Atentie, Contabili!

Codul Fiscal s-a modificat!
Va rugam sa cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCA GRATUIT Raportul Special
"Legea 70/2015 si OUG 6/2015 - comentarii si studii de caz"

email
Da, vreau sa primesc newsletterul zilnic cu informatii si oferte contabile

Adauga mai jos adresa de e-mail pentru a primit Raportul Gratuit

email
Legea 70/2015 si OUG 6/2015  - comentarii si studii de caz

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit
"Legea 70/2015 si OUG 6/2015 - comentarii si studii de caz".

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Legea 70/2015

Monografie privind contributiile aferente unui contract de mandat

Monografie privind contributiile aferente unui contract de mandat

Care sunt obligatiile angajatorului in cazul unui contract de mandat, in care mandatarul este o terta persoana, iar mandantul este fie o societate cu raspundere limitata, fie o reprezentanta sau o asociatie de proprietari.

Conform art. 1.532 din Codul Civil, Contractul de Mandat este un contract in puterea caruia o persoana – mandatarul – se obliga, fara plata, de a face ceva pe seama unei altei persoane de la care a primit insarcinarea – mandantul.

Ne referim in cele ce urmeaza strict la contractul de mandat, nu si la contractul in baza caruia administratorul unei societati comerciale isi desfasoara activitatea, intrucat acest contract nu este unul de mandat, ci este un contract complex, in continutul caruia intra si elemente specifice contractului de mandat.

Pentru situatia administratorului unei societati comerciale exista reglementari speciale.

Se vor prezenta implicatiile pentru fiecare impozit si contributie, separat.

Impozit

In functie de prevederile contractului de mandat si de descrierea responsabilitatilor alocate, se pot intalni cel putin 2 cazuri distincte:

a. Contractul de mandat are un caracter ocazional – nu reprezinta o activitate periodica, sistematica si atunci veniturile din contractul de mandat se includ in categoria de venituri din activitati independente. In acest caz se aplica retinerea unui impozit anticipat de 10%, restul taxelor si obligatiilor de inregistrare fiind in sarcina mandatarului (CAS, CASS, contributia pentru concedii si indemnizatii de asigurari sociale de sanatate, contributia la fondul de somaj, daca este cazul, contributia pentru accidente de munca si boli profesionale, etc). Acest tip de activitate se inscrie in cadrul activitatilor prezentate la art. 52 c) din Codul fiscal: „Retinerea la sursa a impozitului reprezentand plati anticipate pentru unele venituri din activitati independente”.

b. Contractul de mandat presupune realizarea unei activitati sistematice (de administrare, organizare, urmarirea realizarii anumitor indicatori de performanta, etc.), situatie in care contractul de mandat sta la baza obtinerii unor venituri de natura salariala care se incadreaza la art. 55 (2) din Codul fiscal. Se poate include in prevederile contractului ca mandantul sa isi asume obligatia de a calcula si retine toate taxele salariale aferente.

Platitorii de venituri din activitati desfasurate in baza contractelor de mandat comercial au obligatia de a calcula, retine si vira impozit prin retinere la sursa, reprezentand plati anticipate, din veniturile platite.


Cartea Verde a Contabilitatii 2015
Cartea Verde a Contabilitatii 2015

Vezi detalii

117 monografii contabile - aplicati CORECT noile modificari fiscal-contabile
117 monografii contabile - aplicati CORECT noile modificari fiscal-contabile

Vezi detalii

Lista completa a tuturor contraventiilor si infractiunilor fiscale
Lista completa a tuturor contraventiilor si infractiunilor fiscale

Vezi detalii


Impozitul ce trebuie retinut se stabileste prin aplicarea unei cote de impunere de 10% la venitul brut.

Impozitul se vireaza la bugetul de stat pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care a fost platit venitul.

Beneficiarul veniturilor din activitati independente (mandatarul) are obligatia de a depune o declaratie privind venitul realizat la organul fiscal competent, pentru fiecare an fiscal, pana la data de 15 mai inclusiv a anului urmator celui de realizare a venitului.

Impozitul pe venitul net anual impozabil/castigul net anual datorat este calculat de organul fiscal, pe baza declaratiei privind venitul realizat, prin aplicarea cotei de 16% asupra venitului net anual impozabil/castigul net anual din anul fiscal respectiv.

Organul fiscal stabileste impozitul anual datorat si emite o decizie de impunere. Diferentele de impozit ramase de achitat conform deciziei de impunere anuala trebuie platite de mandatar in termen de cel mult 60 de zile de la data comunicarii deciziei de impunere. Pentru aceasta perioada nu se calculeaza si nu se datoreaza sumele stabilite potrivit reglementarilor in materie, privind colectarea creantelor bugetare.

ATENTIE

Mandatarul are posibilitatea sa dispuna asupra destinatiei unei sume, reprezentand pana la 2% din impozitul datorat pe venitul net anual impozabil pentru sustinerea entitatilor nonprofit care se infiinteaza si functioneaza in conditiile legii, unitatilor de cult, precum si pentru acordarea de burse private, conform legii.

Organul fiscal competent are obligatia calcularii, retinerii si virarii sumei reprezentand pana la 2% din impozitul datorat pe venitul net anual impozabil.

Contributia la asigurarile sociale

Legea nr. 19/2000 prevede ca sunt asigurate obligatoriu, prin efectul legii, persoanele autorizate sa desfasoare activitati independente. Insa, nu intotdeauna mandatarii sunt persoane autorizate sa desfasoare activitati independente.

Prin urmare, pentru stabilirea statutului mandatarului, din perspectiva contributiei la asigurari sociale, se va cerceta daca mandatarul este persoana autorizata sa desfasoare activitati independente (cum ar fi, de exemplu, in baza Legii nr. 300/2004 privind autorizarea persoanelor fizice si a asociatiilor familiale care desfasoara activitati economice in mod independent).

Daca mandatarul nu este persoana autorizata sa desfasoare activitati independente, ci contractul de mandat este un fapt de comert accidental, apreciem ca devin incidente dispozitiile art. 5 alin. (2) din Legea nr. 19/2000, in sensul ca mandatarul se poate asigura in sistemul public, pe baza de contract de asigurare sociala.

Cazul 1: Mandatarul este persoana autorizata

In acest caz, mandatarul (care a implinit varsta de 18 ani) este obligat sa depuna declaratia de asigurare la casa teritoriala de pensii in raza careia se afla domiciliul sau, in termen de 30 de zile de la incadrarea in aceasta situatie.

Se excepteaza de la obligativitatea depunerii declaratiei de asigurare persoanele care beneficiaza de una dintre categoriile de pensii prevazute de lege sau daca se regasesc in una din urmatoarele situatii:

  • desfasoara activitati pe baza de contract individual de munca sau sunt functionari publici;
  • isi desfasoara activitatea in functii elective sau sunt numite in cadrul autoritatii executive, legislative ori judecatoresti, pe durata mandatului, precum si membrii cooperatori dintr-o organizatie a cooperatiei mestesugaresti;
  • beneficiaza de drepturi banesti lunare, ce se suporta din bugetul asigurarilor pentru somaj, in conditiile legii.

Asiguratii datoreaza integral cota de contributie de asigurari sociale corespunzatoare conditiilor de munca in care isi desfasoara activitatea.

Pentru 2009 cotele sunt:

  • 31,3% - conditii normale;
  • 36,3% - conditii deosebite;
  • 41,3% - conditii speciale.

Plata contributiei de asigurari sociale datorate de asigurati se face lunar de catre acestia, pe baza calculului efectuat si comunicat de casele teritoriale de pensii la care sunt asigurati.

Baza lunara de calcul a contributiei individuale de asigurari sociale in cazul asiguratilor o constituie: venitul lunar asigurat, prevazut in declaratia de asigurare, care nu poate fi mai mic de o patrime din salariul mediu brut.

Cazul 2: Mandatarul nu este persoana autorizata

In acest caz, mandatarul se poate asigura in sistemul public, pe baza de contract de asigurare sociala. Acesta datoreaza integral cota de contributie de asigurari sociale corespunzatoare conditiilor de munca in care isi desfasoara activitatea.

Plata contributiei de asigurari sociale se face lunar, pe baza calculului efectuat si comunicat de casele teritoriale de pensii la care sunt asigurati.

Plata contributiei de asigurari sociale se poate face si anticipat, pe o perioada de cel mult 12 luni, calculata de la data la care se face plata. In aceste situatii, stagiul de cotizare este corespunzator timpului efectiv parcurs in interiorul perioadei pentru care s-a efectuat plata.

ATENTIE

Asadar, daca mandatarul nu este persoana autorizata, asigurarea la sistemul public de pensii este optionala.

Contributia la asigurarile sociale de sanatate

Contributia lunara a persoanei asigurate se stabileste sub forma unei cote de 5,2%, care se aplica asupra veniturilor impozabile realizate de persoane ce desfasoara activitati independente, supuse impozitului pe venit. Daca acest venit este singurul asupra caruia se calculeaza contributia, aceasta nu poate fi mai mica decat cea calculata la un salariu de baza minim brut pe tara, lunar.

In cazul persoanelor care realizeaza in acelasi timp atat venituri de activitati independente, cat si:

  • venituri din salarii sau asimilate salariilor care se supun impozitului pe venit;
  • venituri din agricultura supuse impozitului pe venit si veniturilor din silvicultura, pentru persoanele fizice care nu au calitatea de angajator si nu se incadreaza la persoane ce desfasoara activitati independente;
  • indemnizatii de somaj;
  • venituri realizate din pensii

se datoreaza contributia asupra tuturor acestor venituri.

Obligatia virarii contributiei de asigurari sociale de sanatate revine asiguratilor.

ATENTIE

Asadar, obligatia de a plati contributia la asigurarile sociale de sanatate revine mandatarului, indiferent daca este sau nu persoana autorizata.

Contributia pentru concedii si indemnizatii de asigurari sociale de sanatate

Persoanele autorizate sa desfasoare activitati independente au dreptul la concedii medicale si indemnizatii de asigurari sociale de sanatate. Insa, dreptul la concediile si indemnizatiile este conditionat de plata contributiei de asigurari sociale de sanatate destinata suportarii acestor indemnizatii.

Cota de contributie se datoreaza de catre mandatar.

Cota de contributie pentru concedii si indemnizatii este de 0,85% si se datoreaza asupra veniturilor supuse impozitului pe venit.

Baza de calcul a contributiei pentru concedii si indemnizatii nu poate depasi plafonul a 12 salarii minime brute pe tara.

ATENTIE

In concluzie, numai mandatarii care sunt persoane autorizate sa desfasoare activitati independente au obligatia de a plati contributia pentru concedii si indemnizatii de asigurari sociale de sanatate.

Contributia de somaj

Persoanele care desfasoara activitati independente (indiferent daca sunt sau nu persoane autorizate) se pot asigura in sistemul asigurarilor pentru somaj. Pentru aceasta, mandatarul trebuie sa incheie un contract de asigurare pentru somaj cu agentia pentru ocuparea fortei de munca in a carei raza teritoriala isi are domiciliul sau, dupa caz, resedinta. Conditia este sa aiba cel putin varsta de 18 ani si sa fie asigurat in sistemul public de pensii si in sistemul asigurarilor sociale de sanatate.

Venitul lunar pentru care se poate asigura nu poate fi mai mic decat salariul de baza minim brut pe tara.

In cazul in care doreste sa incheie contract de asigurare pentru somaj, mandatarul are obligatia de a plati lunar o contributie la bugetul asigurarilor pentru somaj, in cota de 0,5%, aplicata asupra venitului lunar declarat in contractul de asigurare pentru somaj.

ATENTIE

Asadar, plata contributiei de somaj este optiunea mandatarului.

Contributia pentru accidente de munca si boli profesionale

Persoanele care desfasoara activitati independente (indiferent daca sunt sau nu persoane autorizate) se pot asigura pentru accidente de munca si boli profesionale pe baza de contract individual de asigurare.

Contributia datorata este unica, in valoare de 1%, aplicata asupra venitului lunar asigurat, indiferent de activitatea prestata.

Baza lunara de calcul pentru aceste contributii o reprezinta venitul lunar prevazut in contractul individual de asigurare, care nu poate fi mai mic decat salariul de baza minim brut pe tara.

ATENTIE

Asadar, si contributia pentru accidente de munca si boli profesionale este optionala pentru mandatar.

Monografie contabila

Pentru situatia in care activitatea descrisa in contractul de mandat are un caracter ocazional

- Inregistrarea costului cu serviciile, asa cum este mentionat in contractul de mandat, pentru suma bruta (presupunem ca suma bruta este 1.000 lei):

628 = 401 1.000

„Alte cheltuieli cu serviciile executate de terti” „Furnizori”

- Retinerea impozitului la sursa din valoarea contractului, in valoare de 10%:

401 = 446 10

„Furnizori” „Alte impozite, taxe si varsaminte asimilate”

- Achitarea contravalorii nete a serviciilor mentionate in contractul de mandat:

401 = 5121 900

„Furnizori” „Conturi la banci in lei”

Pentru situatia in care contractul de mandat presupune o activitate cu caracter repetitiv, ce da nastere unor venituri de natura salariala

Din punct de vedere fiscal, contractul de madat este asimilat veniturilor din salarii, supuse ca atare, impozitelor si taxelor aferente salariilor.

Din punct de vedere contabil, cheltuielile inregistrate de societate cu plata acestora nu pot fi incadrate in categoria cheltuielilor cu salariile, ci sunt incluse in categoria cheltuielilor cu intermediarii sau colaboratorii.

621 = 421

„Cheltuieli cu colaboratorii” „Personal – salarii datorate”

- Inregistrarea contributiei la asigurarile sociale:

6451 = 4311

„Contributia unitatii „Contributia unitatii la

la asigurarile sociale” asigurarile sociale”

- Inregistrarea contributiei la asigurarile sociale de sanatate:

6453 = 4313

„Contributia unitatii pentru „Contributia unitatii pentru

asigurarile sociale de sanatate” asigurarile sociale de sanatate”

- Inregistrarea contributiei pentru concedii si indemnizatii:

6451 = 4311

„Contributia unitatii la asigurarile sociale” „Contributia unitatii la asigurarile sociale”

/analitic distinct

- Inregistrarea contributiei unitatii la fondul de somaj:

6542 = 4371

„Contributia unitatii la fondul de somaj” „Contributia unitatii la fondul de somaj”

- Inregistrarea fondului de risc si accidente de munca:

6451 = 4311

„Contributia unitatii la asigurarile sociale” „Contributia unitatii la asigurarile sociale”

/analitic distinct /analitic distinct

 

- Inregistrarea contributiilor care se retin:

421 = %

„Personal salarii datorate” 4312

„Contributia personalului la asigurarile sociale”

4314

„Contributia angajatilor pentru asigurarile

sociale de sanatate”

4372

„Contributia personalului la fondul de somaj”

444

„Impozitul pe venituri de natura salariilor”

 

MONOGRAFII CONTABILE GASITI AI CI

Ti-a placut acest articol? Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!

Data aparitiei: 14 Ianuarie 2010


Votati articolul "Monografie privind contributiile aferente unui contract de mandat":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi


ClubContabilitate.ro - intrebarea zilei

Curs istoric leasing financiar

Intrebare: cursul istoric la un ctr. de leasing financiar este cursul specificat in factura de avans, factura care a fost emisa la data incheierii contractului sau cursul bnr la data incheirii ctr. leasing.

Raspuns: prevazut in contractul de leasing. Vezi si factura de obicei este scris si cursul contractului... » citeste tot raspunsul aici

Alte articole publicate in data de 14 Ianuarie 2010 ARTICOLE SIMILARE

X

Noi apreciem opinia ta.
Adauga comentariul tau acum


user
user

Intrebare antispam: 5 + 2 =
  Da, doresc să primesc informaţii despre produsele, serviciile, evenimentele etc. oferite de Rentrop & Straton. Termeni si conditii de utilizare a site-ului Nota de informare

Comentarii articol

Postat de: ad*****
Va rog sa ma lamuriti daca sunt somera si inchei un contract de mandat fara reprezentare cu caracter ocazional,iar mandantul se obliga la plata impozitului de 16% si a celorlalte contributii, in ce masura acest contract afecteaza indemnizatia mea de somaj? Multumesc anticipat!
Data adaugarii: 25-Mai-2012
Postat de: so*****
foarte utila monografia
Data adaugarii: 28-Feb-2011
Adauga acest articol in site-ul tau
Produse de contabilitate - REDUCERE 25%

Subiectele saptamanii

  • Raport privind registrul-jurnal de incasari si plati si registrul inventar

    • Avand in vedere prevederile art. 7 din Ordinul nr. 170/2015 pentru aprobarea Reglementarilor contabile privind contabilitatea in partida simpla, potrivit carora incepand cu 1.03.2015 (data intrarii in vigoare a ordinului) se abroga: - Ordinul ministrului finantelor publice 1040/2004 pentru aprobarea Normelor metodologice privind organizarea si conducerea evidentei contabile in partida simpla de catre persoanele fizice care au calitatea de contribuab...» citeste mai departe aici

  • A fost eliminat impozitul pe bacsis. Iohannis a promulgat legea

    • Presedintele Klaus Iohannis a promulgat Legea privind aprobarea ordonantei care reglementeaza emiterea bonurilor fiscale pentru toate bunurile sau serviciile, fara prevederile privind impozitarea bacsisului, abrogate in Parlament. Prin urmare, bacsisul nu va mai fi evidentiat distinct pe bon. Presedintele Klaus Iohannis a semnat decretul pentru promulgarea Legii privind aprobarea Ordonantei de Urgenta a Guvernului nr. 8/2015 pentru modificarea si completarea unor acte normat...» citeste mai departe aici

  • Descarcati ultima versiune pentru cec ridicare numerar multiplu

    • Va reamintim ca cec pentru ridicare numerar multiplu reprezinta o aplicatie dezvoltata de ANAF pentru prelucrarea asistata, validarea si listarea cecurilor pentru ridicare numerar conform OMFP 1801/2014. Programul a fost actualizat la 30.06.2015 si poate fi descarcat in varianta actualizata aici. Formularul Carnet de cecuri pentru ridicare num...» citeste mai departe aici

  • Raportul Z - casa de marcat. Ce obligatii are societatea?

    • In ce masura o societate cu domeniu de activitate vanzarea cu amanuntul de produse alimentare, la raportul zilnic emis la sfarsitul fiecarei zile de casa de marcat, trebuie atasata obligatoriu si chitanta tinand cont de faptul ca raportul zilnic contine pozitii separate de gestiuni si TVA 24% si 9% iar inregistrarea in contabilitate se face pe baza acestui raport zilnic? Intr-adevar, trebuie sa anexati si chitanta la raportul zilnic emis la sfasitul fiecarei zile, chiar daca raportu...» citeste mai departe aici

  • Operatiuni privind casa de marcat. Nelamuriri privind soldul Registrului de casa

    • In analiza urmatoare, pornim de la o societate dotata cu o casa de marcat electronica fiscala. La inchiderea zilei se listeaza RAPORTUL ZILNIC in care apar informatii referitoare la totalul incasarilor, numerar in sertar etc. 1. MONETARUL mai este un document care trebuie intocmit obligatoriu seara la inchidere? 2. A doua zi dimineata la deschiderea case de marcat banii ramasi de seara trebuie inregistrati in casa de marcat? 3. Soldul din registrul de casa trebui...» citeste mai departe aici

  • Inventar intermitent. Cand poate fi aplicata metoda in cazul unei institutii publice?

    • In ce masura metoda inventarului intermitent poate fi aplicata in cazul unei institutii publice? In ce conditii si care va fi temeiul legal? Reglementari privind metoda inventarului  intermitent sunt  prevazute in OMFP nr.1802/2014 si in Legea Contabilitatii nr.82/1991, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.   Aceste reglementari se aplica entitatilor care au obligatia organizarii si conducerii contabilita...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Newsletter zilnic GRATUIT

Legea 70/2015 si OUG 6/2015  - comentarii si studii de caz
Aboneaza-te la newsletterul Contabilul.ro si primesti gratuit Raportul special "Legea 70/2015 si OUG 6/2015 - comentarii si studii de caz".
X