Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici

Adauga mai jos adresa de e-mail pentru a primit Raportul Gratuit

email
PLANUL DE CONTURI - toate modificarile aparute in 2017

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"PLANUL DE CONTURI - toate modificarile aparute in 2017"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Consilier Noul Cod Fiscal 2017

Inventarierea Patrimoniului, Corectarea Erorilor Contabile

patrimoniueroricontabileinstitutii publice

INVENTARIEREA PATRIMONIULUI, CORECTAREA ERORILOR CONTABILE – ETAPE DECISIVE IN DEMERSUL REALIZARII IMAGINII FIDELE IN INSTITUTIILE PUBLICE

 Iulian Stefan
Coordonator “ Consilier – Contabilitate pentru institutii publice

ATENTIE:

Pentru institutiile publice, documentul oficial de prezentare a situatiei patrimoniului aflat in administrarea statului si a unitatilor administrativ-teritoriale si a executiei bugetului de venituri si cheltuieli, il reprezinta situatiile financiare. Acestea se intocmesc conform normelor elaborate de Ministerul Finantelor Publice trimestrial si anual.

Raportarile trimestriale nu presupun realizarea tuturor lucrarilor de inchidere – vor lipsi cele privind inventarierea patrimoniului, regularizarea operatiilor privind diferentele de inventar, delimitarea in timp a cheltuielilor si veniturilor. Intocmirea situatiilor financiare se concretizeaza intr-o serie de lucrari, dintre care o categorie cu caracter preliminar, urmata de redactarea propriu-zisa a documentelor de sinteza si de o a doua categorie, ce se constituie in indeplinirea unor proceduri ulterioare.

Pentru intocmirea situatiilor financiare anuale, in conformitate cu Legea Contabilitatii 82/1991 revizuita si republicata, se au in vedere urmatoarele reguli:

- posturile inscrise in bilant sa corespunda cu datele inregistrate in contabilitate, puse de acord cu situatia reala a elementelor patrimoniale stabilite pe baza inventarului;


Contabilitatea operatiunilor de transport si logistica
Contabilitatea operatiunilor de transport si logistica

Vezi detalii

Ghid practic de Management financiar
Ghid practic de Management financiar

Vezi detalii

 Executarea silita. Ghid de aparare impotriva abuzurilor
Executarea silita. Ghid de aparare impotriva abuzurilor

Vezi detalii


- nu se admit compensari intre conturile care se inscriu in bilant si, respectiv, intre veniturile si cheltuielile din contul de executie al bugetului.

Pentru a fi respectate aceste reguli, trebuie asigurate mai intâi inregistrarea in conturi a tuturor operatiunilor economico-financiare aferente activitatii desfasurate si stabilirea rulajelor si soldurilor. Ministerul Finantelor elaboreaza in fiecare an „Norme metodologice de incheiere a exercitiului bugetar”, care aduc precizari suplimentare in legatura cu modalitatile si termenele referitoare la executarea operatiunilor si evidentierea lor in contabilitate.

Iulian Stefan este Coordonator “Consilier – Contabilitate pentru institutii publice”
Singura lucrare de pe piata dedicata acestui vast subiect
CITESTE AICI DETALII

Astfel, ordonatorii de credite vor dispune masuri privind angajarea fondurilor pâna la sfârsitul anului, in limita creditelor bugetare aprobate si deschise si numai pentru cheltuieli strict necesare functionarii institutiilor. Aceste masuri presupun, printre altele, verificarea zilnica a operatiunilor de deschidere si repartizare a creditelor bugetare, precum si a platilor inregistrate in extrasele de cont, iar in cazul in care unele dintre ele nu apartin institutiei, corectarea erorilor in mod operativ.

Avansurile acordate pe baza contractelor incheiate cu furnizorii se regularizeaza in luna decembrie, astfel incât la sfârsitul anului sa se reflecte in bunuri achizitionate, lucrari executate si servicii prestate; sumele ramase neutilizate trebuie restituite ordonatorilor de credite, reconstituindu-se platile de casa.

De asemenea, este necesar ca institutiile publice sa urmareasca lichidarea imobilizarilor de fonduri in debitori, clienti sau alte creante; sumele incasate refac platile de casa sau sunt virate la buget, daca provin din finantarea bugetara a anilor precedenti. Institutiile publice care incaseaza venituri pentru bugetul de stat sau bugetele locale, dupa caz, prin conturi colectoare au obligatia sa verse la bugetul respectiv, pe capitole si subcapitole ale clasificatiei bugetare, soldurile aflate in conturile colectoare aferente, care nu pot sa apara cu sold in bilantul de inchidere.

Odata aceasta etapa incheiata, se intocmeste balanta de verificare inainte de inventarierea patrimoniului. Balanta pregateste datele de referinta necesare compararii soldurilor din inventarul contabil cu cele din inventarul faptic, putând fi considerata ea insasi un inventar contabil.

Relatiile de control proprii balantei sunt cele dintre debitul si creditul conturilor, dintre evidenta sintetica si cea analitica. Dintre acestea cea care ofera informatia privind inregistrarea in conturi a tuturor documentelor justificative este aceea ca totalul rulajului debitor sau creditor trebuie sa fie egal cu totalul rulajului calculat in registrul jurnal general.

Urmeaza inventarierea patrimoniului, a carei obligativitate este prevazuta in Legea nr. 82/1991 si care este reglementata de normele aprobate prin Ordinul 1.753/2004 si completarile ulterioare (OMFP nr. 2.861/2009). Inventarierea are ca obiectiv constatarea faptica a existentei cantitative si calitative a elementelor de activ si pasiv ale unei institutii, a modului de executare a sarcinilor de catre gestionari, precum si stabilirea eventualelor diferente fata de evidenta scriptica.

Iulian Stefan este Coordonator “Consilier – Contabilitate pentru institutii publice”
Singura lucrare de pe piata dedicata acestui vast subiect
CITESTE AICI DETALII

Evaluarea elementelor de activ si de pasiv la momentul inventarierii respecta urmatoarele principii contabile:

  • principiul permanentei metodelor potrivit caruia modelele si regulile de evaluare trebuie mentinute asigurând comparabilitatea in timp a informatiilor contabile;
  • principiul prudentei conform caruia este interzisa supraevaluarea elementelor de activ si a veniturilor, respectiv subevaluarea elementelor de pasiv si a cheltuielilor;
  • principiul evaluarii separate a elementelor de activ si datorii potrivit caruia componentele elementelor de activ sau de datorii trebuie evaluate separat;
  • principiul necompensarii conform caruia este interzisa compensarea intre elementele de activ si datorii, precum si compensarea plusurilor si minusurilor de inventar.

In prevederile normelor privind organizarea si efectuarea inventarierii elementelor de activ si de pasiv sunt specificate urmatoarele aspecte:

- inventarierea activelor fixe necorporale se efectueaza prin constatarea existentei si apartenentei acestora la unitatile detinatoare, iar in cazul brevetelor, licentelor, al know-how si al marcilor de fabrica este necesara dovedirea existentei acestora pe baza titlurilor de proprietate;

- inventarierea terenurilor se efectueaza pe baza documentelor care atesta proprietatea acestora si a schitelor de amplasare;

- cladirile se inventariaza prin identificarea lor pe baza titlurilor de proprietate si a dosarului tehnic al acestora;

- constructiile si echipamentele speciale, cum sunt: retelele de energie electrica, termica, gaze, apa, canal, telecomunicatii, caile ferate si altele similare, se inventariaza potrivit regulilor stabilite de detinatorii acestora;

Iulian Stefan este Coordonator “Consilier – Contabilitate pentru institutii publice”
Singura lucrare de pe piata dedicata acestui vast subiect
CITESTE AICI DETALII

- activele fixe corporale, care in perioada inventarierii se afla in afara entitatii (de exemplu, vapoare, locomotive, vagoane, avioane, autovehicule) plecate in cursa de lunga durata, masinile de forta si utilajele energetice, masinile, utilajele si instalatiile de lucru, aparatele si instalatiile de masurare, control si reglare si mijloacele de transport date pentru reparatii in afara entitatii se inventariaza inaintea iesirii lor temporare din entitate sau prin confirmare scrisa primita de la entitatea unde acestea se gasesc;

- toate bunurile ce se inventariaza se inscriu in listele de inventariere, care trebuie sa se intocmeasca pe locuri de depozitare, pe gestiuni si pe categorii de bunuri;

- bunurile apartinând altor entitati (inchiriate, in leasing, in custodie, cu vânzare in consignatie, spre prelucrare) se inventariaza si se inscriu in liste separate. Listele de inventariere pentru aceste bunuri trebuie sa contina informatii cu privire la numarul si data actului de predare – primire si ale documentului de livrare, precum si alte informatii utile. Listele de inventariere cuprinzând bunurile apartinând tertilor se trimit si persoanei fizice sau juridice, române ori straine, dupa caz, careia ii apartin bunurile respective, in termen de cel mult 15 zile de la terminarea inventarierii, urmând ca proprietarul bunurilor sa comunice eventualele nepotriviri in termen de 5 zile de la primirea listelor de inventariere. Neconfirmarea in acest termen presupune recunoasterea exactitatii datelor inscrise in listele de inventariere;

- disponibilitatile aflate in conturi la banci sau la trezorerie se inventariaza prin confruntarea soldurilor din extrasele de cont emise de acestea cu cele din contabilitatea entitatii. In acest scop, extrasele de cont din ziua de 31 decembrie sau din ultima zi lucratoare a anului, puse la dispozitie de unitatile bancare si unitatile Trezoreriei Statului vor purta stampila oficiala a acestora.

 Procedeele folosite la inventarierea patrimoniului sunt observarea directa (prin numarare, cântarire, masurare, dupa caz) pentru bunurile corporale si compararea pe baza de registre sau documente justificative confirmate de terti pentru cele nemateriale.

Evaluarea elementelor patrimoniale inventariate se face la nivelul valorii actuale, denumita valoare de inventar.

Dupa efectuarea inventarierii fizice a tuturor elementelor de activ ale entitatii, toate operatiunile de inventariere desfasurate se materializeaza prin inscrierea lor in formularul „Lista de inventariere”. Acest formular se completeaza fara spatii libere si fara stersaturi si serveste ca document pentru stabilirea lipsurilor si a plusurilor de bunuri si valori, constatate cu ocazia inventarierii, precum si pentru constatarea deprecierilor.

Procedural, conform principiului prudentei:

  • daca valoarea de inventar este mai mare decât valoarea neta contabila, in listele de inventariere de va inscrie valoarea neta contabila;

daca valoarea de inventar este mai mica decât valoarea neta contabila, in listele de inventariere de va inscrie.....(..) CITESTE AICI DESPRE CONTABILITATEA INSTITUTIILOR PUBLICE

 

Ti-a placut acest articol? Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!

Data aparitiei: 18 Februarie 2010


Votati articolul "Inventarierea Patrimoniului, Corectarea Erorilor Contabile":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi


ClubContabilitate.ro - intrebarea zilei

II.Obiectele de inventar

Intrebare: Buna ziua
La 8.11.2012 am radiat I.I. pe care am deschis-o doar in iulie 2012, cod CAEN 4711. Am depus la Finante doar declaratia 070 , declaratia 220 nu am depus-o inca. Ce fac cu obiectele de inventar? Pentru ca ele au fost trecute pe cheltuieli in registru de incasari si plati la achizitionare. Si eu acum le am pe stoc trecute pe registrul inventar. Trebuie sa mi le facturez mie si sa tai chitanta de incasare ? Marfa mi-am facturat-o mie deoarece nu mi s-a spus ca trebuie sa o bat pe casa de marcat si am predat memoria fiscala. Pot sa depun declaratia 220 si acum sau trebuie sa astept pana in mai?
Multumesc mult.

Raspuns: Multumesc din suflet pentru ajutor. Pot sa va mai intreb daca trebuie sa facturez catre mine...... » citeste tot raspunsul aici

Alte articole publicate in data de 18 Februarie 2010 ARTICOLE SIMILARE

Opinia ta conteaza! Scrie-ne mai jos ce parere ai despre acest subiect dar si ce alte subiecte din domeniu te intereseaza si ai dori sa scriem despre ele!


Daca ai intrebari care necesita consultanta in contabilitate, le poti adresa pe www.PortalContabilitate.ro sau www.ClubContabilitate.ro. Va multumim!


X
user
user

Intrebare antispam: 1 + 5 =
  Da, doresc să primesc informaţii despre produsele, serviciile, evenimentele etc. oferite de Rentrop & Straton. Termeni si conditii de utilizare a site-ului Nota de informare

Adauga acest articol in site-ul tau

Subiectele saptamanii

  • MFP aduce noi precizari referitoare la taxa de solidaritate

    • In legatura cu solicitarile aparute in mass media referitoare la contributia de solidaritate sociala, Ministerul Finantelor Publice face urmatoarele precizari: Contributia pentru solidaritate sociala (taxa de solidaritate - n.r.) nu este o taxa noua, ci o contributie sociala corelata cu masura privind reducerea numarului contributiilor sociale si cu necesitatea asigurarii prestatiilor sociale de care beneficiaza salariatii in conformitate cu principiile care st...» citeste mai departe aici

  • Obligatia platii TVA in cazul importului de bunuri. Analiza zilei cu Irina Dumitrescu

    • Pentru importurile de bunuri TVA se datoreaza in statul in care are loc importul. Pentru importurile de bunuri care au locul in Romania obligatia platii TVA este a importatorului.  Importatorul care are obligatia platii taxei pentru un import de bunuri taxabil este: a) cumparatorul catre care se expediaza bunurile la data la care taxa devine exigibila la import sau, in absenta acestui cumparator, proprietarul bunurilor la aceasta...» citeste mai departe aici

  • Florin Jianu: Taxa de solidaritate nu are o destinatie clara si va produce o bulversare a mediului de afaceri

    • Taxa de solidaritate nu are o destinatie clara si va produce o bulversare a mediului de afaceri, in special a IMM-urilor, apreciaza presedintele Consiliul National pentru intreprinderile Mici si Mijlocii din Romania (CNIPMMR), Florin Jianu. Conform comunicatului oficial citat de Agerpres, odata cu introducerea unei taxe de solidaritate de 2% platita de angajator, toti angajatorii sunt trecuti automat in clasa de risc cel mai ridicat, in privinta producerii riscului de accidente de m...» citeste mai departe aici

  • Stocuri lipsa la inventar, neimputabile si asigurate. Ce regim fiscal se aplica?

    • In cazul urmator, subiectul analizei noastre il reprezinta o societate in cadrul careia in urma inventarului s-a constatat minus in gestiune (stocuri-produse finite) pe care managementul il cosidera neimputabil. Compania are incheiate contracte de asigurare pentru toate stocurile la nivelul maxim al stocului.  Prin cele ce urmeaza, vom vedea daca acest minus de inventar este o cheltuiala deductibila asa cum prevede art. 25 pct. 4 lit c) din Codul fiscal. Iata r...» citeste mai departe aici

  • Doua acte normative privind actele fiscale, modificate de ANAF

    • ANAF a anuntat recent ca modifica si completeaza doua acte normative referitoare la documente administrativ-fiscale si procedurale. Mai exact, Agentia Nationala de Administrare Fiscala va modifica, printr-un proiect de ordin supus dezbaterii publice, OPANAF nr. 1155/2016 privind emiterea prin intermediul centrului de imprimerie masiva a unor acte administrativ-fiscale si procedurale. De asemenea, lista actelor administrativ-fiscale emise de ANAF, reglementat...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Newsletter zilnic GRATUIT

PLANUL DE CONTURI - toate modificarile aparute in 2017
Aboneaza-te la newsletterul Contabilul.ro si primesti gratuit Raportul special "PLANUL DE CONTURI - toate modificarile aparute in 2017".
Stiri si analize economice
SATI

Atentie, Contabili!

PLANUL DE CONTURI s-a modificat!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCA GRATUIT Raportul Special
"PLANUL DE CONTURI - toate modificarile aparute in 2017"


email
Da, vreau sa primesc newsletterul zilnic cu informatii si oferte contabile