Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
email
Codul Fiscal 2018 - 11 modificari majore analizate si explicate

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"Codul Fiscal 2018 - 11 modificari majore analizate si explicate"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Ghid Practic pentru contabili

Vanzare produse cu amanuntul. Trecerea la cota TVA de 24%

inregistrari contabilediferenta cotelor de TVA

Intrebare: De la data de iulie 2010 intra in vigoare cota de tva 24%.
Vand produse la pret cu amanuntul, cum procedez pentru a trece de la cota de 19% la cota de 24%?


Care sunt inregistrarile contabile?
Pentru stocul de marfa existent in stoc la 30.06.2010 pot deduce diferenta de TVA de 5%?

Acest articol este preluat din Portal Contabilitate.ro
Singurul loc unde toate intrebarile isi gasesc raspuns.
Convinge-te CLICK AICI


Raspuns De la 1 iulie 2010 intra in vigoare noua cota standard de TVA de 24%, astfel cum a fost modificata prin art. I pct. 44 si art. V din O.U.G. nr. 582010, publicata in Monitorul Oficial nr. 431 din 28 iunie 2010.

La trecerea de la cota standard de 19% la cea de 24%, fiind vorba de bunuri pentru care evidenta gestiunii se tine la pret de vanzare cu amanuntul, este obligatorie inventarierea stocului de marfa la sfarsitul zilei de 30 iunie 2010 si stabilirea noilor preturi de vanzare cu amanuntul pentru marfurile existente in stoc (se intocmesc liste de inventariere pentru stabilirea stocului si procese-verbale de schimbare de pret sau note de receptie si constatare de diferente pentru inregistrarea nolilor preturi).
Spre exemplu, in urma inventarierii se determina urmatoarele


Asociatiile de proprietari conform Legii nr. 196/2018
Asociatiile de proprietari conform Legii nr. 196/2018

Vezi detalii

Caiet de practica pentru stagiarii CECCAR
Caiet de practica pentru stagiarii CECCAR

Vezi detalii

Corespondenta detaliata a conturilor
Corespondenta detaliata a conturilor

Vezi detalii



- marfa la pret de vanzare cu amanuntul in stoc 200.000 lei (sold cont 371 dupa inventariere);
- TVA aferenta - neexigibila 200.000 x 19119 = 31.932,77 lei (sold cont 4428 dupa inventariere);
- adaosul comercial aferent stocului de marfa 15.278,84 lei (sold cont 378);
- valoarea stocului de marfa la pret de achizitie 200.000 lei – 31.932,77 lei – 15.278,84 lei = 152.788,39 lei.
Daca se doreste ca societatea sa nu suporte nimic din cresterea cotei de TVA (adaosul comercial sa ramana acelasi), atunci trebuie ca intreaga diferenta de cota sa majoreze pretul de vanzare cu amanuntul, respectiv (200.000 lei – 31.392,77 lei) x 1,24 = 208.403,37 lei, rezultand pentru data de 1 iulie 2010
- marfa la pret de vanzare cu amanuntul in stoc 208.403,37 lei (sold cont 371 dupa stabilirea noilor preturi);
- TVA aferenta - neexigibila 208.403,37 x 24124 = 40.336,14 lei (sold cont 4428 dupa majorarea de pret);
- adaosul comercial aferent stocului de marfa 15.278,84 lei (sold cont 378);
- valoarea stocului de marfa la pret de achizitie 208.403,37 lei – 40.336,14 lei – 15.278,84 lei = 152.788,39 lei.
Inregistrarea contabila a diferentelor de pret urmare majorarii preturilor de vanzare cu amanuntul datorita majorarii cotei de TVA este 371 “Marfuri” = 4428 “TVA neexigibila” cu 8.403, 37 lei (diferenta dintre 40.336,14 si 31.932,77 sau 31.932,7719 x 5).
Deci, cresterea determinata de majorarea cotei de TVA cu 5%, reflectata in preturile cu amanuntul, in conditiile in care comerciantul nu preia el insusi o parte di majorare este de 5119 x 100 = 4,20168% (in exemplul ipotetic prezentat, avem 200.000 lei x 4,20168% = 8.403,37 lei).
Daca societatea doreste sa suporte partial din adaosul propriu majorarea de TVA si sa majoreze preturile cu doar 2,5%, atunci vom avea
- marfa la pret de vanzare cu amanuntul 200.000 lei x 1,025 = 205.000 lei;
- TVA neexigibila aferenta 205.000 lei x 24124 = 39.677,42 lei;
- dferenta de TVA = 39.677,42 lei – 31.932,77 lei = 7.744,65 lei;
- diminuare adaos comercial 5.000 lei – 7.744,65 lei = 2.744,65 lei;
- adaos comercial rezultat 15.278,84 lei – 2.744,65 lei = 12.534,19 lei;
- valoarea stocului de marfa la pret de achizitie 205.000,00 lei – 39.677,42 lei – 12.534,19 lei = 152.788,39 lei.
Inregistrarile contabile vor fi 371 “Marfuri” = 4428 “TVA neexigibila” cu 7.744,65 lei si 371 “Marfuri” = 378 “Diferente de pret la marfuri” cu 2.744,65 lei, in rosu.
Mentionam ca nu exista posibilitatea ca diferenta de TVA de 5% sa fie dedusa suplimentar pentru marfa existenta in stoc, intrucat in stoc aveti doar marfa aprovizionata cu cota de TVA de 19% (pur si simplu, pana la data de 30.06.2010 furnizorii dvs. au colectat doar TVA cu cota de 19%, iar dvs. v-ati regularizat-o prin deducere si scadere din propria taxa colectata prin decontul de TVA, conform art. 1471 din Codul fiscal).
Ajustarea dreptului de deducere pentru marfa existenta in stoc nu este permisa decat in cazul in care intreprinderilor mici, care nu au fost inregistrate in scopuri de TVA (nu si-au dedus deloc taxa la momentul achizitiei bunurilor) si care se inregistreaza urmare depasirii plafonului de scutire sau prin optiune, conform pct. 45 alin. 3, pct. 61 alin. 6-8 si art. 62 alin. 4-6 din Normele metodologice pentru aplicarea Titlului VI din Codul fiscal. De asemenea, nu ne aflam nici in situatia in care au aparut modificari legislative, prin care anumite operatiuni fara drept de deducere (dar la care furnizorii de bunuri si servicii aferente au colectat TVA in amonte) devin operatiuni cu drept de deducere, iar beneficiarii pot sa-si ajusteze taxa nededusa initial, asa cum este ea prevazuta la art. 148 din Codul fiscal si pct. 53 alin. 2 din Normele metodologice.

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
inregistrari contabilediferenta cotelor de TVA

Ti-a placut acest articol? Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!

Data aparitiei: 30 Iunie 2010


Votati articolul "Vanzare produse cu amanuntul. Trecerea la cota TVA de 24%":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi


ClubContabilitate.ro - intrebarea zilei

Problema legata de contabilitate

Intrebare: va deranjez in locul unui prieten care are o intreprindere individuala si pe anul 2014 nu prea a iesit cum trebuie.spunea ca la incasari are vre-o 6000 ron si la plati are peste 15000 ron.el spune ca o perioada de timp nu prea a avut timp de activitate in firma si mai spunea ca unele produse care le-a consumat el nu le-a mai trecut prin casa si de aceea sa incheiat anul asa cum v-am spus mai sus adica cu -.
marfa pe stoc mai are. ce ar putea face el in situatia de fata?trebuie sa mearga sa declare venitul pe anul asta.


astept un raspuns de la dumneavoastra, si va multumesc anticipat.

Raspuns: In situatia in care achizitiile sunt mai mari decat vanzarile, diferenta trebuie sa fie pe stoc sau...... » citeste tot raspunsul aici

Alte articole publicate in data de 30 Iunie 2010 ARTICOLE SIMILARE

Opinia ta conteaza! Scrie-ne mai jos ce parere ai despre acest subiect dar si ce alte subiecte din domeniu te intereseaza si ai dori sa scriem despre ele!


Daca ai intrebari care necesita consultanta in contabilitate, le poti adresa pe www.PortalContabilitate.ro sau www.ClubContabilitate.ro. Va multumim!


X
user
user

Intrebare antispam: 4 + 1 =
  Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii articol

Postat de: ad*****
200.000 lei 31.392,77 lei x 1,24 = 208.403,37 lei IA MAI CALCULATI ?????????
Data adaugarii: 27-Oct-2010
Adauga acest articol in site-ul tau

Subiectele saptamanii

  • Grile fiscale pentru examenul din 2018: Consultant fiscal certificat!

    • UPDATE in 24 septembrie. ATENTIE! Au aparut noutati in ceea ce priveste examenul de consultant fiscal. In Monitorul Oficial nr. 806 din 20 septembrie 2018 a fost publicata Hotararea Camerei Consultantilor fiscali nr. 7 privind sustinerea examenului de atribuire a calitatii de consultant fiscal sau de consultant fiscal asistent - sesiunea noiembrie 2018. Examenul se va sustine in municipiul Bucuresti in data de 4 n...» citeste mai departe aici

  • Detii o casa de marcat electronica? Iata cate formulare trebuie depuse la ANAF!

    • Daca detii o casa de marcat, atunci trebuie sa fii la curent cu lista de formulare pe care trebuie sa le completezi si sa le transmiti catre ANAF. Acestea sunt opt la numar in prezent, realizate in functie de diferite situatii.   Va reamintim cele doua termene pana la care operatorii economici trebuie sa achizitioneze case de marcat cu jurmal electronic sunt 1 septembrie 2018 (contribuabili mari si mijlocii) si  1 noiembrie...» citeste mai departe aici

  • Legislatie comert online. Lista completa cu aspectele contabile si fiscale

    • Comertul online castiga din ce in ce mai mult teren in detrimentul celui traditional. Tot mai multi romani isi fac cumparaturile in mediul online, asa ca nu este de mirare ca magazinele online sunt pe val in aceasta perioada. Comerciantii care au afaceri online incep sa se bucure de multe avantaje, insa vinderea produselor pe internet ridica si multe semne de intrebare, mai ales celor care nu au experienta in domeniu. Asadar, vom dezbate mai jos cazul unei societati...» citeste mai departe aici

  • Ministerul Finantelor ofera ajutor de stat pentru crearea de noi locuri de munca

    • Ministerul Finantelor Publice finanteaza marile investitii din sectoarele de activitate de varf si dezvoltarea regionala, astfel ca din 10 septembrie accepta cereri pentru ajutor de stat in limita a 614 milioane de lei, buget alocat pentru 2018, anunta institutia printr-un comunicat de presa. Pana acum au fost depuse 32 de cereri pentru investitii in valoare totala de 3,8 mld lei, care ar urma sa creeze 5.242 de locuri de munca si pentru care ajutorul de stat solicitat se ridic...» citeste mai departe aici

Newsletter zilnic GRATUIT

Codul Fiscal 2018 - 11 modificari majore analizate si explicate
Aboneaza-te la newsletterul Contabilul.ro si primesti gratuit Raportul special "Codul Fiscal 2018 - 11 modificari majore analizate si explicate".
Stiri si analize economice
SATI

Atentie, Contabili!

Codul Fiscal 2018 - modificarile legii
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCA GRATUIT Raportul Special
"Codul Fiscal 2018 - 11 modificari majore analizate si explicate"


email
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Te simti norocos?

Apasa START pentru a alege CADOUL tau!