliului Fiscal care a atras atentia, printr-un document oficial, ca reducerile de taxe vizate ar produce deviavii semnificative de la tintele bugetare pe termen mediu, cu deficite efective de peste 3% pana in 2019, cand deficitul structural va ajunge aproape de nivelul din 2010. "Estimarile Consiliului fiscal indica deficite efective superioare nivelului de referinta de 3% din PIB pentru deficitul efecti...» citeste mai departe aici

  • In atentia persoanelor impozabile al caror cod de inregistrare in scopuri de TVA a fost anulat

    • Regasiti mai jos un comunicat emis de Finante in atentia persoanelor impozabile al caror cod de inregistrare in scopuri de TVA a fost anulat conform art. 153 alin. (9) lit. a) - e), lit. g) sau lit. h) din Codul fiscal. In M.O. nr. 178/16.03.2015 s-a publicat Ordinul presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 632/2015 prin care s-au reglementat modelul si continutul formularului 311 "Declaratie privind taxa pe valoarea adaugata colectata dator...» citeste mai departe aici

  • Impunerea veniturilor din drepturi de autor

    • Veniturile obtinute din valorificarea drepturilor de autor, inclusiv a drepturilor conexe dreptului de autor in conformitate cu prevederile Legii nr. 8/1996 privind dreptul de autor si drepturile conexe sunt venituri din drepturi de proprietate intelectuala. In conformitate cu prevederile art. 52 alin. (1) lit. a)  din Codul fiscal, pentru veniturile din drepturi de proprietate intelectuala platitorii persoane juridice sau alte entitati care au...» citeste mai departe aici

  • Cumul indemnizatii de administrator si contributii sociale. Ce platim in cazul unui al doilea contract de management?

    • In cazul urmator, vom vedea in ce masura o persoana fizica neautorizata care are un contract de management la o societate comerciala mai poate incheia un al doilea contract de management la o alta societate. In caz afirmativ, stabilim daca pentru cel de-al doilea contract se achita aceleasi contributii ca in cazul primului contract, si anume: impozit 16%; CASS angajator 5,2%; CASS angajat 5,5; C.M. 0,85%; CAS angajat 10,5%; CAS angajator 15,8%, fara somaj angajat si angajator si fara fond acc...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Newsletter zilnic GRATUIT

Impozitul pe profit, venit si salarii
Aboneaza-te la newsletterul Contabilul.ro si primesti gratuit Raportul special "Impozitul pe profit, venit si salarii".
Stiri si analize economice
SATI
X