Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici

Adauga mai jos adresa de e-mail pentru a primit Raportul Gratuit

email
PLANUL DE CONTURI - toate modificarile aparute in 2017

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"PLANUL DE CONTURI - toate modificarile aparute in 2017"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
 Cartea Verde a Contabilitatii 2017

2.5 Regimuri de amortizare

Recuperarea valorii de intrare a mijloacelor fixe, pe calea amortizarii, se face utilizand unul dintre urmatoarele regimuri de amortizare, care se aproba la data punerii in functiune: amortizarea liniara; amortizarea degresiva; amortizarea accelerata. cota de

Amortizarea se determina prin aplicarea cotei de amortizare asupra valorii de intrare amortizare a mijloacelor fixe. Cota de amortizare se determina prin impartirea cifrei 100 la durata normala de functionare stabilita prin Catalog.

Pentru mijloacele fixe existente in patrimoniu, se poate calcula amortizarea, dupa regula de mai sus, prin oricare dintre cele trei regimuri de amortizare, la punerea in functiune. utilizarea Regimurile de amortizare se pot utiliza concomitent, pentru mijloace fixe diferite, respectand principiul permanentei metodei si regulile stabilite pentru fiecare regim. de amortizare

REGIMUL DE AMORTIZARE LINIARA

Utilizarea regimului de amortizare liniara consta in includerea uniforma in cheltuielile de exploatare a unor sume fixe, stabilite proportional cu durata normala de functionare a mijlocului fix.

Amortizarea liniara se determina utilizand regula de baza privind calculul amortizarii, respectiv prin aplicarea cotei anuale de amortizare asupra valorii de intrare a mijloacelor fixe.

Atentie!

Mijloacele fixe de natura constructiilor se amortizeaza utilizand numai regimul de amortizare liniara.

Competenta de aprobare a utilizarii regimului de amortizare liniara revine consiliului de administratie al contribuabilului.

Exemplu:


Manual de Inventariere. Societati Comerciale. PFA. ONG
Manual de Inventariere. Societati Comerciale. PFA. ONG

Vezi detalii

50 de umbre ale fiscalitatii
50 de umbre ale fiscalitatii

Vezi detalii

Proceduri contabile pentru societati comerciale
Proceduri contabile pentru societati comerciale

Vezi detalii


Mod de calcul al amortizarii liniare

SC. Aurora SA. a achizitionat in luna martie 2005 un strung, pentru care se cunosc urmatoarele date:
  1. valoarea de intrare 19.600 lei;
  2. durata normala de functionare, conform Catalog pozitia 1.1.5.2.8. 12 ani.
    Cota anuala de amortizare se va calcula astfel:

CA(%) = 100/12 = 8,33%


Aa = 8,33% x 19.600 = 16.327 lei

Al =16.327 /12 = 1.360 lei

REGIMUL DE AMORTIZARE DEGRESIVA

Utilizarea regimului de amortizare degresiva consta in multiplicarea cotei de amortizare liniara cu urmatorii coeficienti stabiliti in functie de durata normala de utilizare a mijlocului fix, astfel:

  • 1,5, daca durata normala de utilizare a mijlocului fix este cuprinsa intre 2 si 5 ani;
  • 2,0, daca durata normala de utilizare a mijlocului fix este cuprinsa intre 5 si 10 ani;
  • 2,5, daca durata normala de utilizare a mijlocului fix este mai mare de 10 ani.

Important:

Competenta de aprobare a utilizarii regimului de amortizare degresiva revine consiliului de administratie al contribuabilului.

Calculul amortizarii prin utilizarea amortizarii degresive presupune parcurgerea urmatoarelor etape:

1. in primul an de functionare, amortizarea anuala se determina prin aplicarea cotei de amortizare degresiva asupra valorii de intrare a mijlocului fix;

2. in anii urmatori se aplica aceeasi cota de amortizare, dar de fiecare data asupra valorii ramase neamortizate a mijlocului fix;

3. in anul in care amortizarea anuala rezultata este egala sau mai mica cu/decat amortizarea anuala liniara, se trece la amortizarea liniara, pana la expirarea duratei normale de utilizare.

Atentie!

Se poate utiliza regimul de amortizare degresiva pentru toate categoriile de mijloace fixe, cu exceptia constructiilor.

Exemplu:

Mod de calcul al amortizarii degresive

SC Constructia SA a achizitionat si a pus in functiune, in luna mai 2006, o masina de debitat metale, despre care se cunosc urmatoarele date:

  1. valoarea de intrare 150.000 lei;
  2. durata normala de functionare, conform Catalog: 10 -12 ani. Se opteaza pentru 10 ani;
  3. cota anuala de amortizare degresiva 20%.

Ani

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

Modul de calcul

150.000 x 20%

120.000 x 20%

96.000 x 20%

76.800 x 20%

61.440 x 20%

49.150 x 20% !

Amortizare anuala degresiva (lei)

30.000

24.000

19.200

15.360

12.280

9.830

9.830

9.830

9.830

9.830

Valoarea ramasa (lei)

120.000

96.000

76.800

61.440

49.150

39.320

29.490

19.660

9.830

0

! 20% x 49.150 = 49.150 /5

REGIMUL DE AMORTIZARE ACCELERATA

Utilizarea regimului de amortizare accelerata consta in includerea in primul an de functionare, in cheltuielile de exploatare, a unei cote de amortizare care nu poate depasi 50% din valoarea de intrare a mijlocului fix. Primul an de functionare inseamna 12 luni consecutive, incepand cu luna urmatoare punerii in functiune.

Valoarea ramasa dupa primul an de functionare se recupereaza prin includerea in cheltuielile de exploatare, in regim liniar, in functie de durata normala de functionare ramasa.

Atentie!

Regimul de amortizare accelerata se poate aplica numai pentru mijloacele fixe noi, achizitionate si puse in functiune.

Pentru echipamentele tehnologice, respectiv masini, utilaje si instalatii de lucru, computere si echipamente periferice, respectiv grupa a doua, subgrupa 2.1, se poate utiliza regimul de amortizare accelerata.

Exemplu:

Mod de calcul al amortizarii accelerate

SC Constructii SA achizitioneaza echipamente antiefractie, cod 3.3.1 cu o valoare de intrare de 1.500.000 lei, a caror durata normala de functionare, conform Catalogului, este de 16-24 ani; se opteaza pentru 20 de ani.

In primul an de functionare, amortizarea se va calcula astfel: 1.500.000 x 50% = 750.000 lei. |n anii urmatori, amortizarea se va calcula in regim liniar, prin impartirea valorii ramase la durata normala de functionare ramasa, astfel:

750.000 /19 ani = 39.474

Ani

Modul de calcul

Amortizare anuala (lei)

Valoarea ramasa (lei)

1

1.500.000 x 50%

750.000

750.000

2

750.000 / 19 ani

39.473

710.527

3

750.000 / 19 ani

39.473

671.054

20

750.000/19 ani

39.473

0

Rezulta ca incepand cu al doilea an se va inregistra o amortizare egala ca valoare pentru fiecare an (liniara), pana la expirarea duratei normale de functionare.

Ti-a placut acest articol? Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!

Data aparitiei: 27 Februarie 2006


Votati articolul "2.5 Regimuri de amortizare":
Rating:

Nota: 4.1 din 5 din 31 voturi


ClubContabilitate.ro - intrebarea zilei

Contabilizare mod de lucru pay point

Intrebare: Buna ziua, va rog sa ma ajutati cu o monografie sau macar cateva indicatii cu procedura de inregistrare in contabilitate a operatiunilor pay point. Am un abc alimentar la care ii tin tot eu si contabilitatea.In ideea de a atrage clienti am fost de acord sa instalez in incinta magazinului si un terminal pay point.La facturile de utilitati pe care le incasez prin pay point am inteles procedura de lucru(sau macar asa cred):din incasari primesc un comision pe care eu il facturez fara tva catre pay point, desi sunt platitoare de tva.Este corect? trebuie sa evidentiez si in contabilitatea firmei mele incasarea facturilor de utilitati prin terminalul pay point.

Acum vine partea grea pe care eu nu reusesc sa o inteleg: tot prin pay point pot sa cumpar cartele reincarcabile pentru care mi se emite factura de catre pay point pt o saptamana, am inteles ca la aceste cartele eu pot sa imi pun adaos, dar vanzarea lor trebuie sa o inregistrez si in casa de marcat a magazinului?factura primita de la pay point trebuie sa o incarc in raportul de gestiune, desi ei modifica cursul valutar in fiecare zi?apoi rapoartele scoase din aparatul pay point seara (ca un fel de raport z al casei de marcat ) trebuie sa le inregistrez undeva in contabilitatea mea sau simpla lor existenta este suficenta pt cei de la antifrauda? Totodata, va rog, daca se poate sa ma ajutati si cu o monografie contabila a inregistrarilor necesare in contabilitate atat pt facturile de utilitati cat si pentru cartele si un sfat in ceea ce priveste modul de lucru corect, acolo unde este cazul. Imi cer scuze, sunt incepatoare in domeniu si nu imi permit amenzi de nici un fel din partea autoritatilor si am foarte multe de invatat!
Mii de multumiri anticipat!
Alina

Raspuns: In primul rand, vreau sa va multumesc pentru ajutorul acordat! Eu nu am cont bancar, incasarile pe...... » citeste tot raspunsul aici

Alte articole publicate in data de 27 Februarie 2006 ARTICOLE SIMILARE

Opinia ta conteaza! Scrie-ne mai jos ce parere ai despre acest subiect dar si ce alte subiecte din domeniu te intereseaza si ai dori sa scriem despre ele!


Daca ai intrebari care necesita consultanta in contabilitate, le poti adresa pe www.PortalContabilitate.ro sau www.ClubContabilitate.ro. Va multumim!


X
user
user

Intrebare antispam: 2 + 2 =
  Da, doresc să primesc informaţii despre produsele, serviciile, evenimentele etc. oferite de Rentrop & Straton. Termeni si conditii de utilizare a site-ului Nota de informare

Comentarii articol

Postat de: bi*****
Consider ca informatiile sunt foarte utile si complete. Va multumesc!
Data adaugarii: 17-Aug-2012
Postat de: co*****
Buna ziua. Am vrea sa stim daca se poate face amortizare accelerata la o cladire pe care urmeaza sa o achizitionam. Va multumim! Asteptam raspunsul dumneavoastra. Cu consideratie, SC CONDOR PRODSERV SRL
Data adaugarii: 10-Nov-2011
Adauga acest articol in site-ul tau

Subiectele saptamanii

  • De ce ar putea fi mai avantajos sa devii PFA din 2018

    • Veniturile din activitati independente nu au fost ferite de noile modificari fiscale care, in unele cazuri, vor duce la scaderi ale castigului net.  Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr. 79/2017 a adus astfel modificari importante in domeniul impozitului pe venit si al contributiilor sociale. Claudia Sofianu, Partener EY Romania, a explicat recent, pentru Startupcafe.ro, in ce fel...» citeste mai departe aici

  • OANAF 3501/2017: Scapati de lista datornicilor cu o conditie!

    • Noile reglementari aduse de ordinul din decembrie 2017 stabileste ca persoanele juridice si fizice pot sa nu mai fie inscrise pe lista datornicilor publicata de ANAF daca indeplinesc o anumita conditie.    In acest sens, ANAF a publicat recent Ordinul nr. 3501/2017 pentru modificarea Procedurii de publicare a listelor debitorilor care inregistreaza obligatii fiscale restante, precum si cuantumul acestor obligatii, aprob...» citeste mai departe aici

  • Ghidul pentru negocierea contractelor colective de munca, lansat oficial

    • Ministerul Consultarii Publice si Dialogului Social va prezinta principalii pasi de urmat pentru demararea si incheierea procesului de negociere a contractelor colective de munca. In perioada 20 noiembrie - 20 decembrie 2017, angajatorii trebuie sa initieze negocierea contractelor colective de munca pentru punerea in aplicare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.79/2017 privind modificarea Codului Fiscal. Atentie! O propunere de ultima ora ar putea rasturna intreaga situatie:&nbs...» citeste mai departe aici

  • Buletin ANAF: Noutati legislative cu incidenta fiscala din 6-10 decembrie

    • ANAF a publicat un nou buletin informativ in care a inclus actele normative cu incidenta in materie fiscala publicate in Monitorul Oficial al Romaniei din perioada 6-10 decembrie.    1. Legea nr. 233/2017 privind respingerea Ordonantei Guvernului nr. 14/2015 pentru completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 83/2014 privind salarizarea personalului platit din fonduri publice in anul 2015, precum si alte masuri in domeniul cheltuielilor publice (...» citeste mai departe aici

  • Contribuabilii vor avea posibilitatea actualizarii online a mentiunilor privind vectorul fiscal

    • De la 1 ianuarie 2018, contribuabilii vor avea posibilitatea de modificare prin intermediul Internetului a categoriilor de obligatii fiscale declarative care sunt inscrise in vectorul fiscal, cu exceptia inregistrarii in scopuri de TVA. Declararea prin mijloace electronice de transmitere la distanta a mentiunilor privind vectorul fiscal se va face de catre toate categoriile de contribuabili prin completarea ...» citeste mai departe aici

  • Lichidare voluntara. Arhivare documente. Cum procedam cu registrele contabile?

    • In analiza de mai jos, stabilim ce se intampla cu registrele contabile in cazul in care o societate a parcurs etapele de lichidare voluntara urmata de dizolvare si radiere. De asemenea, vom vedea daca trebuie predate toate registrele si documentele aferente din ultimii 10 ani precum si situatiile financiare la arhivele statului sau daca exista si alta optiune. Iata raspunsul specialistului: Cu privire la arhivarea documentelor Ordinul 2634/2015 prevede:&nbs...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Newsletter zilnic GRATUIT

PLANUL DE CONTURI - toate modificarile aparute in 2017
Aboneaza-te la newsletterul Contabilul.ro si primesti gratuit Raportul special "PLANUL DE CONTURI - toate modificarile aparute in 2017".
Stiri si analize economice
SATI

Atentie, Contabili!

PLANUL DE CONTURI s-a modificat!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCA GRATUIT Raportul Special
"PLANUL DE CONTURI - toate modificarile aparute in 2017"


email
Da, vreau sa primesc newsletterul zilnic cu informatii si oferte contabile
X