Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici

Atentie, Contabili!

Codul Fiscal s-a modificat!
Va rugam sa cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCA GRATUIT Raportul Special
"Codul Fiscal 2016 - 64 de modificari"

email
Da, vreau sa primesc newsletterul zilnic cu informatii si oferte contabile

Adauga mai jos adresa de e-mail pentru a primit Raportul Gratuit

email
Codul Fiscal 2016 - 64 de modificari

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit
"Codul Fiscal 2016 - 64 de modificari".

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
 Cartea Verde a Contabilitatii 2016

Inventarierea Patrimoniului, Corectarea Erorilor Contabile

INVENTARIEREA PATRIMONIULUI, CORECTAREA ERORILOR CONTABILE – ETAPE DECISIVE IN DEMERSUL REALIZARII IMAGINII FIDELE IN INSTITUTIILE PUBLICE

 Iulian Stefan
Coordonator “ Consilier – Contabilitate pentru institutii publice

ATENTIE:

Pentru institutiile publice, documentul oficial de prezentare a situatiei patrimoniului aflat in administrarea statului si a unitatilor administrativ-teritoriale si a executiei bugetului de venituri si cheltuieli, il reprezinta situatiile financiare. Acestea se intocmesc conform normelor elaborate de Ministerul Finantelor Publice trimestrial si anual.

Raportarile trimestriale nu presupun realizarea tuturor lucrarilor de inchidere – vor lipsi cele privind inventarierea patrimoniului, regularizarea operatiilor privind diferentele de inventar, delimitarea in timp a cheltuielilor si veniturilor. Intocmirea situatiilor financiare se concretizeaza intr-o serie de lucrari, dintre care o categorie cu caracter preliminar, urmata de redactarea propriu-zisa a documentelor de sinteza si de o a doua categorie, ce se constituie in indeplinirea unor proceduri ulterioare.

Pentru intocmirea situatiilor financiare anuale, in conformitate cu Legea Contabilitatii 82/1991 revizuita si republicata, se au in vedere urmatoarele reguli:

- posturile inscrise in bilant sa corespunda cu datele inregistrate in contabilitate, puse de acord cu situatia reala a elementelor patrimoniale stabilite pe baza inventarului;


Contabilitatea trezoreriei. Reguli, documente, politici, proceduri
Contabilitatea trezoreriei. Reguli, documente, politici, proceduri

Vezi detalii

Marea Carte Verde a  Monografiilor Contabile 2016
Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile 2016

Vezi detalii

Teste de verificare pentru examenul de auditor financiar 2016
Teste de verificare pentru examenul de auditor financiar 2016

Vezi detalii


- nu se admit compensari intre conturile care se inscriu in bilant si, respectiv, intre veniturile si cheltuielile din contul de executie al bugetului.

Pentru a fi respectate aceste reguli, trebuie asigurate mai intâi inregistrarea in conturi a tuturor operatiunilor economico-financiare aferente activitatii desfasurate si stabilirea rulajelor si soldurilor. Ministerul Finantelor elaboreaza in fiecare an „Norme metodologice de incheiere a exercitiului bugetar”, care aduc precizari suplimentare in legatura cu modalitatile si termenele referitoare la executarea operatiunilor si evidentierea lor in contabilitate.

Iulian Stefan este Coordonator “Consilier – Contabilitate pentru institutii publice”
Singura lucrare de pe piata dedicata acestui vast subiect
CITESTE AICI DETALII

Astfel, ordonatorii de credite vor dispune masuri privind angajarea fondurilor pâna la sfârsitul anului, in limita creditelor bugetare aprobate si deschise si numai pentru cheltuieli strict necesare functionarii institutiilor. Aceste masuri presupun, printre altele, verificarea zilnica a operatiunilor de deschidere si repartizare a creditelor bugetare, precum si a platilor inregistrate in extrasele de cont, iar in cazul in care unele dintre ele nu apartin institutiei, corectarea erorilor in mod operativ.

Avansurile acordate pe baza contractelor incheiate cu furnizorii se regularizeaza in luna decembrie, astfel incât la sfârsitul anului sa se reflecte in bunuri achizitionate, lucrari executate si servicii prestate; sumele ramase neutilizate trebuie restituite ordonatorilor de credite, reconstituindu-se platile de casa.

De asemenea, este necesar ca institutiile publice sa urmareasca lichidarea imobilizarilor de fonduri in debitori, clienti sau alte creante; sumele incasate refac platile de casa sau sunt virate la buget, daca provin din finantarea bugetara a anilor precedenti. Institutiile publice care incaseaza venituri pentru bugetul de stat sau bugetele locale, dupa caz, prin conturi colectoare au obligatia sa verse la bugetul respectiv, pe capitole si subcapitole ale clasificatiei bugetare, soldurile aflate in conturile colectoare aferente, care nu pot sa apara cu sold in bilantul de inchidere.

Odata aceasta etapa incheiata, se intocmeste balanta de verificare inainte de inventarierea patrimoniului. Balanta pregateste datele de referinta necesare compararii soldurilor din inventarul contabil cu cele din inventarul faptic, putând fi considerata ea insasi un inventar contabil.

Relatiile de control proprii balantei sunt cele dintre debitul si creditul conturilor, dintre evidenta sintetica si cea analitica. Dintre acestea cea care ofera informatia privind inregistrarea in conturi a tuturor documentelor justificative este aceea ca totalul rulajului debitor sau creditor trebuie sa fie egal cu totalul rulajului calculat in registrul jurnal general.

Urmeaza inventarierea patrimoniului, a carei obligativitate este prevazuta in Legea nr. 82/1991 si care este reglementata de normele aprobate prin Ordinul 1.753/2004 si completarile ulterioare (OMFP nr. 2.861/2009). Inventarierea are ca obiectiv constatarea faptica a existentei cantitative si calitative a elementelor de activ si pasiv ale unei institutii, a modului de executare a sarcinilor de catre gestionari, precum si stabilirea eventualelor diferente fata de evidenta scriptica.

Iulian Stefan este Coordonator “Consilier – Contabilitate pentru institutii publice”
Singura lucrare de pe piata dedicata acestui vast subiect
CITESTE AICI DETALII

Evaluarea elementelor de activ si de pasiv la momentul inventarierii respecta urmatoarele principii contabile:

  • principiul permanentei metodelor potrivit caruia modelele si regulile de evaluare trebuie mentinute asigurând comparabilitatea in timp a informatiilor contabile;
  • principiul prudentei conform caruia este interzisa supraevaluarea elementelor de activ si a veniturilor, respectiv subevaluarea elementelor de pasiv si a cheltuielilor;
  • principiul evaluarii separate a elementelor de activ si datorii potrivit caruia componentele elementelor de activ sau de datorii trebuie evaluate separat;
  • principiul necompensarii conform caruia este interzisa compensarea intre elementele de activ si datorii, precum si compensarea plusurilor si minusurilor de inventar.

In prevederile normelor privind organizarea si efectuarea inventarierii elementelor de activ si de pasiv sunt specificate urmatoarele aspecte:

- inventarierea activelor fixe necorporale se efectueaza prin constatarea existentei si apartenentei acestora la unitatile detinatoare, iar in cazul brevetelor, licentelor, al know-how si al marcilor de fabrica este necesara dovedirea existentei acestora pe baza titlurilor de proprietate;

- inventarierea terenurilor se efectueaza pe baza documentelor care atesta proprietatea acestora si a schitelor de amplasare;

- cladirile se inventariaza prin identificarea lor pe baza titlurilor de proprietate si a dosarului tehnic al acestora;

- constructiile si echipamentele speciale, cum sunt: retelele de energie electrica, termica, gaze, apa, canal, telecomunicatii, caile ferate si altele similare, se inventariaza potrivit regulilor stabilite de detinatorii acestora;

Iulian Stefan este Coordonator “Consilier – Contabilitate pentru institutii publice”
Singura lucrare de pe piata dedicata acestui vast subiect
CITESTE AICI DETALII

- activele fixe corporale, care in perioada inventarierii se afla in afara entitatii (de exemplu, vapoare, locomotive, vagoane, avioane, autovehicule) plecate in cursa de lunga durata, masinile de forta si utilajele energetice, masinile, utilajele si instalatiile de lucru, aparatele si instalatiile de masurare, control si reglare si mijloacele de transport date pentru reparatii in afara entitatii se inventariaza inaintea iesirii lor temporare din entitate sau prin confirmare scrisa primita de la entitatea unde acestea se gasesc;

- toate bunurile ce se inventariaza se inscriu in listele de inventariere, care trebuie sa se intocmeasca pe locuri de depozitare, pe gestiuni si pe categorii de bunuri;

- bunurile apartinând altor entitati (inchiriate, in leasing, in custodie, cu vânzare in consignatie, spre prelucrare) se inventariaza si se inscriu in liste separate. Listele de inventariere pentru aceste bunuri trebuie sa contina informatii cu privire la numarul si data actului de predare – primire si ale documentului de livrare, precum si alte informatii utile. Listele de inventariere cuprinzând bunurile apartinând tertilor se trimit si persoanei fizice sau juridice, române ori straine, dupa caz, careia ii apartin bunurile respective, in termen de cel mult 15 zile de la terminarea inventarierii, urmând ca proprietarul bunurilor sa comunice eventualele nepotriviri in termen de 5 zile de la primirea listelor de inventariere. Neconfirmarea in acest termen presupune recunoasterea exactitatii datelor inscrise in listele de inventariere;

- disponibilitatile aflate in conturi la banci sau la trezorerie se inventariaza prin confruntarea soldurilor din extrasele de cont emise de acestea cu cele din contabilitatea entitatii. In acest scop, extrasele de cont din ziua de 31 decembrie sau din ultima zi lucratoare a anului, puse la dispozitie de unitatile bancare si unitatile Trezoreriei Statului vor purta stampila oficiala a acestora.

 Procedeele folosite la inventarierea patrimoniului sunt observarea directa (prin numarare, cântarire, masurare, dupa caz) pentru bunurile corporale si compararea pe baza de registre sau documente justificative confirmate de terti pentru cele nemateriale.

Evaluarea elementelor patrimoniale inventariate se face la nivelul valorii actuale, denumita valoare de inventar.

Dupa efectuarea inventarierii fizice a tuturor elementelor de activ ale entitatii, toate operatiunile de inventariere desfasurate se materializeaza prin inscrierea lor in formularul „Lista de inventariere”. Acest formular se completeaza fara spatii libere si fara stersaturi si serveste ca document pentru stabilirea lipsurilor si a plusurilor de bunuri si valori, constatate cu ocazia inventarierii, precum si pentru constatarea deprecierilor.

Procedural, conform principiului prudentei:

  • daca valoarea de inventar este mai mare decât valoarea neta contabila, in listele de inventariere de va inscrie valoarea neta contabila;

daca valoarea de inventar este mai mica decât valoarea neta contabila, in listele de inventariere de va inscrie.....(..) CITESTE AICI DESPRE CONTABILITATEA INSTITUTIILOR PUBLICE

 

Ti-a placut acest articol? Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!

Data aparitiei: 18 Februarie 2010


Votati articolul "Inventarierea Patrimoniului, Corectarea Erorilor Contabile":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi


ClubContabilitate.ro - intrebarea zilei

Reglare factura cu NIR

Intrebare: Buna ziua, va rog sa ma ajutati cu urmatoarea speta: am o statie de comercializare GPL. La aprovizionare platesc anticipat cv x litri solicitati in baza ofertei de pret valabila la momentul platii, iar factura fiscala se emite ulterior. Deoarece nu mi se intocmeste o proforma, la receptionarea gpl-ului, intocmesc NIR in baza avizului de insotire a marfii si cand soseste factura constat ca sunt diferente intre valoarea facturii si valoarea din NIR ca urmare a pretului in factura cu 4 zecimale in loc de doua. De ex: am comandat 3000 l x 2.78 (PRET DIN OFERTA)=8340 lei. Intocmesc astfel NIR, ia peste 3 zile soseste factura cu valoarea 8332.8 lei, deoarece pretul este 2.7776 lei/l. Ce este de facut? Cum fac reglarile ? Mentionez ca se intocmeste NIR pe sistemul de gestiune al pompei si, in plus, aplicatia nu-mi permite 4 zecimale. Multumesc.

Raspuns: Multumesc foarte mult.... » citeste tot raspunsul aici

Alte articole publicate in data de 18 Februarie 2010 ARTICOLE SIMILARE

Opinia ta conteaza! Scrie-ne mai jos ce parere ai despre acest subiect dar si ce alte subiecte din domeniu te intereseaza si ai dori sa scriem despre ele!


Daca ai intrebari care necesita consultanta in contabilitate, le poti adresa pe www.PortalContabilitate.ro sau www.ClubContabilitate.ro. Va multumim!


X
user
user

Intrebare antispam: 4 + 5 =
  Da, doresc să primesc informaţii despre produsele, serviciile, evenimentele etc. oferite de Rentrop & Straton. Termeni si conditii de utilizare a site-ului Nota de informare

Adauga acest articol in site-ul tau

Subiectele saptamanii

  • Ce declaratii fiscale depun ONG-urile in 2016?

    • Organizatiile non-profit (ONG) se inregistreaza fiscal prin depunere Formularului 010 - Declaratie de inregistrare fiscala/Declaratie de mentiuni/Declaratie de radiere pentru persoane juridice, asocieri si alte entitati fara personalitate juridica. Declaratia de inregistrare se completeaza cu ocazia primei inregistrari fiscale, de regula cu ocazia infiintarii si se depune in termen de 30 de zile de la data infiintarii potrivit legii. Declaratia de mentiuni se...» citeste mai departe aici

  • ANAF inlocuieste SOLICITAREA DE RAPORTARE cu SOLICITAREA COMUNICARII datelor privind cardul. Care e opinia dumneavoastra?

    • Zilele acestea s-a iscat o adevarata controversa in ce priveste obligatia inclusa de ANAF intr-un proiect referitor la casele de marcat fiscale cu jurnal electronic de a furniza, fara permisiunea sau acordul detinatorului de card, datele privitoare la numarul de card, cod si toate detaliile disponibile cu privire la identitatea posesorului de card. In articolul ...» citeste mai departe aici

  • Decontarea cheltuielilor - cat, cand si in ce conditii

    • Legea contabilitatii defineste contraventiile legate de decontarea cheltuielilor, de la efectuarea unor operatiuni economico-financiare fara a fi inregistrate, pana la prezentarea de situatii financiare care contin date eronate sau necorelate. iar sanctiunile ajung pana la 10.000 de lei. Pentru a evita orice posibila eroare, consultati ...» citeste mai departe aici

  • Noul formular 088 se va depune de societatile comerciale incepand cu 1 august 2016

    • Prin Ordinul A.N.A.F. nr.2048/2016 s-a aprobat noul model al fomularului 088 "Declaratie pe propria raspundere pentru evaluarea intentiei si a capacitatii de a desfasura activitati economice care implica operatiuni din sfera TVA" care se va depune la organele fiscale incepand cu data de 1 august 2016. -S-a eliminat obligativitatea depunerii formularului 088 la schimbarea sediului social, la schimbarea administratorilor  si/sau a asociatilor. ...» citeste mai departe aici

  • Sfatul expertului Robert Gearba: Registrul contribuabililor inactivi

    • Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal prevede la paragraful 7 al articolului 11 ("Prevederi speciale pentru aplicarea Codului fiscal"), ca firmele care achizitioneaza bunuri si/sau servicii de firme declarate ca inactive in Registrul contribuabililor inactivi/reactivati nu beneficiaza de dreptul de deducere a cheltuielilor si a TVA aferente achizitiilor respective, cu exceptia achizitiilor de bunuri efectuate in cadrul procedurii de executare silita si/sau a achiz...» citeste mai departe aici

  • Care sunt implicatii fiscale privind angajarea unui nerezident?

    • In ce priveste angajarea unui nerezident, tratam prin cele ce urmeaza implicatiile fiscale aferente incheierii unui astfel de contract. Un institut castiga finantare prin Fonduri Structurale POC 2014-2020 SECT E. Directorul de proiect este o persoana nerezidenta din Spania. Pe perioada derularii contractului de 36 luni, se va incheia un CIM perioada determinate (part-time). Care sunt procedurile fiscale de urmat referitor la: - declaratia 030 - declaratia 112. Ce retin...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Newsletter zilnic GRATUIT

Codul Fiscal 2016 - 64 de modificari
Aboneaza-te la newsletterul Contabilul.ro si primesti gratuit Raportul special "Codul Fiscal 2016 - 64 de modificari".
Stiri si analize economice
SATI
X