Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici

Atentie, Contabili!

Codul Fiscal 2017 - modificarile legii
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCA GRATUIT Raportul Special
"Modificarea Codului Fiscal prin OUG 84"

email
Da, vreau sa primesc newsletterul zilnic cu informatii si oferte contabile

Adauga mai jos adresa de e-mail pentru a primit Raportul Gratuit

email
Modificarea Codului Fiscal prin OUG 84

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit
"Modificarea Codului Fiscal prin OUG 84".

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Consilier Noul Cod Fiscal 2017

Diurna. Avansuri spre decontare

OG 15/1996norme metodologiceHG 2.185/2004diurnaavansuri spre decontare

Silviu Stoica, valabil la 05-Feb-2010

Intrebare: Obiectul de activitate este transport international de marfa, soferii primesc la plecare in cursa avansuri in lei pt a alimenta motorina la iesire si la intrare in tara si pentru plati rovignete si alte cheltuieli, stiu ca plati catre persoane fizice din casierie se pot face fara respectarea plafonului de 50 si 100 mil, dar as vrea sa stiu daca este legal sa se dea avansuri cu dispozitie de plata pentru deplasare unui singur salariat peste 5000 ron pentru a se face plati la mai multi furnizorii ( facturile de la un singur furnizor nu depasesc suma de 5000 ron dar per total cheltuielile pe cursa depasesc 5000 ron pe salariat).
Deasemenea, se poate sa fac dispozitii de plata catre mai multi salariati (pentru plati catre furnizori pe parcursul cursei) intr-o singura zi si sa depaseasca suma de 10000 ron?
In situatia in care se platesc diurne pentru soferii care efectueaza curse internationale si se achita din casierie cu dispozitie de plata contravaloarea a 300 euro in lei, este legal?? Soferii avand calitatea de salariat si fiind pers.fizice, se supun prevederilor regulamentului care limiteaza platile la 5000 si 10000 ron pe zi?

Raspuns: Potrivit art. 5 alin. (2) lit. c) din OG 15/1996 privind intarirea disciplinei financiar-valutare, cu modificarile ulterioare se pot efectua plati in numerar catre persoane juridice in limita unui plafon zilnic maxim de 10.000 lei, platile catre o singura persoana juridica fiind admise in limita unui plafon zilnic in suma de 5.000 lei (10.000 lei, daca furnizorul este o retea de magazine de tipul Cash&Carry). Sunt interzise platile fragmentate in numerar catre furnizorii de bunuri si servicii, pentru facturile a caror valoare este mai mare de 5.000 lei. In baza alin. (3) al art. 5 sunt exceptate de la acest plafon cheltuielile de deplasare in interes de serviciu, in limita sumelor cuvenite pentru plata transportului, a diurnei, a indemnizatiei si a cazarii pe timpul deplasarii, precum si a cheltuielilor neprevazute, efectuate in acest sens.

Totodata, alin. (4) al art. 5 din acelasi act normativ, prevede ca la acordarea avansurilor spre decontare, in scopul efectuarii de plati catre persoane juridice, se vor respecta plafoanele prevazute la alin. (2) lit. c). Conform pct. 7 din Normele metodologice aprobate prin HG 2.185/2004, la data platii avansurilor spre decontare, sumele aferente intra in calculul plafonului zilnic maxim.


Ghid practic Excel
Ghid practic Excel

Vezi detalii

Manualul de Inventariere. Societati Comerciale. PFA. ONG
Manualul de Inventariere. Societati Comerciale. PFA. ONG

Vezi detalii

Proceduri Contabile pentru PFA
Proceduri Contabile pentru PFA

Vezi detalii


Concret, nu puteti acorda mai multor salariati avansuri spre decontare in limita sumei de 5.000 lei, astfel incat suma avansurilor acordate intr-o singura zi sa depaseasca limita de 10.000 lei, intrucat calculul plafoanelor se face in functie de data acordarii avansurilor si, in consecinta, toate avansurile acordate in ziua respectiva intra in calculul plafonului zilnic maxim. Din aceleasi ratiuni, se poate aprecia ca si avansul catre un singur salariat nu trebuie sa depaseasca limita de 5.000 lei intr-o singura zi (din punct de vedere al plafoanelor pentru platile in numerar, salariatul este tratat ca si un furnizor).

Referitor la diurna, puteti acorda contravaloarea in lei a diurnei, daca ati convenit acest lucru cu salariatii prin contractul colectiv sau contractul individual de munca. Sumele incasate cu titlu de diurna de catre soferi nu intra in calculul plafonului pentru platile in numerar, fiind exceptate expres in acest sens de alin. (3) al art. 5 din OG 15/1996. De asemenea, daca, datorita specificului activitatii, este nevoie sa acordati salariatilor sume mai mari de 5.000 lei, atunci puteti acorda diferenta ca avans pentru cheltuieli neprevazute la momentul plecarii in deplasare in interes de serviciu, iar suma astfel acordata este exceptata de la calculul plafonului.

Ti-a placut acest articol? Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!

Data aparitiei: 05 Februarie 2010


Votati articolul "Diurna. Avansuri spre decontare":
Rating:

Nota: 4.5 din 5 din 2 voturi


ClubContabilitate.ro - intrebarea zilei

Cine va fi vinovat ? + cui i se va face imputatie ?

Intrebare: Buna ziua !

Va rog frumos sa ma ajutati cu un raspuns,
cum este corect si legal sa se procedeze in urmatoarea situatie:

- institutia noastra publica urmeaza sa desfasoare o activitate
- acea activitate nu face parte din categoria celor care sunt specifice institutiei noastre, adica nu intra in sfera de activitate al institutiei noastre.
- la respectiva activitate, participantii vor fi platiti pentru munca prestata.
- presedintele Consiliului Judetean ( institutia ierarhic superioara ),
l-a chemat pe directorul institutiei noastre si i-a cerut
ca unul din salariatii institutiei noastre sa faca o Nota de fundamentare
pentru acea activitate, iar contabilitatea sa ceara alocarea unui buget.
Apoi, in urma aprobarii date in sedinta ordinara a Consiliului judetean,
si a alocarii fondurilor necesare,
sa aibe loc acea activitate.

Activitatea va necesita o suma foarte mare de bani, asa ca ....
Avand recent un control al Curtii de conturi,
am intrebat, neoficial, daca institutia noastra are dreptul sa faca asa ceva.

Unul dintre auditori ne-a ajutat cu un sfat:
- a spus ca, daca vom face asa ceva,
intrucat activitatea este straina de obiectul activitatii institutiei noastre,
chiar daca va fi aprobata de Consiliul judetean
si chiar daca ni s-ar aloca buget,
in urma unui control viitor al Curtii de conturi
se vor imputa sumele cheltuite pentru acea activitate !...
insa nu a vrut sa ne spuna mai multe.....

Va rog foarte mult sa ne dati un sfat, cum sa facem ? ?
1. - daca va trebui ca institutia noastra sa refuze in scris
sa faca acea activitate ?
- odata ce Consiliul judetean nu a cerut in scris ca institutia noastra sa ceara aprobarea unei asemenea activitati ! + alocarea de buget...
insa, in cadrul sedintei ordinare, presedintele Consiliului judetean a spus ca
trebuie sa se faca o asemenea actiune..., iar toti consilierii au votat ! ?. s-a alocat si buget ?.

2. 1. - daca directorul institutiei noastre va aproba o asemenea Nota de fundamentare
si daca o va trimite spre aprobare Consiliului judetean,
si daca va cere buget prin contabilitatea institutiei noastre,
fara a cere un punct de vedere de la specialistii institutiei noastre in cultura si
fara a cere viza de legalitate de la juristul institutiei,
in situatia in care Curtea de conturi va imputa suma cheltuita pentru acea activitate, cui i se va imputa ?
- Consiliului judetean care a aprobat-o ? sau
- institutiei noastre, in general, fara sa se mentioneze vinovatii ? sau
- directorului institutiei noastre, salariatului care a facut Nota de fundamentare si contabilului sef care a cerut alocarea bugetului ?
2.2. - dar specialistilor institutiei noastre in cultura si juristului
carora nu li s-a cerut nici un punct de vedere inainte de aprobarea activitatii
vor fi si ei considerati persoane vinovate ? li se va imputa vreo suma de bani ?

- in conditiile aratate, de aprobare si alocare bani,
cine va fi vinovat de nelegalitatea activitatii ?
3. 1. - odata ce Consiliul judetean, forul superior,
a aprobat activitatea si a alocat buget in acest scop,
toti salariatii vor trebui /sunt obligati sa faca documentele necesare derularii activitatii ?
3.2. - dar daca un salariat refuza sa faca vreun document
pentru acea activitate, pentru ca o considera nelegala,
va fi sanctionat de directorul institutiei noastre ?

Raspuns: Dar dacă instituția ierarhic superioara = Consiliul județean a aprobat n...... » citeste tot raspunsul aici

Alte articole publicate in data de 05 Februarie 2010 ARTICOLE SIMILARE

Articole similare

Diurna. Avansuri spre decontare
Mai multe articole despre hg 2.185/2004

Opinia ta conteaza! Scrie-ne mai jos ce parere ai despre acest subiect dar si ce alte subiecte din domeniu te intereseaza si ai dori sa scriem despre ele!


Daca ai intrebari care necesita consultanta in contabilitate, le poti adresa pe www.PortalContabilitate.ro sau www.ClubContabilitate.ro. Va multumim!


X
user
user

Intrebare antispam: 1 + 3 =
  Da, doresc să primesc informaţii despre produsele, serviciile, evenimentele etc. oferite de Rentrop & Straton. Termeni si conditii de utilizare a site-ului Nota de informare

Adauga acest articol in site-ul tau
MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Newsletter zilnic GRATUIT

Modificarea Codului Fiscal prin OUG 84
Aboneaza-te la newsletterul Contabilul.ro si primesti gratuit Raportul special "Modificarea Codului Fiscal prin OUG 84".
Stiri si analize economice
SATI
X